Lyngen skrev:
staker skrev:
Lyngen skrev:
Borgenvik skrev:
Jeg blir like skuffet hvert år.. Elendige rom har skylden hvert eneste år, men likevel drar jeg. Jeg tror nok det er for kun å kikke, og for å se om noen har fått det til..
Jeg synes det var veldig moro første gangen, men så går det nedover. Gikk nok med samme grunn som deg. Eledige rom går igjen som undskyldninger, men jeg er i tvil. Noen rom er opplagt dårlige, mens andre rom synes jeg det burde kunne gå an å få bra lyd. Hva tror du skyldtes rommet der AN sto? Det som jeg ikke likte var som sagt farget lyd og jeg tenkte ikke så mye over dårlig akustikk. Merker enda tydeligere at nøytral lyd passer meg best om de klarer å engasjere samtidig som at de ikke blir for avslørende. På messa spilles så og si ingen utfordrende plater da. Kan jo godt forstå det.
Du evaluerer jo etter egen mening om hva som er god lyd. Det er mage av oss som fåretrekker en mer ørevennlig lyd fremfor nøytralitet og klinisk lyd. Det er jo ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre. Kommer jo helt ann på hva du liker. Slik sett vil det kanskje si at det er bedre lyd på forskjellige rom enn hva du anntyder. I dag er det jo dag to, og da har man jo hatt en dag å justere på..
Hvorfor skulle jeg ikke evaluere etter hva jeg selv liker? Nøytral lyd kan og bør være ørevennlig. Nøytral lyd er slett ikke det samme som "klinisk" lyd.
Hva er nøytral lyd?
Tror svært få vil like en høyttaler som spiller helt flatt fra dypeste bass til høyeste diskant, et løft i bassen foretrekkes av de fleste inkludert meg selv. Finnes tråder som f. eks. Hedmarkskurven her på forumet som illustrerer det.
Det å få en passiv høyttaler uten eq til å spille helt flatt over hele frekvensområdet utenom et bassløft i et ordinært rom er en bortimot umulig oppgave.
Transparent ville vært et bedre ord å bruke om høyttalere enn nøytral.
Forøvrig er det artig å lese andres inntrykk av oppsett jeg har hørt, får et inntrykk av andres preferanser.
Her er mine messeinntrykk:
Forsman - Hørte bare de små men de låt svært bra.
Larsen - Trillet bare musikk ut av de høyttalerene, ikke spesielt gode på noe område men allikevel ga de et positivt inntrykk, iallfall mtp pris.
Dynaudio C1 - God lyd og det var kjekt å se at Mac/Tact boksen ga et løft.
Wisdom Audio - Satt utenfor ss og det låt greit men ikke noe mere. Flere oppsett til under halve prisen som låt bedre på messen.
Sennheiser HD800 og Ear - Tydeligvis en meget god kombo, skulle gjerne hatt en sånn rigg på soverommet.
Adam Audio - De låt bra, godt oppløst og presis lyd.
Monitor med bunn og presisjon - Manglet en del av presisjonen til Adam og lydbildet virket ikke så ryddig.
Von Schweikert - Fikk jeg dessverre ikke hørt, selgeren virket opptgatt med noen potensielle kunder og siden jeg ikke er i markedet for å kjøpe noe lot jeg de være i fred.
Harbeth - Låt tonalt bra og oppløst men med for mye kasseresonanser etter min smak.
Audio Note - Aldri hatt de store følelsene for merket men det var godt oppløst, dessverre var lydbildet veldig uryddig så totalinntrykket ble ganske labert.
Avalon - Fristet ikke med hørselskade så jeg ble ikke sittende lenge der.
Montana - Låt bra der men den degos taffelmusikken de spilte der er det vanskelig for meg å kritisk vurdere lydkvaliteten.
Gallo - Låt bra det, for lavt volum til noen kritisk vurdering for Morten snakket med noen potensielle kunder om kabler.
JBL - Sånne vil jeg ha i en kjellerstue, rommet var tydeligvis i minste laget men de spilte tøft og overraskende homogent.
Swans - Denne gangen låt det bra, for 2 år siden var det langt fra bra så det ble en positiv overraskelse.