Griffenfeldt
Hi-Fi freak
Hvem er det som bryr seg om hva de mener?Alle som vil kan stille. Anonym blindtesting hvor totalresultatet er det eneste som blir offentligjort. Inviterer gjerne også folk fra proff miljøet og musikk høyskolen.
Hvem er det som bryr seg om hva de mener?Alle som vil kan stille. Anonym blindtesting hvor totalresultatet er det eneste som blir offentligjort. Inviterer gjerne også folk fra proff miljøet og musikk høyskolen.
Nei, bare vi andre ;Dimpulse skrev:Herregud, orso. Blir du aldri lei?
Hehe, dette blir moro En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihiorso skrev:MJ:
Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
Har jeg gitt samtykke til at jeg skal blindtestes? ???orso skrev:Alle som vil kan stille. Anonym blindtesting hvor totalresultatet er det eneste som blir offentligjort. Inviterer gjerne også folk fra proff miljøet og musikk høyskolen.Trondmeg skrev:Har du noen troende som tar utfordringen da? Skeptikerne kan ikke blindteste troverdig.orso skrev:MJ:
Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
Her er vi ved selve kjernen av grunnlaget for krangel. Eksempelet er kun tatt med som illustrasjon på problematikken som rir forumet, og som tydeligvis er et kjennetegn for mange "audiofile".musicus skrev:Så så isen, min sannhet er ikke din, og din er ikke min, men når du forsøker få din, til å bli min sannhet, er jeg ikke med lengre, der har du min motivasjon og mitt engasjement for å tale noen imot og si hva jeg mener.
Kanskje er vårt lydfokus så langt ut på "sidelinjen", at det kun kan forsvares med særhet? :Barbaresco skrev:Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.
Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
Nå var du en flink gutt!f skrev:Gjeeesp
God natt
Langt på vei enig karma, men jeg tenker som forbruker, og andre igjen (også selv om de ikke er det) tenker som produsenter, og jeg har forståelse for at de (produsentene) gjør det.Karma skrev:Her er vi ved selve kjernen av grunnlaget for krangel. Eksempelet er kun tatt med som illustrasjon på problematikken som rir forumet, og som tydeligvis er et kjennetegn for mange "audiofile".musicus skrev:Så så isen, min sannhet er ikke din, og din er ikke min, men når du forsøker få din, til å bli min sannhet, er jeg ikke med lengre, der har du min motivasjon og mitt engasjement for å tale noen imot og si hva jeg mener.
Dette at det finnes ingen almengyldige sannheter innenfor hifi-hobbyen. Kun din og min egendefinerte sannhet. Slik sett skiller dette fagområdet seg fra alle andre som jeg kan komme på.
Dette er da samtidig det viktigste markedsgrunnlaget for produsenter av svinedyre kabler, som selger uten faglig dokumentasjon for sine markedsføringspåstander.
Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...Barbaresco skrev:Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.
Hvorfor det?orso skrev:Det er mer enn et tankekors. Hvem var det forresten? Greit å vite hvem man skal styre unna.Karma skrev:Personlig synes jeg også det er et stort tankekors når jeg på hifi-messen ser at store seriøse(?) hifi-produsenter vil menge seg med f.eks. ZenSati.
impulse skrev:Herregud, orso. Blir du aldri lei?
Jeg er innom mange hifi-forum. Det du beskriver er nok i en stor grad spesifikt for Hifisentralen!Barbaresco skrev:Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.
Takk for svaret, jeg tar det som en bekreftelse.musicus skrev:Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...Barbaresco skrev:Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.
Kunnskaps forakt? nei ikke overhodet, men jeg har ikke alltid like høye tanker om bæreren, når de åpenbart anvender den som ett teoretisk balltre for å slå andre i diskusjoner ...
Det er da visserligen mer enn en side av en sak, sjelden eller aldri gidder man vel krangle med seg selv? sånn er det vel her også, mer enn en side av saken mener jeg...
mvh
Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.Barbaresco skrev:....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
tror du er inne på noe her jaGrumpy skrev:Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.Barbaresco skrev:....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
Til den utrættelige orso ;Dorso skrev:MJ:
Ta det som du vil, men du unnlater glatt å bemerke at du faktisk gjorde feil og påstod jeg skrev noe jeg ikke skrev og tilla meg dermed meninger jeg ikke hadde, men om det duger for deg så, be my guest!Barbaresco skrev:Takk for svaret, jeg tar det som en bekreftelse.musicus skrev:Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...Barbaresco skrev:Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.
Kunnskaps forakt? nei ikke overhodet, men jeg har ikke alltid like høye tanker om bæreren, når de åpenbart anvender den som ett teoretisk balltre for å slå andre i diskusjoner ...
Det er da visserligen mer enn en side av en sak, sjelden eller aldri gidder man vel krangle med seg selv? sånn er det vel her også, mer enn en side av saken mener jeg...
mvh
Ett godt poeng Grumpy, og som utenlandsboende kan jeg være enig til en viss del, men så er man jo selv Norsk innerst inne alikevel da ...Grumpy skrev:Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.Barbaresco skrev:....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
hehe, fant den litt treffende, sikkert noen som vil identifiere meg med den, det går snart over men jeg finner bare ikke den avataren jeg ønsker for øyeblikket ;DGrumpy skrev:...og når fikk "advokaten" på seg det djevelske antrekket du nå har i avatern? -Du kler da bedre et annet antrekk musicus. Jeg blir helt nærrrvøs av sånt jeg serru ...by the OT way ;D
musikusen, sikkert ment som ett "kompliment", du er jo med på å opprettholde den tonen du har identifiert, forøvrig kan jeg holde med deg om at tonen burde vært annerledes og bedre, skal ta min del av ansvaret der, men det er lissom så lett å la seg rive med da vettu 8) ...Barbaresco skrev:Jeg sier det igjen: denne "lille" ordvekslingen med musikusen bekrefter det jeg skrev om den generelle tonen i innleggene på HFS kontra andre fora.
Kablenes data bør oppgis for at det i det hele tatt skal kunne virke seriøst.ZenSati skrev:Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?orso skrev:MJ:
Hvad er vigtigst, at kablerne performer eller har gode data?
Av kabler mener jeg helt vanlige kabler fra f.eks ClasOhlosn gjør jobben like bra som noe annet.ZenSati skrev:Til den utrættelige orso ;Dorso skrev:MJ:
Jeg stiller gerne op til en seriøs åben dyst med seriøse konkurrenter og et eller flere seriøse setup. Hvad består seriøse konkurrenter og et et seriøst setup af i din verden?
Har du givet dig tid til at besøge nogle af dine landsmænd der allerede har investeret i ZenSati kabler? Måske du allerede der kan få svar dine mange spørgsmål omkring kvalitet, neutralitet og musikalitet.
Om ZenSati kunder i Norge stiller op i en blindtest med Zensati kabler er frit for.
På din efterlysning af svar på tekniske spørgsmål, så kunne jeg godt tænke mig og høre dig, om tekniske data ændrer din indstilling til ZenSati?
Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?
Om kabler generelt er billigere eller dyre, fortæller det noget om kvaliteten? Næppe.
Tillad mig at bruge dette ordsprog:
"Ikke alt, der kan tælles tæller, og ikke alt der tæller kan tælles. :
Når en producent af et givent produkt kan indse, at det er vigtigere at produktet performer ifølge målsætningen end at leve op til døde data, er produktet så dårligt eller godt? Kan det tænkes at der er andre parametre en blot at bryste sig med data?
Mvh
MJ
!!!!!!Eirik_S skrev:Hehe, dette blir moro En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihi
Dersom dette blir gjennomført, håper jeg flere kabeltroende enn skeptikere vil stille.ayaboh skrev:!!!!!!Eirik_S skrev:Hehe, dette blir moro En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihi
De stiller neppe opp, da ødelegger de jo muligheten for å kunne bruke argumentet:orso skrev:Dersom dette blir gjennomført, håper jeg flere kabeltroende enn skeptikere vil stille.ayaboh skrev:!!!!!!Eirik_S skrev:Hehe, dette blir moro En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihi
Hva mener du en slik test burde bestå i av hhv utstyr, akustikk og testobjekter?ZenSati skrev:Jeg stiller gerne op til en seriøs åben dyst med seriøse konkurrenter og et eller flere seriøse setup. Hvad består seriøse konkurrenter og et et seriøst setup af i din verden?
Orso har jo gitt klart uttrykk for at han mener ytelsen som måtte være i disse eller andre oppsett ikke skyldes kablene. Hvilken verdi vil det ha for ham å høre et godt resultat i et oppsett med disse kablene når han ikke har noen anelse om hvordan det samme oppsettet låter med andre kabler?ZenSati skrev:Har du givet dig tid til at besøge nogle af dine landsmænd der allerede har investeret i ZenSati kabler? Måske du allerede der kan få svar dine mange spørgsmål omkring kvalitet, neutralitet og musikalitet.
Dette emnet var det jeg som bragte på banen. Jeg spurte hva som var din oppfatning og målsetning. Det blir feil å be en forbruker om å mene noe om kabelfilosofi i dette tilfellet all den tid det er du og ikke han som står bak disse kablene.ZenSati skrev:På din efterlysning af svar på tekniske spørgsmål, så kunne jeg godt tænke mig og høre dig, om tekniske data ændrer din indstilling til ZenSati?
Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?
Dette er selvsagt en interessant betraktning i tilfellet lagring av vin (laget av frukt og lagret på fat av organisk materiale som avsetter smak), smaking på frukt, vurdering av kvinner osv osv, men hva når vi snakker om ganske pragmatisk hardware vil jeg mene at logikken får en og annen brist, for eksempel:ZenSati skrev:Tillad mig at bruge dette ordsprog:
"Ikke alt, der kan tælles tæller, og ikke alt der tæller kan tælles. :
Når en producent af et givent produkt kan indse, at det er vigtigere at produktet performer ifølge målsætningen end at leve op til døde data, er produktet så dårligt eller godt? Kan det tænkes at der er andre parametre en blot at bryste sig med data?