Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Rushtidsbilister virker å ha en svært mangelfullt utviklet forståelse for at enhver person som går, løper, sykler, har hjemmekontor eller reiser kollektivt fremfor å ta bilen gjør at det blir bedre plass på veien til de som absolutt vil kjøre bil. Samt at flere tiårs empiri er svært klar på at man stort sett ikke løser køproblematikken ved å bygge enda mer vei i urbane strøk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rushtidsbilister virker å ha en svært mangelfullt utviklet forståelse for at enhver person som går, løper, sykler, har hjemmekontor eller reiser kollektivt fremfor å ta bilen gjør at det blir bedre plass på veien til de som absolutt vil kjøre bil. Samt at flere tiårs empiri er svært klar på at man stort sett ikke løser køproblematikken ved å bygge enda mer vei i urbane strøk.
    jeg pendlet på blodveien mellom moss (son) og oslo i nesten 20 år. de den nye firefelten kom, og også i dag, så forsvant mye køproblematikk, og ulykkesstatistikken var nesten ikke til å kjenne igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    jeg pendlet på blodveien mellom moss (son) og oslo i nesten 20 år. de den nye firefelten kom, og også i dag, så forsvant mye køproblematikk, og ulykkesstatistikken var nesten ikke til å kjenne igjen.
    Det er først og fremst i bytrafikk fenomenet oppstår. Det er veldig godt dokumentert innen trafikkforskningen og var også nevnt av mellom annet TØI ifm den omdiskuterte utbyggingen av E18 vestover. I politikken er det næmest opplest og vedtatt at mer vei = mindre kø, men innenfor faget så sier de noe annet.

    Se f.eks her

    eller her


    Dette uttrykkes også i klartekst i kommunedelplanen med konsekvensutredning for E18, utarbeidet av Statens vegvesen: «På lengre sikt vil imidlertid økt kapasitet legge til rette for mer biltrafikk, som kan gi samme eller dårligere fremkommelighet enn i dag, dersom ikke veksten bremses»

    Produktet "mer vei" øker tilbudssiden, det som er klart mest effektivt for å redusere kø er å angripe etterspørselen etter vei, det er en av grunnene til at bompenger er temmelig effektivt om de blir satt tilstrekkelig høyt i alle fall. Rushtidsprising funker også visstnok temmelig bra, men det er altfor enkelt å teste ut til at de er villige til å prøve det i Oslo for eksempel. Skjønner jo at de som betaler disse bompengene ikke synes det er spesielt gøy eller at de som må reise på en krøkkte måte fordi det blir for dyrt å kjøre bil er snurt, men at det skal gå ut over noen er en ganske sentral del av poenget og om alle var glade og fornøyde og ikke endret adferd ville være en sikker indikator på at man ikke har gjort det riktig.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Blir det ikke mindre kø av mer vei, bygger man for lite vei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Blir det ikke mindre kø av mer vei, bygger man for lite vei.
    Nei. Statens Vegvsen uttalte en eller annen gang at dersom Ring 3 i Oslo skulle være helt køfri døgnet rundt måtte de på det meste hatt 8 kjørefelt i hver retning. Det er vel i teorien mulig å bygge det om det var sett på som nasjonens absolutt fremste oppgave, men det er ikke på listen over praktisk gjennomførbare ting. Empirien i bystrøk tilsier at jo mer vei jo flere biler og så stabiliserer det seg på et nytt nivå uten at køene har forsvunnet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Statens Vegvsen uttalte en eller annen gang at dersom Ring 3 i Oslo skulle være helt køfri døgnet rundt måtte de på det meste hatt 8 kjørefelt i hver retning. Det er vel i teorien mulig å bygge det om det var sett på som nasjonens absolutt fremste oppgave, men det er ikke på listen over praktisk gjennomførbare ting. Empirien i bystrøk tilsier at jo mer vei jo flere biler og så stabiliserer det seg på et nytt nivå uten at køene har forsvunnet.
    Hwy 401 inn til Mississauga, en by med ca 700k innbyggere i Canada:

    1599483785505.png

    De klager mye over bilkø, de også, så nå skal en kapasiteten økes fra seks til tolv felt på deler av den.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    appropos bilvei. Arna - Voss foreslås nå utbedret uten at jernbanen skal tas med. Kan vi få et regjeringsskifte ASAP? Kaste ut eksoskameratene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Trengs ikke. ville du kjøpt en 10 år gammel TrØskla med mindre du heter Rich Rebuild

    Og cut the crap please
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dream on. Se Statedtikkene for dette år. Brukte Dieseler selger som varmt hvetebrød. Forhandlerene klarer ikke skaffe nok as of August 20.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Igjen, så bare synser du, og dokumentasjonen din dokumenterer ca ikkeno av det du hevder vedr levetiden.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da vet du ikke hva synsing er men det er jo deg.

    Er det noe jeg har greie på ser du så er det biler og batterier, sånn ca 40-50 år og helt oppdatert.

    Så igjen: Ville du kjøpt en 10 år gammel TrØskla?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, kunne fint kjøpt meg en roadster jeg, som er den eneste tilgjengelige 10 år gammel tesla. Hadde vært fin på søndager den.
    Selvsagt blir det synsing når man ikke kan basere det på noe som helst, det har jo knapt vært elbiler på veien i 10 år. Ikke i nærheten av nok til å lage noe som helst form for beregning av levetid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For hva det er verdt: Min 2013 Tesla Model S passerte 7-årsdagen med flagget i topp her forleden. Det var en av de aller første Model S i Norge og Europa. Jeg har bare sett tre-fire Model S med lavere registreringsnumre enn min EL23007, et par av dem Teslas egne demonstrasjonsbiler på EL19xxx. Alle barnesykdommer er kurert, like fast og fin i setene, seneste over-the-air-oppdatering av programvare med fintuning av algoritmer for temperaturkontroll av batteriet når man navigerer mot en superlader og diverse annet småfiks kom for et par uker siden, ingen merkbar reduksjon av batterikapasitet ennå. Jeg mener helt seriøst at bilen er langt bedre nå enn da den var ny. Ser ingen grunn til at den plutselig skulle selvdestruere på de neste tre årene heller. Aluminiumkarosseriet ruster ikke. Det virker som den bilen har tenkt å være med en god stund til. Kanskje jeg skal koste på den nye gulvmatter om noen år.

    Eneste måte å kjøpe en 10 år gammel Tesla på er å sikte på en Roadster. Den kostet ca 800k i 2008-11. Det ligger to stykker på finn nå, begge priset til 499k. Det er ikke mange fossiler som har holdt verdien så godt. Jeg har lurt på å bytte ut MX5'en med en slik, men det er jo en sjarm med fossil innsugs- og eksoslyd på en svingete landevei en søndagsmorgen også.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da kan vi konkludere med at hverken Cruiser eller dere andre fanboys vil kjøpe 10 år gamle svartskjemteslaer.

    Batteriteknologien vet man alt om den er forutsigbar, Dessuten, Teslaer er fulle av konstruksjonfeil og dårlige design både el/ektronisk og mekanist. Amatørbiler for Amatører som er villige til å betale.

    Eneste grunnen til at Roadsteren er såpas priset (om de blir solgt er en annen sak) er at det er solgt Så få av de likeledes at ordentlige biler er solgt i store antsll. Tilbud/etterspørsel. I tillegg vet man at frks tysk dusinkram som Bayerishe Makk Werke og produsentene med the 3 pointed Seastika er så fulle av elektronikkfeil og skjulte feilslarmer som gjør de til real hangar queens og money pits. Derfor.

    Crap, to whom it will concern...,
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Men det er altså knapt mulig å kjøpe en 10 år gammel Tesla så hele problemstillingen blir noe hypotetisk. De eldste Model S er ca 7 år gamle. Det ligger 44 2013-modeller av Model S på finn som prises til mellom 250k og 430k i annonsene. Den som har gått lengst har gått ca 200.000 kilometer. Det tilsvarer ca 15 år av mitt bilbruk målt i kjørelengde.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vent og se. 3 år er ikke så mye. I løpet av de 3 årene vil markedet bli oversvømmet av høykvalitets elbiler og Tesla vil bli overkjørt. Elbiler er og blir det de er; rene fremkomsmiddel for hvermansen, kanskje typisk tidligere Golfkjøpere. Tesla kan overleve på Kinavog USA markedet. Utenom det vil de bli overkjørt. Med den overlegne kvaliteten De europeiske og tildels kinesiske produsenter allerede har vet Telon at det er mørke skyer på horisonten. Model Y topper vel Med god margin Ts elendige kvalitets og feilstatestikk.

    Btw, virkelig eksklusive biler produsert i litet antall dobler sin verdi fra bestilling til levering.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vent og se. 3 år er ikke så mye. I løpet av de 3 årene vil markedet bli oversvømmet av høykvalitets elbiler og Tesla vil bli overkjørt. Elbiler er og blir det de er; rene fremkomsmiddel for hvermansen, kanskje typisk tidligere Golfkjøpere. Tesla kan overleve på Kinavog USA markedet. Utenom det vil de bli overkjørt.
    Vet du, den spådommen var der da jeg bestilte min i 2010 også. Og da jeg mottok den i 2013. Og i 2014, 2015, 2016, ...
    Av en eller annen grunn har det ikke skjedd ennå.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skjønte du ikke innlegget? Du vil vel ikke dra sammenligninger mellom utsikter i 2013 mot 2023/4? Du vet bedre enn som så vil jeg formode.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vent og se. 3 år er ikke så mye. I løpet av de 3 årene vil markedet bli oversvømmet av høykvalitets elbiler og Tesla vil bli overkjørt. Elbiler er og blir det de er; rene fremkomsmiddel for hvermansen, kanskje typisk tidligere Golfkjøpere. Tesla kan overleve på Kinavog USA markedet. Utenom det vil de bli overkjørt. Med den overlegne kvaliteten De europeiske og tildels kinesiske produsenter allerede har vet Telon at det er mørke skyer på horisonten. Model Y topper vel Med god margin Ts elendige kvalitets og feilstatestikk.

    Btw, virkelig eksklusive biler produsert i litet antall dobler sin verdi fra bestilling til levering.
    Hvorfor blir teslaen ubrukelig om 3 år fordi det kommer flere nye elbiler på makedet?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du får ha meg unnskylt men skjønner du virkelig ikke dette? Forøvrig: finn 2 fundamentale feil i svaret ditt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte du ikke innlegget? Du vil vel ikke dra sammenligninger mellom utsikter i 2013 mot 2023/4? Du vet bedre enn som så vil jeg formode.
    Sammenligningen er den opplagte: Eksakt det samme ble spådd i 2013 også. Bare vent en to-tre år, så kommer de store drakene med hundre års erfaring og blåser nykomlingen Tesla av banen. Og det samme ble spådd i 2014, 2015, 2016, ...

    Det har jo ikke skjedd ennå, alle spådommer til tross. Du må nesten forklare hvorfor det skulle være riktig nå, når samme spådom har slått feil konstant i 10 år allerede.

    For å ta noe like opplagt: En nykommer til elbilmarkedet nå, uansett om det står Porsche eller Toyota på den, må stå i kø ved offentlige ladestasjoner, mens ny eller gammel Tesla har sitt eget dedikerte nett av ladestasjoner som er verboten for alle andre og fullt integrert med navigasjonssystemet. Den "overlegne kvaliteten" som Mercedes-Benz og andre har demonstrert på el-bilene sine har litt av en barriere å overvinne. Det er ikke Tesla som er nykommer, det er alle andre. Og naboen her leverte inn sin elektriske M-B igjen etter et dusin forsøk på reparasjon. Ren kalkun. Manglet bare cranberry sauce.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du også? I 2013 hadde ikke TrØskla særlig stor konkuranse vs modellen S på elektrofarzeug. Mener du det samme vil være tilfelle 2020/24? Det finnes jo allerede produsenter som lager biler TrØsk ikke matcher på kvaltet og komfort og det by a country mile. Jeg spår ikke TrØsk sin død men «they are going to have run for their money» for å quote en internasjonal økonomi redeaktør som satt ved siden av meg på flyet til Japan i 87.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du også? I 2013 hadde ikke TrØskla særlig stor konkuranse vs modellen S på elektrofarzeug. Mener du det samme vil være tilfelle 2020/24? Det finnes jo allerede produsenter som lager biler TrØsk ikke matcher på kvaltet og komfort og det by a country mile. Jeg spår ikke TrØsk sin død men «they are going to have run for their money» for å quote en internasjonal økonomi redeaktør som satt ved siden av meg på flyet til Japan i 87.
    Som sagt, min 2013 Model S er bedre enn da den var ny, og naboen returnerte sin 2019 M-B EQC som en ubrukelig kalkun etter noen måneder. Alt er selvsagt mulig, men det er ut til at de fleste «kvalitetsprodusenter» sliter noe j...g når de skal forsøke å lage en elektrisk bil. Og så er det superladernettverket.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg hadde også satt pris på en forklaring fra WA, sitter på sidelinjen og oppriktig lurer på hva du mener. Så får du heller leve med at noen av oss ikke skjønner bæret og koble inn teskjemodusen og ta det punkt for punkt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Asb: Prøv ikke late som om det ikke finnes er et ekstremt antall S kalkuner, branner og umpteen andre feil og heldelser. «Min 3 motor? Ingen feil, de ble jo byttet på garanti».. Youtube er full av eksempler om du gjør det lettvint.

    Boot. Nope. Du får vente å se.

    Asbj. Nope. Du får vente å se.

    Cruiser. Nope. Du får vente å se.

    Alle sndre TrØskla fanboys: Dere får vente å se.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måtte også bytte motor i en 2009 Subaru Legacy ved 88000 km pga rådebank, nylig bruke 20k på rustfix for å holde den i live noen år til, og jeg mistenker at både clutch og turbo nå begynner å nærme seg best før-datoen. Det blir hhv 18k og 40k, sier verkstedet. Det er ikke mange av de tingene som bekymrer meg med en Model S, for å si det slik.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Subaru var aldri en «kvalitetsbil» uansett. Det er betydelig svakheter med de vannkjølte folkevognmotorene til denne dag. Det ligger i designet. Den generelle Su kvaliteten har blitt bedre men jeg tillater meg å stille spm tegn ved bilkunnskapene til en som kjøper Subaru og Tesla? I USA regnes Subaru som moneypits. Først og fremst pga motoren. Kjenner dog andre som og har «falt» for PS faktoren og kjøpt Su.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er da mange alternativer til Tesla i dag, å kjøre rundt med over 2 tonn amerikansk bil frister ikke meg. Nå er jo dette i en tråd som heter "hva har gått galt i Norge" og konklusjonen må jo være at elbileventyret vi ser utspille seg i Norge ikke har gått galt. Det som kan kritiseres er at elbilfordelene og dermed det store salget av biler ikke har blitt fulgt opp med incitamenter for strømleverandører og andre til å sette opp tilstrekkelig med ladestasjoner. Men nå kommer det også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Subaru var aldri en «kvalitetsbil» uansett. Det er betydelig svakheter med de vannkjølte folkevognmotorene til denne dag. Det ligger i designet. Den generelle Su kvaliteten har blitt bedre men jeg tillater meg å stille spm tegn ved bilkunnskapene til en som kjøper Subaru og Tesla? I USA regnes Subaru som moneypits. Først og fremst pga motoren. Kjenner dog andre som og har «falt» for PS faktoren og kjøpt Su.
    Jeg pleide å kjøre Citroën DS, CX og Xantia Activa, så både Subaru og Tesla er mirakler av driftssikkerhet i sammenligning. I USA er vel Legacy mest kjent som "the national car of Vermont", høy merkelojalitet og høye bruktbilpriser. Innimellom hadde jeg en Acura Integra og en Nissan Maxima, og Mazda MX5 har jeg fortsatt. Godt fornøyd med dem alle, egentlig. Ingen bil er perfekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn