Hissig "Kind of Blue" ... en teori

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Jeg hadde den versjonen fra 87 fram til jeg fikk den jeg nå har i julegave i 92. Hørtes bedre ut den nye så vidt jeg kan huske. Den er jo i gull. ;D

    Det var foretatt noe hastighetsjusteringer også på 92 versjonen. Men jeg vet ikke hvilken master den er fra. Men bra låter den. Måtte jo spille den i dag.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Jeg hadde den versjonen fra 87 fram til jeg fikk den jeg nå har i julegave i 92. Hørtes bedre ut den nye så vidt jeg kan huske. Den er jo i gull. ;D

    Det var foretatt noe hastighetsjusteringer også på 92 versjonen. Men jeg vet ikke hvilken master den er fra. Men bra låter den. Måtte jo spille den i dag.
    1987 hadde feil hastighet (for hurtig).
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    rolfozzy skrev:
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Jeg hadde den versjonen fra 87 fram til jeg fikk den jeg nå har i julegave i 92. Hørtes bedre ut den nye så vidt jeg kan huske. Den er jo i gull. ;D

    Det var foretatt noe hastighetsjusteringer også på 92 versjonen. Men jeg vet ikke hvilken master den er fra. Men bra låter den. Måtte jo spille den i dag.
    1987 hadde feil hastighet (for hurtig).
    Stemmer. Mange som lurte på hva M.D. drev med når de hørte første utgaven.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    Er dette en spøk? Jeg måtte neste dra frem Kob nå jeg også, men susingen er 100% sus og ikke noe annet.
    Ja, det kan man teo. Men tråden dreier seg altså om at enkelte på nettet klager over "sus på enkelte spor" på KoB, og det jeg tror de hører er vispene, siden de ikke klager over at suset er gjennomgående, og da får mån vel ha medfølelse med dem.

    Og om man ikke har sus indet hele tatt kan det være fordi dunhar den remasteren hvor de prøvde å fjerne suset slowmotion - og i følge mange skjedde det på musikkens bekostning.
    Hvilken versjon har du?
    Platen min er utgitt i 1997. Mye sus på plata, så skjønner godt at enkelte klager på det. Jeg tar det som det er, men selvsagt er det beste så lite sus som ovehodet mulig. Tror ikke folk tar feil av vispingen og sus. Som sagt så er vispingen kun rattet til høyre kanal av det jeg hørte på nå. Så det er meget enkelt å skille ut. Høres jo helt anderledes ut av naturlige årsaker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De fleste utgaver av Kind of Blue har hørbar båndsus. Folk som ikke er vant med dette kan bli skuffet og irriteterte over sånt, spesielt når de har kjøpt dyre plater som andre beskriver som audiofile samleobjekter.
    Båndstøy er mest hørbart i stille partier i musikken, og hvis man spiller ganske høyt på et "høyoppløselig" anlegg (dvs. med lett diskantløft) vil det kunne oppleves som irriterende. Hos meg legger jeg bare merke til den hvis jeg bruker hodetelefoner.
    For "folk flest" vil støyen være hørbar men ikke sjenerende. Sporene Freddie Freeloader og All Blues har så høyt volum allerede fra starten at støyen vanligvis ikke høres. Alle de andre sporene har stille intro med hørbar støy, derfor tror jeg det kan beskrives som støy på "most tracks".

    Hos meg er det ikke mulig å ta feil av sus og visper. Hør f.eks. før vispene tas i bruk 19 sekunder ut i Blue in Green.
    http://open.spotify.com/track/0019eXRwgvZw6WfxZf6feE
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ottone skrev:
    For "folk flest" vil støyen være hørbar men ikke sjenerende.
    Jeg vil nå kalle det sjenerende i stille rolige partier, men så blir man jo litt tilvent da og klarer å høre forbi den? Spørsmålstegn fordi det er lenge siden jeg har hørt den i et strekk. Ikke blant mine favorittplater.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    vredensgnag skrev:
    Og om man ikke har sus indet hele tatt kan det være fordi dunhar den remasteren hvor de prøvde å fjerne suset slowmotion - og i følge mange skjedde det på musikkens bekostning.
    Hvilken versjon har du?
    Jeg har tre versjoner av KoB og alle har forskjellig båndsuskarakter. MasterSoundutgaven (Gold) er den hissigste av dem, og i tillegg ligger så å si all båndsus i høyre kanal på So What av en eller annen grunn. Denne kan også lett bli litt hard å metallisk i trompetlyden. 50th Anniversary Edition har litt mer dempet båndsus og er totalt sett litt rundere i lyden. Den klart beste utgaven jeg har er DSD Edition (SICP-120). Denne CDen har en litt slankere, renere, og "riktigere" karakter, og har en langt mer definert bunn enn de andre. Jeg har ingen problemer med å skille mellom båndsus og visper på noen av dem.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Jeg hører på vinylen nå, og det er ikke nevneverdig sus.

    (Kan det være at de som er så plaget med sus har "hifi-anlegg"
    med resonanser i toppen og hevet diskant? )

    ;)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg har aldri tenkt over av det er susing på KoB. Måtte gi den en lytt.

    Min versjon er fra 97.

    So What starter med lett gjenkjennelig sus. Ved ca 36 sekunder kommer perkusjon inn. Dette er vel ikke visp?

    Neste spor, Freddie Freloader. Jeg legger ikke merke til sus. Klarer ikke identifisere visp heller.

    Blue In Green. Mitt favorittspor. Her er det visp ja. Puh, var redd for å ikke høre den :)


    (liten edit :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Jeg hører på vinylen nå, og det er ikke nevneverdig sus.

    (Kan det være at de som er så plaget med sus har "hifi-anlegg"
    med resonanser i toppen og hevet diskant? )

    ;)
    Hvis man får til mindre sus i anlegget så går det også utover kvaliteten på alle plater. HiFi betyr ikke overdreven diskant. Det er dårlig HiFi ;).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ottone skrev:
    For "folk flest" vil støyen være hørbar men ikke sjenerende. Sporene Freddie Freeloader og All Blues har så høyt volum allerede fra starten at støyen vanligvis ikke høres. Alle de andre sporene har stille intro med hørbar støy, derfor tror jeg det kan beskrives som støy på "most tracks".
    Heri ligger nok hele mysteriet.

    Når det faktisk er mye og veldig hørbart sus på platen, og mange klager over sus på platen, så er det nok det folk klager på også.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    ottone skrev:
    For "folk flest" vil støyen være hørbar men ikke sjenerende. Sporene Freddie Freeloader og All Blues har så høyt volum allerede fra starten at støyen vanligvis ikke høres. Alle de andre sporene har stille intro med hørbar støy, derfor tror jeg det kan beskrives som støy på "most tracks".
    Heri ligger nok hele mysteriet.

    Når det faktisk er mye og veldig hørbart sus på platen, og mange klager over sus på platen, så er det nok det folk klager på også.
    Jeg syns ottones vurdering er et godt innspill i en nettdiskusjon som rir hifi-fora. På Head-Fi leser vi f.eks. at "barely a month goes by without someone starting a thread about hiss on KoB."

    Men jeg har (1) vanskelig for å tro at så mange audiofile er uvitende om at det er båndsus på opptak fra den tiden; og (2) stusser over at de finner det sjenerende på kun noen spor; og (3) finner en mulig forklaring i at alternativ-versjonen av Flamenco-sketches er den som opprører mest, der det også er mest visping.

    Og derfor den teorien jeg lufter i første innlegg. Siden det er mange ulike versjoner av KoB på markedet, med ulik grad av sus, er det også vanskelig å vurdere i en slik sammenheng. Noe vi også har merket i denne tråden, der enkelte har nedsusa CD-utgave, en mix jeg mener det også er trukket vinyl av.

    Ellers er det utrolig hvor mange ulike lydkaraktérer som er laget av denne innspillingen - det virker som rene sjansespillet hva man vil få høre, om man ikke har mulighet for å sjekke hva som er gjort med den man har mulighet til å kjøpe inn.

    Her er link til ulike CD-versjoner:
    http://www.kind-of-blue.de/seiten/boxen/miles_kob_box.htm
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men jeg har (1) vanskelig for å tro at så mange audiofile er uvitende om at det er båndsus på opptak fra den tiden; og (2) stusser over at de finner det sjenerende på kun noen spor; og (3) finner en mulig forklaring i at alternativ-versjonen av Flamenco-sketches er den som opprører mest, der det også er mest visping.
    Mange audiofile spiller platen, ikke fordi de er spesielt opptatt av hverken Miles Davis eller Jazz fra 50-tallet, men rett og slett fordi den ofte blir trukket frem i audiofile sammenhenger som en plate med god lyd, en plate man som audiofil skal høre på og like. Det er vel også en av de mest solgte jazzplatene i historien, noe som også sier at den høres av flere folk enn de som har et forhold til 50-talls innspillinger generelt. Sammenligningsgrunnlaget blir derfor mer de andre (og nyere) audiofile platene i samlingen, og de færreste høres slik ut. At det i stor grad er på hifi-fora den diskusjonen går understøtter vel dette. Det reiser også enda mer tvil om denne sus/visp teorien siden det må være rimelig å anta at de fleste som henger på et hifi-forum har anlegg som ikke har det minste problem med å skille dette fra hverandre.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Neste gang jeg spiller den skal jeg skru volumet til 11. Kanskje jeg greier og mane fram noe sus da.
     

    Andreas B

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    8
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men jeg har (1) vanskelig for å tro at så mange audiofile er uvitende om at det er båndsus på opptak fra den tiden; og (2) stusser over at de finner det sjenerende på kun noen spor; og (3) finner en mulig forklaring i at alternativ-versjonen av Flamenco-sketches er den som opprører mest, der det også er mest visping.
    Mange audiofile spiller platen, ikke fordi de er spesielt opptatt av hverken Miles Davis eller Jazz fra 50-tallet, men rett og slett fordi den ofte blir trukket frem i audiofile sammenhenger som en plate med god lyd, en plate man som audiofil skal høre på og like. Det er vel også en av de mest solgte jazzplatene i historien, noe som også sier at den høres av flere folk enn de som har et forhold til 50-talls innspillinger generelt. Sammenligningsgrunnlaget blir derfor mer de andre (og nyere) audiofile platene i samlingen, og de færreste høres slik ut. At det i stor grad er på hifi-fora den diskusjonen går understøtter vel dette. Det reiser også enda mer tvil om denne sus/visp teorien siden det må være rimelig å anta at de fleste som henger på et hifi-forum har anlegg som ikke har det minste problem med å skille dette fra hverandre.
    Jeg tror du har rett, Gjestemedlem.
    Men, har noen spurt disse opprørte om suset er panorert mot høyre?
    Hvis de svarer ja er kanskje Vredens teori plausibel likevel.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    "Kind of blue" er vel en må-ha-plate for de fleste musikkinteresserte, og kanskje jazzens viktigste innspilling. De store kanonene var med; Miles Davis, Cannonball Adderley, Bill Evans og John Coltrane. Magasinet har den på 12. plass over tidenes 500 beste album.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Kind_of_Blue

    En morsom historie er fra da Miles Davis var på Molde Jazzfestival i 1984. Han var da en verdensstjerne. En mann ved navn Svein Åge Johansen hadde en flott amerikansk bil og er brukt til å frakte de store stjernene til og fra flyplass, hotell og konsertlokale. Denne Johansen er en trivelig kar men ikke spesielt opptatt av jazz, ei heller av Miles Davis. En gang ringte Miles direkte til Svein Åge og sa: "Hello, it's Miles". Johansen svarte: "Miles who?" Det ble stille i den andre enden før det kom: "I like that.."

    Det oppstod et spesielt og godt vennskap mellom disse to, noe som også kommer fram i teaterstykket "Driving Miles"
    http://www.rbnett.no/kultur/article337117.ece
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Aha!! Ikke rart jeg ikke hører suset da!
    Ikke hører jeg på den plata heller, og mangelen på sus er kanskje noe av grunnen....

    Hvilke av disse (om noen) er med sus?

    http://www.platekompaniet.no/Musikk...d_Of_Blue_VINYL_-_2LP_-_180_gram/?id=MOVLP019

    http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/LP/Miles_Davis/Kind_Of_Blue_VINYL_-_180_gram/?id=NOTLP120


    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Neste gang jeg spiller den skal jeg skru volumet til 11. Kanskje jeg greier og mane fram noe sus da.
    Klokka 11:11:11 den 11.11.2011, med volumet på 11. Husk mariekjeks!!

    R
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Neste gang jeg spiller den skal jeg skru volumet til 11. Kanskje jeg greier og mane fram noe sus da.
    Klokka 11:11:11 den 11.11.2011, med volumet på 11. Husk mariekjeks!!

    R
    Og da kommer du med dine følsomme, hårfrie unge friske ører og hjelper meg lete?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Neste gang jeg spiller den skal jeg skru volumet til 11. Kanskje jeg greier og mane fram noe sus da.
    Klokka 11:11:11 den 11.11.2011, med volumet på 11. Husk mariekjeks!!

    R
    Og da kommer du med dine følsomme, hårfrie unge friske ører og hjelper meg lete?

    Håper å rekke en gruvetur før den tid, da.
    Tips på gode produkter for hårfjerning i øre og nese?
    Bruker en manuell metode i dag som er hasardiøs...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Aha!! Ikke rart jeg ikke hører suset da!
    Ikke hører jeg på den plata heller, og mangelen på sus er kanskje noe av grunnen....

    Hvilke av disse (om noen) er med sus?

    http://www.platekompaniet.no/Musikk...d_Of_Blue_VINYL_-_2LP_-_180_gram/?id=MOVLP019

    http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/LP/Miles_Davis/Kind_Of_Blue_VINYL_-_180_gram/?id=NOTLP120


    R
    Den 2LP versjonen er det kanskje verdt å unngå, den er kuttet fra en 24/96 digital remaster, og har ikke analoge aner.
    24/96 versjonen skal være trukket fra det analoge utgangspunktet.
    http://www.musiconvinyl.com/news/miles_davis_-_kind_of_blue_limited_edition

    De er tilbakeholdne med hva de har gjort i remasteren - men har lest kommentarer om støyreduksjon.

    Den andre kjenner jeg ikke.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Neste gang jeg spiller den skal jeg skru volumet til 11. Kanskje jeg greier og mane fram noe sus da.
    Klokka 11:11:11 den 11.11.2011, med volumet på 11. Husk mariekjeks!!

    R
    Og da kommer du med dine følsomme, hårfrie unge friske ører og hjelper meg lete?

    Håper å rekke en gruvetur før den tid, da.
    Tips på gode produkter for hårfjerning i øre og nese?
    Bruker en manuell metode i dag som er hasardiøs...
    Det spørsmålet fortjener kanskje en egen tråd?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Det spørsmålet fortjener kanskje en egen tråd?
    :p Forhåpentligvis.

    Min KoB er forresten Columbia Legacy remasteren fra 1997. "20-bit Super Bit Mapping" og greier. Sånn ser den ut hvis jeg mater den gjennom MasVis:



    De har lagt ganske heftig peak limiting på trommesettet i høyre kanal på de to første sporene. I praksis har de vel skrudd opp lyden så langt som det var mulig før trompeten til Miles også gikk i taket. Heldigvis er ikke attakket i trompeten ødelagt, men noe har jo gått tapt i forsøkene på å få det til å låte "høyt". Om denne låter fyldigere enn tidligere CD-utgaver (det står det ihvertfall på coveret at den gjør), så kan nok det skyldes den psykoakustiske virkningen av at lyden på CD'en helt enkelt er skrudd opp 5-6 dB fra der den burde ha vært.

    Noen som vet om en "unlimited" versjon av KoB?
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den beste er nok den CDen som ble laget i Japan i 1983 for det amerikanske markedet, den ser slik ut. "So What" er klippet på den du viser:

    http://www.kind-of-blue.de/seiten/disco/kob_35dp62.htm


    Den nye SACD-utgivelsen virker også lovende, men vet ikke hvordan CD-versjonen av den generasjonen er. Jeg har mine tanker om hva man gjør med CDene for at SACDene skal lyde bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i utgangspunktet skal det godt gjøres å høre noe særlig forskjell på SACD, 24/96 og 16/44.1 hvis innholdet er mastret likt, så det kan være fristende å gjøre "noe" med 16/44.1-layer for å forsikre seg om at det er en lett hørbar forskjell.

    Dessverre har jeg nok opplevd mer av det motsatte: At jeg laster ned en dyr 24/96 "studio master"-versjon av en innspilling, og finner ut at den er mastret nøyaktig like høyt som 16-bits-versjonen. 12 dB crest factor på en 24-bits innspilling med 140 dB dynamikk tilgjengelig i mediet. :'(

    Det er da jeg skriver sinte emailer til de som har dyttet på meg lureriet, enten de kaller seg Naim Label eller Linn Records. (Har opplevd dette fenomenet fra begge disse selskapene.)
     
    K

    Karl T.

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Jeg hører på vinylen nå, og det er ikke nevneverdig sus.

    (Kan det være at de som er så plaget med sus har "hifi-anlegg"
    med resonanser i toppen og hevet diskant? )

    ;)
    Jeg har KOB på gull-CD (Legacy/Mastersound) og på vinyl (Nimbus Records fra begynnelsen av 1980-tallet).
    Ingen av disse er på noen måte "hissige", men vinylpressingen har mindre båndsus enn Mastersound CD-utgaven. Lydkvaliteten er klart bedre og det er lettere å skille James Cobbs "visping" fra bakgrunnstøyen. Denne vinylutgaven er av mange regnet som den ultimate KOB-versjonen. Den er vanskelig å få tak i, og ble nylig omsatt på e-bay for £310.00 ;D
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    vredensgnag skrev:
    Det er min teori, og nå er jeg nysgjerrig på andres erfaringer omkring "Kind of Blue" og det som kalles "almost all tracks on the album had an annoying background hiss throughout."
    Det vedkommende kommenterte var Cobbs visping, som er på nesten alle spor - og ikke båndsus.

    Så der har vi et meget godt mål på når et anlegg, og spesielt høyttalerne, definerer rett. UlfB og jeg kunne eksperimentere med dette oppe hos ham, da jeg påpekte det under lytting til hans nye høyttalere. Han la samme spor på et annet anlegg han har, og da kunne vi klart høre en helt annen definisjon: mer et irriterende sus, i stedet for visping.
    Det var en interessant lytteseanse du bidro til hjemme hos meg. Ikke minst har du bidratt til at Kind of Blue er blitt spilt en del ganger siden sist. På alle de tre anleggene mine - men når man vet hva man skal stille inn ørene på, er det åpenbart at ørene kjapt lar seg innstille til å høre de "riktige" lydene. T.o.m. min lille Squeezebox Radio låter "riktig" nå.

    Teorien din virker plausibel - båndsus skulle man høre likelig fordelt i begge kanalene - men det jeg hører i anleggene mine, er ikke båndsus. Det vi snakker om her, er en mer eller mindre tydelig visping i høyre kanal. Mer eller mindre, avhengig av hvilket anlegg jeg spiller på. Nå aner jeg ikke hvilken versjon av Kind of Blue jeg har - originalen ligger vel forvart i et hvelv på jobben - men det er i hvert fall en utgave hvor de skryter av at de har justert hastigheten ned, slik at den er riktig.

    Men uansett: en udødelig innspilling. En av mine ta-med-på-en-øde-øy-plater.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    Er dette en spøk? Jeg måtte neste dra frem Kob nå jeg også, men susingen er 100% sus og ikke noe annet.
    Ja, det kan man teo. Men tråden dreier seg altså om at enkelte på nettet klager over "sus på enkelte spor" på KoB, og det jeg tror de hører er vispene, siden de ikke klager over at suset er gjennomgående, og da får mån vel ha medfølelse med dem.

    Og om man ikke har sus indet hele tatt kan det være fordi dunhar den remasteren hvor de prøvde å fjerne suset slowmotion - og i følge mange skjedde det på musikkens bekostning.
    Hvilken versjon har du?
    Platen min er utgitt i 1997. Mye sus på plata, så skjønner godt at enkelte klager på det. Jeg tar det som det er, men selvsagt er det beste så lite sus som ovehodet mulig. Tror ikke folk tar feil av vispingen og sus. Som sagt så er vispingen kun rattet til høyre kanal av det jeg hørte på nå. Så det er meget enkelt å skille ut. Høres jo helt anderledes ut av naturlige årsaker.
    Jeg har 1997&2009 utgaven og det er hørbar men ikke plagsom båndsus.

    Hvis en ikke klarer å skille mellom båndsus og visping bør en vurdere en oppgradering eller en øreskylling.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk lånt en 1986-versjon i helgen. Det står "Columbia Jazz Masterpieces" og "Digitally Remastered Directly From The Original Analog Master Tapes" på den. Den låter helt annerledes enn 1997 SBM-versjonen. Båndsuset i innledningen til "So What" er mye svakere på 1986-versjonen og klangbalansen er lysere, også når jeg korrigerer for at 1997-versjonen er mastret med mye sterkere signal. Det høres ut som et helt annet piano og et annet trommesett.

    Frem med MasVis igjen, for denne innspillingen er det tuklet med. Først bølgeformen av hele 1986- og 1997-versjonen, deretter sammenligning av første spor "So What" på disse to:





    Det vi ser er at 1997-versjonen er en typisk remaster. Signalnivået er skrudd opp 4-5 dB, den er kjørt gjennom en kompressor som fremhever svake partier på bekostning av sterke, og dessuten gjennom en brickwall peak limiter for å klippe vekk alt som ikke lenger får plass i 16 bits. Båndsusen er sterkere, helt enkelt fordi det er en uunngåelig konsekvens av den kompresjonen denne har vært gjennom. Det er nok bortimot umulig å lage et elektronisk filter som fjerner båndsusen (~hvit støy) uten samtidig å ta med vispene og mye annet som skal være på plata. Dessuten er det litt EQ på frekvensfløyene. Det er guffet på 7-8 dB både fra 50 Hz og ned og fra 12 kHz og opp. Virkningen av den EQ'ingen er omtrent som å trykke inn en god, gammeldags loudness-knapp. Det er litt ironisk, for det var omtrent på denne tiden vi gikk bort fra å ha loudness-knapp på stereoanleggene av puritanske grunner, og så lot vi oss lure til å kjøpe remastrede innspillinger hvor loudness-knappen var trykket inn på masteringpulten i stedet, fordi disse CD'ene "låt bedre" enn den første generasjonen. Det er fristende å bruke nordnorsk bannskap, men jeg skal la være siden det er 17 mai.

    1997-versjonen låter OK, men prøv å få tak på en 1986-versjon og skru opp volumet 3-4 dB høyere enn når du spiller 1997-versjonen. Da får du sannsynligvis det beste inntrykket av hvordan denne var ment å låte, og det uten at båndsusen blir dominerende.
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt på denne i dag. Utgitt 1992. På høyt volum for og sjekke om det var noe sus og støy.

    Jeg hørte ingenting av det. Bare det som skal være der. Bra lyd i følge mine ører.

     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Nesten så man blir litt grinete av denne 'remaster' greia.

    Jeg setter heller på litt gammel klassisk vinyl fra før digitaltiden,
    da er man sikker på å få 'ekte vare' ..... ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den første japanske CDen hadde følgende peak values på Exact Audio:



    Den ser slik ut og har nummer: 35DP 62.
    Kom ut i Japan i 1983, og har pris i Yen på baksiden, på selve omslaget, ikke plasten.
    Leste i et forum at en kom over denne i en bruktsjappe, og kjøpte den for USD6. Da var han heldig.




    Versjonen som Asbjørn viser til kom ut i 1986, og var gjenstand for digital remix - COL 460603 2. Den har slike verdier i Exact Audio, så her har man pushet (i tillegg har man flippet foto av Davis, så han spiller trompet med feil hånd, men det passer jo til hele utgivelsen):



    Første stereoversjoner med korrekt hastighet kom i 1992. Mono-versjonene på vinyl har alltid vært i korrekt hastighet, siden disse ble laget med tapemaskiner som gikk i rett hastighet under opptak.
    Versjonen fra 1992 er ytterligere bearbeidet, og cymbaler og instrumentspisser gjengis ikke korrekt, pga støyreduksjonen.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og 1997-versjonen er altså enda et skritt ned veien til audio hell. Ikke helt på nivå med Kvelertak ennå, men det er retningen denne har beveget seg for hver remastring.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mastersound-versjonen som rolfozzy og andre linker til ble laget med SONYs Super Bit Mapping, en digital prosess. Denne bruker noise-shaping og flytter kvantifiseringsartefakter til områder der hørselen ikke kan oppfatte disse.
    Kan falle lydlig heldig ut i noen tilfeller, men SONY ble også fristet til å "ta støyen", og det var ikke så heldig.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Jeg fikk lånt en 1986-versjon i helgen. Det står "Columbia Jazz Masterpieces" og "Digitally Remastered Directly From The Original Analog Master Tapes" på den. Den låter helt annerledes enn 1997 SBM-versjonen. Båndsuset i innledningen til "So What" er mye svakere på 1986-versjonen og klangbalansen er lysere, også når jeg korrigerer for at 1997-versjonen er mastret med mye sterkere signal. Det høres ut som et helt annet piano og et annet trommesett.

    Frem med MasVis igjen, for denne innspillingen er det tuklet med. Først bølgeformen av hele 1986- og 1997-versjonen, deretter sammenligning av første spor "So What" på disse to:



    1997-versjonen låter OK, men prøv å få tak på en 1986-versjon og skru opp volumet 3-4 dB høyere enn når du spiller 1997-versjonen. Da får du sannsynligvis det beste inntrykket av hvordan denne var ment å låte, og det uten at båndsusen blir dominerende.
    Det er utgaven før..den aller første som er den beste. "digitally remastered"-versjonen fra 86 er ikke så bra. Den første har en tydeligere båndsus, så det kan tyde på at det er brukt noe noise reduction eller noe på senere versjoner..og som vi alle vet, er dette et no-no siden man ikke kan fjerne kun sus uten at noe av musikken, evt nerven i musikken, forsvinner.
    Bortsett fra det, er den nyeste jubileumsutgaven er veldig fin. Baserer seg på 1997 remasteren, men det er overført uten ytterligere kompresjon eller limiting. Så denne er det bare å kjøre seg opp på, om man liker den bløte rørklangen da.

    Siden 83 / 92 /97 er blant annet remikset med forskjellig utstyr, har de alle en litt forskjellig klang.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Asbjørn skrev:
    Og 1997-versjonen er altså enda et skritt ned veien til audio hell. Ikke helt på nivå med Kvelertak ennå, men det er retningen denne har beveget seg for hver remastring.
    Sammenligning av CK52861 (MasterSound Super Bit Mapping) og sicp1206 (DSD). 1206 er en 2006 reutgivelse av 1997 utgaven tror jeg.

    sicp1206 har hørbart mer båndsus enn CK52861, og har høyere output, men jeg foretrekker fremdeles denne versjonen.

    CK52861:




    sicp1206:
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

    Aha!! Ikke rart jeg ikke hører suset da!
    Ikke hører jeg på den plata heller, og mangelen på sus er kanskje noe av grunnen....

    Hvilke av disse (om noen) er med sus?

    http://www.platekompaniet.no/Musikk...d_Of_Blue_VINYL_-_2LP_-_180_gram/?id=MOVLP019

    http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/LP/Miles_Davis/Kind_Of_Blue_VINYL_-_180_gram/?id=NOTLP120


    R
    Den 2LP versjonen er det kanskje verdt å unngå, den er kuttet fra en 24/96 digital remaster, og har ikke analoge aner.
    24/96 versjonen skal være trukket fra det analoge utgangspunktet.
    http://www.musiconvinyl.com/news/miles_davis_-_kind_of_blue_limited_edition

    De er tilbakeholdne med hva de har gjort i remasteren - men har lest kommentarer om støyreduksjon.

    Den andre kjenner jeg ikke.
    Litt mer info om Music on Vinyl versjonen, RoDa. Classic Records fikk tilgang til analog 3-track master for versjonen de laget (finnes bl.a. som 4LP 45rpm versjon; og som 2LP 33 1/3 versjon, med bonusspor). Da de laget sin cutting-master, trakk de også en 24/96, og det er denne som er anvendt av Music on Vinyl til denne versjonen.

    Michael Fremer har lyttet grundig til den, og sammenlignet med Classic Records originalen, og som han skriver så kommer trommeslageren bedre frem på MoV, mens soundstage og generell karaktér er bedre på CR. ("drier" bruker han om MoV).
    http://musicangle.com/album.php?id=903

    Men som han skriver, så er det detaljer i MoV som man ikke finner i noen original, såfremt denne ikke har vært forseglet siden 1959; og 45rpm CR-versjonen går vel for USD600 og tilsvarende.

    http://www.platekompaniet.no/Musikk...d_Of_Blue_VINYL_-_2LP_-_180_gram/?id=MOVLP019

    (De nye utgivelsene fra Classic Records er verdt å unngå, ser det ut som. Mye klager om dårlig kvalitet på vinyl, skraper og skitt på nye plater, o.a. Er man heldig får man en ren, men jeg ser på AcousticSounds at mange har returnert både 2 og 3 LPer de var misfornøyde med.)


    45rpm på eBay: http://cgi.ebay.com/Miles-Davis-Kin...ic_on_Vinyl&hash=item2310d3aec4#ht_1138wt_907
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen drøye glass med vin og cognac på nabotreff i grenda her, sliter jeg med konklusjonen i denne tråden sånn på slutten av nasjonaldagen vår..... og vinneren er? ;)

    Tror jeg må be en bekjent av meg ta med alle sine versjoner av denne KoB, så får vi testet ut her i heimen ;D
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den utskjelte, digitalbesudlede 2lp-versjonen, emotikon. Dessverre lyder den glitrende...med skuffende lite sus...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn