Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Så Poulsaudiobutik mener at plafitracer, som er utestengt fra nerds.dk, er dobbelt støttemedlem her inne? Slik går dagene.

Vidars tråd er da et LP-historisk gullfunn, HCS - og vi skal alle være glade fordi han gidder, selv om jeg forstår at det også er forsikringsgrunner som ligger bak. Har lært mye om vinyl i den tråden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    Du er noe for deg selv du HCS.
    Ups, mannen og ikke ballen ja... Hmm, best å skrive noen innlegg så ingen får fler enn meg... Eller inngår det i behovet for almennkunnskap for den gemene hop hva doktoren har av plater i sitt hjem ? Ser vitterligen ikke behovet for den slags info i "mitt anlegg" trådene..Hvorfor ikke legge det under musikk?... ;D..

Og hvorfor jackx skal fremlegge bevis for sin samling pga at han har kjøpt zensati er helt på trynet argumentasjon... Så hvem som er hva Vidar p skal ikke jeg si... Men det tenkes sitt.. 8)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Vidar P skrev:
    Så dyre kabler som dette er så skulle jeg likt å se de platesamlingene som eierne har dersom de står i stil investeringsmessig. Kan vi ikke få en tråd om de?
    Er du ute etter å bevise noe?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe annet enn at det hadde vært mye morsommere å snakke om god musikk og plater enn å høre hvor bra dere synes disse kablene låter. Jeg synes det er en hyggelig hobby dette med hifi og musikk jeg, men jeg aner jo en krigersk stemning her, så jeg tror jeg trekker meg tilbake til andre tråder :)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Vidar P skrev:
    Ikke noe annet enn at det hadde vært mye morsommere å snakke om god musikk enn å høre hvor bra dere synes disse kablene låter.
    Så snakk om ditt eget tema i din egen tråd fremfor å forsure med ditt eget tvilsomme anliggende i denne tråden.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    JackX skrev:
    audionut skrev:
    Hvilken klasse? Tenker du på engelsktimene på grunnskolen?
    Oh dear ....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.msg946267.html#msg946267

Jada, jeg vet at teksten var et resultat av Google Translate. DEt var ikke ment som noe kritikk av deg, JackX. POenget var at Nordost, Kimber og andre store kabelprodusenter er mer grundig med profil og merkevarebygging. Zensati er klønete og amatørmessig, selv om det de driver med kanskje ikke er så ulikt andre produsenter som tilbyr svinedyre kabler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    Ikke noe annet enn at det hadde vært mye morsommere å snakke om god musikk og plater enn å høre hvor bra dere synes disse kablene låter. Jeg synes det er en hyggelig hobby dette med hifi og musikk jeg, men jeg aner jo en krigersk stemning her, så jeg tror jeg trekker meg tilbake til andre tråder :)

Hvorfor skrive om musikk og plater i DENNE tråden ? Ble visst litt avkledd der ja i din argumentasjon... 8)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    audionut skrev:
    JackX skrev:
    audionut skrev:
    Hvilken klasse? Tenker du på engelsktimene på grunnskolen?
    Oh dear ....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.msg946267.html#msg946267

Jada, jeg vet at teksten var et resultat av Google Translate. DEt var ikke ment som noe kritikk av deg, JackX. POenget var at Nordost, Kimber og andre store kabelprodusenter er mer grundig med profil og merkevarebygging. Zensati er klønete og amatørmessig, selv om det de driver med kanskje ikke er så ulikt andre produsenter som tilbyr svinedyre kabler.
    Korrekt. Kanskje jeg tok litt feil av din agenda. Men om mannen er litt ... litt ... så er kablene 100% for meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror de fleste av oss begynner å ane den egentlige sannheten om Zensati iallefall. Så tråden har vært verdifull. Takker Orso for å ha fascilitert at vi har oppnådd ny innsikt i Zensati og miljøet omkring.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Vidar P skrev:
    Ikke noe annet enn at det hadde vært mye morsommere å snakke om god musikk og plater enn å høre hvor bra dere synes disse kablene låter. Jeg synes det er en hyggelig hobby dette med hifi og musikk jeg, men jeg aner jo en krigersk stemning her, så jeg tror jeg trekker meg tilbake til andre tråder
    Vidar P skrev:
    Hvem faen er du til å si hvem som skal mene noe om hva i denne tråden? Unnskyld at jeg sier det, men du bør bremse før du når outer space
    I denne tråden diskuteres Zenzati kabler. Kabler. Ikke mannen. Ikke din enorme .. platesamling og post count. Krigersk stemning? Bannord?

Og ditt anliggende er? Som aldri har vært i nærheten av et anlegg med Zensati kabler?

Innlegget er redigert av bjornh grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Jeg håper vi får frem riktige fakta rundt ZenSati. Det som vredensgnag avdekte, indikerer i stor grad at vi ikke snakker om noe annet enn branded kina kabler med en høy prislapp. Det virker som om det er flere som vurderer å kjøpe de og sannheten bør da selvsagt komme frem i lyset.
    http://www.zensati.com/
    JackX skrev:
    I denne tråden diskuteres Zenzati kabler. Kabler. Ikke mannen.
    Beg to differ. Sannheten bak kablene er vel intimt forbundet med mannen bak?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    HCS skrev:
    Ser vitterligen ikke behovet for den slags info i "mitt anlegg" trådene..Hvorfor ikke legge det under musikk?... ;D..
    Heter vitterligen "Mitt anlegg og bildetråder"
    Jeg tolker det dithen som bildetråder for blikkbokser, bremsekabler og annet tilbehør. Tilbehør kan gjerne være software eller ikke? Det ene utelukker ikke det andre.

Herr Doktorens platetråd er en fryd, og ekstremt lærerikt for de av oss som er opptatt labler og forskjellen på pressinger.
    Hvis det er show off (i negativ betydning) å vise frem deler av platesamlingen sin, hva kan det da kalles å vifte rundt med bilder av ymse kraftverk, monstermaster og boreplattformer?

Nei boys, her er det jommen fortsatt mye hårsår tupe og ømme ballongtær i alle retninger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    Vidar P skrev:
    Ikke noe annet enn at det hadde vært mye morsommere å snakke om god musikk og plater enn å høre hvor bra dere synes disse kablene låter. Jeg synes det er en hyggelig hobby dette med hifi og musikk jeg, men jeg aner jo en krigersk stemning her, så jeg tror jeg trekker meg tilbake til andre tråder
    Vidar P skrev:
    Hvem faen er du til å si hvem som skal mene noe om hva i denne tråden? Unnskyld at jeg sier det, men du bør bremse før du når outer space
    I denne tråden diskuteres Zenzati kabler. Kabler. Ikke mannen. Ikke din enorme .. platesamling og post count. Krigersk stemning? Bannord?

Og ditt anliggende er? Som aldri har vært i nærheten av et anlegg med Zensati kabler?
    Prøver du å målbinde eller tie noens spørsmål om Zensati med slik raljering? Få folk til å holde tett med sine innfallsvinkler med mindre de har hørt Zensati og er positive? Er det på dette nivået man skal kose seg med sin hifi-hobby? Hehe, jeg misunner ingen det.

Dette minner meg forresten mer og mer om en debatt om en helt spesiell cd-spiller som gikk for et par år siden.

Innlegget er redigert av bjornh i sammenheng med brudd på Hifisentralens regel 1.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P's bilder og beskrivelser av platene sine er flotte greier. Fortsett med det, Vidar P.
    Men jeg er enig i at det ikke er noe poeng å dra diskusjonen om hvor mange plater man eier inn i denne tråden.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    erato skrev:
    orso skrev:
    Jeg håper vi får frem riktige fakta rundt ZenSati. Det som vredensgnag avdekte, indikerer i stor grad at vi ikke snakker om noe annet enn branded kina kabler med en høy prislapp. Det virker som om det er flere som vurderer å kjøpe de og sannheten bør da selvsagt komme frem i lyset.
    http://www.zensati.com/
    JackX skrev:
    I denne tråden diskuteres Zenzati kabler. Kabler. Ikke mannen.
    Beg to differ. Sannheten bak kablene er vel intimt forbundet med mannen bak?
    Du kan beg så mye du vil; jeg er fornøyd med kablene. De passer mitt anlegg. Jeg kjøper ikke mannen, han er ikke en del av avtalen. Er du herfor å diskutere mannens gehalt? Gjerne for meg, men det er i så fall en diskusjon du bør ha solide og bevisbare argumenter for å videreføre. Sladder er ikke noe jeg bryr meg om. Jeg har 1.ste hånds kjennskap til kabelene som sådan, og de gjør jobben for meg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen motforestillinger mot at du er fornøyd. Det er du som prøver å fortelle andre hva tråden handler om, til tross for at du ikke er trådstarter. Så vidt jeg vet finnes det en tråd om kablene. Denne tråden handler om sannheten bak, ikke om hvorvidt du er fornøyd. Din fornøydhet er like irrelevant som andres platesamling.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.144
    Torget vurderinger
    1
    Det er gått over grensen i forhold til Hifisentralens regel 1. Temperaturen har økt betraktelig, og jeg vil oppfordre til å roe gemyttene. Men det er ikke verre enn at noen av debattantene bør forstå ut fra hvilke perspektiver man egentlig diskuterer: for noen er utstyret det vesentlige, for andre igjen musikk-interessen. Jeg vil likevel be om at man holder seg til temaet før Brutal Moderator ankommer tråden.

bjornh - moderator

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kan lure på hvorfor kabler skal koste så mye. 100k, 200k og 300k er ekstremt. Hvilke materiale og utviklingskostnader kan forsvare slike priser? Vi snakker om priser på linje med en bil. Og det er kun for et ledningstykket med pen strømpe og noen plugger i endene.

Vedlegg

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    orso skrev:
    Man kan lure på hvorfor kabler skal koste så mye. 100k, 200k og 300k er ekstremt. Hvilke materiale og utviklingskostnader kan forsvare slike priser? Vi snakker om priser på linje med en bil. Og det er kun for et ledningstykket med pen strømpe og noen plugger i endene.
    It's all in the packaging!
    Tendensen blant alle produktgrupper er at prisen blir mer og mer en del av produktet. Gjelder for så vidt også for tjenester. Også skal man ikke stikke under en stol at mange mennesker har mer penger enn vett.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Med tanke på teknologi og materialer er det jo fornuftig at en kabel koster mer enn en ny BMW 3-serie 8)

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    orso skrev:
    hei bjørn :D

V

vredensgnag

Gjest
    Innenfor alle produktkategorier har vi et hierarki.

Råvare> Bearbeidet råvare> Merket bearbeidet vare> Innarbeidet Merkevare> Etablert Premium Merkevare.

Man kan differensiere på ulike vis. Sistnevnte kategori peker til sist på det man kaller Legendariske merkevarer, som det ikke finnes så mange av, men som står utrolig sterkt.

Det er høy utveksling når det gjelder salgspris langs dette spektret. OEM lever av å produsere bearbeidet råvare som er anonym idet den avhendes, men hvor avhendingen også kan omfatte påføring av en identitet.

En meget stor andel av Vestens manufaktur er flyttet til Asia og andre lavkostland. Dette er gjort av merker som har funnet ut at de kan ta utvekslingen som ligger i en høy posisjon i merkevarehierarkiet, uten å ta kostnadene ved å produsere på det kvalitetsplanet i opprinnelig hjemland.
    Disse merkevarene har gjort seg selv til virtuelle selskap, som outsourcer produksjon til billigste leverandør innenfor kvalitetskravene merket setter. Apple gjør dette - Developed in Cupertino, manufactured in XXX.

Apple er ikke alene om å gjøre dette, selvsagt. Det norske selskapet STOKKE tok for noen år siden en beslutning om å bli et virtuelt selskap, som skal ha en liten sentraladministrasjon og som legger ut produksjon til lavkostenheter - men som sentralt står for design og utvikling. Etter Apple-modell.

Tilbyderne på OEM-plan vil ha så mange kunder som mulig, så de tilbyr en grunnpakke, der man kan velge ytterligere arbeidsmoment, dekorasjon, forseggjort innpakning, osv. Som påpekt flere ganger i Den eplekjekke tråden, så er det mange PC-produsenter som anvender samme komponenter som Apple, men sluttresultatet er altså ikke preget av Apples helhetstenk. Jobs utnytter at hans kunder er villige til å betale litt ekstra, til å legge listen litt høyere i endelig utarbeiding av det Apple selger. (Og så hjelper det selvsagt at Apple har eget OS og unik integrasjon. Dersom alle innspillingene til Linn var audiofile superhøydare og utelukkende kunne avspilles på Linns enheter, så ville det tilsvart Apples situasjon.)

Problemet med "fly-by-night" selskap som Zensati er at de førsøker å utnytte prisnivået til Etablerte Premium Brands, uten å ha gjort jobben med å etablere merket ved å tålmodig innarbeide det. Man lyver på seg kompetanse, spesialproduksjon, osv - og så hopper man bukk fra Bearbeidet Råvare til Etablert Premium Merkevare, og oppfører seg som en Legendarisk Merkevare i kontakten med kunder. (RCA Red Seal, Ferrari, Purdey).
    I noen få tilfeller kan dette fungere. Gjengen som stiftet Arc'teryx klesfirmaet hadde ekstrem troverdighet fra arbeidsplassen de forlot, og trengte ikke mer enn syv år for å klare å opparbeide en posisjon som var sterk nok til at WL Gore lot dem få lisens på Gore-Tex. Men det tok altså syv år.
    Men Arc'teryx røk rett inn i Etablert Premium Merkevare kategorien.
    Det samme gjorde det spanske vinmerket Bodegas Roda, som ble etablert på slutten av 80-tallet, og som nå er et av verdens mest anerkjente vinmerker. Men folkene bak hadde ekstrem innsikt i ønologi, og noen nye tanker om hva som skal til for å lage toppvin.
    I tilfellene Arc'teryx og Bodegas Roda la ikke grunnleggerne skjul på sin kompetanse, på hva den bestod av og hvordan den ble anvendt. Når det gjaldt vinen, så vant den i internasjonale blindsmakinger; og når det gjaldt klesplaggene til Arc'teryx så vant de fordi de ble foretrukket av kresne klatrere som testet ekspedisjonstøy til det bare var filler igjen. (Selskapet het først Rock Solid, men det lød tungt - så derfor tok man navnet til en millioner av år gammel fugl som hadde klatreklør på vingene.)

Andre merker, som Stormberg, må begynne i lavprishyllene, kjempe seg inn i XXL og Anton Sport, og gradvis bygge opp et renommé. De stoler også på at den store hopen kjøpere bare skal anvende plaggene til dagsturer, men kan ta en pris over snittet, pga god markedsføring.

Men hvordan skal man reagere på et virtuelt kabelselskap hvis ene ansatte var ganske kabelblank for fire år siden, men som nå ønsker å ta priser på nivå med hva etablerte premium brand kabelselskap tar?
    Jeg velger å reagere med skepsis - og det danske markedet, som hadde bedre forutsetninger for å evaluere utspillet, gjorde tydeligvis det samme.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Problemet med "fly-by-night" selskap som Zensati er at de førsøker å utnytte prisnivået til Etablerte Premium Brands, uten å ha gjort jobben med å etablere merket ved å tålmodig innarbeide det. Man lyver på seg kompetanse, spesialproduksjon, osv - og så hopper man bukk fra Bearbeidet Råvare til Etablert Premium Merkevare, og oppfører seg som en Legendarisk Merkevare i kontakten med kunder. (RCA Red Seal, Ferrari, Purdey).
    Les denne (post 69 i denne tråden) som sier mye om nettopp dette:

erato skrev:
    La meg fortelle om vin. Dette er en vin i prisklassen rundt 20.000 pr flaske

Det kan sikkert diskuteres om den er verdt det. ;) Men den kommer fra en av verdens mest begunstigete vinmarker som år etter år lager konsistent den beste vin i Burgund (og som har gjort det gjennom flere hundre år), den har meget begrenset produksjon, og den lages av en produsent med lang historie, ekstremt høy kompetanse og en lang og ubrutt track record. Om den er verdt det, kan diskuteres som alt her i verden, men ble jeg lurt om jeg punget ut med 20.000 for den? Nei.

Dette er en vin, La Roumanie Contée

som lages av billige, alminnelige druer i store mengder og som er så ordinær som den kan bli, av folk som ikke har spesielt greie på det. Om disse ved et lykketreff og den magiske tryllestaven laget en vin som den samlede vinpresse sverget på var like god som Romanee-Conti, ville jeg betalt 20.000? Selvsagt ikke. Og gjorde jeg det var jeg blitt lurt. Selv om den altså var like god subjektivt sett.

De er i et nøtteskall hva jeg mener om den saken. Så får alle trekke de paralleller de vil til det.
    Problemet med kabler er at de er så enkle at hvem som helst kan lage de, og rebrande og pakke de inn. En kabelstump er en kabelstump. Dette i motsetning til elektronikk - som både er mye mer krevende å få lagd, og hvor det er vesentlig enklere å avsløre hvilke komponenter som inngår.

Legg så til at hørselen er et finslipt, men også veldig sensitivt organ son lett lar seg lure i likhet med de fleste andre sanser, og grunnlaget er lagt for de som ønsker å kødde med forbrukeren. Og når ting vanskelig kan måles (fordi det er små reelle forskjeller og de korrelerer dårlig med hva vi faktisk hører), og entusiastene avviser kontrollerte blindtester som metode, så ber man faktisk om å bli lurt. Jeg er fortsatt av den mening at om kontrollerte blindtester riktig gjennomført blant trenete lyttere viser at man ikke kan skille mellom kabler, så er det fordi det ikke er noen forskjell, uansett hva man senere med "seende" lytting måtte mene å høre.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg leste innlegget da du skrev det, erato, og argumentet er uklanderlig.
    Men det er også her enkelte i tråden har misforstått kritikken av Zensatis egenpresentasjon. Den sikter nemlig mot den ekslusive Romanée du viser til, men får klovnenese av det ubehjelpelige ved egenpresentasjonen.
    Og det bør kunne forlanges at et merke med Premium Brand priser har ditto egenpresentasjon.
    Jeg har jobbet for noen PB, og de vet å føre seg i forventet stil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS: Det betyr ikke at det ikke er forskjell på kabler, men at jeg er dypt skeptisk til subjektive tilbakemeldinger fra mennesker som har pøst masse penger inn i et produkt de har stor tro på. Det er i hvert fall ikke en god måte å avsløre kabelkvalitet på - om blindtesting har sine svakheter har denne metoden definitivt også det. Og når selskapene hverken kan redegjøre på en troverdig vitenskapelig måte for hvilke egenskaper ved kabelen som korrelerer med lytteegenskapene, eller for utviklingsprosessen og metodene bak det som har ført til resultatet, så mener jeg det er god grunn til å holde særdeles godt fast i kredittkortet.

Hvis man med en god posjon skepsis i behold, med oppgraderingsspøkelset på god avstand, låner og lever med kablene en god stund og over tid mener de er verdt pengene - og leverandøren oppfyller kravene over - så vil jeg vurdere å tro på resultatet - i den settingen og den konfigurasjonen det er oppnådd, og med de lyttepreferansene som er lagt til grunn.

Hvilket bare forteller at jeg må teste det selv, under beskrevne forutsetninger, for at det skal ha relevans for meg. Og så mye tid for å lytte på kabelstumper har jeg ikke. Så jeg velger å være fornøyd med det jeg har, uten på noen måte å predikere at Nirvana er nådd.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er også klar til å la meg overbevise om at det er forskjell på kabler - men forventer at de som mener å detektere disse forskjellene er bedre posisjonert for å dokumentere dem enn hva jeg er, siden jeg er blitt skeptisk.

Men hva snakker vi om her?
    Jo, Liebhaber-effekten. Hva er jeg villig til å betale for noe, for å ta del i det.

La meg illustrere det på følgende vis. For noen år siden dukket det alltid opp noen Beogram 4000 på dba.dk dersom du søkte etter en, og var du heldig kunne du få tak i en riktig god enhet til en tilsynelatende latterlig lav pris, siden ingen ville ha vinylspillere dengang.

Dersom du søker på Beogram 4000 på dba.dk i dag, kommer følgende opp:

Det er en annonse som løpende fornyes, og som er satt inn av en person som bygger opp igjen spillere og selger dem ut til Liebhabere.
    Hva er skjedd i mellomtiden?

Vinyl er blitt populært - direkte in. Og noen vinylspillere er blitt gjenoppdaget pga sin forhistorie. Det at akkurat den spilleren er i MOMAs permanente utstilling har mye å si. Den er blitt ettertraktet verden over.

Det fører til slike annonser på finn.no

Og jeg har sett auksjoner på ebay.com der de har gått til enda høyere priser, når de var i god stand. Og man kan hurtig se av bildene på finn-spilleren at den er blitt meget godt tatt vare på. Eieren har tom. opprinnelig dokumentasjon. Etter hva jeg forstår ble den solgt på et blunk.

Det fører også til at jeg kan finne på å gjøre følgende - å hente inn en spiller fra Tyskland, "usett." Fordi den ser "smadder godt ud" og kommer fra en pålitelig leverandør. Min forrige BG4000 kjørte jeg gjennom to land for å hente - denne gang stoler jeg på speditøren, fordi avsender vet å pakke rett.
    Snart står denne på avspillerplass, i mellomtiden tygger jeg negler.

Jeg er altså Liebhaber når det gjelder disse spillerne, og er villig til å gå lenger enn langt for å innfri prispunkt i forhold til det å eie en, sette den i god stand og ta vare på den.

La oss betrakte konflikten mellom SonusFaber og MJ utfra et Liebhaber-perspektiv.

Nicket SonusFaber burde si alt. Her har vi en HiFi-entusiast som identifiserer så sterkt med sine drømmehøyttalere at han tar produsentens navn som sitt brukernavn på et hifi-forum.
    Da han så kommer over et par av sine drømmehøyttalere slår han til - men han blir urolig når løfter om disses alder og historikk plutselig flyter ut.
    Leverandøren av høyttalerne respekterer ikke Liebhaber-kodene, og forsurer SonusFabers drømmer i den grad at det blir til et mareritt.
    Men som vi nylig kunne se har SonusFaber blåst liv i drømmen - etter at høyttalere som "er ett år gamle og knapt innspilt" ble til seks år gamle og godt brukte stafettpinner -- har han kjøpt et helt nytt sett. Fordi han ville ha drømmen i stuen.

Om noen dager skal jeg åpne forpakningen som skal inneholde en "As mint" BG4000. Da blir det litt Schrödingers Katt over seansen. Enten blir jeg utrolig glad, eller også blir jeg skikkelig skuffet. Enten innfris mine Liebhaber-forventninger, eller også vil jeg føle meg lurt.
    Men underliggende er at jeg ønsker at denne spilleren skal være i superstand, slik den er blitt presentert.

Jeg har gjort mitt for å sikre meg mot å bli lurt - jeg har betalt slik at jeg kan få tilbake pengene; leverandøren har meget solide garantier; det er en etablert, tysk leverandør; og kommunikasjonen med denne har vært forbilledlig.

Jeg har begynt å forberede meg på at dette kommer til å bli en fin seanse, men jeg har ingen garanti for at så er tilfelle. Likefullt er jeg villig til å legge ganske mange penger på bordet for at akkurat denne drømmen skal gå i oppfyllelse - og det syns jeg at de som leverer til drømmere skal respektere, slik at drømmene blir fine, og ikke mareritt.

Det å levere varer til Liebhaber-segmentet kan være meget lukrativt, men det krever også meget av leverandøren, som skal leve opp til folks drømmer.

Vedlegg

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2010
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark
    På ZenSati's hjemmeside, der ligger 4 omtaler af kablerne. Af de 4 "referencer", der kommer 3 af de 4 omtaler fra enten daværende eller nuværende forhandlere.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    @vreden, dersom katten skulle vise seg å være død kan jeg sikkert la meg overtale til å overta dette eksemplaret, slik at du slipper å bli minnet på bomkjøpet hver gang du ser den.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Fint innlegg Vreden.

Liebhaber var et nytt ord for meg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    Fint innlegg Vreden.

Passer godt sammen med besserwisser. Også et mye brukt begrep i slike tråder.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    HåkonN skrev:
    Fint innlegg Vreden.

Passer godt sammen med besserwisser. Også et mye brukt begrep i slike tråder.
    Selv om jeg håper man ser forskjell på Besserwisser og Liebhaber.

For noen kan en trebåt være fyringsved til neste St. Hansbål, for en Liebhaber kan det være kjernen til et restaureringsobjekt man bruker godt med penger på, for å få den tilbake i opprinnelig stand. Samme i denne hobbyen - det er mange som begjærer både vintage og nye produkter med stor energi, og som planlegger å ha drømmeobjektet i stuen, før eller senere, og som er villige til å legge alt til rette for at drømmeobjektene skal fremstå i all sin funksjonelle og formmessige glans.
    Slikt er "priceless" for enkelte.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    616
    Sannheten er vel ganske enkelt at kabler blir borte fra markedet dersom de er for dyre, eller om andre likt prisede er bedre. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.582
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men med de extreme marginene skal du ikke klare å "lure" mange før evt kabelen forsvinner og i mellomtiden har noen tapt styggmye penger ved første forsøk på videresalg!
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.403
    Torget vurderinger
    23
    Hele problemet (les MULIGHETEN for de som produserer/selger) i vilt overpriset hifiutstyr ligger i at det er så utrolig mange mennesker med mer penger enn vett, og at produktene er i kategorien "ønsker seg desperat / MÅ ha" osv. osv.

Dersom dette utstyret skulle konkurrert i klassen " noe man bare må ha/forholde seg til fordi en eller annen forskrift sier det", altså noe en vanligvis ikke kjøper med voldsom entusiasme, så ville slike priser aldri blitt oppnådd.

Og deri ligger pyskologien; det er duket for opphyping (og folk vil jo gjerne TRO, da), status, magi, bling etc. etc. Ingen grenser for hva vi svelger når det gjelder produkter som vi virkelig ønsker oss!!! Og at kabler er "værstingen" i dette profitable racet er vel ingen tvil om. Lette å designe/produsere, vanskelig å motbevise egenskapene eller mangel på feil, de med ører/måleutstyr blir aldri enige uansett, og i mellomtiden har man solgt et behagelig antall til en like behagelig fortjeneste. Fordi "you can't fool all the people all the time" også betyr at du kan få en ANDEL av et marked dersom du har forstått å gjøre markedsføringen din fornuftig.

Og galskapens hjul dreier fornøyd videre......

Hvorfor klarer ikke fler (bortimot alle, egentlig) å se det SYKE i at en kabelstump på en skarve meter skal koste det samme som en bil (som ikke akkurat er billig å utvikle), LIKE MYE som HELE den forankoblede forsterkerkjeden, 10 stk. 14 dagers luksuscruise, en travhest, flere flotte fluefiskestenger enn man klarer å bære, 100 kompetente arkitekttimer, en kreftoperasjon med påfølgende cellegiftkur.... lista er uendelig, bare en evner å se det hele i perspektiv. Hvor SYKE er vi egentlig??

Eller for å sitere Bernhard Berendsen: "førstemann i flokken er fremdeles en sau"

(takk til JanR for "lån" av sauer)

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.582
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ ! ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.582
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    synes forresten at jeg drar kjensel på et par av de der.... ;D
    treffer dem vel på "beitet" i Horten
    heldigvis er det vel dokumentert at sauer ikke kjører båt 8)
    ihverfall ikke seilbåt!
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.403
    Torget vurderinger
    23
    Har du fått noen andre til å kjøre for deg, da?? :eek: :eek: