Hurra for Israel - 60 år!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Hm. Der ble også denne tråden Hitlet. Fra før av var den allerede Muslet. Kan det bli værre nå, tro?

    Honkey


    EDIT: Hitling er ikke tillat.

    bjornh,moderator
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Hm. Der ble også denne tråden Hitlet. Fra før av var den allerede Muslet. Kan det bli værre nå, tro?

    Honkey
    Det var en spøk i anledningen feire vold, undertrykkelse, utbredt torturpraskis, okkupasjon, politiske henretelser og apartheidpolitikk.

    Det er en sørgedag for en god del jøder, og nært alle verdens palestinere.

    Mvh


    EDIT: Hitling er ikke tillat.

    bjornh, moderator
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    Palestinerne bodde der og jødene bodde der, det ble tatt land fra begge grupper for i det hele tatt ha mulighet til å opprette to stater.
    Det strømmer ganske mange mennesker til Norge, bare fordi noen av dem bor her fra før, noen ønsker å stoppe dette, de blir kalt både det ene og det andre…

    Det eneste området det var aktuelt å opprette en jødisk stat var jo selvsagt i det området jødene i alle år har ført sterk tilknytting og har alle sine hellige steder, noe annet hadde jo vært helt absurd. Eller synes du det hadde tatt seg ut å opprette en jødisk stat på restene av konsentrasjonsleirene hvor millioner av jøder var blitt pint til døde?

    Jøder som har bodd i muslimske land er fratatt minst like mye land som man har tatt fra palestinerne, i samme tidsrom, men det er tydeligvis så lite kjent at du ikke har hørt om det.

    Jøder utgjorde ca 2 prosent av befolkningen i den arabiske verden i første del av 1900-tallet, arealet av Israel er mindre enn 2 promille av de arabiske landene, de grådige jødene har virkelig fått i overkant mye land ja…og de har måttet forlate store verdier i muslimske land.


    Har vært utallige tråder her om palestinerne og Israel, men ikke en om kurderne, sier meg noe om hvor sympatien ligger, eller mest om hvem som er de ondeste av de onde, nemlig jødene og hvor lite villig man er til å i det hele tatt prøve å se ting fra deres side.

    Den siste var til Dog, han håpet det ikke ble nye 60 år, lurer på hva han ser for seg..

    Jeg lånte en bok i går på biblioteket som het Jødehat, den er på nesten 700 sider.
    Lurer på om jeg bare skal skynde meg å levere den tilbake, det er tydeligvis andre enn meg som har mye mer behov for å lese den boken. Fokuset på Israels “forbrytelser” står på ingen måte i forhold til andre land som begår virkelige grusomme og onde overgrep mot befolkningen, men forskjellen er vel helst det etniske opphavet til gjerningsmennene.

    Greit i teorien å si at Israel skal gi fra seg land, se hva som skjer når de gjør det, områdene brukes til å bombardere sivile områder i Israel med raketter, frister sikkert veldig å gi fra seg mer..
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, ville jo palestinerne hatt sin egen stat i 1948. Det at det strømmer mennesker til Norge, er vel strengt regulert av oss selv. Det hadde vært noe annet om det ble bestemt fra andre siden av jordkloden, at vi skulle ta i mot alle fra en bestemt religion, ikke sant..?

    Jeg forstår selvsagt problematikken vedrørende det som hendte i Europa under 2. VK, men USA var jo fortsatt en mulighet..? Strengt tatt så hadde vel de færreste av de første israelittene noen direkte tilknytning til landet de fikk? Religiøs tilknytning ja, men ikke familiær. Dermed er vi nede på den enkeltes personlige tro. Det er bra at de religiøse får lov til å leve livet slik de vil, men det spørs om de kristne ville gitt fra seg land, for å gjøre stor og tydelig plass for en annen religion enn deres egen. Tenk om de som bekjenner seg til Åsatroen, kom og forlangte Rogaland som eget rike. Neppe OK. Bevares, jeg er en smule spissfindig nå, men det er bare for å tydeliggjøre at det faktisk ikke er så enkelt som du vil ha det til.

    Du har ennå ikke gitt meg et eneste hint om hvor jødene ble fratatt land av muslimene. Var det før 1900, så er det temmelig foreldet, og ikke relevant å snakke om engang. Da er vi i såfall på nivå med Herjedalen.

    Jeg forholder meg til dine 2 %, og går ut fra at det stemmer. De fikk et eget land, og etter det har det faktisk vært stridigheter, noe som er forferdelig trist. Forresten var det vel ikke slik at noen måtte forlate eiendelene sine? Var det ikke frivillig om de ville flytte til Israel? Om ikke, hvem deporterte dem? Uansett er det slik når man velger å flytte til et annet land. Man får ikke med seg bygninger og store ting.

    Ondest av de onde, og lite vilje til å se... Vel, dette med ondest av de onde, får du kjøre monolog på. Jeg gidder i alle fall ikke å "male fanden på veggen". Når det kommer til velvilje, er jeg mer interessert. Hva om vi snur det hele rundt? De fleste har respekt for FN, i alle fall av de landene vi liker å sammenligne oss med. Jeg føler ikke spesiell velvilje med noen av de landene som demonstrativt setter FN's ønsker tilside. Dette betyr heller ikke at jeg misliker eller hater noen folkegrupper i disse landene, men politikken de fører er under enhver kritikk. Velvilje og sympati kan Israel lett vinne, og det bare ved å følge FN's formaninger. Merk at jeg holder de "stridene" parter utenfor, og det gjør jeg fordi jeg faktisk tror FN har rett i dette tilfellet.

    Kan det tenkes at "Dog" misliker tanken på 60 nye år med stridigheter?

    Jeg bare ventet på det... jødehat. Kan du ikke la være å dra på dette argumentet..? Det er som når enkelte innvandrere roper rasisme når de ikke får viljen sin. Hater du befolkningen i Burma? Jeg tviler på at du gjør det, men det er vel ikke synonymt med at du er bunnløst enig i politikken landet fører? Jeg (og sikkert de fleste her inne) har absolutt ingen verdens ting i mot jøder, men jeg er uenig i politikken landet deres fører. Spesielt den biten med at de okkuperer land, og setter militære styrker inn mot sivile.


    Det ble satt av område til to stater, en jødisk og en palestinsk, bare den jødiske ble opprettet før Israels naboer gikk til angrep og beholdt de palestinske områdene.

    Jødene bodde i mange land i Midtøsten, det at Israels naboland gikk til angrep på den nyopprettede staten forårsaket at nesten 900 000 jøder og 300 000 palestinere endte opp som flyktninger, men bare palestinerne har fått flyktningestatus, kanskje fordi Israel har tatt imot jødiske flyktninger, mens arabiske land ser seg tjent med de palestinske flyktningene som offer? Tror nok det.
    Jødene ble kastet ut av arabiske land, verdiene deres gikk tapt, det er ikke småpenger det er snakk om der.
    Jødene bodde som sagt i mange arabiske land, der er de blitt plaget, undertrykt og fordrevet, uten at noen har tatt seg bryet med å nevne det når denne konflikten beskrives.

    Ellers er definisjonen på en palestiner en araber som befant seg i Israel-Palestina i perioden 1946-1948, altså ikke nødvendigvis en person med lang tilknytting til området.
    De fleste arabiske flyktningene var innvandrere som kom fra Egypt, Syria, Libanon, Sudan,Algerie og Libya i tiden 1830-1947

    Som et eksempel på lovgiving angående jøder i muslimske land: (lovgiving fra 1967)

    Antijødisk lovstiftning og antijødiske tiltak skjerpes i Syria:
    -Jøder forbys å emigrere.
    -Jødenes bevegelsesfrihet begrenses til 3km fra deres hjemsted. For lengre reiser kreves det spesielle tillatelser.
    -Identitetskort for jøder stemples med ”Mussawi” (jøde) i rødt.
    -Utgangsforbud for jøder etter kl. 22.00.
    -Skolegangen for jødiske barn begrenses til 6-årig grunnskole.
    -Jøder forbys ansettelse i offentlig tjeneste og i banker.
    -Ansatte i stat og armé forbys å handle i jødisk eide butikker.
    -Utlendinger forbys å besøke det jødiske kvarteret uten eskorte.
    -Jøder forbys å eie radio- og telefonapparater og å opprettholde brevkontakter med utlandet.
    -Avdøde jøders eiendom konfiskeres av regjeringen. Arvtagerne må betale leie for å kunne bruke eiendommen. I andre tilfeller overføres den til palestinske arabere.
    -Bare to jødiske skoler tillates i Damaskus. Skolenes rektorer og de fleste lærerne re muslimer.


    Med jødehat mener jeg bakgrunnen til problemene Israel har med sine naboer, skjønner man ikke de religiøse grunnen til hvorfor så mange muslimer hater jøder forstår men heller ikke denne konflikten, det var ikke ment på deg. På den annen side tror jeg at jødehat for enkelte ligger under det at Israel får så mye pepper og fokus, mens mange andre, mye verre land slipper lett unna, for enkelte i pressen som er de som setter griller i hodet på folk og tidvis feilinformerer og legger saker frem med sin egen spesielle agenda.

    Ellers tror jeg det har gått ganske mange her hus forbi at det var ISRAELS NABOER SOM ANGREP FØRST. Hadde ikke det skjedd hadde Israel neppe beholdt noen okkuperte områder heller. Men slike bagateller er det vel lite vits å henge seg opp i, egentlig…?
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    Palestinerne bodde der og jødene bodde der, det ble tatt land fra begge grupper for i det hele tatt ha mulighet til å opprette to stater.
    Det strømmer ganske mange mennesker til Norge, bare fordi noen av dem bor her fra før, noen ønsker å stoppe dette, de blir kalt både det ene og det andre…

    Det eneste området det var aktuelt å opprette en jødisk stat var jo selvsagt i det området jødene i alle år har ført sterk tilknytting og har alle sine hellige steder, noe annet hadde jo vært helt absurd. Eller synes du det hadde tatt seg ut å opprette en jødisk stat på restene av konsentrasjonsleirene hvor millioner av jøder var blitt pint til døde?

    Jøder som har bodd i muslimske land er fratatt minst like mye land som man har tatt fra palestinerne, i samme tidsrom, men det er tydeligvis så lite kjent at du ikke har hørt om det.

    Jøder utgjorde ca 2 prosent av befolkningen i den arabiske verden i første del av 1900-tallet, arealet av Israel er mindre enn 2 promille av de arabiske landene, de grådige jødene har virkelig fått i overkant mye land ja…og de har måttet forlate store verdier i muslimske land.


    Har vært utallige tråder her om palestinerne og Israel, men ikke en om kurderne, sier meg noe om hvor sympatien ligger, eller mest om hvem som er de ondeste av de onde, nemlig jødene og hvor lite villig man er til å i det hele tatt prøve å se ting fra deres side.

    Den siste var til Dog, han håpet det ikke ble nye 60 år, lurer på hva han ser for seg..

    Jeg lånte en bok i går på biblioteket som het Jødehat, den er på nesten 700 sider.
    Lurer på om jeg bare skal skynde meg å levere den tilbake, det er tydeligvis andre enn meg som har mye mer behov for å lese den boken. Fokuset på Israels “forbrytelser” står på ingen måte i forhold til andre land som begår virkelige grusomme og onde overgrep mot befolkningen, men forskjellen er vel helst det etniske opphavet til gjerningsmennene.

    Greit i teorien å si at Israel skal gi fra seg land, se hva som skjer når de gjør det, områdene brukes til å bombardere sivile områder i Israel med raketter, frister sikkert veldig å gi fra seg mer..
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, ville jo palestinerne hatt sin egen stat i 1948. Det at det strømmer mennesker til Norge, er vel strengt regulert av oss selv. Det hadde vært noe annet om det ble bestemt fra andre siden av jordkloden, at vi skulle ta i mot alle fra en bestemt religion, ikke sant..?

    Jeg forstår selvsagt problematikken vedrørende det som hendte i Europa under 2. VK, men USA var jo fortsatt en mulighet..? Strengt tatt så hadde vel de færreste av de første israelittene noen direkte tilknytning til landet de fikk? Religiøs tilknytning ja, men ikke familiær. Dermed er vi nede på den enkeltes personlige tro. Det er bra at de religiøse får lov til å leve livet slik de vil, men det spørs om de kristne ville gitt fra seg land, for å gjøre stor og tydelig plass for en annen religion enn deres egen. Tenk om de som bekjenner seg til Åsatroen, kom og forlangte Rogaland som eget rike. Neppe OK. Bevares, jeg er en smule spissfindig nå, men det er bare for å tydeliggjøre at det faktisk ikke er så enkelt som du vil ha det til.

    Du har ennå ikke gitt meg et eneste hint om hvor jødene ble fratatt land av muslimene. Var det før 1900, så er det temmelig foreldet, og ikke relevant å snakke om engang. Da er vi i såfall på nivå med Herjedalen.

    Jeg forholder meg til dine 2 %, og går ut fra at det stemmer. De fikk et eget land, og etter det har det faktisk vært stridigheter, noe som er forferdelig trist. Forresten var det vel ikke slik at noen måtte forlate eiendelene sine? Var det ikke frivillig om de ville flytte til Israel? Om ikke, hvem deporterte dem? Uansett er det slik når man velger å flytte til et annet land. Man får ikke med seg bygninger og store ting.

    Ondest av de onde, og lite vilje til å se... Vel, dette med ondest av de onde, får du kjøre monolog på. Jeg gidder i alle fall ikke å "male fanden på veggen". Når det kommer til velvilje, er jeg mer interessert. Hva om vi snur det hele rundt? De fleste har respekt for FN, i alle fall av de landene vi liker å sammenligne oss med. Jeg føler ikke spesiell velvilje med noen av de landene som demonstrativt setter FN's ønsker tilside. Dette betyr heller ikke at jeg misliker eller hater noen folkegrupper i disse landene, men politikken de fører er under enhver kritikk. Velvilje og sympati kan Israel lett vinne, og det bare ved å følge FN's formaninger. Merk at jeg holder de "stridene" parter utenfor, og det gjør jeg fordi jeg faktisk tror FN har rett i dette tilfellet.

    Kan det tenkes at "Dog" misliker tanken på 60 nye år med stridigheter?

    Jeg bare ventet på det... jødehat. Kan du ikke la være å dra på dette argumentet..? Det er som når enkelte innvandrere roper rasisme når de ikke får viljen sin. Hater du befolkningen i Burma? Jeg tviler på at du gjør det, men det er vel ikke synonymt med at du er bunnløst enig i politikken landet fører? Jeg (og sikkert de fleste her inne) har absolutt ingen verdens ting i mot jøder, men jeg er uenig i politikken landet deres fører. Spesielt den biten med at de okkuperer land, og setter militære styrker inn mot sivile.


    Det ble satt av område til to stater, en jødisk og en palestinsk, bare den jødiske ble opprettet før Israels naboer gikk til angrep og beholdt de palestinske områdene.

    Jødene bodde i mange land i Midtøsten, det at Israels naboland gikk til angrep på den nyopprettede staten forårsaket at nesten 900 000 jøder og 300 000 palestinere endte opp som flyktninger, men bare palestinerne har fått flyktningestatus, kanskje fordi Israel har tatt imot jødiske flyktninger, mens arabiske land ser seg tjent med de palestinske flyktningene som offer? Tror nok det.
    Jødene ble kastet ut av arabiske land, verdiene deres gikk tapt, det er ikke småpenger det er snakk om der.
    Jødene bodde som sagt i mange arabiske land, der er de blitt plaget, undertrykt og fordrevet, uten at noen har tatt seg bryet med å nevne det når denne konflikten beskrives.

    Ellers er definisjonen på en palestiner en araber som befant seg i Israel-Palestina i perioden 1946-1948, altså ikke nødvendigvis en person med lang tilknytting til området.
    De fleste arabiske flyktningene var innvandrere som kom fra Egypt, Syria, Libanon, Sudan,Algerie og Libya i tiden 1830-1947

    Som et eksempel på lovgiving angående jøder i muslimske land: (lovgiving fra 1967)

    Antijødisk lovstiftning og antijødiske tiltak skjerpes i Syria:
    -Jøder forbys å emigrere.
    -Jødenes bevegelsesfrihet begrenses til 3km fra deres hjemsted. For lengre reiser kreves det spesielle tillatelser.
    -Identitetskort for jøder stemples med ”Mussawi” (jøde) i rødt.
    -Utgangsforbud for jøder etter kl. 22.00.
    -Skolegangen for jødiske barn begrenses til 6-årig grunnskole.
    -Jøder forbys ansettelse i offentlig tjeneste og i banker.
    -Ansatte i stat og armé forbys å handle i jødisk eide butikker.
    -Utlendinger forbys å besøke det jødiske kvarteret uten eskorte.
    -Jøder forbys å eie radio- og telefonapparater og å opprettholde brevkontakter med utlandet.
    -Avdøde jøders eiendom konfiskeres av regjeringen. Arvtagerne må betale leie for å kunne bruke eiendommen. I andre tilfeller overføres den til palestinske arabere.
    -Bare to jødiske skoler tillates i Damaskus. Skolenes rektorer og de fleste lærerne re muslimer.


    Med jødehat mener jeg bakgrunnen til problemene Israel har med sine naboer, skjønner man ikke de religiøse grunnen til hvorfor så mange muslimer hater jøder forstår men heller ikke denne konflikten, det var ikke ment på deg. På den annen side tror jeg at jødehat for enkelte ligger under det at Israel får så mye pepper og fokus, mens mange andre, mye verre land slipper lett unna, for enkelte i pressen som er de som setter griller i hodet på folk og tidvis feilinformerer og legger saker frem med sin egen spesielle agenda.

    Ellers tror jeg det har gått ganske mange her hus forbi at det var ISRAELS NABOER SOM ANGREP FØRST. Hadde ikke det skjedd hadde Israel neppe beholdt noen okkuperte områder heller. Men slike bagateller er det vel lite vits å henge seg opp i, egentlig…?
    Joan Peters er en spøk, stort sett alt du referer til er hentet fra hennes makverk enten direkte eller inndirekte.

    Om boken, fra wiki.

    'Readers of her book should be warned not to accept its factual claims without checking their sources. Judging by the interest that the book aroused and the prestige of some who have endorsed it, I thought it would present some new interpretation of the historical facts. I found none. Everyone familiar with the writing of the extreme nationalists of Zeev Jabotinsky's Revisionist party (the forerunner of the Herut party) would immediately recognize the tired and discredited arguments in Mrs. Peters's book. I had mistakenly thought them long forgotten. It is a pity that they have been given new life.'
    'highly tendentious use — or neglect — of the available source material'
    January 16, 1986 issue of The New York Review of Books

    Zionist forbanna propaganda uten hold i virkeligheten.

    Du skriver for eksempel, "Ellers er definisjonen på en palestiner en araber som befant seg i Israel-Palestina i perioden 1946-1948, altså ikke nødvendigvis en person med lang tilknytting til området."

    Dette er totalt feilaktig, riktig er at kun palestinere som hadde bodd i palestina før 1946 og kunne dokumentere det fikk flyktningstatus av FN for å redusere antallet. Dette har da Alan Dershowitz og Joan Peters klart å lese på den måten du vidrefører. Ytterste høyre fløy zionist propagandister. Les dokumentene.

    Les virkelig historie, Benny Morris er langt på vei høyrevridd og zionistisk nok for deg, men han forholder seg i det minste til virkeligheten når det gjelder den etniske rensingen av palestinere og er en seriøs historiker, ikke propagandist.

    Jeg orker ikke gå gjennom hele listen din, for så og si alt er like deprimerende upresist eller direkte feilaktig.

    Å pugge utenatt et latterlig makverk er dårlig tidsfordriv spør du meg.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Les f.eks Finkelsteins Image and Reality of the Israel-Palestine Conflict, han plukket i nevnte bok frahverandre boken i så stor grad at Joan Peters forsvant fra verdens overflate. Men det tror jeg neppe du tørr å utsette kulsviertroen din for. Når det er nevnte har et kobbel anmeldere og akademikere gjort det samme. Den er en spøk, og det er like trist hver gang dens innhold bringes opp. Boken gikk forøvrig ut da den ble avkledd, men er nå tilbake på det internasjonale markedet.

    Du har i alle fall mottatt en oppfordring fra meg.

    Mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Les f.eks Finkelsteins Image and Reality of the Israel-Palestine Conflict, han plukket i nevnte bok frahverandre boken i så stor grad at Joan Peters forsvant fra verdens overflate. Men det tror jeg neppe du tørr å utsette kulsviertroen din for. Når det er nevnte har et kobbel anmeldere og akademikere gjort det samme. Den er en spøk, og det er like trist hver gang dens innhold bringes opp. Boken gikk forøvrig ut da den ble avkledd, men er nå tilbake på det internasjonale markedet.

    Du har i alle fall mottatt en oppfordring fra meg.

    Mvh
    Informasjon som motstrider det overordnede mål faller sjelden i god jord. Hva som er riktig og gal informasjon er mye mindre viktig enn hva den kan brukes til.

    Når folk baserer sin oppfatning på religiøse forestillinger så fremstår fakta kun som motstridende argumenter best egnet til å overse eller tilbakevises med mer tilpasset argumentasjon.

    Dette er mer enn en "upphill struggle" Ante, håper du har smurt en god matpakke.

     

    Vedlegg

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg undres på om begeistringen hadde vært like stor om Israel hadde blitt plassert i Akershus og ikke i Palestina.
    Og hadde vi hatt Hamas i Østfold og Hizbolla i Vestfold og bodd på Jeløya hadde vi visst litt mer om hvordan israelere har det til daglig...

    mvh
    Sleiven
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Jeg: Her er det snakk om å få utryddet dem så fort som mulig.

    Dere: Utryddet sier du, det har jeg da aldri sagt!

    Jeg: Nei, greit nok det, men du vi ta fra dem muligheten til selvforsvar, de er jo omgitt av fiender som truer med å utslette dem.

    Dere: Nei for facistsnakk, legger de ned våpnene, blir det fred i området!

    Jeg: Yeah right.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.887
    Torget vurderinger
    1
    Så så det er jo alltid noen å skylde på, det er jo en trend i tiden å aldri ta ansvar. Så er det ikke noen i nærheten å skylde på så har man jo alltids





    Mvh Roald
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Til dere som venter på Israels utslettelse: Iran kommer dere i møte.

    "Today the reason for the Zionist regime's existence is questioned, and this regime is on its way to annihilation," he said. Ahmadinejad added that Israel "has reached the end like a dead rat after being slapped by the Lebanese" - a reference to the 2006 war between Israel and the Shiite Hezbollah militia.
    Ahmadinejad: Israel is a 'stinking corpse' doomed to disappear
     

    Alfred

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.10.2007
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    BBking skrev:
    Fabelaktig at dette lille landet og de hardføre innbyggerne der har klart seg, omgitt som de er av fiender. En demokratisk øy i et hav av middelaldersk uvitenhet og vanstyre. Respekt!
    Du har så evig rett, King. Mein Kampf selger som hakka møkk i araberstatene. Arabisk var forresten et av de første språk boka ble oversatt til.........
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    I mine øyne får israelerne og palestinerne dele ansvaret for alt kaoset i området. Jeg fatter ikke hvordan noen så lett velger side i denne konflikten. De er da mennesker alle sammen?
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Unplugged skrev:
    I mine øyne får israelerne og palestinerne dele ansvaret for alt kaoset i området. Jeg fatter ikke hvordan noen kan velge side i denne konflikten. De er da mennesker alle sammen?
    Det går an å velge side mot en okkupasjon og et apartheidregime uten å ta side annet enn mot terror. Den arabiske liga har støttet den løsningen som er det internasjonale konsensus i flere tiår.

    Når det gjelder Iran så bor det hvor mange jøder der? Og hvordan lever de og hva mener de, slik jeg har forstått mener mange av dem at retorikken mot Israel er fremprovosert av USAs folkeretsstridige trussel som henger over deres hoder hver dag. Samt selvfølgelig okkupasjonsregimet.

    Hvordan kan man på slikt grunnlag forsvare overgrepene som må ta en stor del av skylden for at disse uttalesene og sentimentene i det hele tatt eksisterer? Okkupasjonen av palestina handler ikke om sikkerhet, muren handler ikke om sikkerhet (da hadde den blitt bygd på Israels grenser, ikke anektert enda mer av Palestina og dets innbyggere), det handler mye om kontroll over landområder og videreføring av den etniske rensingen av palestina. Når skal den stoppes, og hva blir effekten av den, for palestinere og for jøder?

    Det hele er sørgelig.

    Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Unplugged skrev:
    I mine øyne får israelerne og palestinerne dele ansvaret for alt kaoset i området. Jeg fatter ikke hvordan noen så lett velger side i denne konflikten. De er da mennesker alle sammen?
    Visst er de alle mennesker. Hadde de bare klart å oppføre seg som folk...
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Og hvem styrtet den progressive Mossadeq for å sette inn en brutal diktator som tjente vestlige interesser og følgelig ledet til Ayatollaens teokrati gjennom "den islamske revolusjon"?

    Mvh
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Let's stop arguing about who killed who. Let's all just be friends and be nice to each other.

    Fritt sitert etter hukommelsen. Michael Palin i en eller annen Monty Python-film.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    Ante Krist skrev:
    Det var et retorisk spørsmål :).
    Som ofte trekkes frem for å vise hvor "fint" jødene har det i muslimske land. ;)
    Grunnen til utvandringen er mer kompleks enn okkupasjonen på mange måter. De 30.000 jødene foretrekker å bo i Iran og har som alle jøder rett til å bo i dem jødiske staten Israel, noe mennesker med lang dokumenterbar historie i staten ikke har (i hovedsak palestinere). De har ikke engang anledning til å se sine gamle hjem som de ble jaget fra under den etniske rensingen. Som sagt, ikke fult like enkelt. Israel og Israels ekspansjon har hatt negative konsekvenser også for jødene. Det er definitivt.

    Mvh
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Egentlig er det vel Moses som har skylda for all elendigheten der nede. Hadde det ikke vært for ham hadde hele bunten bodd i Egypt enda. ;D
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Tubesnake skrev:
    Ante Krist skrev:
    Når det gjelder Iran så bor det hvor mange jøder der?
    1948 - 150.000
    1979 - 80.000
    2008 - 30.000
    Og hvem styrtet den progressive Mossadeq for å sette inn en brutal diktator som tjente vestlige interesser og følgelig ledet til Ayatollaens teokrati gjennom "den islamske revolusjon"?
    Fin stråmann, hva med Algerie, Egypt, Irak, Libanon, Libya, Marokko, Syria, Tunisa eller Jemen?

    Country or territory || 1948 Jewish population || Estimated Jewish population 2001

    Aden || 8,000 || ~0
    Algeria || 140,000 || ~0
    Bahrain || 550-600 || 36
    Egypt || 75,000-80,000 || ~100
    Iraq || 135,000-140,000 || ~200
    Lebanon || 5,000-20,000 || <100
    Libya || 35,000-38,000 || 0
    Morocco || 250,000-265,000 || 5,230
    Syria || 15,000-30,000 || ~100
    Tunisia || 50,000-105,000 || ~1,000
    Yemen || 45,000-55,000 || ~200
    Total || 758,000-881,000 || <6,500
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_lands

    Jewish-owned real-estate left behind in Arab lands has been estimated at 100,000 square kilometers (four times the size of the State of Israel).
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Det var ingen stråmann på noen som helst måte. Det er fakta.

    Jeg kjenner til tallene, du vil ikke utforske motivene men heller tilskrive dem hva som passer inn i ditt virkelighetsbilde.

    Hva med Irak? Irak er en vestlig konstruksjon.

    Mvh
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Jeg kjenner til tallene.
    Da vet du at hvis man iberegner den etniske rensingen av jøder fra arabiske land, så er det totale landarealet tatt fra jøder og overført til arabisk eie fire ganger større enn andre veien.

    You win some, you lose some - det er verdenshistorien i et nøtteskall. Det eneste eksepsjonelle i tilfellet Israel er a) stedenes religiøse viktighet, og b) nysosialisters desperate søken etter en symbolsk kjæledegge å ta til inntekt for promotering av en anakronistisk ideologi. Men slapp av, med tiden blir Israel arabisk igjen - hele greia. Jødene kjemper en fånyttes kamp og vil før eller siden drives ut. Og så kommer det en ny krig og da blir det kanskje kinesisk. Er nok endel som blir kinesisk etterhvert, Kina er jo allerede i gang og underlegger seg Afrika økonomisk og militært med ekspressfart.

    Hva med Irak? Irak er en vestlig konstruksjon.
    De fleste av det som nå er nasjonalstatene i midtøsten var britiske eller franske mandater/protektorater/kolonier og er således vestlige konstruksjoner.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    den etniske rensingen av jøder fra arabiske land
    Totalt usømmelig og uærlig bruk av ordet etnisk rensing. (Hvor mange ble massakrert, hvor mange landsbyer ble slaktet ned, hvor mange barn så foreldrene sine brutal mishandlet før de ble henrettet, ofte på de mest uverdige måter, og så videre?)

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Det er trist, også jøder lider. I stor grad kan det tilskrives zionisme. Et ord du konsekvent har unngått så lenge jeg har orientert meg her på sentralen. Ordet som i min øyne er sentrum for konflikten.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Våger du å begi deg ut på å svare på et par punkt jeg tok opp i et tidligere innlegg gjenngitt nedenfor, eller finner du det fortsatt opportunt å styre unna? Eller, henge deg opp i en av de mindre detaljene for å unngå det som roper mot deg?

    Ante Krist skrev:
    [...]
    Staten Israel og spesielt okkupasjonen er også en byrde for mange jøder. En ordning langs etter 242 på bekostning av zionistisk etnisk rensing og bantustanisering av Palestina er den eneste reelle løsningen og et felles konsensus støttet av Den Arabiske liga, FN og majoriteten av verdens befolkning. Den Israelske stat har sammen med USA konsekvent motarbeidet dette.

    Anekteringsmuren. Om den virkelig var en sikkerhetsmur kunne Israel bygd den på sine egene grenser uten internasjonal motstand. De valgte å bygge majoriteten av den inne i palestina. Hvordan å mure inne tusenvis av palestinere i Israel og frata mange av dem livsgrunnlaget sitt skal øke sikkerheten er for meg en gåte. Nybyggerene, okkupasjonen, isoleringen av Gaza, og så videre. Tror du virkelig dette øker sikkerheten i Israel?

    Selv er jeg kommet dithen at Israel for meg er en legitim stat med rett til å forsvare seg. Noe selv mange jøder ikke er komfortable med. Men ikke undertrykke, okkupere, fengsle, torturere og hindre palestinsk bevegelsesfrihet innenfor deres egene teritorier. Det beste forsvar ville vært å bygge om muren på eller innenfor egene grenser (i sistnevnte tilfelle med vakter utenfor muren men på enet territorium) og slutte den ødeleggende folkerettsstridige okkupasjonen og terroren.

    Mvh
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Det er trist, også jøder lider. I stor grad kan det tilskrives zionisme. Et ord du konsekvent har unngått så lenge jeg har orientert meg her på sentralen. Ordet som i min øyne er sentrum for konflikten.
    Zionisme betyr jødisk nasjonalisme, ingen grunn til å se på det som ideologisk annerledes enn arabisk nasjonalisme, kurdisk nasjonalisme, albansk nasjonalisme eller baskisk nasjonalisme. Spør du meg er all nasjonalisme anakronistisk og et tankegods man med fordel kunne kastet på historiens skraphaug. Det har blitt utkjempet hundrevis av kriger og (ikke minst) borgerkriger på grunn av gruppers hang etter en stat for "sitt folk". Enhver separatist som vil ha en egen stat tilegnet "sitt folk" er i utgangspunktet rasistisk motivert.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Ante Krist skrev:
    Det er trist, også jøder lider. I stor grad kan det tilskrives zionisme. Et ord du konsekvent har unngått så lenge jeg har orientert meg her på sentralen. Ordet som i min øyne er sentrum for konflikten.
    Zionisme betyr jødisk nasjonalisme, ingen grunn til å se på det som ideologisk annerledes enn arabisk nasjonalisme, kurdisk nasjonalisme eller albansk nasjonalisme. Spør du meg er all nasjonalisme anakronistisk og et tankegods man med fordel kunne kastet på historiens skraphaug. Det har blitt utkjempet hundrevis av kriger og (ikke minst) borgerkriger på grunn av gruppers hang etter en stat for "sitt folk". Enhver separatist som vil ha en egen stat tilegnet "sitt folk" er i utgangspunktet rasistisk motivert.
    Zionisme skiller seg fra all nasjonalisme ved at de gjør krav på et landområde og etnisk renser det på bakgrunn av at zionistene mener de er guds utvalgt folk som har blitt tilskrevet landet i en bok som skal være guds ord. Et landområde det dessverre bor og i tusener av år har bodd en uskyldig tredjepart på.

    Kurdisk seperatisme såvel som f.eks. samisk er på ingen måter parallelle fenomener, selv som en analogi finner jeg det svakt og ødeleggende for diskusjonen.

    Mvh
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Våger du å begi deg ut på å svare på et par punkt jeg tok opp i et tidligere innlegg gjenngitt nedenfor, eller finner du det fortsatt opportunt å styre unna?
    Mitt anliggende er et annet enn ditt. Alltid ille når mennesker fordrives eller utsettes for overgrep, men langt fra eksepsjonelt. Det skjer over hele verden hele tiden; det er et titalls konflikter med pågående nasjonal/etnisk rensing i Afrika alene den dag i dag, serberne fordrev albanerne, så fordrev albanerne serbere og så videre. Det eneste eksepsjonelle med denne ene konflikten er som sagt det religiøse neksus disse områdene utgjør, samt vestlige nysosialisters bruk av "et folk" (i seg selv etnisk ladet) som ikon for en agenda som i prinsippet ikke er relatert til konflikten i det hele tatt.

    Gadd vite om Ahmed fra Gaza setter pris på å være en fallos for norske café-sosialisters masturbasjon i arkaisk klasseretorikk. Spesielt om han visste hvor håpløst dekadent den norske politiske diskursen har blitt*. Og om han visste at disses interesse i hans velbefinnende er begrenset til hans nytteverdi for å føre denne dekadente diskurs, og at hans plass bare vil erstattes av en annen når det er mer opportunt for "saken".

    * Dekadent fordi den er stor i ord, men forskjellen på "borgerlige" og "sosialistiske" partier i praksis utgjør flytting av et par prosent og noen endrede salderingsposter i statsbudsjettet.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ante Krist skrev:
    Zionisme skiller seg fra all nasjonalisme ved at de gjør krav på et landområde og etnisk renser det på bakgrunn av at zionistene mener de er guds utvalgt folk som har blitt tilskrevet landet i en bok som skal være guds ord.
    De arabiske nasjonalistene sier praktisk talt det samme. De nåværende arabiske statene er vestlige konstruksjoner fra kolonitiden, de fleste arabiske nasjonalister vil ha en samlet arabisk stat fra Irak i øst til Marokko i vest. Det er bare å lese litt av Qutb, Abdul Nasser eller Alfaq (mr. Ba'ath) det, dog er idéen neppe særlig realistisk når man ser hvordan sunnier og shiaer fyker i tottene på hverandre i Irak. Hva kosovarene, serberne, tutsiene, hutuene, baskerne og alle mulige grupper la/legger til grunn har jeg ikke oversikten over, men et sammensurium av etnisitet og religion, "utvalgt folk" osv er ikke unntaket, det er regelen.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Ante Krist skrev:
    Slubbert skrev:
    den etniske rensingen av jøder fra arabiske land
    Totalt usømmelig og uærlig bruk av ordet etnisk rensing. (Hvor mange ble massakrert, hvor mange landsbyer ble slaktet ned, hvor mange barn så foreldrene sine brutal mishandlet før de ble henrettet, ofte på de mest uverdige måter, og så videre?)

    Mvh




    http://www.miff.no/tema/frimerker/AntisemittiskMorder-IranskMartyr.htm


    ”29. mai 1992 ble jøden Feysullah Mechubad, 77 år, fengslet i Iran på vei til bønn i synagogen. Etter noen måneder fikk det jødiske samfunnet beskjed om at han kunne løslates mot en sum nær 2 millioner amerikanske dollar.

    Mechubad hadde sønner i Netania og hadde prøvd å komme i kontakt med dem. Det var trolig årsaken til at han ble anklaget for spionasje for Israel. I fengslet var han blitt jevnlig torturert - to fingre og adskillige tenner brukket. Under rettsaken hadde han ingen forsvarer.

    25. feb. 1994 ble han henrettet etter først å være pisket og ha fått øynene stukket ut (Jerusalem Post International, 19. mars 1994). ”

    Blant annet sånn behandler man jøder i Iran, en gammel mann på nesten 80 år. Han prøvde å få kontakt med sine sønner i Israel, det var visst forbrytelse nok…

    Uverdig måte etter min målestokk i alle fall..


    Grunnen til at jødene forlater muslimske land er for en stor del at de blir dårlig behandlet, fratatt rettigheter, utsatt for rasisme, forfølgelse, hat og hets, hvorfor går ellers trafikken bare en vei?


    Israel er deres eneste nødhavn, men ikke engang den skal de få ha mener mange.
    Verden er ikke så kjekk som man skulle ønske, Kardemommelovene gjelder ikke de fleste steder..

    http://www.miff.no/nyheter/2003/04/30IsraelSomNoedhavn.htm


    Land som en gang har vært under islam skal ikke falle i andres hender, er ikke dette minst like ille som den zionismen du snakker om Atle? Den er mye av grunnen til det store hatet man finner mot Israel i den muslimske verden, spesielt det at det er jøder som nå har området er tungt å svelge, sikkert og at de i motsetning til de fleste arabiske land på kort tid har omdannet en sandhaug til et vellykket, høyteknologisk land. Hvorfor klarer ikke araberne det samme?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Land som en gang har vært under islam skal ikke falle i andres hender, er ikke dette minst like ille som den zionismen du snakker om Atle? Den er mye av grunnen til det store hatet man finner mot Israel i den muslimske verden, spesielt det at det er jøder som nå har området er tungt å svelge,
    Jeg er ikke så helt overbevist på om motstanden hadde vært noen mindre om det var eskimoer som hadde opprettet en enklave i Palestina i stedet.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Komponenten skrev:
    [...]


    http://www.miff.no/tema/frimerker/AntisemittiskMorder-IranskMartyr.htm


    ”29. mai 1992 ble jøden Feysullah Mechubad, 77 år, fengslet i Iran på vei til bønn i synagogen. Etter noen måneder fikk det jødiske samfunnet beskjed om at han kunne løslates mot en sum nær 2 millioner amerikanske dollar.

    Mechubad hadde sønner i Netania og hadde prøvd å komme i kontakt med dem. Det var trolig årsaken til at han ble anklaget for spionasje for Israel. I fengslet var han blitt jevnlig torturert - to fingre og adskillige tenner brukket. Under rettsaken hadde han ingen forsvarer.

    25. feb. 1994 ble han henrettet etter først å være pisket og ha fått øynene stukket ut (Jerusalem Post International, 19. mars 1994). ”

    Blant annet sånn behandler man jøder i Iran, en gammel mann på nesten 80 år. Han prøvde å få kontakt med sine sønner i Israel, det var visst forbrytelse nok…

    Uverdig måte etter min målestokk i alle fall..


    Grunnen til at jødene forlater muslimske land er for en stor del at de blir dårlig behandlet, fratatt rettigheter, utsatt for rasisme, forfølgelse, hat og hets, hvorfor går ellers trafikken bare en vei?


    Israel er deres eneste nødhavn, men ikke engang den skal de få ha mener mange.
    Verden er ikke så kjekk som man skulle ønske, Kardemommelovene gjelder ikke de fleste steder..

    http://www.miff.no/nyheter/2003/04/30IsraelSomNoedhavn.htm


    Land som en gang har vært under islam skal ikke falle i andres hender, er ikke dette minst like ille som den zionismen du snakker om Atle? Den er mye av grunnen til det store hatet man finner mot Israel i den muslimske verden, spesielt det at det er jøder som nå har området er tungt å svelge, sikkert og at de i motsetning til de fleste arabiske land på kort tid har omdannet en sandhaug til et vellykket, høyteknologisk land. Hvorfor klarer ikke araberne det samme?
    Ingen tvil om at jøder i deler av den arabiske verden lever under press. Årsakene til det er dog mer komplekse enn dem MIFF er interesserte i å diskutere (et pro israelsk nettsted som beskriver seg selv slik: MIFF samler hele bredden av norske Israel-venner - kristne, jøder og sekulære. Vårt hovedmål er å skape større sympati for Israel og det jødiske folk gjennom saklig og allsidig informasjonarbeid). Et stikkord her som til hele konfikten er Zionisme, en zionistisk tenketank som MIFF vil aldri gi deg annet en forsvar for en av tidenes mest undertrykkende apartheidregimer, det er hele sidens formål. Akkurat som HRS og Honest Thinking som du nesten konsekvent siterer når du ser ditt snitt i en innvandringsdebatt har som formål å begrense innvandring ved å sette fremmedkulturelle i dårlig lys. Såpass ærlig må det gå an å være. Og generaliseringer gjennom enkeltsaker er aldri et sterkt argument. Hvordan var jøders posisjon i arabiske land før zionismen vokste frem på slutten av det nittende århundre. Det er en sak jeg er interessert i å vite noe om, dog ikke gjennom MIFF og neppe gjennom deg.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    En annen sak som er verdt å nevne når du tar opp Israels tekniske overlegenhet (som om det forsvarer tortur og undertrykkelse) er at Israel fra USA alene tar i mot mer bistand enn det USA gir til resten av verden samlet.

    Mvh
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Ante Krist skrev:
    Ingen tvil om at jøder i deler av den arabiske verden lever under press. Årsakene til det er dog mer komplekse enn dem MIFF er interesserte i å diskutere (et pro israelsk nettsted som beskriver seg selv slik: MIFF samler hele bredden av norske Israel-venner - kristne, jøder og sekulære. Vårt hovedmål er å skape større sympati for Israel og det jødiske folk gjennom saklig og allsidig informasjonarbeid). Et stikkord her som til hele konfikten er Zionisme, en zionistisk tenketank som MIFF vil aldri gi deg annet en forsvar for en av tidenes mest undertrykkende apartheidregimer, det er hele sidens formål. Akkurat som HRS og Honest Thinking som du nesten konsekvent siterer når du ser ditt snitt i en innvandringsdebatt har som formål å begrense innvandring ved å sette fremmedkulturelle i dårlig lys. Såpass ærlig må det gå an å være. Og generaliseringer gjennom enkeltsaker er aldri et sterkt argument. Hvordan var jøders posisjon i arabiske land før zionismen vokste frem på slutten av det nittende århundre. Det er en sak jeg er interessert i å vite noe om, dog ikke gjennom MIFF og neppe gjennom deg.

    Mvh
    Jeg påstår ikke at MIFF er nøytrale og jeg leser heller ikke mye på deres sider, grunnen til at jeg linket til dette var at noen nylig fortalte meg denne tragiske historien om den stakkars gamle jøden i Iran, og kom til å tenke på dette siden jøder og Iran var tema, en annen grunn til å linke til dem er at de er kanskje de eneste som skriver om slikt som dette, uvisst av hvilken grunn…

    Honest thinking linker jeg sjelden til, HRS ganske ofte ja, fordi de drar frem ting som man ellers ikke finner så mye om i media. Deres mål er ikke nødvendigvis å begrense innvandring, men å begrense de negative konsekvensene av innvandring, det er en gigantforskjell på dette og burde være i alles interesse.


    I mine øyne er Saudi-Arabia, Iran, Yemen og alle de andre landene med samme ekstreme undertrykking av kvinner mye bedre eksempler på undertrykkende apartheidregimer enn Israel er. De undertrykkes helt uten noen fornuftig grunn, kun på grunn av kjønn, det er da noe helt annet enn å beskytte seg mot noen som man vet vil gjøre det de kan for å drepe og ødelegge, hva er ellers grunnen til at Israel bygger murer og prøver å hindre terror? De har sine negative erfaringer å forholde seg til, de vet hva deres fienders mål er.

    Forklar meg hva som gjør Israel til versting. Forklar meg hvorfor Israel fortjener så mye mer hat og motstand enn for eksempel Saudi-Arabia og Iran.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så et underlig innslag på NRK nettopp der en stor norsk kontigent hadde dradd til Jerusalem for å feire apharteidregimets 60-års dag. Her var det er kjempestort tog fullt av norske flagg og ivrige norske tilhengere. Litt fornøyelig egentlig at det er akkurat de samme folkene som her hjemme aser seg mest opp hvis noen utlendinger våger å feire norges fødseldag med sine flagg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.395
    Antall liker
    6.793
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. Det minner meg om folk som vier livet på forsøket på å finne opp evighetsmaskinen. Imens bryr ingen seg det spøtt om Burma.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn