Holy shit! De kan bli mine.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Enig med Eddie1 og de fleste andre her - håper handelen går i boks! Jeg synes det høres råspennende ut. Hvordan du finansierer din drøm, er ikke vår sak. For egen regning, kjenner jeg ikke avundsjuka prikke noen steder. Men det kunne vært interessant å få lytte til de.... ;D

    Det er noen innlegg som er så steike lange p.ga. sitat-av-sitatet-av-sitatet...osv.osv. at jeg gidder ikke å sitere disse - da blir de jo bare ENDA lengre...Men det var en som var inne på at det er oppsiktsvekkende at forsterkere kan koste meir enn 1 mill, tilsvarende en legeårslønn. Det oppsiktsvekkende er jo hvorfor en lege skal tjene 1 mill - hvis det ikke ligger masse vakter, pålagt overtid osv. i dette. For ikke å snakke om de som har vunnet i lotteriet "Hvordan få et styreverv i et helseforetak". Men det er en heilt anna diskusjon.

    Tror det var trådstarter som var inne på utviklingskostnader, kostnader med testing osv. som ligger i bunnen for at akkurat denne produsenten, kan gi 20 års garanti. Densen gir livstidsgaranti på sine produkter, unntatt på slitedeler som f.eks. drivverk i cd-spillere.

    Håper handelen går i orden, slik at vi kan få lese om lyttererfaringene dine. Lykke til! ;D
     

    The Edge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    349
    Antall liker
    0
    ironsidenor skrev:
    Forstår ikke hva folk hisser seg opp sånn over.
    Noen kjøper seg bil til 100k, noen til 500k, noen til 1000k. La oss si jeg kjøpte en til 100k og kompisen min til 1000k.
    Ville det ikke da blitt veldig fjernt om jeg da begynte å mase til kompisen min om at begge bilene tar en fra A til B, at jeg hisset meg opp over at det gååår an å svi av så mye penger når man får en skikkelig fin bil til 500k osv osv?
    Grunnen til at han kjøpte seg en bil til 1000k ville jo være åpenbar; han hadde lyst, og han hadde mulighet. Trengs det egentlig fler grunner?

    Stå på Roysen, håper det går i boks. Håper du ikke har fått skrekken, men lager en grisekul tråd om de om du får dem i hus.

    Det er ingen som "hisser seg opp". Derimot er det endel, meg selv inkludert, som har stilt endel relevante og kritiske spørsmål rundt dette nå mye omtalte potensielle kjøpet. At man ikke automatisk trekker kølapp i siklekøen, men faktisk stopper opp og tenker selv syns jeg tvert imot er svært positivt.

    Men jeg ser at du og endel andre kjører en linje hvor dere plasserer alt annet enn kyssing av skoene til trådstarter for "surmaga oppstøt" eller "som hisser seg opp". Det er jo mildt sagt ganske spesielt, og vitner vel forøvrig om at det (som flere har påpekt),faktisk ikke er rom for å reise relevante spørsmål i slike tråder. Da blir man nemlig overøst med alskens merkelapper og karakteristikker, beskyldt fra trådstarter om "å presse sine egne holdninger nedover hodene på folk" og lignende virkelighetsfjerne påstander. Hvordan greier man å hoppe til den konklusjon at når man ytrer seg i en tråd (på et offentlig debattforum) dermed sagt vil presse sine egne holdninger nedover hodene på andre?`www.stråmann.no tenker jeg vi sier.

    Denne tråden har vist en ting ganske klart: Og det er at betingelsesløs ryggsleiking, samtidig som man demoniserer de som stiller kritiske spørsmål og ikke sluker alle påstander rått, er ganske så utbredt her på sentralen.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    The Edge skrev:
    Roysen skrev:
    The Edge skrev:
    De mest interessante spørsmålene foreløpig i tråden, er etter min mening følgende:

    1) Hvordan gjør du det med hjemlån og utprøving før kjøp i dette tilfellet? Ved kjøp i denne prisklassen må matching og hjemlån om mulig være enda viktigere enn ellers. For det er vel ikke slik at det kun er den nærmest sinnsvake prisen som gjør at du kjøper forsterkerne, du prediker jo at det utelukkende er lydkvaliteten.

    2) Vi vet med teknologien at det man kan få forsterkere som lyder like bra, til mye lavere pris enn dette grunnet at taket for hva man kan få en forsterker til å prestere med stor sannsynlig nås laaaaangt før dette prisnivået. Hva er da grunnen til at du går for det absolutt dyreste? Hvis det er lydkvaliteten: hvordan kan du fastslå dette skråsikkert uten mulighet for hjemlån?

    3)Hvordan føler du deg så trygg på at du er forskånet fra placebo ved lytting, når du da visste at blokkene var "sagnomsuste" og koster mer enn en legeårslønn i veiledende pris?
    1) Dette er faktisk en misforståelse. Matching er et resultat av at svakheter i enkelte komponenter maskerers av andre komponenter i kjeden. Hjemlån og prøving i eget anlegg er mer og mer viktig når man beveger seg nedover i prisklassene og svakheten større. Samtidig vil ofte kjennskap til selskapets "house sound" fra andre komponenter gi en pekepinn om lyden. Sist men ikke minst er omtaler i media og fra andre kjente audiofile med kjente preferanser et nyttig verktøy for å gi et bilde av hvordan en komponent lyder. Dette er verktøy jeg har brukt i en årrekke for å kunne avgjøre evt kjøp av produkter jeg ikke har hørt. Så også i dette tilfellet. Jeg har et godt bilde av hvordan disse lyder.

    2) Det vet vi definitivt ikke.

    3) Hvorfor skulle jeg bekymre meg for det. Det jeg hører er det jeg hører. Placebo eller ei.

    Hadde det vært slik at det var pris og status jeg var ute etter slik det hentydes, så er det flere andre valg som er enda mer sagnomsuste som jeg ikke er interessert overhode fordi de ikke lyder i henhold til mine preferanser. Hvordan passe det inn i den psykologiske teori om meg?

    2)Jo, det vet vi definitivt. Hvis ikke lurer du deg selv. Du tror altså at man må opp i over en million kroner for en forsterker for å få forløst potensialeti teknologien? Du tror ikke en forsterker til for eks 600 K norske kroner vil kunne spille like bra? Isåfall er det jo ganske oppsiktsvekkende hva du vet. Hva slags teknologi sitter det i disse blokkene som gjør at de "MÅ" koste over en legeårslønn?

    -Jeg har ingen "psykologisk teori om deg" spesifikt. Les hva som faktisk blir skrevet. Det jeg sier er at ALLE mennesker, inkludert både deg, meg selv og alle her på sentralen blir påvirket av psykologiske faktorer i ulike grad, slik at det er klokt å stoppe opp litt innimellom. Det er ikke slik at alle mennesker velger hifiutstyr _utelukkende_ pga lyden. Vi lar oss påvirke av design, påvirke av prisnivå, placebovarianter ved lytting, vi lar oss påvirke av naboen, av nettverket vårt osv. Her er det individuelle forskjeller naturligvis, men å predike at man handler utstyr på dette prisnivået uten at man har latt seg påvirke noe som helst av slike faktorer finner jeg svært spesielt. Som jeg har sagt til andre her på sentralen: vi er alle mennesker som lar oss påvirke, high end konsumenter er absolutt intet unntak.
    2) Nå må du rulle inn. Du blander kortene noe fryktelig. Det er i henhold til dine verdier, prioriteringer og valg at disse forsterkernes verdi måles i henhold til dens teknologiske innhold. Jeg verdsetter de ikke i henhold til teknologi, men i forhold til lyd. Altså blir spørsmålet om jeg mener forsterkerteknologien først er forløst ved en bestemt pris meningsløs. Jeg verdsetter produktet etter dets lydlige egenskaper. Forøvrig har jeg også skrevet at jeg ikke synes produktet er verdt sin veiledende pris. Veiledende pris er nok forøvrig satt for å skape blest om produsenten. At den er en begrenset jubileumsutgave på 25 par spiller også inn på tilbud vs etterspørsel som er avgjørende for om en slik pris er salgbar. Alt dette er jeg selvsagt klar over. Likevel er dette ikke avgjørendefrir meg. Den har noen tekniske forutsetninger jeg ser etter, dens produsents "house sound" er helt i henhold til mine preferanser og dette produktets lydlige rykte samt lydlige tilbakemeldiinger fra andre audiofile jeg kjenner preferansene til godt og stoler på forteller om et produkt med en lydgjengivelse som er helt eksepsjonell.

    Mvh
    Roysen
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    The Edge skrev:
    ironsidenor skrev:
    Forstår ikke hva folk hisser seg opp sånn over.
    Noen kjøper seg bil til 100k, noen til 500k, noen til 1000k. La oss si jeg kjøpte en til 100k og kompisen min til 1000k.
    Ville det ikke da blitt veldig fjernt om jeg da begynte å mase til kompisen min om at begge bilene tar en fra A til B, at jeg hisset meg opp over at det gååår an å svi av så mye penger når man får en skikkelig fin bil til 500k osv osv?
    Grunnen til at han kjøpte seg en bil til 1000k ville jo være åpenbar; han hadde lyst, og han hadde mulighet. Trengs det egentlig fler grunner?

    Stå på Roysen, håper det går i boks. Håper du ikke har fått skrekken, men lager en grisekul tråd om de om du får dem i hus.

    Det er ingen som "hisser seg opp". Derimot er det endel, meg selv inkludert, som har stilt endel relevante og kritiske spørsmål rundt dette nå mye omtalte potensielle kjøpet. At man ikke automatisk trekker kølapp i siklekøen, men faktisk stopper opp og tenker selv syns jeg tvert imot er svært positivt.

    Men jeg ser at du og endel andre kjører en linje hvor dere plasserer alt annet enn kyssing av skoene til trådstarter for "surmaga oppstøt" eller "som hisser seg opp". Det er jo mildt sagt ganske spesielt, og vitner vel forøvrig om at det (som flere har påpekt),faktisk ikke er rom for å reise relevante spørsmål i slike tråder. Da blir man nemlig overøst med alskens merkelapper og karakteristikker, beskyldt fra trådstarter om "å presse sine egne holdninger nedover hodene på folk" og lignende virkelighetsfjerne påstander. Hvordan greier man å hoppe til den konklusjon at når man ytrer seg i en tråd (på et offentlig debattforum) dermed sagt vil presse sine egne holdninger nedover hodene på andre?`www.stråmann.no tenker jeg vi sier.

    Denne tråden har vist en ting ganske klart: Og det er at betingelsesløs ryggsleiking, samtidig som man demoniserer de som stiller kritiske spørsmål og ikke sluker alle påstander rått, er ganske så utbredt her på sentralen.
    Det er en tid og et sted for alt. Og denne tråden er etter min mening hverken tid eller sted for "surmaga oppstøt" fra deg og andre.
    Det eneste jeg ser som trådstarter kanskje kunne gjort litt annerledes, var å starte denne tråden under "Vennetråder" hvor sure mager er litt mindre velkomne.
    Forøvrig regner jeg med at du etterhvert legger din sedvanlige iver etter å klargjøre og underbygge for dagen, og forteller hvorfor dine og andres veklager er "relevante" i denne tråden.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    The Edge skrev:
    ironsidenor skrev:
    Forstår ikke hva folk hisser seg opp sånn over.
    Noen kjøper seg bil til 100k, noen til 500k, noen til 1000k. La oss si jeg kjøpte en til 100k og kompisen min til 1000k.
    Ville det ikke da blitt veldig fjernt om jeg da begynte å mase til kompisen min om at begge bilene tar en fra A til B, at jeg hisset meg opp over at det gååår an å svi av så mye penger når man får en skikkelig fin bil til 500k osv osv?
    Grunnen til at han kjøpte seg en bil til 1000k ville jo være åpenbar; han hadde lyst, og han hadde mulighet. Trengs det egentlig fler grunner?

    Stå på Roysen, håper det går i boks. Håper du ikke har fått skrekken, men lager en grisekul tråd om de om du får dem i hus.

    Det er ingen som "hisser seg opp". Derimot er det endel, meg selv inkludert, som har stilt endel relevante og kritiske spørsmål rundt dette nå mye omtalte potensielle kjøpet. At man ikke automatisk trekker kølapp i siklekøen, men faktisk stopper opp og tenker selv syns jeg tvert imot er svært positivt.

    Men jeg ser at du og endel andre kjører en linje hvor dere plasserer alt annet enn kyssing av skoene til trådstarter for "surmaga oppstøt" eller "som hisser seg opp". Det er jo mildt sagt ganske spesielt, og vitner vel forøvrig om at det (som flere har påpekt),faktisk ikke er rom for å reise relevante spørsmål i slike tråder. Da blir man nemlig overøst med alskens merkelapper og karakteristikker, beskyldt fra trådstarter om "å presse sine egne holdninger nedover hodene på folk" og lignende virkelighetsfjerne påstander. Hvordan greier man å hoppe til den konklusjon at når man ytrer seg i en tråd (på et offentlig debattforum) dermed sagt vil presse sine egne holdninger nedover hodene på andre?`www.stråmann.no tenker jeg vi sier.

    Denne tråden har vist en ting ganske klart: Og det er at betingelsesløs ryggsleiking, samtidig som man demoniserer de som stiller kritiske spørsmål og ikke sluker alle påstander rått, er ganske så utbredt her på sentralen.
    Men du er jo helt på jordet. Denne tråden ble ikke opprettet for at noen skal sikle eller kysse skoene mine. Jeg forstår rett og slett ikke hva som feiler deg som får deg til å tro noe slikt. Dersom noen burde stoppet opp og tenkt litt, så er det vel deg. Jeg har bare forsøkt å dele av min glede. Når slikt blir reagert på fordi det blir oppfattet som "å stikke hodet frem" eller for å få skoene kysset har vi en definisjon på slike reaksjoner det kalles jante. Med det i bakhodet kan dine meninger om dette emnet ikke annet enn oppfattes som ondsinnede og et forsøk på å ødelegge min glede av egen misunnelse. Så derfor blir du ignorert av meg i denne tråden inntil du skriver noe fornuftig.

    Mvh
    Roysen
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Denne tråden blir stengt hvert øyeblikk, så fremt den ikke vrir seg unna persondiskusjoner.
     

    The Edge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    349
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    The Edge skrev:
    ironsidenor skrev:
    Forstår ikke hva folk hisser seg opp sånn over.
    Noen kjøper seg bil til 100k, noen til 500k, noen til 1000k. La oss si jeg kjøpte en til 100k og kompisen min til 1000k.
    Ville det ikke da blitt veldig fjernt om jeg da begynte å mase til kompisen min om at begge bilene tar en fra A til B, at jeg hisset meg opp over at det gååår an å svi av så mye penger når man får en skikkelig fin bil til 500k osv osv?
    Grunnen til at han kjøpte seg en bil til 1000k ville jo være åpenbar; han hadde lyst, og han hadde mulighet. Trengs det egentlig fler grunner?

    Stå på Roysen, håper det går i boks. Håper du ikke har fått skrekken, men lager en grisekul tråd om de om du får dem i hus.

    Det er ingen som "hisser seg opp". Derimot er det endel, meg selv inkludert, som har stilt endel relevante og kritiske spørsmål rundt dette nå mye omtalte potensielle kjøpet. At man ikke automatisk trekker kølapp i siklekøen, men faktisk stopper opp og tenker selv syns jeg tvert imot er svært positivt.

    Men jeg ser at du og endel andre kjører en linje hvor dere plasserer alt annet enn kyssing av skoene til trådstarter for "surmaga oppstøt" eller "som hisser seg opp". Det er jo mildt sagt ganske spesielt, og vitner vel forøvrig om at det (som flere har påpekt),faktisk ikke er rom for å reise relevante spørsmål i slike tråder. Da blir man nemlig overøst med alskens merkelapper og karakteristikker, beskyldt fra trådstarter om "å presse sine egne holdninger nedover hodene på folk" og lignende virkelighetsfjerne påstander. Hvordan greier man å hoppe til den konklusjon at når man ytrer seg i en tråd (på et offentlig debattforum) dermed sagt vil presse sine egne holdninger nedover hodene på andre?`www.stråmann.no tenker jeg vi sier.

    Denne tråden har vist en ting ganske klart: Og det er at betingelsesløs ryggsleiking, samtidig som man demoniserer de som stiller kritiske spørsmål og ikke sluker alle påstander rått, er ganske så utbredt her på sentralen.
    Men du er jo helt på jordet. Denne tråden ble ikke opprettet for at noen skal sikle eller kysse skoene mine. Jeg forstår rett og slett ikke hva som feiler deg som får deg til å tro noe slikt. Dersom noen burde stoppet opp og tenkt litt, så er det vel deg. Jeg har bare forsøkt å dele av min glede. Når slikt blir reagert på fordi det blir oppfattet som "å stikke hodet frem" eller for å få skoene kysset har vi en definisjon på slike reaksjoner det kalles jante. Med det i bakhodet kan dine meninger om dette emnet ikke annet enn oppfattes som ondsinnede og et forsøk på å ødelegge min glede av egen misunnelse. Så derfor blir du ignorert av meg i denne tråden inntil du skriver noe fornuftig.

    Mvh
    Roysen
    Det er trist at du ikke greier å forstå at jeg satte ting på spissen ved mitt innlegg om å kysse skoene eller stille seg i siklekøen. Når det er slik at du og andre automatisk stempler etthvert innlegg som ikke er et rent hylleinnlegg til trådstarter som "sure oppstøt" eller "tvinge sine egne preferanser nedover hodene på andre", så er dette i realiteten en ren hylletråd uten takhøyde for noe som helst.

    Ja, for all del. Sett alle kritiske spørsmålene som er kommet frem i denne tråden i jantelovbåsen, enkelt og greit, fei det under teppet. Kan tenke meg det er ganske så behagelig :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tråden er stengt. Jeg ser ingen åpenbare grunner til å åpne den igjen med det første, men hvis noen mener det er veldig viktig, ta kontakt på PM.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Bare så det er sagt: jeg skulle gjerne sett at vi kunne hatt en tråd a la det Roysen la opp til uten at det skal gli ut i personangrep og skittkasting. Det er tross alt derfor tråden har vært åpen en god stund, til tross for at den det siste døgnet har vært preget av ikke rent lite turbulens.

    Samtidig: hva skal vi egentlig gjøre når advarsler ikke hjelper og tråden bare fortsetter i samme, negative stilen? Jeg kan ikke moderere denne tråden i samtid, heller og det er til syvende og sist deltakerne i tråden som må ta på seg ansvaret for at tråden tar den retningen den tar.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.159
    Antall liker
    8.820
    Torget vurderinger
    1
    Personangrep og annet off-topic er fjernet fra tråden.


    bjornh, moderator
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Roysen skrev:
    Jeg har en av historiens mest sagnomsuste monoblokker på kroken. Det er kun laget 25 par av disse til produsentens 25 års jubileum. Disse trodde jeg aldri det ville være mulig å kunne skaffe. Hele det pengesterke asiatiske audiofile markedet leter etter disse. Alle jeg har forespurt tidligere har bare svart - glem det! Nå kan de havne i Roysens Rede - WOW.

    Jeg merker at jeg tar av litt her nå.
    Håper de holder deg svevende, og at du sier noe om "utsikten".

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.451
    Antall liker
    20.296
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden musikk og den beste mulige lyd er hele meningen med denne hobbyen, kan jeg nesten ikke vente på å få høre lytteinntrykk fra disse monoblokkene ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.160
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det virker uansett som en relativt risikofri investering. 25 par totalt i verden, alle tidligere forespørsler om kjøp avvist tvert? Jeg tipper at de eventuelt lar seg videreselge uten noe stort tap (i forhold til prisen om ikke annet), dersom de ikke faller i smak.

    Er det ikke bare å hoppe i det den som kan?

    PS. Jeg lurer fortsatt på om du har egen seddelpresse, Roysen.  ;D
     

    The Edge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    349
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D

    Nei, man må nødvendigvis ikke ha et faktisk behov for alt man kjøper, her er vi helt enige Dazed. Derimot sliter man med troverdigheten i mine øyne når det blir hevdet at man kjøper dette settet (eller lignende som koster mer enn en legeårslønn og helt åpenbart er grovt overpriset) _kun_ for lydkvalitetens skyld. Det skurrer i mine ører, hvilket jeg ikke er redd for å si rett ut. Hvis lydkvalitet er ens eneste motivasjon er det ganske så merkelig at man "tilfeldigvis" velger noen av de dyreste forsterkerne som er å oppdrive på verdensbasis, og uten (etter hva jeg har forstått) mulighet for hjemlån før kjøp for å verifisere lydkvaliteten i eget oppsett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    The Edge skrev:
    Dazed skrev:
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D

    Nei, man må nødvendigvis ikke ha et faktisk behov for alt man kjøper, her er vi helt enige Dazed. Derimot sliter man med troverdigheten i mine øyne når det blir hevdet at man kjøper dette settet (eller lignende som koster mer enn en legeårslønn og helt åpenbart er grovt overpriset) _kun_ for lydkvalitetens skyld. Det skurrer i mine ører, hvilket jeg ikke er redd for å si rett ut. Hvis lydkvalitet er ens eneste motivasjon er det ganske så merkelig at man "tilfeldigvis" velger noen av de dyreste forsterkerne som er å oppdrive på verdensbasis, og uten (etter hva jeg har forstått) mulighet for hjemlån før kjøp for å verifisere lydkvaliteten i eget oppsett.
    Selvsagt er det grovt overpriset. Såvidt jeg husker skrev Roysen at han ville ha det grunnet lyd og eierglede. Ingen av oss andre trenger å være enige i prioriteringene, men han har vel ikke sagt at denne forsterkeren låter så mye bedre enn alt annet at forskjellen er proporsjonal med prisen. Det sier seg vel egentlig selv at den ikke vil gjøre, med den ekstreme prisen. men hvis han har lyst på og råd til dette, er det vel ikke noen grunn for oss til å la oss provosere av det. Spesielt ikke hvis det stemmer at det er lett å få tilbake pengene senere.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange som synes det er spennende å følge Roysen sin interesse, og kan vi ikke la han holde på med sin hi-fi glede uten å drepe alle moroa.

    Det er nok av andre muligheter til å diskutere high-end audio og prissetting.

    Mvh
    Høvdingen
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Dazed skrev:
    The Edge skrev:
    Dazed skrev:
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D

    Nei, man må nødvendigvis ikke ha et faktisk behov for alt man kjøper, her er vi helt enige Dazed. Derimot sliter man med troverdigheten i mine øyne når det blir hevdet at man kjøper dette settet (eller lignende som koster mer enn en legeårslønn og helt åpenbart er grovt overpriset) _kun_ for lydkvalitetens skyld. Det skurrer i mine ører, hvilket jeg ikke er redd for å si rett ut. Hvis lydkvalitet er ens eneste motivasjon er det ganske så merkelig at man "tilfeldigvis" velger noen av de dyreste forsterkerne som er å oppdrive på verdensbasis, og uten (etter hva jeg har forstått) mulighet for hjemlån før kjøp for å verifisere lydkvaliteten i eget oppsett.
    Selvsagt er det grovt overpriset. Såvidt jeg husker skrev Roysen at han ville ha det grunnet lyd og eierglede. Ingen av oss andre trenger å være enige i prioriteringene, men han har vel ikke sagt at denne forsterkeren låter så mye bedre enn alt annet at forskjellen er proporsjonal med prisen. Det sier seg vel egentlig selv at den ikke vil gjøre, med den ekstreme prisen. men hvis han har lyst på og råd til dette, er det vel ikke noen grunn for oss til å la oss provosere av det. Spesielt ikke hvis det stemmer at det er lett å få tilbake pengene senere.
    Nemlig! For en samler er disse svært aktuelt. Har du ressursene og intressen, så kjør på.
    Moro det og jeg hadde nok kjøpt mye eksotisk samleverdig Hi-Fi selv om jeg hadde mulighet. Se på herr Neby f.eks. Helt rått dette Roysen. Håper dealen har gått i boks og er svært spent på erfaringer dine med slikt eksotisk utstyr.
     

    The Edge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    349
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    The Edge skrev:
    Dazed skrev:
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D

    Nei, man må nødvendigvis ikke ha et faktisk behov for alt man kjøper, her er vi helt enige Dazed. Derimot sliter man med troverdigheten i mine øyne når det blir hevdet at man kjøper dette settet (eller lignende som koster mer enn en legeårslønn og helt åpenbart er grovt overpriset) _kun_ for lydkvalitetens skyld. Det skurrer i mine ører, hvilket jeg ikke er redd for å si rett ut. Hvis lydkvalitet er ens eneste motivasjon er det ganske så merkelig at man "tilfeldigvis" velger noen av de dyreste forsterkerne som er å oppdrive på verdensbasis, og uten (etter hva jeg har forstått) mulighet for hjemlån før kjøp for å verifisere lydkvaliteten i eget oppsett.
    Selvsagt er det grovt overpriset. Såvidt jeg husker skrev Roysen at han ville ha det grunnet lyd og eierglede. Ingen av oss andre trenger å være enige i prioriteringene, men han har vel ikke sagt at denne forsterkeren låter så mye bedre enn alt annet at forskjellen er proporsjonal med prisen. Det sier seg vel egentlig selv at den ikke vil gjøre, med den ekstreme prisen. men hvis han har lyst på og råd til dette, er det vel ikke noen grunn for oss til å la oss provosere av det. Spesielt ikke hvis det stemmer at det er lett å få tilbake pengene senere.

    Jeg må kaste inn årene nå Dazed, har fått beskjed på PM av modteamet at dette skal være en ren skryte/kysse skoene til trådstarter i avsindig beundring tråd, så da får vi andre med antydning til selvstendig tenkende refleksjoner pent klappe igjen. Litt av et "debattforum" til tider dette, det må jeg si ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.547
    Antall liker
    7.265
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    The Edge skrev:
    Dazed skrev:
    The Edge skrev:
    Dazed skrev:
    Audiomix skrev:
    Leter etter noe fakta som jeg leste i begynnelsen av tråden. Redigert bort?
    Tror jeg leste 1kW og last ned til 0.5 ohm.
    Stemmer det?
    Hva slags høyttalere har du som trenger slikt for å spille?
    Man må vel ikke nødvendigvis ha et faktisk behov for alt man kjøper. Noe er kun for moro skyld. Dette er bare å ta det helt ut. Det hadde vært moro å være i en situasjon der jeg kunne gjøre sånne sprell. ;D

    Nei, man må nødvendigvis ikke ha et faktisk behov for alt man kjøper, her er vi helt enige Dazed. Derimot sliter man med troverdigheten i mine øyne når det blir hevdet at man kjøper dette settet (eller lignende som koster mer enn en legeårslønn og helt åpenbart er grovt overpriset) _kun_ for lydkvalitetens skyld. Det skurrer i mine ører, hvilket jeg ikke er redd for å si rett ut. Hvis lydkvalitet er ens eneste motivasjon er det ganske så merkelig at man "tilfeldigvis" velger noen av de dyreste forsterkerne som er å oppdrive på verdensbasis, og uten (etter hva jeg har forstått) mulighet for hjemlån før kjøp for å verifisere lydkvaliteten i eget oppsett.
    Selvsagt er det grovt overpriset. Såvidt jeg husker skrev Roysen at han ville ha det grunnet lyd og eierglede. Ingen av oss andre trenger å være enige i prioriteringene, men han har vel ikke sagt at denne forsterkeren låter så mye bedre enn alt annet at forskjellen er proporsjonal med prisen. Det sier seg vel egentlig selv at den ikke vil gjøre, med den ekstreme prisen. men hvis han har lyst på og råd til dette, er det vel ikke noen grunn for oss til å la oss provosere av det. Spesielt ikke hvis det stemmer at det er lett å få tilbake pengene senere.

    Jeg må kaste inn årene nå Dazed, har fått beskjed på PM av modteamet at dette skal være en ren skryte/kysse skoene til trådstarter i avsindig beundring tråd, så da får vi andre med antydning til selvstendig tenkende refleksjoner pent klappe igjen. Litt av et "debattforum" til tider dette, det må jeg si ;D
    Vel, det var jo du som var så bastant på at trådstarter la linjene for hvordan diskusjonen i en tråd skulle forløpe, så... ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    The Edge skrev:
    Jeg må kaste inn årene nå Dazed, har fått beskjed på PM av modteamet at dette skal være en ren skryte/kysse skoene til trådstarter i avsindig beundring tråd, så da får vi andre med antydning til selvstendig tenkende refleksjoner pent klappe igjen. Litt av et "debattforum" til tider dette, det må jeg si ;D
    The Edge:

    Hva motiverte deg i denne tråden? Var det omsorg for Roysen? Følte du at den bakenforliggende årsak til at Roysen startet denne tråden, var et rop om hjelp?

    Personlig tror jeg vi kommer mye lenger om vi prøver å forholde oss til den enkelte tråds intensjon.

    (Å få latterliggjort egen begeistring, er det flere på dette forum som har en del erfaring fra..)

    Husk også: Når et mesterverk av en eller annen art blir produsert i et sterkt begrenset opplag, blir verdisetting også i forhold til det faktum. Da kan eieren glede seg både over kvalitetene i produktet samt at han er eier av et klenodium. Tenk bare på prising av bildende kunst?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.227
    Antall liker
    7.083
    Torget vurderinger
    4
    Bare sladder & kjerringpreik her jo !
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Er det egentlig snakk om motivasjon her, Karma?
    Jeg vil heller kalle det refleksjon(er), når man finner det for godt å kommentere et tema.
    For egen del skal jeg la videre kommentarer om ”value for money” ligge.

    Det som imidlertid er litt synd er at det ikke innledningsvis ble linket til, eller referert litt mer omkring hva FMAcoustics 2011 faktisk står for!
    Da hadde muligens tråden tatt en litt annen vending, i den forstand om at man på en litt enklere måte kunne lest seg opp på produktet, og forstått hva det egentlig er snakk om her.
    Dette burde strengt tatt Roysen selv ha sørget for, og dermed kanskje unngått i alle fall noen av diskusjonene?
    Det er jo ikke gitt at alle alltid seiler på samme hav, for å si det slik?

    For egen del har jeg brukt ganske mye tid på hjemmesidene til FM Acoustics, og ser nå at dette helt klart er snakk om et forsterkeri ganske mye utover det vanlige. Pent sagt.
    Da kan jeg i litt større grad forstå et slikt valg, ettersom dette, som nevnt av Karma – snarere nærmer seg et klenodium. Og kanskje også på linje med bildende kunst?

    Nå skal ikke dette innlegget oppfattes som et ”krype-til-korset”-skriv for min del, langt ifra!
    Jeg står fortsatt inne for mine tidligere kommentarer og synspunkter, hva man enn måtte mene om disse.
    Det som imidlertid ser ut til å være et problem for noen, er at om man måtte reise spørsmål som kanskje ikke alltid er relevante, så bør den / de det gjelder, takle også slike.
    Såpass respekt bør man kunne legge for dagen, enten man heter Per eller Pål.
    Man vokser faktisk på slikt.....
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Skøy tråd. Spennende om vi til slutt får vite hvordan dette låter med hvilket annet utstyr som blir brukt, selv om jeg mistenker at nesten ingen av oss har noen referanser til det. :)
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    orso skrev:
    Synes dette blir feil tråd og stille spørsmål om pris i. Roysen har ikke bedt om råd. La han få lov til å prioritere slik han vil. Sine egne meninger kan man la passere i stillhet. Dette er ikke tråden for å diskutere slikt.
    Alt,også pris er relatvt¨¨Tid er penger¨osv.....e=mc2
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Jeg regner med at disse vil gi en ultimat opplevelse av musikkens gleder. Jeg har selv med vantro opplevet i eget lytterom hvor stor forskjell det var på sluttrinn til kr. 100.000,-(ML333) og 300.000,-(ML33H)
    Flotte greier dette, jeg er sikker på at her ligger alt til rette for de gode opplevelsene som man søker.

    Samleren
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Det er ikke tillat å sitere fra pm's... Mambo number 5, formumregel.
    Uansett.

    Det er "free speech" i norge. Dog, når man har poengtert ett poeng, så er det heller ikke lov å messe videre på det som en slags irriterende sak/greie ... Forumregel 4.

    Edgy, du er farlig nære "outcast" nå altså, nå er ikke jeg "mod" men om jeg var..., ville du allerede hatt en uke på benken.
    Å utvise skjønn er ikke min greie, inrømmer det glatt! ;D
    Andre er så mye flinkere til det.

    mvh (mod minime akkurat nå... )
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Samleren skrev:
    Jeg regner med at disse vil gi en ultimat opplevelse av musikkens gleder. Jeg har selv med vantro opplevet i eget lytterom hvor stor forskjell det var på sluttrinn til kr. 100.000,-(ML333) og 300.000,-(ML33H)
    Flotte greier dette, jeg er sikker på at her ligger alt til rette for de gode opplevelsene som man søker.

    Samleren
    Har du noko spesielt straumopplegg i oppsettet ditt? Opplevde det same som deg, men ikkje før eg skifta til trefasekabel på 33 (ikkje H, altså)..
     

    300B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Innlegg
    101
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    Hifisentralen er et merkelig sted ...

    Om noen på tidssonen.no vurderer å anskaffe seg en klokke til 500K, eller noen på bimmers.no vurderer en BMW til 1,5 mill ender ikke tråden i krangling.

    Hvorfor er det slik ? Dette skal jo være morrotråder ....

    300B.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    300B skrev:
    Hifisentralen er et merkelig sted ...

    Om noen på tidssonen.no vurderer å anskaffe seg en klokke til 500K, eller noen på bimmers.no vurderer en BMW til 1,5 mill ender ikke tråden i krangling.

    Hvorfor er det slik ? Dette skal jo være morrotråder ....

    300B.
    godt poeng, her inne virker det som om at for noen er greit å bruke en viss sum på hifi, alt over er , bortkasta, galskap osv osv
    allså det samme som de som ikke har hifi som hobby synes, det er mange måter å bruke penger på hobby og interesse, og det bør strengt talt være opp til hver enkellt å avgjøre selv, liker man ikke det, eller "vet bedre" , så hold det for deg selv, mener jeg

    xxx fingra for at forhandlingene går iorden, og at forsterkeren havner i norge ;D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.451
    Antall liker
    20.296
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    jokris skrev:
    300B skrev:
    Hifisentralen er et merkelig sted ...

    Om noen på tidssonen.no vurderer å anskaffe seg en klokke til 500K, eller noen på bimmers.no vurderer en BMW til 1,5 mill ender ikke tråden i krangling.

    Hvorfor er det slik ? Dette skal jo være morrotråder ....

    300B.
    godt poeng, her inne virker det som om at for noen er greit å bruke en viss sum på hifi, alt over er , bortkasta, galskap osv osv
    allså det samme som de som ikke har hifi som hobby synes, det er mange måter å bruke penger på hobby og interesse, og det bør strengt talt være opp til hver enkellt å avgjøre selv, liker man ikke det, eller "vet bedre" , så hold det for deg selv, mener jeg

    xxx fingra for at forhandlingene går iorden, og at forsterkeren havner i norge ;D
    Grunnen er at her inne er det en del som ikke har lyd og musikk som hobby, men derimot mikke og makke og målinger. For de er det å lage selv, billigst mulig, essensen i hobbyen. Og de evner ikke å fatte at andre ikke tenker som de. Ergo hiver de seg på alle slik tråder, med livet som innsats.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Jeg synes for så vidt ikke det å kalle det galskap å bruke så mye penger på hifi, er noe problem i denne eller andre tråder heller. Problemet er måte det er blitt lagt fram på.

    Det er ganske stor forskjell på å si at "for meg ville det vært komplett galskap å bruke så mye penger på et produkt jeg ikke har hørt, og samtidig tror kan være mulig å få like bra for en langt lavere sum", til å kalle det patetisk at noen faktisk er villige til å bruke de summene på et slikt produkt.

    Jeg kjenner svært mange som mener de har et veldig bra stereoanlegg. Det kostet jo hele 5000 kroner fra Elkjøp eller deromkring, mens de billigste får du for bare et par tusen kroner. De synes jeg er rablende gal som har stereoanlegg til flere hundre tusen kroner, og ville trolig syntes det om det kostet "bare" 30.000 også.

    For de som er så aktive som oss innen vår hobby er et anlegg til 30.000 trolig langt mindre vanlig enn ett til 300.000 (for å ta en sum), men etter min mening har verken elkjøpsfantastene eller vi som har veldig bra anlegg rett til å definere hva som er galskap, patetisk eller fornuftig for andre enn oss selv.

    Roy
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.259
    Antall liker
    2.856
    Torget vurderinger
    16
    lars_erik skrev:
    jokris skrev:
    300B skrev:
    Hifisentralen er et merkelig sted ...

    Om noen på tidssonen.no vurderer å anskaffe seg en klokke til 500K, eller noen på bimmers.no vurderer en BMW til 1,5 mill ender ikke tråden i krangling.

    Hvorfor er det slik ? Dette skal jo være morrotråder ....

    300B.
    godt poeng, her inne virker det som om at for noen er greit å bruke en viss sum på hifi, alt over er , bortkasta, galskap osv osv
    allså det samme som de som ikke har hifi som hobby synes, det er mange måter å bruke penger på hobby og interesse, og det bør strengt talt være opp til hver enkellt å avgjøre selv, liker man ikke det, eller "vet bedre" , så hold det for deg selv, mener jeg

    xxx fingra for at forhandlingene går iorden, og at forsterkeren havner i norge ;D
    Grunnen er at her inne er det en del som ikke har lyd og musikk som hobby, men derimot mikke og makke og målinger. For de er det å lage selv, billigst mulig, essensen i hobbyen. Og de evner ikke å fatte at andre ikke tenker som de. Ergo hiver de seg på alle slik tråder, med livet som innsats.
    Nå var det vel strengt tatt ikke DIY-garden eller den såkalte målemafiaen som forsøplet denne tråden. Hovedmannen bak det meste av dritten sitter jo med et mid-fi kjøpeanlegg til noen tusen lapper og ser verden kun fra den vinkelen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn