John M: "Sender mail til de som mottar varer i løpet av dagen."
Og det hadde jeg gjort om jeg ikke hadde blitt kalt ut til jobben.... Kommer i løpet av natten i stedet.
SG: "Er du sikker på at dette er 100% riktig? Vincent hevder jo selv at de driver egen produktutvikling?"
Redd for at dette trolig er 100% riktig. Beviset ligger ganske enkelt i at Vincent nylig har kjøpt designene av SA-T1/SP-T100 og SA-93/SP-993 av Shengya, for å forhindre denslags handel vi har gjort her. Om disse designene tilhørte/var gjort av Vincent til å begynne med, ville de a) ikke behøve å kjøpe eneretten til dem og b) Shengya ville i utgangspunktet ikke hatt anledning til å selge disse og alle andre "Vincent" modeller både innenlands og utenlands.
Når det gjelder Nebys utsagn - "Det er fundamentale forskjeller på Vincent og ShengYa i komponenter og deler. F.eks. er ShengYa transfomatorene ikke 5KV testet og produktene er ikke CE-godkjent." - så henger det vel ikke helt på greip. At utstyret evt. ikke er testet eller godkjent etter CE regler medfører ingen fysiske forskjeller i seg selv, kun at produktene ikke har gått gjennom CE prosessen. Neby påpeker altså ingen konkrete forskjeller, høyst sannsynlig fordi det ikke finnes noen..... Dette er imidlertid kun antagelser fra min side.
Det svært få ser ut til å innse (inkl. meg selv inntil nylig) er at Kina har en svært oppegående Hi-Fi bransje, som en god stund har produsert habile komponenter (etter alt å dømme) både for salg innenlands og for OEM salg utenlands. Vel er de et fattig land om man regner på gjennomsnittslønninger og slikt, men med langt over en milliard mennesker har de vel flere kakser og potensielle "High-End" (blæ!) kjøpere enn det finnes mennesker i skandinavia.... Tar man f.eks. Meixing (Ming Da) som eksempel, så har de eksistert siden 1991 og selger sine produkter under eget og MANGE andres navn - i USA, UK, Frankrike, Australia, Tyskland, etc, etc. Kjøp siste Hi-Fi News og sjekk selv. Rør forsterkerne deres får ellers generelt svært gode skussmål i magasiner såvel som på nettet, uansett hvilket navn som er stemplet på fronten. For å ta noen flere eksempler, så har Chengdu Xindak Electronics (Xindak) vært til stede siden 1988, Aurum Cantus siden 1994, Shengya siden 1991, Yushang Audio (Classic) siden 1994, Hengdong Audio Technology (Jungson) siden 1993 og Opera Audio siden 1996. Om de ikke akkurat har stamtrær som ligner Krells eller C-Js, så er de heller ikke "fly-by-nights", som noen liker å hevde. Personlig har jeg uansett vanskelig for å se hvorfor en kinesisk fabrikk i utgangspunktet ikke skulle kunne lage like bra produkter som en hvilken som helst vestlig produsent av "Haute Couture" Hi-Fi.
Tror jeg man kan få top-of-the-line Krell-kvalitet til Cambridge-priser fra Hong Kong/Kina? Selvsagt ikke, men kanskje man kan få mid-range Krell kvalitet til Rotel og H-K priser hvis man vet hva man skal se etter.... Sjekk ut denne fra
Jungson.
John M.
PS - Om noen føler at jeg er litt vel defensiv på vegne av kinesisk Hi-Fi, så kan de ta en titt på signaturen min, eller hjemmesiden her på sentralen. Kinesiske produkter florerer ikke nettopp....