Jeg må si at jeg synes det var mange som fikk til bra lyd i år. Spesielt gjelder det de som faktisk hadde vett til å spille på lag med rommene de hadde tildelt og benyttet fornuftig dimensjonerte høyttalere.
Her er noen løsrevne inntrykk:
Jeg tilbragte selv en del tid på Midgard Audios rom for å vikariere litt for innehaveren mens han tittet rundt på messa. Det var første gang jeg hørte både Adam Tensor Gamma og Midgard Audio SRM, og jeg må si det bor spennende kvaliteter i begge disse. Gleder meg til å høre og se et ferdig produksjonseksemplar av SRM.
Det er også når man tilbringer en del tid i et slikt messerom at man skjønner hvordan utstillere hvert år kommenterer akustikken som en begrensende faktor. Man lærer etterhvert rommet å kjenne, og for Midgard Audios del var det spesielt en tendens til "gjalling" i rommet som gjorde at man måtte begrense volumet man spilte på for å unngå anstrengt lyd. Men enkelte typer musikk tålte heldigvis å skrus opp, og da viste både Adam Tensor Gamma og Midgard Audio SRM at de har formidable krefter å skilte med i tillegg til et godt avstemt lydbilde. Begge høyttalerne var også temmelig altetende når det gjaldt musikktyper og spilte musikalsk.
Vel, nok om rommet jeg var mest i. Ellers var det som sagt mange anlegg jeg synes spilte bra, og en del produkter viste kvaliteter om man evnet å se bort fra rombegrensninger og gjorde en innsats for å plassere seg selv riktig i forhold til høyttalerne. Abrahamsens nye høyttalere spilte for eksempel ikke bra om man ikke fant sweet spot og gikk ned på kne slik at hodet kom i riktig lyttehøyde. Men da låt det riktig trivelig.
Kringlyd hadde voldsom bass, men man skal være klar over at selv om man kjørte med surroundelektronikk, så ble det ikke brukt elektronisk romkorreksjon. Det var riktignok satt opp med ganske kraftig bass, men om man fant sweet spot der bassen var en tanke mindre fremtredende enn lenger bak og fokuserte på kvalitetene i mellomtone og diskant, så synes jeg det bodde mye positivt i Swans 2.6. Er usikker på om det var lurt å spille på ekstra subwoofere i tokanals musikk her...
Ellers synes jeg Martin Logans lille ikke-elektrostat hadde potensiale til å være veldig mye for pengene. De var nærmest totalt uinnspilte, og jeg må ta forbehold om en litt skarp, uinnspilt diskant, men ellers var det overraskende bra. Andre ML-høyttalere låt også bra.
Nok en gang låt ikke Avalon så godt, men jeg HAR hørt god lyd fra Avalon på messe, men i mye større rom enn de hadde i Horten i år. Tror disse trenger mye rom å spille i.
dynaBels uferdige transisjonslinje basert på et 3-toms Tangband(?)-fulltoneelement imponerte med dybde og naturlighet, og var nok et riktig valg i et lite rom.
Ellers er jeg for en gangs skyld enig med kritikerne av musikkutvalget. Det ble demonstrert mer pling-plong musikk i år enn tidligere. Er det så vanskelig å finne musikk med melodi, dynamikk og rytme som har sang som en viktig del. Jeg synes den menneskelige stemme mer enn noe annet forteller noe om et Hifi-anleggs ytelser, siden dette "instrumentet" er noe vi alle har en temmelig god referanse til. Det er nesten slik at man lurer på om noen utstillere har noe å skjule med eksotisk og minimalistisk pling-plong.
Nåvel.
Alt i alt synes jeg messa var en positiv opplevelse, og for kommende år håper jeg utstillerne fokuserer på musikkglede i tillegg til å få vist fram anleggene sine. Det er hyggeligst å lytte til musikk man liker. ;-)