HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    at du ikke får inn støy på signallederne

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Nå kjenner jeg at jeg begynner å glede meg til å vaske, legge inn antatastiske innerfuttetaler, legge inn coveret i plastfutteraler og sortere. Har en del nykjøp av Audiophile utgivelser men er ærlig talt i tvil om det har noe for seg. Som 45 åring så liker jeg 80 tallet og det er mange skatter å finne brukt. Accord i København topper min liste over de mest givende butikker i verden å besøke. Har også kjøpt noen mindre bruktsamlinger og skal plukke ut duplikater og musikl som er et godt stykke utenfor komfortsonen. For en som spiller maksimum TOTO så er det naturlig å forære en mint conditon Purple plate til en entusiast på sentralen / fra Fidelity ;)

Vedlegg

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Nå kommer sikkert noen å sabler meg ned..
    Men sjekk ut Svalander sin "fletteskole" Da får du fine fletter.
    Evt titt på kimber sine kabler mht 3 ledninger på rca kabler..
    Finner du ikke link. Si ifra.
    Ble fin riggen din. Jeg må nok tvinge deg til å la meg høre lyden igjen :)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt DSP-mafiaen på besøk og legger ut målinger for videre input og arbeid, er så fornøyd at jeg ikke har gort noe siden mars 2014 når dette ble målt. Men det er åpenbart forbedringspotensiale.

Lyngdorf Roomperfect fikser småtingene men allikevel syns jeg magien blir borte med digitalis, kanskje innbilning??

Her er mine erfaringer som matcher med DSP-gutta:

• 65 hz peak, romrelatert
    • Søkk i grunntoneområde, enten feil deling med B4 eller romrelatert
    • Kvinnevokal stikker litt ut, må kanskje fikses med et lite sugefilter (låter forøverig bedre på vinyl)

AE LO15 D8 serie voicec, parallelle drivere = 8 ohm / re ca 6 ohm
    JBL 2119 8 ohm, 8 tommer
    Radian 475Pe-Be, 1" 8 ohm beryllium i Tractrix 1000 horn

HELOB.JPG

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    grelvs simulering, filter og deretter måling:

grelv simulering.jpg

filter.jpg

grelv måling.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Mine målinger fra lytteposisjon. On aksis horisontalt, litt i nedkant aksis vertikalt.
    Mellomtone har passiv high pass ved 300 Hz, mellomtone og diskant er delt ved 3000 Hz.
    Bassene delt aktivt med First Watt B4 300 hz 12 dB
    Ingen EQ

bass mellomtone lyttepos.jpg

mellomtone diskant lyttepos.jpg

siste måling pr mars 14 til feb 15.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne hørt Helob igjen før jeg kommenterer noe. Uansett så ser totalresponsen veldig bra ut, og fortsatt like imponert over respons i bassen. Hadde kanskje vært greiere å se hva som stikker seg ut med 1/3 glatting.
    Angående måling fra lytteposisjon: Det er av egen erfaring nesten umulig å måle responsen oppover på en beskrivende måte unntatt ved måling av en og en kanal.

Ideelt sett så trenger nok radian i Tractrix kompensasjon for den fallende kurven. Vet ikke nok om passive filter til å si om Grelv har lagt det inn. Ser i alle fall ut på nest nederste målekurve at den faller ca 6db/oktav som den skal uten kompensasjon i et slikt horn. Det var like dramatisk hos meg med en 1" kompresjonsdriver i JMLC1000.
    Jeg hjalp en kompis som også har radian 475 i et tilsvarende horn. Jeg mener det måtte minst 10dB kompensasjon til for å få en rimelig flat respons når den skulle ta seg av området 3.000-20.000hz. Resultatet ble veldig bra, og den lykkelige eier savner nada i toppen nå

Mulig det er pukkelen du får på ca 7k når du bruker Radian uten kompensasjon som stikker seg ut?

Angående grunntoneområdet, så kan det se ut som både JBL og LO15 tynes litt i hver sin retning, og derfor mangler det litt kjøtt på beinet i nedre mellomtone.

Alt dette løser du glatt når DLCP er i hus ;)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ser jo helt greit ut dette, men hvis vi skal være litt kritisk å lete etter ting som kan forbedres bør frekvensgangen vises i 1/24 glatting

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Imponerende fra A-Å, selv om jeg fortsatt ikke tror på at dette er "The Final"...
    Flott at du viser sammenheng mellom teori og praksis.
    Uten å ha hørt de og hvordan de oppfører seg fra lytteplass sier magefølelsen at mellomtone og diskanten kan tas ned et par db i "tripp-trapp", men det behøver jo ikke være fasit.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    @ JoHoo

Diskanthorna er dempet opptil 15 dB med L-Pad så det er stort rom for et bredt sugefilter i stedet / i kombinasjon.

Grelv får ikke den rare knekken på highpassen til diskanten når han måler. Siden i fjor har jeg fått meg kalibrert mic men har ikke målt enda med den.

7 Hz pukkelen kommenterte 8x12_Tom.

@ 8x12_Tom

1/24 skal bli. Er veldig opptatt på jobb fremover og drar til Spania tirsdag morgen, men stay tuned :)

Bass i trykkammer vil alltid oppleves mye kraftigere enn i dipol.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, sikkert mye å hente med en korreksjonskrets/sugefilter på Radian og roe Lpadda. Jeg opplevde i alle fall 475 som frisk og sprudlende hele veien opp etter at vi hadde kompensert for responsen i DSP hos min kompis. Betydelig billigere å jobbe videre med den alene enn å hekte på en T500, og kanskje godt nok. Hadde vært veldig moro å kjøre Helob HEL-aktivt. Er gjerne med på en runde etter hvert!

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hei Hel,

Ikke værst. Men som de andre gutta påpeker. Hadde kanskje fortalt litt mer med en grovere glatting... Hvertfall 1/6. Kunne godt tenkt meg å høre oppsettet ditt :cool:

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei HEL,

Takk for et par hyggelige timer i går og en tyvlytt på anlegget!

Herlige kreasjoner og meget ryddig og pent oppsett. Kan tenke meg at det er lett å sette seg ned her og bare lytte til musikk og nyte. Veldig deilig med eget lytterom.

Du ønsket jo litt tilbakemeldinger og 8x12 kom med en del kommentarer om frekvensgangen.
    I og med at jeg er hobbytrommis, så blir det gjerne litt fokus på detaljer og smekk i bl.a. skarptromme.
    Der savnet jeg ganske mye og jeg er ikke helt sikker på om målingene dine stemmer helt her, eller at 1/1 glattingen skjuler litt vel mye.

Hadde vært enklere å kommet med litt tilbakemeldinger hvis du kunne tatt en måling i lytteposisjon fra hver av høyttalerne og en samlet med begge høyttalerne.
    Kunne du lagt de ut med glattingen 8x12 foreslår og gjerne 5dB mellom linjene i stedet for 10?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for hyggelig lyttekveld HEL. Flott lytterom og lekre baffler. Hyggelig å møte 8x12 TOM og EHED også. Ikke helt "min" lyd, men her er rom for justering/forbedring. Hørte at her er mye potensiale. Som du sier selv, ikke helt i mål, men tror ikke det skal mye endringer til for å få mer balanse i frekvensområdet. Når du får rettet det, tror jeg alt faller på plass. Har fortsatt lyst å teste ut OB når jeg får litt mer plass å leke meg på. Kommer gjerne tilbake ved senere anledning. God kaffe du lager HEL. 8-12 TOM pekte ut pukkelen på 7 khz etter få min. lytting, imponerende ører du har Tor Arne. Må komme meg til Langesund når du har mid bass systemet på plass.

Mvh. B

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Vil 7kHz gi kunne gi litt anstrengt kvinnevokal?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vil 7kHz gi kunne gi litt anstrengt kvinnevokal?
    Muligens, ja. 2 timers lytting (30 min i SS) på ny ht i ukjent akustisk miljø er ikke nok for konstruktiv kritikk fra meg, men som 8x12 tom påpekte er 7 khz peaken det man merker seg først. Litt for markante "s" eller "sh" lyder?

Mvh. B

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Enig med Leif her uten at jeg har sånn veldig ståloversikt.Men når man nermer seg ala 7k så vil jeg mer si man nermer seg områder man kan tenke på som luft og forholdsvis behagelig for øret egentlig.Eller man bør sikkert helst litt lenger opp før det har den utpregede luft og behagelighets faktoren.

De frekvenser som oppleves som harde og nasale ligger hovesaklig mer i 500Hz -2-3kHz området. S-Sh-sj problematikk tipper jeg er i øvre spekter,kanskje 1k-4k.
    Ta det med en klype salt.Lenge siden jeg har skrudd noe særlig på mixebord og eq.

Prøv grønningen HEL.Tipper den gir deg mer nivå i 2-500Hz området.Sleng på noe ala en 0.39mH spole for å ta litt brodden av grønningen,men ikke sikkert du trenger den i første omgang

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Behagelig for øret?!? Prøv denne på relativt høyt nivå:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Deilig!!!
    :D

Som jeg sa så ta det med en klype salt.Man må gjerne mer i 10k+ før det er utpreget behagelig.
    Men samme hva man overdriver så stikker det seg ut. 7k tror jeg man skal overdrive noe inni furuskogen før det oppleves som trasig. 500Hz til 3k derimot.....

8

8x12_TOM

Gjest
    Deilig!!!
    :D

Som jeg sa så ta det med en klype salt.Man må gjerne mer i 10k+ før det er utpreget behagelig.
    Men samme hva man overdriver så stikker det seg ut. 7k tror jeg man skal overdrive noe inni furuskogen før det oppleves som trasig. 500Hz til 3k derimot.....
    Med noe som ligner normal hørsel bør et avvik på 4-5 db over et litt bredere området få alarmklokkene til å ringe, og dette gjelder så og si i hele frekvensområdet.
    Her er selvfølgelig de som har betalt "i dyre dommer" for et oppsett, fritatt - der låter jo alltid magisk og med masse, masse synsergi;)

Sibilanter kan forresten ligge helt fra 2k til over 10K

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Her er hornet med grafer som underlag til videre drøftelse:

Vedlegg

8

8x12_TOM

Gjest
    Takk for hyggelig lyttekveld HEL. Flott lytterom og lekre baffler. Hyggelig å møte 8x12 TOM og EHED også. Ikke helt "min" lyd, men her er rom for justering/forbedring. Hørte at her er mye potensiale. Som du sier selv, ikke helt i mål, men tror ikke det skal mye endringer til for å få mer balanse i frekvensområdet. Når du får rettet det, tror jeg alt faller på plass. Har fortsatt lyst å teste ut OB når jeg får litt mer plass å leke meg på. Kommer gjerne tilbake ved senere anledning. God kaffe du lager HEL. 8-12 TOM pekte ut pukkelen på 7 khz etter få min. lytting, imponerende ører du har Tor Arne. Må komme meg til Langesund når du har mid bass systemet på plass.

Mvh. B
    Veldig hyggelig å treffe nye nick innenfor denne hobbyen, og takk for kompliment. Bare jeg får ut fingeren å får bestemt meg for hvilken elementer jeg skal bruke vil det nok ikke ta så lang tid før det er litt lyd igjen. Du/dere eller for den sagt skyld alle, er hjertelig velkommen for en lytt

Mvh-
    Tor

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Triangle har en stikkende lyd i diskanten (synes jeg). Måling viser "ugress" og forhøyet nivå ved 7-8 kHz.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Her er hornet med grafer som underlag til videre drøftelse:
    Klarer du å få til en måling i sweetspot, så er det nok der vi kan "hjelpe til" med drøftelser.
    Utførelse av baffel og rommet, samt delefilter gjør nok at grafen ikke ser helt sånn ut i sweetspot :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet ikke,men jeg mener ivertfall at noen få db opp på 7k ikke er av det mest kritiske viss ting under har jamnt nivå.Men dette er rimelig umulig å si noe fornuftig om for min del uten å ha hørt det.Begrepet sibilans,og hva man mener med det er ganske bredspektret,og helt sikkert som alt annet ulikt fra person til person.Det kan sikkert som Tom med 8 *12 " sier vere problemer mellom alt fra 2-10k,og jeg mener det også kan komme av eventuellt litt for lite nivå i kjøtt på beinet området,ala ca 100-400Hz.
    Det ble også nemnt at noen savnet litt snert i skarptromma,og det kan bety litt lite nivå i nettopp dette området.Samme området som vil gjør at stemmer og instrument mister noe av sitt fundament,og da vil også ting som sibilans bli mer fremtredende.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Lenge siden jeg har prøvt noe slikt som desse 2 bra låtene:

Kanskje de kan gi deg litt pekepinner HEL,viss du ikke har prøvt det før?

Hører ikke noe fra mine Saba grønninger i bassen før ca 35Hz :D Og ikke noe over 16kHz.Det siste kan vel vere både pga dårlig hørsel eller at Saba diskanten ikke går stort høyere.
    Får vel nesten ta tilbake det at 7kHz oppleves som luft og behagelig :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Dersom jeg high passer dipolbassene mine fra +/- 50 Hz. Hva finnes av sub-alternativer som kan matche dipolbassene (50-300 Hz) og tar liten plass? Da jeg skal teste Hypex DLCP snart kan sub være morsomt å prøve.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sunfire cube....de er hissige og du har et mikroskopisk rom for subwoofer

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sub som er liten og passer til dipol? Tror du må velge vekk en av kravene desverre...... :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Voice frequency - Wikipedia, the free encyclopedia

male speach 85-180
    female speach 165-255.....neppe mye på over 3-4K da...
    Husk at dette er grunntoner. Klangen i stemmen, den som gir hver og en av oss sin egen karakteristiske stemme, inneholder overtoner i hele frekvensregistret - og langt over 3-4k.
    Stemmen vår er jo ikke én ren sinustone - hadde blitt vrient å uttrykke vokalene veldig godt da vil jeg tro :)

Vidar

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    sunfire cube....de er hissige og du har et mikroskopisk rom for subwoofer
    Snertent. SEAS LROY gjør vel samme jobben hvis man velger standard lukket løsning: http://www.seas.no/images/stories/design/pdf_datasheet/L26ROY_Application_Note.pdf

I og med at HELOB har f3 rundt 35 Hz så tenkte jeg at en sub kunne skjøte på det lille ekstra fra 35 Hz og ned. Med passivt oppsett kan jeg henge meg på high level out og med en Hypex plateforsterker kjøre low pass så lavt som 30 Hz. Kun som et "krydder". Utfordringen kan bli gain, dipolbassene er på drøye 95 Hz effektivt.

Volvotreter har beregnet et kompakt 30 Hz horndesign på 96x21x36 cm men 6,5 driver blir vel for spedt? Tapped Horns

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sitter 2,5 meter fra dipolene. En mulighet er å ha 1 stk subwoofer der platehyllen med vinylvaskern/Stevie Wonder/vinflaskene er på bildet. Den havner da 1 meter fra lytteposisjon vinkelrett til siden.
    Så dyp bass er ikke retningsbestemt og jeg henter fort inn 6-9 dB med en så nær plassering, er jeg heldig blir det ikke store problemer med stående bølger heller?

image.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et alternativ med lukket kasse:
    SVS SB-1000 Sort Subwoofer - Subwoofere

Da jeg testet med sub opp mot mine OB var ikke gain noe problem, men fikk det ikke helt til å passe sammen lydmessig.
    Mulig det var fordi subben kunne bare deles ned til 50Hz, kanskje passet bedre med enda lavere..?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Et alternativ med lukket kasse:
    SVS SB-1000 Sort Subwoofer - Subwoofere

Da jeg testet med sub opp mot mine OB var ikke gain noe problem, men fikk det ikke helt til å passe sammen lydmessig.
    Mulig det var fordi subben kunne bare deles ned til 50Hz, kanskje passet bedre med enda lavere..?
    Smultringbasser blir vel aldri kjapt nok i sammen med horn og dipol?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn