OMF skrev:
Hei Snickers!
Litt av bakgrunnen til min nysgjerrighet....
Har hørt en del oppsett - og synes fremdeles at mitt eget oppsett treffer meg best helhetlig. Men har hørt mye som er bedre på enkeltparametre - og spesiellt dette med renhet/klarhet i mellomtonen og diskanten. Det har jeg særlig hørt på blant annen Avalon som bruker Accuton, men også på Marten - hbor jeg blant annen har hørt Coltrane Supremene hos Marten sentere - selv om det den gang ikke ble så imponerende som jeg kanskje hadde forventet.
Jeg vet selvsagt at det er andre merker som er bra - jeg ble mektig imponert når jeg var hos Stig Erik for næårmere 3 år siden - og vet at han har bevegs seg mye siden den gang. Men også dette er konstruksjoner som måler bra.
Kan jeg tolke deg slik at konstruksjoner med Accuton har truffet deg, men det er konstruksjoner med andre elementer som har truffet deg aller mest?
Litt omformulert....jeg har nok ikke hørt Accuton konstruksjoner i en helhet (lytteposisjon, høtalerplassering, akustikk, romkorreksjon osv) som har vært matchet med mine preferanser, men jeg har hørt såpass at jeg er sikkert på at en slik konstruksjon kan overgå det jeg har i dag med god margin når helheten er på plass
Husk forøvrig på at dette med forvrengningsmønsteret til Mangerene som vi har vært inne på tidligere også er noe Accuton-elementene er belemret med siden de har radialt montert talespole på membranen. Nå er riktignok membranene hardere, men noe av prinsippet blir det samme. Bølgemønsteret blir nesten utelukkende radialt og praktisk talt ikke tangentialt slik som på både cone og dome-elementer. Jeg vil faktisk påstå at dette er et resultat av at man ikke har kunnet velge i tilfellene Manger og Accuton.
OMF skrev:
Jo...jeg skulle jo ha et spørsmål også her Snikers...la oss si du har 250k i element budsjett - hvilken elemnter hadde du valgt Snickers!
Hmm, ganske godt spørsmål egentlig. For det første ville jeg ikke tatt et eneste valg før jeg hadde sett rommet.
Jeg vil tro at rommet kommer til å bli ca 6x6 meter innevendig mål. Hele taket er planlagt med absorbenter i 40-60cm tykkelse, og jeg planlegger betydelige akustikketiltak også i resten av rommet. Målet kort og jevn etterklangstid for alle frekvenser. Miksen mellom diffusjon og absorbsjon er ikke på noen måte klarlagt enda, men magefølelsen sier ikke så tørt somn hos Tangen, men muligens litt tørrere enn Svanå
For det andre ville jeg gjort en analyse både av hvordan høyttalerne i det aktuelle tilfellet var ment å skulle spille opp mot den aktuelle akustikken, lytteavstand, hvordan bass ved ulike frekvenser fungerer fra ulike plasser i rommet og ikke minst hvor bra det skulle låte for andre sitteplasser i rommet.
Her blir det et relatitvt standard oppsett med likesiden trekant midt i rommet, med avstand 3-4 meter. Fokus er god lyd i sweetspot.
Jeg synes selv det kan være vanskelig å legge relativt prisgunstige elementer inn i et stort budsjett, men i veldig mange tilfeller, når man er over et visst nivå, er det antallet elementer nedover i frekevns vel så mye som hvor dyre de er, som bestemmer resultatet.
Et tenkt scenario kunne blitt:
2x Hiquphon i vaweguide
2x Visaton dome i vaweguide
(likt som Gaia så langt)
4x Morel 634 i M M HM T HM M M-konfigurasjon, men med ulike øvre delefrekvenser for de to ytterste og de to innerste Morelene.
Så ved siden av, et midbasstårn med 6 el 8 stk Morel 1058 basser.
I bunnen, 4 stk TC sounds 5400 18" pr side i separate tårn.
Dette er bare en av veldig mange mulige konfigurasjoner innenfor et slikt ekstremt budsjett. Ikke bare er det mange alternative konfigurasjoner, men det er også en del muligheter for å prøve andre elementer for å løse de samme oppgavene. Man kunne for eksempel brukt:
Seas DXT diskant
Morel 634 (2 stk)
Seas Excel 10", (4 stk)
TC sounds 5100 18", (4 stk)
Så kunne man tenkt ganske annerledes og brukt:
Raven Point
Raven Line (2 stk, MTM)
Morel 634 (8 stk på linje (ulik øvre delefrekvens) ved siden av Point og Line)
TC Sounds 5100, 4 stk