Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Så du mener i fullt alvor at det er bare de med millionlønn som jobber hardt? Det virker som du definitivt trenger en master reset av din virkelighetsorientering....det mangler visstnok opptil flere oppdateringer...
    Hvor har OMF skrevet det?
    Siste setning i post #4637 gir lite rom for tvil om at de som tjener godt jobber hardt. Hovedproblenet i innleggene er denne kategoriseringen av mennesker med de friske, flinke, hardtarbeidende bidragsyterne og de fattige, usunne, røykende, syke snylterne. Mennesker blir redusert til budsjettposter i et regnskap. Uverdig og unyansert forenkling med et lite respektfullt menneskesyn. I hvilken bås tror du forfatteren av denne fremstillingen plasserer seg selv?

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    794
    Så du mener i fullt alvor at det er bare de med millionlønn som jobber hardt? Det virker som du definitivt trenger en master reset av din virkelighetsorientering....det mangler visstnok opptil flere oppdateringer...
    Hvor har OMF skrevet det?
    Siste setning i post #4637 gir lite rom for tvil om at de som tjener godt jobber hardt. ?

Det sier litt om mentaliteten i Norge at det er kontroversielt å uttale at innsats og belønning henger sammen.
    OMF'en har da ikke gjort annet enn å vise at de som tjener mest bidrar mest. Hvis du mener det er feil, så tilbakevis det.

Mennesker blir redusert til budsjettposter i et regnskap

Men det er nå engang det vi er, budsjettposter i et regnskap, noen pluss, andre minus.

I hvilken bås tror du forfatteren av denne fremstillingen plasserer seg selv?

Jeg tror han ligger i "pluss-båsen". Ville innleggene føles bedre dersom han lå i "minusbåsen"?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han har vel heller ikke «redusert» individene til bare å være budsjettposter. Dette er vitterlig en del av virkeligheten. Noen bidrar mye til samfunnet, andre mottar mye fra samfunnet. Det er det som heter «omfordeling» når venstresiden snakker om det. Det kan da ikke være nødvendig å starte ethvert innlegg om det temaet med først å sitere FNs menneskerettsserklæring og deretter USAs uavhengighetserklæring om menneskers likeverd før man sier noe som helst om temaet omfordeling? I motsatt fall vil det bli ganske lange innlegg her inne.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Siste setning i post #4637 gir lite rom for tvil om at de som tjener godt jobber hardt. ?

Det sier litt om mentaliteten i Norge at det er kontroversielt å uttale at innsats og belønning henger sammen.
    OMF'en har da ikke gjort annet enn å vise at de som tjener mest bidrar mest. Hvis du mener det er feil, så tilbakevis det.
    Ingen vits i å insinuere all den tid svaret sto i forrige innlegg som du så strategisk unngikk å sitere:
    Hovedproblenet i innleggene er denne kategoriseringen av mennesker med de friske, flinke, hardtarbeidende bidragsyterne og de fattige, usunne, røykende, syke snylterne.

Men det er nå engang det vi er, budsjettposter i et regnskap, noen pluss, andre minus.
    Fantastisk unyansert syn på verden. Det er en forretning der vi kun er budsjettposter.

Jeg tror han ligger i "pluss-båsen". Ville innleggene føles bedre dersom han lå i "minusbåsen"?
    Hvorfor skulle det føles bedre? Synes du det er bedre? Poenget er nok en gang er problemet med grupperingene med oss (flinke, rike og friske) mot dem (syke, fattige snyltere)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    794

Ingen vits i å insinuere all den tid svaret sto i forrige innlegg som du så strategisk unngikk å sitere:
    Hovedproblenet i innleggene er denne kategoriseringen av mennesker med de friske, flinke, hardtarbeidende bidragsyterne og de fattige, usunne, røykende, syke snylterne.

Fantastisk unyansert syn på verden. Det er en forretning der vi kun er budsjettposter.

Hvorfor skulle det føles bedre? Synes du det er bedre? Poenget er nok en gang er problemet med grupperingene med oss (flinke, rike og friske) mot dem (syke, fattige snyltere)
    Så da ender vi opp med at du synes det er leit å prate om realitetene.

Heller noe slikt: "I verdens rikeste land må vi da ha råd til...(fyll inn)….

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Han har vel heller ikke «redusert» individene til bare å være budsjettposter. Dette er vitterlig en del av virkeligheten. Noen bidrar mye til samfunnet, andre mottar mye fra samfunnet. Det er det som heter «omfordeling» når venstresiden snakker om det. Det kan da ikke være nødvendig å starte ethvert innlegg om det temaet med først å sitere FNs menneskerettsserklæring og deretter USAs uavhengighetserklæring om menneskers likeverd før man sier noe som helst om temaet omfordeling? I motsatt fall vil det bli ganske lange innlegg her inne.
    Det var nettopp denne reduksjonen som ble gjort ved å gruppere på denne måten. Hva ville hensikten være ellers? At folk bidrar forskjellig er da vel selvsagt uten at man dermed skal begynne å trekke inn lønnsnivå og levestil. Hvorfor stoppe der forresten? Hva med å presentere statistikk på intelligens og arbeidsmoral knyttet opp mot religion, etnisitet og opphavsland? Hva med å presentere detaljerte statistikker over rusbruk, lurksott, inntekt og bostedsadresse? Hva ønsker man å oppmed med det?
    Eller kan man heller se et litt større perspektiv?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Nei, men det er gjerne en sammenheng mellom innsats og belønning. Mange av de som tjener godt, gjør det ikke bare fordi de har høy timelønn - mange jobber også mange timer. Ta feks leger - som har tatt en tøff høyere utdannelse, hatt krevende turnusordninger og som gjerne kommer langt opp skattelistene når de etter noen år har egen praksis med lange dager som de gjerne topper med noen pliktvakter på legevakten i helgene. Eller ansatte i Forsvaret som tjenestegjør i utlandet eller er på tokt og er borte fra familien i mange uker av gangen. Eller ledere i ulike selskaper som kanskje jobber 50-60 timer i uken. Dette er menneskene jeg snakker om.

Siste setning i post #4637 gir lite rom for tvil om at de som tjener godt jobber hardt. Hovedproblenet i innleggene er denne kategoriseringen av mennesker med de friske, flinke, hardtarbeidende bidragsyterne og de fattige, usunne, røykende, syke snylterne. Mennesker blir redusert til budsjettposter i et regnskap. Uverdig og unyansert forenkling med et lite respektfullt menneskesyn. I hvilken bås tror du forfatteren av denne fremstillingen plasserer seg selv?
    Du har igjen glemt starten - den så slik ut:

norge.jpg

Foreløpig legger jeg mer kaker på bordet enn tar med meg. Men jeg har også sett viktigheten av at det noen som gjør det. Vi har dessverre hatt mye sykdom og elendighet i storfamilien så du skal ikke lage så veldig stor gruppe rundt meg før svaret på spørsmål muligens tipper andre veien.

Mvh
    OMF

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12

Usaklige stråmenn fungerer ikke denne gangen heller. Du presenterer ditt syn og jeg presenterer mitt. Først og fremst fordi du ikke aner hva jeg står for selv om jeg skriver det i klar tekst. Den typen "realiteter" du forfekter bidrar kun til å skape splid og avstand. Det jeg har skrevet er at jeg synes vårt samfunn skal ivareta de som har ekstra store behov uten å fremstille de som en økonomisk belastning. Jeg bidrar med glede med større innsats enn jeg tar ut hvis det er mulig. Egoisme har aldri vært min paradegren.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Du svarer ikke på spørsmålet.

Hvordan er produktiviteten til de som er hjemme og pleier sine syke? De som sparer staten for millioner av kroner.
    Den er lik det de får i pleielønn.

Får de ikke lønn, så har de heller ingen produktivitet i et slikt regnestykke.

Mvh
    OMF
    Betyr ikke dette at modellen har store svakheter?
    Nei, i grunn ikke.

Man kan selvsagt komme med mange eksempler hvor tallene i et slikt regnestykke ikke stemmer overens med verdien for samfunnet.
    Alle som "overpresterer" i sin jobb - lærere, omsorgsarbeidere, frivilligheten osv osv - gjør jo en langt større innsats enn lønnen sier.
    På samme måte vil de som gjør en dårlig jobb - eller palger andre på fritiden, gjøre skader som ikke kommer frem i regnskapet.

Poenget med et slikt overordnet regnestykke - er ikke å verdsette hver enkel skjebne, men å se på hvordan velferdsstaten finansieres.

Og da er det slik - at skal man betale sykepenger til en arbeider, betale leger og utstyr for en hjerteoperasjon, utbetale sosialhjelp eller subsidiere en barnehageplass - så gjør man det med penger.

Innvandring feks - koster mye penger:
    https://www.ssb.no/sosiale-forhold-...sosialhjelpsutbetalingene-gar-til-innvandrere

Nå er ikke hovedproblemet pengene som går til sosialhjelp, problemenet er manglende innbetaling av skatt.

Mvh
    OMF
    Statens viktigste inntektskilde er mva. Den kommer uavhengig av om man bidrar med skatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Statens viktigste inntektskilde er mva. Den kommer uavhengig av om man bidrar med skatt.
    Du hopper litt frem og tilbake her.

Ja, og hva så...?

Det kommer jo litt an på hvordan du ser på tallene også. Totalinntektene fra oljen er nok større.

https://www.regjeringen.no/contenta...d812f/faktaark_statens_inntekter_utgifter.pdf

Arbeidsgiveravgift og Trygdeavgift - 310 MRD
    MVA utgjør 263
    Skatt på formue og inntekt 250 MRD

Nå ligger nok bedriftenes skatt i beløpet på 250 MRD.

Men statens inntekter fra at folk er i jobb, er altså omtrent det dobbelte av det de får inn fra MVA. Og om ikke det er nok, så er det jo de som har tjent mest som bruker mest penger også - så de står også får mesteparten av MVA innbetalingene.

Mvh
    OMF

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    794

Usaklige stråmenn fungerer ikke denne gangen heller. Du presenterer ditt syn og jeg presenterer mitt. Først og fremst fordi du ikke aner hva jeg står for selv om jeg skriver det i klar tekst. Den typen "realiteter" du forfekter bidrar kun til å skape splid og avstand. Det jeg har skrevet er at jeg synes vårt samfunn skal ivareta de som har ekstra store behov uten å fremstille de som en økonomisk belastning. Jeg bidrar med glede med større innsats enn jeg tar ut hvis det er mulig. Egoisme har aldri vært min paradegren.
    Insinuering, stråmenn, din litt fornærmede beskrivelse av at du henviser til følelser og jeg til fakta.

Den typen "realiteter" du forfekter bidrar kun til å skape splid og avstand. Det jeg har skrevet er at jeg synes vårt samfunn skal ivareta de som har ekstra store behov uten å fremstille de som en økonomisk belastning.

Jeg har da ikke sagt noe om hvordan "de" skal fremstilles, men støttet OMF i hans syn at noen må betale for de som ikke kan (eller vil).

Jeg bidrar med glede med større innsats enn jeg tar ut hvis det er mulig. Egoisme har aldri vært min paradegren.

Dette sier ikke noe som helst.
    Hva gjør du i praksis som underbygger disse store ord?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å presentere detaljerte statistikker over rusbruk, lurksott, inntekt og bostedsadresse? Hva ønsker man å oppmed med det?
    Godt spørsmål. Lokalavisen publiserer fortsatt skattelister med navn og fødselsår for de med høyest inntekt eller formue i kommunen. Hver oktober gasser de (og leserne) seg i detaljerte opplysninger om inntekt, formue og betalt skatt for hver enkelt. Det har visstnok offentlig interesse hvor mye man betaler inn til kassen - dvs hvor mange kaker man skyver inn på OMF's bord.

For min del kunne man like gjerne hatt en spalte ved siden av som viste navn og fødselsår på de 100 som mottar mest fra felleskassen også, og så kunne avisen lage overskrifter som "Her er trygdetoppen i din kommune!" Hvorfor ikke?

Jeg tror ikke jeg har sett deg kritisere det moralsk forkastelige i offentliggjøring av skattelister for folk med høy inntekt eller formue, eller har jeg oversett noe?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12

Ja, og hva så...?
    Du poengterte at manglende skattebetaling var det store problemet. Hvis du husker mitt første innlegg i går så skrev jeg litt om at statens inntekt fra mine penger var mye mer enn bare skatt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Hva med å presentere detaljerte statistikker over rusbruk, lurksott, inntekt og bostedsadresse? Hva ønsker man å oppmed med det?
    Godt spørsmål. Lokalavisen publiserer fortsatt skattelister med navn og fødselsår for de med høyest inntekt eller formue i kommunen. Hver oktober gasser de (og leserne) seg i detaljerte opplysninger om inntekt, formue og betalt skatt for hver enkelt. Det har visstnok offentlig interesse hvor mye man betaler inn til kassen - dvs hvor mange kaker man skyver inn på OMF's bord.

For min del kunne man like gjerne hatt en spalte ved siden av som viste navn og fødselsår på de 100 som mottar mest fra felleskassen også, og så kunne avisen lage overskrifter som "Her er trygdetoppen i din kommune!" Hvorfor ikke?

Jeg tror ikke jeg har sett deg kritisere det moralsk forkastelige i offentliggjøring av skattelister for folk med høy inntekt eller formue, eller har jeg oversett noe?
    Nei, det har du ikke sett. Like lite som du har sett meg hylle offentliggjøringen. En interessant observasjon her inne er at de som ivrer mest for å snakke om bidrag vs uttak av fellesmidler er mye av de samme som stadig forteller direkte eller indirekte hvor mye de selv bidrar med. Når man vil stigmatisere de som ikke kan og noen ganger vil bidra like mye blir det å sparke nedover moralsk høyverdig. På min dialekt er dette rimelig stutt.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg synes også jeg har skrevet mye om at jeg er takknemlig for et samfunn som ga meg utdanning jeg selv ikke ville hatt råd til, og som tar kostnaden ved å lappe meg sammen når det behøves slik at jeg er så heldig å kunne komme tilbake på bena igjen og fortsette å bidra til fellesskapet. Jeg har til og med skrevet en del om verdien av den egalitære nordiske samfunnsmodellen, og om at jeg synes det er rimelig at jeg bidrar såpass mye som jeg gjør.

Men det er fortsatt litt mye forlangt at jeg skal skrive alt det i hvert eneste innlegg, så kanskje det hadde vært mer kledelig om du forsøkte å diskutere sak i stedet for å avlede ved å mistenkeliggjøre folks motiver og etiske holdninger. Jeg har nok noen dialektord for denslags debattform, jeg også.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12

Insinuering, stråmenn, din litt fornærmede beskrivelse av at du henviser til følelser og jeg til fakta.

Den typen "realiteter" du forfekter bidrar kun til å skape splid og avstand. Det jeg har skrevet er at jeg synes vårt samfunn skal ivareta de som har ekstra store behov uten å fremstille de som en økonomisk belastning.

Jeg har da ikke sagt noe om hvordan "de" skal fremstilles, men støttet OMF i hans syn at noen må betale for de som ikke kan (eller vil).

Jeg bidrar med glede med større innsats enn jeg tar ut hvis det er mulig. Egoisme har aldri vært min paradegren.

Dette sier ikke noe som helst.
    Hva gjør du i praksis som underbygger disse store ord?

Du støtter han som forteller faktaene om sammenhengen med lavtlønnedes manglende helse og høyere rusbruk uten å sette det inn i et større perspektiv. Jeg har flere ganger skrevet at jeg gjerne bidrar inn i fellesskapet hvis jeg kan fordi ytelse og behov ikke skapes av de samme menneskene. Dette er noe av grunntanken i vårt samfunn. Å beskrive de som mottar ytelser fra staten som i større grad mennesker med helseproblemer pga rus og usunnhet bidrar overhode ikke til noe positivt, men det stigmatiserer og skaper en vi vs de beskrivelse av samfunnet.

Siste setning er forklart flere ganger (det er bare å prøve å forstå) og betyr at hvis det er slik at jeg kan bidra med inntekter til fellesskapet som kommer mer trengende til gode er det bra, iht hensikten, og noe kan skje uten at jeg beskriver mottakeren som en som sannsynligvis er usunn og med større hang til rusbruk og røyking. Om det er slik at jeg bidrar eller ei er uvesentlig og ikke noe jeg har tenkt å si noe om. Kanskje jeg er supernaver, kanskje jeg er steinrik, kanskje hverken eller. Uvesentlig er det uansett i anstendighetens navn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Se hvem som fremstiller seg selv som moralsk høyverdig og sparker nedover mot de han definerer som mindre anstendige. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Ja, og hva så...?
    Du poengterte at manglende skattebetaling var det store problemet. Hvis du husker mitt første innlegg i går så skrev jeg litt om at statens inntekt fra mine penger var mye mer enn bare skatt.
    Jeg begynte denne saken med litt forundring av at venstresiden nå er blitt opptatt av at forskjellene øker, mens de før var mer opptatt av fattigdom. Årsaken tror jeg er ganske enkel - årsaken til fattigdom i Norge er i all hovedsak innvandring - som de ikke har lyst til å problematisere. Mens man kan vise at årsaken til økte forskjeller (som gjerne regnes i absolutte størrelser) er at de rikeste blir rikere - også vil man gjerne fremstille dette som om at de som er rike/tjener mye - gjør dette på bekostning av de som har lite.

Så ble jeg litt irritert over dette kakebilde - og denne stadige negative fremstillingen av de som gjør det godt.

Vi kan gjerne ta med hele bildet. La oss for enkelthets skyld anta av AS Norge går i null dersom man tjener 400 000,-.
    Det innebærer kort og godt at tjener du 400 000 og lever et ellers normalt liv - så betaler du omtrent det inn til felleskapet som du henter ut. Det er flott, og overhodet ikke noe kritikkverdi, men det legges altså ikke noe ekstra på bordet til de som trenger det - feks noen hundre tusen innvandrere.

Hvis du derimot tjener 1 million - så blir det penger til overs i statskassa:
    Din arbeidsgiver betaler 85 tusen mer i arbeidsgiveravgift
    du betaler selv mer 250 tusen mer i skatt.
    Du sitter igjen med 350 000 mer som du kan bruke. La oss for enkelhets skyld si at du betaler inn ca 100 tusen i moms og særavgifter med de pengene.

Summen blir altså 435 000,- mer i statskassa hvert år.

Det virker som ditt bilde på hvem som er i denne gruppen er sleske finansakrobater som selger strukturerte spareprodukter til pensjonister. Men de fleste som tjener ca en million i dag er helsepersonell (leger, tannleger, fysioterapeuter, etc), Ingeniører (Senioringeniører/konsulenter), siviløkonomer, seniorer i oljeindustrien som jobber offshore, og mange mellomledere og leders som har konkurrert seg til en lederstilling etter 20-30 års innsats. Også har vi jo mengder av politikere, offentlige leder og fagforeningsfolk, NGO ledere i denne kategorien. Det er faktisk ganske mange i denne gruppen - og det er en veldig viktig finansiering av velferdsstaten. Fant ikke tall farten, men vil kanskje tro det er et sted mellom 100 og 200 tusen arbeidere som har millionlønn eller mer i Norge nå.

Mvh
    OMF

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Tja, jeg synes også jeg har skrevet mye om at jeg er takknemlig for et samfunn som ga meg utdanning jeg selv ikke ville hatt råd til, og som tar kostnaden ved å lappe meg sammen når det behøves slik at jeg er så heldig å kunne komme tilbake på bena igjen og fortsette å bidra til fellesskapet. Jeg har til og med skrevet en del om verdien av den egalitære nordiske samfunnsmodellen, og om at jeg synes det er rimelig at jeg bidrar såpass mye som jeg gjør.

Men det er fortsatt litt mye forlangt at jeg skal skrive alt det i hvert eneste innlegg, så kanskje det hadde vært mer kledelig om du forsøkte å diskutere sak i stedet for å avlede ved å mistenkeliggjøre folks motiver og etiske holdninger. Jeg har nok noen dialektord for denslags debattform, jeg også.
    Ikke mere mistenkeliggjøring enn at de ivrigste for å synliggjøre snylterne ofte forteller at de bidrar godt selv. Ellers har jeg hverken krevd eller ment at all bakgrunnshistorikk må repeteres i alle innlegg. Vet heller ikke hvorfor jeg ble tillagt det? Poenget er at det er en selvfølge at noen bidrar og noen bruker av fellesmidlene, etter evne og behov, nøyaktig slik det var tenkt. Svindel holdt utenfor da det er en sak for domstolene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Det virker som ditt bilde på hvem som er i denne gruppen er sleske finansakrobater som selger strukturerte spareprodukter til pensjonister. Men de fleste som tjener ca en million i dag er helsepersonell (leger, tannleger, fysioterapeuter, etc), Ingeniører (Senioringeniører/konsulenter), siviløkonomer, seniorer i oljeindustrien som jobber offshore, og mange mellomledere og leders som har konkurrert seg til en lederstilling etter 20-30 års innsats. Også har vi jo mengder av politikere, offentlige leder og fagforeningsfolk, NGO ledere i denne kategorien. Det er faktisk ganske mange i denne gruppen - og det er en veldig viktig finansiering av velferdsstaten. Fant ikke tall farten, men vil kanskje tro det er et sted mellom 100 og 200 tusen arbeidere som har millionlønn eller mer i Norge nå.
    Hvor fikk du det fra?

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som tjener dårlig og har tungt manuelt arbeid pleier å dø mye tidligere enn de som tjener fett på å sitte på sitt kontor. Det samme gjelder sosialklienter og de på uføretrygd, de røyker og drekker med begge armene så de legger på røret tidlig de også.
    Problemet er dermed ikke så stort. Dette går seg til. Bare pass på å ha en passe mengde arbeidsinnvandrere som kan ta møkkajobbene for luselønn og så må vi selvfølgelig passe på at hvis de blir syke så må de reise hjem. Da blir det bra. Hei for et fint samfunn vi skal få.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Ikke mere mistenkeliggjøring enn at de ivrigste for å synliggjøre snylterne ofte forteller at de bidrar godt selv. Ellers har jeg hverken krevd eller ment at all bakgrunnshistorikk må repeteres i alle innlegg. Vet heller ikke hvorfor jeg ble tillagt det? Poenget er at det er en selvfølge at noen bidrar og noen bruker av fellesmidlene, etter evne og behov, nøyaktig slik det var tenkt. Svindel holdt utenfor da det er en sak for domstolene.
    Jeg synes nesten det er et spørsmål om redelighet å fortelle at man selv har en egeninteresse i saken. Klart det er i min personlige interesse med lavest mulige skatter på inntekt og formue, mens avgifter på bensin, tobakk og alkohol treffer ikke meg så mye at det gjør noe. Ville det ikke vært mer moralsk forkastelig om jeg forsøkte å pakke inn mine argumenter i altruistiske formuleringer uten å vise kortene?

Og det må da vel gå an å diskutere fordelingspolitikk og GINI-koeffisienter uten å bli tillagt moralsk tvilsomme holdninger?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    ^ Se hvem som fremstiller seg selv som moralsk høyverdig og sparker nedover mot de han definerer som mindre anstendige. :)
    Det var et billig og dårlig poeng. Ikke lat som du ikke skjønte at jeg siktet til sosiale spark nedover.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Og det må da vel gå an å diskutere fordelingspolitikk og GINI-koeffisienter uten å bli tillagt moralsk tvilsomme holdninger?
    Absolutt. Jeg reagerte mest på stigmatiseringen av lavtlønnsgrupper som mer late, drikkfeldige, røykende, usunne snyltere. Fremstillingen er selvfølgelig tolket av undertegnede. Det er ikke spesielt dine fremstillinger og innlegg jeg har reagert på selv om du selv sto litt lagelig til for hogg selv i det du flere ganger forteller om ditt bidrag til felleskassa samtidig som du ikke liker offentliggjøring av skattelister (suksesshistoriene), men spør om det kan være greit å henge ut sosialmottakere (taperne/snylterne?).

Hvorfor blir de sosialmottakere da mon tro? Jeg kjenner til flere vidt forskjellige forklaringer fra virkeligheten til akkurat det....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke spesielt dine fremstillinger og innlegg jeg har reagert på selv om du selv sto litt lagelig til for hogg selv i det du flere ganger forteller om ditt bidrag til felleskassa samtidig som du ikke liker offentliggjøring av skattelister (suksesshistoriene), men synes det da kan være greit å henge ut sosialmottakere (taperne/snylterne?). Hvorfor blir de sosialmottakere da mon tro? Jeg kjenner til flere vidt forskjellige forklaringer til det....
    Klart det er mange historier. Poenget var å utfordre hvilke deler av omfordelingspolitikken det er OK å snakke om. Tydeligvis er det OK at lokalavisen lister opp inntekt og formue med navn og fødselsår som en slags sosial kontroll med at folk bidrar etter evne, eventuelt med bilde også for de to-tre upperste på listen slik at alle man møter på butikken vet nøkkeltallene, men ikke at man selv antyder at man er netto bidragsyter.

Derimot skal man tydeligvis bare møtes med medfølelse hvis man selv forteller at man er netto mottaker og klager over at man ikke får nok penger fra fellesskapet til å opprettholde den levestandarden man selv ønsker, mens det er moralsk forkastelig å summere kostnaden for mottakerne, å gjøre noen grov pareto-inndeling av hvilke grupper dette gjelder, eller (gudene forby) å liste opp nettomottakere på individnivå.

Det er jo litt underlig i sin asymmetri, og jeg er ikke sikker på om det passer best å sitere Sandemose eller Obstfelder her.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke spesielt dine fremstillinger og innlegg jeg har reagert på selv om du selv sto litt lagelig til for hogg selv i det du flere ganger forteller om ditt bidrag til felleskassa samtidig som du ikke liker offentliggjøring av skattelister (suksesshistoriene), men synes det da kan være greit å henge ut sosialmottakere (taperne/snylterne?). Hvorfor blir de sosialmottakere da mon tro? Jeg kjenner til flere vidt forskjellige forklaringer til det....
    Klart det er mange historier. Poenget var å utfordre hvilke deler av omfordelingspolitikken det er OK å snakke om. Tydeligvis er det OK at lokalavisen lister opp inntekt og formue med navn og fødselsår som en slags sosial kontroll med at folk bidrar etter evne, eventuelt med bilde også for de to-tre upperste på listen, men ikke at man selv antyder at man er netto bidragsyter.

Derimot skal man tydeligvis bare møtes med medfølelse hvis man selv forteller at man er netto mottaker og klager over at man ikke får nok penger fra fellesskapet til å opprettholde den levestandarden man selv ønsker, mens det er moralsk forkastelig å summere kostnaden for mottakerne eller å gjøre noen grov pareto-inndeling av hvilke grupper dette gjelder.

Det er jo litt underlig i sin asymmetri, og jeg er ikke sikker på om det passer best å sitere Sandemose eller Obstfelder her.
    Rent logisk har du selvfølgelig rett. Men det innebærer at du synes menneskelig suksess og menneskelig tragedie greit skal sidestilles i det offentlige rom.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det forslaget om "trygdetoppen" er ikke helt alvorlig ment, men hvis (om)fordeling skal være et legitimt politisk tema (hvilket det skal), så må det være mulig å diskutere fordelingsprofilen også. Det går ikke at venstresiden har monopol på å diskutere dette med føleri om menneskelige tragedier uten at de som er netto bidragsytere i regnestykket kan gi seg til kjenne og komme til orde. Det er en viss forskjell på å diskutere i abstrakte former hvorfor samfunnet burde bruke mer penger på diverse gode formål og å diskutere hvorfor nettopp jeg skal betale enda mer til det formålet. Til slutt blir vel spørsmålet hvor store verdier jeg skal kunne gi videre til mine egne barn, og hvor mye samfunnet skal omfordele til andres barn. Jeg synes det også er et legitimt spørsmål, naturlig nok. Jeg har tross alt jobbet hekken av meg i ganske mange år for å skape de verdiene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det forslaget om "trygdetoppen" er ikke helt alvorlig ment, men hvis (om)fordeling skal være et legitimt politisk tema (hvilket det skal), så må det være mulig å diskutere fordelingsprofilen også. Det går ikke at venstresiden har monopol på å diskutere dette med hard kritikk av "rikingene" og føleri om personlige tragedier uten at de som er netto bidragsytere i regnestykket kan gi seg til kjenne og komme til orde. Det er en viss forskjell på å diskutere i abstrakte former hvorfor samfunnet burde bruke mer penger på diverse gode formål og å diskutere hvorfor nettopp jeg skal betale mer til det formålet. Til slutt blir vel spørsmålet hvor store verdier jeg skal kunne gi videre til mine egne barn, og hvor mye samfunnet skal omfordele til andres barn. Jeg har tross alt jobbet hekken av meg i ganske mange år for å skape de verdiene. Jeg synes det også er et legitimt spørsmål, naturlig nok.
    Selvfølgelig er det legitimt å diskutere dette. Min deltagelse i denne tråden skyldes at jeg reagerte på ved å fremstille lavtlønnsmottakere som mer usunne, rusede, røykende snyltere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men statistisk sett er det jo en hel del i det. Det er ikke sosialgruppe 1A med høy inntekt og utdannelse som røyker mest, er mest overvektige, har størst alkoholinntak og får størst helseproblemer som følge av egen livsstil. Det går et tydelig inntekts- og helseskille langs Akerselva, enten man liker det eller ikke. I hvilken grad det er "snylting" å kreve at samfunnet skal dekke kostnadene ved egne livsstilsvalg er mer en politisk vurdering. I Norge har vi valgt at fellesskapet skal ta en stor del av den regningen uten å stille så veldig mange spørsmål.

https://forskning.no/helse-kreft-sa...-av-kreft-pa-ostkanten-enn-pa-vestkanten-oslo
    Om lag 60 prosent av forskjellene i når folk dør mellom de ulike bydelene kan forklares med utdanning, inntekt, yrke, arbeidsledighet, ekteskapelig status og mottak av sosialhjelp og uførepensjon.
    https://forskning.no/royking-samfun.../12/royking-skaper-klasseskille-i-folks-helse
    Det er kanskje ikke helt stuerent å snakke om, men helsa til folk er i stor grad påvirket av den sosiale statusen deres.

Din sosiale status avgjøres av blant annet av utdannelse, inntekt, hva slags jobb du har, men også hvilke vaner du har.

– Vi ser nå ettervirkningene av store sosiale forskjeller i røyking i Norge over tid.

– Sosiale forskjeller i røykerelatert dødelighet er enorme i Norge, og særlig kommer norske kvinner dårlig ut, sier professor Terje Andreas Eikemo ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
    Det kan ikke være slik at bare venstresiden kan diskutere dette, og da med føleri som eneste innfallsvinkel og "skattlegg rikingene hardere!" som eneste svar. Den motsatte innfallsvinkelen er å spørre hvorfor jeg skal betale mer for at noen som droppet ut av videregående, røyker og drikker, og etterhvert får helsemessige konsekvenser av de valgene skal slippe ta ansvaret selv. Eller hvorfor vi skal importere enda flere av verdens menneskelige tragedier for at vi selv skal føle oss snille. Fint det, men det er lett å være snill med andres penger, og i dette tilfellet er det mine penger som er tenkt omfordelt. Da vil jeg gjerne ha et ord med i laget.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.436
    Torget vurderinger
    12
    Høytlønnede setter derimot i særklasse størst klimaavtrykk, enten man liker det eller ikke. Det har også en samfunnsmessig kostnad. Enorm kostnad til og med.

Som skrevet i forrige innlegg, det er fullt mulig å diskutere dette uten Sigrun Berg sjal. Ta gjerne med noe om forventet levetid (besparelse/kostnad) og årsaker til at det er sånn.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant, og jeg er helt for å prise inn de kostnadene (eksternalitetene) i avgifter. Jeg er også for en mye større skattlegging av bolig enn hva vi har i Norge i dag. Lav boligbeskatning gjør at folk jevnt over har investert mer penger enn de burde i å bo større og flottere enn hva godt er, og det drar mer energi til oppvarming enn nødvendig. En slik boligskatt kunne godt utformes med et visst fribeløp og en progressiv kurve over det, slik at det ikke er noen skatt på en nøysom minimumsstandard og økende skatt med graden av luksus. Jeg synes også vi burde kutte en del i incentivene til å få fler barn, som f eks kontantstøtte og lignende. Miljøavtrykket følger folketallet ganske direkte. Her er jeg kanskje litt i utakt med Høyre og veldig i utakt med KrF.

Bensin, tobakk og alkohol er forsåvidt bra avgiftsbelagt som det er, men det er et åpent spørsmål om det er nok til å dekke merkostnadene for samfunnet. Jeg vet ikke, men generelt er det en god idé å prøve å bake inn konsekvensene for andre i prisen slik at folk forhåpentligvis velger litt riktigere.

C

cruiser

Gjest
    Men statistisk sett er det jo en hel del i det. Det er ikke sosialgruppe 1A med høy inntekt og utdannelse som røyker mest, er mest overvektige, har størst alkoholinntak og får størst helseproblemer som følge av egen livsstil. Det går et tydelig inntekts- og helseskille langs Akerselva, enten man liker det eller ikke. I hvilken grad det er "snylting" å kreve at samfunnet skal dekke kostnadene ved egne livsstilsvalg er mer en politisk vurdering. I Norge har vi valgt at fellesskapet skal ta en stor del av den regningen uten å stille så veldig mange spørsmål.

https://forskning.no/helse-kreft-sa...-av-kreft-pa-ostkanten-enn-pa-vestkanten-oslo
    Om lag 60 prosent av forskjellene i når folk dør mellom de ulike bydelene kan forklares med utdanning, inntekt, yrke, arbeidsledighet, ekteskapelig status og mottak av sosialhjelp og uførepensjon.
    https://forskning.no/royking-samfun.../12/royking-skaper-klasseskille-i-folks-helse
    Det er kanskje ikke helt stuerent å snakke om, men helsa til folk er i stor grad påvirket av den sosiale statusen deres.

Din sosiale status avgjøres av blant annet av utdannelse, inntekt, hva slags jobb du har, men også hvilke vaner du har.

– Vi ser nå ettervirkningene av store sosiale forskjeller i røyking i Norge over tid.

– Sosiale forskjeller i røykerelatert dødelighet er enorme i Norge, og særlig kommer norske kvinner dårlig ut, sier professor Terje Andreas Eikemo ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
    Det kan ikke være slik at bare venstresiden kan diskutere dette, og da med føleri som eneste innfallsvinkel og "skattlegg rikingene hardere!" som eneste svar. Den motsatte innfallsvinkelen er å spørre hvorfor jeg skal betale mer for at noen som droppet ut av videregående, røyker og drikker, og etterhvert får helsemessige konsekvenser av de valgene skal slippe ta ansvaret selv. Eller hvorfor vi skal importere enda flere av verdens menneskelige tragedier for at vi selv skal føle oss snille. Fint det, men det er lett å være snill med andres penger, og i dette tilfellet er det mine penger som er tenkt omfordelt. Da vil jeg gjerne ha et ord med i laget.
    På tide å gjeninnføre borgerskapet?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble vel aldri avskaffet, men stemmeretten ble jo etterhvert utvidet til også å gjelde folk som ikke hadde fast eiendom og en viss formue. Normen var ganske lenge at bare de som bidro skulle være med på å bestemme hvordan midlene ble brukt. Tror ikke vi skal ønske oss tilbake dit, men det er kanskje litt drøyt å mene at nå skal bare de som mottar være meningsberettiget og få lov til å si noe offentlig. Da har vi bikket over til motsatt ytterlighet.

https://snl.no/Stemmerettens_historie_i_Norge
    I Grunnloven fra 1814 het det at borgere som skulle ha stemmerett måtte ha fylt 25 år innen valget ble holdt, måtte ha opphold i landet og ha bodd i Norge i minst 5 år. De måtte enten være eller ha vært embetsmann, selveiende bonde eller ha eid eller bygslet matrikulert jord i mer enn 5 år. Stemmeretten gjaldt også hvis du var kjøpstadsborger, eller eide fast eiendom i kjøpstad eller ladested til en verdi av minst 300 riksbankdaler. Det var kun menn som hadde stemmerett.
    Fra og med valget i 1885 fikk alle menn som betalte minst 500 kroner i skatt på landsbygda eller minst 800 kroner i kjøpstedene stemmerett, under den forutsetningen at de ”ikke som Tyende tilhøre en Andens Husholdning” og de måtte ha bodd minst et år i valgkretsen.
    Fra og med valget i 1909 fikk kvinner, som hadde fylt 25 år og som betalte skatt av en inntekt på minst 300 kroner på landet eller 400 kroner i byene eller levde i formuesfellesskap med en mann som betalte skatt, stemmerett.
    Jeg synes OMF’s lille regnestykke med antall kaker var ganske treffende.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva som er så umoralsk ved å skatte høye inntekter og formuer, eller å mene at store forskjeller ikke er så godt her i verden, ville det vært artig å få vite noe om. Om en da ikke går rundt og vaser i en selvgod overbevisning om at «jeg fortjener det» der en sitter på seddelbunken, mens de andre like så mye fortjener sin skjebne, og alt er til syvende og siste bare er de lavere lønnstrinns misunnelse på de høye. Og alle vet jo hvem som jobber.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Da må du spørre noen som mener dette. ;)

Selvfølgelig skal høye inntekter og formuer beskattes, og jeg skrev nettopp at jeg også gjerne ser en progressiv boligskatt. Jeg har også skrevet et antall ganger om verdien ved relativt små forskjeller og høy grad av sosial mobilitet. Jeg er til og med for arveavgift for å bremse ned på formuesoverføring mellom generasjoner.

Men jeg vasset inn i denne diskusjonen da det virket som om folk tok anstøt av OMFs nokså nøkterne beskrivelse av budsjettbalansen for en del viktige grupper av befolkningen. Det virker som enkelte mener at folk som bidrar til samfunnet økonomisk skal holde kjeft om hvem de er, ikke blande seg inn i fordelingspolitikken, men bare overlate til nettomottagerne å bestemme hvor mye som skal «omfordeles». Fat chance.

C

cruiser

Gjest
    Det er vel måten det blir sagt på også, jeg tror ikke alle som tjener 500k betaler lite skatter og avgifter, er nettomottakere, mer syke, feite og røyker. Kombinerer man det med den andre tråden hvor det stupdumt å ikke kjøpe sprett ny bil kontant osv blir det ganske begredelig.

Det virker som endel innpå her ikke helt tar innover seg hvordan "vanlige" folk lever.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    ˆ
    Ikke rettet mot deg personlig, Asbjørn; det var mer brokker av argumentasjonsstrategier kastet sammen i en tenkt posisjon. For det er alltid noen som mener en del av dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn