Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Knalltøff!
    Det store spørsmålet er jo, hvordan låter bananen sammenlignet med de andre topparmene?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    På nærbildene på forrige side ser dere en liten ståltråd bak på armen, som en liten grisehale, der skal antiskatingloddet ned. Går akkurat på dette armbordet, bedre plass på det armbordet jeg senere skal bruke når armen skal flyttes nærmere tallerkenen for å få korrekt overheng på TSD15.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Armbordene er predrillet, nøyaktig, for montasje av selve armbasen så det er ivaretatt (men tror vi skal få Scrooge til å borre opp hullene til større dimensjon). Det som derimot mangler er et hull i armbordet slik at antiskatingloddet henger fritt og ikke tar nedi. Armen er opprinnelig tilpasset EMT 927 og der er det hull i topplata til loddet. Har avventet plasseringen av dette hullet da den gir hvileposisjonen for armen, greit at armen hviler utenfor betjeningsarealet.

    Jo da, dette ser bra ut og bilder kommer om dere ikke har gått lei.
    Hvor stort hull er det snakk om? Kan være greit å vite, i fall jeg må utvide borbeholdningen litt...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Knalltøff!
    Det store spørsmålet er jo, hvordan låter bananen sammenlignet med de andre topparmene?
    Takk for det Vermin, kommer tilbake med inntrykk etterhvert. Tenkte få antiskatingen på plass og så lytte meg litt frem med ulike headshell før jeg uttaler meg. Har nå plukket headshellet av DV507, unnlatt å sjekke overheng, satt stiftetrykket omtrentlig og kun snurret et fåtall plater.

    Gleder meg til helg, fri og vinylfikling.

    @Scrooge: Ø=9mm. Loddet har Ø=8mm. Jeg kan ta med bor om du ikke har.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    @Scrooge: Ø=9mm. Loddet har Ø=8mm. Jeg kan ta med bor om du ikke har.
    No problemo. Har både 9, 9,4 og 9,5, i fall du ønsker litt mer slingringsmonn ift loddet.
    Kortet i stedet ned snora loddet henger i. Viste seg mer komplisert enn først antatt å ta det hullet (kom i konflikt med basen under armbordet).

    Tar kontakt på sikt for å få rett størrelse på monteringshullene.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Nettopp! Det funker sikkert fint det også, samtidig som du slipper fliser i fingrene og borestøv i øynene! :p I alle fall i første omgang. :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Fredag, Rox, Little Steven's Underground Garage, godt øl og halve ferskvaredisken til Jacobs på kjøla. Det er helg, pust med magen. Lenge siden fredagen har vært såååå velkommen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Trøffelsalami på landbrød? Bare å gi et vink så smører vi noen blingser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.685
    Antall liker
    17.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så bra at Fosse ikke tømte disken for noe godt da - bare Grandiosa og Russisk kaviar som er verre på smak enn de overprisede greiene der ;).

    Her i huset er det enkel kost på en fredag:
    - Varmrøkt andebryst m/noe (for meg) ubestemmelig grønne spirer av et eller annet, som samboern finner i grønnsaksdisken, med litt Balsamico og grovkvernet salt og pepper, til forrett.
    - Entrecote, kuttet i skiver, lett frest i panne og surret i rømme og fløte m/lett stekte grønnsaker, til hovedrett.
    - En hærlig blanding av Nøgne Ø, passende vin og en skvett (eller flere) med Edel akevitt.

    Da er det helg:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Det der høres ut som et real festmåltid ptb! Nå ble jeg alvorlig sulten.

    Nøgne Ø er jeg også på forresten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.685
    Antall liker
    17.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er et par gode varianter fra den produsenten ja:).

    Av respekt for Lagga synes jeg det er helt på sin plass å avstå fra å legge ut bilder av både tilberedelse, anretning og dandering. Det er ikke like høy klasse over det her i huset - og ingen designer-negler å avbilde under øvelsene heller;).
    Men, til orientering - vinen, en Tommasi Viticoltori Valpolicella Ripasso 2013 er det lite å utsette på. Må sjekke Polet i morgen for å se om det finnes mer tilgjengelig av den:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tom jeg får litt må ha av den fjæla der.....
    selve verket og plinthet koster ikke all verden heller
    bananen er jo hakket mere kostbar enn de fra BAMA da
    men det er million dollar looks hele veien imo
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelig kommentarer gutter.

    Kan forresten nevne, for de som måtte være på jakt etter en banan, at armene som er sorte med grå EMT-logo har SME-fatning, de som er grå med sort logo har EMT-fatning. Snakker her om headshell-fatning. EMT-fatningen har rotert de fire pinnene 45-grader og da kan man følgelig ikke bruke standard SME-headshell. EMT lager egne headshell men de er beregnet på 297-mm montasje (type SPU A) noe som kan gjøre det vanskelig å få plassert pickupen langt nok bak i headshellet. Min har som dere ser SME-fatning, noe som gjør at jeg kan bruke headshellene om hverandre på armene som har løse headshell (SME-armen er ironisk nok den eneste som ikke bruker standard SME-Headshell).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er jo en kabelskeptiker med stor tro på betydningen av kabler fra pickup til step-up og fra step-up til riaa. Jo da, høyttalerkabler hører man også forskjell på. Mon tro om høyttalerkabler får større betydning når man kjører OTL? Kabler på linjenivå derimot, det er jeg mer usikker på.

    Uansett, har irritert meg over å ha 5 meter lange kabler mellom pre og power og 1,5 metersettet jeg har til overs med Cardas Golden Reference er for kort. Ikke dukker det opp 2-3 merersett RCA-kabler på sentralen heller så jeg har måttet krype til korset og handle nytt. Usikker på om jeg kommer til å høre forskjell, men så blir det i det minste Cardas fra ende til annen, dessuten er de nye kablene fine i fargen.

    Nye sett DIY-kabler for bruk mellom step-up og riaa er også på vei. Cardas 4X24 med Cardas plugger, samme som jeg bruker som tonearmskabel på Aviden.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Enten salg eller overskuddslageret. Man vet jo aldri om man drar i gang i etasjen under, mye utstyr på lager. Hadde tenkt å sette den på CD-spilleren men den tanksen er så dyp og Cardasen så vidt stiv i rota (!) at jeg ikke får plass. Dette er RCA-RCA men omterminering ordner Cardas lett. Bare å låne om du vil teste. Forutsatt at RCA-RCA er ok. Har også et 0,5 metersett til overs om du vil teste.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Supert Andre tester gjerne:) har en er vel din gamle Cardas tonarmskabel?sen tidl,så med en Cardas riaa/amp kan det oppstå synergi eff:) rca funker!
    God helg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Nlykke har mine Cardas-kabler mens jeg tester hans Transparent. Tipper de nye Cardasene kommer i løpet av uken, da kan vi ta en ommøblering og du kan låne de to settene med Golden Reference.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.821
    Antall liker
    23.905
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om høyttalerkabler får større betydning når man kjører OTL?
    Skulle mene det. OTL har såpass høy Zout at de eventuelle ulike tilleggene fra ulike kabelurer kan være lettere å få øre på enn om man bruker trafokopling eller transe (Gud forby).

    Veldig flott banan!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    APJ-1 adaptor for SPU-A houses.jpg


    Blir enda flere muligheter dette.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Overgang SPU A – SPU G. SME-fatning i begge ender. Bare for å ha mulighet for å bruke EMT-pickupene på Dynavector og eventuelt Jelco-armen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg


    Hør lenge kjørt med et kabelsett på 5 meter mellom pre og power. Eneste settet jeg har hatt som har vært langt nok. Kom over et sett Cardas Neutral Reference på 2 meter. Nei, jeg gidder ikke A-B-teste, til det er tilkomsten bak komponentene for dårlig.

    Om det skyldes bytte av kabelkonstruksjon eller har sin begrunnelse i redusert lengde vet jeg ikke, men synes det låter mer naturlig og med bedre attak.

    Har også fått hjelp til å lodde flere sett Cardas 4X24 kabler til bruk mellom step-uper og riaa. Samme kabel som jeg bruker som kabel fra SME V til Gryphon. Selve kabelen koster ingenting, pluggene utgjør omtrent hele prisen. Fungerer glimrende lydmessig i tillegg til at den er tynn og bøyelig.

    Inntrykkene fra EMT-en begynner å sette seg, kommer tilbake til det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Neutral Reference var min favorittkabel før jeg gikk over til sølv i bomull/silke
    så du har fått EMT pickupene , eller er det armen du refererer til?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Pickupene kommer nok etter påskeliljene. Tre måneders leveringstid, midten av april antar jeg. Men, jeg har brukt Cadenzaen, først noen uker i Dynavector på Garrard, nå i EMT på samme. Har testet med litt ulike headshell og litt tid til å høre på det ulike trenger man.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en erfaren lytter som deg spotter diffen ila en relativt kort session
    trust you intuition :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    DSCF1575.jpg


    DSCF1578.jpg


    De av dere som har fulgt tråden vet at det har vært en del utstyr inn og ut (?) av anlegget den siste tiden: riaa har blitt oppgradert, vinteren har brakt tre step-uper/head-amper til anlegget i tillegg til lån av en fjerde, ny spiller og nå ny arm. Kombinasjonsmulighetene er mange.

    For å begrense antall ukjente har jeg lekt minimalt med pickuper og step-uper etter at Garraden kom inn. Etter Garrardens inntog ble Cadenzaen montert i Dynavectoren og parret med Music First Classic step-up. Det ble jobbet litt med ulike headshell for å tune lyden. Som jeg har vært innom tidligere fungerte Cadenzaen best i DV507MKII med lett headshell (Yamamoto TS-3). Ikke at jeg var innom alle variantene jeg har, men jeg gjorde et kjapt jein innom noen og endte opp med dette. Tyngre headshell gir fantastisk slam og trøkk i bunnen men på bekostning av mellomtonens fylde og rikdom og jeg fikk en litt hard og flisete topp med for mye masse på armen.

    Så snart EMT 997 aka bananen kom i hus gikk Cadenzaen direkte i denne med samme headshell (8,2 gram), MFA-trafoen og alt annet likt. Som tidligere omtalt har jeg i dette tilfellet satt opp armen for 315 mm avstand i og med at jeg benytter standard SME-headshell og «løs» pickup uten integrert headshell slik pickupene armen er designet for har. Husk dette er profesjonell arm ment brukt på de store EMT-spillerne med 16 tommers tallerken. Kanskje derfor armen leveres uten kabel, uten headshell og armlift. Alt kan kjøpes separat, bare å bla opp, armlift må man ha.

    Alltid spennende å legge den første LP-en på tallerkenen, senke armen og høre om det er store forskjeller eller om det hele dreier seg om nyanser. Her er det forskjeller, større forskjeller enn jeg har opplevd på overgang mellom armer tidligere og forskjeller så fundamentale at man trenger litt tid på å omstille seg. Armen har (i hvert fall i denne sammensetting, med dette headshellet og denne pickupen) en fundamental annerledes tonal karakter. Den vektlegger mellomtonen mer enn jeg er vant til og det er akkurat som mellomtonefokuset ligger lavere i frekvens enn jeg er vent til og hva for eksempel Dynavectoren gjør. Den låter mer dempet og tilbakeholden i presensområdet. Litt som å gå fra en «moderne» høyttaler til et par Harbeth for å gi dere et hint om hva jeg mener. Bassen har ikke det samme skyvet som Dynavectoren og toppen oppleves noe mer tilbakeholden. Det siste er kanskje noe mindre uttalt og kan komme av fokuset på mellomtonen. Effekten er at det lett spilles høyere fordi det subjektivt for meg oppleves som mer dempet og lavere også volummessig. Armen, nok noe forsterket (!) trafoen som her gjør jobben, frakter nok i større grad musikerne til rommet hvor du er enn deg dit de måtte være. Det hele låter stort, fyldig og voksent. Instrumenter får godt med kropp, fylde og kasselyd. Besnærende dette for Cadenzaen, etter å ha testet den i tre av de øvrige armene (ikke testet i SME V), må vel sies å være nøytral og detaljert uten særlig varme eller romantisk glød. I EMT-en får den mer kropp og fylde enn i øvrige posisjoner. Har eksperimentert litt videre med headshell og forlot også med denne armen Ortofon sitt eget LH-9000 da det gav mindre fremtredende mellomtone og en topp jeg ikke fant like silkemyk som med øvrige headshell. De seneste dagene har jeg brukt Dynavector sitt eldre headshell uten aziumuthjustering med vekt på 12,6 gram. Det reduserer muligens særpregene beskrevet over og neste headshell ut er Yamamotos HS-1.

    Armen skal selvsagt testes med flere pickuper på sikt, men det har altså vært nødvendig å roe det hele litt ned, spille kjent og ukjent musikk og få litt oversikt over hva som er huslyden.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    35.355
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, spilleren er helt rå - og hvilken erfaring du høster etter hvert som du kan boltre deg i forskjellige kombinasjoner. Er nok lurt som du sier å roe ned og bli kjent med de forskjellige oppsettene.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    11.519
    Spennende lesning Fosse! Mellomtone kvaliteter vet vi å verdsette!:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn