Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Godt nyttår
    BB Sings the blues er variert i lydkvaliteten, men formidler bra realisme og sjangeren...godt fundament
    btw...fordelen med tape er at de kan spilles over....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Joda, men jeg er opptatt av å gi et balansert bilde, og jeg opplever ikke at alt er gull selv om det er tape. Enkelte spor på albumet låter godt, men det var ett spor der som var så vidt dårlig at hadde det vært vinyl ville jeg lurt på om jeg hadde sporingsproblemer. Det sagt så opplever lyden på albumet under ett som grei, musikken god og overspilling blir ikke aktuelt :)

    Kvaliteten og forskjellen på opptakene kommer bedre frem på tape, tettere på, lettere å få med seg hva som foregår. Det betyr imidlertid ikke at alle album låter glimrende lydmessig slik jeg ser det. Kan jo være greit for de som ikke har hørt tape å vite at selv om tape er sjef så vokser ikke noe tre inn i himmelen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Men jeg spiller Vivaldi her nå, opptak gjort av OR, dét er god lyd det! De gutta kan ta opp.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Glömde spela Bachs cello suite no. 1 för dig när du var här. Janos Starker låter fantastiskt på vinyl, men cellon till Elinor Frey på den tapen är något helt extra.

    Vi tar den nästa gång. Gott Nytt År förresten!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Glömde spela Bachs cello suite no. 1 för dig när du var här. Janos Starker låter fantastiskt på vinyl, men cellon till Elinor Frey på den tapen är något helt extra.

    Vi tar den nästa gång. Gott Nytt År förresten!
    hei
    godt nyttår
    hvilken tape er det?
    mvh
    Leif
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Glömde spela Bachs cello suite no. 1 för dig när du var här. Janos Starker låter fantastiskt på vinyl, men cellon till Elinor Frey på den tapen är något helt extra.

    Vi tar den nästa gång. Gott Nytt År förresten!
    hei
    godt nyttår
    hvilken tape er det?
    mvh
    Leif
    Gott nytt år Leif,

    Det är Dialoghi från Yarlung jag har på lån.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok
    Yarlung har endel bra tapes
    har noen her og..
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Tilbud levert, rødvin luftet, det er helg.

    Ikke mye utstyr jeg har lyst på om dagen men følgende vurderes:

    - Arm fra Thomas Schick med passende SPU mangler, å mangle SPU er nesten som å mangle brune brogues, jeg skammer meg!
    - Ekstra riaa for å kunne leke mer? Hvorfor så mange armer, pickuper, trafoer og kun én riaa? Hvorfor denne askesen?
    - Trengs det akustiske tiltak? Kunne tekstilkunst finne sin plass mellom høyttalerne med begrunnelse i akustikkbehov? Omvendt argumentasjon? La gå. Kan forresten noen ta en alvorsprat med tekstilkunstnerne? For ærlig talt, de presterer på generell basis dårligere enn sine kollegaer malerne og skulptørene. Har de fått med seg årtusenskiftet?

    Vinen kommer fra Little James’ Basket Press. Han begynner vel å vokse til nå gutten.

    DF65B395-6920-4B0A-B484-76C0582072DF.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    heisann og samstemmer i at det er deilig at det endelig er helg....
    helgene føles bedre desto eldre jeg blir.....
    hvorfor så mange riaa´r...du kan bare høre på en ad gangen...
    det du derimot trenger er en Seiden switch og flere innganger på den du har...så bare kobler du respektive mc-trafo og spiller på hver sin inngang
    jeg har to innganger på min riaa..en mm og en med innebygget S&B mc trafo...
    MEN
    om du absolutt må ha et apparat til, burde du vurdere noe som er distinkt annerledes i oppbygging, nemlig en LCR riaa...feks fra Thomas Mayer
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har seiden swich på min. Foreløpig kun fire innganger, men bare å drille opp og lodde på to nye om jeg ønsker. Rent funksjonelt «trenger» jeg ikke flere innganger. Ser imidlertid at det kan bli litt kluss med avstander mellom armer, trafoer og én riaa. Korte kabler fra trafo, hva ligger i det? Hvor lang kan en kaben fra trafo til riaa være før det er negativt?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    stemmer det..det var vel meg som anbefalte deg å montere den...
    pickuper driver generelt lange kabler bedre enn mc trafoer da de i utg punktet er lavimpedante og balanserte av natur....
    mao samle alle trafoene nærme riaa og kjør lange lavkapasitive armkabler
    alt under en meter fra trafo burde være problemfritt imo
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Akustikk ja, eller rettere sagt; akustikktiltak, som nevnt litt høyere opp i tråden.
    "From the bottom of my heart", og med fare for å erte på meg hele OVK og dens tilhengere: Jeg synes en (i alle fall i mine ører) såpass viktig detalj som "riktig" akustikk, / akustiske tiltak, alt for ofte oversees.
    Ingen gjemt, ingen glemt; men sannelig ville jeg nok ofret noe mer tid på slikt. Men som dessverre ikke alltid er forenlig med verken smak og behag, enn si det rent praktisk gjennomførbare.
    Dermed må man ofte ty til kompromisser, men selv de kan gi uante og positive resultater! :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Tror ikke du erter på deg OVK med den påstanden, i hvert fall ikke hele. Har du lest testen Powerpoint og jeg skrev for OAS?
    Akustikktiltak i små rom er, etter min tro eller innbilning, noe ganske annet enn akustikktiltak i store rom. Det er vel få som har eid så mange DaaDer som jeg har, men jeg er ikke sikker på at det er det jeg trenger her, langt mindre det jeg ønsker. Jeg var mer ute etter å finne ut hva en demping av førsterefleksjon mellom høyttalerne kunne utrette.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Godt.
    Innlegget var for øvrig ikke myntet på deg, men var bare ment som en generell betraktning. Ikke minst fordi begrepet sjelden kommer til syne i de trådene jeg forsøker å følge med på. Har ikke lest den testen nei!? Noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Så om du har en link....
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.542
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Tilbud levert, rødvin luftet, det er helg.

    Ikke mye utstyr jeg har lyst på om dagen men
    Det dukker nok opp noe å ønske snart. Satt med samme tanker i julen, og nå tester jeg nye høyttalere
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    45-år siden Greetings ble utgitt. Undervurdert album etter min mening.

    Jon, jeg var jo flink gutt og satte sammen en liste :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.059
    Antall liker
    11.036
    Torget vurderinger
    10
    Tror ikke du erter på deg OVK med den påstanden, i hvert fall ikke hele. Har du lest testen Powerpoint og jeg skrev for OAS?
    Akustikktiltak i små rom er, etter min tro eller innbilning, noe ganske annet enn akustikktiltak i store rom. Det er vel få som har eid så mange DaaDer som jeg har, men jeg er ikke sikker på at det er det jeg trenger her, langt mindre det jeg ønsker. Jeg var mer ute etter å finne ut hva en demping av førsterefleksjon mellom høyttalerne kunne utrette.
    Jeg har tidligere vært enig i at akkustikktiltak i små rom ikke funker noe særlig. Det skyldes primært bass og midbassprobleme som rett og slett ødelegger ALT. Å ha en 50 m2 stue er drømmen, men mange har dessverre ikke den muligheten og da er det kjekt å vite at det er håp :)

    For i det hele tatt å få noe kontroll på bassen i små rom så må man ha veeeldig tykke absorbenter (minst en halvmeter). Det er grunnen til at mange blir skuffet over de vanligste produktene som man kan få kjøpt. Såkalte bassfeller demper sjeldent under 100 Hz, ofte ikke så lavt en gang.

    Selv har jeg 8 stk trykkbaserte RPG bassfeller på 12x100x150 cm og da begynner det å skje noe positivt i et rom på kun 17 m2 og jeg kunne gjerne ha hatt fire til . I tillegg må man også gjøre noe med førstefefleksoner i tak og både første og andre refleksjoner på sidevegger. De sistnevnte tiltakene merker man i større grad effekten av når man får bedre bass.

    DSP er også som regel nødvendig (for noen et nødvendig onde).

    Altså, dersom man har et lite rom så er det faktisk mulig å få vesentlig mye bedre lyd enn de flest tror, men da må man først korrigere bassen skikkelig og det tar masse plass med Glava eller koster mye med flate (12 cm) trykkbaserte bassfeller.

    Om man kjøper ferdige produkter fra en proff leverandør, og da mener jeg proff, så kan man med kr 70-100.000,- få meget god lyd. Høres kanskje sykt ut, men det er billigere enn å flytte :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Hvem har du vært enig med? Jeg har aldri sagt at akustikktiltak i små rom ikke fungerer. Jeg tenkte faktisk motsatt.

    At akustikktiltak for 70` høres sykt ut mener ikke jeg, se testen jeg nettopp linket til. Jeg endte vel opp med akustikktiltak for omtrent den summen til slutt uten helt å huske. Fordelen med ferdige produkter er at de lar seg selge. Fastmontert er ofte til hinder for salg, heller enn hjelp.

    Når det gjelder kostnader på det vi driver med så må jeg si at ut fra hvor små kvanta hifi selges i så synes jeg ikke prisene er så høye, generelt. Vi kan ikke sammenligne små serier med pickuper med klær fra H&M.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.035
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    I en diskusjon rundt akustikk, så et jo innsteget å foreta litt målinger. Først da vet man litt om hva som kan og bør gjøres.

    Nå er jeg nok ikke så veldig bekyrmet for "bass-akustikken" hos deg, med såpass stort volum og (kremt) at dypbass kanskje ikke er høyttalernes sterkeste side så kan nok det gå bra. Et forbehold er jo stående bølger mellom front og bakvegge.

    Derimot har du jo en del harde flater rundt lytteposisjon.

    Det kan se ut fra bilder som du har noe kontroll på refleksjoner fra høyre sideveggen med "stablede sofaputer", men jeg vil tro at du har (godt) merkbare refleksjoner fra vinduene bak lytteposisjon. Det finnes vel "akustiske" lamellgardinger - som kanskje kan være et alternativ. Også kan du jo bytte ut bilde på høyre sidevegg med et Jan Groth veveri med litt akustikkplate bak - men det strekker muligens budsjettet litt. ;-)

    Bare litt rødvins-synsing dette....

    Mvh
    OMF
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Hei!

    I en diskusjon rundt akustikk, så et jo innsteget å foreta litt målinger. Først da vet man litt om hva som kan og bør gjøres.

    Nå er jeg nok ikke så veldig bekyrmet for "bass-akustikken" hos deg, med såpass stort volum og (kremt) at dypbass kanskje ikke er høyttalernes sterkeste side så kan nok det gå bra. Et forbehold er jo stående bølger mellom front og bakvegge.

    Derimot har du jo en del harde flater rundt lytteposisjon.

    Det kan se ut fra bilder som du har noe kontroll på refleksjoner fra høyre sideveggen med "stablede sofaputer", men jeg vil tro at du har (godt) merkbare refleksjoner fra vinduene bak lytteposisjon. Det finnes vel "akustiske" lamellgardinger - som kanskje kan være et alternativ. Også kan du jo bytte ut bilde på høyre sidevegg med et Jan Groth veveri med litt akustikkplate bak - men det strekker muligens budsjettet litt. ;-)

    Bare litt rødvins-synsing dette....

    Mvh
    OMF
    Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.059
    Antall liker
    11.036
    Torget vurderinger
    10
    Hvem har du vært enig med? Jeg har aldri sagt at akustikktiltak i små rom ikke fungerer. Jeg tenkte faktisk motsatt.

    At akustikktiltak for 70` høres sykt ut mener ikke jeg, se testen jeg nettopp linket til. Jeg endte vel opp med akustikktiltak for omtrent den summen til slutt uten helt å huske. Fordelen med ferdige produkter er at de lar seg selge. Fastmontert er ofte til hinder for salg, heller enn hjelp.

    Når det gjelder kostnader på det vi driver med så må jeg si at ut fra hvor små kvanta hifi selges i så synes jeg ikke prisene er så høye, generelt. Vi kan ikke sammenligne små serier med pickuper med klær fra H&M.
    Aha. Oppklart :)

    Forøvrig er det rart at ikke flere med to høyttalere og et dedikert furterom ser litt over skulderen til de med 5, 7 eller enda flere høyttalere. Hjemmekinoer, lydstudioer og mange kinoer har knallbra lyd mens mange HiFi entusiaster bytter høyttalere, bruker pengene på kabler eller et nytt komponent når problemet ligger i rommet.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    11.543
    Bare så det er helt klart, i OVK er vi ikke fremmede for akustiske tiltak. :D


    IMG_1522.jpg


    Jeg tror faktisk vi ikke er fremmed for noe som helst i denne hobbyen . . .:rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.059
    Antall liker
    11.036
    Torget vurderinger
    10
    Og i et sånt stort rom du har Fosse så er jeg enig i OMF sin synsing. Kun harde flater i nærheten av der du sitter er relevant å vurdere.

    Men å kjøre en RTA og vannfall er alltid interessant, bare for å sove godt om natten ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.035
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.
    Turte ikke å nevne peisen da, men panelovn er bedre for lyden... ,-)

    Mvh
    OMF
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Og i et sånt stort rom du har Fosse så er jeg enig i OMF sin synsing. Kun harde flater i nærheten av der du sitter er relevant å vurdere.

    Men å kjøre en RTA og vannfall er alltid interessant, bare for å sove godt om natten ;)
    Kan hende er det også verdt å vurdere etterklangstiden generelt. Jeg tror nemlig ikke det er problemer med førsterefleksjoner ut over muligens veggen mellom høyttalerne, det er mer det at lyden henger for lenge. Ikke noe stort problem, og ikke noe som ikke kan løses. Vi får se hvor det bærer på sikt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tipper du treffer spikeren rimelig godt med den rødvinen OMF. Jeg er enig i betraktningene.
    Turte ikke å nevne peisen da, men panelovn er bedre for lyden... ,-)

    Mvh
    OMF
    He, he ... jeg river nok ikke peisen. Peisinnsats kan bli vurdert av varmehensyn på sik, men ikke foreløpig. Jeg er usikker på hvor mye negativ påvirkning den har, jeg tror nok største lydforbedringspotensialet ligger i litt mer demping, ikke mye, men litt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.035
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette har jo mye med hvordan man lytter å gjøre.

    Er man (slik som meg) en som lytter ganske konsentrert - altså lyset av, midt i sweetspot og slå av støykilder. Så hører man en godt stykke "lengre inn" i opptaket når man blir kvitt refleksjoner og får kontroll på akustikken.

    Hvis man derimot har et noe mer avslappet forhold til det, og nyter musikken med en bok, laptop eller mens man rusler litt rundt så er nok akustikken ikke så viktig - da blir klangbalanse og PRAT viktigere for opplevelsen (og på de feltene har jeg inntrykkk at du har god kontroll).

    Mvh
    OMF
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Og i et sånt stort rom du har Fosse så er jeg enig i OMF sin synsing. Kun harde flater i nærheten av der du sitter er relevant å vurdere.

    Men å kjøre en RTA og vannfall er alltid interessant, bare for å sove godt om natten ;)
    Godt å lese!
    Og med all respekt for de som vet å boltre seg med alskens remedier som armer, drivverk, høyttalere og kabler i søken etter bedre lyd, keep up the good work! Gjerne ispedd et og annet akustisk tiltak, som i mange sammenheng kan gjøre underverker for lydopplevelsen. Det VET vi jo, men samtidig er det kanskje lett å glemme? Riktig god helg! :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    I går satte jeg opptakskortene i Studeren tilbake. Teorien er at spilleren skal låte bedre med disse demontert (kortene brukes kun ved opptak og det bedrer lyden å ta de ut når spilleren kun benyttes til avspilling).

    Det er forskjell, helt klart. Spilleren låter litt varmere eller rundere med kortene montert. Den er nok ikke så åpen og transparent som med kortene demontert. Fruen er klar på at det låter bedre med kortene montert og jeg er enig. I mitt oppsett, slik det nå er (med akustikk og alt som hører med) så ofrer jeg litt transparens for opplevd mer kropp og varme. Studeren er et presisjonsinstrument. Den er litt som en tannlegelampe med lupe, eller dagslys, du går ikke glipp av noe, du ser det som det er, på godt og vondt. Det meste av komponenter har godt av bedret oppløsning og økt detaljering, det trenger ikke Studeren. Harbeth 40.2 er mer studiomonitor enn 40.1 og med Studeren satt opp slik den stod så kan det på enkelte innspillinger, i hvert fall på høyt volum i dette rommet bli i overkant mye energi oppover.

    Jeg skal jobbe videre med demping av rack (av akustikkhensyn) , rom og ellers høyttalerplassering i tiden fremover.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fin-tweaking...:D
    skal ta en kikk på A80 i kjelleren hvor lett det er å komme til for likeretterbytte....
    så lenge tempen er under 60grader er ikke varmen kritisk, bare irriterende.....
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.385
    Torget vurderinger
    24
    Dette finner vi ut av, jeg er ikke bekymret et øyeblikk!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    11.543
    Dette med økt transparens er meget interresant. Et godt eksempel på det vi baler med i denne hobbyen. Vi får mer informasjon av både musikalsk og teknisk innsikt. Men vi hører også mye lettere feil i innspilling eller svakheter som ligger i anlegget. Feil i innspillingen får vi ikke gjort noe med, og forbedring av anlegget/akustikk er da neste punkt på lista - som vi fra før vet så alt for meget om . . . Og så er vi i gang igjen . . . Driver med akkurat de samme parametrene i eget anlegg for tiden.:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn