Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    De som tjener dårlig og har tungt manuelt arbeid pleier å dø mye tidligere enn de som tjener fett på å sitte på sitt kontor. Det samme gjelder sosialklienter og de på uføretrygd, de røyker og drekker med begge armene så de legger på røret tidlig de også.
    Problemet er dermed ikke så stort. Dette går seg til. Bare pass på å ha en passe mengde arbeidsinnvandrere som kan ta møkkajobbene for luselønn og så må vi selvfølgelig passe på at hvis de blir syke så må de reise hjem. Da blir det bra. Hei for et fint samfunn vi skal få.
    Men først må vi få innvandrere som vil jobbe, i dagens Norge så vi får flere som ikke vil jobbe, neste steg er at de som vil jobbe ikke får 20 kr timen som noen i min bransje nå ble tatt for.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Det virker som enkelte mener at folk som bidrar til samfunnet økonomisk skal holde kjeft om hvem de er, ikke blande seg inn i fordelingspolitikken, men bare overlate til nettomottagerne å bestemme hvor mye som skal «omfordeles». Fat chance.
    Tullprat. Dette er det ingen som har ment. Trodde ikke du var så glad i stråmenn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.847
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som enkelte mener at folk som bidrar til samfunnet økonomisk skal holde kjeft om hvem de er, ikke blande seg inn i fordelingspolitikken, men bare overlate til nettomottagerne å bestemme hvor mye som skal «omfordeles». Fat chance.
    Tullprat. Dette er det ingen som har ment. Trodde ikke du var så glad i stråmenn.
    Kanskje ikke, men man kunne lett få et inntrykk av at noen mente dette her forleden.

En interessant observasjon her inne er at de som ivrer mest for å snakke om bidrag vs uttak av fellesmidler er mye av de samme som stadig forteller direkte eller indirekte hvor mye de selv bidrar med. Når man vil stigmatisere de som ikke kan og noen ganger vil bidra like mye blir det å sparke nedover moralsk høyverdig. På min dialekt er dette rimelig stutt.
    Mulig jeg ikke helt behersker dialekten. :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Kanskje ikke, men man kunne lett få et inntrykk av at noen mente dette her forleden.

En interessant observasjon her inne er at de som ivrer mest for å snakke om bidrag vs uttak av fellesmidler er mye av de samme som stadig forteller direkte eller indirekte hvor mye de selv bidrar med. Når man vil stigmatisere de som ikke kan og noen ganger vil bidra like mye blir det å sparke nedover moralsk høyverdig. På min dialekt er dette rimelig stutt.
    Mulig jeg ikke helt behersker dialekten. :)
    På samme måte som jeg fikk inntrykk av at du og dine pappenheimere hadde en tyngre stemme i diskusjonen fordi dere bidrar godt over snittet? Men å tilllegge noen at nettomottagerne skal bestemme omfordelingen er direkte usaklig ;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    I politikeres gnål om å få flere barn har det innimellom blitt innvendt at en vanlig norsk, hvit nordmann faktisk bidrar med nada i statskassen. Det er ganske spesielt for Norge, men uansett realitetene her i landet. En stående spøk på offentlig kontorer i norge er jo noen som er trygdet men som begynner argumentasjonen med "jeg som skattebetaler" siden det trekkes skatt av tryda. Da er realitetsforståelsen muligens noe begrenset.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Trygd pluss nada utført arbeid er verdens best betalte "yrke". Lønn for nada arbeid, tenk det, nesten uansett lønnsnivå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Trygd pluss nada utført arbeid er verdens best betalte "yrke". Lønn for nada arbeid, tenk det, nesten uansett lønnsnivå.
    Det er neppe spesielt fett men det er uansett veldig rart å påberope seg å være skattebetaler når ens inntekt i sin helhet er finansiert av faktiske skattebetalere uten noen arbeidsinnsats å vise til. Normalt betaler man en andel av sin lønn for utført arbeide i skatt men når ens inntekt er penger fra felleskapet for intet arbeid utført så skurrer det en hel del.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    For å beholde et snev av verdighet, kanskje? Teknisk sett er de dessuten skattebetalere. Jeg kjenner forresten til et menneske som ikke har gjort et slag i hele sitt liv og stadig vekk deler med sine facebookvenner at «nå skal det bli deilig med ferie». Siden vi først er i gang med å sparke nedover, mener jeg.

Ikke glem at statens inntekter er mye mer enn skattepenger (mva, petroleum etc) så det er heller ikke riktig å si at alle offentlige kostnader er finansiert av ens skattepenger. Bare til opplysning og ettertanke.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Joda men denne forskeren har da mange meninger....

https://www.nrk.no/norge/lysbakken-sa-at-98.000-barn-lever-i-fattigdom.-stemmer-det_-1.13460736

Rolf Aaberge er en av flere SSB-forskere som mener at en fattigdomsgrense kun basert på inntekt gir et ufullstendig bilde av barnefattigdommen. Hvis man regner inn offentlige ytelser, kan andelen fattige barn mer enn halveres.

Forskerne mener at siden skatten kommer tilbake til husholdningene i form av gratis eller subsidierte tjenester, så bør verdien av disse tas hensyn til.

– I dag mottar jo folk langt mer fra det offentlige enn bare penger, sier Aaberge til forskning.no.

Og selvsagt er hovedgrunnen innvandring...

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Fattige nordmenn og ufaglærte innvandrere konkurrerer om de samme jobbene, dermed blir det flere om beinet i jobber med lav inntekt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    «Forsker Rolf Aaberge slo fast at den viktigste enkeltårsaken til økende ulikhet, er at den rikeste tidelen har dratt ifra resten.»

https://www.dagbladet.no/kultur/den-dagen-siv-jensen-odela-for-sin-egen-regjering/70831337
    Ulikhet og fattigdom er strengt tatt ikke det samme. Ikke en gang to sider av samme sak nødvendigvis. At den rikeste tideler blir rikere betyr ikke nødvendigvis at andre får mindre å rutte med. Det stod endatil i artikkelen, uendret reallønn for de mindre bemidlede - ikke lavere reallønn. Det er omtrent så nærme definisjonen på uendret velstandsnivå som man kommer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Forskjellene blir større fordi aksjeindeksene stiger, som igjen betyr at det går ganske bra for tiden. Dette er naturligvis et stort problem for alle de som sliter med at noen er rikere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette opphenget i "forskjeller" er fullstendig meningsløst. Som sagt er det av null betydning for folk med lite å rutte med hvor mye penger de rikeste har. Det som er viktig for seg er hvordan de kan forbedre sin egen økonomi, ikke om "Røkke" er tusen eller to tusen ganger rikere. Fra politisk hold er det derfor viktig med politikere som fokuserer på å styrke økonomien og økonomisk vekst og aktivitet for at flest mulig av de med lite skal kunne skaffe seg mer, ikke ved å stjele pengene til de som har mye og tro at de løsen noe som helst.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Disse rike står stort sett for 2/3 av arbeidsplassene her i landet, og når det går godt bidrar de også vesentlig mer til statskassa, pluss at det har positive ringvirkninger ellers også. Men har man problemer med at de rike blir rikere så svir det.

Og, som enekelte påpeker så er mye av fattigdommen importert, og de fattige er langt mindre fattige enn de var før de kom hit, så det er kanskje ikke helt håpløst.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.083
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke skjønner jeg hvor du henter tallene far, at "de rike" står for 2/3 av landets arbeidsplasser - ingenting er i alle fall fjernere fra fakta enn akkurat det. Offentlig sektor i alle fasetter er den absolutt største enkeltsektoren, med oljerelatert virksomhet som en god nummer to. Dette belyses godt her...
    https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmarkedet/Arbeidsmarkedet-i-tall-og-fakta/

Det som egentlig trigget min tidligere kommentar, er dette speilbildet noen høytlønnede forsøker å skape av seg selv som altoppofrende, og at resten av arbeidsstokken stort sett består av unnasluntrere og klodrianer. Noen få høytlønnede arbeider nok mer enn de normale 37,5t/uke, men noen, - og her finner vi gjerne leger o.l., gjør det fordi de føler seg moralsk forpliktet til det, mens det egentlig er arbeidsgiveres plikt å påse at det er nok personell til at dette ikke er nødvending. Noen arbeider mye ekstra, fordi de i realiteten arbeider for seg selv ( eks. bedrifteiere i mindre og mellomstore bedrifter). Det bør være nok å minne på arbeidstidsbestemmelsene i AML som forbyr slike arbeidstider for vanlige ansatte, både i offentlig og privat sektor. Andre arbeider ekstra fordi de har påtatt seg ekstrajobber i form av bistilling o.l. Var sjøl i den situasjonen i 15 år. Så kan vi også se på en rekke direktører i diverse sektorer, som har påtatt seg så mange ekstra betalte styreverv, at de knapt er tilstede i den bedriften de egentlig er ansatt til å lede, - tildels med det resultat at det egentlig er mellomlederne som driver bedriften...
    Arbeidsmoralen i privat sektor er faktisk ganske høy her til lands, - muligens og sannsynligvis fordi at for mange skjønner at selv som ansatt er det egen innsats som både betaler lønna og bevarer jobben. Jeg jobber sjøl som mellomleder i en bedrift med nå ca 90 ansatte. Mye av det vi driver med er prosjektbasert, og når det drar seg til er det noen få av mellomelderne og "gutta på gølvet" som drar lasset, gjerne med 50+ timer i uka. De høyest lønnede er stort sett bare innom for å sjekke at "går det bra her...?" - sjelden utenom normalarbeidstid...

Forørig mer info her.. denne må faktisk leses., for overskrifta er ledende i negativ retning...
    https://www.faktisk.no/faktasjekker...sysselsetting-har-kommet-i-privat-naeringsliv

Til slutt - unnasluntrere og lurendreiere finnes i alle leire og samfunnslag, og både blant høyt - og lavlønnede er det alltid noen som under å få andre til å gjøre det en faktisk sjøl burde ha gjort.... :cool: So much for morality.....

Slike diskusjoner som dette, får meg alltid til å tenke på en gammel NRK-klassiker, med Rolf Söder i rollen...
    "Hvis bare alle var som meg......"

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg jobber sjøl som mellomleder i en bedrift med nå ca 90 ansatte. Mye av det vi driver med er prosjektbasert, og når det drar seg til er det noen få av mellomelderne og "gutta på gølvet" som drar lasset, gjerne med 50+ timer i uka.
    Den gruppen jeg snakker om - som i stor grad drar lasset for mange i Norge er gruppen som tjener mellom 600 000 og 1 million, og jeg vil jo tro at både du som mellomleder, og en del av "gutta på gølvet" som får overtidsbetalt havner i denne kategorien.

Jeg reagerte vel mer på den holdningen som du og en del andre har til de som tjener veldig godt.
    Ja, man kan selvsagt diskutere om de skal bidra mer, men om man igjen ser på dette bordet med småkaker, så vil de fleste ha nok utfordringer med å legge 4 kaker på borde i løpet av sin levetid.

Her er skattelisten fra BT:
    https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/m62A3g/Dette-er-de-ukjente-inntektstoppene

De fleste legger flere kaker på borde på 1 år, enn "Ole Nordmann" gjør gjennom et liv.

Mvh
    OMF

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at den amerikanske syke brer om seg. Ekstreme lønnsforskjeller er ikke bra. Når direktørene tjener mer enn 350 ganger lønna til de ansatte på gulvet så gjør det noe med selvfølelse og det limet som samfunnet er avhengig av. Og disse synspumktene har ingenting med misunnelse eller kommunisme å gjøre, bare et sosialt engasjement og frykt for hva slags samfunn vi kan få hvis vi fortsetter den veien. Sleng på litt negative info om alle som ikke bidrar av forskjellige saker i tillegg så har vi vel samfunnet som de mest rabiate republikanerne i USA prøver å få til.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Jeg reagerte vel mer på den holdningen som du og en del andre har til de som tjener veldig godt.
    Nå spør jeg så pent jeg kan: Hvilken holdning er det du konkret tenker på her som har kommer frem i innleggene etter kakebildet. Slik jeg har lest det så dreier det seg ikke om det, men jeg kan ha oversett noe. Navngi gjerne meg hvis du mener jeg er en av de.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser at den amerikanske syke brer om seg. Ekstreme lønnsforskjeller er ikke bra. Når direktørene tjener mer enn 350 ganger lønna til de ansatte på gulvet så gjør det noe med selvfølelse og det limet som samfunnet er avhengig av. Og disse synspumktene har ingenting med misunnelse eller kommunisme å gjøre, bare et sosialt engasjement og frykt for hva slags samfunn vi kan få hvis vi fortsetter den veien. Sleng på litt negative info om alle som ikke bidrar av forskjellige saker i tillegg så har vi vel samfunnet som de mest rabiate republikanerne i USA prøver å få til.
    Dette er jo rene venstrevridde fabuleringer. Det finnes ikke en eneste toppleder i Norge som er betalt noe i nærheten av 350 ganger en av arbeiderne. Tvert i mot er vel Norge et av de landene i verden med minst slike forskjeller på toppledere og arbeider. Slike vrangforestillinger som dette tjener ikke noen hensikt selv om de kleptokratiske løgnhalsene i SV og Rødt skamløst prøver å gi folk inntrykk av noe helt annet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er jo rene venstrevridde fabuleringer. Det finnes ikke en eneste toppleder i Norge som er betalt noe i nærheten av 350 ganger en av arbeiderne. Tvert i mot er vel Norge et av de landene i verden med minst slike forskjeller på toppledere og arbeider. Slike vrangforestillinger som dette tjener ikke noen hensikt selv om de kleptokratiske løgnhalsene i SV og Rødt skamløst prøver å gi folk inntrykk av noe helt annet.
    Har aldri skrevet at dette er dagens situasjon i Norge, men det er slik i bl.a. USA og det ser da ut til at flere her inne omfavner teorien om at store lønnsforskjeller er bra. Og angående vrangforestillinger? He-he. Ja du kan få sagt det:)

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Joda men denne forskeren har da mange meninger....

https://www.nrk.no/norge/lysbakken-sa-at-98.000-barn-lever-i-fattigdom.-stemmer-det_-1.13460736

Rolf Aaberge er en av flere SSB-forskere som mener at en fattigdomsgrense kun basert på inntekt gir et ufullstendig bilde av barnefattigdommen. Hvis man regner inn offentlige ytelser, kan andelen fattige barn mer enn halveres.

Forskerne mener at siden skatten kommer tilbake til husholdningene i form av gratis eller subsidierte tjenester, så bør verdien av disse tas hensyn til.

– I dag mottar jo folk langt mer fra det offentlige enn bare penger, sier Aaberge til forskning.no.

Og selvsagt er hovedgrunnen innvandring...

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Fattige nordmenn og ufaglærte innvandrere konkurrerer om de samme jobbene, dermed blir det flere om beinet i jobber med lav inntekt.
    Samme forsker sa dette i desember 2018:

Når det gjelder påstanden om at innvandring er den klart viktigste årsaken til veksten i familier med vedvarende lavinntekt sier Aaberge:

– Statistikken til SSB inneholder ikke informasjon om hvor stor økningen i antall barne*familier i vedvarende fattigdom har vært. Derimot vet vi at antall barn som har innvandrer*bakgrunn utgjør en stor del av veksten i antall barn som lever i hushold med vedvarende lavinntekt i Norge, sier Aaberge.

Derfor mener Aaberge at Røe Isaksen kan ha rett i påstanden sin.

Det SSB-forskeren mente var meget mulig i desember, er altså i dag helt feil – ifølge samme person.
    https://www.document.no/2019/03/01/...-moter-seg-selv-i-dora-nrk-sletter-sine-spor/

Ikke så viktig for Dagbladet å få med dette.

S

Slubbert

Gjest
    Om du tjener 4 eller 40 millioner har strengt tatt ikke noe å si, da er du uansett en riking som er ekstremt usannsynlighet at omgås plebeiere som undertegnede. Så hva er vitsen med å bry seg om topp-10%? Fått råd til større yacht? Fint for deg, jeg kunne ikke brydd meg mindre. De vil uansett være en egen samfunnsgruppe, og å tro at litt ekstra skatt gjør at de blir som vanlige folk er ganske så søkt. Men de formuende eier og gründer bedrifter og det trenger vi. Vi trenger investorkapital og vi trenger oppstartsbedrifter, ellers har vi ingen ting å leve av etter oljen. Og ekstra kapitalskatt øker kostnadene til bedriftene i en situasjon er kostnadsnivået (i stor grad pga oljen) allerede er alt for høyt. Rikingene vil fortsatt ha så det rekker, men de marginalt profitable bedriftene, og dem er det mange av, vil måtte kutte eller legge ned.

Om du tjener 400k eller 200k derimot, det kan ha mye å si Jeg har venner i begge kategorier, og der førstnevnte stort sett lever som meg har sistnevnte som oftest ikke råd til å bli med på konserter, turer, pubkvelder og denslags. Så fattigdom fremstår i hvert fall etter min logikk som langt viktigere enn denne diffuse "ulikheten". For mye segregering er et samfunnsproblem, men "investorklassen" eller hva de kalles nå til dags er kun én av mange segregerte grupper, og på langt nær den viktigste. Skiller som "innfødte vs innvandrere" og "kulturell elite vs folk på gølvet" er laaaangt sterkere pådrivere for segregering i samfunnet enn noen rikinger som lever isolert i Holmenkollåsen.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
    C

cruiser

Gjest
    Problemet er når strikken strekkes for langt.. Som man ser i USA, hvor de største bedriftene ikke betaler særlig i skatt og jobbene man produserer ikke gir en levelig inntekt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Isolert sett representerer slett ikke "the 10% community" noe problem. Men som fenomen betraktet, har det vist seg viktig for en vellykket samfunnsmodell at den har en stor middelklasse, noe som i sin tur fordrer et samfunn med relativt sterk fordelingspolitikk. Ut av det kan man slutte at økninger i forskjellene ikke er en ønskelig utvikling.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ikke skjønner jeg hvor du henter tallene far, at "de rike" står for 2/3 av landets arbeidsplasser - ingenting er i alle fall fjernere fra fakta enn akkurat det. Offentlig sektor i alle fasetter er den absolutt største enkeltsektoren, med oljerelatert virksomhet som en god nummer to. Dette belyses godt her...
    https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmarkedet/Arbeidsmarkedet-i-tall-og-fakta/

Det som egentlig trigget min tidligere kommentar, er dette speilbildet noen høytlønnede forsøker å skape av seg selv som altoppofrende, og at resten av arbeidsstokken stort sett består av unnasluntrere og klodrianer. Noen få høytlønnede arbeider nok mer enn de normale 37,5t/uke, men noen, - og her finner vi gjerne leger o.l., gjør det fordi de føler seg moralsk forpliktet til det, mens det egentlig er arbeidsgiveres plikt å påse at det er nok personell til at dette ikke er nødvending. Noen arbeider mye ekstra, fordi de i realiteten arbeider for seg selv ( eks. bedrifteiere i mindre og mellomstore bedrifter). Det bør være nok å minne på arbeidstidsbestemmelsene i AML som forbyr slike arbeidstider for vanlige ansatte, både i offentlig og privat sektor. Andre arbeider ekstra fordi de har påtatt seg ekstrajobber i form av bistilling o.l. Var sjøl i den situasjonen i 15 år. Så kan vi også se på en rekke direktører i diverse sektorer, som har påtatt seg så mange ekstra betalte styreverv, at de knapt er tilstede i den bedriften de egentlig er ansatt til å lede, - tildels med det resultat at det egentlig er mellomlederne som driver bedriften...
    Arbeidsmoralen i privat sektor er faktisk ganske høy her til lands, - muligens og sannsynligvis fordi at for mange skjønner at selv som ansatt er det egen innsats som både betaler lønna og bevarer jobben. Jeg jobber sjøl som mellomleder i en bedrift med nå ca 90 ansatte. Mye av det vi driver med er prosjektbasert, og når det drar seg til er det noen få av mellomelderne og "gutta på gølvet" som drar lasset, gjerne med 50+ timer i uka. De høyest lønnede er stort sett bare innom for å sjekke at "går det bra her...?" - sjelden utenom normalarbeidstid...

Forørig mer info her.. denne må faktisk leses., for overskrifta er ledende i negativ retning...
    https://www.faktisk.no/faktasjekker...sysselsetting-har-kommet-i-privat-naeringsliv

Til slutt - unnasluntrere og lurendreiere finnes i alle leire og samfunnslag, og både blant høyt - og lavlønnede er det alltid noen som under å få andre til å gjøre det en faktisk sjøl burde ha gjort.... :cool: So much for morality.....

Slike diskusjoner som dette, får meg alltid til å tenke på en gammel NRK-klassiker, med Rolf Söder i rollen...
    "Hvis bare alle var som meg......"
    Hvis du leser linkene dine vil du se at ca 2/3 av oss jobber i privat sektor.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    All denne misunnelsen … Om den som politisk kraft greier å redusere et lands ulikheter, så bør vi få mer av den. Likhet er godt for deg som vesen i et samfunn.

[video]https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson#t-122909[/video]

En undres hvorfor en mener at økende ulikhet her til lands er et gode…

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.083
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OMF -og andre...Jeg har definitivt ingenting i mot de som tjener rundt 1 mill og mere - det jeg vil til livs er den tildels selvskapte myten om at disse arbeider og yter så forbanna mye mer enn andre, for det er rett og slett ikke tilfelle. Det vitner om liten forståelse for andre arbeidshverdag, som bl.a. er regulert av AML for både offentlig og privat ansatte. Å være ansatt i feks. omsorgbransjen er i dag såvisst ingen dans på roser, - og når jeg ser ut av vinduet akkurat nå, er jeg sjeleglad for at jeg ikke er i den gjengen med bygningsarbeidere som har sin fulle hyre med å måke snø og ellers søke ly for de verste snøelingene.. sikten er nå ca 5-10 m det verste....
    Jeg skal ikke påstå at jeg alltid betaler min skatt med glede, men skattemodellen i Norge er vel omtrent som den bør være. Så er det en annen diskusjon om hvor mange arbeidsplasser som skapes av formuende rentenister. Med dagens rentenivå er det utrolig mye mer lukrativt og tilnærmet risikofritt å investere i fast eiendom, istedet for å bidra med risikovillig kapital til nye bedriftsetableringer.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg prøvde å betale min skatt med glede, men kemneren forlangte å få penger.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    All denne misunnelsen … Om den som politisk kraft greier å redusere et lands ulikheter, så bør vi få mer av den. Likhet er godt for deg som vesen i et samfunn.

[video]https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson#t-122909[/video]

Misunnelse som drivkraft ville være en katastrofe, og vil nok representere en betydelig større fare for samfunnet enn forskjeller på kong Salomo og Jørgen Hattemaker.
    La oss unne folk hver krone de tjener, men av pragmatiske årsaker sørge for en sterk fordelingsprofil. Jeg kan gjerne betale 2 - 5 % mer i skatt, det ville gått greit. Jeg har betydelig større problemer med å like 2 - 5% høyere rente, ettersom det representerer en fordelingsprofil som går fra almuen til de rikeste.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Renta henger uansett ganske tett sammen med inflasjon, så det går som regel rimelig opp i opp.

S

Slubbert

Gjest
    OMF -og andre...Jeg har definitivt ingenting i mot de som tjener rundt 1 mill og mere - det jeg vil til livs er den tildels selvskapte myten om at disse arbeider og yter så forbanna mye mer enn andre, for det er rett og slett ikke tilfelle.
    Nei, det er bare tull. Nøkkelen til å bli rik er ikke å jobbe mye, men mer å finne på noe lurt. Og å tørre å hoppe i det, sånn som han her. Og så må man ha en del flaks også, og treffe et publikum. Jeg har selv jobbet i oppstartsbedrifter og å være gründer (jeg har aldri vært gründer selv, bare ansatt) betyr ofte å la jobben ta over livet ditt i noen år, men går det bra kan du etter hvert jobbe mindre enn de fleste resten av livet. Den andre måten å bli rik på er så klart å arve.

Jeg har en god del venner som jobber i typisk lavstatusyrker; kokk, renholder og transportarbeider for å nevne noen. Det de stort sett har til felles er at de har prioritert andre ting enn utdanning og karriere; musikk, band, festing og puling, og de fleste hadde det nok mye morsommere i tenårene og tyveårene enn meg som var pliktoppfyllende student. Men jeg ville ikke byttet plass med noen av dem i dag, og det er ikke først og fremst på grunn av inntekt, men på grunn av belastning. Jeg har flexitid, kan ta ut ferie eller fridager omtrent når jeg vil og lever godt på en førti timers arbeidsuke. De er på jobb klokka seks om morran, stempler inn og ut, jobber masse overtid og har kveldsvakter og jobber helg rett som det er. Og bortsett fra lunchpausa går det i ett med kun et par femminuttere for å ta en sigg eller gå på dass i løpet av arbeidsdagen. Det man får igjen for å ta utdanning er kanskje mest av alt en atskillig mer komfortabel arbeidsdag, med mulighet til å skrive innlegg på HFS og whatnot i arbeidstida.

S

Slubbert

Gjest
    Likhet er godt for deg som vesen i et samfunn.
    Økonomisk, kulturell eller alle former for likhet? Det hevdes også at mangfold er et gode, så når går det fra (positiv) likhet til (negativ) konformitet? Og kan det tenkes at motsetninger til en viss grad er nødvendige for at et samfunn skal utvikle seg? Hvis det ikke er noen motsetninger, hvor går vi da?

Hvis økende ulikhet skyldes økende fattigdom er det åpenbart ikke et gode. Men hvis "investorklassen" blir rikere, så er det som regel et tegn på at økonomien går bra, siden disses aksjeformuer øker når økonomien går bra. Det er jo ikke et sunnhetstegn om alle bedriftene her til lands blir mindre verdt, selv om det på kort sikt vil redusere GINI-indeksen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Topplederne i Norges største selskaper hadde (2015) 5,8 millioner i snitt i følge denne listen. Det er vel <8-10 snittlønn til arbeidere vil jeg tro. Så da faller slike uttalelser på sin egen urimelighet. Denne uliksfobien fra ytre venstre er like forutsigbar som den er feil og tåpelig. Stort sett bare egnet som propaganda for de mest kleptokratisk anlagte døgenikter.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Topplederne i Norges største selskaper hadde (2015) 5,8 millioner i snitt i følge denne listen. Det er vel <8-10 snittlønn til arbeidere vil jeg tro. Så da faller slike uttalelser på sin egen urimelighet. Denne uliksfobien fra ytre venstre er like forutsigbar som den er feil og tåpelig. Stort sett bare egnet som propaganda for de mest kleptokratisk anlagte døgenikter.
    Lederlønningene har stort sett ikke tatt av i Norge, og sånn bør det fortsatt være, av tidligere nevnte årsaker. Dessuten bidrar svært høy lønn for toppleder ikke på noen måte til økt inntjening i firmaet.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Lederlønningene har stort sett ikke tatt av i Norge, og sånn bør det fortsatt være, av tidligere nevnte årsaker. Dessuten bidrar svært høy lønn for toppleder ikke på noen måte til økt inntjening i firmaet.
    Det kommer vel an på hvor dyktig denne lederen er.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Ja, men det gjør ikke et menneske dyktigere å få 10 ganger så høy lønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei de er ikke spesielt høye, og det er jo poenget. Hva som er riktig nivå er det nok best til å overlate til eiere og styrene i bedriftene. Gitt hva en dårlig leder kan koste en bedrift er det ikke underlig at man bruker litt penger på å finne de beste. (I motsetning til de rødes fantasier om at man heller skal kvotere inn en eller annen tilfeldig fra en gitt identitetsgruppe).

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Nei de er ikke spesielt høye, og det er jo poenget. Hva som er riktig nivå er det nok best til å overlate til eiere og styrene i bedriftene. Gitt hva en dårlig leder kan koste en bedrift er det ikke underlig at man bruker litt penger på å finne de beste. (I motsetning til de rødes fantasier om at man heller skal kvotere inn en eller annen tilfeldig fra en gitt identitetsgruppe).
    Det er den vanlige bortforklaringen fra de blå turbokapitalister, at det liksom skal få fra det beste i folk å gi dem en helvetes høy lønn. Det finnes ikke noe i verden som underbygger en slik påstand, blir som å påstå at dobler du lønna til Gjestemedlem så vokser plantene dobbelt så fort, og eplene blir dobbelt så store. Sjekk historikken til Kværner, for eksempel, de hadde jo kullsviertro på at det bare var å punge ut, så fikk de de mest fantastiske lederne. Ja, det gikk jo veldig bra. Men dyrt ble det i hvertfall.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Ja, men det gjør ikke et menneske dyktigere å få 10 ganger så høy lønn.
    Det har du rett i, men det gir selskapene muligheten til å få tak i en dyktig leder hvis de gir en høy lønn.

Men dessverre så har det blitt andre tider i Norge, før kunne en dyktig arbeider jobbe seg oppover i bedriften men nå har det blitt mer å ansatte den som nettopp er ferdig med utdannelse og kan egentlig ingen ting, men bra lønn får de, det ser ut som dette skader bedrifter at dyktige folk har mindre muligheter i dag med å jobbe seg oppover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn