SOEDAL skrev:
Personlig synes jeg det var en trivelig messe. Det meste var lydmessig ok, lite var direkte imponerende.
Etter min mening var det Lyric og Duet som hadde den beste lyden. Veldig forskjellige lydtyper, men bra hver på sin måte.
Verste lyden var hos Audiofreaks. Her orket jeg bare ikke sitte. Når jeg var innom spillte dem noe gammelt Queen. Forferdelig skurrete og grovkornet lyd med en skrikende mellomtone. Orket ikke å høre sangen ferdig. Merkelig at vi opplever lyden så forskjellig. Ser at enkelte mente at lyden hos Audiofreaks var bra. Jeg tror vel likevel at den dårlige lyden i stor grad handlet om rommet. Husker at det samme rommet låt tilsvarende dårlig i fjor, da med utstyr fra en annen leverandør.
Ellers så følte jeg at de små høyttalerne fra Neat virker lovende, og er ganske sikker på at de Triangle stativhøyttalerne som ble spillt på hos Maxwell er vannvittig gode.
Hei Sødal!
Jeg er en av de som opplevde lyden hos Lyric som veldig god, men jeg tror også at det kan oppleves motsatt og det mener jeg
er avhengig av musikken og kvaliteten på innspillingen.
Dette er jo et veldig avslørende anlegg/høyttalere med høy grad av oppløsning og ikke minst dynamikk.
Jeg er noe følsom (det jeg kaller) masete lyd(gjengivelse) i de høyere frekvensområdene og blir dermed fort negativt påvirket dersom det her varer litt over tid.
Jeg hørte da låter som jeg nok hadde foretrukket på fek.s. eget anlegg, men jeg hørte også låter som låt himmelsk over dette anlegget.
Du var vel der utpå søndagen for tidligere på lørdagen var visst ikke romkorreksjonen nådd sitt beste justeringsmessig.
Her er nok mye av forklaringen på sprikende opplevelser fra de besøkende.
Forskjellig typer musikk ved de forskjellige besøkene/personene, finjustering kan forandre lydkvaliteten etterhvert som messa varer, komponentene spiller kanskje bedre på søndag enn lørdag formiddag (jeg lyttet på Lyric først på søndag jeeg også)
For ikke å snakke om alle variasjonene fra lytter til lytter angående musikksmak og hver enkelt sine preferanser og hva som vektlegges mest.
Jeg snakker nå mest på generelt grunnlag og ser at noen andre er inne på det samme.
Jeg tror type musikk er veldig avgjørende (for veldig mange) for hvilket inntrykk de danner seg.
Dette sammen med hva hver enkelt selv har av følelser for hvilken type "gjengivere" de i utgangspunktet "digger" gjør at enkelte bare stikker hodet inn (i rommet) og går videre fordi de enten ikke liker musikken (i øyeblikket) eller at det er små ht. , mens de helst vil høre store (skikkelig basstrøkk) eller tvert om.
Alder på hver enkelt lytter (sammen med musikksmak) tror jeg også er en delårsak til mye sprikende meninger om hva som lyder bra/best og tvert om.
Jeg deler bl.a. Jan Terje sin oppfattning (+ noen få til) at det var mye godkjent lydgjengivelse i år, helt der oppe var kanskje da Lyric imo. på de fleste låtene jeg hørte, men ikke alle som nevnt.
Jeg registrerer at noen likte lyden veldig godt over Montana ht, de traff ikke meg hjemme og vanskelig rom er nevnt.
En hevder at alle burde greie å få til godlyd i alle rom og at det burde de greie med den efaringen de (evntuelt burde) ha.
Hvorfor bruker en del da uker på å finne den beste tuninga hjemme da?
Samt det faktum at det som oftest er av stor betydning å sitte i beste posisjon ved prøvelytt.
Jeg likte også det jeg hørte i Audiofreaks sitt rom, men tipper det vlle vært enda bedre i rommet de hadde i fjor (bedre høyttalere i år) hørte at de har kvalitet.
Mye forskjellig type lydgjengivelser og jeg synes det fort blir litt galt å si at noe direkte dårlig bare for at det ikke er best i hver enkelt sine ører.
Derfor har jeg det samme syn på denne messa som f.eks. Jan Terje+ noen til
Selv om jeg la inn dette med sitat fra deg så er det mest generellle synspunkter jeg her frembringer.
Mvh.KW