HT kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    ...
    Sånn jeg forstår dette er det ikke dermed gitt at VdH som har større avstand mellom lederne og dermed høyere kapasitans (right?) vil fungere problemfritt med rørforsterker hvis ikke impedansen er snill nok, da.
    RNFF - større avstand mellom lederne gir høyere induktans og lavere kapasitans.

mvh
    KJ
    Så mener jeg at flere og tykkere ledere gir mer kapasitans og mindre induktans også! Ta en titt på video av Ansuz på YouTube der de snakker om viktigheten av lav induktans i sine kabler. By the way, alle Nordost sine kabler er oppgitt (målt) med verdier for kapasitans og induktans, så kan sammenligne der.

https://youtu.be/Y3RNnm8s3nQ
    Skal nok ikke ha Nordost, men takk for tipset. Har bestilt noen meter av en annen kabel for å prøve ut, så får se hvordan det går.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av bildene av innsiden av QB8 i denne tråden 2 ugyldige vedlegg ?
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/89822-stra-m-og-stra-m-fru-blom.html

Mvh
    Vet ikke det var jeg som la den i inn. Det viser at strømskinnen inneholder luft og en motstand som ground lift ? Til 5 kr. Antagelig ulovlig å tukle med sikkerhetskode på den måten også,,, Nordost har interesse av å få slike bilder fjernet da de er ganske avslørende..... uklart for meg om de er fjernet fra Hifisentralen direkte eller om de er fjernet fra siden jeg fant dem på. Trodde at de uansett var lastet opp fra min PC som jpg og burde ikke forsvinne 2 av 3. Jeg fant bildene ved Google bildesøk.., og klikking innover derfra

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.654
    ...
    Sånn jeg forstår dette er det ikke dermed gitt at VdH som har større avstand mellom lederne og dermed høyere kapasitans (right?) vil fungere problemfritt med rørforsterker hvis ikke impedansen er snill nok, da.
    RNFF - større avstand mellom lederne gir høyere induktans og lavere kapasitans.

mvh
    KJ
    Så mener jeg at flere og tykkere ledere gir mer kapasitans og mindre induktans også! Ta en titt på video av Ansuz på YouTube der de snakker om viktigheten av lav induktans i sine kabler. By the way, alle Nordost sine kabler er oppgitt (målt) med verdier for kapasitans og induktans, så kan sammenligne der.

https://youtu.be/Y3RNnm8s3nQ
    Fejl KJ har ret og kapaciteten falder med afstanden mellem lederne. Omvendt med induktion. Samme med en kondensator det gælder om at vikle så stramt som muligt.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Opplevde også noe rart når jeg gikk fra 1,5m til 2,5m rca( begge var blue jeans LC-1) kabler til Beolab 17 som er aktive HT.. Syns bassen ble mindre definert og mer utagerende! Litt fetere på en måte. Mulig jeg bare tror det men tror ikke det.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.654
    Prøv å sætte de der kabler mellem den røde og den sorte så bliver der sort baggrund :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.654
    Fasemæssigt går jeg ud fra. Power amplifier først.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Blir det for lite strøm om den kobles til den siste kontakten?
    Blir det ikke for lite igjen til resten om du har effektforsterkeren først?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man skal bruke 10-15.000,- på en skjøteledning med strømfordeler, så er man faktisk ikke så langt unna hva det koster å få lagt opp en dedikert kurs til anlegget med tilstrekkelig kontakter i veggen. Vet hva jeg ville gjort da, iallfall. :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20150704_114737.jpg

Denne fantastiske strømskinne jeg har, en Vibex 11R, anbefaler de tre første udtag til effektforstærkere.

De trækker mest strøm og kraftige kabler dertil er også godt.

Naturligvis kommer der også strøm frem med tynde kabler, men kraftige lyder mere dynamisk og med mere punch. Bassen bedre.

Andre ting kan gøre sig gældende, hvis man har Switz mode strømforsyning, da de forurener strømmen. Her kan man vælge at placere dem sidst.

Ligeledes med cd afspiller, der også forurener strømmen, vil det være godt at placere sidst.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4

Ok, da skjønner jeg. Asbjørn...klarer herren å selge sand i Sahara.

Mvh

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i det siste prøvd ulike kabler og høyttalere på min 2x50 watts forsterker. Det meste handler om matching. Det er ingen logikk og ingen fasit. Men noen få ganger kommer man over kabler som får anlegget til å synge. Høyttalerkabler altså. Det er veldig mye der ute som imponerer med en gang, men man går fort lei. Man skal kunne lytte til musikk i lag tid uten å bli sliten.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    510
    Jeg har i det siste prøvd ulike kabler og høyttalere på min 2x50 watts forsterker. Det meste handler om matching. Det er ingen logikk og ingen fasit. Men noen få ganger kommer man over kabler som får anlegget til å synge. Høyttalerkabler altså. Det er veldig mye der ute som imponerer med en gang, men man går fort lei. Man skal kunne lytte til musikk i lag tid uten å bli sliten.
    Hva med å kjøpe equlizer??

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.654
    Vis vedlegget 534089

Denne fantastiske strømskinne jeg har, en Vibex 11R, anbefaler de tre første udtag til effektforstærkere.

De trækker mest strøm og kraftige kabler dertil er også godt.

Naturligvis kommer der også strøm frem med tynde kabler, men kraftige lyder mere dynamisk og med mere punch. Bassen bedre.

Andre ting kan gøre sig gældende, hvis man har Switz mode strømforsyning, da de forurener strømmen. Her kan man vælge at placere dem sidst.

Ligeledes med cd afspiller, der også forurener strømmen, vil det være godt at placere sidst.
    Nok den bedste strømskinne der findes.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Har tidligere gjort noen få, ærlig forsøk på og overvære noen av disse demoene. Har fort lettet på ræva og forsvunnet. Blir helt uvel av og sitte sammen med folkene som nikker og bukker og svelger alt pratet til disse selgerne, som hunden og rått kjøtt. Lyden har alltid vært på grensen til dødelig dårlig, både før og etter eventuelt de byttene jeg har rukket og overvære før en springer ut i full panikk, hivende etter pusten.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Har tidligere gjort noen få, ærlig forsøk på og overvære noen av disse demoene. Har fort lettet på ræva og forsvunnet. Blir helt uvel av og sitte sammen med folkene som nikker og bukker og svelger alt pratet til disse selgerne, som hunden og rått kjøtt. Lyden har alltid vært på grensen til dødelig dårlig, både før og etter eventuelt de byttene jeg har rukket og overvære før en springer ut i full panikk, hivende etter pusten.
    Noen burde krasje en sånn demo med kritiske spørsmål og litt fakta en gang. Gjerne insistere på å få demonstrert de påståtte forskjellene med sin egen medbrakte CD også. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehe, hadde vært morsomt å se demomannen svette og ønske seg til et annet sted. Men klart, det ville ha krevd litt god engelsk og kompetanse. Langt lettere å gnåle igjen og igjen her på HFS, til sitt trofaste publikum.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Hehe, hadde vært morsomt å se demomannen svette og ønske seg til et annet sted. Men klart, det ville ha krevd litt god engelsk og kompetanse. Langt lettere å gnåle igjen og igjen her på HFS, til sitt trofaste publikum.
    Synes ikke gnålet ditt er så mye bedre. Ja, er klar over at engelsken min ikke står seg så godt. Noe du sikkert har fått med deg, og også grunnen til innlegget ditt.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Synes ikke gnålet ditt er så mye bedre. Ja, er klar over at engelsken min ikke står seg så godt. Noe du sikkert har fått med deg, og også grunnen til innlegget ditt.
    Veldig kjapt å komme gjennom de sedvanlige to-linjers gnålinga di, Shy. Liker de godt, jeg ;)

Btw, var faktisk ikke spesifikt deg jeg tenkte på. Hadde sitert deg, da. Og ja, engelsken hadde vært et problem, også for min del.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Veldig kjapt å komme gjennom de sedvanlige to-linjers gnålinga di, Shy. Liker de godt, jeg ;)
    Nok et forsøk på å framstille meg som enkel, og en god latter. Har jo bidratt med litt annet enn enkle to-setningers gnåling her inne også.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Noen burde krasje en sånn demo med kritiske spørsmål og litt fakta en gang. Gjerne insistere på å få demonstrert de påståtte forskjellene med sin egen medbrakte CD også. :)
    Noen år tilbake i Horten, på messen der, satt jeg hele seansen ut. Det var demo på div tiltak på rensing av strøm. Fra kabler til padder og dyrere ting. Tror det var tre stepp der hadde en hensikt å heve ytelsen.
    Hele tiden ble det brukt et musikk-kutt til hver oppgradering. Spilt før og etter. De fleste nikket anerkjennende da det ble spilt for andre gang.

Da demoen var ferdig og siste oppgradering var gjennomført til applaus fra folket, var et par av oss nysgjerrige nok til å komme med et spørsmål om vi ikke kunne høre den siste låten en tredje gang, men da med kabling som utgangspunktet - ingen rensing. Han hadde baller nok til å si ja. Det ble runden jeg synes det spilte best. Sånn innerst inne tror jeg forskjellene var ikkeeksisterende.
    Hvis folk synes det gjør store forbedringer synes jeg også at det blir en godkjent oppgradering i deres tilfelle. Om jeg synes det er lurt er en annen ting;) Hva andre bruker sine resurser til har jeg ingen til med:)

Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    En annen ting som ofte slår meg er om de som står og holder foredrag tror på dette selv eller bevisst forsøker og lure alle som hører på!? Det virker ihvertfall som de har klokketro. Vises spesielt godt med han fra Audioquest fra linken over:O
    Har selv vært på HT demoer der forskjellene har vært svært minimale hvis noe i det hele tatt. Utfordringen tror jeg kan være hvis man gjerne vil tro så skal det mye til for og endre på dette:) Det gjelder forøvrig begge veier skal jeg være objektiv.. uansett denne diskusjonen vil aldri ende ta!! Artig læll

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjort nettopp dette og fikk spille egen CD på demo og fikk gå frem og tilbake på remedier som var på demo.
    Dette var dog ikke kabler men strømprodukter fra et kjent merke. Fikk også måle støy på strømmen med eget medbrakt apparat .
    Dette var på slutten av demodagen og ikke annet publikum en meg og en til.
    Var faktisk litt imponert og overrasket over velvilligheten fra Mr. Isotek. Hjemme under kjente forhold og musikk merker jeg ikke noe effekter av strømprodukter, men på demo syns jeg det kan være forskjell . Pussig ikke sant ....

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.333
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det blir høyttalerkabler på rull når Atmos høyttalere skal monteres hos meg :)

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har mer tro på riktig matching, at høyttaler og forsterker passer sammen. Så kan man eksperimentere med kabler og signalkilder etterpå. Noen høyttalere låter bra i vanlige rom.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    510
    Har mer tro på riktig matching, at høyttaler og forsterker passer sammen. Så kan man eksperimentere med kabler og signalkilder etterpå. Noen høyttalere låter bra i vanlige rom.
    Har du høyttalerkabler som du blir sliten av å lytte til over lang tid og andre du ikke blir sliten av?
    Hvilken prisklasse/kvalitetsklasse snakker vi om her? Lever etter prinsippet at signalkabel/HT kabel skal fungere (flat) og ikke manipulere lyden.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.828
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har du høyttalerkabler som du blir sliten av å lytte til over lang tid og andre du ikke blir sliten av?
    Hvilken prisklasse/kvalitetsklasse snakker vi om her? Lever etter prinsippet at signalkabel/HT kabel skal fungere (flat) og ikke manipulere lyden.
    Det er slik det fungerer her hos meg, hadde mye kabler inne som gjorde forskjellige ting med lydbildet men jeg fant roen med de jeg har nå, kostet litt men men :)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn