Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Du ønsker dele T200 lavt.
    Du har prøvd med BMS.
    Så nevner du alu membraner........
    Finner IKKE et eneste alumembran som er speccet til å dras under 500hz.
    Phenolic kan funke (du må rett og slett finne ut selv tror jeg), eller du må ha en driver som takler dette!

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg angående alu....? :)
    Det som var litt synd var at jeg ikke fikk sjekket BMS delt fra 400-1500

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Jeg har en hel kasse liggende, og kan godt sende over et par til deg. Har sjekket, og det ser ut til at de er helt identiske i geometri.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Viktigste forskjellen er at de er presstøpt kompositt i stedet for aluminium. Men de har veldig tykke vegger og er ekstremt stive så det er ikke noe tema at de ikke er solide nok.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du ønsker dele T200 lavt.
    Du har prøvd med BMS.
    Så nevner du alu membraner........
    Finner IKKE et eneste alumembran som er speccet til å dras under 500hz.
    Phenolic kan funke (du må rett og slett finne ut selv tror jeg), eller du må ha en driver som takler dette!

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg angående alu....? :)
    Det som var litt synd var at jeg ikke fikk sjekket BMS delt fra 400-1500
    Luretriks for å presse opp prisen om jeg vil kjøpe de ;)
    Klarte de 300-2800 klarer de vel 400-1500 også!
    Men du må finne ut hva som funker 1500 og oppover uansett om du ønsker dele T200 lavt!

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Valget av arbeidsområde for tractrix 200 er avgjørende for horn oppover.

Tror du må ta den avgjørelsen først, deretter velge horn som kan jobbe ned til t200 .

For diskanten sitt vedkommende vil jo 1200 og 3 k gi forskjellig horn/spredning i toppen ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Valget av arbeidsområde for tractrix 200 er avgjørende for horn oppover.

Tror du må ta den avgjørelsen først, deretter velge horn som kan jobbe ned til t200 .

For diskanten sitt vedkommende vil jo 1200 og 3 k gi forskjellig horn/spredning i toppen ?
    Målet er å få delefrekvensen nedover rundt 1000Hz. Det er det som av erfaring låter best hos meg. Altså; punktkilde fra 1-10K, sånn ca.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Veldig imponert over innsatsen her nå.
    Denne tråden er rene gullgruva for hornentusiaster på sentralen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, moro å lese eksprimenteringen din Hornlyd. :)

Jeg stusser litt over konklusjonene rundt delefrekvensene basert på psykoakustikk.
    Lydlokalisering fungerer etter ITD under 1000hz og IID/ILD over 1500hz med et crossoverområde mellom. Derfor vil jeg tro at delefrekvenser basert kun på dette burde holdes over 1500hz på grunn av faseproblematikk rundt delingen.

Hva som fungerer best og hvorfor er jo summen av mange faktorer så det er sikkert en plausibel årsak til at delefrekvensen fungerer best på 1000hz for deg, men for lydlokaliseringens del isolert sett ville jeg muligens.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Er det ikke bare å klinke til med Seos 30 når du først er i gang da?
    de SEOS 30 med 1,5 toms hals som sirkulerer fra Autotech er feilkonstruerte! de har bare forlenget halsen fra en 2 toms versjon, slik at ekspansjonen ikke starter med en gang ....

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Med de delefrekvensene som blir skissert her nå høres det jo egentlig ut som du skulle lånt mine Seos 24-4 med CMCD mens du hadde tilbudet :cool: Dog har jeg en følelse av at det aldri kommer noen store Seos/JBL constant directivity horn inn hos Hornlyd av estetiske grunner...
    Det ryktes for øvrig at det skal foregå en skikkelig shootout mellom Tractrix-rigg og M2 idag, håper dere putter BE membranene i 2450SL også slik at M2-konseptet får yte sin rettferdighet. M2 er jo litt små til å egentlig kunne sammenliknes mot Tractrix 200, på en annen side er de perfect match til AE 12-tommerne dine spredningsmessig ved delefrekvens på 1000-1200Hz et sted som vel ikke kan sies som Tractrix 200 slik du bruker de idag.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    de SEOS 30 med 1,5 toms hals som sirkulerer fra Autotech er feilkonstruerte! de har bare forlenget halsen fra en 2 toms versjon, slik at ekspansjonen ikke starter med en gang ....
    Er enig i at de ikke er like seos 24, men er seos basert på os waveguide ? - der sitter ikke fasepluggen rett ute i hornet, men litt inne i ( riktignok ikke så langt inn som på seos 30), heller en mellomting hvor man har en bøy ut fra fasepluggen og inn i konen.
    Et annet spørsmål er jo hvor stort handikap det brukte designet er i forhold til "korrekt " plassering.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Et horn har ofte ikke ren ekspansjon fra throat og helt ut. I de tilfeller man ikke har det kan det være snakk om en bølgefrontshaping som skal skje før ekspansjonen tiltar. I andre tilfeller kan det være diffraksjoner man er ute etter.

Om man monterer Seos 30 på en JBL 2446 2" eller 1,5" så vi forløpet fra fasepluggen og ut til ekspansjonen bli praktisk talt identisk.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold

Jeg stusser litt over konklusjonene rundt delefrekvensene basert på psykoakustikk.
    Lydlokalisering fungerer etter ITD under 1000hz og IID/ILD over 1500hz med et crossoverområde mellom. Derfor vil jeg tro at delefrekvenser basert kun på dette burde holdes over 1500hz på grunn av faseproblematikk rundt delingen.

Hva som fungerer best og hvorfor er jo summen av mange faktorer så det er sikkert en plausibel årsak til at delefrekvensen fungerer best på 1000hz for deg, men for lydlokaliseringens del isolert sett ville jeg muligens.
    Det er jo et par "men" oppi dette da. For det første vil man i større grad påvirkes av ITD fra et stereoanlegg enn fra den virkelige verden. Dette nettopp fordi en fase eller tidsforskyvning i den ene høyttaleren vil føre til umiddelbar dreining, også for frekvenser som normalt ligger langt over ITD-grensen og som vi da ellers ville lokalisert ved hjelp av IID.

For det andre vil det være naturlig å plassere delingen ved samme frekvens på høyre og venstre høyttaler. Hjernen evaluerer kun forskjellen i tid mellom de to ørene for å fastslå ITD, og tar sånn sett ikke hensyn til faseforholdet lydkildene måtte ha til andre kilder.

Sagt på en annen måte, om vi plasserer bare en høyttaler i et ekkofritt rom er det like lett å identifisere hvor den står om den er en så god som mulig fulltone eller en 17-veis høyttaler med svart belte i fasefeil.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nevnte SEOS 30 for 1,5 toms pancake driver blir helt feil
    vi så det først på målingene og så tok det litt tid før vi catchet hva som var feil...
    polakkene har rett og slett tatt en shortcut!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Hvis en driver-horn kombinasjon ikke fungerer optimalt er det ikke sikkert det er hornet sin skyld.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vitsen med SEOS profilen er vel at den starter ekspansjon ved halsen og ikke legger på en linjært ekspanderende trakt først....
    den knekken er ikke heldig....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Har vært klar over forholdet til seos 30, og har ettpar " slitne" utgaver, vurderer ombygging, men er redd jeg ødelegger hele greia -

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eneste du kan gjøre er vel å sage den av til 2", men hva er da vitsen?
    eller lage taklampe over spise-langbordet :cool:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    eneste du kan gjøre er vel å sage den av til 2", men hva er da vitsen?
    eller lage taklampe over spise-langbordet :cool:
    Jeg kunne lage en ny 1,5" hals plassert i riktig posisjon, spørsmålet er jo HVA er helt riktig posisjon ?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    seos 30 har egenskaper pga størrelsen, og ikke minst et glimrende valg til passiv deling . Det er verdt det hvis man treffer riktig mht ombyggingen, spørsmålet er også om det verdt og ha det det slik det er originalt, og hva er alternativet ? - som har de egenskapene

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    JBL 2360
    EV HR9040A....er dritkult, men med 1,3" :confused:
    et K horn jeg ikke husker navnet på
    sikkert flere og

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Plast i horn og sand i amp.
    Som om ikke det er ille nok så så jeg Hornlyd søke råd hos den lokale spåkona
    I dag. Mulig han er overforvirret av alle mulighetene. Foreskriver en solid dose
    Brunello og musikk natta lang

Vedlegg

• Liker
    Reaksjoner: LMC

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Det er jo et par "men" oppi dette da. For det første vil man i større grad påvirkes av ITD fra et stereoanlegg enn fra den virkelige verden. Dette nettopp fordi en fase eller tidsforskyvning i den ene høyttaleren vil føre til umiddelbar dreining, også for frekvenser som normalt ligger langt over ITD-grensen og som vi da ellers ville lokalisert ved hjelp av IID.

For det andre vil det være naturlig å plassere delingen ved samme frekvens på høyre og venstre høyttaler. Hjernen evaluerer kun forskjellen i tid mellom de to ørene for å fastslå ITD, og tar sånn sett ikke hensyn til faseforholdet lydkildene måtte ha til andre kilder.

Sagt på en annen måte, om vi plasserer bare en høyttaler i et ekkofritt rom er det like lett å identifisere hvor den står om den er en så god som mulig fulltone eller en 17-veis høyttaler med svart belte i fasefeil.
    Det er klart, men man har faseinformasjon fra opptaket å ta med i regnestykket i tillegg. Faseinformasjonen fra opptaket vil komme tydligere frem fra fulltonehøyttaleren enn 17 veishøyttaleren.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Nå:

Fireveis
    TAD2001 på topp delt ved 8000 Hz uten EQ (kun en finpuss på deleflanken)
    Storformat beryllium låter mindre anstrengt opp til 8K enn TAD2001 ned til 3K
    Toe in som snidder øra er best for min smak
    Snickers sin korrigering av bass, midbass og overgang mellom midbass og stort horn sitter som en kule
    Diverse god musikk
    Cune Rioja Gran Reserva 2008

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hans;
    Bare å komme - DSP-riggens liv ble som en døgnflues - kassene slaktes og pulveriseres i helga - etter en hel ukes liv.
    Kjør bare en liten omvei slik at jeg får erstatningsdriveren for den som sprang i lufta, i hus først.
    BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en driver-horn kombinasjon ikke fungerer optimalt er det ikke sikkert det er hornet sin skyld.
    I tilfelle SEOS 30 1,5" er det nok slik at det med fordel kunne vært bedre konstruert, eller rettere kanskje, bedre tilrettelagt for et større utvalg av drivere. Med JBL 2447 (1,5" Optimized Apperture) starter SEOS 30 å beame markant ved 6k. Hadde starten av hornet vært konstruert med utgangspunkt i flat bølgefront (0 grader åpningsvinkel ift en OS profil), så ville nok hornet også målt vesentlig bedre over 6k. Jeg registrerer også at de som har prøvd med nyere utgaver av JBL (2450sl, 2451 osv) opplever tilsvarende. Jeg ser derfor ikke bort fra at SEOS24 kan være et bedre valg for Hornlyd å prøve ut... hvis man da skal gå SEOS veien og oppnå størst mulig båndbredde med konstant spredning. Det finnes også andre "store" CD profiler som gjør en ok jobb. Et alternativ er selvsagt å lage hornet selv. Å skreddersy en stor OS, EOS, eller SEOS er relativt grei skuring.

Edit: Ei røys med skrivefeil

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn