Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.600
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det tror jeg også kanskje er å undervurdere kunnskapen til en del personer her inne.
    Det er endel her som faktisk later til å ha ganske gode elektronikkunnskaper. Det er også éntydig på hvilken side av diskusjonen disse står.
    Tja, det er vel å dra en konklusjon på bristende grunnlag. Det er jo mange som ikke deltar i denne tråden i det hele tatt.

Mvh
    Roysen
    Det er nok ein del som les utan å skrive noko vidare. Men konklusjon vert det vel ikkje på ei stund.....

R

Roysen

Gjest
    Dette må da være langt billigere enn å kjøpe en påkostet 3D-TV: Quantum QV2 AC Line Harmonizer

Quantum QV2 AC Line Harmonizer
    QV2 er utformet for å forbedre musikalsk ytelse og bildekvalitet til lyd og-/eller bilde-system, og gir lett påviselige fordeler til en utrolig rimelig pris.
    Den kan brukes som et "stand alone" produkt, eller til å komplettere en Quantum-system (Qx2 / Qx4). Qv2 virker direkte på AC strøm-linjen, ved å legge til en nøye beregnet rekke pulserende frekvenser, klokket fra den opprinnelige 50 eller 60Hz bølgeformen.
    Resultatet er en reduksjon av støynivå, og en rimelig økning i bildedybde, dimensjonalitet og tilstedeværelse, samt vesentlig øke realismen i både musikalsk og visuell ytelse.
    Som for andre QRT produkter, er fordelene kumulative og Qv2 er enda mer imponerende når den brukes i flertall.
    Er ikke dette prinsippet bak digital romkorreksjon også - generere støy for å kansellere støy fra rommet?

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Romkorreksjon sender ut tilsvarende signal som skal kanselleres, men i motfase.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Romkorreksjon sender ut tilsvarende signal som skal kanselleres, men i motfase.

Mvh
    Roysen
    Nei. Og din bruk av uttrykket "støy mot støy" er også sterkt misvisende.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.371
    Sted
    Boðin
    Dette må da være langt billigere enn å kjøpe en påkostet 3D-TV: Quantum QV2 AC Line Harmonizer

Quantum QV2 AC Line Harmonizer
    QV2 er utformet for å forbedre musikalsk ytelse og bildekvalitet til lyd og-/eller bilde-system, og gir lett påviselige fordeler til en utrolig rimelig pris.
    Den kan brukes som et "stand alone" produkt, eller til å komplettere en Quantum-system (Qx2 / Qx4). Qv2 virker direkte på AC strøm-linjen, ved å legge til en nøye beregnet rekke pulserende frekvenser, klokket fra den opprinnelige 50 eller 60Hz bølgeformen.
    Resultatet er en reduksjon av støynivå, og en rimelig økning i bildedybde, dimensjonalitet og tilstedeværelse, samt vesentlig øke realismen i både musikalsk og visuell ytelse.
    Som for andre QRT produkter, er fordelene kumulative og Qv2 er enda mer imponerende når den brukes i flertall.
    Jeg synes ikke dette høres så merkelig ut. Man må bare ha en forståelse av hva som gjøres og kreves av nettspenningen. Om man tror at ett audioprodukt trekker en sinusformer strøm fra nettet så er det iallefall feil i de aller fleste tilfeller (moderne smps unntatt). Jeg tror og mener at den beste spenningen vil ta hensyn til formen eller kurven for strømmen. Dette vil likevel bli glattet etter alle kunstens regler før det når langt inn i fortsterkeren. Så, å legge til noe mengder av 50 hz multipler kan være av det gode. Det er bare navnet på produktet som jeg fant noe rart ;-)

For å være ærlig så synes jeg det er enda mere merkelig at noen er så fiksert på absolutt ren 50 hz.

R

Roysen

Gjest
    Det er nå slik Bx har forklart det. Bx kan du forklare dette?

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Romkorreksjon legger ikke til noen nye frekvenser.
    Jeg synes dette er tungt stoff, men jeg mener å ha lest meg til at både eq og delay i det digitale domene gir en viss "ringing" eller "smearing", og at mengden av artefaktene kan variere med de brukte algoritmene og implementeringen.

Det koker da ned til om det er hørbart eller ikke, og om lydforbedringen er større enn ulempene.

Det er heller ingen statshemmelighet at 100% av alle (nye) opptak er blitt eqet, komprimert og limited til det nesten ugjenkjennelige før de havner hjemme hos oss. Litt mer digital bearbeidelse er da en pølse i slaktetiden.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man overdriver brattheten av digitale (eller analoge!) filtre, kan man få ringing, ja. Digitale filtre kan også i noen tilfeller generere pre-ringing, altså utslag i forkant av en transient. Men det er fortsatt noe annet enn å tilføre nye frekvenser (= ulineær forvrengning) eller støy.

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Jeg mener bestemt å ha lest og fått bekreftet av Bx at digital romkorreksjon fjerner uønskede artefakter fra rommet ved å sende ut de samme signalene i motfase for å kansellere de ut. Skal se om jeg finner linken.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener bestemt å ha lest og fått bekreftet av Bx at digital romkorreksjon fjerner uønskede artefakter fra rommet ved å sende ut de signalene i motfase for å kansellere de ut. Skal se om jeg finner linken.

Mvh
    Roysen
    Jeg tror du misforstår, Roysen.
    mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener bestemt å ha lest og fått bekreftet av Bx at digital romkorreksjon fjerner uønskede artefakter fra rommet ved å sende ut de signalene i motfase for å kansellere de ut. Skal se om jeg finner linken.

Mvh
    Roysen
    Det ser ut som en populær og grei fremstilling av i det minste noe av det romkorreksjon kan gjøre. Å kalle det å fjerne støy med støy er kanskje noe tendensiøst, men slikt er du ikke den eneste som gjør her. Hehe

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.750
    Er ikke dette prinsippet bak digital romkorreksjon også - generere støy for å kansellere støy fra rommet?

Mvh
    Roysen
    Forsøker du å være morsom?

Utfra hva du tidligere i tråden har uttalt om DSP og målinger så har du en lang vei å gå før du forstår noe som helst av hvordan DSP brukt til lydkorreksjon fungerer. Det er mange som sliter med å forstå DSP selv om de prøver, og selv om de har relativt god forståelse for sammenhenger mellom tekniske løsninger, målinger og sluttresultat, sammenhenger som du synes å bestride.

Du argumenterer uten blygsel mot folk som Asbjørn og I_L. De har begge større faglig tyngde enn det man finner hos mange high end produsenter. Jeg kjenner ikke CV-en til de andre som er "frekke nok" til å uttale seg uten ditt høyt prisede erfaringsgrunnlag, men det er flere enn de to som holder et høyt teknisk nivå i denne diskusjonen - uten at det synes å gjøre nevneverdig inntrykk på deg.

HIFI er svært predikerbart og målbart, uavhengig av hva du måtte tro, mene, føle - og har blitt forledet til å tro. Det vet alle med litt relevant, teknisk forståelse. Og det er umulig å forstå bruk av DSP i hifi før man har kontroll på en del av dette helt grunnleggende. Jeg har ikke så stor tro på at du kommer til å fatte "prinsippet bak romkorreksjon" med det første, for å si det sånn.

Vi tillater ikke personagrep, og i fremtiden kan du kanskje frastå fra enkelte av kommentarene som fremkommer her. Mvh høvdingen

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Romkorreksjon er vel bare equalizing (øking eller demping av amplituden ved gitte frekvenser) og delay (forsinkelse av lyden ved gitte frekvenser fra enkelte høyttalere) for å kompensere for det rommets egenskaper legger til eller trekker fra lyden slik den er på kildematerialet.

Det Roysen beskriver høres ut som aktiv støydemping, slik enkelte hodetelefoner har. Støy/lyd utenfra analyseres i realtime og "motlyd" (samme lyd, men fasevendt for å kansellere støyen før den når øret) legges til signalet som sendes til høyttalerne/driverne.

R

Roysen

Gjest
    Så, så, Bx.

Jeg forsøker slett ikke å være morsom og jeg har aldri påstått være noen ekspert på DRC. Min hensikt her var kun å finne ut om den Nordost dingsen fungerer etter noenlunde samme prinsipp som romkorreksjon. Ingen grunn til å sette alle piggene ut før du har lest hva jeg egentlig har skrevet. Det var altså et spørsmål og ikke en påstand samtidig som jeg er temmelig sterk i troen på at vi har vært gjennom før. Jeg leter etter den dialogen. Det er mulig det ikke var deg og meg men noen annen som bekreftet dette for meg.

Når det gjelder I_L og Asbjørn har jeg vel aldri forsøkt å så tvil om deres tekniske kompetanse. Det jeg har vært opptatt av i denne tråden, er å få frem den subjektive siden ved disse produktene som blir slaktet. Det er jo det de skal brukes til. Jeg synes ikke det blir helt riktig å se produktene kun i et teknisk perspektiv så lenge teknikken enn så lenge ikke kan fortelle oss hvordan noe oppleves subjektiv. Det er jo nettopp det som er bruksområdet. At tonen kanskje ikke har vært så hyggelig vel også korrekt, men det har bygget seg opp på begge sider. Jeg oppfatter imidlertid at det har roet seg ned litt med Høvdingens hjelp nå. Når det skal sies liker jeg ikke at noen bruker sin posisjon/makt som et argument i en debatt som et argument for sitt syn. Da blir nok tonen litt amper fra meg.

Kan du kort forklare hvordan DRC fjerner uønskede rombidrag? Jeg mener altså bestemt å huske at når vi diskuterte dette siste påstod jeg og du bekreftet at uønskede rombidrag fjernes i DRC ved å sende ut rombidraget i motfase for å kansellere det ut. Tar jeg feil håper jeg du kan korrigere meg slik at jeg får et korrekt bilde av hvordan dette fungerer. Det er på basis av dette at jeg har vært svært negativ til å denne teknologien.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine $0,02: I prinsippet fungerer de fleste former for romkorreksjon bare som en eq-profil som drar ned de frekvensene hvor det er resonanser i rommet. Det sender ikke ut noe i motfase, men drar bare ned amplituden på de problematiske frekvensene.

Mer ambisiøse former for høyttaler- og romkorreksjon forsøker å invertere transferfunksjonen gjennom effektforsterker, kabler, høyttaler og rom. Da sender man ut et testsignal med kjent innhold, måler hvordan dette gjengis i rommet, og regner om det til en transferfunksjon f eks romrespons = H(testsignal). Så "løser" man den ligningen og får en korreksjonsfunksjon F som er den inverse av transferfunksjonen. Den korreksjonsfunksjonen lagres og brukes til å filtrere signalet i både amplitude og fase under avspilling. Med andre ord vil korrigert romrespons være F(H(testsignal)) = testsignal. I prinsippet, i det minste.

Romkorreksjonen prøver bare å rette opp avvikene i frekvens- og fasegang, ikke å kansellere ulineær forvrengning som oppstår i forsterkere og høyttalere. Derfor er det ikke nødvendig å generere noen nye frekvenser eller noen former for "støy" i motfase. Det holder å vri litt på det opprinnelige signalet i amplitude og fase. Teknisk sett er avspillingskjeden nokså nær et lineært tidsinvariant system med minimal fase, og dermed trenger ikke korreksjonsfilteret å bli så veldig komplisert, heller.

I prinsippet kunne man tenkt seg en korreksjonsboks som også kansellerte ulineær forvrengning fra forsterkere og høyttalere. Et slikt system ville også målt forvrengningsspektret ut av høyttalerne og konstruert en forvrengningsmodell for avspillingskjeden. Så kunne den beregnet nye forvrengningskomponenter i motsatt fase og tilsatt dem i signalet under avspilling, sånn at disse kansellerte den egentlige forvrengningen i avspillingskjeden. Det tilsvarer omtrent hva som skjer i en balansert brokoblet forsterker, hvor likeordens forvrengningskomponenter fra hver side kommer i motfase og kansellerer hverandre. Men så vidt jeg vet finnes ikke den typen korreksjonsboks (ennå), blant annet fordi det er vrient å modellere hvordan de forskjellige forvrengingsformene i avspillingskjeden varierer med volum og frekvens.

Jeg tror Roysen blander sammen digital romkorreksjon med aktiv støydemping, som f eks i aktivt støykansellerende hodetelefoner og enkelte luksusbiler. De måler bakgrunnsstøyen i sann tid, genererer tilsvarende støy i motfase, og spiller av den gjennom høyttalerne for å kansellere bakgrunnsstøyen. Det funker, men har ingen ting med digital romkorreksjon å gjøre.

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    "Den inverse av transferfunksjonen"? Så det sendes altså ut et signal som ikke finnes på opptaket for å kansellere ut uønsket rombidrag? Jeg lurer altså her på hvordan de beste produktene som DEQX, Audiolense, Trinnov etc fungerer. Der foretar du jo en måling. Så lager du deg en ideell kurve. Så regner produktet ut hva en skal gjøre med input-signalet for å oppnå den kurven man har modellert som output. Stemmer ikke det? Hvordan er det slike produkter fjerne uønskede rombidrag for å oppnå den ønskede kurven?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dette egentlig fungerer.

Mvh
    Roysen

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis rommet f.eks. forsterker lyden ved 100Hz med 3dB i lytteposisjon, justerer romkorreksjons-"filteret" dette tilbake til korrekt nivå ved å trekke fra 3dB ved 100Hz i inngangssignalet.

T

tce-teams

Gjest
    Romkorreskjon gjør faktisk ganske mye for anlegget ditt , jeg brukte sist noe nytt fra adyssey multieq xt32.

[h=1]MultEQ[/h]

[h=3]Room Equalization for Clear and Balanced Sound[/h]
    Audyssey MultEQ automatically customizes your home theater system to overcome the acoustical problems specific to your room. An optimized audio system gives you the most clear and balanced sound possible.

[h=3]MultEQ Highlights[/h]
    • Optimize your system. Every room has acoustical problems that affect the sound quality of your home theater system. MultEQ calibrates your speakers and equalizes your system to optimize the sound for your space.
    • Clear, accurate, natural sound. With MultEQ, voice and dialog become focused and intelligible, musical balance is restored, musical instruments and sound effects become precisely localized, and surround soundstage is made seamless and enveloping.
    • Equalize in minutes. An Audyssey MultEQ calibration is much easier, faster and more accurate than any manual equalization that simply sets speaker levels.
    • Four solutions. Audyssey MultEQ comes in four solutions with varying filter resolutions to meet your needs and budget: MultEQ XT32, MultEQ XT, MultEQ and 2EQ. Learn more
    • A key component in your AVR. MultEQ ships as a standard feature in products from many of today’s leading home-theater system manufacturers – be sure yours has it.
    [h=3]Audyssey’s Room Correction Solution[/h] Movies, music and games are created in calibrated and acoustically treated rooms and meant to be played back at high volumes in large, acoustic theaters. But reflections from walls and furniture in home theaters and cars distort sound resulting in muddy bass, degraded high frequencies and surround envelopment. Decades of scientific research have gone towards trying to fix the room distortion problem. At Audyssey, we’ve finally solved it.
    Based on 6 years and $6 million of research at the USC Immersive Audio Lab, MultEQ is the key enabling technology that delivers sound amazingly close to the original recording. Audyssey MultEQ is a patented method that measures and analyzes the acoustical space to compensate for distortion. MultEQ evaluates everything that causes distortion: frequency response variations and reflections that arrive at different times. AVRs, theaters, cars and studio equipment outfitted with MultEQ use this information to produce a more accurate tonal balance, better bass and more realistic imaging. MultEQ removes distortion so that every audio system – from budget home theaters to world-class cinemas and cars – sounds amazing.
    [h=3]Flavors of MultEQ[/h] Audyssey room correction technology comes in four solutions: MultEQ XT32, MultEQ XT, MultEQ and 2EQ. While they are all built on the same core science, each is designed to operate within the constraints of the available DSP processing power.
    MultEQ XT32Our newest and most accurate room correction solution with more than ten thousand individual control points allowing finer details of the room’s problems to be captured and corrected. The ultra high resolution filters are applied to all channels including the subwoofers, with the most obvious benefit being heard in the low frequency range where correction is needed the most.MultEQ XTOur advanced resolution room correction solution with high resolution equalization filters for satellites and subwoofers. Most products with MultEQ XT are installer-ready and can be calibrated by an Audyssey Registered Installer to provide even higher performance for even the most demanding large or odd-shaped rooms.MultEQOur standard resolution room correction solution that uses mid-level resolution filters for satellites and subwoofers.2EQOur basic resolution room correction solution that uses basic resolution filters for the satellites, but does not apply a filter to the subwoofers.[h=3]MultEQ Comparison Chart[/h]
    FeaturesMultEQ XT32MultEQ XTMultEQ2EQ
    Filter resolution (satellites)512x16x2xx
    Filter resolution (subwoofer)512x128x128xN/A
    Number of Measurement Positions8*8*63
    Adaptive Low Frequency CorrectionYesYesYesN/A
    Crossover, Polarity, Delays, LevelsYesYesYesYes

R

Roysen

Gjest
    Så disse beste romkorreksjonsproduktene legger ikke til noe for å kansellere ut noe som ikke er ønskelig i det hele tatt? Jeg finner ikke den tidligere dialogen. Jeg tror den ligger begravet i noen av "Roysens Rede" trådene som nå er slettet.

Er det høytalerkorreksjonsfunksjonalieten som ligger i f.eks. DEQX jeg blander sammen med muligens?

Mvh
    Roysen

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Ja, vi lar RF ligge og starter på dc. Hvor går strømmen som signalet driver frem? I en coax går det i senterlederen med retur i skjerm og i alle andre forbindelser som måtte ligge i parallell til skjerm (minste motstands vei). Siden skjerm er jordet så er det som regel flere jordforbindelser mellom to komponenter. Ved 3 khz begynner skjermstrømmen å dominere. Ved 10 khz går omtrent all strøm i skjerm pga at dette utgjør minste impedans for signalet. Dette er bare klassisk Maxwell.

LearnEMC: Identifying Current Paths
    "Grensefrekvensen" her er jo gitt av sløyfeinduktansen til kabelen og den andre jordforbindelsen (ground strap). Om du bytter kabel fra en skjermet Clas til en skjermet Nordost Super Cryo Crystal Quantum Mega Flow har ingenting å si, det er sløyfearealet som har noe å si. At du må ha en sluttet krets for at strøm skal gå er Kirchoffs strømlov og at man kan få utiltenkte sløyfer som gir EMC-problemer eller krysskobling som vist i linken er et faktum som ikke har noe med fancykabler å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så disse beste romkorreksjonsproduktene legger ikke til noe for å kansellere ut noe som ikke er ønskelig i det hele tatt? Jeg finner ikke den tidligere dialogen. Jeg tror den ligger begravet i noen av "Roysens Rede" trådene som nå er slettet.

Er det høytalerkorreksjonsfunksjonalieten som ligger i f.eks. DEQX jeg blander sammen med muligens?
    Jeg beskrev nettopp hvordan høyttalerkorreksjonen i DEQX og lignende systemer fungerer. Jeg vet ikke hva du blander sammen, men google kan formodentlig hjelpe deg. Det blir litt for mye å skulle gå gjennom dette med den aller minste teskjeen nå.

Om systemet har en eq-profil som drar ned nivået med f eks 6 dB ved 150 Hz kan du forsåvidt si at det rent matematisk er det samme som å generere et nytt signal ved samme frekvens, men i motfase med det første og med 50 % av amplituden, for så å summere de to signalene. Det er derimot ikke en spesielt nyttig tankemodell for å forstå hva som foregår.

Her har jeg til og med googlet litt for deg:
    Digital room correction - Wikipedia, the free encyclopedia
    Room Correction: A Primer - Blog - Acoustic Frontiers
    Sound correction in the frequency and time domain <- så slipper han å skrive alt sammen en gang til i denne tråden :)

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Dermed konkluderer jeg for min egen del at statisk elektrisitet på cd plater er ingenting å bekymre seg for :)
    En helt trygg konklusjon. Det er mulig de brukte statisk elektrisitet til laser deflector shields, men det var i Star Wars.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Roysen
    Du må også huske på at alt dette skjer i det digitale domenet, altså før digital/analogkonvertering.

mvh

R

Roysen

Gjest
    Ja, forstår jo det. Jeg forstår ikke hva det er jeg har misoppfattet her. Det kan imidlertid være det samme. Jeg forstår nå at det ikke var korrekt.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Sikkert lett å bli forvirret rundt signalretting, siden det finnes ulike implementeringer.
    I tillegg har man også innen DSP ikke klart å la være å prøve å gjøre for mye, som når man lager flere sweetspots i samme rom.

MEN - om man har én sweetspot, symmetrisk rom, flerelementers høyttalere og en god prosessor/grunnmåling, kan man banke anlegg som koster multipler, om disse kun er "passive."

Og kjøper man høyttalere med aktiv deling, så er vel ikke veien lang til å holde på med DSP likevel.

Igjen skjærer tråden ut fordi noen (bevisst) misliker at man snakker om emnet trådstarter inviterte til.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.371
    Sted
    Boðin
    "Grensefrekvensen" her er jo gitt av sløyfeinduktansen til kabelen og den andre jordforbindelsen (ground strap). Om du bytter kabel fra en skjermet Clas til en skjermet Nordost Super Cryo Crystal Quantum Mega Flow har ingenting å si, det er sløyfearealet som har noe å si. At du må ha en sluttet krets for at strøm skal gå er Kirchoffs strømlov og at man kan få utiltenkte sløyfer som gir EMC-problemer eller krysskobling som vist i linken er et faktum som ikke har noe med fancykabler å gjøre.
    Det ble i ett tidligere innlegg sagt (blandt annet av deg) at i audiobåndet domineres "motstanden" av resistans og først når man kommer opp i RF-området tilnærmes AC-motstanden som karakteristisk impedans. Jeg viste at man må ta hensyn til minste impedans og at denne gjør seg gjeldene midt i audioområdet. Dette er relevant for mange kabler i alle prisklasser.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Romkorreksjon er filtrering, en konfigurerbar filterbank som forsøker å gi en frekvensrespons invers til rommets/systemets. Da blir summen flat.

N

nb

Gjest
    Igjen skjærer tråden ut fordi noen (bevisst) misliker at man snakker om emnet trådstarter inviterte til.
    Reality hurts. Muligens er det i ferd med å gå opp for noen flere hvile endeløse mengder bullshit det er å finne i denne avkroken av HiFi-markedet. Det er i alle fall lov til å håpe.

Hadde jeg lest en del av disse debattene opp gjennom årene hadde i alle fall jeg blitt svært så skeptisk til denne bransjen. Ikke fordi at alle nødvendigvis er skurker som prøver å lure pengene fra folk, men fordi den akkumulerte mengden bs fra HiFi-assesoar-bransjen er så enorm. Og hadde jeg kjøpt noen av sakene hadde jeg i alle fall ikke prøvd å forsvare virkemåten på teoretisk grunnlag. All empiri tilsier at dersom det står en teknisk forklaring på virkemåten til f.eks. en audiokabel, så er den forklaringen gal, irrelevant eller begge deler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Reality hurts. Muligens er det i ferd med å gå opp for noen flere hvile endeløse mengder bullshit det er å finne i denne avkroken av HiFi-markedet. Det er i alle fall lov til å håpe.

Hadde jeg lest en del av disse debattene opp gjennom årene hadde i alle fall jeg blitt svært så skeptisk til denne bransjen. Ikke fordi at alle nødvendigvis er skurker som prøver å lure pengene fra folk, men fordi den akkumulerte mengden bs fra HiFi-assesoar-bransjen er så enorm. Og hadde jeg kjøpt noen av sakene hadde jeg i alle fall ikke prøvd å forsvare virkemåten på teoretisk grunnlag. All empiri tilsier at dersom det står en teknisk forklaring på virkemåten til f.eks. en audiokabel, så er den forklaringen gal, irrelevant eller begge deler.
    Tviler på at hifi bransjen er noe verre enn andre hobbier hvor subjektive opplevelser er en del av hobbyen. Det være seg biler, fiskestenger, vin , mat mm. Det smøres på tykt.. Så må det bli opp til den enkelte å kunne skille snørr ifra barter og lære seg hva som er hva... Uten at dette engasjerer meg så veldig.. Å bruke tid og krefter på frustrasjon over en hobby ser jeg som lite fruktbart. Da får en heller finne seg noe annet.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Det ble i ett tidligere innlegg sagt (blandt annet av deg) at i audiobåndet domineres "motstanden" av resistans og først når man kommer opp i RF-området tilnærmes AC-motstanden som karakteristisk impedans. Jeg viste at man må ta hensyn til minste impedans og at denne gjør seg gjeldene midt i audioområdet. Dette er relevant for mange kabler i alle prisklasser.
    Kabelen vil alltid være minste impedans med mindre du har andre jordsløyfer, grunnen til at induktansen "gjør seg gjeldende" ved 10kHz i det eksempelet er at du har en stor jordsløyfe, ikke på grunn av kabelen som sådan.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Har prøvd en del sånne romkalibreringssystemer opp gjennom. Flere systemer i billige receivere og flere i dyrere forforsterkere, både i mitt eget og andres anlegg.
    Alt fra ett-punktsmålinger til 8-punktsmålinger. Resultatet blir det samme hver gang: tynn, klinisk, livløs og kjedelig lyd.

Innlegg redigert jfr regel 1. Mvh Høvdingen

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan

Tviler på at hifi bransjen er noe verre enn andre hobbier hvor subjektive opplevelser er en del av hobbyen. Det være seg biler, fiskestenger, vin , mat mm. Det smøres på tykt.. Så må det bli opp til den enkelte å kunne skille snørr ifra barter og lære seg hva som er hva... Uten at dette engasjerer meg så veldig.. Å bruke tid og krefter på frustrasjon over en hobby ser jeg som lite fruktbart. Da får en heller finne seg noe annet.
    Amen.

Problemet med lyd er at det er subjektivt og dermed blir all markedsføring av kabler og tweaks egentlig villedene uansett. Hvor mye man kan ta seg betalt for en meter kobber derimot....

T

tce-teams

Gjest
    Har prøvd en del sånne romkalibreringssystemer opp gjennom. Flere systemer i billige receivere og flere i dyrere forforsterkere, både i mitt eget og andres anlegg.
    Alt fra ett-punktsmålinger til 8-punktsmålinger. Resultatet blir det samme hver gang: tynn, klinisk, livløs og kjedelig lyd.

Sikkert fint for en målemafioso som er mer opptatt av å se på grafer enn å lytte til musikk.
    Så hver gang du har prøvd det + på andres annlegg så har resultatet hvert hver gang , tynn , klinisk , livløs og kjedelig lyd ?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Sikkert fint for en målemafioso som er mer opptatt av å se på grafer enn å lytte til musikk.
    Jaja.....

Anbefaler deg å ta kontakt med noen som har implementert dette riktig for en lytt. Vet ikke hvor du bor, så jeg kan ikke gi deg noen anbefalinger.

mvh

N

nb

Gjest
    De fleste bransjer apellerer til det irrasjonelle i kundene. Det som er litt spes med f.eks HiFi-kabelbransjen er at det er såpass mye blank løgn som er bevisbart galt. Normalt ville slikt bli slått ned på av konkurrenter, men når alle har interesse av at kundene får sementert misoppfatningene så blir selvkustusen ganske dårlig. Jeg vet ikke om noen annen (teknisk) bransje som påstår så mye som er galt. Sammenligningene til I_L med f.eks alternativmedisin, homeopati o.l. synest jeg er ganske spot on. Samme mekanismene.

Detr som er enda mer spesielt er at en stor del av kundene faktisk ikke har noen interesse av å lære noe om hva som er snørr og hva som er bart. Kunnskap om det ses endatil som et handicap i utøvelsen av hobbyen. Jeg vet ikke om en eneste teknisk mannehobby hvor man kan skryte av egen inkompetanse og bli appludert på det.

Det er de som mener at denne kunnskapsforakten og faktafornektelsen sakte men sikkert tar livet av hobbyen. For utenforstående må det fremstå som et parallellt univers og prisene på produktene blir mer og mer idiotiske for hvert år som går. Det er ikke så rart at det tynnes ut i rekkene på messer og show og at snittalderen er høy. Og så lenge toneangivende kunder faktisk etterspør tull så blir det produsert og fokusert på tull.

Se bare på videobransjen som er mye mer teknologidrevet og hva den har fått til på et par tiår innen tv-apparater f.eks. Hadde den fungert som HiFi-bransjen hadde vi sikkert krangla så busta føyk om hvem som lager de beste VHS-kassettene.

Det er vanskelig å benekte at mye av dette er riktig, men Hifisentralen er et forum for folk med interesse for Hi-Fi, og det er kanskje mulig å formulere seg uten å fornærme store andeler av medlemsmassen. Mvh Høvdingen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De fleste bransjer apellerer til det irrasjonelle i kundene. Det som er litt spes med f.eks HiFi-kabelbransjen er at det er såpass mye blank løgn som er bevisbart galt. Normalt ville slikt bli slått ned på av konkurrenter, men når alle har interesse av at kundene får sementert misoppfatningene så blir selvkustusen ganske dårlig. Jeg vet ikke om noen annen (teknisk) bransje som påstår så mye som er galt. Sammenligningene til I_L med f.eks alternativmedisin, homeopati o.l. synest jeg er ganske spot on. Samme mekanismene.

Detr som er enda mer spesielt er at en stor del av kundene faktisk ikke har noen interesse av å lære noe om hva som er snørr og hva som er bart. Kunnskap om det ses endatil som et handicap i utøvelsen av hobbyen. Jeg vet ikke om en eneste teknisk mannehobby hvor man kan skryte av egen inkompetanse og bli appludert på det.

Det er de som mener at denne kunnskapsforakten og faktafornektelsen sakte men sikkert tar livet av hobbyen. For utenforstående må det fremstå som et parallellt univers og prisene på produktene blir mer og mer idiotiske for hvert år som går. Det er ikke så rart at det tynnes ut i rekkene på messer og show og at snittalderen er høy. Og så lenge toneangivende kunder faktisk etterspør tull så blir det produsert og fokusert på tull.

Se bare på videobransjen som er mye mer teknologidrevet og hva den har fått til på et par tiår innen tv-apparater f.eks. Hadde den fungert som HiFi-bransjen hadde vi sikkert krangla så busta føyk om hvem som lager de beste VHS-kassettene.
    Du gjør noen antagelser om dine medforumister som er lite sympatiske i min bok nb. Hvem skryter av inkompetanse og blir appludert for det ? Kom gjerne med konkrete eksempler eller slutt å spille på negative følelser... Og det du skriver om at hobbyen er iferd med å dø er en grov overfenkling. Musikk har vel aldri vært så tilgjengelig som idag, men folk har kanskje mindre tid til å sitte foran ett alter å nyte den.. De har den jo på øret alikevel.. Og aldri har vi kunne kjøpe, tildels , billige apparater ifra Østen.. Så dessverre, det du sier er tull.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn