Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.931
    Antall liker
    66.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv om jeg ikke spiller vinyl selv, er det uproblematisk å skrive under på at dette er en estetisk nytelse :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.663
    Torget vurderinger
    23
    Måtte blitt Uriasposter det da..:cool: Dette bildet ble nok tatt ovenfra - hengende over rekkverket i spiseavdelingen!!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takker så mye for hyggelige kommentarer gutter.

    Gleder meg alvorlig til de nye Harbethene kommer Hagto. Og stativene så klart, tror (vet) det blir lekkert. (Håper ikke blomsterbuketten uten avsender i anledning dine 60 skapte sjalusidrama i sweetspot).

    I dag kom SPU-adapteren slik at når den tid kommer at vi skal gjennomføre mono-stereo-test (http://www.hifisentralen.no/forumet...a-skelytt-garrard-da-house-3.html#post2242657) så kan vi velge mellom DV507 og og bananen.

    image.jpg


    Undertegnede er forresten ikke alene om å nyte påskefri. Husets herre, til venstre, har det selvsagt best av alle.

    image.jpg


    Fortsatt god påske dere.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.048
    Antall liker
    34.356
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mer stas på et sånt drivverk enn det du har klart her Fosse er nesten umulig, dette er bare rålekkert;)
    Legger ved det "andre" bildet da jeg synes lyssettingen på dette gir treverket den nyansen det fortjener:cool::rolleyes:

    image.jpeg


    gismo
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.798
    Back to mono, som Phol Spector ville sagt :)

    jeg har stor glede av å spille monoskiver. Bruler en ortofon SPU-mono, som er helt fortreffelig. For de som vil begynne med noe billigere, kan jeg anbefale Denon 102, veldig god valuta for pengene (minkostet rundt en 1000-lapp, så vidt jeg husker).

    Somsagt ovenfor, jazz er nok den største gullgruven. Har rundt 100 10-tommere fra 40 og 50 tallet og noen låter helt spooky bra! Særlig vokal har en tendens til en "i rommet" følelse som må oppleves.

    Veldig moro også å høre dybdeperspektivet i gode monoinnspillinger (da må du ha mono-pickup). På de beste innspillingene, kan du plukke ut instrumentplasseringer og fornemme layouten i studioet.

    Men, veldig mye klassisk er også fabelaktig morsomt å høre på.

    Mye tidlig rock og pop låter også bedre i mono. Beatles, f.eks. På første fire, fem platene ble jo det meste av kaloriene lagt i monomixen. Ryktene sier at Sir George ikke en gang gadd å være med da stereomixen ble gjort.

    Hvorom allting er, kan veldig anbefale et dypdykk i monosfæren.

    ps: for ikke å snakke om hvor billige monoskiver er i bruktbutikkene. !0 for 50 kroner? Ja takk!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Om det ikke blir for monotont med The Lovin' Spoonful, så kan jeg godt bidra med et stk 180gr mono-utgave i mint condition? :rolleyes:

    Monoton.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.798
    Jamen, se der er du inne på et interessant poeng, Scrooge.

    Disse mono nyutgivelsene, de er vel ment for avspilling med moderne stereopickuper? Eller?

    Noen som har prøvd beggedeler (moderne/ny?)

    Hr må jeg innrømme at selv min ekspertise kommer til kort. :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    En god del produsenter har ulike varianter av pickupene for å optimalisere avspilling av plater fra en gitt periode. Stereo-pickupen jeg har bestilt fra EMT kan leveres med tre ulike nåleslipinger (har selv valgt SFL). Dette mener jeg Ortofon også driver med på sine SPU-er. Ortofon lanserte vel en egen pickup i anledning Beatles mono-boksen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.135
    Antall liker
    16.634
    Torget vurderinger
    2
    Jamen, se der er du inne på et interessant poeng, Scrooge.

    Disse mono nyutgivelsene, de er vel ment for avspilling med moderne stereopickuper? Eller?

    Noen som har prøvd beggedeler (moderne/ny?)

    Hr må jeg innrømme at selv min ekspertise kommer til kort. :)
    Jeg har en Graham Slee Revelation M jeg bruker når jeg skal avspille mono-plater med stereo-PU. Enkelte av disse er fra før RIAA-standard, og da kan jeg stille inn rett for EQ-kurve. I tillegg kan jeg velge hvilken kanal (L eller R) som signalet skal hentes fra, vha sjalter på bakpanel. Dermed sendes info fra samme rillevegg til begge kanaler.

    Skjermbilde 2016-03-28 kl. 14.05.12.jpg
    Skjermbilde 2016-03-28 kl. 14.04.59.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Etter en god spasertur i nabolaget er det på tide med litt vin, mono og andepølse, for å sikre at feriefølelsen holder hverdagen på avstand dagen ut (hadde mest lyst til å skrive livet ut, det får bli neste liv ...)

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.663
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som andepølsa fikk ben å gå på? Fin karaffel - med gripetak for små hender! Aftenes spise her i gården er av mer maritim karakter, laks sashimi med gode urter, ponzusaus og lakserogn, ditto kamskjell, litt te-maki (handrull) med noori, kongekrabbe, finstrimlet agurk og vårløk/majonesmix samt litt hurtig brassert tunfisk medtimian/seczhuan/sesamfrø crust.

    Roquefort og Klein spares til aftenen!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.663
    Torget vurderinger
    23
    FUCK Fedon. Han er bare enda en slask som skal sko seg på folks dårlige samvittighet. :mad:;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter en god spasertur i nabolaget er det på tide med litt vin, mono og andepølse, for å sikre at feriefølelsen holder hverdagen på avstand dagen ut (hadde mest lyst til å skrive livet ut, det får bli neste liv ...)

    Vis vedlegget 373137
    Den His Masters Voice puch´n der - er det senter av ei plate det er laget coaster av, eller er det ferdigvare?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.500
    Antall liker
    13.341
    FUCK Fedon. Han er bare enda en slask som skal sko seg på folks dårlige samvittighet. :mad:;)
    Som Anne-Kat Hærland så treffende sa til Fedon under et TV program:"Dere grekere skal alltid skryte av brødet deres, men når det kommer til stykke så er det ikke så mye å skryte av!" Herr FeTON ble kledelig rød, og kjempet litt for å finne ordene for å ta til motmæle. Jeg fikk meg en god latter :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er costere av plater, kjøpt ferdig men selvsagt enkelt å lage selv.
    Må følge med når noen skal dynge en batch steinkaker skjønner jeg, hvilket skjer relativt ofte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Hadde en svært hyggelig prat med Porsche Center Son forleden med klar melding om at kjerra nå er herlig skarp i styringen med ny tannstang og en helt annen gassrespons etter noen "justeringer". EMT-pickupene ventes ultimo april og før den tid regner jeg med at Hagto dukker opp med Harbeth 40.2 og nye stativer.

    Skal en få kløyvet de fem bjørkene som falt forleden må en henge i, kan bli tungt å finne motivasjon i mai når hagen trenger sitt og tiden stort sett går til luking.

    Våren har alltid vært en krisetid, denne vanskelige overgangen mellom vinter og vår når alle hobbyer kolliderer.

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.663
    Torget vurderinger
    23
    Ikke rart at kattfaen er sliten - han må jo JAGE mus - det trenger jo ikke husets herre!

    Hagearbeid her også, endelig en dag som ligner på vår. Beskjæring og stussing av bambuslund passer bra på denne tiden. Nå blir det litt lesing og hygge i godstolene, før en god middag står for tur. Kunstutstilling ble gjort unna på formiddagen sammen med innkjøp av div kunstnerremedier hos KEM på Grunerløkka. Så braker det løs med musikk i de senere kveldstimer. Du må lære deg planlegging og prosjektstyring Fosse, så er det ikke noe problem å administrere fire-fem hobbyer samtidig - med sømløse overganger :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Driver ikke med prosjektstyring og planlegging i fritiden, da tar jeg meg den friheten å agere etter humør og skyte fra hofta. Nei, hue kan en bruke på jobb, hjemme styrer lysten.

    God lørdag Sluket!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Her i huset er arbeidsbyrden ujevnt fordelt, i den grad den er fordelt i det hele tatt.

    Vis vedlegget 375119 [/QUOTE
    Hadde en katt som lignet på den der. Vår var en ekte norsk skogskatt. Kom rekende på en fjøl, og var hos oss i 14 år. Den ligger begravet i hagen. Har veldig lyst på en ny, men en ny blir liksom ikke det samme. Uansett så er den katten din fantastisk fin :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det Vintage Silver Pioner.

    Nelson kom inn i mitt liv sammen med matmor Kristin. Til henne kom han fra dyrebeskyttelsen. Alder er ukjent, men veterinæren anslo ham stadig yngre de først årene så han har nok ikke blitt tatt godt vare på der han bodde først.

    Han er rarere og særere enn noen katt jeg har vært borti, men det gjør ham ikke mindre gild. Fortsatt, etter å ha bodd med oss i en årrekke sosialiseres han videre. Mindre hissig, stadig mer kjærlig. Kos på varmekablene på badet er høydepunktet, gis ukedager mellom kl 7 og 7.30, i helgene gjenstand for maktkamp. Fisk serveres på trappen hver kveld, nabolagets freidigste skjære rensker tallerkenen mens pus tar middagshvilen 30 cm unna. Det synes jeg er fint, og heller skjæra en brunsneglene.

    Mens jeg ryddet i skogen i dag var jeg forresten vitne til et vanvittig syn, to ganger, frem og tilbake, 20-30 kråker jaget ei kjempeugle.

    Nå, Southside Jonny på vinyl!

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.663
    Torget vurderinger
    23
    Driver ikke med prosjektstyring og planlegging i fritiden, da tar jeg meg den friheten å agere etter humør og skyte fra hofta. Nei, hue kan en bruke på jobb, hjemme styrer lysten.

    God lørdag Sluket!
    BS! Hele livet er et eneste prosjekt og det gjelder å ha styringa :cool: Impulsivitet får trønderne ta seg av - det er de gode til bare de får tenkt seg om!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Katter har en fantastisk evne til avslapping og "å nyte livet". Tenker fra tid til annen på vår Pernille. Hvis det er mulig for en katt å kunne "snakke", så kunne vår katt det. Katter bringer en egen ro inn i heimen. Det å se en katt ligge å sove i godstolen er rene medisinen. Pokker og, nå fikk jeg lyst på ny katt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    @vintage: På utsiden av soverommet har vi en veranda som er festet til veggen. Pus Nelson har oppdaget at om han klatrer opp på rekkverket, og deretter hopper ned på verandagulvet så våkner jeg. Ja, så da gjør han gjerne det en gang i fem-seks-tiden, ikke vet jeg når han går ut. Apropos snakking, så går han, etter å ha kommet inn om morgenen, først på vaskerommet for å spise, deretter er det et spetakkel uten like på vei ned trappen før den evige maktkampen om hvem som skal komme på badet for å gi kos og hvem som skal komme til sengen for å bli kost. Omkring kl syv innhenter han gjerne seieren om han ikke gir opp, kommer i sengen og får det han ønsker om ikke på favorittplassen. Nei, i neste liv skal jeg bli katt!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.500
    Antall liker
    13.341
    DSC_7588.jpg


    Hehehehe...et liv uten en selvopptatt pelsdott er kjedelig. Den frøkna her stiller seg gjerne opp utenfor soveromsdøra, og mjauer høyt til jeg står opp i helgene selv om Konemor for lengst har stått opp. Da skal hun være med på badet, og skravla går. Spise frokost alene kan jeg bare glemme. Da legger hun seg enten på tatstaturet eller på avisen. Trikset er å gi henne litt melk (hun dør ikke av det) når jeg spiser brønsj. Etter endt inntak spaserer hun ut i stua, men blir jeg hengende for lenge på HFS med kaffekoppen kommer hun og henter meg. På kvelden kryper hun tett inntil, og skravler og maler før hun sovner i en krøll inntil meg.
    Stelle seg kan man som kjent over alt i huset, her på kjøkkenbordet.
    Vi er veldig glad i den lille sosiale frøkna som kom fra rufsete forhold (skvetten, engstelig og på randen av nervevrak) med folk som ikke hadde vett på å ta seg av henne. Så var det de 3 andre kattene da, men det får bli en annen gang. Ha en strålende dag med hobbiene gutter. Nå må jeg støvsuge før vi går oss en tur til Tøffeltangen.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.382
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det Vintage Silver Pioner.

    Nelson kom inn i mitt liv sammen med matmor Kristin. Til henne kom han fra dyrebeskyttelsen. Alder er ukjent, men veterinæren anslo ham stadig yngre de først årene så han har nok ikke blitt tatt godt vare på der han bodde først.

    Han er rarere og særere enn noen katt jeg har vært borti, men det gjør ham ikke mindre gild. Fortsatt, etter å ha bodd med oss i en årrekke sosialiseres han videre. Mindre hissig, stadig mer kjærlig. Kos på varmekablene på badet er høydepunktet, gis ukedager mellom kl 7 og 7.30, i helgene gjenstand for maktkamp. Fisk serveres på trappen hver kveld, nabolagets freidigste skjære rensker tallerkenen mens pus tar middagshvilen 30 cm unna. Det synes jeg er fint, og heller skjæra en brunsneglene.

    Mens jeg ryddet i skogen i dag var jeg forresten vitne til et vanvittig syn, to ganger, frem og tilbake, 20-30 kråker jaget ei kjempeugle.

    Nå, Southside Jonny på vinyl!

    Vis vedlegget 375133
    La in en beställning av denna i discogs på fredagen efter att ha hört några smakbitar hos nlykke. Spännande skiva!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn