Hissig "Kind of Blue" ... en teori

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har lest en del kommentarer om "Kind of Blue" på nettet, og noe som går igjen i mange er at folk opprøres fordi det er "hiss" (sus) på innspillingen.
    Kommentarene går fra "you have to expect some tape noise" til harniskfylte "incredible that they screwed it up this badly." (Søk på hiss kind of blue, og du får mengder av treff.)


    "Kind of Blue" ble gjennomført i løpet av to opptaksrunder. De som spilte var så samkjørte at man la hele tagninger som kunne anvendes uten redigering, og det var få gjennomkjøringer av hvert spor.
    Det ble brukt Scotch 190 mastertape, dengang ansett som beste tilgjengelige, og denne ble kjørt gjennom i alt fire maskiner: to mastermaskiner for henholdvis stereo og mono; og to back-up for samme. Mono-opptakene er blitt borte, og det vi har igjen er Master og Back-up i stereo.

    Stereo-opptakene ble gjort tre-kanals, med senterkanal. Det var en feil på hovedmaskinen som ble brukt til stereo-opptaket, den kjørte for sakte i første innspillingsomgang. Man ble klar over feilen til neste innspillingsrunde, og fikk justert maskinen til denne - men merkelig nok så ble ikke opptaket fra første omgang pitchet rett til vinylmaster. Man gjorde en down-mix fra tre-kanals til to-kanals stereo, men dette skjedde fra en maskin som kjørte i rett hastighet, hvilket gjorde at sporene som ble tatt opp med gal hastighet nå kjørte for fort.

    Men det er bortimot det eneste som gikk galt under innspillingene. De ble gjennomført med godt utstyr, og med M49 Neumann-mikrofoner rund baut - disse er følsomme fra 40-15.000Hz i følge Neumann - og er ettertraktede selv idag.

    Så hvorfor dette ekstreme suset som mange klager over? Hvordan kunne de som stod for opptaket godta det? De hadde utmerket utstyr og den tiden de trengte, og de hadde et profesjonelt kalibrert kontrollrom - og de hadde lagd mange opptak uten sjenerende sus.

    Her er min teori - det er ikke sus.
    Dvs. det er litt båndsus på opptaket, det var det uansett på opptak fra den tiden*.
    Men det folk klager over er Jimmy Cobbs visper, tror jeg, og ikke båndsus. Den tanken slo ned i meg da jeg hørte Kind of Blue på et anlegg jeg ikke var kjent med, og jeg trodde det var egenstøy i høyttalerne eller anlegget, fordi det hørtes så rart ut i forhold til hva jeg hadde vennet meg til ellers.

    Cobb bruker visp på flere av opptakene, og spesielt på B-siden. Vispene er ekstremt godt tilstede på bonus-sporet av Flamenco-sketches som er på ene CD-utgaven (dette sporet mangler på vinylen). Men det er visp i bruk på både A- og B-sidene, men mest fremtredende på B-siden.

    Og dersom anlegget ikke har god oppløsning, så fremstår vispingen som alt fra ekstrem båndsus til grus som dyttes rundt med en lekespade.
    Men når anlegget er godt oppløst hører man at det er visp på trommeskinn, og du hører til og med det lille kastet han gjør med håndleddet, som får vispelyden til å rytmisk endre karaktér.

    Det er min teori, og nå er jeg nysgjerrig på andres erfaringer omkring "Kind of Blue" og det som kalles "almost all tracks on the album had an annoying background hiss throughout."
    Det vedkommende kommenterte var Cobbs visping, som er på nesten alle spor - og ikke båndsus.

    Så der har vi et meget godt mål på når et anlegg, og spesielt høyttalerne, definerer rett. UlfB og jeg kunne eksperimentere med dette oppe hos ham, da jeg påpekte det under lytting til hans nye høyttalere. Han la samme spor på et annet anlegg han har, og da kunne vi klart høre en helt annen definisjon: mer et irriterende sus, i stedet for visping.



    PLUSS








    * 1997-utgaven av Decca Ringen ble sluppet etter at man hadde arbeidet for å kvitte seg med båndsuset "uten at det skulle gå ut over musikken." Men det er selvsagt umulig - reduserer man det suset, så tar man også spissen av musikken.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg leser det du skriver om feil hastighet på opptaksmaskinen, så ble den vel presset og sluppet ut på markedet slik også? Ikke mikset riktig og så sluppet ut til salgs? Mener og ha lest at det tok noen år før de mikset den riktig og ga den ut på ny.
    Hisset du nevner er jeg ikke sikker på om jeg har hørt, men nå har ikke jeg hørt 1.ste utgivelsen i mono eller når den kom i stereo for 1.ste gang. Den eldste utgivelsen jeg har hørt er vel muligens fra 97.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    Hmmm??? Måtte sette på KoB for å sjekke,
    ikke noe sus her.
    Komplett umulig å sitte med føttene i ro når man hører på dette!


    ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Når jeg leser det du skriver om feil hastighet på opptaksmaskinen, så ble den vel presset og sluppet ut på markedet slik også? Ikke mikset riktig og så sluppet ut til salgs?
    Det stemmer. Enten ga de blaffen i at det var pitchet feil, eller også skjedde det en feilkommunikasjon mellom opptakspersonale og de som mastret - for åpningssporene kom ut med for høy hastighet, og er dermed skarpere pitchet enn de øvrige sporene (B-siden), før det ble korrigert.
    Mange som vennet seg til høyere pitch syns det var rart med "rett" KoB.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det er markant mer sus i introen på skiva på CD-plata mi, kontra 200gr-vinylen. Jippi!
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    vredensgnag skrev:
    Her er min teori - det er ikke sus.
    Dvs. det er litt båndsus på opptaket, det var det uansett på opptak fra den tiden*.
    Men det folk klager over er Jimmy Cobbs visper, tror jeg, og ikke båndsus. Den tanken slo ned i meg da jeg hørte Kind of Blue på et anlegg jeg ikke var kjent med, og jeg trodde det var egenstøy i høyttalerne eller anlegget, fordi det hørtes så rart ut i forhold til hva jeg hadde vennet meg til ellers.

    Cobb bruker visp på flere av opptakene, og spesielt på B-siden. Vispene er ekstremt godt tilstede på bonus-sporet av Flamenco-sketches som er på ene CD-utgaven (dette sporet mangler på vinylen). Men det er visp i bruk på både A- og B-sidene, men mest fremtredende på B-siden.

    Og dersom anlegget ikke har god oppløsning, så fremstår vispingen som alt fra ekstrem båndsus til grus som dyttes rundt med en lekespade.
    Men når anlegget er godt oppløst hører man at det er visp på trommeskinn, og du hører til og med det lille kastet han gjør med håndleddet, som får vispelyden til å rytmisk endre karaktér.

    Det er min teori, og nå er jeg nysgjerrig på andres erfaringer omkring "Kind of Blue" og det som kalles "almost all tracks on the album had an annoying background hiss throughout."
    Det vedkommende kommenterte var Cobbs visping, som er på nesten alle spor - og ikke båndsus.
    Sjekket dette "alternativsporet" av Flamenco-sketches og der er det en jevn "bakgrunnsstøy", men ikke hele veien. For om en lytter godt etter så er det noen små passasjer der denne støyen er helt borte.

    Heller derfor til teorien om visper. Nå må det sies at jeg har hørt visper som mer definerbar enn dette, men med at det er noen små "stille pauser" så heller jeg til at det ikke er bakgrunnsstøy.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fint om folk nevner spesifikt hvilken versjon de lytter til.

    Yes - alternativ Flamenco Sketches er "verst" når det gjelder det folk oppfatter som vispelyd.
    Det er ingen tvil om at det er visper på sporene det gjelder, jeg hører god kontakt fra visper på trommeskinn, med håndkast i rytmen; noe jeg også har hørt på andre anlegg. Men om det ikke løser opp rett blir lyden veldig irriterende.

    Før jeg rekalibrerte min Beogram 4000 hørte jeg ikke god visping fra en Columbia/SONY red label 180g reissue, men denne versjonen anses også for å ikke være blant de beste.
    Det ble noe bedre da spilleren ble rekalibrert, og med min Thorens TD124 er det nå meget karakteristisk visping jeg hører, etter at den platespilleren ble riktig oppsatt. Dynaudio Focus 140 høyttalere.

    Fra 1997 CD reissue (med bonus Flamenco Sketches) hører jeg tydelig vispearbeid på mitt andre anlegg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Fant 1.ste utgivelsen ( stereo ) i London. 55 £. Angrer fremdeles at jeg ikke kjøpte den.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    roesok skrev:
    Heller derfor til teorien om visper. Nå må det sies at jeg har hørt visper som mer definerbar enn dette, men med at det er noen små "stille pausene" så heller jeg til at det ikke er bakgrunnsstøy.
    Enig, og sikkert også derfor dette blir en "i grenseland" lyd på innspillingen, en lyd mange tror er båndsus.

    B-siden er best for å studere lyden det er snakk om, siden det der vispes på hvert spor. På A-siden vispes det på spor 3.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    Så det er enkelte utgivelser med flere versjoner av Flamenco?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    ok, ferdig med CD, på med LP ....

    CDen er forøvrig en billig "Columbia jazz masterpieces" versjon.

    LPen er fra 2001, Columbia /Sony CS8163.
     

    Andreas B

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Fint om folk nevner spesifikt hvilken versjon de lytter til.

    Yes - alternativ Flamenco Sketches er "verst" når det gjelder det folk oppfatter som vispelyd.
    Det er ingen tvil om at det er visper på sporene det gjelder, jeg hører god kontakt fra visper på trommeskinn, med håndkast i rytmen; noe jeg også har hørt på andre anlegg. Men om det ikke løser opp rett blir lyden veldig irriterende.
    Sjekket ut Flamenco Sketches (CD ONE spor 5 fra 50TH Anniversary-boksen) nå, gjennom Sennheiser HD 650.
    Tydelig sus fra starten, som ikke er fra visper. De kommer ikke inn før etter 17 sekunder, med to cymbalslag, og vispesus på skarpen fra 20 sekunder.
    Lett å høre forskjellen. Begge susene er like sjarmerende i mine ører :)

    Hilsen jazztrommeslager.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er du enig i at det egentlige båndsuset er som det skal være på et opptak fra den tiden?
    Når man leser folks kommentarer på nettet (og det er mange) blir jeg ganske sikker på at det er vispingen de henviser til som "hiss" og ikke båndsuset. Spesielt når de skriver om "on almost all the tracks."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Er du enig i at det egentlige båndsuset er som det skal være på et opptak fra den tiden?
    Hvorfor er det som det skulle være? Dette er vel en av de platene jeg mest forbinder med generende susing, selv om lydkvaliteten ellers er riktig god. Eller kanskje akkurat derfor.

    Når man leser folks kommentarer på nettet (og det er mange) blir jeg ganske sikker på at det er vispingen de henviser til som "hiss" og ikke båndsuset. Spesielt når de skriver om "on almost all the tracks."
    På ingen måte, det er da en himmelvid forskjell på susingen og vispene på platen.

    Er denne tråden ment som en spøk, eller skal den illustrere et eller underlig annet poeng i tråd som har gått meg forbi?

    Låten Blue In Green er vel det beste eksempelet, som inneholder rikelige mengder av både sus og visper, samtidig. Dette fremkommer da mer enn tydelig nok på mitt middelmådige PC-anlegg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Neida - det er susing på de fleste opptak gjort med tape; i senere CD-utgivelser har man forsøkt å gjøre noe med disse i remaster, men i opprinnelige utgivelser, og spesielt på tidlig vinyl, vil det som oftest være båndsus, og merkbart.

    Men leser man kommentarene på nettet om "hiss" på KoB, og spesielt de mange som kommenterer at det kun er på noen spor, er det tydelig, syns jeg, at det er vispingen de reagerer på, og ikke båndsus.

    KoB er også en innspilling man hører på mange anlegg, om det er messedemo eller hjemme hos andre, og det er liten tvil om at dette gjengis forskjellig.

    Ellers fin stil i ditt innhopp. Er du "stuck on 11?"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ellers fin stil i ditt innhopp. Er du "stuck on 11?"
    Jeg sliter bare med å se hva det er som skulle forvirre folk. Hvis man hører på et anlegg som får visper til å høres ut som båndsus, så ligger vel problemet der.

    Men for all del, jeg skal ikke forstyrre teoriene. Jeg er bare lett undrende.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ellers fin stil i ditt innhopp. Er du "stuck on 11?"
    Jeg sliter bare med å se hva det er som skulle forvirre folk. Hvis man hører på et anlegg som får visper til å høres ut som båndsus, så ligger vel problemet der.
    Hvilket også er presis hva jeg skriver.

    Og dersom anlegget ikke har god oppløsning, så fremstår vispingen som alt fra ekstrem båndsus til grus som dyttes rundt med en lekespade.
    Men når anlegget er godt oppløst hører man at det er visp på trommeskinn, og du hører til og med det lille kastet han gjør med håndleddet, som får vispelyden til å rytmisk endre karaktér.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Denne har jevnt båndsus, typisk for gamle innspillinger. Ikke ubehagelig eller veldig høyt, det bare er er der på en måte.
    Kan ikke fatte at noen ikke skulle høre forskjell på visping og båndsus. Usannsynlig teori etter min mening. To forskjellige lyder, som i alle fall på denne er meget lett å høre forskjell på.

    edit: Ble nysgjerrig på flere versjoner av denne, skal sjekke ut noen SACD og DVD-A versjoner også og høre etter sus der. Fantastisk flott skive da, det finnes langt kjedeligere referansemateriale å høre omatt og omatt :)
     

    Vedlegg

    Andreas B

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Er du enig i at det egentlige båndsuset er som det skal være på et opptak fra den tiden?
    Når man leser folks kommentarer på nettet (og det er mange) blir jeg ganske sikker på at det er vispingen de henviser til som "hiss" og ikke båndsuset. Spesielt når de skriver om "on almost all the tracks."
    Nå har ikke jeg lest disse debattene, så jeg vet ikke om de henviser til båndsuset eller vispingen.
    Sikkert mulig å ta feil, selv om jeg syns det er lett å høre forskjell, cymbalet på f.eks "So What" låter jo også til tider litt hissig og susete i toppen;)

    Jeg er enig i at båndsuset er som man kan regne med på innspillinger fra den tiden, og det er ikke veldig plagsomt i mine ører.
    Hvis du sammenligner med f.eks "In a silent way" fra "The Complete In A Silent Way Sessions", så er suset enda sterkere der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    A75 skrev:
    Nå har ikke jeg lest disse debattene, så jeg vet ikke om de henviser til båndsuset eller vispingen.
    Sikkert mulig å ta feil, selv om jeg syns det er lett å høre forskjell, cymbalet på f.eks "So What" låter jo også til tider litt hissig og susete i toppen;)

    Jeg er enig i at båndsuset er som man kan regne med på innspillinger fra den tiden, og det er ikke veldig plagsomt i mine ører.
    Hvis du sammenligner med f.eks "In a silent way" fra "The Complete In A Silent Way Sessions", så er suset enda sterkere der.
    Ja presis. Akkurat den samme susingen der også. Jeg finner den svært generende og sliter litt med disse platene som følge av dette, selv om musikken er nydelig. Samme på Blue Haze, men ikke på Walkin' .. men den er kanskje etterbehandlet mot støyen?

    Det blir jo i så fall et spørsmål om preferanser om man liker støyreduksjon med den tilsløring av musikken det unektelig innebærer, eller om man vil ha det rått men med susingen.

    Men dette har i alle fall ikke mye å gjøre med visper.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skippet nettopp gjennom denne plata.
    Kan forstå at noen finner det som skjer på siste låt lignende sus, men det kommer nok mer an på kunnskap om hvordan instrumenter låter enn at de ikke klarer å skille det fra hverandre.
    Personlig kan jeg ikke overhodet finne på å irritere meg over båndsus på noen av låtene.

    Mvh
    Rolf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trommesettet er pannet hardt til høyre og vispingen ligger tydelig i høyre kanal, mens båndsuset er jevnt fordelt gjennom begge kanaler. Jeg aner ikke hva de som klager på mye båndsus egentlig har hørt, men jeg synes ikke det er spesielt vanskelig å skille mellom de to tingene. Min CD-versjon har nok litt båndsus, men det er til å leve med. Jeg vil heller ha den dynamikken som får meg til å skvette til i stolen når trompeten tar i, fremfor å få komprimert og noise-gatet det hele til det blir flatt og kjedelig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dersom de oppfattet båndsuset som det "hiss" det klages over, ville dette ikke endret seg fra tagning til tagning - for det er jo gjennom hele innspillingen. Men det er mange som kommenterer at det bare er på enkelte spor - og derfor min lille teori.

    Nå blir det Steamin', Cookin', Workin' og Relaxin' resten av natten. (Må ikke sove bort sommernatten ...)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    vredensgnag skrev:
    Dersom de oppfattet båndsuset som det "hiss" det klages over, ville dette ikke endret seg fra tagning til tagning - for det er jo gjennom hele innspillingen. Men det er mange som kommenterer at det bare er på enkelte spor - og derfor min lille teori.

    Nå blir det Steamin', Cookin', Workin' og Relaxin' resten av natten. (Må ikke sove bort sommernatten ...)
    Når du sier det sånn, er det kanskje ikke helt på jordet. Vispingen er veldig konstant, men ligger jo godt plassert til høyre (på Flamenco Sketches), og kommer inn et stykke ut i låta. Utrente lyttere med middelmådige anlegg kunne nok ta feil her.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Morsom teori vredensgnag. Nå fikk du halve Forumet til å høre på "KoB" :) Og nå kommer jeg sikkert til å tenke på dette hvis jeg hører plata brukt i demo. Jeg vil ikke se bort fra at teorien din stemmer i en viss grad. Det er nå uansett blåserne og Evans som får det meste av min oppmerksomhet her. Og vispene/trommene på det alternativ Flamenco Sketches-sporet på min 97 CD er ikke det mest imporerende jeg har hørt, strengt talt. På en bedre utgave / et bedre anlegg høres det sikkert bedre ut dog.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Nå blir det Steamin', Cookin', Workin' og Relaxin' resten av natten. (Må ikke sove bort sommernatten ...)
    Relaxin' i 24/96 låter knall. Et av de beste "U R THERE" opptakene av trompeten hans etter mitt skjønn (sammenlignet opp mot mine 10-15 MD CDer). Sett på "Youre My Everything" og skru opp!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    torem skrev:
    Morsom teori vredensgnag. Nå fikk du halve Forumet til å høre på "KoB" :)
    Gamle nicket hans det ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som bonus i en demo kan man også lytte etter når Coltrane og Adderley bytter "høyttaler" - men det hører man lett på de fleste anlegg, regner jeg med.




    Dette slo meg bare da jeg drev og leste meg opp på KoB, og kom over så mange tråder der folk virkelig klagde over susing, så det ble rart, til slutt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er dette en spøk? Jeg måtte neste dra frem Kob nå jeg også, men susingen er 100% sus og ikke noe annet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    susingen er en del av pakka på den skiva. kob uten sus er snodige greier :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og for å legge til så er visping visping og ikke sus :).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og vispingen er kun i høre kanal, men susingen syntes konstant (men drukner/overdøves også). Hørte bare raskt litt igjennom, men er jo superenkelt å høre.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    Kan ikke si jeg er plaget av sus på KoB i det hele tatt ...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Er dette en spøk? Jeg måtte neste dra frem Kob nå jeg også, men susingen er 100% sus og ikke noe annet.
    Ja, det kan man teo. Men tråden dreier seg altså om at enkelte på nettet klager over "sus på enkelte spor" på KoB, og det jeg tror de hører er vispene, siden de ikke klager over at suset er gjennomgående, og da får mån vel ha medfølelse med dem.

    Og om man ikke har sus indet hele tatt kan det være fordi dunhar den remasteren hvor de prøvde å fjerne suset slowmotion - og i følge mange skjedde det på musikkens bekostning.
    Hvilken versjon har du?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Hører tydelig visping på min utgave. Men ikke noe sus. Den er fra 1992. Låter bra syns jeg.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?

     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    vredensgnag skrev:
    Columbia Jazz Masterpieces CDen fra 1987 var "hiss-free" - og det lider musikken under. Kunne være interessant å vite om den versjonen fra 1992 er trukket fra samme bearbeidede utgave?
    Aha, det er den CDen jeg har.

    Det er mer sus på LPen jeg har, men ikke så det er plagsomt på noen måte.
    LPen er fra 2001, Columbia /Sony CS8163.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn