Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - jeg var på konsert i Bodø tidligere i Sommer med Sting. Ikke av de aller største konsertene i internasjonal sammenheng - 10 000 billetter var solgt. De kunne sikkert solgt mange flere billetter, men Nordlandshallen har ikke gode nok rømningsveier til at den kunne ta flere publikum.

Billettprisen var 750kr/billett - egentlig veldig overkommelig, sammenlignet med hva festivalene opererer med for et kveldspass.

Johan-Kr

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.775
    ^ 720-880 kroner i subsidier per billett er uansett ganske hinsides. De jeg kjenner som spiller i band går på lut og kaldt vann, så det er åpenbart en voldsom slagside mot statssanksjonert finkultur.

For å følge den opp:

#Kulturkameratene - Her inne deles det ut 1,4 milliarder kroner i året. Hvis du er Facebook-venn med én av dem, nær dobles sjansen for å få penger - Dagbladet

For hver Facebook-venn søkeren har blant tildelerne i Kulturrådet, øker pengestøtten med 58 000 kroner i snitt.
    Face-probelmatikken er ikke god, og hva som er den egentlige sammenhengen, er jo spennende nok...

Norge, og spesielt Kultur-Norge, er svært lite, kameraderi er dessverre vanskelig å unngå. Slik jeg leser deg ellers, spørsmålsstiller du enten kulturbudsjettets størrelse, eller fordeling. Selvsagt bør begge deler kunne diskuteres åpent. For øvrig er det ikke sant at rock ikke mottar penger, selv om billetter ikke sponses direkte. Jeg tror egentlig ikke det foregår helt sånn at Nationaltheatret sender inn lister over antall billetter, og får noen hundrelapper i tilskudd pr. billett, bare så det er sagt.
    Det er bare en måte å regne på, for å poengtere en situasjon. Jeg er ikke overbevist om at det er en formålstjenlig debatteknikk.

Disqutabel

Edit: Dersom dine band-venner, som går for lut og kaldt vann, ønsker å gjøre penger på sin hobby, anbefales dansebandmusikk. Det selger som hakka møkk på konsertfronten.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det er veldig mange selv storartister som dumper Norge rett og slett for at vi er for få folk, er få unge, og har spesiell norsk musikksmak..

S

Slubbert

Gjest
    D

Danke

Gjest
    Slik jeg leser deg ellers, spørsmålsstiller du enten kulturbudsjettets størrelse, eller fordeling. Selvsagt bør begge deler kunne diskuteres åpent.
    Ja, og i videre forstand offentlig pengebruk generelt. Det er jo våre skattekroner det er snakk om.

https://www.facebook.com/271396979737547/videos/692053074338600/
    https://www.facebook.com/271396979737547/videos/694023927474848/

Nesten to mill i årslønn for dette er generøst:

Hadde hørtes kult ut med metall, 12345678 Håper Black Debbat tar jobben.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    https://www.fvn.no/nyheter/i/Ja4M8/109000-per-maned-fra-Stortinget

– Jeg forholder meg til regelverket. Jeg kunne tenke meg en studiereise til New York. Dessuten vil jeg trenge tilskudd til reiser, research til taler og muligens litt engelsk oversettelse, sier Godskesen til Agderposten.
    En person som lett avslører seg selv. Årsaken til at hun ikke er medlem av Frp lenger er at fylkeslaget nominerte en annen listetopp til valget i år, og da ville hun ikke være med å leke lenger. Blir vel Demokratene eller PP hun går inn i i lokalpolitikken, hvis de vil ha henne.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.775
    En annen offentlig pengebruk som virker hinsides: Bibelskoler, i seg selv en uting, mottar lassevis med offentlige midler, men huser i stor grad utlendinger som bruker det som påskudd for å forlenge opphold og for å utløse fortrinnsrett i tildeling av studentboliger:

Bibelskolen har ikke én norsk elev - Dagen.no
    https://www.nrk.no/norge/utlendingene-tar-studentboligene-1.13196968
    Det er vel naturlig at slike saker får store etterslep. Det er når sånt oppdages, etter at samfunnet har endret seg og skapt en helt merkelig situasjon som denne, at ordningene endres og/eller avsluttes. For ved store samfunnsendringer oppstår uforutsette situasjoner, og opinionen blir heldigvis klar over det når MSM og fake media opplyser oss andre om det.

Dessverre er det vanskelig, for ikke å si umulig, å forutse alle mulige scenarier, før de er der. Kreativiteten når det gjelder bruk av støtteordninger er så å si uendelig. Du har trukket fram flere til dels grelle eksempler her, Slubbert, vel og bra, men det er også på sin plass å bemerke at sakene er sjeldent helt enkle, det er alltid flere sider av dem.

Men generelt sett tror jeg nå vi har kommet til et punkt der en rekke støtteordninger må trappes ned i stedet for opp, og jeg antar vi kan enes om at religionsstøtte er et bra sted å begynne nedtrappingen...

Disqutabel

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.772
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo en del norske studenter i utlandet også, da:

Historisk oversikt - studenter i utlandet 15-16.jpg

Ganske mange, egentlig, ca. 25000.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norske studenter i utlandet må betale hundretusener i skolepenger. Utenlandske studenter i Norge får alt betalt av den norske staten og studerer dermed gratis.

Det burde ikke være urimelig å forlange at om Norge har studenter fra et land som studerer gratis i Norge at det samme skal gjelde norske studenter som studerer i det samme landet.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.772
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Norske studenter i utlandet må betale hundretusener i skolepenger. Utenlandske studenter i Norge får alt betalt av den norske staten og studerer dermed gratis.
    Dette er ikke riktig. Noen norske studenter må betale store summer i skolepenger, mens andre får studere gratis.

Utdanning: Få kremstudiene gratis - DinSide

mvh
    Bra. Og da burde det være slik at studenter fra disse landene burde få studere gratis i Norge, mens studenter fra UK, USA etc. burde måtte betale. Jeg liker godt at studier er åpne, tilgjengelige og gratis. Men savner en symmetri.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen drar ned, og de havner i media.

Poenget er at man ikke kan sammenligne polakk og somalier på en rettferdig måte.

Somalia er et vanskelig, lovløst land. Uten statstyrelse. Kultur og levesett er veldig forskjellige fra oss.

Norge vil ikke ta imot Somalier, men vi er en del av verden, og er bundet av internasjonale avtaler.

I Somalia har det vært krig konstant siden 1 verdenskrig.

Stamme kriger, FN, USA, Al Shaabab, Somali hæren osv..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
    Nå bare dikter du fritt fra fantasien, og den fantasier er jammen forvirret. Fullstendig hjernedød babling uten rot i virkeligheten. Det er vel ikke en eneste av de setningene der som inneholder et snev av fakta. Du får jo Trump på sitt aller verste til å virke som en tørr akademiker.
    Kan du som er så smart og[emoji849] skjønner forskjell på begreper nevne 500 somalier som har kommet hit på normal enveis invandring og har fått innvilget oppholdstillatelse uten at det er flyktningasyl.

Venter spent, og spar deg for å trakkasere og svar på en vennlig måte for forumet.

Selv om du sier det er fireåringer her, så behøver du ikke oppføre deg sånn...

Beklager sent svar, men noen ganger er det verdt å vente litt siden man kan tenke og ikke bare svare med irritasjon.

Min innvendig handler om etterspørsel av en minimum felles faktaplatform før diskusjon har noen verdi.

Du har noen greie betraktninger og hitt og annet, men når de baserer seg på åpenbar feilinformasjon så må man bare rygge og si ... hey .. eh ... what..

Eksempler. Somalia er ikke et lovløst land. De har sine problemer, men de har et fungerende lovverk, og en statsstyrelse. Statsministeren er sogar en eks. immigrant til Norge. Korrupsjon og Islam er store problemer, men det er et land så godt som noen som må leve med slikt. Et annet eksempel er når diskusjonen omkring marookkanske ungdomsbander som har tatt seg til Sverige og som lager store problemer kom opp. Da var det full kortslutning når man foreslå at dette handlet opp opportunistiske ungdommer som ville utnytte svakheter i det svenske systemet ... med lite å tape. Men neida, da ble det plutselig konstruert en sultkatastrofe i Marokko som helt sikkert heller måtte være årsaken til migrasjonen. En tredje. "Norge vil ikke ta imot Somalier". I Norge bor det mer enn 40.000 somaliere. De er en av de aller største innvandrergruppene i Norge.

Slike ting. Helt greit å ikke ha kunnskap om et emne, men det er ikke OK å fylle alle huller i kunnskap med noe man enten har diktet opp selv eller har hørt i en eller annen sammenheng i Sverige. Det landet er moralsk bankerott. Fakta, virkelighet og sannhet er der underordnet hensikt, åsikt og selvgodhet. Det er det jeg mest forakter med Sverige for tiden. (Det er ikke uten grunn at en faktabok om statistikk er den mest kontroversielle boken i Sverige siste året siden den rokker ved forestillingen om at det er helt greit å lyge, fantasere, fordreie og fordekke .. bare man har "edle" motiver og er en del av massepsykosen.

Men HFS er ikke Sverige, så her forventer vi integritet.

Det er lov å ta feil.
    Det er lov å skifte mening.
    Det er lov å ikke vite noe.
    Det er topp å spørre om kunnskap slik at man fyller hullene.
    Det er lov å argumentere bare for å argumentere om man vil utforske en tankerekke.
    Du må ikke mene det samme i dag som for to år siden.

Min respons var unødvendig emosjonell, det er en av mine svakheter. Men også hvorfor jeg ikke lot diskusjonen utarte seg i en destruktiv retning.

Jeg håper ikke dette oppleves alt for uvennlig, for det er ikke meningen, men mer en forklaring på hva som får meg til å reagere mer enn jeg burde. Jeg baserer aldri vennskap utifra hva folk mener, men mye mer på hvordan de reagerer på uenighet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    I år er det masse artister som dropper Norge pga den svake kronen. Arrangørene kan ikke forsvare billettprisen som må til for at det skal gå rundt.

Jeg er glad i opera, men synest det er fascinerende at staten bruker masse penger på å subsidiere en sentraleuropeisk og temmelig utdatert kunstform. Kunne skjønt det om det var norsk opera, men hvorfor skal staten betale for at de få som bryr seg kan se Mozart, Verdi og Wagner? Vanskelig å se at det er en statlig oppgave.

D

Danke

Gjest
    Noen drar ned, og de havner i media.

Poenget er at man ikke kan sammenligne polakk og somalier på en rettferdig måte.

Somalia er et vanskelig, lovløst land. Uten statstyrelse. Kultur og levesett er veldig forskjellige fra oss.

Norge vil ikke ta imot Somalier, men vi er en del av verden, og er bundet av internasjonale avtaler.

I Somalia har det vært krig konstant siden 1 verdenskrig.

Stamme kriger, FN, USA, Al Shaabab, Somali hæren osv..

Nå bare dikter du fritt fra fantasien, og den fantasier er jammen forvirret. Fullstendig hjernedød babling uten rot i virkeligheten. Det er vel ikke en eneste av de setningene der som inneholder et snev av fakta. Du får jo Trump på sitt aller verste til å virke som en tørr akademiker.
    Kan du som er så smart og[emoji849] skjønner forskjell på begreper nevne 500 somalier som har kommet hit på normal enveis invandring og har fått innvilget oppholdstillatelse uten at det er flyktningasyl.

Venter spent, og spar deg for å trakkasere og svar på en vennlig måte for forumet.

Selv om du sier det er fireåringer her, så behøver du ikke oppføre deg sånn...

Beklager sent svar, men noen ganger er det verdt å vente litt siden man kan tenke og ikke bare svare med irritasjon.

Min innvendig handler om etterspørsel av en minimum felles faktaplatform før diskusjon har noen verdi.

Du har noen greie betraktninger og hitt og annet, men når de baserer seg på åpenbar feilinformasjon så må man bare rygge og si ... hey .. eh ... what..

Eksempler. Somalia er ikke et lovløst land. De har sine problemer, men de har et fungerende lovverk, og en statsstyrelse. Statsministeren er sogar en eks. immigrant til Norge. Korrupsjon og Islam er store problemer, men det er et land så godt som noen som må leve med slikt. Et annet eksempel er når diskusjonen omkring marookkanske ungdomsbander som har tatt seg til Sverige og som lager store problemer kom opp. Da var det full kortslutning når man foreslå at dette handlet opp opportunistiske ungdommer som ville utnytte svakheter i det svenske systemet ... med lite å tape. Men neida, da ble det plutselig konstruert en sultkatastrofe i Marokko som helt sikkert heller måtte være årsaken til migrasjonen. En tredje. "Norge vil ikke ta imot Somalier". I Norge bor det mer enn 40.000 somaliere. De er en av de aller største innvandrergruppene i Norge.

Slike ting. Helt greit å ikke ha kunnskap om et emne, men det er ikke OK å fylle alle huller i kunnskap med noe man enten har diktet opp selv eller har hørt i en eller annen sammenheng i Sverige. Det landet er moralsk bankerott. Fakta, virkelighet og sannhet er der underordnet hensikt, åsikt og selvgodhet. Det er det jeg mest forakter med Sverige for tiden. (Det er ikke uten grunn at en faktabok om statistikk er den mest kontroversielle boken i Sverige siste året siden den rokker ved forestillingen om at det er helt greit å lyge, fantasere, fordreie og fordekke .. bare man har "edle" motiver og er en del av massepsykosen.

Men HFS er ikke Sverige, så her forventer vi integritet.

Det er lov å ta feil.
    Det er lov å skifte mening.
    Det er lov å ikke vite noe.
    Det er topp å spørre om kunnskap slik at man fyller hullene.
    Det er lov å argumentere bare for å argumentere om man vil utforske en tankerekke.
    Du må ikke mene det samme i dag som for to år siden.

Min respons var unødvendig emosjonell, det er en av mine svakheter. Men også hvorfor jeg ikke lot diskusjonen utarte seg i en destruktiv retning.

Jeg håper ikke dette oppleves alt for uvennlig, for det er ikke meningen, men mer en forklaring på hva som får meg til å reagere mer enn jeg burde. Jeg baserer aldri vennskap utifra hva folk mener, men mye mer på hvordan de reagerer på uenighet.
    Nei det er absolutt ikke uvennlig, og takk for at du tok deg god tid for å svare. [emoji4]

Til emnet, snakket vi ikke om Somalier? Du drar fram marokkanere.

Noe helt annet.

For å forklare, synes du at en estlender Eller Greker er det samme som en Nordmann?? Relevant siden du snakker om helt annerledes land i Afrika.

Marokko har ikke krig. Somalia har krig siden langt tilbake...

Marokko har økonomiske flyktninger til Sverige, særlig ungdom.

De var der før Syria krisen.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    I disse valgtider.... Det er mange ting jeg funderer på her i verden, men akkurat nå er det en sak som forundrer meg:

Det kan synes som ganske mange nordmenn (med forskjellig politisk ståsted) har sterke oppfatninger om at Norge bør komme seg ut av EØS. "Få Norge ut av EØS avtalen" sier de. "slutt å selge landet ved hjelp av EØS" sier de. Selv folk som presumptivt har begge beina godt plantet i det kapitalistiske univers mener dette. (les FrP velgere). Det jeg lurer på er: Hva er det som får folk til å ha så sterke negative følelser til EØS? Jeg mener - en av hovedpillarene i avtalen er vel handelsavtaler som sikrer landet tilgang til markeder i Europa?

Vil ikke nordmenn at vi skal selge varene våre i utlandet? Eller skjønner de ikke sammenhengen? Hva er det som er så galt med EØS avtalen?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Sosial dumping. Ingen er imot handelsavtaler.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hvordan økt globalisering skal styrke den nordiske modellen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En forutsetningene for vår modell er at alle støtter opp om den. Altså at alle jobber etter evne, betaler sin skatt, ikke utnytter systemet osv.

Det er denne forutsentignen som er under press.

Mvh
    OMF

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    En forutsetningene for vår modell er at alle støtter opp om den. Altså at alle jobber etter evne, betaler sin skatt, ikke utnytter systemet osv.

Mvh
    OMF
    Men globaliseringen hjelper vel ikke akkurat her?

D

Danke

Gjest
    Dersom vi ser på handelsavtaler med EØS og Schengen så hadde Norge gått elendig uten.

Ser vi på tiggere og kriminelle så er bakdelene latterlig små, iforhold til velstanden Norge har.

Men når det gjelder bygg, anlegg osv så burde vi skaffe nok lærlingeplasser til norsk ungdom som vil ut i yrkesfag, dette kan vel reguleres ved at man MÅ ha et vist antall lærlingeplasser før man kan hyre Polakker og estlendere...

Mangel på lærlingeplasser er et problem. Tidligere så hadde man lærlingeplasser fordi man trengte nytt blod.

Idag så er det mer veldedighet...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.636
    Det er ikke mangel på lærlingplasser i bygg og anlegg, men det er mangel på ungdom som vil ta disse fagene. Jeg kan til en viss grad skjønne dette da bygg og anlegg er en usikker bransje med hektiske byggeperioder og perioder med mye permiteringer.

D

Danke

Gjest
    Det er ikke mangel på lærlingplasser i bygg og anlegg, men det er mangel på ungdom som vil ta disse fagene. Jeg kan til en viss grad skjønne dette da bygg og anlegg er en usikker bransje med hektiske byggeperioder og perioder med mye permiteringer.
    Sant, norsk ungdom tar som regel høyere utdanning.. Men selv når boomen var her så var det manko på lærlingeplasser, markedet har ikke samme apetitt på dette som før...

Det er vel litt forskjellig fra landsdeler osv, det er ikke nok lærlingeplasser til de vi utdanner til yrkesfag. Vi må heller isåfall begrense yrkesutdanning til de plassene vi fysisk har.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    OK, så det dere sier er at handelsavtale-delen av EØS er bra, men fri flyt av mennesker over landegrensene er nedsiden? Da er mitt neste spørsmål: Hvis vi da stenger grensene igjen, avskjærer mulighetene for sosial dumping og prioriterer nordmenn foran utenlandske arbeidere.... vil ikke dette bli fryktelig kostbart for kunde/sluttbruker? Og er nordmenn villige til å ta de jobbene som utlendingene i dag utfører? Uten å bli tvunget til det altså?

C

cruiser

Gjest
    Lurer på hva Voff og andre er interesert i å betale for en kurv med jordbær?

D

Danke

Gjest
    Jeg synes Handelsavtalene er bra, og plages ikke av tiggere.

Jeg synes heller vi burde omprioritere utdanning, det er ikke vits i å utdanne yrker som det ikke er behov for..

Helse omsorg, logistikk, sveiser er det feks alltid behov for...

Vi har jo skjerpet grensekontroll nå, problemet er vel lite oversikt over gamlebrua.. Jeg blir ofte spurt om pass på båt og buss.

På båt, tog og nye brua er det som oftest kontroll eller gjennomlysning.

Vil vi egentlig ha så mye mer kontroll enn dette??

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Mvh
    OMF
    Og forutsetningen for forutsetningen her er at det er små forskjeller i samfunnet. Vi har en regjering som underminerer den nordiske modellen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Men globaliseringen hjelper vel ikke akkurat her?
    Globaliseringen er jo i grunn ikke noe stort problem - det er i det store en fordel for oss som er smarte, velutdannete og selvstendige. Vi lykkes internasjonalt og selger vår "spisskompetantse" til høy pris, mens vi kjøper varer og tjenester fra laveste tilbyder.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Og forutsetningen for forutsetningen her er at det er små forskjeller i samfunnet. Vi har en regjering som underminerer den nordiske modellen.
    Du sikter sikkert til formueskatt og slikt, men det er altså ikke noe stort problem at de med store formuer og høye inntekter ikke bidrar i den norske modellen. Det er altså ikke de titusner av familier som tjener over 1 million og som bor i store enebolig og kjører Lexcus, Landcruiser og Tesla som er problemet og ikke bidrar.

Derimot er det et gigaproblem at de titusener av ikke-vestlige innvandrere som har kommet til Norge. De har særdeles lav yrkesdetakelse, de som er i jobb har lav inntekt, de er overrepresentert på stort sett alt med negativt fortegn, de koster velferdsstaten et uttall milliarder og de synes i liten grad interessert i å være med i den "norske dugnaden".

Har du tenk igjennom at det som faktisk skaper størst forskjeller i samfunnet i dag er innvandring - og at det er dine partier som med sin politikk som skaper større forksjeller i Norge...?

mvh
    OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    For noen år siden beregnet SSB så vidt jeg husker at man må ha en inntekt på ca 360.000 kroner i året for å være netto bidragsyter til felleskassen i Norge. Nå er sikkert tallet en del høyere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg finner den gryende nasjonalismen i Europa og Norge alarmerende. Det være seg Brexit, Ukip, Senterpartiet, Le Pen, Wilders, Lysbakken, Frp, Trump etc. Troen på et Europa og samarbeid og handel med våre naboer en noe negativt og at EU/EØS må avvikles er ekstremt destruktive og ødeleggende. Proteksonisme, isolasjonisme og frykt for det skume utlandet eller handel med EU, Kina, Japan etc er skummet og fælt vil trekke Norge langt ned i en gjødselkjeller om det får gjennomslag og det er en god grunn til å sky slike politikere som pesten.

Alle de viktigste utfordringene menneskeheten står overfor må løses med overnasjonalt samarbeid. Nasjonalistene har ingen løsning på klima, krig, atomvåpen, ai, bioteknologi etc. Og korkede individer som heller vil krype ned i et rottehull og gjemme seg i stedet for å samarbeide med multinasjonale organer om å finne løsninger vil gå inn i historien som ondsinnede utvekster.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    For noen år siden beregnet SSB så vidt jeg husker at man må ha en inntekt på ca 360.000 kroner i året for å være netto bidragsyter til felleskassen i Norge. Nå er sikkert tallet en del høyere.
    Var vel høyere enn som så? Gjennomsnittsnordmannen går i minus, husker jeg. Sånn hvis vi regner med kroner og ører.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Var vel høyere enn som så? Gjennomsnittsnordmannen går i minus, husker jeg. Sånn hvis vi regner med kroner og ører.
    Ja, det sier jo seg selv. Når man har store inntekter på statens hender, som brukes til velferd - så vil gjennomsnitts bidrag bli negativt for befolknignen. Men det er forksjell på å gå noen noen titusner i minus, og importere titusner av mennesker som hver og en går mange millioner i minus.

Mvh
    OMF

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Gir fantastisk god mening i en slik sammenhent å importere titusenvis av afrikanske fattigfolk som kommer til å leve på trygd resten av livet i Norge.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Mvh
    OMF
    Du sikter sikkert til formueskatt og slikt, men det er altså ikke noe stort problem at de med store formuer og høye inntekter ikke bidrar i den norske modellen. Det er altså ikke de titusner av familier som tjener over 1 million og som bor i store enebolig og kjører Lexcus, Landcruiser og Tesla som er problemet og ikke bidrar.

Derimot er det et gigaproblem at de titusener av ikke-vestlige innvandrere som har kommet til Norge. De har særdeles lav yrkesdetakelse, de som er i jobb har lav inntekt, de er overrepresentert på stort sett alt med negativt fortegn, de koster velferdsstaten et uttall milliarder og de synes i liten grad interessert i å være med i den "norske dugnaden".

Har du tenk igjennom at det som faktisk skaper størst forskjeller i samfunnet i dag er innvandring - og at det er dine partier som med sin politikk som skaper større forksjeller i Norge...?

mvh
    OMF
    Det er ikke de 10-tusener som tjener over en million og har de store formuene, men disse få personene skal altså stikke av med over 50% av skattelettene, penger de ikke behøver, samtidig som uføre og barn av uføre skal måtte ta til takke med mindre.

Innvandrere slik du beskriver et et problem, men det hjelper ikke å pensle bredt slik du gjør, for innvandrere flest har faktisk jobb.

Første bud er å lære norsk, er det ikke?

Stortingsflertallet: Nektet Listhaug å kutte i norskopplæring - Flyktningkrisen i Europa - VG

Dette er hva de blå-blå holder på med. Kutter i tiltake som tar tak i problemene. Legger opp til at folk skal feile slik at de kan få noen flere stemmer ved neste valg. Og sånne er Norge tjent med å la styre landet? Listhaug er kanskje en ypperlig innvandringsminister. Hun er også den verste integreringsminsteren vi har hatt. Synd at det er minst 50% av jobben hennes.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Forskjellene bør jo være større med kraftige kutt i trygdeytelser uavhengig av innvandringen

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, det sier jo seg selv. Når man har store inntekter på statens hender, som brukes til velferd - så vil gjennomsnitts bidrag bli negativt for befolknignen. Men det er forksjell på å gå noen noen titusner i minus, og importere titusner av mennesker som hver og en går mange millioner i minus.

Mvh
    OMF
    Nå går gjennomsnittsnordmannen kraftig i minus opp gjennom barndommen før han/hun betaler solid inn i voksen alder. Så regnestykket ser helt annerledes ut når man slipper å ta den regningen. Hvem er det som slipper den? ja, du har det på tunga. Innvandrere.

Men når innvandrere er synonymt med late somaliere i skallen på en så er det vanskelig å tenke klart.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Innvandrere slik du beskriver et et problem, men det hjelper ikke å pensle bredt slik du gjør, for innvandrere flest har faktisk jobb.
    Gruppen som er problemet er afrika og midtøsten - fint om du kan legge ut tall for denne gruppen sammenlignet med etnisk norske - så kan vi se om vi har en utfordring eller ikke.

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn