Svaret over var til EHED
@ Bergfinn
Audiolense kan garantert brukes. Husk imidlertid på at OB bass ikke låter som kassebass. OB er ikke hardtslående men tørr. Dere tre gutta (dsp-mafiaen) har nok preferanser mot den perfekte studiolyden. Mitt rom er lite og det er noen små noder og unoter. Det blir mange kompromisser. Overgang mellomtone/bass skal også finpusses med B4 filteret og litt økt nivå i bassen. Den såkalte perfekte kurven tror jeg Lyngdorf Roomperfect fikser. Har utvekslet en rekke eposter med Flemming Smith, en av direktørene hos Lyngdorf og fått litt innsikt i hvordan det fungerer. Det er noen nyanser som RP (DSP) fikser hos meg, det tar ned en liten 65 Hz peak og hever noe i grunntoneområdet. Kvinnevokal kan på enkelte dårlige opptak stikke ørlite ut, her demper RP det. Ulempen her er at lyden blir litt død. Jeg har hatt miniDSP 4x10HD samt diverse Lyngdorf med RP og uten med DSP suite med full kontroll. Felles for alle disse er at jeg kobler de fra og kobler til det analoge klasse A oppsettet med Pass Labs hele veien. Har hatt mange av seniorene innom og de mener det låter smooth, meget godt, homogent og at man også kan spille dårlige plater. En av gutta har vært med på å høre Pass for deretter å koble til Lyngdorf, konklusjonen var da at det låt ganske likt og at Lyngdorf med RP ryddet ørlite opp i er partre unoter (som nevnt). Deretter kobler vi Pass tilbake og aahhhh, der kom dynamikken, det store rommet og magien / x-faktoren tilbake. Dette har skjedd gang på gang. Har jonglert med Pass kontra digital på mellomtone/diskant og valg av forsterker har nok med 2/3 av denne forskjellen å gjøre. Allikevel har jeg en feeling av at DSP gir et ørlite slør eller en effekt, kall det gjerne x-faktor her også, i negativ retning?? Jeg kommer derfor til å jobbe mer med plassering, evt finpuss av det passive filteret til mellomtone og diskant hvor jeg henger på Fostex T500 fra ca 9-10000 og opp. Kommer kanskje til å teste sub også