Hi-Fi fra Hong Kong - noen interesserte?

J

John_M.

Gjest
"jøss, jobber du for cattylink eller?"

Nei, for Fredrikstad Kommune. Men det er jo en tanke... Frynsegodene er sikkert bedre. ;)

Kanskje du kan presentere den saklige informasjonen direkte neste gang, istedet for å innlede med usubstansierte bemerkninger.

Som sagt så får alle dra sine egne slutninger. Selv velger jeg å støtte meg til de eierne jeg har hatt kontakt med, inntil jeg evt. finner noen som har motsatte erfaringer.

For å være ærlig så interesserer det meg heller lite hva produsentene har å si, all tid jeg ikke vet noe om den interne politikken mellom dem og butikker og distributører.

John M.
 
L

Ludo

Gjest
Vel, stoler fortsatt fullt og helt på den jobben John_M har gjort og gleder meg til å teste produktene !!

Lurer vel heller på om visse andre ikke navngitte medlemmer jobber for både skatte-etat og andre produsenter...
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
jajaja...
men når får vi vite om de andre leverandørene da?
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
noen som vet noe om de KORSUN u2 som selges, noen hjemmesider fra kjøpere som sier denne er omtrent identisk med mark levinson red rose. ???
 

Thror

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
33
Antall liker
3
Noen som har prøvd seg på noen av korsun produktene som visstnok skal være red rose?
 
J

John_M.

Gjest
"Vel, stoler fortsatt fullt og helt på den jobben John_M har gjort og gleder meg til å teste produktene !!"

Takker for tilliten Ludo!  Jeg gjør så godt jeg kan, innimellom nattevakter, forkjølelse og en snart-forsvinnende samboer...   ;D

"men når får vi vite om de andre leverandørene da?"

Når jeg får tid til å samle og organisere informasjonen jeg har, innimellom det jeg nevnte over.

"noen som vet noe om de KORSUN u2 som selges, noen hjemmesider fra kjøpere som sier denne er omtrent identisk med mark levinson red rose."

Korsun konstruerer alle RR's forsterkere, akkurat som Aurum Cantus produserer alle RR's høyttalere.  Dette er rene fakta og ikke noe å lure på.  Det som blir diskutert er hvorvidt RR produktene er bedre spesifisert fra Korsun fabrikken, eller om RR modifiserer dem etter ankomst.  Når det gjelder U2, hvet jeg bare om den siden du (sikkert) refererer til.  V8i eiere har jeg vært borti 4 av etterhvert, hvorav alle sier at de ikke har funnet noen kvalitetsmessige innvendige forskjeller mellom V8i og RR Affirmation (borsett fra at V8i har 50W mindre/kanal).  Etter sigende kan det være forskjeller på printkort og layout, men det skal altså ikke være snakk om f.eks. at V8i har kjipe kondiser, liten og billig trafo, etc, etc, mens Affirmation har topp specs.  Begge skal vistnok inneholde topp komponenter.

Bare så det er helt, 100%, klinkende klart: dette er tredjehånds info.  Jeg VET ingenting av dette og garanterer ingenting overfor dem som evt. senere velger å bestille en V8i (eller ovenfor noen andre, for den del).  Imidlertid har jeg vanskelig for å se hvorfor man evt. skulle lyve ovenfor en person man ikke kjenner og aldri mer kommer til å "snakke" med igjen (meg altså).

Når det gjelder Cattylink, så er det meg klinkende likegyldig hvor de får sine produkter fra, enten de kjøper fra fabrikken, på det grå markedet eller ad andre omveier.  At de bruker feil bilde er noe merkelig, men det interesserer meg egentlig midt på ryggen det også.

Det som imidlertid interesserer meg, er:

a) At jeg er overbevist om at jeg/vi får det som blir bestillt.  Hvorfor?  Fordi jeg så langt KUN har funnet fornøyde Cattylink kunder (problemer med leveringstid, betalinger og andre ting har vært nevnt, men ikke selve produktene).  Mulig utilfredse kunder også finnes, men jeg har altså ikke funnet noen - og det er jo litt overbevisende da, når dårlige nyheter som PAR sier alltid sprer seg raskere enn gode.

b) At jeg tror det her ennå en tid er muligheter til å skaffe seg produkter med kvaliteter LANGT utover prisen som betales.  Det finnes tross alt en mengde brukertester på mange fora og etterhvert en del tester både på trykk og i nettmagasiner også.  Jeg har ennå til gode å finne et produkt som ikke har fått stempelet godkjent eller bedre - og da typisk til priser langt (3-6X) over de vi betaler.

Imidlertid vil jeg anta det er snakk om kun få år før også disse merkene er godt representert også utenfor Kina og da vil muligheten til å handle på denne måten og til slike priser vi nå får kanskje bli langt mindre.  Dette er som sagt antagelser, men det er i alle tilfelle helt tydelig mange kinesiske produsenter er lei av bare å være OEM leverandører til kjente merker, og heller ser at pengene går til dem selv, i stedet for RR, ML og mange andre kjente vestlige "produsenter".  

Når det er sagt kan jeg legge til at det er ganske oppsiktsvekkende hvor mange kinesiske produkter som ligner faretruende på ting vi i vesten betaler usannsynlige og ufornuftige summer for.  Alt fra vibrasjonsdempende duppedingser og kabler, til forsterkere, høyttalere og rack. Og svært ofte det vi anser som "high-end" produkter.  Er det snakk om billige og dårlige kopier av vestlige produkter, eller importerer vestlige firma disse produktene og slenger på sine egne logoer?  For et par år siden ville jeg tviholdt på det første, men med den informasjonen jeg har nå blir konklusjonen en helt annen.  Se bare på Vincent, som fremstår som et papirfirma som ikke lager noe som helst. Noen hevder hardnakket at Vincent har tegnet alle produktene og bare får dem produsert i Kina, men dette faller på sin egen urimelighet og uvitenhet så snart man graver litt.  RR er det samme og hvorfor ikke flere? Hvorfor ikke mange flere?  Nåja, nok om det herfra.  Dere får heller lete litt selv og gjøre dere opp deres egne meninger.

John M.
 
J

John_M.

Gjest
Usedvanlig stille her i natt (på jobben altså), så jeg føyer til en liten observasjon i forhold til asiatiske butikker og fabrikker.

Jeg har handlet diverse saker fra Asia i mange år - te fra Kina og India, krydder fra midtøsten, silke fra Thailand, etc, etc.  Når det gjelder den type uttalelser som er referert til ovenfor, så kan jeg foreslå et lite eksperiment for de som er interessert:

Finn noen butikker/fabrikker i samme land som fører samme type varer.  Skriv en mail til hver og si du er interessert i sakene deres, men ikke er helt sikker på hvor du bør kjøpe - fra dem eller alternativene som du så nevner.  Jeg er helt sikker på at du i 9 av 10 tilfeller vil få svar tilbake som rakker ned på konkurrentene, det være seg pga dårlig kvalitet, useriøsitet, at de tar for høye priser, at de snyter deg, at de tar pengene og aldri leverer, eller all of the above.  Det vil ikke nødvendigvis bli sagt rett ut, men du vil trolig lett kunne lese det mellom linjene.

Dette er, etter min erfaring, helt gjengs business practice i østen.  Det er tross alt her snakk om samfunn som ikke er gjennomregulert slik vårt er både på forretningsetikk og praksis, men hvor anything goes når det gjelder å skaffe seg kunder.  Når det er sagt, har jeg aldri hatt et eneste problem med å få oppgitt korrekt informasjon ang. de produkter jeg har kjøpt, eller med å få dem tilsendt.  Den noe tvilsomme moralen som utvises er altså forbeholdt forholdet butikker og produsenter imellom og ikke forholdet mellom kunde og selger.  I alle fall har jeg selv aldri hatt noen negative opplevelser i så måte.

Moralen er i alle fall aldri å stole på hva en butikk eller produsent sier om en konkurrent.  Uttalelser fra kunder er det eneste som gjelder.

Når det gjelder Cattylink og Aurum Cantus spesifikt, så er min antagelse at det her dreier seg om en butikk som ikke er blant fabrikkens godkjente dealere og som kanskje i tillegg anvender priser som fabrikken ikke er særlig glad for.  Kanskje anskaffer de AC's produkter på ureglementerte måter og kanskje selger de modeller som ikke er tiltenkt å selges utenfor landet.

Dette er rene antagelser og helt uten faktiske holdepunkter, men for meg er dette den mest sannsynlige forklaringen på de uttalelsene som er gjengitt. Ellers, og for å gjenta dette for n'te gang, så er jeg uansett ikke særlig interessert i hva verken fabrikken eller butikken sier i dette henseende, da hverken det ene eller andre kan verifiseres.  Jeg har trukket mine sluttninger kun ut fra uttalelser fra personer med faktiske og praktiske erfaringer med Cattylink og produktene de leverer.

Og så just for the record: jeg hadde aldri vurdert å importere Hi-Fi fra østen før for ca. 3-4 måneder siden, jeg hadde aldri hørt om Cattylink, jeg har aldri mottatt en HK$ fra dem og jeg har ingenting annet å tjene på dette tiltaket enn alle de andre som er med - god Hi-Fi til enda bedre priser.  Derfor vil jeg også gjerne ha meg frabedt uttalelser som antyder det motsatte, enten de er sagt i spøk eller ei.  Jeg har forsøkt å opptre ryddig, ærlig og konsekvent hele veien og ser lite lyst på at noe annet blir antydet.  Her er det tross alt en god del penger involvert og da er selv spøkefulle kommentarer ikke særlig morsomme.  I alle fall ikke for meg.

John M.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
har studert litt Korsun U2 i kveld.
helt klart at den og red rose ikke er identisk. utfra flere bilder kan jeg sa forskjellige motstander, filter kondensatorer og helt annet potmeter.
effektforskjellen er vel også en stor pekepinn?

prislappen på $2000 er litt overdrevet, flere land i europa hvor red rose selges for under 1000.

når ting er for godt til å være sant? ja da........ ;)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hvorfor stiller du så dumme spørsmål? ???
Men Einar da ::)
Trodde du at du skulle få beholde eneretten på denne typen spørsmål på dette forum for evig tid ;D
 

ChriSka

Medlem
Ble medlem
24.05.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Hvorfor dette korstoget mot de som har kjøpt produkter fra østen? Er det missunelse dette går på eller er du bare ute etter å ødelegge moroa for de som har kjøpt? Bare så det er sagt så har ikke jeg kjøpt noe, men har lest denne tråden fra begynnelsen, og skjønner ikke helt hvorfor du skal "rakke" ned på disse produktene.

Og hvorfor komme med kommentarer til John_M om at han jobber for Cattylink? Såvidt meg bekjent så har John_M lagt et stort stykke arbeid for at andre her på forumet skal få være med på å handle billig Hi-Fi, så han fortjener vel heller et klapp på skulderen enn kritikk? Jaja da fikk jeg i hvertfall luftet mine synspunkter med tanke på hvordan denne tråden har utviklet seg...

- Christer
 

Thror

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
33
Antall liker
3
Einis tatt fra annet forum:

yeah, a lot of people have asked Mark Levinson about this, and he said he does use the same factory as the Korsun but that everything is produced "to his elevated standards" etc. etc. i read a letter from him to someone saying how he had the "highest regard for Chinese engineering ingenuity" or some BS like that. so basically yeah, it is a Korsun marked up 10x. i think some parts are upgraded but it is virtually identical. i know of one person who actually took a Korsun he modded a little (just parts substitutions) to a Red Rose dealer and A-B'ed them, and they did sound a little different (parts differences?) but they were about equally good.

incidentally, as soon as the Red Rose came out, the Korsun was no longer exported to the US. probably some exclusivity contract with Red Rose. i tried to get my hands on one, but to no avail. a friend who has relatives in China said he might try but chances are slim at the moment. too bad, it looks like a really sweet little piece, i'd buy it for $200USD just for the nice little chassis and heat sinks. :p
Jeg tror ikke at forskjellene er så store som du skal ha det til...

Edit:
Btw Good Job John_M. :)
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
oh my god...korstog?  ;D tror det er bare bra at jeg nevner forskjeller her eller hva?
hva har det med john og de som kjøpte å gjøre?
prater om produktene her...

jobber for cattylink? fordi john m hadde en nedlatende tone i inlegget som jeg ikke likte!
kanskje fordi han følte jeg "rakket?" ned på han fordi han organiserte dette?
no har ikke john m laget desse produktene altså! :eek:

jeg fortalte bare fakta....


men du har vært flink John! :)
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei

Fint at flere sider kan bli belyst.

mvh KnB
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Bra jobba, Einar! :)

Du har gjort et godt kritisk arbeid, noe som er en sjeldenhet i hifibladene.

Fortsett med det. :D
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Jeg er da uansett spent på å få sjekket komponentene jeg da. Har alle betalt nå da? Er jo lønningsdager i disse tider så nå må må man vel få betalt inn?
 
J

John_M.

Gjest
Regner med at alle pengene er på plass i dag eller i morgen. Sender mail til alle så snart overføringene er utført.

Føler meg ikke helt på topp for tiden, men info ang. ny leverandør for neste bestilling kommer så snart som mulig.

John M.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Føler meg ikke helt på topp for tiden, men info ang. ny leverandør for neste bestilling kommer så snart som mulig.

John M.
hope so :)

jeg og et par andre skal bestille fra cattylink snart, og hadde vært kjekt å se hva andre tilbyr først.
 

ChriSka

Medlem
Ble medlem
24.05.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Hva er prisen på frakt fra Hong Kong, på et produkt på ca 30 kg?

- Christer
 
J

John_M.

Gjest
$5.07/kg = NOK1065 + forsikring + noen kilo emballasje, gjerne dobbelt pakket om du vil være på den sikre siden. Kall det 2000.

John M.
 

Ziggy

Medlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
22
Antall liker
1
Hvis du får avgårde bestillingen denne uken, hva vil estimert ankomstid være sånn ca?
 
J

John_M.

Gjest
Jeg kunne sendt pengene nå med en gang, men jeg venter på svar på et par spørsmål først.  Ikke noe veldig viktig, men dog...  Det kan virke som om de har fått inn en del varer (bl.a. Xindak SCD-2 med oppgradert s/w) og siden staben er ganske liten blir det litt manglende kommunikasjon i perioder.

Ellers ligger $ på like over 7 for tiden, så det kan bli aldri så lite ekstra å betale på oss alle.  Tar det når varene kommer i så fall.

Mangler jo litt erfaring når det gjelder hvor lang tid ting tar og det kommer vel også an på hvor i testprosessen av varene våre de er. Håper på en uke etter at pengene er fremme, mer trolig to, i verste fall tre skulle jeg tro.

John M.
 
L

Ludo

Gjest
Noen peiling på hvor lang tid det tar for å overføre penger fra Noreg til Hong Kong ?
 
J

John_M.

Gjest
Alt foregår jo elektronisk, så lenge man har SWIFT koder og IBAN nummer, så da tenker jeg de HK$78.000 jeg nettopp nå har overført  ;D er fremme om max to dager, med mindre de går om en mengde andre banker på veien.  De resterende HK$ går i morgen, så slipper jeg å melde noe til Norges Bank.

Da er vi altså i gang for alvor!  8)

John M.
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
tok det bare en måned å betale altså? heh.... :eek:
 
J

John_M.

Gjest
10 dager fra totalbeløpet ble bekreftet og sendt ut til alt var på konto. Trekk fra påskeferien, så er det søren meg ikke så ille! Å regne fra starten av denne tråden blir vel en smuuuule feil.....

John M.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Yes, endelig kan man begynne å telle ned! Nettopp solgt unna mine to parasound effekter( hca 1000 og 1500) for nesten 8000, og det dekker nesten sav-p200 prisen, så kan ikke se at jeg kommer så dårlig ut av dette - bortsett fra at jeg falt for fristelsen til å legge på div kabler da... ;)
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
hva har dere å stille med om dere ikke fikk varene egentlig? bare lurer... ::)
 
J

John_M.

Gjest
Håper jeg ikke tar fra deg den åpenbare gleden du har ved å stille deg tvilende til alt og alle her, men det altså snakk om voksne mennesker som ganske sikkert ikke trenger din hjelp til å tenke over og forstå de evt. risker man tar.

Du kan gjøre, eller la være å gjøre, det du vil, så gjør vi det vi vil.  Ellers takk for "hjelpen"!

John M.
 

Ziggy

Medlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
22
Antall liker
1
Jeg for min del prøver etter beste evne å skjule min manglende evne til å være tolmodig. :)
Den som venter på noe godt...
 
L

Ludo

Gjest
Spar deg Einar, dette blir for dumt...

Greit nok å utdype alle sider ved en sak, men å dra det i det uendelige med alle tenkelige alternativer er vel ikke nødvendig. Hvis noe mot formodning skulle skje, så håper jeg det blir at lasten faller ut av flyet og rett i hue på deg... Da er det jo verdt hver eneste krone  :p
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Ja dette blir for dumt! Sorry, har klart å holde meg fra å kommentere siste del av diskusjonen, men er du en som sitter å håper på at dette ikke skal gå i orden, eller kjeder du deg såpass at du må poste slike innlegg for å få respons på at du eksisterer?
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
lol. dette er jo latterlig! jeg spør et spørsmål, som dere tolker som dere vil og fyrer alle plugger.

jeg legger ut tekst skrevet av aurum cantus og stiller litt tvilende til cattylink som har noen ukorekte bilder etc...og noen klikker, "DU ØDELEGGER MORO FOR ALLE SOM HANDLER" etc etc...

stakkars dere, jeg kommer bare me litt fakta...

2. jeg spørr hva slags eventuell "forsikring" der er om dette hadde gått i lås.
og dere klikker igjen....

kanskje hårsåre fordi dere har bestilt og vil bare høre det positive? vet ikke jeg... ::)
 
J

John_M.

Gjest
Eller kanskje det er den surmaga og noe skadefro måten du stiller "spørsmålene" dine på?

John M.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Morro, ser de har lagt ut lenke til hififorum.nu på cattylink sidene ;D, ikke dårlig. Siden dette er off topic så drar igang dette spm...sånn mens vi venter:

Er det virklelig så stor forskjell mellom en cd spiller og dvd spiller (i mitt tilfelle arcam diva 88+)?
 

einar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2004
Innlegg
53
Antall liker
1
Er det virklelig så stor forskjell mellom en cd spiller og dvd spiller (i mitt tilfelle arcam diva 88+)?
når det er snakk om kinapriser så! ;D
 
Topp Bunn