Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde i sin tid en AT33Mono. Den var grei inntil jeg fikk EMT TSD25. Ikke sammenlignbar pris, ikke sammenlignbart utnivå. Jeg holdt meg senere borte fra Audio Technica inntil jeg skulle sette opp Dr Feickert med Acoustic Signatur TA-5000 som jeg har i spisestueanlegget. Jeg hadde en Audio Technica AT-F5/OCC liggende. Hadde aldri hørt den, den fulgte med som pu nr to på et komplett anlegg jeg kjøpte for et par år siden. AT-F5/OCC ble koblet opp via innebygde riaakort i Accuphase E-800: Det spilte da mye bedre enn all tidligere erfaring og fordommer skulle tilsi? Gammel mid-fi. Mye var direkte imponerende.

    Jeg vet at Audio Technica har eksotiske varer, men det er ikke pickupene deres til 50k som interesserer meg, det er de litt lenger ned på prisskalaen. Så dukket det opp en tilnærmet ny ART7 som Mala kunne bekrefte ikke hadde synlig slitasje.

    Den har lavt utgangsnivå og bør ikke se for lav impedanse. I teorien bedre match med aktiv forsterkning enn trafoer.

    85D078C7-2690-40A4-95A0-63A783DE25DF.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Pickupen Ikeda 9TT i armen Ikeda IT-407 CR-1 kjørt via Wavac LCR-X2 er kanskje ikke det mest eksotiske som finnes, men det er opplagt en kombinasjon som har kvaliteter. Jeg har hatt nevnte pickup i Ortofon 309D (som for tiden er pakket ned) og i Kuzma 4point. Jeg foretrekker helt klart denne pickupen i tyngre armer som Ikeda og Ortofon. Og jeg foretrekker den i Wavac Fremfor andre riaatrinn. Det er ro, kontroll og fundament i bøtter og spann. Helt klart mer dempet enn livlig, aldri pågående.

    Denne komboen blir.

    Vi får ta ART7 en annen dag. Jeg er litt i tvil om hva den skal parres med i starten.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.306
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpt brukt her på hfs? i så fall var du den første som henvendte deg, og jeg den andre.... Gratulerer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Pickupen Ikeda 9TT i armen Ikeda IT-407 CR-1 kjørt via Wavac LCR-X2 er kanskje ikke det mest eksotiske som finnes, men det er opplagt en kombinasjon som har kvaliteter. Jeg har hatt nevnte pickup i Ortofon 309D (som for tiden er pakket ned) og i Kuzma 4point. Jeg foretrekker helt klart denne pickupen i tyngre armer som Ikeda og Ortofon. Og jeg foretrekker den i Wavac Fremfor andre riaatrinn. Det er ro, kontroll og fundament i bøtter og spann. Helt klart mer dempet enn livlig, aldri pågående.

    Denne komboen blir.

    Vi får ta ART7 en annen dag. Jeg er litt i tvil om hva den skal parres med i starten.
    om IKEDA komboen låter mere dempet enn livlig vil jeg påstå at Wavac må være temmelig sløv/dårlig match
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    I'm there, Dude. :cool: Front Row & Center..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er ikke ufin, les igjen.

    Jeg har testet nevnte pickup med et utall riaatrinn og trafoer og beskriver min subjektive preferanse.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vi sløver foran peisen. Både fruen og jeg er litt hektet på denne Bowie-skiva om dagen.

    5F07AD9E-AF7B-47F7-B83F-E88EAB750258.jpeg


    Har dessuten fått en Ikeda 9GSS på lån. Eieren sa at om jeg fikk den til å låte greit så kunne jeg beholde den. Eller han sa noe annet, antakeligvis noe annet 😂. Uansett, den må vente litt, vi må ta en ting om gangen. Bilmotor er tross alt det viktigste i vinter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært mange julebord siste uka, en lunch inkludert og vi teller fem på åtte dager. Hvordan er det relevant? Jo,,det blir lite tid til feilsøking og jeg står i stampe her: Koblet opp ART7 på SME V og Bergmann. Kjørte dette først gjennom Fidelity Research XF-1 og videre til Luxman EQ-500. Gikk fort over fra XF-1 til Gryphon sin aktive headamp. Det låt umiddelbart mye tøffere. Men pokker da, det skurrer i ene kanalen. Hater det, særlig når man ikke får tid til å jobbe systematisk. Da er det bare å starter feilsøkingen:

    Har sjekket overheng, stiftetrykk, azimuth, offset (litt får man til på SME). Og selvsagt antiskating. Det hjalp ikke. Kan det ha vært sølt silikon som gjør at armen lugger i badet? Koblet ifra og rengjorde. Nei. Kan det være feil på headampen? Tilbake til trafo. Armkabel? Nei, ingenting hjelper. I dag skrudde jeg pickupen av SME og satte den på Garrard + DV507MKII. Rett og slett bare for bytte alt og se om problemene fulgte med. Så langt virker det bra, men hvor lenge er Adam i sweetspot?

    Kjenner jeg gleder meg til romjul, mye tid og mye musikk. Vi må selvsagt tilbake til SME og Luxman for å finne ut det er problemer noe sted.

    Ellers? Joda, det koster nesten det samme å retippe en Shilabe som å kjøpe ny. Hurra! Noe nytt fra Soundsmith? Nope. Har jeg tro på ART7? Ja, det har jeg. Og viktigst, snart kommer det løftebukk.

    Tirsdagens spanjol:

    C7C303B8-218E-456D-A1A1-8CA245673B72.jpeg


    9EA28F96-5BAF-45D4-8593-014F050416F2.jpeg
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.589
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært mange julebord siste uka, en lunch inkludert og vi teller fem på åtte dager. Hvordan er det relevant? Jo,,det blir lite tid til feilsøking og jeg står i stampe her: Koblet opp ART7 på SME V og Bergmann. Kjørte dette først gjennom Fidelity Research XF-1 og videre til Luxman EQ-500. Gikk fort over fra XF-1 til Gryphon sin aktive headamp. Det låt umiddelbart mye tøffere. Men pokker da, det skurrer i ene kanalen. Hater det, særlig når man ikke får tid til å jobbe systematisk. Da er det bare å starter feilsøkingen:

    Har sjekket overheng, stiftetrykk, azimuth, offset (litt får man til på SME). Og selvsagt antiskating. Det hjalp ikke. Kan det ha vært sølt silikon som gjør at armen lugger i badet? Koblet ifra og rengjorde. Nei. Kan det være feil på headampen? Tilbake til trafo. Armkabel? Nei, ingenting hjelper. I dag skrudde jeg pickupen av SME og satte den på Garrard + DV507MKII. Rett og slett bare for bytte alt og se om problemene fulgte med. Så langt virker det bra, men hvor lenge er Adam i sweetspot?

    Kjenner jeg gleder meg til romjul, mye tid og mye musikk. Vi må selvsagt tilbake til SME og Luxman for å finne ut det er problemer noe sted.

    Ellers? Joda, det koster nesten det samme å retippe en Shilabe som å kjøpe ny. Hurra! Noe nytt fra Soundsmith? Nope. Har jeg tro på ART7? Ja, det har jeg. Og viktigst, snart kommer det løftebukk.

    Tirsdagens spanjol:

    Vis vedlegget 974288

    Vis vedlegget 974290
    Om du ikkje får pickupen til å fungere hos deg så kan eg gjerne overta den for ein symbolsk sum.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er noe med den hjelpsomheten på sentralen som kan tidvis er helt overveldende 😊

    Jeg fikk spilt noen plater i går: On Every Street og Communiqué. Har flere eksemplarer av nevnte album og valgte «skittutgavene» slik at jeg skulle kunne gå frem og tilbake ved eventuell justering uten å skade LP-en.

    Fikk ikke problemer med sporing etter at pickupen var satt på DV507MIKK. Det kan selvsagt være platene, eller det kan være at dette fungerer og at jeg blir noen dager i paradis.

    Jeg håper det fortsetter å fungere, for lyden med ART7 på Garrard og gjennom Accuphase C-27 (justert til MC med lav forsterkning, uten de ekstra 10db, og satt til 100 ohm, spilte aldeles glimrende. Jeg har hatt en forventning om at ART7 skulle låte litt spinkelt, kjølig, detaljert og med lite trøkk. Det har vært forventningen, det er ikke realiteten. Jeg ble derfor veldig overrasket, for dette låter særdeles åpent, og ikke da i betydning «tiltet» med ivrig topp og mye nivå i diskanten, nei, mer i betydning: Åpen mellomtone, ekstremt god plassering av vokal i perspektiv. Det er veldig godt fravær av «tiltykning» og «sammengroing» i lydbildet. Det gjør at lyden puster godt, detaljer kommer godt frem, men det er ingen detaljer som kastes på deg. Stereoperspektivet er formidabelt og har veldig, veldig god bredde. Det låter veldig oppløst, hvilket er herlig når det kommer i kombinasjon med at sibilantene heller holdes litt tilbake enn at de stikker i ørene. På Garrard + DV507MKII med Accuphase så ble det et nydelig skyv nedover. Faktisk bedre enn med Gryphone + Luxman EQ500, og langt bedre enn jeg klarte med Fidelity Research og SUP200 fra Dynavector i EQ-500.

    Alt for tidlig å spekulere på om dette nå er godt justert og ferdig innstilt, men jeg kan ikke annet enn å mene at ART7 (som nå er utgått modell og erstattet) er et kupp til prisen. Nei, den er heller ikke gratis, men, den er faktisk direkte billig om man ser hva man må ut med for en del andre pickuper. Så hvor står jeg så langt? Jeg er mer lysten på å kjøpe en Audio Technica til for å ha i annen arm, enn jeg er på å legge 100k i en eller annen eksotisk sak. Nå handler alt innenfor vinyl om match, men om vi tar armen fra Dynavector og riaatrinnet fra Accuphase og sier at det er rammene så er det ingenting så langt som peker i retning av at Blue presterer bedre enn ART7. Så kan det være andre kombinasjoner som gir annen konklusjon.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    1053C52D-DF07-4D3C-83F9-8E4FE063EC25.jpeg
    EC75C656-4F8B-46F0-87CA-126AAEB9E321.jpeg
    7962883B-8D30-4560-931C-33EC7B0B9264.jpeg

    AF01B9F3-D45F-4220-861A-DFD445DC6A4E.jpeg

    Litt pusling foran anlegget i ettermiddag. Dere klarer et gjensyn med Manley. 500 watterne har levert kraft uten avløsning siden de kom i hus. Jeg må selvsagt skjerpe meg og teste Joule Electra på GRF90. Og så burde jeg tatt frem 300B-blokkene fra Manley og kjørt en runde med disse på Audio Note AN-E i hovedanlegget.

    441F5C82-94C4-4AB7-B66D-79D79DA359F6.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Så ut som en deilig plass å tilbringe dagen :) nydelig oppsett
    Ha en fortsatt fin søndag Fosse :)

    mvh
    Takk for det motoren. Frem til kl 15 ble det spilt på Audio Note AN-E, Accuphase og Lindemann.
    Jeg funderer stadig på om jeg skulle hatt et dac-kort også til Accuphase.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takk for det motoren. Frem til kl 15 ble det spilt på Audio Note AN-E, Accuphase og Lindemann.
    Jeg funderer stadig på om jeg skulle hatt et dac-kort også til Accuphase.
    Hørtes ut som en fin kombinasjon :) Er de innstikk kortene gode nok kontra mye av de externe dacene ? Du får jo en del andre godsaker til noenlunde samme pris

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det vet jeg ikke riktig, men riaa-kortet er godt. Og så synes jeg det er noe besnærende med å vite At jeg kun kjøper et kort med komponenter og at alt annet (strømforsyning og chassis) allerede er på plass.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    I forgårs monterte jeg Hana Umami Blue i Kuzma 4point (11) på Raven Black Night. Det er ikke mange timene denne pickupen har fått kjøre etter kjøp nå i høst, første plassering var på Garrard 301/DV507MKII og inn i Accuphase C-27.

    Deretter overtok Audio Technica ART7 plassen som følge av at jeg ikke fikk den til å prestere der en først stod (i SME V). Så langt virker ART7 å spille aldeles glimrende med nye lekekamerater.

    Umami Blue ble på ny plass, i Raven, først parret med stepuptrafoen Fidelity Research XF-1 og kjørt via riaatrinnet Luxman EQ-500. Det låt overraskende blodfattig. Jeg ble litt i stuss. Og ikke ble jeg mindre i stuss over at det låt tynt i bassen med Gryphon The Head og Luxman. Merkelig.

    Da var det bare å rulle stepuptrafoer utover kvelden før jeg fyrte opp ovnen i peisestua og avrundet kvelden med siste halvdel av The Big Short.

    IMG_5436.jpeg


    Tenkte å skrive mer om dette i går, og hva som så skjedde, men så kom det tyngre gods.

    IMG_5435.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beskrivelsen din av ART7 minner mye om inntrykket mitt av arvtaker ART9XI.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    AT ART7 var mitt ønske, etter mye positive omtaler. Kjøpte imidlertid en AT ART9XI på tilbud på Platekompaniet, og forventet en lys, og litt slank lydtype. Ble overrasket, da den hadde kjøtt, og blod, med en fantastisk oppløsning, med dybde og holografi. Erstattet VDH Collibri, som var litt lys, og slank i min Bergmann.
    Konklusjonen er at det er viktig å teste i EGET oppsett.
    Audio Technica sin ART serie imponerer stort.
    Gratulerer med flott pickup.😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du får ta deg en tur over til meg og lytte til Umani Blue, lover deg en opplevelse med høy BMI og blodsprengd opplevelse😀
    Det ligger et lite hint i innlegget om at noe har skjedd siden førsteinntrykket. Begrenset med tid i det siste til å holde på med hi-fi, og ikke minst skrive om det, så dette må jeg få komme tilbake til :)
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan tror dere Umami Blue og ART 9XI vil kunne spille i en SME309? Kan kanskje AT33PTG/II spille omtrent like bra i denne armen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ingen av de to bør by på nevneverdige utfordringer for arm hva gjelder vekt eller stivhet. I prinsippet bør derfor begge kunne fungere i SME 309 som er en god allrounder. Her tipper jeg det primært koker ned til preferanser, lydmessig (klanglig) matching mot anlegg generelt og riaa spesielt. Jeg har ikke så lyst til å si for mye om forskjellen på de to fordi jeg oppfatter at jeg så langt primært har drevet å utforske matching av de to med ulikt utstyr og ikke har landet. Jeg er generelt litt lei av å teste utstyr ved å spille samme album om og om igjen, trenger derfor litt lenger tid på å danne meg inntrykk.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar. Er blitt litt nysgjerrig på denne Hana Umami Blue, så kommer nok til å vente spent på hva du kommer fram til etter hvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn