Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:
    H.R skrev:
    JanR skrev:
    mesut skrev:
    takk for hornlytting og fårikål, hr.
    Hva fan, fikk du mat au ?!

/jan
    Forskjell på folk vettu ;D
    Dessuten du spurte ikke sist du var her - uklokt mann.
    Dumme meg, spørre neste gang,

ps: hadde fårikål her i dag også. Æddabædda.

/jan
    Godt godt. Så neste gang du kommer må du regne med at jeg tenker, nei pokker- det er'n sikkert lei av så driter jeg i maten.
    ;D ;D

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    mesut skrev:
    - veldig direkte spredning fra horna, lydbildet klapper kjapt sammen når man forlater svettspott. kanskje noe sluket kan forklare + har løsninger på? kan selvsagt skyldes at systemet ikke er fintunet i frekvensovergangene ennå.
    Denne er vel strengt tatt løst - senket horn en anelse til og lydbildet åpnet seg betraktelig!!
    Fin tuning av frekvensoverganger vil ikke bli iverksatt før elementene har fått gått seg til en god stund til. Kilder sier at Fostex elementer skal spilles inn lenger en lengst.

Det som er oppløftende er at det er mulig å få disse mellomtonene til å henge sammen med resterende uten nevneverdige problemer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei HR
    opplever du de som rene mellom toner i LC hornet, eller kan man klare seg uten tweetere øverst?
    mvh
    Leif

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    H.R skrev:
    mesut skrev:
    - veldig direkte spredning fra horna, lydbildet klapper kjapt sammen når man forlater svettspott. kanskje noe sluket kan forklare + har løsninger på? kan selvsagt skyldes at systemet ikke er fintunet i frekvensovergangene ennå.
    Denne er vel strengt tatt løst - senket horn en anelse til og lydbildet åpnet seg betraktelig!!
    Fin tuning av frekvensoverganger vil ikke bli iverksatt før elementene har fått gått seg til en god stund til. Kilder sier at Fostex elementer skal spilles inn lenger en lengst.

Det som er oppløftende er at det er mulig å få disse mellomtonene til å henge sammen med resterende uten nevneverdige problemer.

nice.
    har fundert litt på det der, serru.

merket at musikken "slapp" hornet mer da jeg gikk fremover mot anlegget, men tenkte at det hadde noe med lytteavstand å gjøre.

ellers enig: det mest oppløftende var at hele systemet hang godt sammen klangmessig sett.

godt jobba, hr.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    H.R. som er (relativt) ung og sprek, vil sikkert klare seg uten ekstra diskant, men for oss som er (relativt) gamle så er det gjerne greit med litt mer energi oppover. Det skal sies at denne hornprofilen er grunnere enn tractrix og koniske horn, følgelig bedre arbeidsbetingelser for diskanten i elementet. Har ikke sett spredningsmønsteret for FE203 men jeg vil bli forbauset om den sprer de øverste oktavene hurtigere enn flæringa er på hornet, og derved burde dette ikke skape hverken noe særlig beaming eller interferens.

H.R. bør prøve T500A med 10k deling, både med og uten bandpass for Fostex. Enkelt og billig å prøve uansett.

Beklager hvis jeg har tatt bladet fra munnen din her, H.R. men jeg har akkurat diskutert samme sak med en annen som også har kjøpt disse horna.

Edit; LMC falt ut under "gamle" Skal selvsagt være med ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noen nærmere meg med FE203?
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    hei HR
    opplever du de som rene mellom toner i LC hornet, eller kan man klare seg uten tweetere øverst?
    mvh
    Leif
    Jeg har allerede supertweeters så jeg har brukt dem til nå. Har ikke testet uten så jeg vet ikke faktisk hvordan de fungerer uten. Da bass/mellomtone ikke er optimal så må jeg få delingen der til å henge sammen før jeg begynner å rote med noe som faktisk henger sammen :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    H.R. som er (relativt) ung og sprek, vil sikkert klare seg uten ekstra diskant, men for oss som er (relativt) gamle så er det gjerne greit med litt mer energi oppover. Det skal sies at denne hornprofilen er grunnere enn tractrix og koniske horn, følgelig bedre arbeidsbetingelser for diskanten i elementet. Har ikke sett spredningsmønsteret for FE203 men jeg vil bli forbauset om den sprer de øverste oktavene hurtigere enn flæringa er på hornet, og derved burde dette ikke skape hverken noe særlig beaming eller interferens.
    Er ung og sprek - hør hør!

pengesluk skrev:
    H.R. bør prøve T500A med 10k deling, både med og uten bandpass for Fostex. Enkelt og billig å prøve uansett.
    Deler på 10k nå og det fungerer veldig bra. Det er ikke her slaget står nei og tweeter er T500A mkII ja

pengesluk skrev:
    Beklager hvis jeg har tatt bladet fra munnen din her, H.R. men jeg har akkurat diskutert samme sak med en annen som også har kjøpt disse horna.

Edit; LMC falt ut under "gamle" Skal selvsagt være med ;D ;D
    hehe - vel det er jo work-in-progress og idioti og ikke få med seg info fra flere kilder.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei igjen HR og evt Sluket:
    ved bruk av supertweeter:
    ville det ikke være en fordel med et slags oppheng der T500 e.l henges opp midt i center av LC hornet.....point source
    evt kan det lages en "kon" for bakdelen av T500 for å forhindre turbulens fra det flate bakstykket på tweeter´n
    ser at dette har vært gjort med fex Altec HF horn sentermontert i større midbasshorn
    i alle fall noe jeg kommer til å utforske
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Har prøvd. No good. Hovedelementet jobber så høyt opp at direktiviteten blir forstyrret av en slik tweeter foran. T500AmkII er ikke direkte liten heller. Og du vil uansett ikke være plassert optimalt i forhold til forsinkelser etc.

Hadde det vært en fysisk mindre sak, og delingen var på 2500-3000 så kanskje..

Min erfaring med supertweetere er enkel: - del så høyt som mulig, gjerne 10K, plasseres aksialt over resten av systemet og noenlunde riktig i tidsdomene. Har du bare en enkel kondensator og 6 dB slope så begynn ved samme spole som mellomtonen og regn med at du må forskyve diskanten noe. Det tar du best på øret. Ikke sikkert at du trenger å justere noe særlig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det gratuleres reservasjonsløst. Dette må man komme å høre på. ;-)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sluket og andre kyndige:

i en setting med (15-tommer) bass nederst, t500amkii i midten og tuba/fe203en-s øverst - hvor høyt må diskanten stå?
    holder det ca. med 80cm fra gulv?

og hvilken høyde er optimalt for tuba/fe203?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så de hadde rekalkulert flare på midbasshornet for å "frigjøre plass" til 511b
    men selvsagt, der var deling 800 og toveis
    har dere målt respons i toppen med fe203 i LC uten t500?
    teoretisk skulle 203 gå høyt nok......
    men så var det dette med teori og praksis da ::)
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mesut skrev:
    sluket og andre kyndige:

i en setting med (15-tommer) bass nederst, t500amkii i midten og tuba/fe203en-s øverst - hvor høyt må diskanten stå?
    tror heller jeg ville fokusert på hvor høyt FE203 bør stå!
    imo
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    mesut skrev:
    sluket og andre kyndige:

det er jo ca sånn jeg har det pr i dag. Har planer om å flytte på diskanten i løpet av helgen da jeg vil senke tuten ytterligere, mens dere ligger fyllesjuke strødd rundt i horten og lurer på hvor dere er og hvorfor dere aldri lærer :p

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    mesut skrev:
    sluket og andre kyndige:

tror heller jeg ville fokusert på hvor høyt FE203 bør stå!
    imo
    mvh
    Leif

jepp, la inn en edit i innlegget mitt mens du skrev ditt innlegg. ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    H.R skrev:
    mesut skrev:
    sluket og andre kyndige:

det er jo ca sånn jeg har det pr i dag. Har planer om å flytte på diskanten i løpet av helgen da jeg vil senke tuten ytterligere, mens dere ligger fyllesjuke strødd rundt i horten og lurer på hvor dere er og hvorfor dere aldri lærer :p

åhhneida, de fleste av oss har planer om å spise pizza, ta maks to øl og gå og legge oss tidlig slik at vi er friske og opplagte når messen åpner igjen på søndag.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har store problemer med å se hva Jessheim kan friste med en sensommer helg, som ikke kan oppleves i Horten ???
    fyllesjuke er for pingler og ikke skikkelig båtfolk
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i så fall bommer jeg kraftig på baren ombord!
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    har store problemer med å se hva Jessheim kan friste med en sensommer helg, som ikke kan oppleves i Horten ???
    fyllesjuke er for pingler og ikke skikkelig båtfolk
    mvh
    Leif
    1. Jeg er her
    2. båtfolk fisler ikke inne i oslofjorden, men derimot så er det åpent hav som gjelder og man har minst krysset atlanteren en gang, helst flere.
    3. Enig i at fyllesjuke er for pingler, men det endrer vel ikke noe på uttalelsen eller???

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.996
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ;D
    du og ditt strålende humør, vil uansett bli savnet i Horten
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    sånne arbeidsjern som meg står aldri stille. Foruten å ha jobbet full dag, malt huset, lagt ny kledning samt bygget ny garasje har jeg funnet tid til å dille litt med plassering av elementer på prosjektet.

Nå ser det slik ut

Glem det at det spiller forrykende for noen dager siden - for det gjør det nå og ikke da. ;D
    Fremdeles pukkel i mellombass/mellomtone - men drit nå i det - det lar seg justere

ps - er ikke sant at jeg har malt huset, lagt ny kledning eller bygget ny garasje i dag, men resten er.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Må innrømme at det ser bæltøft ut.

Og tviler ikke sekund på at du får det der til å spille som f**

ps: bare pass deg så ikke "han du vet" ser det her for da jævlar !! ;D

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    stilig.

funker det å ha diskanten såpass høyt?

J

J.J

Gjest
    :Wops. Redigerte deg j. Uansett god ide med lascala som spikes

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:

/jan
    Er ikke han opptatt med å være original-klipsch-politi da, får sørge for litt uro i klipschtråden så er'n opptatt.... ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Er ikke han opptatt med å være original-klipsch-politi da, får sørge for litt uro i klipschtråden så er'n opptatt.... ;D

/jan

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    J.J skrev:
    Hæ, kjenner ikke hornarrogansen sine egne modeller..er ikke dette en Belle? ;D

J

J.J

Gjest
    SannaX skrev:
    J.J skrev:
    La meg si det sånn .... Redigert her betyr ikke bare TYPO ... ALT ble forandret til passende ... ;D ;D ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    SannaX skrev:
    J.J skrev:
    jo det er belle. Den uvitende JJ mente at LS ville passe bedre i en belle. Kom til skade å trykke rediger istedenfor siter.... Gir ikke mening nå lenger, men det er mange tråder som er full av innlegg som ikke gir mening så dermed passer det inn......

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    SannaX skrev:
    J.J skrev:
    jo det er belle. Den uvitende JJ mente at LS ville passe bedre i en belle. Kom til skade å trykke rediger istedenfor siter.... Gir ikke mening nå lenger, men det er mange tråder som er full av innlegg som ikke gir mening så dermed passer det inn......
    I hornalliansen aner vi ikke hva høytalerene våre heter

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    SannaX skrev:
    J.J skrev:
    I hornalliansen aner vi ikke hva høytalerene våre heter
    det er muligens et snev av en klipsch-modell i noen av de

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    synes det er mer passende å kalle det to stoooore vulvaer - hadde fest og en av fruene kom med den betraktningen. Bilder passer seg ikke da vi tross alt er veldig seriøse av oss.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn