På besøk hos André - Formannen
Da var jeg nok i sengen Kjoenik, sliten etter foregående kveld og dagens arbeidsøkt.
Torsdag var en skikkelig høydare, en forrykende kveld hos Boe, med Parelius og en utomforumlig kar.
En kveld med de deligste retter, utsøkt vin og en musikalsk meny sterkt preget at Parelius' aversjon mot trompetmusikk.
Boe er vert i særklasse. Her var det high-end vin og vinyl. Boe har et anlegg jeg verdsetter høyere enn det meste jeg vært borti,
men måtte jeg velge hadde jeg valgt platesamlingen hans.
Altecen er som Impulse nevner en step-up basert på mikrofontrafoer. Vi snakker vintage her, og den opererer her i sommer mens zyx tar seg en liten pust i bakken.
De blir nok begge to. Har lagt ut en egen tråd under vinyl om denne Kjoenik.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13893.15.html
TomErik, du skal få mer info etter hvert. Det var i går tur til Kongsberg for å plukke opp brokoblingskitet. Så skulle man justere litt bias og offset, koble til,
sjekke og dobbelt sjekke, rydde plass til en ekstra Graaf, alt før lytting. Var kick å koble til.
Det er ikke store forskjeller mellom én og to GM20, mindre enn forventet. Hvis jeg skal våge å si noe etter det lille jeg har hørt hittil var det umiddelbart noe mer bass på lavt nivå.
Den dypeste bassen virket noe mer artikulert og sterkere i nivå, det virket i hvert fall slik, uten at jeg har målt. Godt integrert subwoofer, rett nivåjustert?
Ut over kvelden når jeg vred opp litt så er det klart at det er i bassen man klarest opplever at det er to. Jeg synes også det virket som bassen ble bedre styrt og faktisk var litt lavere,
eller mindre boomig når jeg vridde skikkelig opp, til forskjell fra subwoofer.
Jeg har ikke lyst til å si så veldig, veldig mye mer, fordi jeg ikke har kjørt mer enn en uke med Altecen og jeg switchet med vilje ikke tilbake i går for å ikke rote for mye.
Jeg har en anelse om at det låter litt mer dempet og kanskje noe mer rolig. Men det er så små forskjeller at jeg tør ikke si det.
Så til spørsmålet, som vel ikke er blitt stilt, men velger svarer på: Hører jeg forskjell på modifisert og umodifisert GM20?
Jeg lurte litt på det i går, dro lydbildet en anelse mot venstre? Vel, det opplever man jo på enkelt plater stadig vekk tenkte jeg,
har jeg noe ubalanse i Telefunkenrørene i Hovlanden (som ikke er matchet)? Vel, jeg lot monoblokkene bytte plass i dag, og har vel ikke hørt noen forskjell.
Så, foreløpig kan jeg ikke si at jeg har hørt noen forskjell mellom modifisert og umodifisert. Men, nå spiller jeg litt lavt av hensyn naboskap så det får jeg synse om siden.
Ingen grunn til bekymring så langt.
Jeg opplever forskjellene på én og to GM20 på Merlin, i mitt, ikke for store rom, og med mye av den musikken jeg spiller, å være marginal.
Det er klangmessig mindre forskjell på én og to GM20 enn på skifte av rør. Når det kommer til andre kriterier forholder det seg sikkert annerledes.
Skal forsøke litt ut over sommeren og kanskje høsten, så får vi se om det blir salg av den éne, eller om de blir her begge to.
Kan ikke gi noen umiddelbar og uforbeholden anbefaling til eiere av én GM20 og Merlin om å skaffe seg én til.
Forbeholder meg retten til å konkludere annerledes når jeg har fått spilt litt mer på godt lydnivå, og variert musikken litt mer.
Bare førsteinntrykket dette.