Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg


    Slapper av i godstolen men Dave Brubeck. Mener det er en av skivene jeg plukket med meg på Slukets juleutsalg. Denne har jeg spilt mye.

    Igår sikret jeg meg så klart billetter til Springsteen-konserten i Trondheim. Fin gjeng å køe med. Adskillig varmere og færre folk i går enn i februar (bilde 3).

    image.jpeg


    image.jpeg


    Ellers går dagene i det vante her, uten at det betyr at det er i nærheten av kjedelig. Torsdag dro vi til Son for å spise pølser, titte og sikle litt. Fruen er interessert og likte seg godt på verkstedet når hun kunne se det hele innenfra og undenifra. "Minner om cockpit", ja tipper den flyr ...

    image.jpg
    image.jpg


    I dag kommer det en kar på besøk som kaller seg Hagto. Var noe snakk om noen store kasser og noen stativer i tre og noen greier. Vi får se hva det blir til, han sies i hvert fall å være en grei kar så vi får by på en kaffe tenker jeg.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Høy dame og lave biler. Det ligger noe der, Fosse. Og så besøk av Hagto da. Gleder meg til å følge tråden din i helgen. Her kommer det også store kasser inn i morgen - fra Tyskland :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Hun er ikke så høy, men disse RUF-ene og 935-en er ikke akkurat hevet for å si det slik.

    Jo, Hagto og hans medbrakte blir denne ukens høydepunkt. Blir spennende å høre hva du skal pakke opp!
    Vi må koble opp snart.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For en som har dame fra Kina, er hun definitivt høy!:) Her er nok begrepet lav dame, lave biler mer passende...
    Vi må definitivt koble opp etter at jeg har pakket ut noe som skal hjelpe til med å trylle frem vakker musikk fra rillene... Mer om det i morgen. Nyt helgen!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    11.623
    Bruk av annet enn speilrefleks når det blir tatt bilder av 40.2 er forbudt! Gleder meg nemlig til å se den nye finishen i detaljer. . .:cool: "Monster monitor" klubben har en fin helg i møte. Kos deg!!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.876
    Torget vurderinger
    23
    Bruk av annet enn speilrefleks når det blir tatt bilder av 40.2 er forbudt! Gleder meg nemlig til å se den nye finishen i detaljer. . .:cool: "Monster monitor" klubben har en fin helg i møte. Kos deg!!
    Monstermonitor my ass....:D Westlake's SM1 begynner å nærme seg den betegnelsen....


    westlake sm1.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Har donert speilrefleksen til fattern nlykke, men skal ta bilder med kameraet og ikke iPad/iPhone, det lover jeg.

    Ellers er du selvsagt velkommen. Og om du eller Crosswind vil låne Thorhaugen er det bare å gi beskjed, jeg kommer til å kjøre med kjente produkter nå som de nye høyttalerne kommer inn, for ikke å holde på med for mye nytt samtidig.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    11.623

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    11.623
    Har donert speilrefleksen til fattern nlykke, men skal ta bilder med kameraet og ikke iPad/iPhone, det lover jeg.

    Ellers er du selvsagt velkommen. Og om du eller Crosswind vil låne Thorhaugen er det bare å gi beskjed, jeg kommer til å kjøre med kjente produkter nå som de nye høyttalerne kommer inn, for ikke å holde på med for mye nytt samtidig.
    Visste ikke at du hadde Thorhaugen, men det er jo ikke veldig rart å miste oversikten i utstyrsortementet i Fosses audio asyl. . .;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.876
    Torget vurderinger
    23
    Har donert speilrefleksen til fattern nlykke, men skal ta bilder med kameraet og ikke iPad/iPhone, det lover jeg.

    Ellers er du selvsagt velkommen. Og om du eller Crosswind vil låne Thorhaugen er det bare å gi beskjed, jeg kommer til å kjøre med kjente produkter nå som de nye høyttalerne kommer inn, for ikke å holde på med for mye nytt samtidig.
    Visste ikke at du hadde Thorhaugen, men det er jo ikke veldig rart å miste oversikten i utstyrsortementet i Fosses audio asyl. . .;)
    Han er dessverre hardt angrepet og har allerede fått diagnosen FSS
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.876
    Torget vurderinger
    23
    Er jo det da, på sett og vis, har klart å komme meg ut av FSS selv, hardt og vondt til å begynne med men så ser jeg på alt stash'et som fortsatt er her og da går vondten over! Og så hjelper det da at ting som er/blir avhendet havner hos min audiofile og sosiale "familie" slik at et gjensyn med de små villfarne lam ikke er usannsynlig!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    alltid morsommere å selge til noen som har brains til å sette pris på det
    da er på en måte arven videreført til neste ledd
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.876
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp, en slags dobbel godfølelse. Nei, TRIPPEL - kvitt skrotet, penger inn og det faktum at vedkommende sannsynlivis ikke gidder å jævles med deg når det går opp for vedkommende hva han har fått...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Vis vedlegget 223813

    Det er selvsagt ikke rett finish på høyttalerne, de skulle vært lysere og mindre rød, og det kan det jo muligens bli en forandring på om jeg ender opp med å elske dem. Men, likevel, jeg synes de er reale, baske og vakre. En høyttaler skal se ut som en høyttaler, det gjør definitivt disse!
    Historien gjentar seg, og det er sannelig godt. Vil i all beskjedenhet (?) få skryte av egen innsikt: Det er ingen, jeg gjentar, ingen, tvil om hvilken finish som er den rette her i huset!

    Gårsdagens høydepunkt var selvsagt å treffe Hagto og frue, så hyggelig var det å sosialisere med dette strålende paret at høyttalerne kun bidro til bakgrunnsmusikk.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    821
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    10
    Det er noe med å få ting akkurat slik man ønsker. Gratulerer så mye med drømmehøyttalere
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bak-kanaler :D
    junior kjører Altec Fourteen bak...hvorfor skal du være noe dårligere?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Flott dobbel centerkanal:)
    Prøv å bytte om stativene så logoen kommer i ytterkant sånn som på Harbeth.

    Ser veldig bra ut!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.582
    Antall liker
    13.666
    Det begynner å bli rene Harbeth filialen der oppe i lia :cool:
    GRATULERER med nytt lekkert treverk i stuen.

    Da går jeg ned i kjellerstua og pakker ned et par ting som skal til overhaling og oppgradering :rolleyes:
    Det går i sneglefart her nede, men det går fremover.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    13.517
    Sted
    Sørlandet
    Det er kjekt med besøk som har med seg slike "gaver"! Gratulerer så mye! Er det mer av alt eller noe helt spesielt de nye utmerker seg på?

    Mvh
    BB
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Du skal vel bare beholde ett av parene? Ja, dumt spørsmål, men man vet jo aldri..
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.925
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer André, Harbeth er fantastiske greier. Spent på lytteinntrykk av .1 vs .2
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Jeg foretrekker nok å få lyden litt mer under huden før jeg er for bastant. Det var først i dagtidlig jeg satte 40.2 på plass. Men la gå, jeg kommer sikkert til å skrive mye om dette fremover. Vi gjør en tidlig analyse fordi jeg er så sikker og forskjellene så opplagte.


    Var jeg ute etter "nye" høyttalere? Nei, jeg var bare nysgjerrig på om de nye var bedre enn de gamle og så har jeg hi-fi-kløe om dagen. Så skeptisk var jeg til den påståtte forbedringen at jeg hadde bestemt meg for å beholde 40.1 til jeg var sikker, og ikke levere de i innbytte. Står de nye til forventningene? Absolutt, og mere til.


    Alt under er basert på 40.2 på nye stativer med en håndfull timers innspilling på lavt bakgrunnsnivå.


    40.2 er helt klart en videreutvikling av 40.1 hvor de gode egenskapene er beholdt, men hvor man har forfinet og raffinert en del kvaliteter. 40.2 er på mange måter den veltrente tvillingbroren som har tatt vare på seg selv. Nær identiske å se til, liknende i lydsignatur, men med noen vesentlige forskjeller.


    Den viktigste og mest iørefallende forskjellen (i hvert fall i mitt oppsett) er nok i bassen og de rytmiske evnene. Blackstar med Dawid Bowie går nå fra Spotify og den platen er aldeles glimrende for å illustrere de bedrede rytmiske egenskapene. Bassen er muligens noe slankere, men viktigere langt strammere, mer hardtslående og mer homogen som i bedre sammenheng med resten av frekvensspekteret. Derav de bedrede rytmiske egenskapene antar jeg, det hele låter mer definert, bedre artikulert og med mer rytmisk driv, mer lettlest bassgang og tydeligere temposkift.


    Jeg har lest at høyttalerne skal være mer oppløst og avslørende på dårlige opptak. Nja, de er definitivt mer oppløst og detaljert men samtidig låter 40.2 enda mer smoooth og silke med en fin kombinasjon av mer artikulert attakk samtidig som en del hardhet er borte. Ja faktisk! Eksempelvis spilte jeg Art Pepper på vinyl, et par steder på denne skiva har tidligere oppsett gjengitt noen trommeslag med hva jeg har antatt har vært feil i pressing eller dårlig sporing, som en slags metning når trommestikkene treffer skarptrommen. 40.2 løser floken og gjengir det hele med større realisme, bedre attakk og høyere oppløsning. Det låter ikke hardere, det låter bare mer ekte.


    Sibilantene er bedre nyansert, mer realistiske og mindre harde. Vokalen trår tydeligere frem i lydbildet.


    Hadde tenkt å bruke sommeren og høsten på å bestemme hvilke som skulle ut og hvilke som skulle bli. Drøyde til frokost.


    Mener jeg fortsatt 40.1 er en glimrende høyttaler? Så absolutt! Er det bare meg? Nei, fruen utbrøt nettopp, det var moro!
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Du er heldig som har slik en frue du!
    Min er mer enn god nok til det meste, men dessverre ca. tonedøv og demed lite interessert i lyd og hifi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn