40k pr. m2 for nybygg høres faktisk litt lite ut, men ok. Da tror jeg man ikke har tatt alt for hardt i med materialene. Skal du sette opp et husbankhus (det er vel fremdeles maks 120 m2?) vil det da koste ca 4,5 mill + tomt.
Jeg pusset opp et hus for 5 år siden. I praksis ble det gamle revet og et nytt ble bygd opp på gammel grunnmur. Kostnaden da var 28k pr. m2. Relativt høy standard (ikke den billigste parketten og vannbåren varme med varmebrønn). Det var da uten grunnmur eller tomt, men inklusive opparbeiding av utearealer. Regner med at prisene har gått opp noe siden da.
Det spørs hvor man begynner å regne og hva man inkluderer. Kostnadene for grunnarbeid varierer vilt etter behov (kjeller eller ikke?) og tomtens beskaffenhet /(flat? skrående? mye sprenging?) så det holdes som regel utenfor. I 2020 kostet de langt fleste eneboliger mellom 22.000 og 45.000 kvadrat å sette opp, så det er ganske stort spenn og varierer med en rekke forhold som type hus, type tak, standard osv.
Det er veldig populært å mene at X millioner er veldig dyrt for en bolig. Men pirker man litt så kommer det relativt fort frem at det ikke er basert på særlig mer enn at X millioner er en stor mengde penger, eventuelt relativt til egen inntekt og egenkapital. Hva det faktisk koster å bygge et hus eller en leilighet i Oslo har de fleste ikke den fjerneste anelse om, og det er et ganske vesentlig punkt for å vurdere om en bolig er dyr eller ikke. Den må nødvendigvis koste minst hva det koster å sette den opp om det er et nybygg.
At det på sikt er problematisk at en rekke yrkresgrupper neppe har råd til å etablere seg i f.eks Oslo - i alle fall som enslige er ganske åpenbart. Det er imidlertid ikke det samme som at en bolig er altfor dyr. En bolig koster minimum hva den må koste (altså byggekost) + eventuell fortjeneste for de som setter den opp. I motsetning til hva som er populært å tro så regner ikke store utbyggere med vanvittige marginer, men realiserte marginer blir fort større siden boligprisene de siste årene har rukket å stige en del mellom prosjektering og salg. Om man vet at en tomt kan bebygges med X kvadratmeter så er et ganske stor enighet om hva den tomten er verdt. noe som tilsier at kalkylene er ganske like for de som bygger - noe annet ville også vært merkelig strengt tatt.
Det er ikke spesielt mye dyrere å bygge et hus i Oslo enn på landet, men tomtene er selvsagt mye, mye dyrere. Og å bygge bygårder er ganske kostbart, de bygges eksempelvis i betong istedenfor tre og de skal ha heis som koster en hel del.
Det er fint å mene at en sentral leilighet på 50 kvadrat i Oslo burde koste ca 2 millioner eller noe slikt, men slik ståa er nå kommer det aldri til å skje fordi det er såpass dyrt å bygge noe nytt. Da jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004 betalte jeg 1.45 millioner for 50 kvadrat med ganske god standard og svært bra bokvaliteter (god planløsning, heis, utsikt, mye lys). Da jeg solgte den under to år senere kostet den 2.025 millioner. Nå selges de for i underkant av 4 millioner så vidt jeg kan se.