HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Ikke den passive XM46, den har ikke moduler

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bare et fast frekvenskort som kan strappes for LP eller HP
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Det skjer ikke så mye med HELOB for tiden annet enn at det lyttes en hel del.
    Fikk inn et komponent på test som både Bakken og fruen likte. Mer om det siden.
    Fruen fyker forøvrig rundt som en ... ehh .... kunstner ......... og kjører visning fortløpende på lytterommet:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    He he, sånn er det hos oss; pike, vin og sang......og masse kunst :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Fin kunst HEL! Nå mangler du bare et skikkelig rack;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, takker for det komplimentet HEL. Er veldig godt fornøyd med det! Er jo genialt enkelt å bygge da.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    HELOB låter nå bra på all slags musikk. Det er fortsatt noe småplukk med filteret (tror jeg) og finjustering mot bassene.

Når jeg spiller Toto IV, Steely Dan AJA og andre gode innspillinger som ikke er ødelagt av mix-masterene så kan jeg spille vanvittig høyt, helt ekstremt faktisk!

Andre opptak er mye lettere å avsløre nå enn med alt annet av utstyr jeg har hatt før (når jeg spiller høyt vel og merke). Mange låter, nye og gamle slagere, provoserer frem bittesmå skurrelyder som gjør at jeg lurer på om noe er galt. Da må det sjekkes på andre anlegg og i hodetelefoner og jammen er det der og, om ikke like fremtredende.

Har til og med laget en liten case av det ved å kontakte Nidarø Studio angående angivelig skurring på ssss lydene på Ingebjørg Bratland plata. De er servicemindede :) og har sendt en 24/48 mastersnutt for sammenligningens skyld. Har videresendt til LMC og RoDa, to perfeksjonister i forskjellige leire, så får vi se.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjapp synseopsummering: Ho er sterk på vokalene denne jenta/dama (søkke ta så flott ho er, men det er sterk avsporing) veldig sterk. Men det høres ut som det er hennes måte å synge på og det kan høres ut som det går i metning ab und zu, det merkelige er at jo mer jeg hører på ho jo mindre fremtredende blir det? A E I O Å synger ho på en særegen måte. Men, jeg kan ikke på noen som helst måte høre skurr her. Altså, jeg synes det er for høyt innspilt (f.eks ref samme dama på "sorgen og gleden") og "moderne" opptak, og vokalene er sterke - veldig sterke tidvis - men ikke skurr. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Skurrer på sssssne til 24/48 fila jeg fikk fra studioet også. Kjørte den gjennom laptopen og Dragonfly dac. Testet samtidig 16 bits Flac her.

Som nevnt sssssskurrer det også Både gjennom Sonos og Buffalo dac på hhv WiMP HiFi og lossless fra server. Gjennom WiMP streamet til iPhone og gjennom vanlige Apple ørepropper.

Mulig øra mine er følsomme??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Dragonfly låter forresten litt tynt.

Ellers er det kult med JRiver fjernkontroll på Paden.
    Spiller highrez fra batteridrevet laptop og 1TB SSD.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Brukbar størrelse på DVDA 24/192 som er rippet til Flac:

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skurrer på sssssne til 24/48 fila jeg fikk fra studioet også. Kjørte den gjennom laptopen og Dragonfly dac. Testet samtidig 16 bits Flac her.

Som nevnt sssssskurrer det også Både gjennom Sonos og Buffalo dac på hhv WiMP HiFi og lossless fra server. Gjennom WiMP streamet til iPhone og gjennom vanlige Apple ørepropper.

Det skurrer at det skurrer på s-ene på dette opptaket. Tror det er annet enn opptaket som skurrer her.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra

Det er sikkert ikke ørene det er noe feil med:) Det er jo ikke noe annet enn feil med disse digitale kildene:mad: Nå skurrer det på Spotify Premium og har feil på HTR Headstreamer med hakking. Wimp HIFI ser ut til å være bra nå. mvh Guit

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    HEL: beklager hvis jeg ikke har fulgt med i timen, men har du noen digital EQ eller deling i anlegget ditt? Høres nesten ut som problemet ditt kan være antydning til digital klipping. Har du forsøkt å skru ned den digitale volumkontrollen med 10 db? Har du samme problemet da?
    Hvis du mangler digitalt headroom vil dette merkes mest på de låtene som er mastret høyt. Siden vokal ofte ligger kraftigst i lydbildet vil antydningen til skurr ofte komme der hvis dette er problemet.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Analogt hele veien, elektronisk (analog) lavpass og highpass med passive komponente

Skurringen skjer via alle systemer også iphone som streamer wimp via vanlige øreplugger.

Har den nye Lyngdorfen på deponering nå, den har et filter som kan velges som demper digital klipping. Skal teste det.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Det digitale anti clipping filteret i Lyngdorf tror jeg ikke gjør noen forskjell etter det jeg kan høre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    "Sangen om fyret ved Tornehamn" kan også ha tendenser til skriking på noen partier når ho Kari drar på, er andre som merker det?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    "Sangen om fyret ved Tornehamn" kan også ha tendenser til skriking på noen partier når ho Kari drar på, er andre som merker det?
    Etter hvor mange minutter og sekunder? Du kan jo ikke mene at vi skal høre på en hel jævla låt med Kari Bremnes??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kan spille "California" på "Freezes over" så høyt at jeg får dotter i øra. Ikke lurt. Men der får jeg ikke de artifaktene?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kan det First Watt F5 eller F4 filteret kjøpes som byggesett, eventuelt bare print, eller bare ferdig til masse penger :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Kan det First Watt F5 eller F4 filteret kjøpes som byggesett, eventuelt bare print, eller bare ferdig til masse penger :)
    Hverken byggesett eller print nei.

OB varianten B5 lages fortsatt: First Watt Products

6/12/18/24 dB varianten B4 er det bare laget en håndfull av og etter det jeg har hørt ble det med det. Det artige er at det finnes 2 eksemplarer i lille Norge :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ja jøsses der var den ja, jeg har litt lyst til å få en bedre løsning en MiniDsp så da erkanskje dette veien å gå. Og jeg trenger strengt tatt bare aktivt filter til bassene. Infinity har et bra passivtfilter som er bygd etter oppmåling av høyttalerne av Geir Fredriksen.
    Men da trenger selvsakten god pre igjen å det begynner å balle på seg :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Merk at B5 kun har 6 og 12 dB filter OG NB! En fast 20 hz +6dB EQ som kun passer medium til lav Q drivere

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Oppdaget også at den ikke har xlr, men det finnes sikkert andre bra alternativer. Kanskje noe som kan bygges selv også :)

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ok her og men kraftig modulert har du overstyring en plass som skaper forvrengning ?
    -m

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    halloy Madman
    er Sleipner´n på plass?
    mvh
    Leif

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ikke fått fatt på den enda nei, mye annet å gjøre
    -m

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvor i svarte ble det av Koster-været?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Ok her og men kraftig modulert har du overstyring en plass som skaper forvrengning ?
    -m
    Vet ikke. Vet vel ikke engang hvordan jeg finner ut av det. Hørsel er til syvende og sist subjektivt. Kanskje jeg er hårsår / øresår ?
    Hva gjør jeg for å bekrefte / avkrefte eventuell overstyring?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn