Hobbyødeleggere

Status
Stengt for ytterligere svar.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.571
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Du kan få et poeng...
Jøss, du er i det generøse hjørnet i dag!

På den andre siden gjør «vi» også alt ofte en kapital feil i til de grader å undervurdere kompleksiteten i en «normal» lyttesituasjon, som gjør det usedvanlig vanskelig å avlede noen form for kausalitet mellom subjektiv vurdering/oppfatning av lydkvalitet i forhold til små variasjoner i objektiv ytelse. Legg til at slike subjektive vurderinger og oppfatninger ofte i alt for stor grad preges av subjektets vokabular/språkføring, preferanser, øvrige oppfatninger og situasjonsavhengig variasjon i «lytteteknikk» mm. som gjør at det språklige uttrykket for vurderingene og opplevelsene ofte kan være vanskelig å forstå

Den virkelig store utfordringen i dette ligger primært i å lytte metodisk og konsistent, og å gjøre ditto vurderinger innenfor et mer eller mindre godt definert begrepsapparat.
Du har tidligere sagt at du foretrekker kjappe svitsjinger mellom A og B for å avdekke forskjeller. Min erfaring er omvendt. Ikke det at jeg ikke hører "forskjell" på korte seanser, men fordi det ikke er så lett å bli endelig klok på hva forskjellen går ut på. -Jeg har flere ganger vært på hi-fi demo og så bryter selgeren inn etter 10sekunder med "DER! Hørte du at tromma var myyye bedre?!" Hvoretter jeg tar fjernkontrollen ut av hendene hans og trykker play. Først etter en lengre session er jeg lysten til å trekke konklusjoner. Aller helst bør man spille seg inn på en komponent/kabel over flere dager/uker. DA først får jeg et sikkert inntrykk av apparatets signatur.

V

vredensgnag

Gjest
Maxwell's equations support a wave equation that governs the propagation of both the electric and magnetic fields in space and time, where the wave equation describing a propagating electric field E-Bar in a general lossy medium of conductivity ? (sigma), permittivity ? (epsilon) and permeability µ (mu) can be succinctly derived as follows:

Applying the vector operator curl on the Faraday equation,

Substituting, B-Bar = µH-Bar and for curl H-Bar from Ampere's law,

Substituting J-Bar = ? E-Bar , D-Bar = ?bE-Bar and using the vector identity,

The generalized wave equation in a conductive medium then follows as

In this equation, ?2 is the vector Laplace operator, and we have assumed from Gauss's theorem that div bE-Bar = r/? = 0 for a charge-free region. A similar equation can also be derived in terms of the H-Bar field, where, because of the symmetry of Maxwell's equations,

In practice we shall consider only the E-Bar field, as the H-Bar field can be derived from Faraday's law by integrating over time the vector curl E-Bar, which reveals that at every point in space E-Bar and H-Bar are mutually at right angles, and also lie in a plane at right angles to the direction of propagation (fig.1).

Fig.1 A propagating electromagnetic wave. The sinusoidally varying magnetic field is at right angles to the sinusoidally varying electric field, and both are at right angles to the direction of propagation.

Consider a steady-state, sinusoidal electric field E-Bar propagating within a medium of finite conductivity where, because of the conversion of electrical energy into heat within a conductor, the traveling wave must experience attenuation. This suggests that a steady-state wave of sinusoidal form should decay exponentially as a function of distance z,

E = E?–?zsin(?t – ?z)

? (alpha) is defined as the attenuation constant, while the phase of the wave as a function of distance is determined by the phase constant ? (beta) = 2?/?, where ? (in meters) is the wavelength of the propagating field and ? (omega) = 2?f, the angular frequency in radians/second.

An exponential decay is a logical choice, as for each unit distance the wave propagates it is attenuated by the same fractional amount. The electric field E is aligned to propagate in a direction z, where the direction of E is at 90° (right-angles) to z as shown in fig.1, where several phases are illustrated. Consequently, at a fixed point of observation z, E varies sinusoidally, while for constant time t, E plotted against z is a sinewave with exponential decay.

To check the validity of this solution, the function for E must satisfy the wave equation. This validation also enables the constants ? and ? to be expressed as functions of ?, ?, µ, and ?. However, because this substitution, although straightforward, is somewhat tedious, I will show only the initial working and then state the conclusion:

Substitute the assumed solution into the wave equation where, if propagation is assumed to take the direction z,

It follows that the function for E is a solution to the wave equation, provided that

?2 – ?2 = µ??2
?? = ?µ?/2

Hence solving for ? and ?,

? = ?µ?/2?

where the constants ? and ? that govern the velocity and attenuation of the propagating field can be expressed in terms of the angular frequency ? and the parameters µ, ?, and ?, which are documented for most materials. (? and ? are sometimes expressed as a complex number in terms of the propagation constant ? (gamma), where ? = ? + j?.)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
KJ skrev:
Du kan få et poeng...
Jøss, du er i det generøse hjørnet i dag! ...
8)

Du har tidligere sagt at du foretrekker kjappe svitsjinger mellom A og B for å avdekke forskjeller. Min erfaring er omvendt. Ikke det at jeg ikke hører "forskjell" på korte seanser, men fordi det ikke er så lett å bli endelig klok på hva forskjellen går ut på. -Jeg har flere ganger vært på hi-fi demo og så bryter selgeren inn etter 10sekunder med "DER! Hørte du at tromma var myyye bedre?!" Hvoretter jeg tar fjernkontrollen ut av hendene hans og trykker play. Først etter en lengre session er jeg lysten til å trekke konklusjoner. Aller helst bør man spille seg inn på en komponent/kabel over flere dager/uker. DA først får jeg et sikkert inntrykk av apparatets signatur.
Jepp, du husker riktig. Med hensyn til å identifisere små (konkrete) forskjeller i lyd må jeg ha kjappe og direkte sammenlikninger mellom A og B, selvf. forutsatt at kildematerialet «der og da» er egnet til å «belyse» de aktuelle forskjellene. «Gullfisken» min er i svært liten grad i stand til å ta slike forskjeller med minutter eller mer i mellom. Mer subjektive vurderinger av de selvsamme forskjellene kan jeg godt bruke vesentlig mer tid på dersom det er nødvendig.

Selgere som forteller meg hva jeg hører får først et lett oppgitt blikk, deretter kan det eskalere til det punktet hvor det er mest fristende å gi vedkommende en solid tupp i hekken på vei ut av lytterommet. Dessverre behersker jeg med litt for ofte og forlater stedet behersket med uforrettet sak. Slik «salgsveiledning» er en irriterende effektiv måte å forlede «hørselen» og kundens meningsdannelse. Nå har jeg ikke vært på shopping på lang tid, men ...

mvh
KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Snart begynner vel Asbjørn å sende innleggene sine til Vreden for distribusjon derfra ;)

Om han ikke alt har gjort det ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Én ting skal du ha: Du er neimen ikke redd for å hoppe uti på dypt vann. ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
audionut skrev:
Kule-Trygve skrev:
Asbjørn har rett og slett ikke hatt et bra nok anlegg til at kabelforskjeller blir signifikante.

Hva vet du om hvor bra anlegget til Asbjørn er? Har du tenkt tanken at det sitter folk rundt omkring og ler seg skakke av det Edge/Sonus Faber-anlegget ditt?
Hvem ler, og er du kun et offer for sterk sjalusi. Det virker som dette er en person med flere nick navn!

Hvis du blar tilbake i andre tråder, så vil du se at flere innlegg fra deg nå er blitt slettet!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.192
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Snart begynner vel Asbjørn å sende innleggene sine til Vreden for distribusjon derfra ;)

¿Que?

Jeg ville da vel for det første oppgitt kilde (Hawksford 1995, som gjengitt i http://www.stereophile.com/reference/1095cable) og for det andre forklart at resten av den artikkelen, den delen som ikke bare gjenforteller Maxwell's ligninger, stort sett består av vrøvl og tankeflukt. Den gode hr professor har gjort mye bra på digital signalbehandling, men her er han ute og går tur i woo-woo-land. De største manglene er at han ikke gjør noen kvantitative overslagsberegninger på de effektene han beskriver, sånn at han blander sammen ting med mange størrelsesordeners forskjell som like viktige, at forsøksoppsettet hans er nokså dårlig egnet til å påvise det han mener å ha påvist, ettersom han ikke tar hensyn til energien som lagres i form av "konvensjonell" induktans i kabelen, og at det er et betydelig potensiale for målefeil, noe han ikke engang forsøker å gardere seg mot. Det er mer enn nok feilkilder til å forklare "funnene" uten å måtte oppfinne noen ny fysikk.

En av professorens doktorgradsstudenter ville strøket om han/hun hadde levert inn den artikkelen til bedømmelse.

I note that you mentioned Hawksford. The equations he derived are absolutely valid equations, well manipulated to provide some interesting relationships. That is not where the problem with his essex echo paper lies.

The Hawksford analysis, as printed in the Essex Echo, neglects to include the storage of energy within the conductor...the 15 nHenry per foot number with copper. This is a result of the treatment of the wires as conductors whose voltage and current arise as a consequence of external fields. This is not the case for current carrying conductors. In addition, Hawksford neglected to test various guages of copper wire conductors, instead, substituted a steel conductor with a mu of approximately 100. Since the internal inductance is proportional to mu, the actual inductance he did not accout for was 1.5 microhenries per foot per wire, or 3 microhenries for the pair. On the assumption he used a meter of wire, that is about 10 microhenries unaccounted for in his simulation, and hence, the inductive overshoot in his test. Clearly, had he modelled this inductance, with the loop resistance of his wire, he would have found that the wire matches the formula for inductance provided us by Termen in 1947.
http://www.audioholics.com/education/cables/silversmith-audio-cables-interview/silversmith-audio-cables-interview-page-2

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
NÅ må dere slutte med all denne skitkastingen!!!! bit nå tennene litt mere sammen.. denne tråden er ikke konstruktiv for noen. At det sitter en håndfull brukere som skal fortelle andre hva som er rett og galt blir feil.En konklusjon blir det ALDRI i denne tråden...det skulle vel moderator også se snart

Vennelig hilsen Sense.

PS. Hadde personlig en liten sannselig musikkopplevelse igår :)
Satt og hørte på Siris svale band... plutselig så var jeg sugd inn i musikken og intet annet eksisterte rundt meg enn deilig god musikk.. Noen andre som kan huske de hadde det slik ;) 8)

Lev vel hififrender :D

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
De største manglene er at han ikke gjør noen kvantitative overslagsberegninger på de effektene han beskriver, sånn at han blander sammen ting med mange størrelsesordeners forskjell som like viktige
Det er vel teknisk markedsføringsmateriell for ymse HiFi-remedier i et nøtteskall, er det ikke?

U

utgatt19288

Gjest
Asbjørn skrev:
[Jeg ville da vel for det første oppgitt kilde (Hawksford 1995, som gjengitt i http://www.stereophile.com/reference/1095cable) og for det andre forklart at resten av den artikkelen, den delen som ikke bare gjenforteller Maxwell's ligninger, stort sett består av vrøvl og tankeflukt. Den gode hr professor har gjort mye bra på digital signalbehandling, men her er han ute og går tur i woo-woo-land. De største manglene er at han ikke gjør noen kvantitative overslagsberegninger på de effektene han beskriver, sånn at han blander sammen ting med mange størrelsesordeners forskjell som like viktige, at forsøksoppsettet hans er nokså dårlig egnet til å påvise det han mener å ha påvist, ettersom han ikke tar hensyn til energien som lagres i form av "konvensjonell" induktans i kabelen, og at det er et betydelig potensiale for målefeil, noe han ikke engang forsøker å gardere seg mot. Det er mer enn nok feilkilder til å forklare "funnene" uten å måtte oppfinne noen ny fysikk.

En av professorens doktorgradsstudenter ville strøket om han/hun hadde levert inn den artikkelen til bedømmelse.

I note that you mentioned Hawksford. The equations he derived are absolutely valid equations, well manipulated to provide some interesting relationships. That is not where the problem with his essex echo paper lies.

The Hawksford analysis, as printed in the Essex Echo, neglects to include the storage of energy within the conductor...the 15 nHenry per foot number with copper. This is a result of the treatment of the wires as conductors whose voltage and current arise as a consequence of external fields. This is not the case for current carrying conductors. In addition, Hawksford neglected to test various guages of copper wire conductors, instead, substituted a steel conductor with a mu of approximately 100. Since the internal inductance is proportional to mu, the actual inductance he did not accout for was 1.5 microhenries per foot per wire, or 3 microhenries for the pair. On the assumption he used a meter of wire, that is about 10 microhenries unaccounted for in his simulation, and hence, the inductive overshoot in his test. Clearly, had he modelled this inductance, with the loop resistance of his wire, he would have found that the wire matches the formula for inductance provided us by Termen in 1947.
http://www.audioholics.com/education/cables/silversmith-audio-cables-interview/silversmith-audio-cables-interview-page-2
Jan Didden hadde et lengre intervju med Malcom i AX. Her kom de inn på artiklene fra -95. Disse skapte mye støy og Malcom følte at han ble misforstod, feiltolket og delvis latterlig gjort. Litt som vi ser konturene av nå.

Men som han sier – oppsummering og konklusjon står seg.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.018
Torget vurderinger
1
Hva er det du sier ikke like slagferdige ???

Når argumentene ikke synker inn hjelper det ikke med andre/bedre argumenter man må bare anvende de på annen måte….

Vedlegg

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Hva er det egentlig som driver tilsynelatende intelligente mennesker til å bruke så mye av sin dyrebare tid på diskusjoner som dette? Hva er motivasjonen?
Er nettdiskusjoner først og fremst en mulig bekreftelse av egoet?
(spørsmålet rettes også mot meg selv, i et forsøk på selvransakelse.. :D)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Vi trenger alle noe meningsfullt å sloss for.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Hva er det egentlig som driver tilsynelatende intelligente mennesker til å bruke så mye av sin dyrebare tid på diskusjoner som dette? Hva er motivasjonen?
Jeg tror at helt grunnleggende er det ønsket om å "hjelpe" andre med å forstå det du selv mener å vite. Dette går ofte galt når motparten som skal "hjelpes" føler på akkurat samme måte for sin helt motsatte mening.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
GJESP ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ::)

V

vredensgnag

Gjest
Asbjørn skrev:
Kule-Trygve skrev:

¿Que?

Jeg ville da vel for det første oppgitt kilde (Hawksford 1995, som gjengitt i http://www.stereophile.com/reference/1095cable) og for det andre forklart at resten av den artikkelen, den delen som ikke bare gjenforteller Maxwell's ligninger, stort sett består av vrøvl og tankeflukt. Den gode hr professor har gjort mye bra på digital signalbehandling, men her er han ute og går tur i woo-woo-land. De største manglene er at han ikke gjør noen kvantitative overslagsberegninger på de effektene han beskriver, sånn at han blander sammen ting med mange størrelsesordeners forskjell som like viktige, at forsøksoppsettet hans er nokså dårlig egnet til å påvise det han mener å ha påvist, ettersom han ikke tar hensyn til energien som lagres i form av "konvensjonell" induktans i kabelen, og at det er et betydelig potensiale for målefeil, noe han ikke engang forsøker å gardere seg mot. Det er mer enn nok feilkilder til å forklare "funnene" uten å måtte oppfinne noen ny fysikk.

Godt du sier det, Asbjørn. Men jeg regner med at geniene her inne som har lest noen drypp om en Hawksford og krystaller kan regne ut slikt selv, bl.a. ved å se på billedlinkene til formlene - som Stereophile utrolig nok brukte side opp og side ned på.

Enda et eksempel på den svindelen som foregår innen hifi, der hvert minste halmstrå brukes for å prøve å bygge forsvar om sinnssvake påstander, mens man heller kunne brukt tiden på virkelige forskjeller, som betyr noe for lyden i stedet for innbilte forskjeller, som kun har betydning for kassa-apparatet.

Det rare er at folk ikke undersøker hva som er blitt sagt om Hawksfords påstander - i stedet får vi: det er en akademiker som ikke tror på global oppvarming innbilte kabelforskjeller svimingen.

V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
GJESP ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ::)
Dine forsøk på å erklære diskusjoner du er uenig i blir litt rare. Du bidrar aldri med noe annet enn "diskuterer dere nå dette igjen?" Eller noen snorkesymboler, som nå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg er ikke uenig i diskusjonen
jeg bare finner formen som absolutt lavmål og den kjeder meg
du mest av alle
mvh
Leif

V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
jeg er ikke uenig i diskusjonen
jeg bare finner formen som absolutt lavmål og den kjeder meg
du mest av alle
mvh
Leif
Men det er da helt i orden - kanskje vi skal be om et automatisk innlegg fra deg når jeg poster? Du kan stå oppe i høyre hjørne på mine innlegg: LMC kjedes av dette innlegget.

Om du vil, kan jeg selv skrive det på alle mine innlegg heretter, det må da være i god diskusjonsånd? Så slipper du å bruke tid på å åpne tråden, lese innlegget, skrive ZZZZZZZZ, lagre, osv.

Vil du ha det stående under, slik:

LMC kjedes av dette innlegget!!!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Asbjørn skrev:
Kule-Trygve skrev:

¿Que?

mens man heller kunne brukt tiden på virkelige forskjeller, som betyr noe for lyden i stedet for innbilte forskjeller, som kun har betydning for kassa-apparatet.

Hva er disse virkelig forskjellene og hvilken signifikans har disse på enkeltindividet som en universell sannhet ? Underforstått at persepsjonsevnen ifht hififormidling er generellt sett lik for alle, eller stemmer ikke det ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva med å komme med noe, som faktisk bidrar til å få bedre lyd eller større glede av anlegget, istedet for dette evinnelige gnålet, som ikke leder til noe som helst, annet enn dårlig stemning?
feiler det deg noe?
mvh
Leif

V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
hva med å komme med noe, som faktisk bidrar til å få bedre lyd eller større glede av anlegget, istedet for dette evinnelige gnålet, som ikke leder til noe som helst, annet enn dårlig stemning?
feiler det deg noe?
mvh
Leif
Jeg sitter faktisk og lurer på om det feiler deg noe.

Du må gjerne definere hva "det evinnelige gnålet" er for noe, som en start.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.011
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje en gjennomlesing av vredensgnags innleggshistorie kan få deg til å revurdere karakteristikken, LMC. Men det er nok vel mye å håpe på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Synes det virker som denne tråden (og et par andre) har gjort sitt, og kan (bør) avsluttes.

Er det noen som ikke har fått sagt det de mener minst et par ganger nå? ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
I det hifi-freak feltet kunne noen av oss kanskje få tittelen Hobbyødelegger i stedet...

Kanskje et forslag til neste vesjon av hfs.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.806
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det er jo bare masse innlegg med personangrep og utdriting
hva gavner det?
det finnes diagnoser for folk som oppfører seg som deg
mh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Dazed skrev:
Synes det virker som denne tråden (og et par andre) har gjort sitt, og kan (bør) avsluttes.

Er det noen som ikke har fått sagt det de mener minst et par ganger nå? ;)
Er du gal? Vi har bare så vidt kommet i gang...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Valentino skrev:
Kanskje en gjennomlesing av vredensgnags innleggshistorie kan få deg til å revurdere karakteristikken, LMC. Men det er nok vel mye å håpe på.
Jeg tror ingen makter å komme igjennom all antiamerikaogvestenforøvrigpropagandaen.
;D

V

vredensgnag

Gjest
Men påpek gjerne hvor du finner personangrep og utdriting fra meg. Vis det, med sitater, helt konkret - og helst ikke løsrevet fra kontekst.

Hvordan du leser ting kan jeg ikke svare for. Hva du tror jeg har skrevet, som jeg ikke har stått bak, vil jeg heller ikke stå ansvarlig for. RoDa leter vel ennå etter beviser på seneste påstand om meg i så henseende - som han ikke har funnet ennå, og det har gått en uke.
pedal skal ha det til at jeg mener det ikke er forskjell på kabler. Har jeg aldri sagt, men jeg mener slike forskjeller ikke er blitt tilfredsstillende bevist til at jeg, personlig, gidder bry meg om kabler. (er vel derfor dette debatteres?)

Så hva du må ha hisset deg opp til å tro om min person kan jeg vanskelig stå til ansvar for; det at du patruljerer disse trådene for å lire av deg et "holder dere på ennå" eller ZZZZZZZZZZZZZZZ, syns jeg derimot er veldig rart.

Skulle tatt seg ut om jeg stakk innom et forum jeg ikke var interessert i og gjorde det samme.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.849
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
det er jo bare masse innlegg med personangrep og utdriting
hva gavner det?

mh
Leif
Problemet er at det er det det ikke er. Det står mye vettig i de, og den kritikken de inneholder er stort sett saks-, og ikke personrelatert (selv om jeg selvsagt ikke her og nå vil stå inne for absolutt alle formuleringer og ikek nødvendigvis i alle sammenhenger ville formulert meg på samme måte selv). Som Valentino sier, det står mye å bli klok av om man gidder å lese.

Og der står nå frontene.

V

vredensgnag

Gjest
Townes skrev:
Denne tråden er nå på autopilot.

Det virker som om man nå skal gjennomføre et slags ganske ufint, dårlig underbygd frontalangrep på en som argumenterer forholdsvis saklig omkring sitt ståsted i forhold til hva som utgjør god lyd.
Rar fremgangsmåte.

Jeg har ikke rett, men jeg har rett til en mening. BT klarer ikke å la være å blande inn noe helt off-topic her, og skal ha det til at jeg er "anti-vestlig." Tullsnakk - og helt uvedkommende her.

Men er det slik at tilhengerne av store forskjeller ved kabelbytte er i ferd med å slippe opp for argumenter? Er det derfor man har sluttet å argumentere?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
LMC skrev:
feiler det deg noe?
mvh
Leif
Det er jo dette forumet bør brukes til spør du meg og ikke til det samme gnålet om og om igjen som ikke fører til noe som helst konstruktivt, bare dårlig stemning.
Når det tas opp i denne delen av forumet er det greit for min del, men det er jo sjeldent at det gjør det.

Det er jo en ting jeg lurer litt på med de mest ihuga skeptikerne, og det er hvordan de går til innkjøp av nytt utstyr. Blindtester de hver eneste ting for å være sikre på at det er forskjeller? I så fall lurer jeg på hvordan lyden høres ut hos vedkommende.

Kabler - jeg synes jeg hørte forskjeller, men etter en blindtest var det ikke forskjell allikevel, beholder derfor den gamle kabelen.
Forsterkere - Jøss det var bass og bedre lydbilde med den nye forsterkeren, det var tøft, men siden jeg ikke klarte å skille mellom forsterkerne i en blindtest, så var det visst bare innbilning.
CD-spiller - Wow kjempeforskjell, men feilet igjen blindtesten. Beholder derfor den gamle spilleren!

Forbedringer er oppskrytt!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg må inntrømme at jeg periodevis har kjørt gnageren litt, men så vidt jeg husker aldri opplevd at han har svart med personangrep, med mindre klasebombing med linker regnes som personangrep.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
sinep skrev:
LMC skrev:
feiler det deg noe?
mvh
Leif
Det er jo dette forumet bør brukes til spør du meg og ikke til det samme gnålet om og om igjen som ikke fører til noe som helst konstruktivt, bare dårlig stemning.
Når det tas opp i denne delen av forumet er det greit for min del, men det er jo sjeldent at det gjør det.

Det er jo en ting jeg lurer litt på med de mest ihuga skeptikerne, og det er hvordan de går til innkjøp av nytt utstyr. Blindtester de hver eneste ting for å være sikre på at det er forskjeller? I så fall lurer jeg på hvordan lyden høres ut hos vedkommende.

Kabler - jeg synes jeg hørte forskjeller, men etter en blindtest var det ikke forskjell allikevel, beholder derfor den gamle kabelen.
Forsterkere - Jøss det var bass og bedre lydbilde med den nye forsterkeren, det var tøft, men siden jeg ikke klarte å skille mellom forsterkerne i en blindtest, så var det visst bare innbilning.
CD-spiller - Wow kjempeforskjell, men feilet igjen blindtesten. Beholder derfor den gamle spilleren!

Forbedringer er oppskrytt!
Vi leser bare av målingene.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn