Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Haha! Selvsagt trenger du dette. Fordi du ( dere) fortjener det! Kult det låter så bra. Kos dere i sola med musikk og påskefor! Det hilses fra produksjonen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det flørtes med digitalt: Gammel Sony som drivverk og Ontech dac.
    Inni den dacen finner du denne chipen:

2018-02-25 at 17-12-42 (1).jpg

Finnes etter sigende også i denne dacen:

IMG_1236-2.jpg

«It uses the highest grade Analogue Devices AD1865, 18Bit stereo converter chip solely because we found it to be the best sounding available (yes, even better than the 20Bit versions)»

https://www.audionote.co.uk/fifth-element-force

He-he.

God påske, Fosse.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.574
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde en AN2X dac med oppgradert chip, ganske sikker på det var den over og noen gode nos rør.
    Den hadde mer kropp i mellomtonen (analog lyd?) og låt mer engasjerende enn Buffalo som jeg byttet til senere. Buffalo var mer HiFi. Når jeg tenker tilbake var AN et mye bedre valg.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Hehe, ja der kjenner jeg meg igjen. Litt av et sted hvis mann virkelig vil gå i dybden av forskjellige innspillinger, dirigenter, orkestre osv . . . Fant du noe av interesse?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    «Perler for svin» er bildets tittel. Det er avdelinger for de enkelte komponister, og egne avsnitt for enkelte symfonier. Jeg har så lite greie på klassisk at jeg henimot bare plukket med meg noe, fra de komponistene jeg har mindre av fra før. Dette er trolig stedet for de som vet hva de vil ha, hvilket stykke og hvilke dirigent.

Fantastisk sted. Takk for tips nlykke.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Det ble noen kilo vinyl, og jeg fikk beskjed om at håndbagasjen måtte brekkes i to kolli.

Et lite utvalg. Omtrent 7-8 kg klassisk, ei skive fra Scott Hamilton og Pink Floyds The Piper at the Gates of Dawn i mono.

4259C41D-19FB-44E1-83BD-8AA6573AC9EE.jpg

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det flørtes med digitalt: Gammel Sony som drivverk og Ontech dac.
    Inni den dacen finner du denne chipen:

Vis vedlegget 537880

Finnes etter sigende også i denne dacen:

Vis vedlegget 537881

«It uses the highest grade Analogue Devices AD1865, 18Bit stereo converter chip solely because we found it to be the best sounding available (yes, even better than the 20Bit versions)»

https://www.audionote.co.uk/fifth-element-force

He-he.

God påske, Fosse.
    Og samme dac chip sitter i Veridian Utopia. Dog neppe N-K versjonen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Undertegnede og fruen koser seg med vin og spiller CD. Hvilket vi ikke gjør hvert halvår (det henvises til CD, ikke vin) og hun klager plutselig over støy. Jeg vet ikke, trolig usentrert CD: «Har du ikke vakum på CD-spilleren?» Og nå som jeg trodde jeg var i mål for sesongen ...

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk, beste HFS innlegg på lang tid.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.508
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dette er og blir den beste tråden på HFS. Alltid trivelig å følge denne reisen fra sidelinjen :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Takk så mye for hyggelige tilbakemeldinger gutter. Det verdsettes.

Altså, denne fantastiske platebutikken med så mye klassisk (de har andre sjangre også, men der er utvalget mer normalt) heter Teuchtler Recordshop Vienna https://www.facebook.com/teuchtler.recordshopvienna/ Teuchtler Schallplattenhandel & Antiquariat - 1060 Wien - Antiquitätenhandel

Ellers fant jeg mange fine plater i musikkbutikken i arkaden i Wiener Staatsoper. Her var det mest bøker og CD, men også noe vinyl.

DSCF3719.jpg

Videre EMI-butikken med en del vinyl. Ligger midt på «Karl Johan» i Kärntner Str. 30. Alle sjangre.

Til slutt, DaCapo Klassik i Seilerstätte 30. Her var utvalget på vinyl begrenset, men de «gav» bort platene - €2 per skive.

Dersom man har interesse for arkitekturhistorie, Art Nouveau og det som senere følger, så har byen noen fantastiske bygg fra Otto Wagner og flere. Og, den første platesjappa, som er den som teller, ligger på en naturlig byvandring forbi Staatsoper, gjennom matmarkedet, tett på bygg fra Wagner og Joseph Maria Olbrich.

Sachertorte, øl og musserende finnes lett tilgjengelig underveis. Dette skal ikke bli en reiseskildring, men siden det er vinylrelatert gjøres unntak.

B0182550-FDD1-486A-908A-8DBE370C82A6.jpg

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.017
    Undertegnede og fruen koser seg med vin og spiller CD. Hvilket vi ikke gjør hvert halvår (det henvises til CD, ikke vin) og hun klager plutselig over støy. Jeg vet ikke, trolig usentrert CD: «Har du ikke vakum på CD-spilleren?» Og nå som jeg trodde jeg var i mål for sesongen ...
    Fantastisk uttalelse av din bedre halvdel ;)
    Jeg sitter her og ler så tårene triller.
    Gi henne en god bamseklem i fra meg er du snill med varm hilsen.

Her nede er det tilnærmet vakuum, men det er mellom ørene :cool:
    Men CD/DAC-komboen her vil nok falle i smak hos fruen.
    Da vet du hva du har å gjøre.

Husk å fylle godt på med vin siste dagen før pliktene atter stjeler det meste av vår tid.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Ja, det har vært mye fokus på hagearbeid, jobb og senere ferie med godvær. Derfor mer bakgrunnsmusikk eller ingen musikk enn nilytting i sweetspot.

Det er ingen tvil, Air Tight og Hovland HP-100 er supergod match. Faktisk har jeg aldri hørt Hovland prestere så godt noen gang. Og, jeg er vel usikker på om jeg total sett har hatt så god lyd i stua noen gang. Det gjenstår og se om det er enda mer å hente på DIY-forsterkeren med Air Tight, men enn så lenge så koser jeg meg gløgg med denne kombinasjonen. To chassis og to strømkabler mot fem chassis og seks strømkabler.

Hovland HP-100/Air Tight ATM-2: Det er mer kjøtt på beinet, det er kraftigere og større lyd. Det virker mer kontrollert som i mer dempet. Det er roligere, mer balansert, men med minst like god tredimensjonalitet. Anlegget låter større.

Jeg har troen på av og til å sette seg utenfor sweetspot, senke skuldrene og ikke finlytte. Ha musikken i bakgrunnen og så gjøre seg opp en mening mot slutten av kvelden. Hvordan er det store bildet? Finlytting kan av og til gjøre det vanskelig å se skogen for bare trær. Man henger seg så opp i enkelte aspekter at man mister klangbalansen av syne. Det er det som har skjedd, det er mer nedover i frekvensene.

Uansett, Air Tight har satt spor og kommer ikke til å dra herifra igjen. Den er også for god til å stå i reserveoppsettet. Kan hende blir Joule Electra parkert, kan hende blir begge forsterkerkombinasjoner stående i anlegget slik at det enkelt kan kobles om etter smak og behag.

Dette var uventet, og det var morsomt.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Jeg sa det i går og sier det igjen; Den kombinasjonen du har funnet fram til nå satt som en kule! Har ikke hørt det spille så dynamisk, stort, avslappet og kontrollert hjemme hos deg før. Misunnelig ble jeg . . .

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.763
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kult at du har funnet en kombo som tydeligvis funker som ei kule på harbethene, fosse.
    jeg har hørt mange otl-forsterkere opp gjennom åra (men har naturligvis ikke like stor førstehåndskjennskap som deg, som har levd med graaf og joule så lenge jeg har kjent deg).
    mitt generelle inntrykk er at gode otl-forsterkere har sine uforlignelige sterke sider, som gjennomsiktighet og flyt, og brukt på riktige høyttalere får man en "slørløs" lyd som er vanedannende.
    samtidig har tilsvarende kompetente "vanlige" rørforsterkere med utgangstrafo sine klare fordeler - et bedre bunngrep og følelse av generelt mer soliditet i gjengivelsen.
    mer muskler, fylde og kontroll, rett og slett.
    jeg har holdt meg til dht se med utgangstrafo fordi det alt i alt har levert den lyden jeg er ute etter, men har alltid misunnet otl-gutta for den siste graden av transparens og mikrodynamikk.
    blir spennende å se hva slags erfaringer du gjør deg på lang sikt når du har fått levd med joule og air tight side om side en stund.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.042
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Så nå er push pull skepsisen du nevnte hos nlykke borte ?
    Hvor mye: effekt/dempefaktor trenger Harbeth'ene ?

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dette er gøy Fosse. At Air Tight er helt der oppe aller øverst er det vel liten tvil om. Fett Hovlanden passa så godt også. Jeg må ellers si meg enig med rama. Jeg har aldri hatt så flott OTL utstyr som deg, men Kondoen og Manley med el34 og trafoer i hue og ræva, samt div Conrad og, ikke minst komboen Hovland/Jadis spiller på alle parametere bedre enn GM20 og GM200 noensinne gjorde. Selvsagt på helt andre oppsett. GM20 på Living Voice og GM200 på Extrema. Med andre ord en sammenligning uten årsak/virkning fullstendig avklart....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Det jeg opplever er nok avhengig av flere ting: Hovland matcher ikke impedansemessig annet enn Air Tight (mistenker den har vært mismatch med øvrige effektforsterkere). Lange kabler fra denne til Joule blir impedansemessig feil. Så skal jeg også være litt forsiktig med å uttale meg skråsikkert vedrørende DIY + Joule da jeg den seneste tiden har hatt feil på DIY-preen og jeg uvitende har spilt med denne feilen lenge.

Når det er sagt så er jeg enig i at OTL krever ekstra omtanke mht matching. 40.1 spilte fett med Joule, men det manglet kontroll i bassen, 40.2 har krevd noe jobbing for å få til fylde varme (etter min smak).

Living Voice fikk jeg ikke til med Graaf GM20 selv om jeg kjørte disse i mono. Men, matchet rett så har det sine fordeler, men også sine svakheter, helt klart. Jeg husker det var mer bunn og trøkk i GM100 enn i hvert fall én GM20 på Merlin.

Kan fort bli mer Air Tight i heimen.

Første LP fra Wien på tallerkenen.

B25C3CD2-D3B1-4C52-BA58-238BA70A74DC.jpg

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    23
    De utgangstrafoene som sitter i ATM-2 tror jeg er ekstremt gode. Jeg spilte på endel ulike høyttalere med ATM-2, og opplevde aldri noe annet enn full kontroll nedover i frekvens.
    Av rør endte jeg opp med GEC KT88 og Telefunken signalrør.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Musikk for ungdomen. Pass på så det ikke blir muggsopp og munkelus i heimen. Følger ofte med opptak av gubber med katastrofalt hår og selvhøytidelige briller.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis med Air Tight! Ett av få märken jag får omedelbara må-ha-begär när jag ser och det utan att ha hört AT, någonsin. Har du möjlighet att ta den med en dag hade jag gärna hört den på 40.1 här hos mig.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Ja. Har alltid vært svak for Air Tight selv. To stk ATM-2 kan kobles om til monoblokker. Ellers har de jo noen andre fine monoblokker i lavere prisklasse, i tillegg til en del fryktelig kostbare saker.

Om du oppfører deg pent så finnes det kanskje muligheter ...

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Det jeg opplever er nok avhengig av flere ting: Hovland matcher ikke impedansemessig annet enn Air Tight (mistenker den har vært mismatch med øvrige effektforsterkere). Lange kabler fra denne til Joule blir impedansemessig feil. Så skal jeg også være litt forsiktig med å uttale meg skråsikkert vedrørende DIY + Joule da jeg den seneste tiden har hatt feil på DIY-preen og jeg uvitende har spilt med denne feilen lenge.
    Ser ut til at Hovlanden har en utgangsimpedans på 2500 ohm, og da skjønner jeg at man må være påpasselig med matchingen. Jeg tipper at DIY-preampen i praksis ligger på rundt 1500-2000 ohm, så her står du litt friere.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Det er fredag, kalenderen sier vår, varmstokken sier sommer. 21 grader i skyggen kl 19, i april, på første regnværsdag på evigheter. Korrigering, solen skinte da jeg dro fra kontoret.

Livet er gjerne godt fredag ettermiddag, i dag er det supert: Gamlebilen er hentet ut av hiet, båten er kjørt frem for vårpuss (hvilket jeg faktisk gleder meg til), og hagen spirer:

Fersken- og morelltre i full blomst, stauder likeså.

FCF6AF9E-0815-46ED-BFF6-3DFA9E616A64.jpg

193EF0D9-BC4A-4CC1-8309-75F539931E20.jpg

23B08B16-2ACD-45BC-BB67-D5C4C6330612.jpg

Snart venter smørflyndre og (mer) hvitvin. Fruen står for matmenyen, jeg musikken, om nå solen skulle finne på å gå ned. Enn så lenge gjør vinen nytten. Også denne smaker bedre jo mer man drikker.

481175B3-35BA-4EAF-B8FF-8066741640D8.jpg

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.232
    Torget vurderinger
    15
    .. og Karl Bøhm som dirigerer om jeg ikke tar feil.
    God helg !
    Vh GunnarS

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Det er helt korrekt. Jeg kjøpte en boks med 46 Mozart-symfonier, dirigert av Böhm, da OVK var i København. Det gav ikke avsmak, så jeg tok sjansen.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Herlige bilder tonesatt av oldingens musikk. Det er praktfullt i Rustbeltet også. Til orientering - Frimureren og filosofen er observert i svart skinnjakke...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Nja, det er klart at har albumet vunnet prisen «Årets plate i Tyskland» og vi snakker klaverkonsert av Brahms så må det jo være bedre enn gjennomsnittet av det man hører på radio. Vil jeg anta, eller synes nå i hvert fall jeg!

Ja, ja ... i dag har jeg båret stein, kvist, raket og ryddet. Skogen er å anse som «lettere frisert, vill natur».
    En del gjenstår, men det går fremover. Det å bruke kroppen og gjøre noe fornuftig samtidig liker jeg.

619FF59C-F0DA-40F4-B5A8-CE11E3C2D6EE.jpg

Jeg har nevnt det før. Vi var for noen år siden i Torino og spiste i den anledning på en pastabutikk/restaurant hvor alt som ble servert av vin og grappa kom fra huset Damilano. Senere på turen var vi innom Barolo. Der besøkte vi Damilano, igjen. I kveld var det på tide å åpne en flaske fra huset. Ikke lenger tilgjengelig fra polet i 2004-årgang (de har 2012-årgangen). Mektige saker! Nesten som Air Tight gjengir klaver.

2A86C6FA-3797-47C8-B432-9D7FDC73D34E.jpg

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Du kunne jo ikke vært på noe mer passende sted heller da!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn