HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Det som er fint er at jeg er godt forspent med drivere og forsterkere og at jeg har Groundsound :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Bassportene kan trekkes ut for the record.
    Har diskutert litt med Skramstad, han syntes man bør 10 doble volumet på en lukket sub i forhold til std anbefaling!!
    Interessant: sa han hvorfor? Td18h+ i en lukket kasse på 170 liter er vel nede på q= 0,4x. Man får vel ikke veldig mye mer ved 20hz ved å ha en kasse på 1700 liter? Er det kanskje andre positive attributer hans sikter til?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Bassportene kan trekkes ut for the record.
    Har diskutert litt med Skramstad, han syntes man bør 10 doble volumet på en lukket sub i forhold til std anbefaling!!
    Interessant: sa han hvorfor? Td18h+ i en lukket kasse på 170 liter er vel nede på q= 0,4x. Man får vel ikke veldig mye mer ved 20hz ved å ha en kasse på 1700 liter? Er det kanskje andre positive attributer hans sikter til?
    den simulerer 42 liter som lukket kasse, mener Skramstad sa 3-400 liter for den drivern
    jeg har 170 tror jeg og da blir det firegangern

jeg har lest at det blir bedre transienter med lav Q i lukket

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Td18 h+ simulerer 53 liter med tuning 54 Hz som bassrefleks

den har fs på 29 hz, mener å huske at jeg tunet ved 26 hz etter konsultasjon med grelv (som mente jeg godt kunne tune enda lavere) LMC, kjørte ikke du på 23 Hz på 4xBD 15"?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Det låt jo bra og integrering mot horn satt som en smokk tross forskjellige prinsipper.
    Jeg forstår heller ikke RES & co sin innvending om at det var et problem at driverne dine er spredt, ok ikke punktkilde men en bagatell

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    En eventuell ulempe ved spredte drivere oppveies med god margin av de GODE egenskapene og fordelene, dersom drivere/horn med tilhørende elektronikk er av en viss kvalitet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes denne varianten med diskanten under mellomtonehornet er fin, solid og enkel. Innspill?

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Nå er Tractrix horna ankommet en terminal i Norge :cool:

Gleder meg til å koble til JBL 2446 med Truextent Beryllium membraner. Apropos, kjørte bak denne i Spania og dro frem mobilen i fart!

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Koblet til Crown K1 nå og det er adskillig strammere enn NAD 150 Watt ja. Eneste er at den skurrer en god del når jeg vrir på det ene potmeteret, er det farlig? Spiller uansett på full guff?

Har ingen annen EQ på subbene enn et veldig lavt 6 dB lavpassfilter langt under delefrekvensen etter innspill fra grelv. Det låter vanvittig bra, ikke dårligere enn når grelv hadde doble JBL 18" i ventilerte kasser. Savner ikke hornbass her nei. Og membranutslaget er minimalt. Ingen ulyder fra portene heller.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Herlig, sukk

Jeg har jo delene, men Groundsound er "bare" 4 veis, vil det å dele øvre mellomtone og superdiskant passivt være et skritt tilbake?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Ja.

Vel, jeg har sittet med noe av samme problemstillingen selv da jeg planlegger litt nytt. 5veis kontra 4veis. Alternativene er jo passiv deling et eller annet sted, eventuelt en DCN24 i serie med den ene analogutgangen på GS. Jeg tror sistnevnte er å foretrekke, men litt mer knot og jobb under oppsett. Uansett mindre hassle enn passivt, imo.

Jeg heller dog mot 4-veis enn så lenge det jeg ser for meg av DSP-løsninger ikke er 5 eller fler-veis enda, samt kanksje gå for enda et steg opp i driver-ligaen når jeg først er i gang....me fær sjå....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Herlig, sukk

Jeg har jo delene, men Groundsound er "bare" 4 veis, vil det å dele øvre mellomtone og superdiskant passivt være et skritt tilbake?
    Pøh, du har ikke delene - du har ikke halve ræva av delene en gang :D Og ikke hør på emo - passiv deling ved 7-8k er ikke så mye å engste seg for! Dessuten heter det ikke superdiskant i denne settingen, hvor mange ganger skal jeg si det!!!?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hva er størrelsen på den galgeliknende kontrapsjonen for noen få innlegg siden ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hva er størrelsen på den galgeliknende kontrapsjonen for noen få innlegg siden ?
    150-160cm?
    forholdet mellom de ALE driverne og hornet er ikke skala riktige
    dia på de ALE driverne er vel bortimot 15-18cm....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    150-160cm?
    forholdet mellom de ALE driverne og hornet er ikke skala riktige
    dia på de ALE driverne er vel bortimot 15-18cm....
    mvh
    Leif
    SUPER mellomtone driveren er 26 cm. i dia. og 40 cm. dyp. Total høyde er beskjedne 150 cm. Vekt ca. 400 kg. Byggekost ca. 750'

No free lunch.​

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Litt akkustikk igjen. Har fått mange gode råd av orso og kommer ikke til å gjøre vesentlige tiltak før systemet er oppe og går.

Men planlegge litt må man. Bakveggen med IKEA skap reflekterer flutterekko utenfor lytteposisjon. Det påvirker nok klangen i rommet negativt. Når jeg åpner alle dørene på vidt gap forsvinner stort sett alt flutterekko.

Jeg har en 63 Hz peak som matematisk matcher rommets dimensjoner, da er området skapene står på ikke tatt med: 515-331-238. Jeg tror jeg også har en dipp i 120-150 Hz området, kanskje det matcher 63 Hz peaken?

Ellers er det litt i overkant HF demping. Merker det når jeg sitter i lytteposisjon og prater. Jeg har en 120x240 ecophon avsorbent på 4 cm i himlingen som er nedsenket med mellomrom på 6 cm, ellers er det et persisk teppe på gulvet.

Årsaken til HF dempingen er primært de tunge gardinene på større områder av frontvegg og sidevegger som bør dras i sammen i klynger tror jeg?

På førsterefleksjon på sidene har jeg 1 stk 10 cm Rockfon 60x120, det funker av erfaring bra.

Jeg har planlagt bassdemping, ønsker meg Modex Plate som demper fra 50-5000 men det er dyrt og jeg sliter med plassering da subbene er 120 høye med fotavtrykk på 30x64.

Ellers lurer jeg på om jeg bør stappe glava, skumgummi eller lignende i nisjene på hver side av Ikea skapene på bakvegg?

Har også 2 stk Furutech diffusorer som både kan henge og stå som jeg ikke har brukt.

Innspill?

Her er mulige basstraps på bakvegg:

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Her er Furutech diffusorene. 3 kg og flyttbare

image.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Så dype bassfeller i så mange av hjørnene som du har mulighet til er nå mitt tips. Gjerne med f.eks en masonittplate på utsiden for å bevare de øvre refleksjonene. Grunnen til at det høres litt overdempet ut når du prater er fordi du ikke har dempet jevnt. Du har i stor grad dempet ned til rundt 1khz +- og ingenting som tar noe særlig under dette. Gardiner hjelper ikke spesielt mye annet enn på flutter ekko. Diffusorene kan brukes gjerne brukes på den refleksjonen med lengst avstand til lytteposisjon, gjerne f.eks på bakvegg med bassfelle bak.

I taket ville jeg ha gått for tykkere demping. 4cm er gjerne litt i underkant. Ville gått for noe slikt som 10cm rockfon industrial plate, og om du har plass så ville jeg senket platene ned ytterligere 10cm. Ville også gjort dette på refleksjonene til sidevegg. Da får du bra demping helt ned til 200hz i førsterefleksjonene og det er meget bra. Du må også gjerne prøve å stappe glava i de ikea hyllene også. Vet at retep har gjort dette med hell.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Så dype bassfeller i så mange av hjørnene som du har mulighet til er nå mitt tips. Gjerne med f.eks en masonittplate på utsiden for å bevare de øvre refleksjonene.

Har kontrollmålt nisjene på hver side av IKEA skapene på bakvegg, de er 15 cm brede og 60 cm dype, er det for smalt til at det har noen effekt?

På frontveggen er det mulig å skyve subbene litt mot midten og f eks få en felle som er 30 bred 20 cm ut ved siden av subben og deretter en trekant på 45 grader som gjør sidefeltet mot vegg 50 cm dypt?

Grunnen til at det høres litt overdempet ut når du prater er fordi du ikke har dempet jevnt. Du har i stor grad dempet ned til rundt 1khz +- og ingenting som tar noe særlig under dette. Gardiner hjelper ikke spesielt mye annet enn på flutter ekko.

Bør jeg uansett begrense bruken av gardiner selv om jeg gjør flere tiltak? Trodde det var greit, bare se hos Oslo HiFi senter, de har gardiner hele veien i alle rom?

Diffusorene kan brukes gjerne brukes på den refleksjonen med lengst avstand til lytteposisjon, gjerne f.eks på bakvegg med bassfelle bak.

Lengst avstand til lytteposisjon er frontvegg, hva med å henge de over racket på midten på frontvegg? Dessuten har jeg jo skapdørene som er i veien når de er åpne.

I taket ville jeg ha gått for tykkere demping. 4cm er gjerne litt i underkant. Ville gått for noe slikt som 10cm rockfon industrial plate, og om du har plass så ville jeg senket platene ned ytterligere 10cm.

Taket har kostet en god del i penger og arbeid samtidig som at jeg synes det blir stygt med 20 cm med demping. Jeg kan imidlertid legge 5-6 cm isolasjon oppå dempeøya som er denne http://www.ecophon.com/en/products/Free-hanging-units-and-baffles/Solo/Solo--Rectangle/
    Vil det i sum fungere som en 10 cm plate?

Ellers merker jeg at teppet gjør en del, kanskje det blir mer klang hvis jeg dropper teppet da taket tar imot refleksjonene?

Ville også gjort dette på refleksjonene til sidevegg. Da får du bra demping helt ned til 200hz i førsterefleksjonene og det er meget bra.
    På 60*120 Rockfon absorbentene mot førsterefleksjonene på sidevegg så er det kjempeenkelt å trekke dem ut 10 cm, skal prøve det.

Du må også gjerne prøve å stappe glava i de ikea hyllene også. Vet at retep har gjort dette med hell.

I skapene er det proppfullt med klær og andre ting, det har vi ikke plass til andre steder og når jeg har skapdørene på vidt gap mens jeg spiller musikk så har vel det en viss dempeeffekt? Jeg kan kanskje ofre noen hyller og få en eller to absorpenter på ca 50x60x100?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du kan lage slisser i ytterveggen til utenpåhengende bassfeller.....
    du trenger bare en spalte som slipper lyden inn i kassa med rockwool på utsiden
    reversibelt er det og.....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    du har foreslått det før, det blir ingen inngrep i veggen, blir for omfattende

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Kan du ikke bruke Furutech diffusorene som skapdører da :) :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da MÅ du ofre enten
    A lyden
    B innholdet i skapet
    C sitte på en rockwoolball

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    da MÅ du ofre enten
    A lyden
    B innholdet i skapet
    Skal være mulig å få et greit resultat uten de konsekvensene. Mere toe in f eks gjør svært mye med den reflekterte lyden. Du husker jo hvordan det låt med Tractrix og Emilar, meget godt utgangspunkt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Det er et visst krav til estetikk, ville blitt et salig rot med diffusorene på dørene.

Men...fruen synes det er greit at jeg får CNC-naboen til å frese helt nye dører til IKEA skapene og trekke de med hvitt tynt stoff.
    Her er det mulig å lage diffusjonsmønstere, f eks hullkort ala RGP.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Merker meg at herr HEL har adoptert mitt konsept med fargekodet tilsvar under punktene...:D Godt å se at noe siver inn da...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da MÅ du ofre enten
    A lyden
    B innholdet i skapet
    Skal være mulig å få et greit resultat uten de konsekvensene. Mere toe in f eks gjør svært mye med den reflekterte lyden. Du husker jo hvordan det låt med Tractrix og Emilar, meget godt utgangspunkt.
    trodde vi var inne på temaet bassfeller?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Det er et visst krav til estetikk, ville blitt et salig rot med diffusorene på dørene.

Men...fruen synes det er greit at jeg får CNC-naboen til å frese helt nye dører til IKEA skapene og trekke de med hvitt tynt stoff.
    Her er det mulig å lage diffusjonsmønstere, f eks hullkort ala RGP.
    Det virker umiddelbart som en god ide. Særlig siden lyden er bedre med dørene åpne. Kan se ut som CNC naboen får litt å henge fingra i da :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    da MÅ du ofre enten
    A lyden
    B innholdet i skapet
    Ikke bare det, akkustikk generelt, jeg synes ikke bassen er noe problem, det jeg merker er en liten dipp i 100-150 området og litt overdempet HF. Ellers er det veldig bra. Kan jo dra ned basspeaker med GS også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da MÅ du ofre enten
    A lyden
    B innholdet i skapet
    Ikke bare det, akkustikk generelt, jeg synes ikke bassen er noe problem, det jeg merker er en liten dipp i 100-150 området og litt overdempet HF. Ellers er det veldig bra. Kan jo dra ned basspeaker med GS også.
    ditt innlegg 2503
    Jeg har planlagt bassdemping, ønsker meg Modex Plate som demper fra 50-5000 men det er dyrt og jeg sliter med plassering da subbene er 120 høye med fotavtrykk på 30x64.

jeg gir opp!
    god helg

mvh
    Leif

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er ikke rommet ditt ganske lite HEL?

Da er det tuning, tuning og atter tuning av akustikktiltakene sammen med litt EQ som gjelder. Veldig vanskelig å fjerndiagnostisere små rom man ikke har hørt.
    Får ikke helt taket på hva som er problemet? Hvis det er HF, så er sannsynligvis bare små justeringer på plassering eller mengde som gjelder.

Det er generelt uheldig å dempe to paralelle flater dvs tak og gulv på samme sted. Da trer flutterekko frem andre steder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn