Holy shit! De kan bli mine.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • monolake

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Det ser i øyeblkket litt svart ut. Vi har kommet frem til enighet om pris, men ikke om betalngsbetingelser og der stopper det opp. Så i øyeblikket tror jeg ikke dette blir noe av. Det gjelder dog kun 2011 monoblokkene. 268 forforsterkeren og 223 phono trinnet ser det dog lyst ut for.

    Edit: Selger sa først at han hadde flere kjøpere på hånden og at en stor porsjon forskuddsbetaling nå måtte til. Det er ikke mulig for meg. Jeg trenger en jevn nedbetaling. Det svarte han først at ikke var mulig da de andre kjøperne stod klare. Jeg aksepterte at disse ikke ble mine og skrev at jeg forstod og at han da bare måtte selge. Til svar skriver han nå at jeg må ta kontakt når jeg har penger nok til hans ønskede nedbetaling så får vi håpe at de ikke er solgt. Kanskje står det ikke kjøpere radet opp likevel og at dette er et forsøk på å presse meg.


    Vi får se.



    Det var dog meget irriterende med ham sælger, håber det går i orden med handlen håber på det bedste for dig.
    Roysen
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips monolake er å starte å skrive helt i bunn av meldingen. Etter der det står [/quote]. Da er det lettere å se hva du har skrevet. ;)


    Geir Arne
     

    monolake

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    ganilsen skrev:
    Et lite tips monolake er å starte å skrive helt i bunn av meldingen. Etter der det står
    . Da er det lettere å se hva du har skrevet. ;)


    Geir Arne
    [/quote]

    Ah ok sporty missede det før skal nok lige notere det
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Tror kanskje du må øve deg litt! ;D

    Og tro meg, sånn for sikkerhets skyld - det er ikke vondt ment! :)
    Håper du ser humoren i det hele?
    Nevner dette for sikkerhets skyld, ettersom det er farlig fort gjort å bli misforstått i denne tråden. ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Roysen skrev:
    Imperial,

    Har du noen linker til disse forumene det står om FMA og FMA 2011 spesielt?

    Mvh
    Roysen
    Jeg skriver fra hukommelsen min , for det meste, av det jeg har lest overalt over årene.
    Men... jeg bruker ikke så mye bookmarks, for jeg husker ting etter å ha lest det en gang, så noen kjappe linker akkurat nå har jeg ikke, desverre.
    Jeg bruker firefox med flere oversetter apps til å pløye meg igjennom greiene.
    my-hiend.com (Japan) f.eks review33 (kina?), soundchamber (hong kong) , u-audio (taiwan), audionet (taiwan) ,axxis (japan),gearslutz (Usa), Hifi play (Kina), jd-bbs, hello-trade, gzhifi (kina), homecinema (fransk), HDAVChina, lowyat.net
    Det er endeløst flere egentlig.. utrolig mye sites. Mye blogs også ,hifi-unlimited f.eks, hjemmesider har jeg vært innom.
    Så jeg tråler da poster, oversetter, resøker med google, oversetter.. det er rene detektivarbeide dette, er det av og til.

    "IM translate" og "Google translate og wictionary 5.0" Altavista babelfish og flere andre oversettersider,for å oversette pdf filer og slik på da asiatiske språk.

    Kanskje jeg finner en liten setning, en link,trykker på den, sånn går nu dagan... Så lagrer jeg i topplokket.
    Ja. Så fordi jeg husker så bra... så er det sjelden jeg bruker bookmarks, desverre. (Hadde jeg bare vært så flink i rettskriving.. ;D)
    Det er mye info å finne iallefall på Hjemmesiden til FM Acoustics selv, og så står det jo endel på den amerikanske importørens side: www.Audiolimits.com

    Før om årene var det en konge site som het www.netasia.com men den gikk ned i 2006... der stod endel om FM Acoustics.

    Akkurat om 2011, så har jeg vel i posten over nesten summert det som er kjent om de... det er sannelig ikke mye info å finne, om akkurat 2011.
    Wizard vet sikkert mer enn meg der altså.

    Ja, om jeg kommer over noe så skal jeg linke her i tråden.

    Men kan du ikke spørre han som skal selge sakene da, hvor han pleier å surfe? Han vet sikert masse han.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg har gjort en del research de siste dagene jeg også. Det mest interessante er at FM Acoustics Resolution Series 2011 i følge enkelte er den samme innmaten som FM Acoustics 2001a fra studio serien deres.

    Mon tro om det er noe i det. De kan jeg nemlig også skaffe til en langt lavere pris. Ikke så fancy kabinett, men kanskje samme lyd?

    Mvh
    Roysen
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Her et bilde av FM2001A som kom i 1995.


    Baksiden


    Innmaten
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Roysen skrev:
    Jeg har gjort en del research de siste dagene jeg også. Det mest interessante er at FM Acoustics Resolution Series 2011 i følge enkelte er den samme innmaten som FM Acoustics 2001a fra studio serien deres.

    Mon tro om det er noe i det. De kan jeg nemlig også skaffe til en langt lavere pris. Ikke så fancy kabinett, men kanskje samme lyd?

    Mvh
    Roysen
    Tja, 2001a har ca 5-600watt i 8 ohm, så de er faktisk litt mindre. 2001a er fra før 1994/1995

    Om de låter likt. Det vet jeg ikke altså.

    Jeg vet om det 2001a paret ja, som er tilsalgs.
    Det er jo 220volt 50hz psu i disse tror jeg, er iallefall det i landet de selges.

    Kursen er nermest 1: 1 forresten, valutaene imellom.

    Ikke ta noen sjanser Roy. Vær sikker, og ikke kjøp av dårlig tid.
    Det dukker fort nok om nye sjanser inne FM markedet. (akkurat med 2011... aner ikke altså)
    Men i 2001 var det to par som var solgt til Honkong iallefall, jeg regner med att du har blitt tilbudt ett av dem?

    Det virker jo som du er edruelig i så måte. Er bra det.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, her taes det ikke slike sjanser. Jeg vil være sikker.

    Mvh
    Roysen
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Det er jo 220volt 50hz psu i disse tror jeg, er iallefall det i landet de selges.
    Alle studio effektene til FMA kan brukes over hele verden uten modifikasjoner.

    Ingen problemer med å bruke de på 110-240V, 50-60Hz.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Hei Roysen!

    Nå som det (dessverre) ser ut til at muligheten for en erhvervelse av FMA2011kanskje svinner hen, stikker jeg inn et lite spørsmål av ren nysjerrighet:
    I innlegg nr.277, skriver du: Dersom man skal drømme videre kunne man ideelt sett ønsket seg noe som fylte ut frekvensgangen under 20Hz siden jeg idag er vant til høytalere som spiller helt ned til 5Hz
    Hva betyr dette i praksis, og hva slags høyttalere er det snakk om her??
    Man skal jo ha ganske så formidable elementer / samlet elementareale, og gjerne i kombinasjon med heftige membranutsving, for å "nyttiggjøre" seg av frekvenser nedimot 5Hz?

    Noe som jo ligger langt under det hørbare området, men sikkert følbart? Vel og merke om ovennevnte kombinasjon er til stede, i fullt monn.
    Men i hvilken sammenheng finner man såpass lave frekvenser? Neppe hva musikk angår.
    Man kan sikkert vri det hele i retning av "headroom", og det er kanskje en forklaring? Eller er det glemt et ett- eller to-tall foran femtallet?
    Om det virkelig er slik at høyttalerne du er vant til spiller såpass lavt i frekvens, så behøver du vel strengt tatt ikke en sub, som du nevner som en ønsket komplementering?

    Som du ser, så følger jeg fortsatt med i denne tråden, som jeg - tro det eller ei - finner interessant!
    Avslutningvis vil jeg be om at dette mitt innlegg, ikke avfeies som svada eller no-nosense.

    Ser frem til et avklarende svar, hva mine spørsmål og kommentarer angår! :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    FMA testet engang hvor mye en av ampene sine tålte, dvs, hvor mye greier den egentlig å yte om vi prøver å drepe den?
    De prøvde seriøst å drepe en av dem... tappert forsøk!

    De testa med FM811 stereotrinnet. De klarte å få det til å trekke 50 ampere i fra veggen, og det tilsvarer 6200w ut av terminalene... Ampen overlevde... Transformatoren i ampen så da ett øyeblikelig trekk fra veggen på over 9000w... 11.5kv teoretisk, men så mye klarer ikke trafoen å absorbere.. den er jo bare ratet til 2.9...
    811 er ratet til ca 450w i 8 ohm... headroom? 6200w (tilsvarer 28A ved 230volt.. reelt mulig trekk)!!!! SHITE!!!!!
    Man aner hvorfor firmaet ønsker att man skal bruke "forcelines" kablene... de er nødvendige!!!

    Very tight... ;D i 1991 kostet en 811 MK I ca 27 tusen dollar.

    Ja, og som Wizard nevner, de starter opp, noen av seriene, på de fleste nett.

    FMA er også veldig på å yte service til kunder som da eier amper, altså, har du en gammel amp(en FMA) De overhaler mer enn gjerne! Ingen amp er for gammel!

    FMA ble opprett i 1973 forresten. Så i 2013 er de 40 år som nevnt....

    mvh
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Som Imperial nevner er trafoen i 811 på 2,9KVA, den er ikke en vanlig toroid type.
    811 leverer 440w i 8 ohm, 750w i 4 og 1350w i 2 ohm.
    Dempings faktor - 400 i nedre og midtre frekvensene, 200 i de øvre.
    S/N -115dB uw. CMRR -80dB - 50Hz.

    Kan også nevne at xlr inngangen har automatisk gjenkjenning av det innkomne signalet.
    Standard på alle FMA effekter - pin 3 er +, men hvis preampen har 2+ ut, så switcher 811 automatisk over til pin 2+.

    Har den sveitsiske prislista fra 1997 - 811 - Sfr 64000.

    811II pris i 2002 Sfr 90000.

    Nyeste 1811 pris ca Sfr 130000.
    1811 kan trekke opptil 10000w fra veggen.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Scrooge skrev:
    Hei Roysen!

    Nå som det (dessverre) ser ut til at muligheten for en erhvervelse av FMA2011kanskje svinner hen, stikker jeg inn et lite spørsmål av ren nysjerrighet:
    I innlegg nr.277, skriver du: Dersom man skal drømme videre kunne man ideelt sett ønsket seg noe som fylte ut frekvensgangen under 20Hz siden jeg idag er vant til høytalere som spiller helt ned til 5Hz
    Hva betyr dette i praksis, og hva slags høyttalere er det snakk om her??
    Man skal jo ha ganske så formidable elementer / samlet elementareale, og gjerne i kombinasjon med heftige membranutsving, for å "nyttiggjøre" seg av frekvenser nedimot 5Hz?

    Noe som jo ligger langt under det hørbare området, men sikkert følbart? Vel og merke om ovennevnte kombinasjon er til stede, i fullt monn.
    Men i hvilken sammenheng finner man såpass lave frekvenser? Neppe hva musikk angår.
    Man kan sikkert vri det hele i retning av "headroom", og det er kanskje en forklaring? Eller er det glemt et ett- eller to-tall foran femtallet?
    Om det virkelig er slik at høyttalerne du er vant til spiller såpass lavt i frekvens, så behøver du vel strengt tatt ikke en sub, som du nevner som en ønsket komplementering?

    Som du ser, så følger jeg fortsatt med i denne tråden, som jeg - tro det eller ei - finner interessant!
    Avslutningvis vil jeg be om at dette mitt innlegg, ikke avfeies som svada eller no-nosense.

    Ser frem til et avklarende svar, hva mine spørsmål og kommentarer angår! :)
    Scrooge,

    Du stiller spørsmål jeg har problemer med å gi noe teoretisk godt svar på. Det må nesten oppleves og føles på kroppen hva høytalere som spiller under 20 Hz gjør med lytteopplevelsen. Man opplever en helt annen fysisk tilstedeværelse. Selvsagt har ikke alle opptak informasjon så langt ned.

    Faktaspørsmål kan jeg svare på:
    - mine Audio Physic Cerubin har 8 stk 10 tommers basselementer i hver høytaler.
    - de spiller flatt ned til 7Hz og -3db ved 5Hz
    - disse høytalerne skal selges for å gi plass til Rockport Arrakis 2 som spiller ned til 20Hz - derav ønsket om subwoofere.

    Mvh
    Roysen
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Takker så mye for svar, og ikke minst - info om høyttaleren det er snakk om.
    Med en såpass bestykning / specs, så "ser" jeg jo at muligheten er til stede. :)

    Ellers har jeg jo en viss ide om hva frekvenser fra 20Hz og nedover kan gi av opplevelser, såpass har jeg opplevd både "hjemme og borte", for å si det slik.
    Men som du sier - så er det slett ikke alle opptak som har informasjon såpass langt ned i frekvens.

    Ett og annet opptak fra et stort kirkeorgel kanskje, og kanskje mer eksotiske instrumenter jeg ikke kjenner frekvensomfanget for?
    Takker igjen for info!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Her er forøvrig en test (på et eller annet språk jeg ikke forstår - kanskje noen vet hvordan man kan få den oversatt her på nettet) av FM Acoustics Resolution Series 268 Linestage Preamplifier og FM Acoutics Resolution Series 2011 Anniversary Reference Mono Amplifiers.

    http://www.fmacoustics.com/pdf/audioland_74.pdf

    Dette skrives også om FM Acoustics (FM som står for "For Music and") på Wikipedia:

    "The company goes to extraordinary lengths to maintain high employee morale, notably there is no time limit or production quota for any manufacturing step. Variations in employee productivity are expected and allowed. Despite high product demand, no delivery pressure is exerted on manufacture. Growth has been organic and years of training are devoted to new employees."

    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_Acoustics_of_Switzerland

    Mvh
    Roysen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Scrooge skrev:
    Ellers har jeg jo en viss ide om hva frekvenser fra 20Hz og nedover kan gi av opplevelser, såpass har jeg opplevd både "hjemme og borte", for å si det slik.
    Men som du sier - så er det slett ikke alle opptak som har informasjon såpass langt ned i frekvens.
    Det var en tråd om dette emne engang. Jeg tror fortsatt at dette har med effekten av at f.eks det å trampe i gulvet (de laveste frekvensene) som gir en viss romfølelse. Med det er vel bare et fåtall opptak som har slike type lyder. En subwoofer forandrer selvsagt ikke (rom)informasjonen i de høyere frekvensene fra hovedhøyttalere.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Scrooge skrev:
    Ellers har jeg jo en viss ide om hva frekvenser fra 20Hz og nedover kan gi av opplevelser, såpass har jeg opplevd både "hjemme og borte", for å si det slik.
    Men som du sier - så er det slett ikke alle opptak som har informasjon såpass langt ned i frekvens.
    Det var en tråd om dette emne engang. Jeg tror fortsatt at dette har med effekten av at f.eks det å trampe i gulvet (de laveste frekvensene) som gir en viss romfølelse. Med det er vel bare et fåtall opptak som har slike type lyder. En subwoofer forandrer selvsagt ikke (rom)informasjonen i de høyere frekvensene fra hovedhøyttalere.
    Jeg tror du vil bli overrasket dersom du hørte et oppsett med godt integrerte subwoofere for deretter å høre det samme oppsettet med subwooferne frakoblet.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Dette skrives også om FM Acoustics (FM som står for "For Music and") på Wikipedia:

    "The company goes to extraordinary lengths to maintain high employee morale, notably there is no time limit or production quota for any manufacturing step. Variations in employee productivity are expected and allowed. Despite high product demand, no delivery pressure is exerted on manufacture. Growth has been organic and years of training are devoted to new employees."

    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_Acoustics_of_Switzerland

    Mvh
    Roysen
    Nja, ville ikke brydd meg så mye om akkurat det. Det er typisk en artikkel som nesten aldri leses og som neppe redigeres av andre en de svært få som er spesielt interesserte i temaet. Det høres ut som om de har skrevet den selv. Innholdet kan godt være riktig det, for all del, men at noe slikt står på Wikipedia betyr på ingen måte at det er sant eller kvalitetsikret eller sjekket på noen måte.

    Ser til forveksling likt ut som noe som ville stå i en reklamebrosjyre eller på egen hjemmeside.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Dette skrives også om FM Acoustics (FM som står for "For Music and") på Wikipedia:

    "The company goes to extraordinary lengths to maintain high employee morale, notably there is no time limit or production quota for any manufacturing step. Variations in employee productivity are expected and allowed. Despite high product demand, no delivery pressure is exerted on manufacture. Growth has been organic and years of training are devoted to new employees."

    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_Acoustics_of_Switzerland

    Mvh
    Roysen
    Nja, ville ikke brydd meg så mye om akkurat det. Det er typisk en artikkel som nesten aldri leses og som neppe redigeres av andre en de svært få som er spesielt interesserte i temaet. Det høres ut som om de har skrevet den selv. Innholdet kan godt være riktig det, for all del, men at noe slikt står på Wikipedia betyr på ingen måte at det er sant eller kvalitetsikret eller sjekket på noen måte.

    Ser til forveksling likt ut som noe som ville stå i en reklamebrosjyre eller på egen hjemmeside.
    ...men det står nå der. Ta det for hva det er. Jeg har kun henvist oppmerksomheten til det som er skrevet der og det går vel tydelig frem at jeg ikke har noen som helst mulighet til å verifisere eller avkrefte dette. På den annen side har vel heller ikke du mulighet til det?

    Det jeg kan bekrefte er at det har vært opptil 24 måneders venteliste på enkelte av deres produkter som jo kunne stemme ganske godt med det som skrives på Wikipedia.

    Mvh
    Roysen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.987
    Antall liker
    13.413
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er 10 års venteliste på riaa´n min og......... ::)
    mvh
    Leif
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Blir som å tro på all reklame for produsenter det der.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Blir som å tro på all reklame for produsenter det der.
    Ventelistetiden er korrekt. Teksten ble hentet fra Wikipedia og ikke fra deres hjemmeside. Så en viss forskjell sammenlignet med å tro på all reklame er det. Når det gjelder FM Acoustics tror jeg dette stemmer. Vet du noe som kan tilsi at jeg i så fall tror feil?

    Mvh
    Roysen
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Man må aldri regne Wikipedia som en sannhet. Wikipedia er et frivillig prosjekt der en rekke tilfeldige personer skriver fritt og det finnes en relativt begrenset kvalitetssikring.

    Har funnet flere direkte feil og store misforståelser, spesielt om teknikse ting.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Dette er plaketten til et av parene som befinner seg i Japan - eieren har 2 par.

    Det skal visst være solgt 15 par til Japan.
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    ElvisRuler skrev:
    Man må aldri regne Wikipedia som en sannhet. Wikipedia er et frivillig prosjekt der en rekke tilfeldige personer skriver fritt og det finnes en relativt begrenset kvalitetssikring.

    Har funnet flere direkte feil og store misforståelser, spesielt om teknikse ting.
    Selvsagt! Det betyr imidlertid ikke at det som står der MÅ være usant?

    Mvh
    Roysen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.160
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Dette skrives også om FM Acoustics (FM som står for "For Music and") på Wikipedia:

    "The company goes to extraordinary lengths to maintain high employee morale, notably there is no time limit or production quota for any manufacturing step. Variations in employee productivity are expected and allowed. Despite high product demand, no delivery pressure is exerted on manufacture. Growth has been organic and years of training are devoted to new employees."

    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_Acoustics_of_Switzerland

    Mvh
    Roysen
    Nja, ville ikke brydd meg så mye om akkurat det. Det er typisk en artikkel som nesten aldri leses og som neppe redigeres av andre en de svært få som er spesielt interesserte i temaet. Det høres ut som om de har skrevet den selv. Innholdet kan godt være riktig det, for all del, men at noe slikt står på Wikipedia betyr på ingen måte at det er sant eller kvalitetsikret eller sjekket på noen måte.

    Ser til forveksling likt ut som noe som ville stå i en reklamebrosjyre eller på egen hjemmeside.
    Bilder lyver ikke heter det. Ikke dårlige en gang.
    Det jeg kan se av bilder i denne tråden er at komponentene som benyttes er helt standard. Det samme om kretskortene. Det er helt standard enkeltsidig (så langt jeg har observert) epoxy laminat. Tror neppe det er gull på undersiden heller.
    Det er kanskje "hand made", men det betyr ikke bedre kvalitet. Bare mer variabel.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Bilder lyver ikke heter det. Ikke dårlige en gang.
    Det jeg kan se av bilder i denne tråden er at komponentene som benyttes er helt standard. Det samme om kretskortene. Det er helt standard enkeltsidig (så langt jeg har observert) epoxy laminat. Tror neppe det er gull på undersiden heller.
    Det er kanskje "hand made", men det betyr ikke bedre kvalitet. Bare mer variabel.
    Du er ikke den føste til å skrive det, at kvaliteten ikke er noe spesielt.
    Transistorene som er brukt matches først til 0,1%, så blir de lyttet til, og de som "låter" best blir brukt.
    Kondensatorene matches til 0,25%.

    Ferdige produkter innbrennes i 200 timer og deretter vibrasjonstestes i 1 time, så testes de igjen.
    Effektene er garantert å holde i 32 år - 10 timers bruk hver dag - 365 dager i året.

    Har aldri hatt noen problemer med FMA produkter noensinne, de fungerer hver gang.

    Det kan man ikke si om ARC Ref 40 Anniv. - allerede nå begynner de å feile.
    Selvom det ser veldig bra ut innvending, så betyr det ikke super kvalitet.

    Her en defekt Multicap kondensator på ARC Ref 40.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.153
    Antall liker
    8.195
    Torget vurderinger
    12
    Audiomix skrev:
    Bilder lyver ikke heter det. Ikke dårlige en gang.
    Det jeg kan se av bilder i denne tråden er at komponentene som benyttes er helt standard. Det samme om kretskortene. Det er helt standard enkeltsidig (så langt jeg har observert) epoxy laminat. Tror neppe det er gull på undersiden heller.
    Det er kanskje "hand made", men det betyr ikke bedre kvalitet. Bare mer variabel.
    Du er god. Jeg greier ikke å se om dette er standard eller selektert eller spesialproduksjon. Bare at de ikke er prangende. Ei heller kan jeg se om de er matchede, hvilke toleranser som de har eller noe annet. At håndbygg må være mer variable enn maskinprodusert kan skyldes dårlig forarbeid og lav håndverksmessig kvalitet. FMA gir meg inntrykk av å ha kontroll på alt dette.

    Edit: og wizard bekreftet mine mistanker mens jeg saktmodig knottet inn dette innlegget :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det betyr alså at alle andre produkter varierer i kvalitet slik at noen er uheldige og andre heldige med hvilke komponenter de har satt inn? Hvilke komponenter sjekker dem? Monterer og lodder dem forsterkerne i deres egne lokaler i Sveits eller er de som i de nesten alle tilfeller kjøpt opp fra enkelte hemmelige produsenter i Asia? Eller har de folk som sjekker dem i Asia i bedriften der? Er kretsløsningene konstruert av egne ingeniører? Hvorfor er det standard kabler i en forsterker til 1,5 mill eller hva det nå var? For så å koble de til ekstremt dyre kabler utvendig? En litt morsom tanke er presentasjoner av ekstrem dyr HiFi uten eksklusiv forkledningen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.153
    Antall liker
    8.195
    Torget vurderinger
    12
    Da ville FMA stå seg godt. Og når vi er i gang. Hvordan ser du at det er standardkabler Lyngen? Selger ikke FMA egne kabler? Ikke utenkelig at slikt finnes inne i boksene, men det blir spekulasjon. Og det hadde sikkert vært greit å unngå enda en kabelaktig tråd.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Greit å styre unna enda en kabeldebatt ja - det har vel vært nok liv i tråden fra før av :)

    @Roysen - håper det går din vei :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lyngen skrev:
    Det betyr alså at alle andre produkter varierer i kvalitet slik at noen er uheldige og andre heldige med hvilke komponenter de har satt inn? Hvilke komponenter sjekker dem? Monterer og lodder dem forsterkerne i deres egne lokaler i Sveits eller er de som i de nesten alle tilfeller kjøpt opp fra enkelte hemmelige produsenter i Asia? Eller har de folk som sjekker dem i Asia i bedriften der? Er kretsløsningene konstruert av egne ingeniører? Hvorfor er det standard kabler i en forsterker til 1,5 mill eller hva det nå var? For så å koble de til ekstremt dyre kabler utvendig? En litt morsom tanke er presentasjoner av ekstrem dyr HiFi uten eksklusiv forkledningen.
    Igjen...føler du at du treffer intensjonen med tråden...?

    Sitter det virkelig så langt inne at andre har mulighet til å skaffe seg disse produktene...?

    Mvh
    OMF
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OMF skrev:
    Lyngen skrev:
    Det betyr alså at alle andre produkter varierer i kvalitet slik at noen er uheldige og andre heldige med hvilke komponenter de har satt inn? Hvilke komponenter sjekker dem? Monterer og lodder dem forsterkerne i deres egne lokaler i Sveits eller er de som i de nesten alle tilfeller kjøpt opp fra enkelte hemmelige produsenter i Asia? Eller har de folk som sjekker dem i Asia i bedriften der? Er kretsløsningene konstruert av egne ingeniører? Hvorfor er det standard kabler i en forsterker til 1,5 mill eller hva det nå var? For så å koble de til ekstremt dyre kabler utvendig? En litt morsom tanke er presentasjoner av ekstrem dyr HiFi uten eksklusiv forkledningen.
    Igjen...føler du at du treffer intensjonen med tråden...?
    Nei, men det er ikke OT. Det handler om produktet.

    Sitter det virkelig så langt inne at andre har mulighet til å skaffe seg disse produktene...?
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.451
    Antall liker
    20.296
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lyngen skrev:
    OMF skrev:
    Lyngen skrev:
    Det betyr alså at alle andre produkter varierer i kvalitet slik at noen er uheldige og andre heldige med hvilke komponenter de har satt inn? Hvilke komponenter sjekker dem? Monterer og lodder dem forsterkerne i deres egne lokaler i Sveits eller er de som i de nesten alle tilfeller kjøpt opp fra enkelte hemmelige produsenter i Asia? Eller har de folk som sjekker dem i Asia i bedriften der? Er kretsløsningene konstruert av egne ingeniører? Hvorfor er det standard kabler i en forsterker til 1,5 mill eller hva det nå var? For så å koble de til ekstremt dyre kabler utvendig? En litt morsom tanke er presentasjoner av ekstrem dyr HiFi uten eksklusiv forkledningen.
    Igjen...føler du at du treffer intensjonen med tråden...?
    Nei, men det er ikke OT. Det handler om produktet.

    Sitter det virkelig så langt inne at andre har mulighet til å skaffe seg disse produktene...?
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
    Fint det. Start en tråd med det temaet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lyngen skrev:
    OMF skrev:
    Lyngen skrev:
    Det betyr alså at alle andre produkter varierer i kvalitet slik at noen er uheldige og andre heldige med hvilke komponenter de har satt inn? Hvilke komponenter sjekker dem? Monterer og lodder dem forsterkerne i deres egne lokaler i Sveits eller er de som i de nesten alle tilfeller kjøpt opp fra enkelte hemmelige produsenter i Asia? Eller har de folk som sjekker dem i Asia i bedriften der? Er kretsløsningene konstruert av egne ingeniører? Hvorfor er det standard kabler i en forsterker til 1,5 mill eller hva det nå var? For så å koble de til ekstremt dyre kabler utvendig? En litt morsom tanke er presentasjoner av ekstrem dyr HiFi uten eksklusiv forkledningen.
    Igjen...føler du at du treffer intensjonen med tråden...?
    Nei, men det er ikke OT. Det handler om produktet.

    Sitter det virkelig så langt inne at andre har mulighet til å skaffe seg disse produktene...?
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
    I Roysens tråd om hans egne prioriteringer, hvorfor snakker DU lyngen om hva som er " uforholdsmessig" dyrt... Skal du betale for noe av dette ? :-X
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HCS skrev:
    I Roysens tråd om hans egne prioriteringer, hvorfor snakker DU lyngen om hva som er " uforholdsmessig" dyrt...
    Nei, dette var ille ja :-[. Beklager at jeg sa min mening og mine tanker. Det riktige svaret skulle vært: WOW :D.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.923
    Antall liker
    29.420
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
    Hehe, sist jeg kikket gjennom denne tråden, tenkte jeg at det eneste klassiske kortet som ikke var spilt ut her var "tenk-på-de-sultende-barna-i-Afrika" -kortet. Og jaggu, her kom det! ;D ;D ;D

    Keep up the good work!

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    tkr skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg hadde aldri brukt så mye en forsterker når omtrent alt i boksen er standard produkter. Hadde jeg hatt frie tøyler økonomisk så hadde jeg satset stort på lytterom og et utrolig bra anlegg som er dyrt, men ikke uforholdsmessig dyrt. Jeg ville ikke følt meg lurt. Penger til overs er det mye annet å legge i. F.eks noe som er til nytte til andre som ikke er så heldig som oss.
    Hehe, sist jeg kikket gjennom denne tråden, tenkte jeg at det eneste klassiske kortet som ikke var spilt ut her var "tenk-på-de-sultende-barna-i-Afrika" -kortet. Og jaggu, her kom det! ;D ;D ;D

    Keep up the good work!

    mvh
    Det kan synes som om den moralske grensen for pris på stereoanlegg vs donasjoner til sultne barn ligger på ca 200k i nypris.

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn