heiGlömde spela Bachs cello suite no. 1 för dig när du var här. Janos Starker låter fantastiskt på vinyl, men cellon till Elinor Frey på den tapen är något helt extra.
Vi tar den nästa gång. Gott Nytt År förresten!
Gott nytt år Leif,heiGlömde spela Bachs cello suite no. 1 för dig när du var här. Janos Starker låter fantastiskt på vinyl, men cellon till Elinor Frey på den tapen är något helt extra.
Vi tar den nästa gång. Gott Nytt År förresten!
godt nyttår
hvilken tape er det?
mvh
Leif
Det dukker nok opp noe å ønske snart. Satt med samme tanker i julen, og nå tester jeg nye høyttalereTilbud levert, rødvin luftet, det er helg.
Ikke mye utstyr jeg har lyst på om dagen men
Ser ut som Ketil hadde bedre plass i bilen når han kurset mot Fredrikstad» Daad – Diffusion Absorption Acoustic Devices
Og, du minnes hvor tråden starter?
» Eminent musikalsk selskap
Jeg har tidligere vært enig i at akkustikktiltak i små rom ikke funker noe særlig. Det skyldes primært bass og midbassprobleme som rett og slett ødelegger ALT. Å ha en 50 m2 stue er drømmen, men mange har dessverre ikke den muligheten og da er det kjekt å vite at det er håpTror ikke du erter på deg OVK med den påstanden, i hvert fall ikke hele. Har du lest testen Powerpoint og jeg skrev for OAS?
Akustikktiltak i små rom er, etter min tro eller innbilning, noe ganske annet enn akustikktiltak i store rom. Det er vel få som har eid så mange DaaDer som jeg har, men jeg er ikke sikker på at det er det jeg trenger her, langt mindre det jeg ønsker. Jeg var mer ute etter å finne ut hva en demping av førsterefleksjon mellom høyttalerne kunne utrette.
Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.Hei!
I en diskusjon rundt akustikk, så et jo innsteget å foreta litt målinger. Først da vet man litt om hva som kan og bør gjøres.
Nå er jeg nok ikke så veldig bekyrmet for "bass-akustikken" hos deg, med såpass stort volum og (kremt) at dypbass kanskje ikke er høyttalernes sterkeste side så kan nok det gå bra. Et forbehold er jo stående bølger mellom front og bakvegge.
Derimot har du jo en del harde flater rundt lytteposisjon.
Det kan se ut fra bilder som du har noe kontroll på refleksjoner fra høyre sideveggen med "stablede sofaputer", men jeg vil tro at du har (godt) merkbare refleksjoner fra vinduene bak lytteposisjon. Det finnes vel "akustiske" lamellgardinger - som kanskje kan være et alternativ. Også kan du jo bytte ut bilde på høyre sidevegg med et Jan Groth veveri med litt akustikkplate bak - men det strekker muligens budsjettet litt. ;-)
Bare litt rødvins-synsing dette....
Mvh
OMF
Aha. OppklartHvem har du vært enig med? Jeg har aldri sagt at akustikktiltak i små rom ikke fungerer. Jeg tenkte faktisk motsatt.
At akustikktiltak for 70` høres sykt ut mener ikke jeg, se testen jeg nettopp linket til. Jeg endte vel opp med akustikktiltak for omtrent den summen til slutt uten helt å huske. Fordelen med ferdige produkter er at de lar seg selge. Fastmontert er ofte til hinder for salg, heller enn hjelp.
Når det gjelder kostnader på det vi driver med så må jeg si at ut fra hvor små kvanta hifi selges i så synes jeg ikke prisene er så høye, generelt. Vi kan ikke sammenligne små serier med pickuper med klær fra H&M.
Ojsan. Gjestesenger i en romstasjon?Bare så det er helt klart, i OVK er vi ikke fremmede for akustiske tiltak.
Vis vedlegget 474605
Jeg tror faktisk vi ikke er fremmed for noe som helst i denne hobbyen . . .
En IKEA sofa, i et loftsrom.Ojsan. Gjestesenger i en romstasjon?Bare så det er helt klart, i OVK er vi ikke fremmede for akustiske tiltak.
Vis vedlegget 474605
Jeg tror faktisk vi ikke er fremmed for noe som helst i denne hobbyen . . .
Turte ikke å nevne peisen da, men panelovn er bedre for lyden... ,-)Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.
Kan hende er det også verdt å vurdere etterklangstiden generelt. Jeg tror nemlig ikke det er problemer med førsterefleksjoner ut over muligens veggen mellom høyttalerne, det er mer det at lyden henger for lenge. Ikke noe stort problem, og ikke noe som ikke kan løses. Vi får se hvor det bærer på sikt.Og i et sånt stort rom du har Fosse så er jeg enig i OMF sin synsing. Kun harde flater i nærheten av der du sitter er relevant å vurdere.
Men å kjøre en RTA og vannfall er alltid interessant, bare for å sove godt om natten
He, he ... jeg river nok ikke peisen. Peisinnsats kan bli vurdert av varmehensyn på sik, men ikke foreløpig. Jeg er usikker på hvor mye negativ påvirkning den har, jeg tror nok største lydforbedringspotensialet ligger i litt mer demping, ikke mye, men litt.Turte ikke å nevne peisen da, men panelovn er bedre for lyden... ,-)Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.
Mvh
OMF
Godt å lese!Og i et sånt stort rom du har Fosse så er jeg enig i OMF sin synsing. Kun harde flater i nærheten av der du sitter er relevant å vurdere.
Men å kjøre en RTA og vannfall er alltid interessant, bare for å sove godt om natten