Når vi snakker om musikk gjengivelse kan man ikke bruke utrykket nøytralt. Like lite som å si at statsministerene gjør en nøytral fremmlegging av en av sine merke saker!
Samme musikk instrumentet lyder forskjellig etter tempratur, stemming, teknikk til utøver, tuning av deler, og for ikke å snakke om rommet det blir spilt i og forskjellig plassering av lytteren i forhold til instrumentet.
Spesielt mikrofoner og høyttalere har veldig mye egenlyd. Det nærmeste til nøytral lyd er sannsynligvis i så hensendelse målemikrofoner. Men ikke en gang de er nøytrale annet en på optimale frekvenser den er laget for å måle, og den blir koblet opp til ett dataprogram som retter feil på mikrofonen.
Om man kobler en rå hodetelefon rett på en tonegenerator vil heller ikke sinus tonene oppfattes nøytralt. Går man dypt i bassen kan man få enkelte bilyder pga ressonanser i membran.
Ørene våre er forskjellig, hørselen vår er forskjellig for ikke å snakke om det som sitter imellom øra, som tolker all lyd!
Skal man i hifi snakke om nøytral lyd er det bedre å snakke om liten grad av farging av lyden. Å beskrive de forskjellige frekvensområder, dynamikk, klang osv utifra noe man har gjort seg opp en mening om selv, som man betrakter som mest mulig flat frekvens messig. Men det er mere en frekvensgang som farger lyd.
Diskuterer man en innspilling gjort i studio, kan man aldri prate om naturlig gjengivelse, (og definitivt ikke nøytral). Tekniker bruker sine tekniske duppe ditter til å skape en illusjon av ett bestemt lydbilde, som produsent er med å bestemmer.
Selv går jeg etter å få så mye informasjon, dynamikk og så jevn frekvensgang som mulig under gjeldende forutsetninger (les begrensninger). Favoritter har vi alle når det gleder musikk, for meg mye live jazz\fusion, og har tunet annlegget til å heller være litt bass sterkt en fattig, for å slippe å plages av alle skrikete, tynne, kalde og lyse sjelsløse innspillinger, som det dessverre ser ut til å bli bare flere av i disse strømnningstider! vh.