HFS Sub?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ok folks, da har jeg i god diktatorisk ånd faktisk startet prototypinga på det jeg mener bør bli HFS sub'en.Gidder ikke å starte noen avstemingstråd eller lange uledninger om ditt og datt. I am the boss, take it or leave it...  ;D Byggetråd blir dette uansett hva som skjer.

Og det blir som følger:
150 liter bassreflekskabinett, 60x60x60 cm
15" driver (Beyma 15G40)

Kostnadene til dette er:

MDF ferdig skjært, ca. 500 kr
Element -  veil pris er 2995 kr (blir det HFS sub av dette, så vil dette elementet fås for ca. 2000 kr).
Dempemateriale, ca. 75 kr
Kabel, ca. 25 kr

Legger vi til et Behringer delefilter til ca. 1200 kr og en Embla Eana effekforsterker til 2700 kr (veil) så vil totalkostnaden på prosjektet bli godt under 7000 kr, og det er overkommelig synes jeg. Mange har kanskje en effektforsterker fra før som kan brukes også.

At det kommer til å bli en meget potent subwoofer, som også er noenlunde kompakt, er jeg ikke i tvil om. :)

Stemningsrapport:
Hvor dypt vil denne spille? 16 Hz?
 
T

theStig

Gjest
Hvor dypt vil denne spille? 16 Hz?
Tuningfrekvensen på min prototype er 23 Hz. Den vil ha -3 dB ved ca. 20 Hz.

Hvis man vil ha respons lengre ned, er det bare å legge tuningfrekvensen lavere. F.eks tuning ved 19 Hz vil gi - 3dB ved 16 Hz. Denne tuningen vil kreve noe mer EQ enn tuning ved 23 Hz så klart.

Noe av ideen min med sub'en, er at man kan velge en del ting selv - designet er ikke fastlåst til bare en løsning.
 
T

timc

Gjest
Ser du har fått med målene på suben. (går ut fra at det er yttermål) men hva er dimensjonen på bassporten?


mvh
 
T

theStig

Gjest
De eksakte yttermålene er 592x592x592 mm.

Bassporten har et areal på ca. 200 cm2, og går i hele dybden av kabinettet.
 
R

Rojoh

Gjest
Synes det er noe kjent her, ja. ;D

Litt sånn på sidelinjen: Jeg har ikke puttet dempemateriale inn i kassen ennå. Ser at du har noe i prototypen. Noe spesiellt materiale/mengde?

Mvh. Johan
 
T

theStig

Gjest
Ja, du synes vel dette var kjent Rojoh... ikke så ulikt de subene du har bygget dette.

Du trenger EGENTLIG ikke noe dempemateriale, men litt er greit å bruke for å unngå "klang" og ekko inne i kassa. Det låter litt mer kontrollert og tight med litt demping.

Jeg har brukt 5 cm Rockwool akustikkplate i prototypen, dekket topp, bakplate og den ene sida. Det holder i massevis. Det hadde holdt bra med 2 cm akustikkplate også. Det går også an å bruke skumplast, 3-5 cm tykk. Det er viktig at dempematerialet sitter fast, så det ikke flagrer rundt omkring. Jeg har festet det med litt lim.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Burde være uten naboer, siden døve fremdeles kan oppfatte vibrasjoner og trykkbølger på kroppen... ;) ::)
Det finnes vel døve som er lamme i tillegg? Øskes det flere handikap så er det nok like greit å vær alene i skogen sammen med elgen.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tenker litt på hva slags forsterkerkraft vi trenger her, holder det med ICEPower asp500 eller skal vi klinke til med en ICEPower ASP1000. Nå mener jeg egentlig ikke hvor mye vi trenger, men hvor mye vi kan dra nytte av uten å løpe på lageret (til theStig) etter flere elementer. ASP500 funker fint til 12LX60, men her blir det andre boller håper jeg... ;D Hva bruker du til subbene dine nå Stig?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Det finnes vel døve som er lamme i tillegg? Øskes det flere handikap så er det nok like greit å vær alene i skogen sammen med elgen.
Kanskje elgen tar de lavfrekvente tonene fra subben som parringslyder, og VIPS så står skogens kongle der og prøver å parre seg med husveggen din... ;D
Eller bilen din hvis den står i innkjørselen!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
1.236
Eller så kan det jo være man tirrer på seg en drøss naturaktivister? Det bør ihvertfall få det til å rasle i kjettingene de lenker seg fast til huset med ;D
 
T

theStig

Gjest
Tenker litt på hva slags forsterkerkraft vi trenger her, holder det med ICEPower asp500 eller skal vi klinke til med en ICEPower ASP1000. Nå mener jeg egentlig ikke hvor mye vi trenger, men hvor mye vi kan dra nytte av uten å løpe på lageret (til theStig) etter flere elementer. ASP500 funker fint til 12LX60, men her blir det andre boller håper jeg...  ;D Hva bruker du til subbene dine nå Stig?
Kreftene fra en 500ASP er selvsagt bra å ha. Men - 500ASP yter "bare" 300W i 8ohm. Jeg tenkte å få Beyma til å lage en 4 ohm versjon av 15G40, da kan man få utnyttet all effekten i en ICEpower forsterker. Da vil en 200ASC faktisk holde i massevis, som kan levere 290W i 4 ohm.

Hjemme hos meg bruker jeg en 500ASP hver på mine nåværende sub'er med 15" JBL driver. De to hjemmekino sub'ene med Beyma 18G40 18-tommer drives av en felles 1000ASP. I begge tilfelle er det mer enn nok, og mer enn elementene kan håntere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Jeg vil påstå at et fornuftig menneske nøyer seg med å si at 200 ASC leverer 100W i 8 ohm. Aksepterer man 1% THD strekker den seg til 230W i 4 ohm. Med tanke på at den bare er stabil i 3 ohm og har en maksimal strømkapasitet på ca 11 A så er den ikke akkurat alle subforsterkeres mor. Heller ikke vil jeg anbefale å bruke den som subforsterker på et dedikert 4 ohms element.

Hva jeg prøver å si er: Velg en større forsterker til et seriøst 15" basselement.
 
T

theStig

Gjest
Det er en gammel myte at man trenger store forsterker til store elementer, trodde ikke vi såkalte seriøse falt for den der jeg.... ;)

Vel, jeg har prøvd 200ASC modulen I PRAKSIS på subwoofere (15"), og den yter svært svært bra. :) Det er ikke noe problem å drive en 15" utenfor Xmax, og 200ASC har akkurat samme steinkontroll som de andre ICEpower modulene. Jeg har også prøvd 200ASC modulene på mine JBL basser som har 2,5 ohm svingspole. Ei heller noe problem der.

Ser jeg skrev 290W (blingsa litt der), det skal selvsagt være 230W i 4 ohm ved 1% THD. Denne effekten er likevel mer nok til å drive en 4 ohms 15" bass til over Xmax, og mer effekt trenger man ikke.

Selv om forsterkeren leverer "bare" 11A, så er det faktisk mer enn nok. 11A i 4 ohm tilsvarer 484W. Det er mye mer enn forsterkeren er ratet til i 4 ohm. Faktisk kan den levere fullt spennings-sving i 3 ohm også.

Ulempen med 200ASC modulen er at den ikke kan levere full effekt over lang tid, men det trenger man sjeldent i praksis. ASP modulene kan heller ikke levere full effekt over lengre tid, selv om de har ekstern kjøling.

Uansett mener jeg at enhver ICEpower modul er bedre til å drive subwoofere enn så og si hva som helst annet!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Hvorvidt et element drives til x-max er ikke noe mål på om det er nok effekt. Mangel på kontroll fører som regel til lange vandringer på elementene. Mine erfaringer tilsier at 200 ASC ikke kommer opp mot 250 ASP på noe som helst punkt. Det er jo heller ikke tilfeldig da strømforsyningen i 250 ASP er konstruert for å drive ytterliger 2 moduler.
 
T

theStig

Gjest
Jeg vil vel ikke si at noen ICEpower modul mangler kontroll, snarere tvert i mot. Det mener jeg også gjelder 200ASC. Jeg har lyttetestet den og målt den, og fant overhodet ikke noe mangel på kontroll, selv ikke på 18" basser. Forskjellen mot en 500ASP fant jeg til å utelukkende gå på effekt, og ikke noe annet.

Strømforsyningen i 250ASP kan kun levere ca. 300W, og er således ikke noe kraftigere enn den i 200ASC. Selv om man kan drive hanger-moduler med ASP modulene, så betyr det ikke at den kan levere full effekt til både intern forsterker og hanger-modulene! Dette står godt forklart i app-notene til ICE modulene, de burde du kanskje lest Snickers?

Nå var det ikke ICE forsterkere dette dreide seg om heller da.

Jeg kommer tilbake med mer om prototype jobbinga senere.... :D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Øyner jeg en insinuering om at jeg ikke har lest app-notes-ene? ;D Det er en stund siden, men det sitter ganske godt fortsatt.

Det er selvsagt ikke kontinuerlig effekt i 24 timer som betyr noe for musikkgjengivelse.

200 ASC har en rail spenning på 47 Volt og maksimal strøm på 11A i 0,5 sek:
ca 350W RMS

250 ASP har en rail spenning på 50 Volt og maksilam strøm på 25A i 0,5 sek:
ca 850W RMS

Ellers leverer strømforsyningsutgangen på 250 ASP ca 275W kontinuerlig.

Imidlertid er nok den termiske stabiliteten det viktigste argumentet for ikke å bruke 200 ASC til en stor sub:
200 ASC kontinuerlig effekt: 40W@25C
250 ASP kontinuerlig effekt: 90W@25C
 
T

theStig

Gjest
Kontuerlig effekt har faktisk mye å si, alt å si spør du meg. Skal bruke subwooferen til hjemmekino, hip-hop, rap, elektronisk musikk m.m holder det ikke å kunne levere stor effekt i korte pulser. Skal vi diskutere forsterkere, kan vi jo alltids gjøre det i en annen tråd.

La meg bare til slutt poengtere at man faktisk trenger MINDRE effekt til en stor sub enn til en liten. Høyere effektivitet, ikke sant? Med Beyma 15G40 driveren havner vi på rundt 90 dB i 4pi med litt room-gain, og det er svært bra.
 
T

timc

Gjest
La meg bare til slutt poengtere at man faktisk trenger MINDRE effekt til en stor sub enn til en liten. Høyere effektivitet, ikke sant? Med Beyma 15G40 driveren havner vi på rundt 90 dB i 4pi med litt room-gain, og det er svært bra.
Hvorfor låter da en stor lettdreven høyttaler ofte bedre med en stor forsterker en en liten? Jeg opplever generelt ganske stor forskjell.

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Hvorfor låter da en stor lettdreven høyttaler ofte bedre med en stor forsterker en en liten? Jeg opplever generelt ganske stor forskjell.

Mvh
Kanskje fordi stort sett alle klasse A og AB forsterkere begynner å låte stygt lenge før de når max effekt? Da har man mer å gå på med en stor forsterker før men merker at forsterkeren "gir opp".

Nå gjaldt diskusjonen PWM forsterkere, ICEpower konkret. Her er situasjonen helt annerledes. Disse har ikke dette problemet i det hele tatt, de beholder stålkontroll helt opp til klippegrensen.
 
T

timc

Gjest
Det har de så absolutt. Har testet Midgard Oberon 4.1 mot 6.1 og 6.1 hadde betydelig mer kontrollert bass, selv på moderate volum. Snakker ikke her om at det låter stygt. Bare at 6.1 hadde mer kontroll på sakene.

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Jeg har ikke testet Midgard sine forsterkere (som bruker ICEpower moduler), så det du hører kan jeg ikke kommentere.

Men jeg har faktisk testet ALLE B&O sine ICEpower moduler, og jeg synes det ikke var noen nevneverdige forskjeller å spore lydmessig mellom 200ASC, 250ASP, 500ASP og 1000ASP modulene (alle med innebygget power), hverken på høyt eller lavt volum. Det var dog forskjell mellom A modulene (som ikke har eget power) og ASP modulene, når A modulene ble drevet med et "vanlig" power med trafo og kondiser.
 
T

theStig

Gjest
ASP, uten tvil overhodet. Testet A modulene med digre passive forsyninger, flere hundre tusen mikrofarad og den stilen der, men ASP modulene låt bedre.

Men selv ASP forsyningen kan bli bedre, og jeg har gjort noen mods på de som bidro til enda bedre lyd.
 
C

century

Gjest
Her sklir vi off-topic igjen, bare et understatement:
Husker dere +førtiser Magnepan SMG-a som egentlig låter bra (bortsett fra møkka-stativet), men som gav nesten alle forsterkere åndenød ?
her har 200 ASC stålkontroll, den slenger folien i magnetene med et helvetes klask dersom man blir for ivrig på gasspedalen i begeistringen.
 
T

theStig

Gjest
BTW... Hva vil du si er forkjelen på ASP og A moduler lydmessig?
Hvis begge drives av samme powersupply (dvs. A modulen drar strøm fra en ASP modul), så hører ikke jeg noen forskjell i hvertfall.

Med et normalt passivt powersupply på A modulene blir lyden litt mattere, litt mindre definert og kontrollert. Diskanten blir mer detaljfokuserende (kall det "analytisk" om du vil) og dermed mindre oppløst. Bassen mister noe av "grepet".

Nå må jeg legge til at forskjellene er marginale, men klart hørbare i en A-B test.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Da jeg skiftet fra 500 A (830VA/120 000µF/batteridrift på AUX) til 1000 ASP var overgangen til de grader som natt og dag. Jeg fikk mildt sagt fullstendig hakeslipp. Det skjedde veldig mye i hele frekvensområdet. Alt ble på en måte mye tyngre og mer vektløst på en og samme tid (hvor dumt det måtte høres ut).
 
T

theStig

Gjest
Jeg tror det du hørte Snickers var pga. powersupplyet. Har opplevd akkurat det samme selv! Switchpoweret på ASP modulene er visst state of the art greier.
 
T

theStig

Gjest
På tide med en wake-up call på denne tråden. Jeg har ikke fått bygget noe mer på prototypen, men tenkte å legge ut noen tegninger, simuleringer og slikt i forbindelse med prosjektet.

Først viser jeg et par tegninger her (jeg kommer til å gjøre tegningene tilgjengelig i PDF format etterhvert)





Som man ser er kassa helt terningformet (kubisk) utvendig. De med skarpe øyne ser at kassa ikke er helt kubisk innvendig. Netto volum er ca. 150 liter +/-. Høyttalerelementet vil spise opp 5-6 liter, men dempemateriale vil øke det akustiske volumet noe, så da går jeg ut fra 150 liter.

Jeg har valgt å tegne en ganske enkel konstruksjon, da meningen er at dette er noe alle skal kunne bygge uten å slite seg helt ut. Likevel vil ytelsene til en slik "enkel" kasse bli god, mye bedre enn mange nok frykter. Skal man ha betydelig bedre ytelser, så må man gå langt mer radikalt til verks med sandfyllinger, masse avstiving og den stilen der.

Den doble fronten er valgt for å kunne forsenke elementet. Det ser penere ut rett og slett.

Jeg har også valgt en shelf-port i stedet for normale bassrefleksrør. Denne typen port gir en maksimalt lang port i kassa uten å måtte knekke porten. Jeg synes selv det er penere også.

Kassa skal bygges i 19 mm MDF. 19 mm kan fås i såkalt High Density MDF, noe som er en fordel, da det er stivere og tyngre enn "normal" MDF.

Innvendig skal kassa dempes litt for å unngå rumling og støy, samt å kontrollere stående bølger i kassa som oppstår over 300 Hz. Det bør dempes med 30 eller 50 mm akustikkplate. Å dempe topp, bakplate og en sideplate vil holde.
 
T

theStig

Gjest
Ting tar tid, det viser tråden om HFS høyttaleren som Snickers driver med også. But all good things come to those who wait... :) Kanskje jeg får ferdig prototype kassa i påska... får se.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Spennende dette her thestig, men jeg har verken plass ( hvis jeg ikke bruker den som salongbord da ) eller råd til dette. Men skal ha meg en sub etter hvert til musikk bruk. Blir denne en suksess håper jeg du hoster opp en lillebror med en 10 tommer til 3-4 K. Gjerne med lukket kasse.

Ikke noe negativ kritikk dette altså ;-)
 
T

theStig

Gjest
jajaja... 18-tommer vil normalt kreve et enda større kabinett. Jeg har forsøkt å gå *litt* mainstream her.

10-tommer/lukket er i hvertfall ikke aktuelt, da noe slikt aldri vil bli en subwoofer.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
15" dekker vel de fleste behov ;D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Utvalget av 15-tommere er vel langt større enn 18. Har selv et par passive Snell 18" som deler ved 80hz. Eliminerer behovet av rumperister.........hehe
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
jajaja... 18-tommer vil normalt kreve et enda større kabinett. Jeg har forsøkt å gå *litt* mainstream her.

10-tommer/lukket er i hvertfall ikke aktuelt, da noe slikt aldri vil bli en subwoofer.

Hva med en 10" etter dine spesifikasjoner da ;)
Eller kanskje du allerede vet om en god sub på denne str thestig? En som er kjapp og stram. Trenger litt drahjelp til stativht mine.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hva med en 10" etter dine spesifikasjoner da ;)
Eller kanskje du allerede vet om en god sub på denne str thestig? En som er kjapp og stram. Trenger litt drahjelp til stativht mine.
Et step ned fra 15 og 18" kan være Beyma 12LX60. Suverene elementer som danker ut det meste av 10" (løs påstand fra meg). Trenger sansynligvis ikke større kasse enn en 10" og under halvparten av kassa til en 15".
50 - 60L bassrefleks kabinett er passende.
 
Topp Bunn