Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    i samme nabolaget, om ikke gata, er

    The Ozark Mountain Daredevils ‎– The Ozark Mountain Daredevils (1973)

    Vis vedlegget 392323

    førsteskiva deres var southerncountryrock (de er fra Misssouri), sånn i Burrito-gata, fin skive
    Og Rune Walle var med på skiven fra 1976, Men from Earth. Ikke særlig bra. Men, førsteskiven, ovenfor, er bra saker i sommernatten.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    34.338
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Marshall Crenshaw ‎– Field Day (1983)

    20160802_212816002_iOS (1).jpg


    ikke verst denne andreskiva hans heller. Debuten var jo frøkteli' fin.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Folk fra disse stedene spiller slik musikk. Sånn er det bare. Gjengen her er fra Sheridan, WY, ved føttene til Rocky Mountains:

    The Two Tracks - S/T (Egen label, 2016)

    image.png


    Bra Bluegrass-/Country-musikk og spesielt en fin-fin cello. Men, vanskelig sjanger å komme til overflaten i, i denne grauten av likelydende. Tror det kun er èn ting som gjelder (som vanlig) og det er de gode melodiene. Traktere forskjellige instrumenter fikser de fleste, men fete melodier sitter langt inne. Hos de fleste. Får se ut over høsten. Som jeg tror blir bra. :)

     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Avslutter kvelden med å klappe hunden og å spille denne nok en gang:

    Pierre Omer - Swing Cremona (Voodoo Rhythm, 2016)

    q50eu77h.j31.jpeg


    Jazz på sveitsisk? Fyren gir faen og spiller det han føler er riktig i øyeblikket. Synger. Får litt feeling av børskrakket i 1929 og musikken deromkring. Bra utenomdetvanlige saker som nok gir en god natts søvn. Forøvrig en av folkene i The Dead Brothers og en anerkjent produsent. Bra saker!

     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    [h=1]Cesaria Evora - Tudo Tem Se Limite (Alt har sin grense (også denne kvelden))[/h]
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.401
    Antall liker
    63.032
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir ei lang natt denne natta også.
    Dobbel krem-album.




    Hank Williams-cover. Lowell George og Bonnie Raitt.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    DOROTHY - ROCKISDEAD (2016)

    Jeg synes denne rockeplaten er ganske så bra. Passer i alle fall bra til å kickstarte arbeidsdagen sammen med en kopp kruttsterk kaffe.



     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I min glede over å få nye hodetelefoner har jeg havnet på skattejakt på Spotify. Og sannelig min hatt, en gammel favoritt fra åttitallet som jeg ikke har hørt på mange år var å finne. The Bestes debutplate "En sang for åtte kroner, en lomme full av rusk, og firogtjue troster i damens rosenbusk" (1985) er gitt ut på dobbel CD med den eneste oppfølgeren "Blått" (husker ikke årstallet den kom ut).

    Jeg har ikke tidligere lagt merke til all den elektroniske bakgrunnsstøyen innspillingene har grunnet bevisst bruk av 30 år gammel rørmikser (ex Abbey Road hvis jeg ikke husker feil) og annet antikvarisk rørutstyr. Absolutt ingen perfekt lyd, men definitivt et levende lydbilde. Ikke den hifilyden man normalt ville velge for å teste nytt utstyr, men jeg liker det så godt at jeg spiller platen ferdig. :)

    the-beste-en-sang-for-aatte-kroner-meget-pen.jpg


    Dette vinyleksemplaret ble solgt på QXL for 300 kroner tidligere i år. Fv Kjartan Kristisansen (Wannskrækk/Dum Dum Boys), Harald Øhrn (TAV), Lasse Myrvold (TAV), Sverre Knudsen (TAV) og Sven Kalmar (Holy Toy)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat slik som dette videokuttet starter var det å intervjue The Beste. Da jeg besøkte dem i garderoben på Røde Sjøhus i Stavanger under deres første Norgesturné for å gjøre radiointervju var situasjonen totalt kaotisk. Sverre Knudsen og Harald Øhrn argumenterte sterkt for at The Beste var mindre tilgjengelig enn TAV, kanskje årsaken til at de gjorde Blå mer musikalsk tilgjengelig for allmuen enn hva En Sang Til Åtte Kroner... var? Kjartan Kristiansen møtte jeg for første gang den natten, og han ravet bare rundt i rommet og sa "Æ er bare dum, æ"... ;)

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    34.338
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Chesterfield Kings - Stop! (1985)



    den gode andreskiva deres er dagens andre album fra dem (den første var den tredje, såklart) i heimen.

    Bra band, punktum.

    60-tallsgarage

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare på forumet hevder at han var mattelærer for Kjartan på videregående. Visstnok en sjelsettende opplevelse.....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare på forumet hevder at han var mattelærer for Kjartan på videregående. Visstnok en sjelsettende opplevelse.....
    Det kan jeg tenke meg. Har jo truffet han flere ganger, og selv om jeg ikke kan kalle ham en venn så liker jeg fyren. Første gang var som nevnt i 1985, og da var han altså så sørpe etter konserten at han bare ravet rundt og gjentok samme snodige mantra. For dum vet jeg at han i alle fall ikke er, for en så stor låtskriver og innovativ person kan neppe kalles det. :rolleyes:

    Fikk med meg litt av Blå før jeg skiftet til en favoritt fra første halvdel av åttitallet. Og ja, de justerte definitivt kursen med sitt siste album for å fri til publikum. Mer strømlinjeformet produksjon og låtskriving. Det er vel også den favoritten jeg hører på nå over mine nye Takstar, Lillebjørns Original Nilsen.

    GRCD4006-1024x1006.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Går i meg selv og hører på en av mine egne mastere som ligger på Tidal, og synes at mine nye Takstar HI2050 tegner et lydbilde som minner sterkt om det vi forsøkte å skape under mastring med AKG K701 på hodet. Dette er by no means perfekt lyd, det er mitt "svennestykke" som studio- og mastringstekniker. Innspillingen ble foretatt på ADAT, så overført til HDD via Lightpipe i Yamaha DSP Factory og mikset/mastret i Sonar.

    Hopp over spor 1 hvis du ønsker å vurdere hvor på jordet en ung baluba var høsten 1999. Det er bevisst hot mastret for bruk i kinoreklamefilm for Elseve shampoo. Med andre ord et bestillingsverk, og mitt ønske om å lage en alternativ master til CD-en ble nedstemt. Men hør det gjerne fordi det er en fin sommersang, og Paul Nelson (Johnny Winter/Liege Lord) på gitar. Ellers litt stygge sibilanter innimellom men ellers ikke verst. Kul musikk som hadde fortjent mer utbredelse, men det godeste PV måtte nok justert bittelitt på aksenten for å slå gjennom i engelskspråklige land.

    https://listen.tidal.com/album/11250878

    pv create your lover.jpg


    Dette føles nesten som en "ut av skapet"-opplevelse for meg. :eek:
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Går i meg selv og hører på en av mine egne mastere som ligger på Tidal, og synes at mine nye Takstar HI2050 tegner et lydbilde som minner sterkt om det vi forsøkte å skape under mastring med AKG K701 på hodet. Dette er by no means perfekt lyd, det er mitt "svennestykke" som studio- og mastringstekniker. Innspillingen ble foretatt på ADAT, så overført til HDD via Lightpipe i Yamaha DSP Factory og mikset/mastret i Sonar.

    Hopp over spor 1 hvis du ønsker å vurdere hvor på jordet en ung baluba var høsten 1999. Det er bevisst hot mastret for bruk i kinoreklamefilm for Elseve shampoo. Med andre ord et bestillingsverk, og mitt ønske om å lage en alternativ master til CD-en ble nedstemt. Men hør det gjerne fordi det er en fin sommersang, og Paul Nelson (Johnny Winter/Liege Lord) på gitar. Ellers litt stygge sibilanter innimellom men ellers ikke verst. Kul musikk som hadde fortjent mer utbredelse, men det godeste PV måtte nok justert bittelitt på aksenten for å slå gjennom i engelskspråklige land.

    https://listen.tidal.com/album/11250878

    Vis vedlegget 392390

    Dette føles nesten som en "ut av skapet"-opplevelse for meg. :eek:

    Etter popular demand.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Går i meg selv og hører på en av mine egne mastere som ligger på Tidal, og synes at mine nye Takstar HI2050 tegner et lydbilde som minner sterkt om det vi forsøkte å skape under mastring med AKG K701 på hodet. Dette er by no means perfekt lyd, det er mitt "svennestykke" som studio- og mastringstekniker. Innspillingen ble foretatt på ADAT, så overført til HDD via Lightpipe i Yamaha DSP Factory og mikset/mastret i Sonar.

    Hopp over spor 1 hvis du ønsker å vurdere hvor på jordet en ung baluba var høsten 1999. Det er bevisst hot mastret for bruk i kinoreklamefilm for Elseve shampoo. Med andre ord et bestillingsverk, og mitt ønske om å lage en alternativ master til CD-en ble nedstemt. Men hør det gjerne fordi det er en fin sommersang, og Paul Nelson (Johnny Winter/Liege Lord) på gitar. Ellers litt stygge sibilanter innimellom men ellers ikke verst. Kul musikk som hadde fortjent mer utbredelse, men det godeste PV måtte nok justert bittelitt på aksenten for å slå gjennom i engelskspråklige land.

    https://listen.tidal.com/album/11250878

    Vis vedlegget 392390

    Dette føles nesten som en "ut av skapet"-opplevelse for meg. :eek:

    Etter popular demand.
    Takker ærbødigst. Kun utgitt i 500 fysiske eksemplarer. En prosent av dem befinner seg innen min familie. ;)
     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo

    ...It didn't take long before Mick Jagger, Keith Richards, Ronnie Wood and Ian Stewart were joining in on stage and later Buddy Guy and Lefty Dizz also played their part....
     

    PeddyOfficer

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2011
    Innlegg
    48
    Antall liker
    58
    Går i meg selv og hører på en av mine egne mastere som ligger på Tidal, og synes at mine nye Takstar HI2050 tegner et lydbilde som minner sterkt om det vi forsøkte å skape under mastring med AKG K701 på hodet. Dette er by no means perfekt lyd, det er mitt "svennestykke" som studio- og mastringstekniker. Innspillingen ble foretatt på ADAT, så overført til HDD via Lightpipe i Yamaha DSP Factory og mikset/mastret i Sonar.

    Hopp over spor 1 hvis du ønsker å vurdere hvor på jordet en ung baluba var høsten 1999. Det er bevisst hot mastret for bruk i kinoreklamefilm for Elseve shampoo. Med andre ord et bestillingsverk, og mitt ønske om å lage en alternativ master til CD-en ble nedstemt. Men hør det gjerne fordi det er en fin sommersang, og Paul Nelson (Johnny Winter/Liege Lord) på gitar. Ellers litt stygge sibilanter innimellom men ellers ikke verst. Kul musikk som hadde fortjent mer utbredelse, men det godeste PV måtte nok justert bittelitt på aksenten for å slå gjennom i engelskspråklige land.

    https://listen.tidal.com/album/11250878

    Vis vedlegget 392390

    Dette føles nesten som en "ut av skapet"-opplevelse for meg. :eek:

    Etter popular demand.
    Takker ærbødigst. Kun utgitt i 500 fysiske eksemplarer. En prosent av dem befinner seg innen min familie. ;)
    Og et eksemplar har jeg. Sommerpop.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Går i meg selv og hører på en av mine egne mastere som ligger på Tidal, og synes at mine nye Takstar HI2050 tegner et lydbilde som minner sterkt om det vi forsøkte å skape under mastring med AKG K701 på hodet. Dette er by no means perfekt lyd, det er mitt "svennestykke" som studio- og mastringstekniker. Innspillingen ble foretatt på ADAT, så overført til HDD via Lightpipe i Yamaha DSP Factory og mikset/mastret i Sonar.

    Hopp over spor 1 hvis du ønsker å vurdere hvor på jordet en ung baluba var høsten 1999. Det er bevisst hot mastret for bruk i kinoreklamefilm for Elseve shampoo. Med andre ord et bestillingsverk, og mitt ønske om å lage en alternativ master til CD-en ble nedstemt. Men hør det gjerne fordi det er en fin sommersang, og Paul Nelson (Johnny Winter/Liege Lord) på gitar. Ellers litt stygge sibilanter innimellom men ellers ikke verst. Kul musikk som hadde fortjent mer utbredelse, men det godeste PV måtte nok justert bittelitt på aksenten for å slå gjennom i engelskspråklige land.

    https://listen.tidal.com/album/11250878

    Vis vedlegget 392390

    Dette føles nesten som en "ut av skapet"-opplevelse for meg. :eek:

    Etter popular demand.
    Takker ærbødigst. Kun utgitt i 500 fysiske eksemplarer. En prosent av dem befinner seg innen min familie. ;)
    Og et eksemplar har jeg. Sommerpop.
    Sommerpowerpop med en litt progga avslutning. Er kanskje ikke så mye å skryte på seg, men det var en lærerik prosess. Tittelsporet som avslutter EP-en består av 48 spor, 24 av dem samtidig. Brave New World for en som bare hadde erfaring med opptak på lineære båndformater på definitivt amatørnivå, men jeg var selvsagt ikke alene om jobben. Men alle var vi helt nye med HDD-teknologi, og gikk nok muligens litt bananas underveis i miksen... :rolleyes:

    Produsent var forresten min faste parhest og medeier i studioet Morten Arnetvedt, en klart mer erfaren ringrev enn meg med bakgrunn som bassist i band som Blaze (jazzrock turn danseband på åttitallet), Teddy Nelsons Orkester, Syng med oss fra NRK Hordaland og Disorient (funkrock/rap). Allsidig herremann, altså.
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Merkelig fyr som spiller Blues, Americana, nesten-Funk, noe rolig +++. Ikke lett å bli klok på. En original:

    Eliot Wilder - Higgledy Piggledy (WildWest Rec., 2016)

    a1832604884_10.jpg


    Starter med noe blues-saker, men det endres til alt mulig annet på de neste kuttene. Litt Beefheartsk over kutt 4. Bra band. Jeg kan intet om mannen. Mer enn OK saker og finnes på Bandcamp.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    34.338
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Silver Lake 66 - Let Go Or Be Dragged (Egen label, 2016)

    Vis vedlegget 392061

    Debut fra duoen (det er dog fullt band her). Folkene stammer fra Portland, OR. Velspilt Americana med bra vokal. Ikke hæla-i-taket-musikk, men fin musikk-til-arbeidet.

    Fant den HER.
    blei musikken til dagens morrakaffe. Muligens for lite i bakgrunnen, vettasøren, er de litt kjedelige? Pen og pyntelig og ikke så verst til tekster heller. Jeg begynner nok å bli overmettet på par-americana.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Tidal til å fortsette å rote litt i arkivet over produksjoner jeg har vært involvert i. På denne låten av Kings Of Convenience er det Morten og jeg som står bak alle instrumentopptakene, mens vokalen er spilt inn i Elton Johns eget studio i Liverpool. Resident techs tilbakemelding på opptakene var at det var de reneste råopptakene de hadde fått fra et annet studio. Det skyldtes nok at vi i denne produksjonen valgte å spille inn instrumentene i samme rom som vi satt, med musestille teknikere og korte kabelstrekk uten å gå gjennom patch for å koble til mikrofoner i et annet rom.

    http://tidal.com/track/151276

    Trommesporet er noe jeg laget før vi spilte inn noe som helst. Det var kun ment å brukes som click track for å holde takten, men da jeg under miksing av de originale 7" vinylutgivelsene på Ellet Records kommenterte at Toxic Girl er litt kjedelig som rent gitarbasert låt at Morten trakk opp click tracket igjen. Det er derfor trommesporene er i mono, sannsynligvis det eneste trommespor på en moderne stereoproduksjon som er i mono. Brukte en mikrofon i basstrommen og en mellom hihat og skarp. Ultraminimalistisk, altså. Så la gutta og Morten på litt håndklapping og slikt i etterkant.

    Vokal måtte spilles inn på ny for den internasjonale utgivelsen på Virgin/Source fordi labelen ikke var helt fornøyd med aksenten, og fordi storprodusenten som var hyret inn ville ha en større rolle i det som skulle bli den første singleutgivelsen internasjonalt. I og for seg forståelig nok, men vi måtte true dem til å nevne Morten på coveret som medprodusent med støtte i at han allerede var registrert som produsent hos Tono, før engelskmannen kom på banen. Takk og pris for at Michael Telle og duoen hadde registrert det da de originale 7"-erne ble gitt ut.

    kings_of_convenience-quiet_is_the_new_loud1.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig med selvdiggingen for i dag, nå over til en klassiker av John Martyn som også er en audiofil klassiker i mine ører, Solid Air. Som alt annet disse dagene som rørene får hvile spilles musikken av fra Tidal. http://tidal.com/album/5243395

    john-Martyn.jpg


    En av mine store konsertopplevelser var å se Martyn på Røde Sjøhus i Stavanger. Tror det må ha vært mellom en turné med Albert Colllins og min første turné med Carl Perkins i 1986. Husker en fantastisk konsert med rikelig inntak av øl, og den udempede vannsenga jeg og min daværende sjef lånte den natten. Hver gang en av oss beveget seg ble den andre kastet rundt. Godt jeg ikke har anlegg for å bli sjøsyk. ;)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Så/hørte John Martyn i Trondheim i ´76 eller ´77. Husker ikke. Akustisk. Han røyka joner i ett sett, gav fullstendig faen, snakket ikke til publikum, men spilte i vei med jointen festet til gitarhalsen. OK konsert. :cool:
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Vi fortsetter i samme leia som baluba. Her med banjo. Hørte Barna i London i fjor. Tror det var bra, husker ikke helt, hadde brain fog.

    Barna Howard - Quite a feelin' (2015)

    last ned (31).jpg


     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    34.338
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jonah Tolchin - Thousand Mile Night (2016)



    han fortsetter i stilen fra fine Clover Lane (2014). Om den matcher kvalitetsmessig er for tidlig å si noe særlig om. Lurer dog på om denne kanskje er jevnere, men når ikke toppene fra sist. Jaja, noen flere runder blir det garantert.


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi fortsetter i samme leia som baluba. Her med banjo. Hørte Barna i London i fjor. Tror det var bra, husker ikke helt, hadde brain fog.

    Barna Howard - Quite a feelin' (2015)

    Vis vedlegget 392560

    Det der var jo ganske nydelig. Men med samme gate så er det bare de akustiske gitarene som er det, dette er jo amerikansk folkekunst mens Kings Of Convenience hyret oss fordi vi var de studioteknikerne som de traff som hadde komplett Nick Drake liggende i studio. Folkbasert, med et hav imellom. Det minner meg om en av de gamle legendariske sekstitallshippiene i Bergen, Fransen, kom bort til meg utenfor Rimi et år etter at Quiet Is The New Load kom ut. Han var fan, og visste at jeg var en av de som hadde jobbet med platen. Han fortalte at han hadde diskutert med venner og påstått hardnakket at unggutta måtte ha hørt på Nick Drake før de spilte inn platen. Da jeg kunne bekrefte at Drake var sentral inspirasjon ble han hoppende glad. Det skulle han med en gang fortelle til de andre hippiegutta.

    Du husker kanskje Fransen, Svein Arne. Det er han korte karen med langt hår som satt på Opera hver dag. Det ryktes at det var han som introduserte jazzrøyk for "allmuen" i Nygårdsparken rundt 1965, men denslags ryktesprederi skal vi holde oss for god til... ooops! Jeg har i alle fall aldri sett ham med en jazzsigarett, tror jeg. Så det ryktet avkrefter jeg i anstendighetens navn...

    Det må være ferie på asylet for tiden. Hadde forventet litt mer respons på mine avsløringer om tilblivelsen av KoCs første hitlåt internasjonalt. Det har jo aldri blitt avslørt tidligere i media at trommene er art by accident og i mono. La meg komme med en ekstra avsløring: På CD-en står det at den er AAD, på vinylen antar jeg at det står AAA. Det stemmer ikke for to av låtene. De er DAD (ikke det danske metallbandet) og DAA. Først ut er Toxic Girl, den andre får dere finne fram til selv ved å finlese coveret for å finne ut hvilke låter som er coprodusert av en nordmann.

    For teknisk interesserte: Toxic Girl er spilt inn med Beyer MC840 mic inn i en ART rørpre med rørkompressor rett i Yamaha DSP Factory DAW uten å gå om mikseren i 16 bit 48 khz. Trommene er mikket opp med stortrommemick og en annen jeg ikke husker hva var til skarp og hihat gjennom Soundcraft Studiomikser på 36 kanaler som kun ble brukt til trommeopptak og live i studio. Den var koblet til to Alessis ADAT som fungerte som ADC rett inn på HDD via Lightpipe-interface i DSP Factory.

    Ingen etterbehandling ble foretatt for den internasjonale utgivelsen fra vår side. Sporene ble overført til analog multitrack i Liverpool. Hele IBM/Yamaha DAW-en min måtte sendes til Liverpool sammen med co-produsent Morten, som deltok i hele opptaksprosessen fra click track i en kjeller på Kulturhuset USF til innspilling av vokal i Liverpool. Miks og ferdig mastring har vi to ingenting med å gjøre.

    Og nå vet medlemmene av landets hifiasyl mer om innspillingen og utgivelsen av KoCs internasjonale gjennombrudd enn noen andre, kanskje til og med mer enn selve duoen vet. For eksempel tror jeg ikke de vet at noen av sporene seiler under falsk hifi-flagg. Jeg tror rett og slett ikke de bryr seg om slikt. Sist gang jeg møtte Erlend Øye spurte han meg om råd til ost for et selskap han skulle ha med venner, så min knowhow på ost er nok viktigere for ham i dag. ;)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fransen har nok fordunstet i glemselens røyksky, baluba.
    Men hvis han var kortvokst burde jeg i grunnen ha fått han med meg, for jeg krøp en del rundt på gulvet på Cafe Opera i hine hårde 80-tall; store deler av uføretrygden fra Statens Lånekasse havnet der. Alt er mulig å gjenhente fra langtidshukommelsen. Heldigvis, dessverre. Har du bilde av han, så hadde det gjerne hjulpet på hjerneatrofien.

    Denne er kanskje noe for vår laksefiskende venn, han har jeg jaffal en demrende erindring av:

    Hannah Albrigde - Razor wire (2014)

    last ned (33).jpg


     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    34.338
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Innleder helga med muligens den beste skiva jeg har kjøpt i år. Musikkskiten på den er eldgammal...:)

    Terry Reid ‎– The Other Side Of The River (2016)

    20160804_184416135_iOS.jpg


     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn