HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Hold opp med dette MDF styret nå da. Lag toppen i finer dersom du ikke skal lage baffelen helt opp. Øverste delen skjøtes med overlapp - du benytter selvsagt doble plater. Skru i front bakfra med Rampa. Da bytter du enkelt toppen dersom du vil prøve en annen driverløsning.

HEL topp.jpg

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.432
    Torget vurderinger
    5
    Begynner å ligne mer og mer på en "tradisjonell" hornhøyttaler, og det kan jo som vi vet funke :cool: Men bra at det tok litt tid, så jeg fikk overta Stereo-lab horna dine på veien :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    I know men har hørt at andre ikke får kontakt med dem.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Mannen bak Stereolab døde for ikke så lenge siden og det er uvisst om hva som skjer videre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Leit. Altfor få som produserer gode DIY komponenter dessverre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de får mere igjen for å levere ferdig produkt....mange som starter som DIY leverandør og ender opp som produsenter av komplette produkter...fex EXA Devices i Canada

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Trenden er lik over alt - service og småsalg forsvinner, kun større land som Tyskland, USA, England etc. som har igjen noe særlig. DIY folk er jo bare plagsomme.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dipol er veldig kjekt, særlig i vanskelige/mindre rom da det blir mindre stående bølger.
    Ikke ifølge studier på dette, men du trigger gjerne andre romnoder. Og dersom man er litt låst til plassering (lytteposisjon og/eller høyttalerposision), så kan den ene slå bedre ut enn den andre. Så sier det seg selv at dersom dipolene ikke leverer noe særlig SPL lavt i frekvens, så unngår du å trigger de laveste stående bølgene. Men det handler kort om mindre dypbass og kan også oppnås med kasser med avrulling.

Studie under forteller at dipol er faktisk det mest sensitive av bassprinsipper for plassering i små rom. Kardioide kommer best ut, men forskjellen til monopol er liten.
    AES E-Library � Low-frequency Polar Pattern Control for Improved In-room Response

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Ellers så er det lyd i heimen.
    HELOB helpassivt delt drevet av Malmin 9.1 40 Watt klasse A.
    HELBASS drevet av NAD 150 watter C275bee.

Deler dipol og 18" bassene med Groundsound. Litt timing issues men det er fullrange nå og responsen er jevn og fin, ikke noe som stikker seg ut. Veldig behagelig.

image.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    HELvetes dårlig bilde
    men topp at du har fått los på horn igjen, selv om det er pyttelite foreløpig

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Fornøyd med td18h+ i br? Noen subjektive merknader sammenlignet med bassen fra AE dipolene?

:)

Mvh Gisle

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Fornøyd med td18h+ i br? Noen subjektive merknader sammenlignet med bassen fra AE dipolene?

:)

Mvh Gisle
    Her er jeg helt blank. Innstillingene i DSP er mildt sagt provisoriske. Men det er mikroskopisk med membranutsving og det lover godt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    men topp at du har fått los på horn igjen, selv om det er pyttelite foreløpig
    350 cutoff er det samme som emo og gutman har i sine JMLC. Jeg har lært at hvis du holder deg en snau oktav over så skal det ikke være særlig forskjell mellom Tractrix og JMLC. Autotech oppgir 520 som nedre anbefalte grense. I mitt rom så tror jeg ikke Tractrix 350 kontra JMLC 270 vil gjøre stor forskjell, utfordringene er egentlig alle andre steder. Erfaringen med Stereo-Lab 250, som du hørte, var at det låt meget bra i mellomtoneområdet i lyttepos. Det at du mente det kanskje ikke loadet så bra som hos deg er jeg 100% sikker på at skyldtes dårlig deling mot dipolbassene, dessuten har Emilar 3" membran mot JBL 4". Regner også med at Truextent totalt sett vil gi et bra resultat.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    En av de desidert beste øra jeg har hatt på besøk fant jeg plutselig i et eldgammelt Fidelity den gangen DSP og måling ikke var stuerent for ekte Hi-Fi freaker. I dag har han gehør som en målemic hi hi. Av hensyn til en viss konfidensialitiet klippet jeg ikke ut fotoet:

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Er veldig glad for at jeg ikke ble intervjuet for 10 år siden.......eller i fjor for den saks skyld :p

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Jeg skal hjelpe deg med produksjonstegninger (har ikke glemt det jeg har lovet deg).
    Drodlingen er imidlertid din, så kjør på og ikke bry deg om de reaksjonære undertonene en kan ane fra visse skeptikere.

Litt til konstruksjonen din....
    Hadde det vært en idé å kjøre MDF i basskassene og kryssfinér i baflen - denne gjerne i god tykkelse.
    Basskassen trender ikke være tykkere enn 19mm, bare den er godt avstivet innvendig slik dere har tegnet eller som en matrix som du har anledning til når du kjører saken hos Bakken.

Liker det at det trekker godt nok mellom øra og gjennom skallen din slik at nye tanker får plass.
    Husk at det er veien som er målet - ikke målet - det er du for ung til ennå.

Lad batteriene, Durahel.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Var kanskje litt kjapt frampå med MDF-kassen - er dette mellombasskasser?
    Du skal jo inn med subber i tillegg?
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Subbene har jeg allerede laget, en bak hver gardin, 170 liter ventilerte kasser:

image.jpg

Mellombassen blir en av tre følgende:

- HELOBs doble AE LO15
    - doble TD12M på en slank liten åpen baffel
    - doble TD12M helt enkelt i lukket kabinett som beskrevet på forrige side

De sedvanlige lunsjene som ikke er gratis dreier seg om at deling ved 6-700 Hz er over dipolpeaken til HELOB (selv om jeg tar av akrylvingene) samt at i HELOB så blir det litt avstand mellom T500 og mellomtonehornet.

Ulempene med TD12M på sin side er at nivået er dårligere ned til 50-60 Hz og at de i dipol vil like 120 Hz og lukket kasse 100 Hz.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Du har ikke tenkt på horn som mellombassløsning (ja, jeg vet at rommet ditt ikke er det største i omegnen)?
    Det går jo an å vinkle kassene 90 grader Celcius oppover og da trenger du ikke rare dybden.
    Disse kan i tillegg tjene som stativ for driverne videre oppover.
    Kinderegg?
    J-horn er jo også relativt tøft og bruker nesten null komma null speis.
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke fremmed for horn heller men det blir et langt større fotavtrykk enn 34x40 som den lukkede kassen har.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Ikke bry deg om fotavtrykket - det som betyr noe, er hvor mye plass du har fra forkant av der du vil komme til å sette høyttalerne og bakover.
    Selv om fotavtrykket blir større, finner du sikkert et design du kan stå inne for estetisk og som ikke stjeler rommet.

De løsningene du leker med i bass, mellomtone og diskant, er ikke småtterier. Jeg har ikke oversikten over lukkede og BR-løsninger men vet definitivt hva som ligger i gode hornløsninger og god DSP-ratting. Det vet du også - derfor kan jeg ikke la vær' å friste deg - fristeren Belsebub er ute med agnet...eller noe sånt....
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Du lager støy i en allerede distorted hjerne!
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg jo hørt både dine, grelvs og LMC sine midbasshorn.
    Med grelvs 2x2226 og LMC sine 4xBD15 sub/midbasser friskt i minne så har jeg også gode kasse-referanser.
    AE TD12M skal være veldig sprettent og i lukket kabinett fra 100-600 så blir det vel noe midt i mellom tenker jeg?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Matrixens oppfinner har gått to skritt tilbake. Ikke MDF, xfiner all the way og ikke så mange matrixer, mere moderatix kan man si:

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    En litt Gallo/Kyron aktig variant.

Fordelen er dipolpeak langt opp i frekvens, ingen bafffel som gir meget bra soundstage og fravær av diffraksjon, dipolkansellering i midbassen som gir kontrollert direktivitet som matcher horna bedre.

Den har en kort U-frame, noen som vet om det blir en kvartbølgeressonans med 12" der og i såfall hvor høyt?

Jeg vil gjerne høypasse 12" ved 100 Hz, gjerne 80 Hz, hvor mye fall i følsomhet er det der nede?

Tåler eventuelt subwooferene mine deling ved 150 Hz da de er høye og slanke? Ca 60x30x120 cm innvendig volum?

image.jpg

S

Syncrolux

Gjest
    1. "Fravær av diffraksjon" er vel ikke helt riktig.... diffraksjon er jo selve fundamentet for hvordan en dipol-høyttaler fungerer. Ingen diffraksjon, ingen dipol.

2. Kvartbølgeresonans får man alltid med U- og H-baffel. Sånn dette ser ut kommer den høyt i frekvens, antagelig i 3-400 Hz området. Men det må målinger til for å vite eksakt hvor.

3. Jeg vil tippe følsomheten ved 100 Hz ligger rundt 80 dB en plass, litt avhengig av hva slags drivere som brukes selvsagt. Små bafler gir veldig dårlig effektivitet.

S

Syncrolux

Gjest
    En annen kommentar fra min side: Å mixe forskjellige spredningsmønstre i så stor grad som dette kan bli, er etter min mening ikke noen god ide. Her har vi horn som sprer omtrentlig kardoide, dvs bare forover. Så dipol som sprer i 8-tallsmønster, og så (lukket?) subwoofer som sprer omni. En solid lapskaus av spredningsmønster med andre ord.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Paradoksalt nok så synes jeg at dipol egentlig kun fungerer som bassløsning....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Oj oj, men takk for ærlige innspill, trenger det :)

da, fortsetter jeg løpet med det lille lukkede kabinettet til doble 12"

og Syncro, subbene har porter men kan enkelt lukkes med topp-plate med pakning som skrus fast over de tre bassportene. Volumet er på ca 170 liter, dvs 3x anbefalt 0,7Q ihht simulering i winisd. Mine AE 18" har voldsom kapasitet og Xmax på 14 mm så lukket bør funke fint: AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Bassportene kan trekkes ut for the record.
    Har diskutert litt med Skramstad, han syntes man bør 10 doble volumet på en lukket sub i forhold til std anbefaling!!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Bassportene kan trekkes ut for the record.
    Har diskutert litt med Skramstad, han syntes man bør 10 doble volumet på en lukket sub i forhold til std anbefaling!!
    da er vi tilbake til bakveggen! :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    En helt annen løsning kan være å droppe sub.

Og heller kjøre 2 x AE TD12M i ventillert kasse. Hos horny låter 1 stk JBL 12" fint selv i et større rom. Så kjører jeg en ALE/GOTO konfig med øvre og nedre mellomtone samt superdiskant:

NB! AE TD12M har 1,5 dB høyere følsomhet og lavere fs enn JBL men 6 mm kontra 7 mm xmax. Vil tro kapasiteten er i samme gate men regner med at AE låter bedre oppover i frekvens.

dsfsdf.jpg

jbl vs td12.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn