Omsider.
For ca to år siden så gikk jeg i gang med å bygge nye høyttalere basert på fostex 203, jlmc horn og et par tad 1602 basser på hver side. På toppen en fostex 500 tweeter. Fant vel ganske fort ut at dette ikke var veien for meg, for mange kompromisser. 8" fra fostex krevde igrunn for mange kompromisser og manglet hele tiden noe og det hjalp ikke med ob eller ventilert kasse. Prøvde likevel ganske lenge å få dette til å spille som jeg ønsket.
Etter å ha lånt et par gpa 288 drivere, kjøpt meg tad4003 klonehønn så merket jeg at ting var i riktig retning, men ikke helt der jeg ønsket det og nye drivere ble bestillt.
Så for et år siden ble et sett ALE 7550de og et par 1710 levert på døra og jakten på godlyden var fortsatt i god gang. Her hørte man straks at ting fungerte hver for seg, men det har krevd tid å sy dette sammen. 15-20 delefiltere er bygget med mindre endringer hver gang. Forskjellige forsterkerkomboer vært innom, anderledes hver gang, men fremdeles ikke det jeg ville ha, bare nesten. Rør, transistorer av forskjellige klasser, deqx, hypex er koblet opp men alt hadde svakheter som jeg ikke kunne leve med. Biamping mellom rør og transistor var lenge det jeg trodde var løsningen, men nærmest var jeg med en amp, som hadde kjølevifter så der røk den muligheten. Digitalkilder ble erstattet underveis også gitt.
Så for en tid siden begynte ting å falle plass. Bygget meg en firstwatt f5. Denne hadde jo nesten det jeg ønsket, men manglet litt krefter for å få energien i bassen på lavt volum. Ny plan. To monoblokker, også f5 , men denne gangen balansert og dermed mer effekt og vips, ferdig. Da ting hang mer sammen oppover også så var det vel ingen bei tilbake heller.
To år tok det, et år med samme drivere, et utall med timer foran loddebolt, målinger, lytting og referanselåter. Alt for å få godfølelsen.
Går en digg høst og vinter i møte, ikke lyst å endre noen ting. Nå har det snart gått en måned og jeg finner ikke noe å endre på lydmessig. Det har rett og slett gått fra å spille tidvis bra, til å spille gjevnt grisebra. Jeg får rett og slett godfølelsen hver dag.
Hele tiden har jeg hatt folk rundt meg, som kjenner anlegget godt og kommet med verdifulle og ærlige tilbakemeldinger. Sparringspartnere å lufte tanker med når man enten er på rett eller feil spor. Dette er nok en stor grunn til at prosessen har gått så fort, bare to år. DIY tar tid. Man blir hele tiden forledet av sjølgodheten og gleden ved å gjøre det selv for å så få det i fleisen etter en ukes tid når man oppdager at det er krise.
Så nå blir det omsider rackbygging og bygging av noen flere amper, ikke at jeg må, men nyskjerrigheten sier at jeg bare må prøve for å høre. Det kan jo være at jeg ikke er i mål likevel..........