Syntes det er no dritt når bransjeaktører rakker ned på andre aktørers produkter.
Var den myntet på meg?
Roland er et produkt jeg selv har solgt. Da jeg jobbet i butikk og det var der jeg målte det. Roland er verdensomspennende produkt og selges overalt. Tror ikke GroundSound selger Roland, men har kun anbefalt det. Ville tro det er grei opplysning uten at man rakker ned på en annen bransjeaktør?
Dersom gaininnstillingene er optimalisert, så skulle ikke det være noe problem, så sant man bruker måleprogrammet til å kalibrere lydkortet. Problemet slik jeg ser det kan oppstå dersom man endrer på volumkontrollene i etterkant. Det kan nemlig slå ganske mye ut.
Her er et eksempel med ulik bruk av volumkontrollene på et billig Steinberg lydkort. Som man kan se så skiller spesielt den ene seg ganske mye ut og vil påvirke spesielt målinger av drivere og høyttalere. Det er 0,5 dB på y-aksen. Kan også se ut som noe klipping/støy på den grønne grafen.
Og her måling av det billigste Focusrite lydkortet med ulik bruk av volumkontrollene.
Til slutt en sammenligning mellom Focusrite og Steinberg med optimal gain på begge (med 1 dB på y-aksen). Her vil nok måleprogrammet rette opp (hvis de kalibreres!) slik at forskjellene neppe har praktisk betydning. Blå=Steinberg og rød=Focusrite
Målte forøvrig også et dyrere Focusrite lydkort med fire utganger. Det målte faktisk dårligere enn det billige tokanals lydkortet. De beste lydkortene er forøvrig nesten panneflat hele veien.
USB mikrofoner har mye høyere støygulv og egner seg ikke til å måle forvrengning i øvre frekvensområde. Dessuten kan man ikke kjøre loopback og dermed får man ikke tidsjustert.