Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

larkus

Gjest
    Jeg har så vanskelig for å høre forskjeller av betydning mellom kabler at jeg er uegnet som deltager i testpanel. ;D
    Enkelte vil kalle det "inhabilitet" ;)
    mvh
    larkus

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    audionut skrev:
    Kan ikke dere bare sette igang og teste, da? Hvorfor foreslå? Ingen andre gidder å teste for å tilfredstille deres nysgjerrighet vel?
    Hvis noen kan stille med ZenSati kabler, så er det bare å rope ut. Da skal vi nok klare å gjennomføre noe.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    ZenSati skrev:
    vredensgnag, jeg har følgende kommentarer til dig.
    ...

Der har også i Danmark været røre om en sag med et sæt Sonus Faber Stradivari højtalere. Sagen er den, at jeg privat havde et sådant sæt, og begik en aftale med en køber til dem. Men da der skulle betales for varen, var der ikke penge, og sagen fik en meget uheldig drejning og desværre i offentligheden lys. Jeg har ikke gjort noget ulovligt eller kriminelt, og sagen er afsluttet og ude af verden.

...
    Siden du rettet dette til meg, MJ, er det vel riktig å nå vise til hva din danske motpart syns om denne beskrivelsen, som du gir medlemmene til HFS.

Kære Mark Johansen,

Jeg kan se, at du på Hifisentralen har genåbnet sagen om det ca. 6 år gamle sæt Sonus Faber Stradivari. Vi ved begge, hvordan sagen forholder sig. For nu at genopfriske din hukommelse, vil jeg hermed minde dig om, at jeg udtog stævning af dig og anlagde sagen ved retten i Helsingør, da du aldeles uberettiget tilbageholdte mit depositum.

Hvis jeg skal genopfriske din hukommelse yderligere, skal jeg i øvrigt gerne minde dig om, at jeg allerede i den første tråd, der i sin tid blev oprettet på nerds.dk om sagen, gjorde det klart, at jeg ville handle et nyt sæt Sonus Faber hos en af dine mere hæderlige kolleger i branchen. Således står der da også et nyt sæt Sonus Faber Amati Anniversario hos mig. De blev bestilt i februar 2010 hos High-Performance Audio og leveret i april 2010. Det betyder vel, at vi godt kan blive enige om, at pengene var der.

Mark, for din egen skyld synes jeg, du skal lade den ligge her, men ønsker du at begå offentligt harakiri igen, vil jeg ikke stå i vejen for det.
    Det gjorde han i går kveld på nerds.dk, som en reaksjon på din beskrivelse av tingenes tilstand.
    http://nerds.dk/?page=viewtopic&t=5476&postdays=0&postorder=asc&start=90
    Det her er rett og slett råttent av MJ.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2010
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    ZenSati skrev:
    vredensgnag, jeg har følgende kommentarer til dig.
    ...

Der har også i Danmark været røre om en sag med et sæt Sonus Faber Stradivari højtalere. Sagen er den, at jeg privat havde et sådant sæt, og begik en aftale med en køber til dem. Men da der skulle betales for varen, var der ikke penge, og sagen fik en meget uheldig drejning og desværre i offentligheden lys. Jeg har ikke gjort noget ulovligt eller kriminelt, og sagen er afsluttet og ude af verden.

...
    Siden du rettet dette til meg, MJ, er det vel riktig å nå vise til hva din danske motpart syns om denne beskrivelsen, som du gir medlemmene til HFS.

Kære Mark Johansen,

Jeg kan se, at du på Hifisentralen har genåbnet sagen om det ca. 6 år gamle sæt Sonus Faber Stradivari. Vi ved begge, hvordan sagen forholder sig. For nu at genopfriske din hukommelse, vil jeg hermed minde dig om, at jeg udtog stævning af dig og anlagde sagen ved retten i Helsingør, da du aldeles uberettiget tilbageholdte mit depositum.

Hvis jeg skal genopfriske din hukommelse yderligere, skal jeg i øvrigt gerne minde dig om, at jeg allerede i den første tråd, der i sin tid blev oprettet på nerds.dk om sagen, gjorde det klart, at jeg ville handle et nyt sæt Sonus Faber hos en af dine mere hæderlige kolleger i branchen. Således står der da også et nyt sæt Sonus Faber Amati Anniversario hos mig. De blev bestilt i februar 2010 hos High-Performance Audio og leveret i april 2010. Det betyder vel, at vi godt kan blive enige om, at pengene var der.

Mark, for din egen skyld synes jeg, du skal lade den ligge her, men ønsker du at begå offentligt harakiri igen, vil jeg ikke stå i vejen for det.
    Det gjorde han i går kveld på nerds.dk, som en reaksjon på din beskrivelse av tingenes tilstand.
    http://nerds.dk/?page=viewtopic&t=5476&postdays=0&postorder=asc&start=90
    Det her er rett og slett råttent av MJ.
    Sagen er beskrevet ganske udførligt i dette indlæg på Nerds:

Thomas Bagge skrev:
    Vi er igen blevet bedt om at slette denne tråd, og vi vil derfor fra Nerds
    side komme med denne udtalelse om sagen:

a) I forbindelse med køb af Sonus Faber højttalere, er det vores opfattelse, baseret på de emails vi har fået forevist fra køber og sælger, at sælger har givet køber indtryk af at højttalerne var ”næsten nye”.
    b) Dette har køber fået verificeret ikke var tilfældet ved kontakt til fabrikanten.
    c) Sælger påstår heroverfor at køber var gjort mundtligt bekendt med at alderen var de 5 år. Da dette er sket mundtligt, har dette ikke kunnet verificeres. Endvidere har køber bestridt dette.
    d) Der er derfor en ”ord mod ord” situation, hvor vi klart opfatter at køber står stærkest, idet han med henvisning til email korrespondance har dokumentation for at sælger har oplyst at højttalerne var ”næsten nye”.
    e) Handlen gik derefter i hårknude, idet køber ønskede kompensation for alderen, hvilket sælger nægtede, ligesom sælger nægtede at hæve handlen, idet sælger istedet sendte køber til advokat, og samtidig pålagde køber ikke at udtale sig offentligt om sagen.

Nerds holdning: På dette tidspunkt burde sælger have indset at købers indsigelser var sagligt og juridisk korrekte. At sælger så kan have den opfattelse, at køber havde fået alderen at vide mundtligt, men benægtede dette, gør ikke at sælger skal trække folk i retten. På det tidspunkt havde det fornuftige været at tilbudt køber en prisreduktion, og ifald køber ikke ville acceptere den, at hæve handlen og betale køber sit depositum tilbage.

f) Køber går så ud og offentliggør sin version af sagen på diverse fora. Dette gør at sælger reagerer og beklager sig over købers opførsel.

Nerds holdning: Det burde ikke komme som en overraskelse for sælger, at tryk avler modtryk. Når sælger tilbageholder købers depositum, og samtidig truer med advokat, er det naturligt at køber reagerer. Det er alene sælger der kan bebrejdes offentliggørelsen, da sælger kunne have undgået denne ved enten at give kompensation for aldersproblemet, eller hævet handlen og returneret depositummet.

g) Ved hjælp af mellemmand, nås der en aftale mellem køber og sælger. Det virker som om der bare er tale om banale misforståelser mellem de to parter og den dårlige omtale af sælger stopper på nettet.
    h) Sælger kommer hjem fra CES, men vælger ikke at levere højttalerne omgående. Istedet får vi mails fra køber om at trådene skal slettes.

Nerds holdning: På dette tidspunkt havde vi en oplevelse af at misforståelser var skyld i sagen, som også mellemmanden havde på det tidspunkt, og vi glædede os over der var nået enighed, således at køber kunne få højttalerne på rimelige vilkår.

Imidlertid undrer vi os over kravet om sletning, da det ikke virker som om køber har fået sine højttalere. Vi nægter derfor overhovedet at ville vurdere en sletning, før varerne er leveret og gør samtidigt opmærksom på at man ikke sletter tråde blot fordi at en part er utilfreds med indholdet.

i) Vi er bekendt med at sælger kraftigt opfordres til at levere højttalerne og slutte handlen, men istedet vælger sælger at udsætte leveringen i een uge, idet han tager til udlandet.
    j) Samtidig opfordrer sælger køber til fortsat at presse på for sletning, på trods af vi har givet afslag.
    k) Vi får nu også mails fra sælger om at skulle slette trådene, da det vil betyde at handlen kan fuldføres.

Nerds holdning: Vi nægter nu en sletning, og istedet vælger vi at rådgive køber om de juridiske aspekter idet at et redaktionsmedlem er erhvervsjurist, og gennem sit arbejde for Forbrugerrådet kender til købeaftaler indgået i forbindelse med forbrugerkøb. Herudover bliver sælger kraftigt, og løbende, advaret om konsekvenserne ved fortsat at ignorerer de præceptive beskyttelsesregler i Købeloven.

l) Køber hæver nu handlen.
    m) Sælger er nu pludseligt interesseret i at gennemføre handlen UDEN kravet om at trådene slettes.
    n) Køber er dog blevet så træt af sælgers behandling at han ikke ønsker dette.
    o) Køber kræver sit depositum retur.
    p) Sælger vil ikke returnere dette, men tilbyder at returnere depositum når højttalerne er solgt, med fradrag for eventuelle tab, hvis højttalerne sælges billigere end oprindeligt planlagt.
    q) Køber kræver fuld depositum, og truer med at skrive på fora om handlen, ifald depositum ikke returneres.
    r) Sælger nægter stadig returnering af depositum, men forsøger igen at bestemme at køber intet må offentliggøre.
    s) Køber tilbyder at sælger skriftlig erkender at skylde køber det fulde beløb
    + laver en afbetalingsaftale, gør sælger det, vil køber intet publicere.
    t) Sælger nægter dette, og køber laver de nye tråde.

Nerds holdning: Vi fatter ikke at sælger ikke kunne indse, at når vi siger nej, til at slette tråde, er det et nej. Vi forstår heller ikke, at sælger ikke leverede højttalerne hurtigst muligt efter hjemkomst fra CES. Ligesom vi ikke forstår, at sælger ikke fatter at den usikkerhed han giver køber, ved end ikke at ville acceptere at skylde køber depositum, gør at køber må reagere som han gør. Vi mener derfor at kun sælger kan bebrejdes for dette.

u) Efter at de nye tråde er startet, henvender sælger sig til os, for at få trådene slettet.
    v) Sælger skriver derefter ud pr mail søndag, at højttalerne er solgt til anden side, og depositum overfør til køber.
    w) Dette viser sig at være forkert, og køber har endnu ikke fået nogle penge, men har fået nye krav fra sælger, som han klogeligt har afvist.

Nerds holdning:

Vi er af den opfattelse at sælger alene bærer ansvaret for, at denne handel ikke er blevet gennemført eller hævet. Ligesom vi er af den opfattelse at sælger burde sende depositum til køber omgående. Slutteligt mener vi, at sælger kun har sig selv at takke for den massive dårlige omtale han har fået på nettet. Vi vil IKKE slette denne tråd igen.

De rent juridiske aspekter i denne sag:

* Som branchemedlem er gældende lovgivning sådan, at selv hvis man som privat person sælger noget, som man arbejder med professionelt, anses det som et professionelt salg (forbrugerkøb). Det vil sige at Mark Johansen ikke kan påberåbe sig at det er en privathandel, og at retsstilling derfor skulle være anderledes.Alle regler om forbrugerbeskyttelse gælder således også når branchemedlemmer som privatpersoner sælger hifi udstyr. Reklamationsretten skal således følge købeloven, og er 2 år, også i brugthandler.
    * Når køber og sælger er uenige, er retspraksis at retten kigger på hvad parterne har aftalt. Findes der skriftlig dokumentation lægges det til grund. Er der mundtlige aftaler, gælder disse kun, hvis de ikke bestrides af den ene part, eller hvis de kan dokumenteres med vidner. Dette er ikke tilfældet her, og enhver ret, vil således ligge til grund, at køber havde ret i at sælger fejlinformerede om alderen.
    * Hæver en køber salget med begrundelse i rimelige mangler som i denne sag, er sælger forpligtet til at returnere depositummet.
    * Returnerer sælger ikke depositummet indenfor rimelig tid, kan køber politi anmelde sælger for bedrageri.
    * Vi vil opfordre køber til at indgive politianmeldelse for bedrageri, ifald depositummet ikke er køber ihænde, indenfor de aller nærmeste dage.

Til gengæld vil vi fremadrettet fra Nerds side:

* Hjælpe forbrugere der er usikre på deres rettigheder.
    * Ifald vi ser/gøres bekendt med at branchemedlemmer annoncerer produkter til salg, der afviger negativt fra købeloven, vil vi gøre branchemedlemmet opmærksom på fejlen.
    * Retter branchemedlemmet ikke fejlen, eller sker den gentagne gange, vil vi afvise yderligere annoncer fra branchemedlemmet.
    * Fortsætter et branchemedlem annoncerne andre steder, vil vi om nødvendigt advare mod vedkommende på vores side.
    * Generelt advare mod at man betaler depositum. Og det er ligegyldig hvilken sælger man ønsker at købe af. I disse tider er der en chance for at sælgerne ikke opfylder deres del af aftalen, og man risikerer så at miste sit depositum.

Skulle der være faktuelle fejl i ovenstående, er både køber og sælger velkommen til at rette henvendelse til os.
    Det er ikke min opfattelse, at mange danske hi-hi nørder ikke bryder sig om ZenSati produkterne, men det derimod er personen bag der er problemet, og det skyldes alle hans løgne, trusler osv. Her i tråden kan man jo tydeligvis igen se der er 2 varianter af samme sag ::)

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    48
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    audionut skrev:
    Kan ikke dere bare sette igang og teste, da? Hvorfor foreslå? Ingen andre gidder å teste for å tilfredstille deres nysgjerrighet vel?
    +1

Må først si at jeg ikke er interessert i ZenSati debatten...

Men må si jeg stiller meg undrende til at oppegående mennesker som bruker mye tid og har stor lidenskap for vår felles hobby ikke evner(vil) å høre forskjell på kabler!

Jeg skal absolutt ikke påberope meg å ha gullører men, kabelprodusenter i dag har tildels helt forskjellig lydsignatur/filosofi og er rimelig enkle å skille fra hverandre... (hvis man vil...)

mvh
    PetterH

V

vredensgnag

Gjest
    Dette handler vel ikke om at det er forskjell på kabler, men snarere at det er forskjell på kabelselgere.

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    48
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    vredensgnag skrev:
    Dette handler vel ikke om at det er forskjell på kabler, men snarere at det er forskjell på kabelselgere.
    Det er vel ingen tvil om at det er kabelskeptikerne som driver denne tråden framover...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    larkus skrev:
    Skal det diskuteres kabler eller person i denne tråden?
    Kabler og ikke person. Derfor er et innlegg redigert og et annet fjernet.

Mbare - moderator

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    PetterH skrev:
    Jeg skal absolutt ikke påberope meg å ha gullører men, kabelprodusenter i dag har tildels helt forskjellig lydsignatur/filosofi og er rimelig enkle å skille fra hverandre... (hvis man vil...)
    Det er litt merkelig at alle som vil, ikke ser ut til å klare det i en blindtest. Det virker sikkert svært enkelt når man ser og vet hva man skal høre på, spesielt med visse forventninger. Men la gå, det er selvfølgelig mulig å manipulere et elektrisk signal ved å bytte til en kabel med helt andre lederegenskaper. Dog dette kan man fint få til med et relativt trangt budsjett om man av en eller annen grunn er interessert i den form for EQ, så spørsmålet som bør rettes til kabelprodusenten bør heller være; hvorfor disse ekstremt høye prisene for en slik passiv komponent?

Om det det kun er pga. design og "status" så burde det hele være ganske uproblematisk. Slik markedsføres det ikke, og derfor kommer også reaksjonene. Fra norsk markedsføringslov:

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

ZenSati vil kanskje dele denne dokumentasjonen med oss?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mbare skrev:
    larkus skrev:
    Skal det diskuteres kabler eller person i denne tråden?
    Kabler og ikke person. Derfor er et innlegg redigert og et annet fjernet.

Mbare - moderator
    Når det er snakk om et enmannsforetak kan det være vanskelig å skille.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har ingen problemer med at ting koster pga design, status, bruk av ekstremt kostbare materialer.

Her er en CD-spiller/Tuner og høyttalere, bespoke utviklet av noen som ikke har kontakt med opprinnelig produsent. De kjøper enhetene og gjør dem om, slik enkelte spec'er opp biler, for eksempel.

Det er brukt 32 kilo gull og et stort antall diamanter av bling-kvalitet. Enheten koster 1,85 millioner USD. Jeg er glad mine preferanser ikke går i denne retningen.

Men her gjøres det ingen påstander om at dekoren påvirker ytelsen - selv om man sikkert kunne påstått at enda tyngre høyttalere gir et bedre fundament for drivere, osv.

Derimot påstås det mengder omkring Zensati, i forhold til andre strekk - men det kan ikke dokumenteres, naturligvis. Og når man ber om slik dokumentasjon får man høre at den må forbli hemmelig, så ikke konkurrenter skal kunne utnytte nyvinningene.

Gjerne det. Men som HåkonN påpeker er dette faktisk et lovbrudd.

Men hvorfor ikke kjøpe en iPhone til GBP 2 millioner i stedet? Det må da være noe å bruke 18 millioner kroner + norske avgifter på en mobil.

Vedlegg

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    48
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Hei HåkonN,

vil bare få legge til at jeg på ingen måte forsvarer de tildels sykt høye prisene
    på hifi-kabler!
    MEN, jeg står fast ved at det er store lydsignatur forskjeller mellom forskjellige kabler
    og at dette er en fin måte å fintune anlegget på når hovedkomponentene er på plass...

I tillegg er kabler på bruktmarkedet som regel ganske lavt priset og derfor mulig
    for de fleste å teste ut dersom man ønsker det ;)

mvh
    PetterH

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.139
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    gismo skrev:
    Hva er sannheten om ZenSati?

Tror jeg snart har fått det med meg... ;)
    Satser på andre kabler ;D

gismo
    Her ble i farten "vesentlig billigere kabler" glemt i går kveld :eek:
    Rødvin er godt 8)
    Beklager.. ;D

gismo

L

larkus

Gjest
    PetterH skrev:

mvh
    PetterH
    Det krever nok ufattelig stor viljestyrke ;D

mvh
    larkus (kabelskeptiker)

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    PetterH skrev:
    Men må si jeg stiller meg undrende til at oppegående mennesker som bruker mye tid og har stor lidenskap for vår felles hobby ikke evner(vil) å høre forskjell på kabler!

Grunnen til den såpass brede motstanden mot 'sirkuskabel' henger sammen med at kabler er relativt enkle skapninger, og det skal ikke mer enn grunnleggende kunnskap om elektro og en finger i jorda for å se at 'sirkuskabel' er humbug.
    Når i tillegg ikke en eneste, hverken produsent, eller entusiast, eller noen andre, for den del, en eneste gang, under kontrollerte forsøk har klart å vise at de hører forskjell, er saken case closed for min del.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.957
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    kneip skrev:
    PetterH skrev:

Grunnen til den såpass brede motstanden mot 'sirkuskabel' henger sammen med at kabler er relativt enkle skapninger, og det skal ikke mer enn grunnleggende kunnskap om elektro og en finger i jorda for å se at 'sirkuskabel' er humbug.
    Når i tillegg ikke en eneste, hverken produsent, eller entusiast, eller noen andre, for den del, en eneste gang, under kontrollerte forsøk har klart å vise at de hører forskjell, er saken case closed for min del.
    må bare si med enig her med siste taler,hvorfor skal det være så vanskelig å gjennomføre en blindtest som har vært så mye diskutert her på sentralen,er det ikke bare å gjøre det??istedet for å bruke 100 sider på å finne ut av hvordan det skal gjøres?
    det må da være verdens enkleste ting å få til en kabeltest,eller??

mvh

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    motoren skrev:
    må bare si med enig her med siste taler,hvorfor skal det være så vanskelig å gjennomføre en blindtest som har vært så mye diskutert her på sentralen,er det ikke bare å gjøre det??istedet for å bruke 100 sider på å finne ut av hvordan det skal gjøres?
    det må da være verdens enkleste ting å få til en kabeltest,eller??

mvh
    Det er ikke så enkelt skjønner du. For at blindtesten ikke skal bli ubetydeliggjort i ettertid er prosedyren ganske omfattende. Metoden er derfor svært lite utbredt, og mest brukt som "stridsemne".

Man kan jo f.eks se hvor mye som skal klaffe allerede på planleggingsstadiet i tråden som er opprettet med tittel; "Gjennomføring av blindtest på signalkabel". Planleggingen startet tidlig i Juni.

N

nb

Gjest
    mutz skrev:
    Det er ikke så enkelt skjønner du. For at blindtesten ikke skal bli ubetydeliggjort i ettertid er prosedyren ganske omfattende. Metoden er derfor svært lite utbredt, og mest brukt som "stridsemne".

Man kan jo f.eks se hvor mye som skal klaffe allerede på planleggingsstadiet i tråden som er opprettet med tittel; "Gjennomføring av blindtest på signalkabel". Planleggingen startet tidlig i Juni.
    Det mest komiske er jo at deltagerne må ha sjaltet ut alle mulige eventualiteter og andre "problemer" for å faktisk kunne vurdere om de hører forskjell på dings A til 100 kroner og dings B til 100.000 kroner med egne ører som eneste hjelpemiddel.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.957
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    nb skrev:
    mutz skrev:

Det mest komiske er jo at deltagerne må ha sjaltet ut alle mulige eventualiteter og andre "problemer" for å faktisk kunne vurdere om de hører forskjell på dings A til 100 kroner og dings B til 100.000 kroner med egne ører som eneste hjelpemiddel.
    uff ja,jeg vill kalle det tragisk.

mvh

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    mutz skrev:

Hvorfor gjelder dette bare kabler? Det finnes plenti av remedier som har målbar prestanda som er like "liten" som kabler. Jeg nevner i fleng; "fornuftig designede" forsterkere, cd-spillere, DACer, preamper mm. Det er jo faktisk kun to steder 99% av ytelsen ligger ifølge enkelte hard-core vitenskapsorienterte lydinteresserte: Akustikk og høyttalere.

Man glemmer i farten en viktig faktor. Forvrengningen øker gjennom leddene, og forsterkes hele veien frem til den akustiske koblingen ved hjernebarken din.

N

nb

Gjest
    mutz skrev:
    Hvorfor gjelder dette bare kabler? Det finnes plenti av remedier som har målbar prestanda som er like "liten" som kabler. Jeg nevner i fleng; "fornuftig designede" forsterkere, cd-spillere, DACer, preamper mm. Det er jo faktisk kun to steder 99% av ytelsen ligger ifølge enkelte hard-core vitenskapsorienterte lydinteresserte: Akustikk og høyttalere.
    Sannsynligvis er det også riktig. Jeg er nå på tredje bopel med samme anlegg, jeg bryr meg ikke så mye om linjeelektronikk, passive komponeter osv etter å ha hørt hva en flytting gjør med lyden for å si det slik.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Sannsynligvis er det også riktig. Jeg er nå på tredje bopel med samme anlegg, jeg bryr meg ikke så mye om linjeelektronikk, passive komponeter osv etter å ha hørt hva en flytting gjør med lyden for å si det slik.
    Rom/høyttaler problematikken er en faktor de aller fleste hi-fi interesserte med litt erfaring vektlegger. Men det blir feil å trekke dette inn i alle debatter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Det som er litt komiisk er at flere av de fremste utviklerne av forsterkere har gått fra å mene at tverrsnitt er det eneste som spiller noen rolle til å anbefale dyre kabler for å tilfredstille kundene. Bare å lese i manualen til en eldre John Curl forsterker, Roger Russel/McIntosh mener det samme lenge.

To seriøse engelske hifi produsenter som leverer både elektronikk og kabler har ingen direkte dyre kabler i sorimentet sitt, tilfeldigheter eller er det fordi de vet hva som har betydning for lyden?

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Rom/høyttaler problematikken er en faktor de aller fleste hi-fi interesserte med litt erfaring vektlegger. Men det blir feil å trekke dette inn i alle debatter.
    Det der er jo et veldig godt poeng, og vel antakelig essensen i mye av irritasjonen på HFS omkring dette gnålet; de aller fleste hifiinteresserte med en viss fartstid har jo vektlagt og tatt høyde for romakustikk i årevis for ikke å si årtier. Med eller uten kjøpte spesialremedier. Man trenger ikke høre det flere ganger.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    mutz skrev:
    Det der er jo et veldig godt poeng, og vel antakelig essensen i mye av irritasjonen på HFS omkring dette gnålet; de aller fleste hifiinteresserte med en viss fartstid har jo vektlagt og tatt høyde for romakustikk i årevis for ikke å si årtier. Med eller uten kjøpte spesialremedier. Man trenger ikke høre det flere ganger.
    Korrekt! Ikke utenfor Akustikk og hi-fi rom-avdelingen i alle fall.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    To seriøse engelske hifi produsenter som leverer både elektronikk og kabler har ingen direkte dyre kabler i sorimentet sitt, tilfeldigheter eller er det fordi de vet hva som har betydning for lyden?
    Hvis du tenker på Linn og Naim, som begge produserer noe av det dyreste av såvel elektronikk som høyttalere, så er det helt rett at det er verdt en refleksjon at de føler sine K400 hhv NAC A5 kabler til en drøy hundrelapp meteren er evig gode nok. Dette er ikke produsenter som overlater noe til tilfeldighetene. Men så er jo dette heller ikke snakeoil-produsenter.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Det som er litt komiisk er at flere av de fremste utviklerne av forsterkere har gått fra å mene at tverrsnitt er det eneste som spiller noen rolle til å anbefale dyre kabler for å tilfredstille kundene. Bare å lese i manualen til en eldre John Curl forsterker, Roger Russel/McIntosh mener det samme lenge.

Jeg har snakket med flere produsenter av anerkjendt utstyr som helst ikke vil demonstrere utstyret med enkelte kabelmerker grunnet kablenes fotavtrykk.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Hvis du tenker på Linn og Naim, som begge produserer noe av det dyreste av såvel elektronikk som høyttalere, så er det helt rett at det er verdt en refleksjon at de føler sine K400 hhv NAC A5 kabler til en drøy hundrelapp meteren er evig gode nok. Dette er ikke produsenter som overlater noe til tilfeldighetene. Men så er jo dette heller ikke snakeoil-produsenter.
    Var Linn og Naim jeg siktet til ja.

Forøvrig er linken til Roger Russel/McIntosh sin kabelside som jeg postet i mitt forrige innlegg anbefalt lesning, morsomt å lese hans konklusjoner og sammenligne de med erfaringene til "gullørene" og "kjøkkenkabelprodusenter".

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Det er korrekt at de ikke lever av kabelsalget.
    Samtidig er det heller ikke tvil om at Naim og Linn befinner seg i et nisjemarked. De er derfor avhengig av et ganske høyt dekningsbidrag på varene de selger. På linje med mange andre i denne bransjen. Kabelprodusentene, inkludert småprodusentene er avhengig av å tjene penger som er tilpasset volumet, og det er ikke rart eller uvanlig at dekningsbidraget gjenspeiler dette. Det er ikke mindre edelt at kabelprodusentene tjener penger enn at Linn og Naim gjør det samme.

Om produktet gjenspeiler prisen er en markedsøvelse hvor det finnes en fasit. Er det liv laga, gjør den det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Samtidig er det heller ikke tvil om at Naim og Linn befinner seg i et nisjemarked. De er derfor avhengig av et ganske høyt dekningsbidrag på varene de selger. På linje med mange andre i denne bransjen. Kabelprodusentene, spesiellt småprodusentene er også avhengig av å tjene penger, og det er ikke rart eller uvanlig at dekningsbidraget gjenspeiler dette. Det er ikke mindre edelt at kabelprodusentene tjener penger enn at Linn og Naim gjør det samme.

Om produktet gjenspeiler prisen er en markedsøvelse hvor det finnes en fasit. Er det liv laga, gjør den det.
    Helt sikkert rett mye av det du sier. Men jeg tror Linn og Naim er i ferd med å bli blant de minst nisjepregede produsenter i UK etterhvert. Tvert om så er de påny iferd med å sette standarden for UK hifiindustri, som de også gjorde på 70-tallet og utover 80-tallet. Linn har vært den audioprodusent i UK som har økt mest de siste år, og Naim har vært UK's mest suksessfulle eksportselskap for hifi i årevis, og flere ganger vunnet dronningens fortjenestemedalje for eksportoppnåelser generelt faktisk, sist for et eller to år siden. Hver av selskapene har mange hundre ansatte på sine produksjonsfasciliteter i UK. Dette merker vi selvsagt ikke mye av i Norge, men dette er store aktører relativt til en liten bransje internasjonalt.

I kontekst av Zensati og andre tilsvarende kabelprodusenter o.l. så tror jeg ikke det blir helt rett å bruke nisjebegrepet om disse betydningsfulle store internasjonale hightech aktørene innen hifi. Dette er produsenter som lager alt helt fra ytterst på kilden til nederst i signalveien, og leverer komplette løsninger av higheste tech. Og har drevet med dette i type 40 år. Så det blir liksom en helt annen ballgame om du skjønner.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    mutz skrev:
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Samtidig er det heller ikke tvil om at Naim og Linn befinner seg i et nisjemarked. De er derfor avhengig av et ganske høyt dekningsbidrag på varene de selger. På linje med mange andre i denne bransjen. Kabelprodusentene, spesiellt småprodusentene er også avhengig av å tjene penger, og det er ikke rart eller uvanlig at dekningsbidraget gjenspeiler dette. Det er ikke mindre edelt at kabelprodusentene tjener penger enn at Linn og Naim gjør det samme.

Helt sikkert rett mye av det du sier. Men jeg tror Linn og Naim er i ferd med å bli blant de minst nisjepregede produsenter i UK etterhvert. Tvert om så er de påny iferd med å sette standarden for UK hifiindustri, som de også gjorde på 70-tallet og utover 80-tallet. Linn har vært den audioprodusent som har økt mest de siste år, og Naim har vært UK's mest suksessfulle eksportselskap for hifi, og flere ganger vunnet dronningens fortjenestemedalje for eksportoppnåelser faktisk. Dette merker vi selvsagt ikke mye av i Norge.

Men i kontekst av Zensati og andre tilsvarende kabelprodusenter o.l. så tror jeg ikke det blir helt rett å bruke nisjebegrepet om disse store internasjonale aktørene innen hifi. Dette er produsenter som lager alt helt fra ytterst på kilden til nederst i signalveien, og leverer komplette løsninger av higheste tech. Og har drevet med dette i type 40 år. SÅ det blir liksom en helt annen ballgame om du skjønner.
    Jeg er ikke uenig.
    Det står respekt av det disse produsentene får til. Poenget mitt er langt mer generellt.

Som et lite sidespark må jeg jo påpeke at oppgraderingene på Linns LP12 har mye til felles med prisingen av enkelte kabler. Uten at jeg syns det er annet enn flott :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på Keel? I så fall må jeg selv si at jeg syntes den var stivt priset, helt til jeg hørte hva den gjør. Da fortonet det seg mye annerledes. Det er større forbedring ved å legge denne typen penger i subchassis enn i en pu feks, og dermed fortoner iallefall dyre pu'er fra ymse produsenter seg som sykt overpriset imo. Man kan dra det så langt som man vil.

Linn selv sier at den er rimeligere å produsere enn hva utsalgsprisen skulle tilsi, men for å i det hele tatt ha en bedriftsøkonomisk forsvarlighet med tanke på utvikling og investeringer for et produkt som selger såpass lite så så de seg nødt til å ta såpass mye. Alternativet deres var å ikke tilby det. Så det er helt greit for meg, det er jo et frivillig tilvalg, og Linn demonsterer det jo sågar for kunder også.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Tenker du på Keel? I så fall må jeg selv si at jeg syntes den var stivt priset, helt til jeg hørte hav den gjør. Da fortonet det seg mye annerledes. Linn selv sier at den er rimeligere å produsere enn hva utsalgsprisen skulle tilsi, men for å i det hele tatt ha en bedriftsøkonomisk forsvarlighet med tanke på utvikling for et produkt som selger såpass lite så så de seg nødt til å ta såpass mye. Alternativet deres var å ikke tilby det. Så det er helt greit for meg, det er jo et frivillig tilvalg, og Linn demonsterer det jo sågar for kunder også.
    Vi er helt på linje her. Det virker som om Linn har god kontroll, både på produkt og økonomi.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    Anonym skrev:

Jeg har snakket med flere produsenter av anerkjendt utstyr som helst ikke vil demonstrere utstyret med enkelte kabelmerker grunnet kablenes fotavtrykk.
    Enkelte forsterkere kan gå i selvsving med visse typer kabler, kabler fra Goertz vil neppe være en god kombinasjon med forsterker fra Naim eller Densen så i visse tilfeller kan kabelvalg ha betydning.

Har du noen referanser til forsterkerprodusenter som stiller krav til kabler?

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    mutz skrev:
    Anonym skrev:

Enkelte forsterkere kan gå i selvsving med visse typer kabler, kabler fra Goertz vil neppe være en god kombinasjon med forsterker fra Naim eller Densen så i visse tilfeller kan kabelvalg ha betydning.

Dette er produsenter jeg har hatt med å gjøre ifra min karriere som Hi-Fi pusher gjennom flere år. Jeg ønsker ikke å trekke disse inn i en håpløs ufrivillig debatt her på sentralen. En ting til, om noen ikke tror meg for å score et billig poeng, ja det driter jeg syltynnt i 8)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    Anonym skrev:
    mutz skrev:
    Anonym skrev:

Dette er produsenter jeg har hatt med å gjøre ifra min karriere som Hi-Fi pusher gjennom flere år. Jeg ønsker ikke å trekke disse inn i en håpløs ufrivillig debatt her på sentralen. En ting til, om noen ikke tror meg for å score et billig poeng, ja det driter jeg syltynnt i 8)
    Tviler ikke på det du sier men siden flere kjente utviklere og produsenter sier eller har sagt at kabler ikke spiller noen rolle hadde det vært interessant å sett saken fra den andre siden.

N

nb

Gjest
    Jeg antar at etter denne tråden er det ca like enkelt å omsette et par ZenSati-kabler som det er å omsette en Edge GCD her på forumet. Men eventuell lyd eller mangel på sådan er jo forsåvidt uendret.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Tviler ikke på det du sier men siden flere kjente utviklere og produsenter sier eller har sagt at kabler ikke spiller noen rolle hadde det vært interessant å sett saken fra den andre siden.
    La meg si det slik;
    En av disse produsentene var deltakende på en messe hvor også jeg deltok. Denne produsenten fikk terminert et nytt sett kabler av undertegnede. Disse kablene smurte med såpass tykk pensel(les, mer ullen behagelig lyd) at han kunne demonstrere anlegget uten at sibilantene og cresendoene stakk i ørene. Måten jeg løste dette på var å terminere flere standardkabler pr.fase slik at tverrsnittet økte betraktelig. I dette oppsettet ble lyden mer ørevennlig, men man mistet attakk. I dette rommet ble attakket uansett borte pga stående bølger, slitsomme ressonanser, ekle refleksjoner osv.

Lyden ble ikke bra, men man kunne i det minste lytte uten å få vondt. Man fikk med andre ord "bedre" lyd med å nedgradere kablene ;D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn