HI-FI Messen 2010 i Horten - 18. og 19. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    orso skrev:
    Hvordan låter Forsmann og Adam Gamma?

    Forsman låt bra, spesielt fornøyd med de små. De passet nok bedre til rommet og hadde en bedre plassering.

    Adam fikk jeg ikke hørt så mye på, med det lille jeg hørt fristet til gjentagelse under kontrollerte forhold i et bedre rom. Veldig oppløst mellomtone og diskant
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.142
    Antall liker
    5.052
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Peter Watson fra pm components holdt foredrag om rør og rørproduksjon for interesserte tilhørere lørdag.
    Han gjør det samme i dag ca kl 12 i en av de store rommene mellom resepsjonen og heisen.





    Mr. Motron takket Peter og overrakte en rosemalt bolle.





    Peter har virkelig vokst opp med rør. Hans mor jobbet på rørfabrikk :)
    Han er verdens neste største aktør på rørmarkedet.

    Benytt anledningen i dag til å høre en interessant historie og få muligheten til å stille spørsmål.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skal til messen nå hvert øyeblikk og har aldri vært der før, hvilket hotell er det Peter watson har foredrag på?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Utifra det jeg kan lese hittil, sitter folk igjen med mye av de samme oppfatningene jeg fikk i fjor. De samme utstillerne får til lyden, mens andre igjen faller mer igjennom
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg ser oppsettene, får jeg fryktelig lyst til å stille opp med DIY akustikk. Ultrabillige kabler, grei elektronikk, noen velvalgte høyttalere etter rom og en god del akustiske tiltak. Ja, det skulle vel holde til å spille fletta av det meste her.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    636
    Antall liker
    788
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hallo,

    Opplevde NAT, Maxwell, Forsmann som de beste. Muligens ettpar andre men en blir jo litt 'lyd-lei' etterhvert. 8)

    Var ikke helt enkelt å komme frem å høre på Acoustic tuning sin demo men mye tungt utstyr.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    orso skrev:
    Når jeg ser oppsettene, får jeg fryktelig lyst til å stille opp med DIY akustikk. Ultrabillige kabler, grei elektronikk, noen velvalgte høyttalere etter rom og en god del akustiske tiltak. Ja, det skulle vel holde til å spille fletta av det meste her.
    Da mener jeg du skal gjøre det neste år, og ikke bare skrive om det. :-*
    Kanskje noen kan sponse leie av rom til deg?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    orso skrev:
    Når jeg ser oppsettene, får jeg fryktelig lyst til å stille opp med DIY akustikk. Ultrabillige kabler, grei elektronikk, noen velvalgte høyttalere etter rom og en god del akustiske tiltak. Ja, det skulle vel holde til å spille fletta av det meste her.

    både DIY akustikk og andre akustiske tiltak var på plass flere steder, ellers så er det vel bare ungkarer som kan dekorere stua med slikt hjemme ;)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Det er greit; skal holde meg hjemme og se maling tørke eller noe slikt
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    65finger skrev:
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Det er greit; skal holde meg hjemme og se maling tørke eller noe slikt

    for en fantastisk ide, strålende ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Da mener jeg du skal gjøre det neste år, og ikke bare skrive om det. :-*
    Kanskje noen kan sponse leie av rom til deg?
    Hvis noen sponser leie, så stiller jeg. Eller kanskje jeg kan samarbeide med noen.

    val skrev:
    både DIY akustikk og andre akustiske tiltak var på plass flere steder, ellers så er det vel bare ungkarer som kan dekorere stua med slikt hjemme ;)
    Jeg ser at det er gjort noen dårlige tiltak ja. ;)
    Nja, finnes en del tiltak med ganske bra WAF også.

    Sorry for off-topic. Tilbake til det tråden handler om.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Hva er "neggene"?

    Skal man forøvrig beskrive at alt smaker som kanel hvis det vitterligen lukter dritt, ser ut som dritt og smaker som dritt?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    staker skrev:
    Lyngen skrev:
    Borgenvik skrev:
    Jeg blir like skuffet hvert år.. Elendige rom har skylden hvert eneste år, men likevel drar jeg. Jeg tror nok det er for kun å kikke, og for å se om noen har fått det til..
    Jeg synes det var veldig moro første gangen, men så går det nedover. Gikk nok med samme grunn som deg. Eledige rom går igjen som undskyldninger, men jeg er i tvil. Noen rom er opplagt dårlige, mens andre rom synes jeg det burde kunne gå an å få bra lyd. Hva tror du skyldtes rommet der AN sto? Det som jeg ikke likte var som sagt farget lyd og jeg tenkte ikke så mye over dårlig akustikk. Merker enda tydeligere at nøytral lyd passer meg best om de klarer å engasjere samtidig som at de ikke blir for avslørende. På messa spilles så og si ingen utfordrende plater da. Kan jo godt forstå det.
    Du evaluerer jo etter egen mening om hva som er god lyd. Det er mage av oss som fåretrekker en mer ørevennlig lyd fremfor nøytralitet og klinisk lyd. Det er jo ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre. Kommer jo helt ann på hva du liker. Slik sett vil det kanskje si at det er bedre lyd på forskjellige rom enn hva du anntyder. I dag er det jo dag to, og da har man jo hatt en dag å justere på..

    Hvorfor skulle jeg ikke evaluere etter hva jeg selv liker? Nøytral lyd kan og bør være ørevennlig. Nøytral lyd er slett ikke det samme som "klinisk" lyd. :)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    ErosLoveking skrev:
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Hva er "neggene"?

    Skal man forøvrig beskrive at alt smaker som kanel hvis det vitterligen lukter dritt, ser ut som dritt og smaker som dritt?
    nå ser vel ikke komponentene værre ut på messa enn andre steder, og du har nok for store forventninger om du tror du kan oppnå lydnirvana på ei messe.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    val skrev:
    ErosLoveking skrev:
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Hva er "neggene"?

    Skal man forøvrig beskrive at alt smaker som kanel hvis det vitterligen lukter dritt, ser ut som dritt og smaker som dritt?
    nå ser vel ikke komponentene værre ut på messa enn andre steder, og du har nok for store forventninger om du tror du kan oppnå lydnirvana på ei messe.
    Lydnirvana? sikkert ikke. En idé om prestenda og potensiale derimot, så absolutt.
    Fikk på pukkelen etter fjorårets messe fordi jeg mente et høyt priset og renomert oppsett hørtes for jævlig ut, rent sagt ubehagelig. Konstaterer i denne tråden at det samme er tilfelle i år. Mens en annen atter en gang tydeligvis leverer varene og "god lyd". Noe må det jo være?

    Håper dere hygger (hygget) dere i Horten. Det sosiale er vel så viktig for mange vil jeg tro, ikke bare gå rundt med siklesmekk. :)

    Lurer fortsatt på hva "neggene" er ???
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    val skrev:
    ErosLoveking skrev:
    val skrev:
    Neste år kan alle neggene som bare klager holde seg hjemme, så kan jeg og andre som er fornøyde nyte messa fullt ut og ha bedre lytteposisjon i alle rom!
    Hva er "neggene"?

    Skal man forøvrig beskrive at alt smaker som kanel hvis det vitterligen lukter dritt, ser ut som dritt og smaker som dritt?
    nå ser vel ikke komponentene værre ut på messa enn andre steder, og du har nok for store forventninger om du tror du kan oppnå lydnirvana på ei messe.
    Det er jo noen som får det til og jeg kan jo ikke vite på forhånd om det er noe bra. Det er jo også informativt å finne ut hva man ikke liker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det virker som Harbeth har gjort et OK inntrykk på flere, som vanlig. Kan noen fortelle meg hva de spilte på?
    Flere modeller, og hva slags kilder og elektronikk?

    Det fryder mitt hjerte å lese at høyttalere som AN og Harbeth er det som klarer å levere på direkten i normale rom.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Griffenfeldt skrev:
    At noen her mener at Avalon imponerte med god lyd kan jeg simpelten ikke forstå. De gangene jeg var der ble det spilt avsindig høyt. Det låt hardt og ufyslig de gangene jeg forsøkte...
    Rommet til Nordic sound design med WLM var i mine ører et av de mest vellykkede.
    Hadde sett frem til å besøke Moiz, men orket ikke turen opp i storgaten i dag.
    Man kommer vel ikke utenom å nevne Renaissance audio heller. Glimrende lyd og en meget hyggelig vert.

    Er helt enig med deg når det gjelder Avalon! Syntes f.eks. at lyden ikke slapp fri fra høyttalerne, slik jeg foretrekker.

    Montana var også en skuffelse. Blir mer og mer obs på at Montana har en lydsignatur som jeg oppfatter for hard og slitsom.
    Wilson/Krell imponerte meg heller ikke nevneverdig. Demoen med de skjermede kabler, ble for meg en vits. Utrolig å bivåne alle de "seriøse" menn som nikker anerkjennende når de blir demonstrert hvordan skjermen med blått lys påvirker lyden i påstått stor utstrekning ;D ;D For meg personlig et godt eksempel på narreskapen i bransjen og blant potensielle kunder.
    Noe av den beste lyden jeg opplevde, var hos Renaissance Audio. De spilte på de mindre Von Schweikert med Nuforce forsterkere. Her satt jeg faktisk en god stund og nøt lyden!

    Et alt for kort møte med Usher, evnet også å imponere, som vanlig.
    Hos Midgard var det også noe interessant å oppleve. Fikk ikke med med meg Adam, men de nye prototypene til Snickers fikk jeg et bra inntrykk av. Det som imponerte meg mest der, var størrelsen på lybildet og at høyttalerne "forsvant". Samtidig må jeg innrømme at jeg virkelig savnet spredningskontrollen i bassen fra mine egne høyttalere i dette rommet.
    Dette minner meg på hvor viktig det er for det totale lydbildet at bassen fungerer bra. Samtidig er det av de minst vellykkede områder i lydbildet fra store høyttalere.

    Dermed kommer jeg frem til min beste opplevelse etter messen: Lyden fra mitt eget anlegg etter at jeg kom hjem! ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jøgga skrev:
    Det fryder mitt hjerte å lese at høyttalere som AN og Harbeth er det som klarer å levere på direkten i normale rom.
    Jeg syntes ikke noen av dem leverte noen spesiell god lyd, men har hørt dem bedre på tidligere messer. Harbeth 7 hadde noe en ugrei mellombass som for meg hørtes ut som kasseresonanser, men er ikke helt sikker. Husker ikke hvilken forsterker det var.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Renaissance Audio med Roald og NAT med Morten, delt førsteplass hva lyd og hyggelig mennesker angår
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for rapport Karma. Roald (Renaissance Audio) er flink til og sette opp anlegg og Von Schweikert er gode høyttalere som får for lite oppmerksomhet IMO.
    Virker som Roald også alltid har gode rom med litt størrelse på. Det betyr jo mye.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    samlanes skrev:
    Noen som veit hvilken kilde og pre Designeren brukte?


    Mvh.
    Ble tidligere nevnt at han brukte Nuforce sin Blu-ray spiller (moddet Oppo) som kilde.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    staker skrev:
    Lyngen skrev:
    Borgenvik skrev:
    Jeg blir like skuffet hvert år.. Elendige rom har skylden hvert eneste år, men likevel drar jeg. Jeg tror nok det er for kun å kikke, og for å se om noen har fått det til..
    Jeg synes det var veldig moro første gangen, men så går det nedover. Gikk nok med samme grunn som deg. Eledige rom går igjen som undskyldninger, men jeg er i tvil. Noen rom er opplagt dårlige, mens andre rom synes jeg det burde kunne gå an å få bra lyd. Hva tror du skyldtes rommet der AN sto? Det som jeg ikke likte var som sagt farget lyd og jeg tenkte ikke så mye over dårlig akustikk. Merker enda tydeligere at nøytral lyd passer meg best om de klarer å engasjere samtidig som at de ikke blir for avslørende. På messa spilles så og si ingen utfordrende plater da. Kan jo godt forstå det.
    Du evaluerer jo etter egen mening om hva som er god lyd. Det er mage av oss som fåretrekker en mer ørevennlig lyd fremfor nøytralitet og klinisk lyd. Det er jo ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre. Kommer jo helt ann på hva du liker. Slik sett vil det kanskje si at det er bedre lyd på forskjellige rom enn hva du anntyder. I dag er det jo dag to, og da har man jo hatt en dag å justere på..

    Hvorfor skulle jeg ikke evaluere etter hva jeg selv liker? Nøytral lyd kan og bør være ørevennlig. Nøytral lyd er slett ikke det samme som "klinisk" lyd. :)
    Hva er nøytral lyd?

    Tror svært få vil like en høyttaler som spiller helt flatt fra dypeste bass til høyeste diskant, et løft i bassen foretrekkes av de fleste inkludert meg selv. Finnes tråder som f. eks. Hedmarkskurven her på forumet som illustrerer det.

    Det å få en passiv høyttaler uten eq til å spille helt flatt over hele frekvensområdet utenom et bassløft i et ordinært rom er en bortimot umulig oppgave.

    Transparent ville vært et bedre ord å bruke om høyttalere enn nøytral.

    Forøvrig er det artig å lese andres inntrykk av oppsett jeg har hørt, får et inntrykk av andres preferanser.


    Her er mine messeinntrykk:

    Forsman - Hørte bare de små men de låt svært bra.

    Larsen - Trillet bare musikk ut av de høyttalerene, ikke spesielt gode på noe område men allikevel ga de et positivt inntrykk, iallfall mtp pris.

    Dynaudio C1 - God lyd og det var kjekt å se at Mac/Tact boksen ga et løft.

    Wisdom Audio - Satt utenfor ss og det låt greit men ikke noe mere. Flere oppsett til under halve prisen som låt bedre på messen.

    Sennheiser HD800 og Ear - Tydeligvis en meget god kombo, skulle gjerne hatt en sånn rigg på soverommet.

    Adam Audio - De låt bra, godt oppløst og presis lyd.

    Monitor med bunn og presisjon - Manglet en del av presisjonen til Adam og lydbildet virket ikke så ryddig.

    Von Schweikert - Fikk jeg dessverre ikke hørt, selgeren virket opptgatt med noen potensielle kunder og siden jeg ikke er i markedet for å kjøpe noe lot jeg de være i fred.

    Harbeth - Låt tonalt bra og oppløst men med for mye kasseresonanser etter min smak.

    Audio Note - Aldri hatt de store følelsene for merket men det var godt oppløst, dessverre var lydbildet veldig uryddig så totalinntrykket ble ganske labert.

    Avalon - Fristet ikke med hørselskade så jeg ble ikke sittende lenge der.

    Montana - Låt bra der men den degos taffelmusikken de spilte der er det vanskelig for meg å kritisk vurdere lydkvaliteten.

    Gallo - Låt bra det, for lavt volum til noen kritisk vurdering for Morten snakket med noen potensielle kunder om kabler.

    JBL - Sånne vil jeg ha i en kjellerstue, rommet var tydeligvis i minste laget men de spilte tøft og overraskende homogent.

    Swans - Denne gangen låt det bra, for 2 år siden var det langt fra bra så det ble en positiv overraskelse.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Hei!

    Hvilke merker ble presentert i rommet hvor anlegget sto på skrå, slik at det pekte mot døra når man kom inn. Komponentene sto på et skrivebord.

    Den lyden imponerte, men det var så fullstappet der at jeg ikke fikk tatt det nøyere i ettersyn.

    Forsman låt også flott, men jeg fikk bare hørt en låt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    staker skrev:
    Lyngen skrev:
    Borgenvik skrev:
    Jeg blir like skuffet hvert år.. Elendige rom har skylden hvert eneste år, men likevel drar jeg. Jeg tror nok det er for kun å kikke, og for å se om noen har fått det til..
    Jeg synes det var veldig moro første gangen, men så går det nedover. Gikk nok med samme grunn som deg. Eledige rom går igjen som undskyldninger, men jeg er i tvil. Noen rom er opplagt dårlige, mens andre rom synes jeg det burde kunne gå an å få bra lyd. Hva tror du skyldtes rommet der AN sto? Det som jeg ikke likte var som sagt farget lyd og jeg tenkte ikke så mye over dårlig akustikk. Merker enda tydeligere at nøytral lyd passer meg best om de klarer å engasjere samtidig som at de ikke blir for avslørende. På messa spilles så og si ingen utfordrende plater da. Kan jo godt forstå det.
    Du evaluerer jo etter egen mening om hva som er god lyd. Det er mage av oss som fåretrekker en mer ørevennlig lyd fremfor nøytralitet og klinisk lyd. Det er jo ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre. Kommer jo helt ann på hva du liker. Slik sett vil det kanskje si at det er bedre lyd på forskjellige rom enn hva du anntyder. I dag er det jo dag to, og da har man jo hatt en dag å justere på..

    Hvorfor skulle jeg ikke evaluere etter hva jeg selv liker? Nøytral lyd kan og bør være ørevennlig. Nøytral lyd er slett ikke det samme som "klinisk" lyd. :)
    Hva er nøytral lyd?

    Tror svært få vil like en høyttaler som spiller helt flatt fra dypeste bass til høyeste diskant, et løft i bassen foretrekkes av de fleste inkludert meg selv. Finnes tråder som f. eks. Hedmarkskurven her på forumet som illustrerer det.

    Det å få en passiv høyttaler uten eq til å spille helt flatt over hele frekvensområdet utenom et bassløft i et ordinært rom er en bortimot umulig oppgave.

    Transparent ville vært et bedre ord å bruke om høyttalere enn nøytral.
    For meg er ikke transparens det samme som nøytralitet. Nøytralt er et anlegg som "ikke smaker noen ting". Hvor du hører lite egenklang. Da refeferer jeg til ørnene, ikke målinger. Nye Gallo med nye og dyre Bladelius Embla synes jeg var et godt eksempel på det.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir det ikke litt rart å sammenligne messelyd, fra ulike rom? Min holdning har alltid vært at utviklerne av enhetene arbeider målrettet, for å møte og helst overgå et forventningsnivå, som vi kan regne med at de er dypt inne i, etter tusenvis av timer med utvikling og lytting.

    Og så skal utstyret dømmes på hva messerommet gjør med det. For meg blir det rart.

    Var innom rørligs tråd "På Gyngende Grunn" i dag, og der har han et innlegg om målinger, der han kommenterer at disse endrer seg markant med bare noen cm endring av plassering av målemikrofon i måleposisjon ...
    Kanskje noe å ha i bakhodet når man avsier dom om anlegg i messerom?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,39593.msg758817.html#msg758817
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar Finger.

    Det er da bra at brorparten av besøkende av hfsere virker meir fornøyde med sitt eget oppsett,kjipt om det hadde vert motsatt.


    Mvh.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    staker skrev:
    Lyngen skrev:
    Borgenvik skrev:
    Jeg blir like skuffet hvert år.. Elendige rom har skylden hvert eneste år, men likevel drar jeg. Jeg tror nok det er for kun å kikke, og for å se om noen har fått det til..
    Jeg synes det var veldig moro første gangen, men så går det nedover. Gikk nok med samme grunn som deg. Eledige rom går igjen som undskyldninger, men jeg er i tvil. Noen rom er opplagt dårlige, mens andre rom synes jeg det burde kunne gå an å få bra lyd. Hva tror du skyldtes rommet der AN sto? Det som jeg ikke likte var som sagt farget lyd og jeg tenkte ikke så mye over dårlig akustikk. Merker enda tydeligere at nøytral lyd passer meg best om de klarer å engasjere samtidig som at de ikke blir for avslørende. På messa spilles så og si ingen utfordrende plater da. Kan jo godt forstå det.
    Du evaluerer jo etter egen mening om hva som er god lyd. Det er mage av oss som fåretrekker en mer ørevennlig lyd fremfor nøytralitet og klinisk lyd. Det er jo ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre. Kommer jo helt ann på hva du liker. Slik sett vil det kanskje si at det er bedre lyd på forskjellige rom enn hva du anntyder. I dag er det jo dag to, og da har man jo hatt en dag å justere på..

    Hvorfor skulle jeg ikke evaluere etter hva jeg selv liker? Nøytral lyd kan og bør være ørevennlig. Nøytral lyd er slett ikke det samme som "klinisk" lyd. :)
    Hva er nøytral lyd?

    Tror svært få vil like en høyttaler som spiller helt flatt fra dypeste bass til høyeste diskant, et løft i bassen foretrekkes av de fleste inkludert meg selv. Finnes tråder som f. eks. Hedmarkskurven her på forumet som illustrerer det.

    Det å få en passiv høyttaler uten eq til å spille helt flatt over hele frekvensområdet utenom et bassløft i et ordinært rom er en bortimot umulig oppgave.

    Transparent ville vært et bedre ord å bruke om høyttalere enn nøytral.
    For meg er ikke transparens det samme som nøytralitet. Nøytralt er et anlegg som "ikke smaker noen ting". Hvor du hører lite egenklang. Da rereferer jeg til ørnene, ikke målinger. Gallo meg Bladelius synes jeg var et godt eksempel på det.
    Så nøytralt er altså uten noen form for referanse....

    Vi er nok enige i mye når det kommer til lyd utenom ordbruken, Gallo og Bladelius så ut til å fungere godt.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Mye fint å se, for oss som sitter hjemme i regnværet. Det er bare til å pøse på med bilder :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn