HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hva slags viskoelastisk lim vil bli benyttet her og hva slags mengde vil det være snakk om per m2?

er dette noe i samme duren som såkalt green glue?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du skrur den kun i innerste, nedfelt i ytterse bare.
    Og da vil pakningen mellom driver og ytterste sørge for "fjæring"?

Ønsker også innspill på terminal? :)
    Dersom du skal frikoble elementet fra å overføre vibrasjoner til yttre kasse (som stråler strø-resonnanser), kan ikke elementet være festet eller ligge an mot yttre kasse. Dette løses ved å ha en flens/ring lik yttre platetykkelse under flensen på elementet (se WVT), nok med en millimeter klaring i periferien.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    hva slags viskoelastisk lim vil bli benyttet her og hva slags mengde vil det være snakk om per m2?

er dette noe i samme duren som såkalt green glue?
    Denne: Relekta Milj?fug | Relekta

Her kan du kalkulere behov: Relekta | Relekta
    Jeg tenkte 3 mm ville være nok? Går ca 10 patroner / 3 liter pr kasse. Egenvekten er 1,5, dvs 4,5 kg.

Grovt sett i samme gate som green glue ja mtp at den er viskoleastisk ja

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Du skrur den kun i innerste, nedfelt i ytterse bare.
    Og da vil pakningen mellom driver og ytterste sørge for "fjæring"?

Ønsker også innspill på terminal? :)
    Dersom du skal frikoble elementet fra å overføre vibrasjoner til yttre kasse (som stråler strø-resonnanser), kan ikke elementet være festet eller ligge an mot yttre kasse. Dette løses ved å ha en flens/ring lik yttre platetykkelse under flensen på elementet (se WVT), nok med en millimeter klaring i periferien.

Her må jeg ha det inn med teskje. Jeg har ikke tenkt til å forsenke driveren i kabinettet. Den blir liggende utenpå. Må jeg da lage en pakning på 15 mm??

(kommer som sagt til å lage en kasse av dobbel 15mm MDF med 3 mm viskoelastisk fugemasse i mellom, samt avstivninger inni indre kasse limt med hvitt trelim på vanlig måte)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Neida, gjør som du har tenkt, bare at du skjærer ut en ring av yttre baffel langs ytterkanten av elementet:
    (Eller en firkant med stikksaga for den saks skyld :) )
    Vis vedlegget 318797
    Red.: Ser at PDF ikke lar seg åpne, vil forsøke på nytt i morgen.
    Greia er at man lar ringen som er skjært ut av yttre baffel sitte igjen under høyttalerflensen, som om høyttalerflensen er 15mm tykkere.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner det fortsatt ikke. Får vel akseptere at jeg aldri får medlemskap i mensa.
    Vil du tegne en skisse? :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg hadde ikke noe problem med å forstå uten skisse....:rolleyes:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.675
    Med mindre man frikobler bolten i forkant av elementet, vil jo det meste av vibrasjoner uansett forplante seg mellom skruen til klomutteren og dertil indre kasse...

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo poenget... å frikoble yttre kasse fra indre, hvis man vil sette prikken over "i", bør gummiplugger benyttes istedetfor klomutter.
    (Det er rammen i elementet som er "stemmegaffelen").

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23

Her er HEL's "Topp 3" verktøy i kassa hans...:D

HEL toolbox.png

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Fremdeles uenig HEL boy.
    Fiiin tegning. Men element må forsenkes. Kun smultring skal stikke utenfor front baffel.
    Mvh
    Noneofmyconcerns.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23

Løsningen er egentlig KANTLØSE basselementer a la Fostex SLE serie. Hvor la jeg nå de 22 jeg hadde her....

SLE20W.jpg

SLE20W detalj 1.jpg

sle33W.jpg

sle33W 1.jpg

FOSTEX_SLE20W_side.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Må ha alt selv vet du :D

Det e så deiilii!

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Du burde Mr Slukster starte ditt eget Slumuseum. Tror du har mere stasj enn hva Bermuda triangelet har..

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles uenig HEL boy.
    Fiiin tegning. Men element må forsenkes. Kun smultring skal stikke utenfor front baffel.
    Mvh
    Noneofmyconcerns.
    Du kan forsenke i ringen eller legge elementet ned på det viskoelastiske belegget, event benytte en tynnere ring.
    Hvorfor dette er viktig på en sub... tja?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Går for Hypex UCD2K. OEM versjon. 2000 watt i 4 ohm. Kjører bassene parallell koblet i mono.

Gainstrukturen blir som følger fra toppen og ned:

Fostex T500 diskant. Ca 100 dB etter glatting. Malmin 2x40 watt 26dB gain.
    JBL 2446 i tractrix 350. Ca 108 dB etter glatting. SIT2 2x10 watt 18dB gain.
    AE LO15 dipolbassene ligger på ca 95+ dB parallellkoblet etter glatting fra 60 Hz til 600 hz. Her skal jeg bruke en NAD C275bee 2x150 watt 28 dB gain

TD18H+ i lukket kasse på 42 liter (Q 0,7) havner på 80 dB ved 30Hz (f3 83 dB). Hypexen har gain på 34dB. I sammenligning med dipolbassene havner jeg på 4-5 dB i underskudd, mot mellomtonehornet ytterligere 3-4 dB. Dvs at jeg fort vekk må dempe resten av systemet opp mot 10 dB, kanskje 15 dB, i forhold til subwooferne. Groundsound har individuelle analoge volumkontroller så det bør gå bra. Spm er om GS har nok gain på utgangene? Bør vel ha det?

Edit, bør vel legge på 3 dB til på subbene pga parallellkoblingen til 4 ohm kontra separat 2 kanalersdrift i 8 ohm.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Fremdeles uenig HEL boy.
    Mvh
    Noneofmyconcerns.
    Du kan forsenke i ringen eller legge elementet ned på det viskoelastiske belegget, event benytte en tynnere ring.
    HELt sikkert målbart om bass er kasta på utsiden, eller forsenket. Dog : Det estetiske er Hvorfor nok i bøtter og spann. Hvis man først legger energi i diy. Så ser jeg ikke poenget med at det skal se ut som noe noen Blå Russ har lagd på nachspiel...

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enig mht estetikken.Skissen viser kun et prinsipp.
    Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde altså at wooferen er under et bord?
    Jeg er dog ikke vant med denne synsvinkelen....

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Fremdeles uenig HEL boy.
    Mvh
    Noneofmyconcerns.
    HELt sikkert målbart om bass er kasta på utsiden, eller forsenket. Dog : Det estetiske er Hvorfor nok i bøtter og spann. Hvis man først legger energi i diy. Så ser jeg ikke poenget med at det skal se ut som noe noen Blå Russ har lagd på nachspiel...
    Viste ikke at blå russen kunne snekkre noe som helst jeg men..... :cool:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Går for Hypex UCD2K. OEM versjon. 2000 watt i 4 ohm. Kjører bassene parallell koblet i mono.

AE LO15 dipolbassene ligger på ca 95+ dB parallellkoblet etter glatting fra 60 Hz til 600 hz. Her skal jeg bruke en NAD C275bee 2x150 watt 28 dB gain

TD18H+ i lukket kasse på 42 liter (Q 0,7) havner på 80 dB ved 30Hz (f3 83 dB). Hypexen har gain på 34dB. I sammenligning med dipolbassene havner jeg på 4-5 dB i underskudd, mot mellomtonehornet ytterligere 3-4 dB. Dvs at jeg fort vekk må dempe resten av systemet opp mot 10 dB, kanskje 15 dB, i forhold til subwooferne. Groundsound har individuelle analoge volumkontroller så det bør gå bra. Spm er om GS har nok gain på utgangene? Bør vel ha det?

Edit, bør vel legge på 3 dB til på subbene pga parallellkoblingen til 4 ohm kontra separat 2 kanalersdrift i 8 ohm.
    i bassen må eventuell room gain tas til inntekt også, så her kan det hende sensitiviteten sett fra lytteposisjon vil gi mindre behov for reduksjon av øvrige drivere for å levle med de øvrige.

hvor mange volt ut gir groundsound maks?

et annet råd er rett og slett å bygge bassystemet så stort at det til slutt er der du må dempe, he he.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.894
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    😁 Observasjoner rundt 17. Mai forteller at rødrussen til tider titter opp.

M

MusicBear

Gjest
    Jeg vet ikke het HEL, viktigheten av viskoelastisk limet frontbaffel, i forhold til vanlig limet baffel for maksimal stivhet som jeg mener er viktig for selve frontbaffelen. Er jo uansett de store andre fem flatene som nyter best av dette limet. Viktigst er at kun det "yttre kabinettet" er limt sammen i hjørnene/kantene - om så er tvil.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

kort svar er ja, langt svar, les den som orker, he he he.

Max SPL
    1 stk, Fostex T500 diskant, gitt 40w handling og 100dB/1w1m => ~ 116dB@1m max => 2 stk, 122dB@1m max => 113dB @ 3m max
    1 stk, JBL 2446 i tractrix 350, gitt 10w handling og 108dB/1w1m => ~ 118dB@1m max => 2 stk, 124dB@1m max => 115dB @ 3m max
    1 stk, AE LO15, gitt 150w handing og 95dB/1w1m => ~ 117dB@1m max => 2 stk, 123dB@1m max => 114dB @ 3m max
    1 stk, TD18H+, gitt 1kW handing (uten > xmax?) og 80dB/1w1m => ~110dB@1m max => 2 stk, 116dB@1m max => 107dB @ 3m max

siden du har to av hvert, så får vi teoretisk +6dB, men for hver dobling i avstand får vi -6dB, slik at en avstand på 3m gir en reduksjon på 1.5*-6dB = -9dB.

alle tall gitt uten noe room gain eller amp headroom, smart med 3-6dB headroom for lavere forvrengning, men bassen blir åpenbart limitingfaktoren som forventet. når inngangsvolten til hver amp reduseres for å levle med bassen, så har du headroom for alt bortsett fra bassen idet den trekker maks på ampen i peak.

107dB anekoisk flat respons fra 30 Hz og opp uten room gain på 3m og 15dB crest factor gir gjennomsnittlig lyttevolum på 92dB i sweetspot. Igjen, her vil du kun få forvrengning i bassen når den peaker, for da makser du ut UcD2k (gitt at du ikke er over xmax før du når beskrankningen til UcD2k).

Hvor mye effekt kreves?
    Siden limitingfaktoren er subben med 1 stk, 110dB@1m max gitt 1kW (i 4ohm), så må alt annet spille i 110dB@1m. Hvor mye effekt kreves for å få til dette?

For hver +3dB så kreves en dobling av effekt, slik at

effektbehovet = P*2^([((ønsket dBSPL) - sensitivitet)/3]),

der ønsket dBSPL = 110dB, sensitiviteten varierer mellom sysemene og P=1 (siden vi antar sensitiviteten gitt 1w).

1 stk, Fostex T500 diskant, 100dB/1w1m, effektbehovet = 2^([110 - 100]/3]) = 2^(10/3) = ~ 10.1 watt
    1 stk, JBL 2446 i tractrix 350, 108dB/1w1m, ~ 1.6 watt
    1 stk, AE LO15, 95dB/1w1m, 32 watt

for at én av subbene skal oppnå 110dB@1m kreves cirka 1kW (faktisk 1024w) som vi allerede vet.

Hvilken inngangsvolt kreves av forsterkeren for å levere denne effekten?
    Hvis vi antar at lasten er 8 ohm for alt unntatt subbene, og vi vet at U = sqrt(P*R), der U er spenningen i Volt, P er effekt i Watt og R er motstand i Ohm, så kan vi regne ut hvor mange volt forsterkeren må levere ved effektene vi fant ovenfor.

Videre har vi sammenhengen

Voltage Gain = 20 * log[Vout/Vin], der Voltage Gain er angitt i dB. Den eneste ukjente her er Vin for enhver last og effekt, slik at vi løser med hensyn på Vin og får

Vin = Vout/10^[Voltage Gain/20]

og siden Vout = U = sqrt[P*R], så substituerer vi for Vout og får

Vin = sqrt[P*R]/10^[Voltage Gain/20]

Hypex UcD2k skal levere 2kW i 4 Ohm (1kW til hvert element) og har gain på 34dB, så: Vin = sqrt[2000 * 4]/10^[34/20] = ~ 1.78V*
    Malmin skal levere 10.1w i 8 Ohm og har gain på 26dB, så Vin = ~ 0.45V
    SIT2 skal levere 1.6w i 8 Ohm og har gain på 18dB, så Vin = ~ 0.45V
    NAD skal levere 32w i 8 Ohm og har gain på 28dB, så Vin = ~ 0.64V

Dette er utgangsvolten groundsound må levere på hver kanal for å gi deg ønsket SPL som igjen betyr 107dB flat respons fra 30 Hz og opp uten room gain eller EQ på 3m og 15dB crest factor hvilket gir gjennomsnittlig lyttevolum på 92dB i sweetspot.

Disse tallene er jo bare teoretiske estimater og basert på nominelle laster, så det blir ikke perfekt appliserbart på virkeligheten hvor room gain, eq og virkelige laster er av det essensielle. Poenget var mer å vise sammenhengene og leke professor en stakket stund. De matematiske sammenhengene kan være smart å putte i et regneark for å kunne gjøre slike overblikk selv.

* her skal du drive to enheter som totalt sett produserer 116dB@1m på en kanal, ikke 110dB@1m som antas for de andre. Poenget med å regne med begge subbene samtidig var fordi vi skulle se maks hva utgangsvolten på hver kanal fra groundsound måtte levere til de respektive subsystemene av drivere og forsterkere under maksimalt effektutbytte.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    du kan se begge subbene under ett og dermed anta en teoretisk anekoisk økning på +6dB@1m, du kan da anse dette som limitingfaktoren og regne ut effektbehovet for alle øvrige kombinasjoner av amper og drivere basert på det, men det enkle svaret er at groundsound vil uansett ha utgangsvolt nok til å imøtekomme gainstrukturen din. det eneste er at du ikke får fullt utbytte av anlegget ditt hvis du vil ha flat respons, så å øke kapasiteten i bassen er ikke dumt på sikt.

å regne +6dB ved dobling av lydkilder er også ganske misvisende når ting står mer enn 1/2 bølgelengde av gitt frekvens fra hverandre, for da kobler de teoretisk sett ikke akustisk og +3dB blir mer riktig, men alt dette varierer med frekvens, så både 3-6dB kan være en grei pekepinn når man driver med estimater. I tillegg har man jo boundary gain, så det blir intrikat og det beste er rett og slett bare å stille gain vha et spl-meter eller drive med målinger.

hvis subbene dine skal koble akustisk og gi +6dB teoretisk fra 60 Hz og ned, så må de være plassert innenfor 1/2 bølgelende av den høyeste frekvensen de skal gjengi, så 1/2 * 343/60 = 2,86m fra hverandre, siden bølgelengde = lydfart/frekvens.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Fantastisk gode innlegg hutsefruts! God forklaring av teoretiske sammenhenger som jeg har prøvd å forstå ganske lenge.
    Takk for bidrag!!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Takk for god input hutsefruts.

Når det gjelder Acoustic Elegance 18" bassene så har de Xmax på 14mm. De har ekstremt lav induktans og forvrenging. Apollo oppgraderingen bidrar ytterligere her.

Bredden på frontveggen er 313 cm. Dvs at C/C hjørneplasserte subber blir 213 cm. Med boundary gain så burde det blir bra trøkk. Det er en node/peak på 63 Hz i rommet men den dras vel elegant ned med Groundsound.

Lurer også på om subbene som vil stå bak dipolene kan gjøre ugang med dipolbassene? Vil lufttrykket fra subbene presse på membranene til dipolbassene?

Jeg kan også skyve bassene mot hver side av racket slik at bassen blåser delvis forbi dipolene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Her er svaret fra Groundsound på spørsmålet om gain fra GS:

Jeg går ud fra at du mener max. udgangsspænding
    Maksimal udgangsspænding er 6Vrms ~ 16Vpp, men dette påvirkes af dit aktuelle setup.
    For hvis du for eksempel har et voldsomt gain i en PEQ i bassen vil du mangle dette head room i f.eks. mellemtonen.
    Overordnet er dette gjort således for at undgå clip (= forvrængning) i først det digitale domæne og efterfølgende i den analoge buffere.
    Skal du f.eks. booste meget i bassen skal du sikre dig at der er noget ekstra gian i basforstærkeren således at det ikke belaster det samlede setup.

M

MusicBear

Gjest
    Så utrolig mange på dette forumet som man på en eller annen måte/årsak blir imponert over - du en av dem; hutsefruts :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    du kan se begge subbene under ett og dermed anta en teoretisk anekoisk økning på +6dB@1m, du kan da anse dette som limitingfaktoren og regne ut effektbehovet for alle øvrige kombinasjoner av amper og drivere basert på det, men det enkle svaret er at groundsound vil uansett ha utgangsvolt nok til å imøtekomme gainstrukturen din. det eneste er at du ikke får fullt utbytte av anlegget ditt hvis du vil ha flat respons, så å øke kapasiteten i bassen er ikke dumt på sikt.

å regne +6dB ved dobling av lydkilder er også ganske misvisende når ting står mer enn 1/2 bølgelengde av gitt frekvens fra hverandre, for da kobler de teoretisk sett ikke akustisk og +3dB blir mer riktig, men alt dette varierer med frekvens, så både 3-6dB kan være en grei pekepinn når man driver med estimater. I tillegg har man jo boundary gain, så det blir intrikat og det beste er rett og slett bare å stille gain vha et spl-meter eller drive med målinger.

hvis subbene dine skal koble akustisk og gi +6dB teoretisk fra 60 Hz og ned, så må de være plassert innenfor 1/2 bølgelende av den høyeste frekvensen de skal gjengi, så 1/2 * 343/60 = 2,86m fra hverandre, siden bølgelengde = lydfart/frekvens.
    Mulig jeg misforstår både spørsmål og svar.

HEL: Det utgjør så godt som ingen forskjell i output om du parallellkobler to element (4 ohm) og bruker felles forsterker kontra det å koble de to 8ohm driverne til to uavhengige forsterkere (såfremt forsterkerne er like i begge tilfeller). I praksis vil du få litt mindre nivå ut med parallellkobling. Hvor mye mindre avhenger av hvordan forsterkeren driver lavere laster og i ditt tilfelle med UCD2k - forsvinnende lite.

Når det gjelder gaintilpasning av bass, så ville du med en stk. bass i systemet ha måttet økt nivået 6dB sammenlignet med hver av satellittene for å ivareta korrekt tonalbalanse. Når du nå bruker 2 stk. basser, så kan du regne nivåbalansen ut fra en stk. bass. Ved måling derimot, vil du se at bassystemet ligger ca 6dB høyere enn hver av satellittene siden bassene er koblet mono.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    takk for hyggelige ord og glad for å høre at jeg har skapt både klarhet og full forvirring, he he

tyte71: det er nok meg som misforsto hva jeg svarte på i det innlegget, og ditt svar gir mening så lenge han skal kjøre begge bassene på én kanal i mono.

Når det gjelder gaintilpasning av bass, så ville du med en stk. bass i systemet ha måttet økt nivået 6dB sammenlignet med hver av satellittene for å ivareta korrekt tonalbalanse. Når du nå bruker 2 stk. basser, så kan du regne nivåbalansen ut fra en stk. bass. Ved måling derimot, vil du se at bassystemet ligger ca 6dB høyere enn hver av satellittene siden bassene er koblet mono.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Mens vi venter........................................................

HELOB The Final Tractrix 350 T500.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Åneida, du skal frese en enkel diskantkrybbe som skrus i rampa på baksiden av toppen av dipolen.

Jeg skal sage en åpning i det siste settet med blanke modulære innerbafler til Tractrix 350 hornet.

Groundsound står i racket og bare venter på å bli brukt. Subbene er bare et krydder i bånn, mailet akkurat kappeplan til SKI bygg nå. 22 mm gulvspon med et stk solid avstivning inni. Limer med Tec7, helt enkelt. Så er det bare å vente på ebay kabinetter og EHED med Hypex 2000 Watt OEM modellen (bedre enn diy varianten).

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.617
    Torget vurderinger
    10
    Fruen sa i går:

Hadde kanskje vært fint med bare horn, altså et stort horn under det mellomstore hornet (Tractrix 350) :rolleyes:

traktrix 110.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn