Snickers-is
Bransjeaktør
Sånn, da var jeg ferdig med å ødelegge for en liten stund
Det tror jeg kan skyldes at dere kom mye nærmere området der diskant begynner å diffuseres av alt mulig i rommet og ørene filtrerer på en helt annen måte.bare for å ha sagt det likte vi ikke deling på 5K og jeg deler på 8K mellom 4001 og 2001 i JMLC270 resp 1400
Det er jo veldig vanskelig å si noe eksakt om, men veldig typisk så fører 2" munning til at man ser problemer fra mellom 10 og 15kHz. Jo større throat man har jo mer nøyaktig må fasepluggen og hornprofilen være for ikke å rote til formen på bølgefronten. Det er først ved høye frekvenser at dette begynner å slå til for fullt. Du har jo nesten 10cm bølgelengde ved 3,8k så det kan virke noe usannsynlig IMO.Mens du er i slaget, Snickers;
Jeg ser at både trax200 og jmlc 200t, som begge bruker drivere med 2" munning har litt rusk rundt 3800 hz. Kan det ha å gjøre med størrelsen på munningen? (HOM?)
Akkurat den teorien isolert sett er robust. Problemet er at for å få testet slikt i praksis er det vanskelig å finne en situasjon der man ikke har andre faktorer å ta hensyn til.teorien sitter (trolig), men har du noe system som omsetter den i praksis, som man kunne fått hørt?
mvh
Leif
De har brukt BMS 4590 i målingene. Kanskje det også er noen egenskaper i drivern som kommer frem?Mens du er i slaget, Snickers;
Jeg ser at både trax200 og jmlc 200t, som begge bruker drivere med 2" munning har litt rusk rundt 3800 hz. Kan det ha å gjøre med størrelsen på munningen? (HOM?)
De har brukt BMS 4590 i målingene. Kanskje det også er noen egenskaper i drivern som kommer frem?Mens du er i slaget, Snickers;
http://www.bmsspeakers.com/fileadmi...s_4590_2011-04_coaxial_compression_driver.pdf
Det kan det være ja. Er det tatt målinger også of axis med 2446?De har brukt BMS 4590 i målingene. Kanskje det også er noen egenskaper i drivern som kommer frem?Mens du er i slaget, Snickers;
http://www.bmsspeakers.com/fileadmi...s_4590_2011-04_coaxial_compression_driver.pdf
,,I et øyeblikk så er det maks 2-3 oktaver pr. horn.
I neste er det unngå deling kritisk 2-5k.
Jeg er forvirret.... det er vi alle
Men husker da du lekte med fulltoner Hornlyd, da var det en kjepphest å unngå deling i kritisk område!
Dette ser meget bra ut, men ikke glem at Seosen har ulik horisontal og vertikalspredning. Den sprer ganske smalt i vertikalplanet faktisk, og det får jo den flotte matchen til å bli litt ødelagt dessverre. Jeg synes allikevel det er verdt å prøve. Det jeg liker med Seos er at de sprer såpass jevnt og uten store hopp.Som hånd i hanske dette her:
Vis vedlegget 429481
Jeg vil tro at siden det blir mindre loobing fra 2800-3000 hz og ned til 1600 Hz så vil sammenhengen bli bedre samt at man er ute av det mest kritiske området for øret?
Og med tanke på 200 hornet, etter tips fra Snickers, finnes det en driver som er meget god fra 350-400 hz med 2" Exit og med 5" papirmembran.
En fordel med å gå lenger ned i 200 hornet hos meg er å redusere floor bounce fra de doble TD12 midbassene og en litt ruglete respons fra i 200-600 da bassfellene er mest effektive opp til 250 hz sånn ca. Dessuten sprer 200 hornet vesentlig mer ved 350-400 Hz enn 600 hz og da vil integrering mot TD12 midbassene bli jevnere.
Our patent pending designs utilize a neodymium magnet assembly and a 50mm voice coil.
The platform for each design is a 5” paper cone which offers superior damping properties.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/172704-critical-midhorn-build-7.html
Vis vedlegget 429482
Vis vedlegget 429508
Nå mener jeg og huske at at mine målinger med 2447 tracrix 200 var helt fine langt opp i frekvens, helt uten 3 khz problemene fra bms. Generelt mener jeg tractrix har bedre spredning enn jmlc, det ser en da også av diagrammene til autotech, nå må en også huske på at tractrix hornet her er et 200 horn - ikke 270.Samme det. Spent på 8k inntrykket du får
Hvis 1200 er målet støtter jeg deg på det valget, spherical eller seos ( selvsagt) . Et annet spørsmål blir jo hvem som trekker det lengste strået av tad 2001 og en Be storformat driver når delingen kommer ned i 1200 - forutsatt at du tenker å bruke t500.Dette ser meget bra ut, men ikke glem at Seosen har ulik horisontal og vertikalspredning. Den sprer ganske smalt i vertikalplanet faktisk, og det får jo den flotte matchen til å bli litt ødelagt dessverre. Jeg synes allikevel det er verdt å prøve. Det jeg liker med Seos er at de sprer såpass jevnt og uten store hopp.Som hånd i hanske dette her:
Vis vedlegget 429481
Jeg vil tro at siden det blir mindre loobing fra 2800-3000 hz og ned til 1600 Hz så vil sammenhengen bli bedre samt at man er ute av det mest kritiske området for øret?
Og med tanke på 200 hornet, etter tips fra Snickers, finnes det en driver som er meget god fra 350-400 hz med 2" Exit og med 5" papirmembran.
En fordel med å gå lenger ned i 200 hornet hos meg er å redusere floor bounce fra de doble TD12 midbassene og en litt ruglete respons fra i 200-600 da bassfellene er mest effektive opp til 250 hz sånn ca. Dessuten sprer 200 hornet vesentlig mer ved 350-400 Hz enn 600 hz og da vil integrering mot TD12 midbassene bli jevnere.
Our patent pending designs utilize a neodymium magnet assembly and a 50mm voice coil.
The platform for each design is a 5” paper cone which offers superior damping properties.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/172704-critical-midhorn-build-7.html
Vis vedlegget 429482
Vis vedlegget 429508
Hva med Tractrix 600 da?
Den kan jo kjøres ned i 900 Hz ihht datablad: TRACTRIX-600 - Horns by Auto-Tech
Regner med at den har et mer naturlig fall rundt 9-10K som gjør den enklere å dele mot Fostex T500.
Neihar du testet 2001 delt inn ved 8K?
Jo. Sånn som det står i dag med 2446be i Tractrix 200.men ikke over feks 2450 eller 2446?
Skal prøve både lav; 1500 hz og høy; 8-10000 hzmen delt inn hvor?
Syns tvert imot det er kjempeflott at noen med faglig tyngde 'modererer' litt, kan fort spore av når subjektive erfaringer og meninger presenteres som harde fakta.Sånn, da var jeg ferdig med å ødelegge for en liten stund