Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    KJ skrev:
    ... (alt annet likt). ...
    Ja, men det er bare riktig med uendret geometri, sånn at bare den dielektriske konstanten endres (tan delta, tapsfaktoren, vil også endre seg, men vi ser bort fra den i første omgang). ...
    jf. alt annet likt. Og joda det er flere parametre ute og rusler, som f.eks. dielektrisk absorbsjon, dielektrisk dispersjon/spredning, isolasjonsmotstand, dielektrisk polarisering, mekaniske og termiske egenskaper, korrosive og kjemiske egenskaper m.v. Men det er lite å snakke om for så trivielle ting som lydkabler

    mvh
    KJ
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    10
    Synes det er merkelig at KJ har brukt såpass mye energi på ting han ikke tror på i teorien, måtte jo være mye billigere å bruke "gratis" lisser en å lage egne av forholdsvis dyre greier, disse påstår han å være fullt på høyde med det beste! Han ville heller ikke avsløre hva kabelen het. Det er jo mulig han kanskje ikke evner å høre forskjell i eget anlegg? KJ kablene er testet hos en del medlemmer i GLL. Dette er ett sitat fra en tidl. tråd.....:

    Hva sirkusdirektøren til Nordost hevder velger jeg å legge mindre vekt på."

    mvh
    KJ

    Du burde ta en lytt på Direktørens kabler, de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
    Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!
    Det kan jo tenkes at ditt oppsett ikke er særlig avslørende også?




    PS. Det hadde ingenting med utseende å gjøre, vi syntes dine kabler var meget fine!

    Mvh.
    SAL
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    SAL skrev:
    ...de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
    Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!...
    Jeg var ikke klar over at KJ er "kabelprodusent". Det setter hans innbitte kabelmotstand her på Sentralen i et annet lys. Jeg ser bort i fra det kommersielle aspektet, det er trolig ingen virksomhet av betydning. Imidlertid er det paradoksalt at de parametere han i denne tråden sier "har ingen betydning", er de samme han jobber med i sine egne kabler. KJ, snakker du mot bedre vitende...
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Tverrsnitt: Jeg påpekte en gang at skinneffekten kunne være en faktor hvorfor tykke ledere låter annerledes enn tynne, og at dette var målbart. Det ble parert med at forskjellene var for små i det hørbare området.

    Ledere: Når vi kommer inn på hvorfor sølvkabler ofte låter bedre enn kobber, så blir det bortforklart med at det er bare snakk om "10%" forskjellig lederevne, og at man da kan kappe ned kabelens lengde med 10% og få samme effekt.

    Geometri: Det er mange måter å fordele lederne på. Tynne, tykke, flettede, tvinnede, rette, flate, runde, ovale, etc. Dette blir også forsøkt latterliggjort.

    Mekanikk/mikrofoni: At signalkabler kan plukke opp vibrasjoner, og at lederne kan vibrere i forhold til hverandre. -Latterliggjort og avskrevet til "ikke-målbart". (se over).

    Dielektrikum: Det er en kjent sak at isolasjonsmaterialet påvirker lyden. Ikke bare på kabler, men også på småkomponenter og kretskort, hvor Teflon regnes blant det best. Men neida, det blir sikkert avskrevet av KJ og Rhesus som en knappenål i kanondrønn, under den teoretiske målegrense.

    ---------

    Nå er det strengt ikke noe "must" å finne en forklaring. At et fåtall kabelfornektere ikke vil være med på leken, er jo ikke til hinder for resten av bransjen og alle entusiaster som tar kabelforskjeller på alvor.
    Hva om disse effektene faktisk er i størrelesorden "fluefis i kanondrønn"(*) eller lignende? Selv om noen presenterte et fint sett med beregninger, målinger osv som viste at disse effektene er så minimale - ville du da forkaste disse kandidatene og se deg om andre steder for en forklaring? Don't think so.

    Denne delen av hobbyen er først og fremst kjennetegnet av en tilnærmet total mangel på forsåelse for proporsjoner. Det diskuteres ledninger med avvik i frekvensresponsen på kanskje 0.02dB mindre enn hva det absolutt billigste man kan få tak i på den dårlig dag. De samme eierene av disse kostbare ledningsstumpene har åpenbart ingen problemer med å bruke høyttalerelementer med avvik i kurven som er mange, mange ganger større - ei heller å plassere disse i en vanlig norsk stue hvor responsen som når lytteren har fått avvik som er enda mange, mange, mange, mange, mange ganger større. Om man etterlyser en teknisk/ingeniørmessig forklaring på effektene av elektriske/fysiske parametere ved kablagen så er svaret ganske enkelt: Det blir bare for dumt, effektene er så små og så perifere at det ikke er vits å bruke noe energi på, ressursene kan med fordel settes inn helt andre steder. Når man velger å bruke begreper som skineffekt, mikrofoni, propagasjonshastihet, båndbredde, støy, frekvensgang, dynamikk osv, osv så har man beveget seg over i den tekniske sfære, om man ikke liker de svarene rådende teori og praksis på områdene gir, så får man heller dikte opp noen egne begreper det ikke finnes noen teori for - alternativt vise hvorfor rådende teori på området er feil eller har hull - en praksis jeg ikke vil anbefale. "Fot", "godfølelse", "musikalsk", "engasjerende" er eksempler på flotte altnernative begreper i så måte. De er ikke definerte og enhver kabeleier kan legge akkurat hva han måtte føle for i de.

    Man trenger faktisk ikke et eneste vekttall teknisk utdannelse for å komme frem til den konklusjonen, det holder lenge med en liten dose sunn fornuft. Av de lydmessige utfordringene folk har spurt om på dette forum, så tror jeg det knapt er noen som ikke av en eller annen har blitt forsøkt løst med å bytte en eller annen kabel. For lite bass? Prøv en annen kabel. Slank mellomtone? Prøv en annen kabel. Skrikende topp? Prøv en annen kabel. Låter anlegget daft og uengasjerende? Prøv en annen kabel.

    Fra min tid på universitetet så var hardcore-HiFi-miljøet en standig joke blant de som studerte elektronikk, digitalteknikk og andre relevante tema. Det er muligens en grunn til det.

    Jeg vedder mye på at avvikene mellom to ulike eksemplarer av samme produkt er større enn hva som er tilfelle mellom to tilfeldig valgte HiFi-kabler som er noenlunde egnet til bruksområdet. Hvorfor er det ingen som diskuterer jakten på "gulleksemplaret" av det produktet man har sett seg ut? Toleransene på de aktive komponentene som brukes er gjerne oppgitt i +/- ganske mange % i forhold til spesifisert verdi, det ser ikke ut til å plage noen nevneverdig.

    *) Fritt etter hukommelsen fra min tid i Feltartilleriet mener jeg å huske at smellet en(?) meter til siden fra kanonmunningen på en M155 selvdreven howitzer er 160dB. Det er en sak som er i stand til å sende en 155 millimeter kalliber 43 kilo tung granat ca 30 kilometer bort.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    nb skrev:
    pedal skrev:
    Tverrsnitt: Jeg påpekte en gang at skinneffekten kunne være en faktor hvorfor tykke ledere låter annerledes enn tynne, og at dette var målbart. Det ble parert med at forskjellene var for små i det hørbare området.

    Ledere: Når vi kommer inn på hvorfor sølvkabler ofte låter bedre enn kobber, så blir det bortforklart med at det er bare snakk om "10%" forskjellig lederevne, og at man da kan kappe ned kabelens lengde med 10% og få samme effekt.

    Geometri: Det er mange måter å fordele lederne på. Tynne, tykke, flettede, tvinnede, rette, flate, runde, ovale, etc. Dette blir også forsøkt latterliggjort.

    Mekanikk/mikrofoni: At signalkabler kan plukke opp vibrasjoner, og at lederne kan vibrere i forhold til hverandre. -Latterliggjort og avskrevet til "ikke-målbart". (se over).

    Dielektrikum: Det er en kjent sak at isolasjonsmaterialet påvirker lyden. Ikke bare på kabler, men også på småkomponenter og kretskort, hvor Teflon regnes blant det best. Men neida, det blir sikkert avskrevet av KJ og Rhesus som en knappenål i kanondrønn, under den teoretiske målegrense.

    ---------

    Nå er det strengt ikke noe "must" å finne en forklaring. At et fåtall kabelfornektere ikke vil være med på leken, er jo ikke til hinder for resten av bransjen og alle entusiaster som tar kabelforskjeller på alvor.


    Fra min tid på universitetet så var hardcore-HiFi-miljøet en standig joke blant de som studerte elektronikk, digitalteknikk og andre relevante tema. Det er muligens en grunn til det.
    Nej! det er der ikke , men det er ikke noget man umildbart lære på diverse skoler, jo det gør faktisk indirekte, men man er nødt til selv at tænke og videre udbygge sin viden, alt det der diskutere her kan stort set forklares med solid teknisk dokumentation.
    Måske med en enkelt undtagelse, den store lydforskel på sølv og kobber kabler, noget kan forklares men jeg synes ikke rigtigt det matcher med den store forskel i lyden der faktisk er på de to materialer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.415
    Antall liker
    37.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Hvorfor er det ingen som diskuterer jakten på "gulleksemplaret" av det produktet man har sett seg ut? Toleransene på de aktive komponentene som brukes er gjerne oppgitt i +/- ganske mange % i forhold til spesifisert verdi, det ser ikke ut til å plage noen nevneverdig.
    Interessant spørsmål, for det gjør gitarister. Finne det "magiske" eksemplaret av en Les Paul fra 1959, prøvespille et femtitalls Marshall 100-wattere på jakt etter den "riktige".



    On multiple occasions, primarily through interviews in guitar magazines, Slash has spoken of a Marshall head that he rented from S.I.R. (Studio Instrument Rentals in Los Angeles) and used heavily during the “Appetite” sessions (”Appetite” was recorded between August and December 1986). According to Slash, he loved the amp so much that, when S.I.R. wouldn’t agree to sell it to him, he invented a scheme to essentially “steal” the amp from them. After wrapping up the “Appetite” recordings, Slash told S.I.R. that the amp had been stolen so that he wouldn’t have to return it. Slash kept the amp for a time until a misstep by his roadie at the time spoiled Slash’s plans. During rehearsals at S.I.R. following the “Appetite” sessions (probably sometime in 1987), the roadie made the mistake of bringing the mystery Marshall to S.I.R.. When the guys at S.I.R. recognized their amp, they took it back.

    Slash has said that he had a difficult time finding a suitable replacement for this Marshall (while prepping for the “Use Your Illusions” sessions). It is clear that Slash never again exactly replicated his “Appetite” tone, although this might have at least been partially attributable to an intentional evolution of tone on Slash’s part. Slash’s “Illusions” tone stands in stark sonic contrast to his “Appetite” tone, and seems to have been achieved using a JCM 800 exclusively.
    http://www.slashsworld.com/equipment/the-appetite-amp-story/sweet-marshall-o-mine/

    Av en eller annen grunn er det ikke ledningen mellom gitaren og forsterkeren, eller den fra forsterker til høyttalerkabinett han har fiksert på. Interessant, men hva vet vel en musiker om hvordan ting skal låte? ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    asbjbo skrev:
    Av en eller annen grunn er det ikke ledningen mellom gitaren og forsterkeren, eller den fra forsterker til høyttalerkabinett han har fiksert på. Interessant, men hva vet vel en musiker om hvordan ting skal låte? ;)
    Neil Young har visstnok over 100 eksemplarer av en eller annen Fender gitarforsterker, men det er en bestemt som er i bruk stort sett hele tiden på konserter og plater. De har vel sine nostalgitripper og bastante oppfatninger musikere også, men tilnærmingen ser i alle fall ut til å være temmelig fjern fra hvordan de som skal lytte på det ferdige produktet går frem.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Det er tydeligvis for forvanskeligt at tage stilling til det entelige spørgsmål, men så er det godt at man kan finde andre ting at diskutere.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    Lydarne skrev:
    Det er tydeligvis for forvanskeligt at tage til det entelige spørgsmål, men så er det godt at man kan finde andre ting at diskutere.
    . Statistisk sett hersker det en lettere tone på Sentralen hver fredag, hvor de stridene erklærer våpenhvile og tar seg tid til litt OT.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    pedal skrev:
    Lydarne skrev:
    Det er tydeligvis for forvanskeligt at tage til det entelige spørgsmål, men så er det godt at man kan finde andre ting at diskutere.
    . Statistisk sett hersker det en lettere tone på Sentralen hver fredag, hvor de stridene erklærer våpenhvile og tar seg tid til litt OT.
    og du er sikker på at det kun er fredag
     

    sleivspark

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    1
    Lite ante jeg om at det med kabler skulle være en så het potet ;)
    Det var jo et rimelig enkelt spørsmål jeg stilte, men det virker som en utbredt greie med hifi folk at alle føler seg tvunget til å legitimere sine egne prioriteringer med at andre tar feil? Ikke for å dømme noen her for jeg har mine tanker selv også om rekkefølge av prioriteringer...
    Men, uansett, skulle gjerne lest den første posten om kabler her på forumet, det må jo ha vært bedre enn hvilken som helst krigsdokumentar ;D

    Ønsker alle en trivelig helg med masse god musikk :)
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Er helt på linje med Neil Young. HiFi er ingen rasjonell vitenskap. Det dreier seg om - følelser - eller opplevelser.

    Er det slik at du trives med et sett kabler - så gjør du vel det da? Ingen grunn til å komme med teori eller linker som bare viser at dette kan du mindre og mindre om. Ser med skrekkblandet fryd at f.eks. skin-effekt blir trukket frem. Er det noen som virkelig forstår teorien bak dette? Og dersom de ikke gjør det, for det gjør de ikke, hvordan skal vi ta det seriøst?

    Min tilnærming er mye enklere. Jeg bruker ørene - og hukommelsen. Dersom noen prøver å prakke på meg noe fint og nytt skal jeg enten forstå at det er fint og nytt, eller det skal høres fint ut. Et godt eksempel er mine 3 par Bose 901 høytalere. Første gang jeg hørte disse brukte Savage Rose nettopp Bose 901 som PA høytalere på en kjeller konsert der jeg var. Den opplevelsen var så enorm at jeg stadig får helt ekstremt positive følelser bare jeg ser et par Bose 901! For meg spiller de helt fantastisk, men jeg forventer jo ikke at alle andre var på den konserten, vi var vel ikke flere enn 30 stykker der, og forventer heller ikke alle andre hører hvor bra de er. Men for meg blir aldri noen høytaler bedre.

    Ser godt for meg at andre har samme forhold til kabler, PU, forsterkere etc. etc. Og det er helt ok! Prøv bare ikke å bevise dette med teorier du ikke forstår og linker til teorier der de som har lagt dem ut heller ikke forstår. Musikk er følelser, ikke fysikk.
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    sleivspark skrev:
    Lite ante jeg om at det med kabler skulle være en så het potet ;)
    He he, ja nok en gang slo det ned som en bombe ("the exploding kind of bomb" - peter sellers som inspector Closeau) ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    SAL skrev:
    ...de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
    Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!...
    Jeg var ikke klar over at KJ er "kabelprodusent". Det setter hans innbitte kabelmotstand her på Sentralen i et annet lys. Jeg ser bort i fra det kommersielle aspektet, det er trolig ingen virksomhet av betydning. Imidlertid er det paradoksalt at de parametere han i denne tråden sier "har ingen betydning", er de samme han jobber med i sine egne kabler. KJ, snakker du mot bedre vitende...
    ;D

    Min geskjeft som «kabelprodusent» er noe begrenset, jeg har kun solgt et sett signalkabler, dvs det omtalte, og jeg har ingen planer om å utvide virksomheten. For eller mot bedrevitende ? ... vær så snill - prove me wrong 8)

    Jeg har ingen hemmeligheter mht kabelurene heller, og jeg har ved flere anledninger anbefalt kabelurene (ikke fra egen produksjon, men fra de som leverer slikt), og spesielt i tilfeller hvor det er grunn til å tro at kabelurenes elektriske fordeler kommer til sin rett. Og ja, i den virkelige verden så er det svinedyre SOTA kabelurer til den nette sum av 35,10 kr pr meter + mva + terminering + evt. strømpe. Det er Belden 3079A for de som ønsker å vite. Den har lav kapasitans og god skerm. Den har vært transparent i de tilfellene hvor jeg har testet for dette.

    mvh
    KJ
    med buksene nede og bar bak
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    sleivspark skrev:
    Hvor mye anser dere der ute er fornuftig å legge i kabler?
    Hypotetisk sett at du bruke 10K på signalkabel, høytalerkabel og 2 nettkabler,
    hva ville du da kjøpt?
    Hvilke er mest mulig nøytrale uten å "legge til" eller trekke fra noe?
    Alle svar og debatter mottas med takknemlighet :)
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Lydarne skrev:
    Et kabel kan betragtes som en langstrakt kondensator, så kan man acceptere eller høre at der er forskel på kondensatorer, så er man også nødt til at erkende at der også er lyttemæssig forskel på kabler.
    To kondensatorer den ene lavet af sølv den andet af kobber lyder eksembelvis helt forskelligt, "måske fordi man har fået et chok over prisen på sølv kondensatoren".
    Kapasitans i kabler er jo en fullstendig målbar parameter, som også publiseres av en del seriøse kabelprodusenter. Effekten av denne "kondensatoregenskapen" er da beregnbar og målbar. Kapasitansen i kabelen er også proporsjonal med lengden. Det skal som regel ganske lange kabler til før man får noen kapasitans som får noen vesentlig filtereffekt i audioområdet. Vær også klar over at resistansen til kabelen spiller like stor rolle som kapasitansen for denne lavpassfiltereffekten som altså sjelden vil påvirke noe i audioområdet i de størrelsene man her snakker om.
    I følge Supra er det for signalkabler (interconnects) at lav kapasitans er viktigst, sikkert fordi slike kabler også har vesentlig høyere impedans som bidrar til eventuelle filtereffekter.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Skink_123 skrev:
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
    Eh... for de er jo helt objektive når de skal selge deg de produktene som de sannsynligvis har størst avanse på i hele sortimentet... ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    roffe skrev:
    Skink_123 skrev:
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
    Eh... for de er jo helt objektive når de skal selge deg de produktene som de sannsynligvis har størst avanse på i hele sortimentet... ;)
    Nå er jo prisen satt. 10k. Så da kan jo ingen butikk selge deg mer. Likte for alle. Sammenligne de imellom. Det burde jo få en litt lengere en der en er nå.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Skink_123 skrev:
    roffe skrev:
    Skink_123 skrev:
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
    Eh... for de er jo helt objektive når de skal selge deg de produktene som de sannsynligvis har størst avanse på i hele sortimentet... ;)
    Nå er jo prisen satt. 10k. Så da kan jo ingen butikk selge deg mer. Likte for alle. Sammenligne de imellom. Det burde jo få en litt lengere en der en er nå.
    Start med hjemlån og returrett i hvertfall. Kabelkjemi er noe uforutsigbart med tanke på resultat..
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    Skink_123 skrev:
    roffe skrev:
    Skink_123 skrev:
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
    Eh... for de er jo helt objektive når de skal selge deg de produktene som de sannsynligvis har størst avanse på i hele sortimentet... ;)
    Nå er jo prisen satt. 10k. Så da kan jo ingen butikk selge deg mer. Likte for alle. Sammenligne de imellom. Det burde jo få en litt lengere en der en er nå.
    Start med hjemlån og returrett i hvertfall. Kabelkjemi er noe uforutsigbart med tanke på resultat..
    Alltid hjemlån.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Skink_123 skrev:
    roffe skrev:
    Skink_123 skrev:
    For å bringe debatten tilbake til utgangspunktet(dette er post en btw);

    Jeg tenker jeg skal ta en tur rundt på div hai fai sjapper og høre med de.

    Så kan vi ta diskusjonen derifra.

    De er jo ekspertene.
    Eh... for de er jo helt objektive når de skal selge deg de produktene som de sannsynligvis har størst avanse på i hele sortimentet... ;)
    Nå er jo prisen satt. 10k. Så da kan jo ingen butikk selge deg mer. Likte for alle. Sammenligne de imellom. Det burde jo få en litt lengere en der en er nå.
    Hvordan vet du at 10k er riktig beløp? Er det riktig beløp å anvende på kabler hos deg? Kan du evt. bruke mindre penger uten tap av lydkvalitet? Er du sikker på at du får en lydmessig effekt av å bytte nettstrømskablene i forhold til å legge pengene i andre kabler, evt. andre forbedringer av anlegget?

    Digresjon: Jeg kjenner noen damer som har fått demonstrert og kjøpt såkalte Kirby støvsugere. Disse støvsugerne ser veldig imponerende ut under demonstrasjoner. De koster gjerne 10 ganger så mye som en vanlig støvsuger i nærmeste elektrokjede, veier gjerne flere ganger så mye og krever eget kott til alt utstyret man får med. De leveres gjerne med instrusksjonsvideo for å lære seg å bruke alle finessene. Alle de jeg kjenner som har latt seg lure til dette vender tilbake til vanlige støvsugere fordi de er lettere, enklere å bruke, og viser seg å gjøre en like god jobb til den vanlige støvsugingsjobben. Kirby-maskinen til et femsifret beløp ender opp som kottfyll, mens teppene er enklere å levere til rens en å rengjøre med maskinen.

    Hvor vil jeg med digresjonen? Jo, det er først gjennom egen bruk at man finner ut om produktet er verdt det man har gitt. En selger kan påstå og demonstrere litt av hvert, men det er først i eget anlegg etter egne preferanser man finner ut hva som fyller ens egne behov.

    Når det gjelder kabler ville jeg i første anlegg man skaffer seg gått for rimelige standardkabler. Et par høyttalerkabler og signalkabler fra Clas Ohslon eller Biltema får man til under 500 kroner samlet, og det er et billig utgangspunkt for å kunne sammenligne med dyrere kabler. Det blir for meg meningsløst å investere i dyrere kabler enn dette hvis man ikke nettopp har rimeligere standardkabler å sammenligne med for å nettopp verifisere at den ekstra investeringen er verdt pengene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Så anbefalt fremgansmåte er da noenlunde som følger om man tar hensyn til alt som skal tenkes på angående kabling av HiFi-anlegg.

    - Stikk innom en del hifi-pushere, lån med en 5-10 sett kabler fra ulike produsenter om du får lov til det, kanskje må han deponere på en del av de, men vi får håpe han har greit med cash tilgjendelig.
    - Det er viktig at de er innspillte, eventuelt må trådstarter la de gå et par-tre hundre timer i anlegget slik at de får vist seg fra sin beste side. Ellers kunne han risikere å ende opp med "imponatorkabel" som ikke visere seg å være bra over tid. Dette forutsetter også at selger er villig til å låne de ut tilstrekkelig lenge.
    - Så etter endt innspilling av alle kandidatene, må det testes (helt over lengre tid) for match og mismatch. Om han har fått med seg 5 signal-, 5 høyttaler- og 5 nettkabler så skal det testes 5x5x5 = 125 kombinasjoner av kabling. Har han 10 av hver blir det 1000 kombinasjoner. Ytterligere komplisert blir det om de ulike kablene han har fått med seg hjem skal testes mellom ulike komponenter i anlegget.

    Lykke til - jeg er glad det ikke er meg. Koblet sammen husalteret i går kveld etter en liten oppussing i stuen, sikkert 30 ledninger som skal hit og dit siden jeg har en hel del komponenter, nettverk og videokilder, to HDMI-switcher og TV/projektor. Heldigvis er jeg i den situasjon at jeg kun trenger å fokusere på at ledningene er lange nok og har riktig plugg til formålet. Det ville være en temmelig uoverkommelig oppgave å gå HiFi-riktig til verks på dette prosjektet.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Så anbefalt fremgansmåte er da noenlunde som følger om man tar hensyn til alt som skal tenkes på angående kabling av HiFi-anlegg.

    - Stikk innom en del hifi-pushere, lån med en 5-10 sett kabler fra ulike produsenter om du får lov til det, kanskje må han deponere på en del av de, men vi får håpe han har greit med cash tilgjendelig.
    - Det er viktig at de er innspillte, eventuelt må trådstarter la de gå et par-tre hundre timer i anlegget slik at de får vist seg fra sin beste side. Ellers kunne han risikere å ende opp med "imponatorkabel" som ikke visere seg å være bra over tid. Dette forutsetter også at selger er villig til å låne de ut tilstrekkelig lenge.
    - Så etter endt innspilling av alle kandidatene, må det testes (helt over lengre tid) for match og mismatch. Om han har fått med seg 5 signal-, 5 høyttaler- og 5 nettkabler så skal det testes 5x5x5 = 125 kombinasjoner av kabling. Har han 10 av hver blir det 1000 kombinasjoner. Ytterligere komplisert blir det om de ulike kablene han har fått med seg hjem skal testes mellom ulike komponenter i anlegget.

    Lykke til - jeg er glad det ikke er meg. Koblet sammen husalteret i går kveld etter en liten oppussing i stuen, sikkert 30 ledninger som skal hit og dit siden jeg har en hel del komponenter, nettverk og videokilder, to HDMI-switcher og TV/projektor. Heldigvis er jeg i den situasjon at jeg kun trenger å fokusere på at ledningene er lange nok og har riktig plugg til formålet. Det ville være en temmelig uoverkommelig oppgave å gå HiFi-riktig til verks på dette prosjektet.
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
     
    N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
    Da får man vel bare ta en råsjangs da. Eller velge hvilken av de 100 sprikende oppfatningene om hva som er bra man skal stole på. Eller finne den forhandleren hvor vibbene er best.

    Uansett ville jeg kjøpt brukt, det er ikke akkurat ferskvare det er snakk om her (snarere tvert i mot tydligvis), og prisene er vel rundt halvparten av villedende på bruktmarkedet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
    Bruk pengene på elektronikk istedenfor. Å gå et hakk opp på forsterksiden er sannsynligvis vel anvendte penger. Solid Core høyttalerkabler og noen no-nonsense signalkabler til under 1000 lappen er tilstrekkelig for folk flest.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
    Bruk pengene på elektronikk istedenfor. Å gå et hakk opp på forsterksiden er sannsynligvis vel anvendte penger. Solid Core høyttalerkabler og noen no-nonsense signalkabler til under 1000 lappen er tilstrekkelig for folk flest.
    Ok, hva anbefaler du meg å kjøpe av effektrinn?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Anonym skrev:
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
    Bruk pengene på elektronikk istedenfor. Å gå et hakk opp på forsterksiden er sannsynligvis vel anvendte penger. Solid Core høyttalerkabler og noen no-nonsense signalkabler til under 1000 lappen er tilstrekkelig for folk flest.
    Ok, hva anbefaler du meg å kjøpe av effektrinn?
    Nå kjenner ikke jeg til høyttalerene dine.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Skink_123 skrev:
    Anonym skrev:
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen velger jo å forfekte dette mer enn 5 ganger i flere enn 5 tråder om flere enn 5 merker. Uten å bry seg om trådens tema eller folks meninger.
    Hva er det i mitt forslag som strider mot rådende visdom fra de som har stor tro på kablers betydning? Det er en enkel illustrasjon på absurditetene som oppstår basert på det som hevdes.

    1) Ting må innspilles
    2) Kabler kan oppføre seg ulikt alt etter hvor man kobler de til i anlegget
    3) Det kan oppstå tilfeller av match eller mismatch med ulike kombinasjoner.

    Du ønsker vel at de som skal ut å handle skal få mest mulig vellyd igjen for investeringen?
    Også på tidsaspektet. Men som det du er når du forfekter det du gjør nå så har jo du uendelig med tid. Noe ikke alle har. Hva anbefaler du om en har la oss si en uke?
    Bruk pengene på elektronikk istedenfor. Å gå et hakk opp på forsterksiden er sannsynligvis vel anvendte penger. Solid Core høyttalerkabler og noen no-nonsense signalkabler til under 1000 lappen er tilstrekkelig for folk flest.
    Ok, hva anbefaler du meg å kjøpe av effektrinn?
    Nå kjenner ikke jeg til høyttalerene dine.
    Velkommen skal du være : )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det :)
    Men min forsterker har en storebror, din forsterker (har forresten eid samme tidligere) har en storebror. Jeg tror det at å gå opp et hakk på elektronikkstigen fort vil gi større resultater enn å gå opp et hakk på kabelstigen.

    Det er bare mine 5 cent.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Takk for det :)
    Men min forsterker har en storebror, din forsterker (har forresten eid samme tidligere) har en storebror. Jeg tror det at å gå opp et hakk på elektronikkstigen fort vil gi større resultater enn å gå opp et hakk på kabelstigen.

    Det er bare mine 5 cent.
    Neste hakk på effektrinnsiden koster 85K, og jeg fikk denne for 3K.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Noen ganger kan kabelbytte være den billigste måten å oppgradere anlegget på.. ::)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Det er merkelig hvor opptatt enkelte er av selve kabelen og dens egenskaper. Kontaktpunktene har etter min erfaring mye større betydning for eventuelle lydmessige forskjeller. Spesiellt når det gjelder ht-kabler, så er kontaktpunktene mellom kabel/plugg og plugg/terminal ofte en gedigen flaskehals i signalveien. Jeg mener å ha lest at dårlig kontakt kan føre til en slags diode-effekt. Dvs. at ved lave signalnivåer så ledes det strøm kun den ene veien. Er det noen av de teknisk oppegående i denne tråden som har hørt om dette fenomenet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Det er merkelig hvor opptatt enkelte er av selve kabelen og dens egenskaper. Kontaktpunktene har etter min erfaring mye større betydning for eventuelle lydmessige forskjeller. Spesiellt når det gjelder ht-kabler, så er kontaktpunktene mellom kabel/plugg og plugg/terminal ofte en gedigen flaskehals i signalveien. Jeg mener å ha lest at dårlig kontakt kan føre til en slags diode-effekt. Dvs. at ved lave signalnivåer så ledes det strøm kun den ene veien. Er det noen av de teknisk oppegående i denne tråden som har hørt om dette fenomenet?
    På en av Stereophile sine tester av Halcro effektforsterkere, framkom det et testresulat for forvregning vs effekt som Halcro mente var a-typisk for forsterkeren (betydelig økende forvregning vs effekt før klippegrensen). Etter litt om og men kom JA i Stereophile til at resultatet skyltes feil i termineringen av HT-kablene som ble brukt i testoppsettet ved målingen. Dvs motsatt effekt av det du beskriver.

    mvh
    KJ
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    larkus skrev:
    Det er merkelig hvor opptatt enkelte er av selve kabelen og dens egenskaper. Kontaktpunktene har etter min erfaring mye større betydning for eventuelle lydmessige forskjeller. Spesiellt når det gjelder ht-kabler, så er kontaktpunktene mellom kabel/plugg og plugg/terminal ofte en gedigen flaskehals i signalveien. Jeg mener å ha lest at dårlig kontakt kan føre til en slags diode-effekt. Dvs. at ved lave signalnivåer så ledes det strøm kun den ene veien. Er det noen av de teknisk oppegående i denne tråden som har hørt om dette fenomenet?
    Da bruker vi sånn her! ;D

    http://www.positive-feedback.com/Issue30/quicksilver_gold.htm

    Ellers så er det vel rimelig å anta at dyrere kabler bruker bedre kontakter enn de billigste?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    topline skrev:
    larkus skrev:
    Det er merkelig hvor opptatt enkelte er av selve kabelen og dens egenskaper. Kontaktpunktene har etter min erfaring mye større betydning for eventuelle lydmessige forskjeller. Spesiellt når det gjelder ht-kabler, så er kontaktpunktene mellom kabel/plugg og plugg/terminal ofte en gedigen flaskehals i signalveien. Jeg mener å ha lest at dårlig kontakt kan føre til en slags diode-effekt. Dvs. at ved lave signalnivåer så ledes det strøm kun den ene veien. Er det noen av de teknisk oppegående i denne tråden som har hørt om dette fenomenet?
    Da bruker vi sånn her! ;D

    http://www.positive-feedback.com/Issue30/quicksilver_gold.htm

    Ellers så er det vel rimelig å anta at dyrere kabler bruker bedre kontakter enn de billigste?
    Kanskje. Min erfaring er at fjærklemmer gir svært god kontakt, også over tid.



    Legg merke til hvor stort kontaktareale du får, og denne trenger du aldri etterstramme.
    Men de er vel ikke fancy nok til hifi, tenker jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn