Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, så hvordan tenkte du å løse det, da? Prisregulering ser ut til å være en del av oppskriften. Erfaringsmessig vet vi at det fungerer heller dårlig og fører til en prislapp "over bordet" og en "under bordet", men la gå. Hva mer? Åpne Marka-grensen og bygge rekkehus til Jevnaker?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Men jeg lurer fortsatt veldig på hvem som skal bygge disse boligene som skal selges for langt under byggekost slik at "alle" har råd til en av sorten om de har lyst på en sentralt i Oslo. Det er i det minste greit å ta utgangspunkt i byggekost som et absolutt gulv for hvor liite en gitt bolig faktisk kan koste. Det er mulig å bygge rimeligere i utkantene av Oslo, men der er det ingen som vil betale hva det koster å bygge så disse boligene blir aldri bygget siden ingen vil betale hva det koster å bygge de. Om man vil bo der så finnes brukte boliger til langt under byggekostnaden av en ny.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    jeg har nevnt et par punkter over. Skattesystemet hvor bolig gis massive fordeler. Ikke gi folk så sterke insentiver til å kjøpe bolig som inveseteringsobjekt. Reversere sentralisering. Statlige oppgaver legges ned i distriktene. Hva med å slutte å gjøre det og heller legge ned i hovedstaden. Det er masse plass i Florø, Bodø, Fagernes og andre mindre byer og steder.

Siden du nevner markagrensa, så er det også noe man kan se på. Må den være så hellig som den er? Det burde ikke være umulig å flytte den 500m i en eller annen retning for å lette litt på trykket. Du er fortsatt milevis unna jevnaker.

Det finnes mange verdier her i verden, og bunnlinjen er kun én av dem. Men av en merkelig grunn så er det den vi skal ta alle avgjørelser etter. Hva er det som er bedriftsøkonomisk fornuftig, basert på bunnlinjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Statlige oppgaver legges ned i distriktene. Hva med å slutte å gjøre det og heller legge ned i hovedstaden. Det er masse plass i Florø, Bodø, Fagernes og andre mindre byer og steder.
    Byrådsleder Raymond Johansen sier i en kommentar at det viktigste er at NRK forblir i Oslo

Den eneste statsråd som noensinne har turt å for alvor mene at ting kan ligge andre steder enn Oslo er Victor Norman og du så jo hvor populær han ble for det synspunktet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden du nevner markagrensa, så er det også noe man kan se på. Må den være så hellig som den er? Det burde ikke være umulig å flytte den 500m i en eller annen retning for å lette litt på trykket. Du er fortsatt milevis unna jevnaker.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ja. De kravene fører til en massiv ubalanse mellom tilbud og etterspørsel, og da vet man hva som skjer med prisene. Det, kombinert med stadig tilstrømning av folk, er litt av en motor for prisvekst.

+ en uhellig alianse mellom utbyggere og beslutningstagere som sørger for at det alltid er så stor underdekning at disse og deres venner kan le hele veien til banken....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    overlater vi boligmarkedet i Oslo til utbyggerne så vil det bli 4-manns bofellesskap på 40 kvadrart over hele fjøla. Maksimal profitt. Selveierleiligheter på 12 kvadrat! bøttekott.

De må holdes kraftig i ørene, for det eneste som betyr noe er hvor høy profitt man kan få.

De som lagde forskrifter på 60-tallet ville blitt forskrekket over hva vi tillater i dag. Soverom kan nå være så små at man må ha 2 skyvedører dører for å komme til dobbeltsengen. Forskrift godkjent for ca 20 år siden. Trangere, trangere, trangere. Lavere, lavere og lavere kvalitet.

35 kvadrat er ingenting.

Minner meg om "get them out by friday" med Genesis.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg lurer fortsatt veldig på hvem som skal bygge disse boligene som skal selges for langt under byggekost slik at "alle" har råd til en av sorten om de har lyst på en sentralt i Oslo. Det er i det minste greit å ta utgangspunkt i byggekost som et absolutt gulv for hvor liite en gitt bolig faktisk kan koste. Det er mulig å bygge rimeligere i utkantene av Oslo, men der er det ingen som vil betale hva det koster å bygge så disse boligene blir aldri bygget siden ingen vil betale hva det koster å bygge de. Om man vil bo der så finnes brukte boliger til langt under byggekostnaden av en ny.

Som sagt, en enebolig på størrelse med en stor leilighet kan bygges for 1.5 millioner + tomta......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var den lille tingen med +tomta, ja...

Jeg ser det er en byggeklar tomt på Hellerud til bare 5.2 mill for 671 m2. La oss si 40k pr m2 for å bygge enebolig, legg på dine 1,5 mill, og du får et nydelig hus på 37,5 kvadratmeter for bare 6.7 mill.

Slik norsk økonomi fungerer ser det ut til at folk holder unna det de behøver til mat, klær, ferie, transport etc og så legger resten i bolig uansett hvor mye det er. Reallønnsøkning på 13 % for millennials betyr at de er i stand til å by mye mer i budrunder for drømmeleiligheten. Nullrente betyr at de kan by enda mer enn de kunne i fjor. Og det gjør de.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    40k pr. m2 for nybygg høres faktisk litt lite ut, men ok. Da tror jeg man ikke har tatt alt for hardt i med materialene. Skal du sette opp et husbankhus (det er vel fremdeles maks 120 m2?) vil det da koste ca 4,5 mill + tomt.
    Jeg pusset opp et hus for 5 år siden. I praksis ble det gamle revet og et nytt ble bygd opp på gammel grunnmur. Kostnaden da var 28k pr. m2. Relativt høy standard (ikke den billigste parketten og vannbåren varme med varmebrønn). Det var da uten grunnmur eller tomt, men inklusive opparbeiding av utearealer. Grunnmuren ble isolert og det ble lagt ny drenering. Regner med at prisene har gått opp noe siden da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    40k pr. m2 for nybygg høres faktisk litt lite ut, men ok. Da tror jeg man ikke har tatt alt for hardt i med materialene. Skal du sette opp et husbankhus (det er vel fremdeles maks 120 m2?) vil det da koste ca 4,5 mill + tomt.
    Jeg pusset opp et hus for 5 år siden. I praksis ble det gamle revet og et nytt ble bygd opp på gammel grunnmur. Kostnaden da var 28k pr. m2. Relativt høy standard (ikke den billigste parketten og vannbåren varme med varmebrønn). Det var da uten grunnmur eller tomt, men inklusive opparbeiding av utearealer. Regner med at prisene har gått opp noe siden da.
    Det spørs hvor man begynner å regne og hva man inkluderer. Kostnadene for grunnarbeid varierer vilt etter behov (kjeller eller ikke?) og tomtens beskaffenhet /(flat? skrående? mye sprenging?) så det holdes som regel utenfor. I 2020 kostet de langt fleste eneboliger mellom 22.000 og 45.000 kvadrat å sette opp, så det er ganske stort spenn og varierer med en rekke forhold som type hus, type tak, standard osv.

Det er veldig populært å mene at X millioner er veldig dyrt for en bolig. Men pirker man litt så kommer det relativt fort frem at det ikke er basert på særlig mer enn at X millioner er en stor mengde penger, eventuelt relativt til egen inntekt og egenkapital. Hva det faktisk koster å bygge et hus eller en leilighet i Oslo har de fleste ikke den fjerneste anelse om, og det er et ganske vesentlig punkt for å vurdere om en bolig er dyr eller ikke. Den må nødvendigvis koste minst hva det koster å sette den opp om det er et nybygg.

At det på sikt er problematisk at en rekke yrkresgrupper neppe har råd til å etablere seg i f.eks Oslo - i alle fall som enslige er ganske åpenbart. Det er imidlertid ikke det samme som at en bolig er altfor dyr. En bolig koster minimum hva den må koste (altså byggekost) + eventuell fortjeneste for de som setter den opp. I motsetning til hva som er populært å tro så regner ikke store utbyggere med vanvittige marginer, men realiserte marginer blir fort større siden boligprisene de siste årene har rukket å stige en del mellom prosjektering og salg. Om man vet at en tomt kan bebygges med X kvadratmeter så er et ganske stor enighet om hva den tomten er verdt. noe som tilsier at kalkylene er ganske like for de som bygger - noe annet ville også vært merkelig strengt tatt.

Det er ikke spesielt mye dyrere å bygge et hus i Oslo enn på landet, men tomtene er selvsagt mye, mye dyrere. Og å bygge bygårder er ganske kostbart, de bygges eksempelvis i betong istedenfor tre og de skal ha heis som koster en hel del.

Det er fint å mene at en sentral leilighet på 50 kvadrat i Oslo burde koste ca 2 millioner eller noe slikt, men slik ståa er nå kommer det aldri til å skje fordi det er såpass dyrt å bygge noe nytt. Da jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004 betalte jeg 1.45 millioner for 50 kvadrat med ganske god standard og svært bra bokvaliteter (god planløsning, heis, utsikt, mye lys). Da jeg solgte den under to år senere kostet den 2.025 millioner. Nå selges de for i underkant av 4 millioner så vidt jeg kan se.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Problemet er ikke først og fremst prisene i seg selv heller, men hvor mye man får låne som multiplum av inntekt og ikke minst hvor mye egenkapital man trenger. Om jeg tar mitt første boligkjøp som eksempel så "trengte" jeg ca 220k i egenkapital, i praksis trengte jeg 0 siden det ikke var et krav. Nå, for samme leilighet trenger jeg et sted rundt 600.000 i EK (i praksis et krav) og det er det ikke mange som skal etablere seg som har - jeg hadde det heller ikke for den saks skyld. I tillegg måtte jeg ha lånt mye mer - faktisk nesten 2.2 millioner mer nå. Men den faktiske kontantstrømmen pr. mnd for å betjene lånet ville kun vært ca 2300 kroner mer i måneden grunnet det lave rentenivået. Faktisk rentebeløp er kun et noen få hundrelapper i forskjell og avdrag er som kjent sparing.

For tilsvarende stilling (mastergrad , begynte i privat næringsliv) ville min begynnetlønn etter skatt vært rundt 11-12k mer i måneden nå, så andel av inntekten som ville gått til lån ville vært mye mindre enn den gang.

Så det er ikke først og fremst prisen eller cashflow som er problemet, det er kravet om 15% egenkapital og hvor mye man kan låne. Å betjene lånet i seg selv skal ikke allverdens til, og man kunne f.eks ta fastrente i 10 år om man var redd for høyere renter. Det ville gitt lavere utgifter pr. måned enn hva man må betale i leiemarkedet for tilsvarende i dag og kostnaden ville vært stort sett låst i 10 år.

En sykepleier i dag vil bruke mindre andel av sin inntekt etter skatt på bolig enn hva jeg gjorde den gang. Den store forskjellen er at jeg faktisk kunne kjøpe den gitt reglene den gang vs reglene nå.

Edit: Ser noen i DN for litt siden postet essensielt samme resonnement:

Spørsmålet blir om sykepleieren ikke har råd til mer lån enn maksbegrensingen på fem ganger bruttoinntekt, som forskriften krever.

Som Hoemsnes påpeker betyr dette at en sykepleier som tjener medianlønnen på 575.000 kroner i året maks får låne 2,67 millioner kroner. Ifølge SSB er gjennomsnittlig rente på nye boliglån i juli i år 1,82 prosent. Det betyr at den single sykepleieren vil ha rentekostnader på 3158 kroner etter skatt.

En bruttoinntekt på 575.000 kroner i året gir 35.000 kroner i måneden etter skatt. Med andre ord har den single sykepleieren vår omtrent 32.000 kroner igjen i måneden etter å ha betalt rentene på det høyeste lånet boliglånsforskriften mener er forsvarlig.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.865
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel to problemer her... for det første så har vel en sykepleier med medianlønn vært i jobb så lenge at de fleste har skaffet seg bolig... og hva får man for 2,67 mill i Oslo? 20 kvm i disse dager?
    Dernest er vel i stor grad prisnivået i de større byene sterkt drevet av "bolighaienes" stadige oppkjøp, ettersom det i praksis ikke er noen innkjøpsbegrensinger for eiendommselskap. Dette gjerlder vel også i stor grad alt som kjøpes og konverteres til "fjottleiligheter" på 15 kvm med en vanvittig husleie.....
    Ikke slik at jeg har noen løsning på disse problemene

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Nå er det vel to problemer her... for det første så har vel en sykepleier med medianlønn vært i jobb så lenge at de fleste har skaffet seg bolig... og hva får man for 2,67 mill i Oslo? 20 kvm i disse dager?
    Dernest er vel i stor grad prisnivået i de større byene sterkt drevet av "bolighaienes" stadige oppkjøp, ettersom det i praksis ikke er noen innkjøpsbegrensinger for eiendommselskap. Dette gjerlder vel også i stor grad alt som kjøpes og konverteres til "fjottleiligheter" på 15 kvm med en vanvittig husleie.....
    Ikke slik at jeg har noen løsning på disse problemene
    Jeg renget på begynnerlønnen for en sykepleier som var 410k i følge internett (det er, så vidt jeg forstår før tillegg). Fortsatt betydelig mer disponibelt etter lånekost enn hva jeg hadde da jeg etablerte meg. Poenget er bare at reglene er en større de facto begrensning enn prisene vs lønnsnivået. Om man ser på kontantstrømmene så er det fullt forsvarlig å låne betydelig mer enn hva som er lov nå, spesielt om det stilles krav til fastrente på hele/deler av lånet i tillegg, da trenger jo ikke banken å regne på en renteøkning på X prosent som de gjør i dag.

Og dette er også en av de aller viktigste grunnene til at boligprisene faktisk stiger så mye. Selv om prisene har steget mye så er det ikke dyrere å bo i boligen om man bare får kjøpt den, og i forhold til disponibel inntekt er det betydelig billigere enn før selv om boligprisene var lavere den gang.

Man må bare få lov til å kjøpe den først.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Fra Nordlys i dag (under betalingsmur):

"Har hus til nær 32 millioner, hytte til 7 millioner og tre fine biler.

Skjeldam innkasserte 14.5 millioner i fjor - de dårligst betalte i Hurtigruten tjener 29 kroner timen"

Og Hurtigruten mottar vel i tillegg støtte....?

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.865
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ At bankene burde gå lengre med utlån til persomer med alminnelig god og fast inntekt er jeg helt enig i.....Nå er bankene stort sett for de som nærmest ikke har behov for lån..... En bekjent av meg drev et lite firma med grei omsetning, men satt litt i knipa her i fjor en gang... Da søknaden om en liten kassakreditt (50.000) ble avslått, spurte han om hvor mye den aktuelle banken hadde tapt p åslikt i de siste fem åra... "Ingenting" var svaret, for bankene tar ikke lenger risiko for småbedrifter eller folk flest.... men titalls millioner er visst greit å tape, når gutteklubben spiller høyt....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    La oss i stedet si at min første bolig istedenfor å koste nesten 4 millioner nå heller hadde fulgt den generelle prisutviklingen i Norge, altså inflasjonen. Den har siden 2004 vært 40%, så nevnte bolig ville da kostet 2.030.000 kroner i dag. Om man nå, på dagens rentenivå, skulle låne 85% av den kjøpesummen, så ville lånekostnaden vært i størrelsesorden 4400 kroner måneden etter skatt, og av dette ville 2900 kroner vært sparing i form av avdrag. I tillegg kommer et par tusenlapper i husleie/fellesutgifter.

Gitt den lønnsutviklingen som har vært i Norge siden 2004 og det rentenivået vi nå har så burde ingen bli spesielt overrasket over den faktiske prisen på nevnte bolig er langt over hva generell prisstigning skulle tilsi. Om den ikke hadde vært det så kunne man bodd innenfor Ring 2 (riktignok med minimal margin) på Oslo Øst for 1500 kroner i kredittkostnad + 2000 i husleie og så kunne man bare lene seg tilbake på balkongen mens inflasjonen spiste opp lånet sakte men sikkert.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Boliger har blitt betydelig dyrere i løpet av mitt liv i hvertfall, på sekstitallet var det mulig å kjøpe seg en sted å bo for en årslønn eller to. I dag må man bla opp betydelig mer. Sekundærboliger har blitt den nye pengemaskinen. Kanskje vi skal gjøre som i Florida? Skatten på en enebolig i Ft. Lauderdale er ca. 30-40.000 NOK pr. År.
    Prisene på hus og leiligheter i sentrale strøk er ikke bra Har akkurat kjøpt en leilighet til guttungen slik at han og forloveden kommer seg inn i boligmarkedet. Ingen sekundærbolig , men en gave til guttungen. Så får han ta ansvar for husleie, fellesgjeld og andre ting. Unge voksne som i dag som ikke har snille foreldre med god økonomi har ikke en sjangs i dagens boligmarked. At en 2 roms koster det 3 dobbelte av hva en enebolig kostet for 50 år siden selv om vi tar hensyn til inntekt er absollutt ikke bra.

Bl.a.
    Det er mange slags varer og tjenester som har gått både opp og ned på prisbarometeret siden 1965. På sekstitallet brukte norske husstander over 30 prosent av inntekten på mat, mens vi i dag bruker drøyt ti prosent.

Men når det gjelder andelen kroner vi bruker på bolig, så er bildet snudd på hodet. I dag bruker vi i snitt over 30 prosent av inntekten på bolig og boligrelaterte utgifter som lys og oppvarming, mens vi i 1965 bare trengte å bruke tolv prosent. Går vi enda lenger tilbake, til 1907, brukte husstander i Kristiania nesten 60 prosent på mat og 17 prosent på å bo.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lenge stusset på dette omkring det at det skal være så dyrt med bolig i Norge. Jeg sammenligner alltid med det andre landet jeg kjenner - Tsjekkia. Gjennomsnittlig bruttolønn der er 35000 pr. mnd. Skatt er mellom 25 og 33%, så man sitter igjen med ca 25000 kr. pr. mnd. Nye leiligheter i nærheten av Praha koster mellom 80 000 og 130 000 kr pr. m2, så for 50 m2 et stykke fra sentrum i Praha må du ut med ca 4-5 millioner. Samtidig koster en relativt standard Skoda Octavia ca 750 000 kr og bensinprisen ligger på 32 kr/l. Et kilo epler koster ca 40 kr.
    Nå blir det jo ikke bedre i Norge av at andre har det verre, men er det virkelig så ille her?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har lenge stusset på dette omkring det at det skal være så dyrt med bolig i Norge. Jeg sammenligner alltid med det andre landet jeg kjenner - Tsjekkia. Gjennomsnittlig bruttolønn der er 35000 pr. mnd. Skatt er mellom 25 og 33%, så man sitter igjen med ca 25000 kr. pr. mnd. Nye leiligheter i nærheten av Praha koster mellom 80 000 og 130 000 kr pr. m2, så for 50 m2 et stykke fra sentrum i Praha må du ut med ca 4-5 millioner. Samtidig koster en relativt standard Skoda Octavia ca 750 000 kr og bensinprisen ligger på 32 kr/l. Et kilo epler koster ca 40 kr.
    Nå blir det jo ikke bedre i Norge av at andre har det verre, men er det virkelig så ille her?
    Høres ut som om det er muligheter for både opprør og revolusjon.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Det rusler og går der nede. Nå kan tallene ha endret seg litt. Gjennomsnittlønnen jeg nevnte er fra i fjor og den kan jo ha steget noe, men det er dyrt for tsjekkere i Praha. Akkurat som det er dyrt for nordmenn i Oslo. Å leie en leilighet på 50 m2 koster fort 14000-17000 i måneden avhengig av hvor sentralt og hvor gammelt det er. Underlig dette med boligbobler. Det skrives om mulig boligboble i Norge (også i internasjonale medier), men hva med andre steder? Det kan kanskje ha noe å gjøre med at det er vanligere å leie enn å eie?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Her er en oversikt. Oslo er nr. 14, men husk på at prisene her er oppgitt i USD så Oslo ligger lavere enn det ville gjort for et år eller to siden grunnet svakere krone som da gjør at man trenger færre USD for å skaffe samme mengde NOK. På samme statistikk ligger Praha for øvrig på 5862 dollar, eller under halvparten av Oslo. Hva som menes med "city centre" er også litt vanskelig å vite og en del byer har også til dels betydelige variasjoner internt.

boligpriser.JPG

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Man må jo se det i forhold til inntektsnivået. I fjor kostet nye leiligheter i Dejvice/Břevnov ca 120 000 CZK pr m2 (i underkant av 50 000 NOK), litt avhengig av hvilken kvalitet man har lagt seg på selvfølgelig. Man finner ting langt over det i pris. Jeg har sett leiligheter på 100 m2 til ca 20 mill i det området. Dejvice/Břevnov er relativt sentralt, men ikke helt i bysentrum. Det er jo det samme der som i Oslo - tomteprisene i sentrale deler av byen er skyhøye. 30 m2 leiligheter i 100 år gamle blokker har en leiepris på ca 10 000 CZK pr. mnd. Hvis du regner det om til NOK er det ikke så ille, men hvis du ser det i forhold til inntektsnivået er det skyhøyt. 17000 kr/mnd for 50 m2 i Strašnice (2 stasjoner fra endeholdeplassen på A-linja).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært fascinerende å følge den økonomiske utviklingen både i Tsjekkia og Baltikum de siste årene. Ting har virkelig skjedd. Folk har en del penger mellom hendene, og "alle" vil helst bo sentralt med høy standard.

Tingen med fast eiendom er at det ikke skapes flere tomter enn hva geografi og reguleringsbestemmelser tillater, så tilbudssiden er ikke veldig tøyelig. Da er det ikke veldig vanskelig å gjette hva som skjer med prisene. Ettertraktede goder med begrenset tilbud går til den som kan og vil betale mest, og prisen blir det noen kan og vil betale. Dette drives ikke av "grådige utbyggere".

Alternativet er et regulert boligmarked i hovedsak basert på utleie, slik vi finner f eks i Göteborg eller Stockholm. Hvis man skal skaffe seg en attraktiv leilighet der som ung voksen er man avhengig av at foreldrene var så fremsynte at de skrev deg inn i køen hos bostadsbolagene ved fødselen. Ellers får man betale det de få frie objektene koster.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Og i Stockholm er/var det temmelig vanlig å betale noen hundre tusener under bordet for å overta en attraktiv regulert leiekontrakt istedenfor at den går til nestemann i køen som er hva reglene sier skal skje.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller varianter av hel eller delvis fremleie - men sett for guds skyld ikke navnet på postkassen!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.857
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ville selvsagt hjelpe å gjøre noe med tilflyttingen til Osloområdet. Og da er det ikke bare på boligprisene man ville spare penger.

Jeg er jo fortsatt av den troen at det er mulig. Men så lenge alt styringsverk og statsbyråkrati sentreres der, flytter selvsagt bedriftenes hovedkontor etter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Det har vært fascinerende å følge den økonomiske utviklingen både i Tsjekkia og Baltikum de siste årene. Ting har virkelig skjedd. Folk har en del penger mellom hendene, og "alle" vil helst bo sentralt med høy standard.

Tingen med fast eiendom er at det ikke skapes flere tomter enn hva geografi og reguleringsbestemmelser tillater, så tilbudssiden er ikke veldig tøyelig. Da er det ikke veldig vanskelig å gjette hva som skjer med prisene. Ettertraktede goder med begrenset tilbud går til den som kan og vil betale mest, og prisen blir det noen kan og vil betale. Dette drives ikke av "grådige utbyggere".

Alternativet er et regulert boligmarked i hovedsak basert på utleie, slik vi finner f eks i Göteborg eller Stockholm. Hvis man skal skaffe seg en attraktiv leilighet der som ung voksen er man avhengig av at foreldrene var så fremsynte at de skrev deg inn i køen hos bostadsbolagene ved fødselen. Ellers får man betale det de få frie objektene koster.
    Ja. Leiemarkedet i Tsjekkia var lenge regulert, men det mykes opp. De som leide en leilighet med regulert leie får beholde den leien, men nye som kommer inn må betale markedspris. De som hadde regulert leie faller nå etter hvert fra, så det er markedspris som gjelder. Og den er høy.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lenge stusset på dette omkring det at det skal være så dyrt med bolig i Norge. ?
    Det er vel mer interessant å sammenligne med hva det kostet her i landet før. Altså før vi ble "rike".
    Mine foreldres generasjon kunne bygges seg store eneboliger på vanlig lønn; dette var folk uten utdannelse utover folkeskolen. På èn inntekt. Alle mine foreldres venner i oppveksten min hadde store eneboliger. Ingen av dem hadde høy lønn......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme hos meg, men det var ikke på beste Frogner, for å si det slik. Hvor var dette?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Hva var en stor enebolig på den tiden? Også andre byggtekniske krav om mye ble gjort på dugnad.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.865
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Husbankens arealgrense var 99kvm..... om du bygde med feks kjellerleilighet eller generasjonsbolig fikk du tilleggsareal, men jeg husker ikke hvor mye dette utgjorde... Dette var reglene fram til litt utpå 90-tallet, da regelene ble endret...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Det er vel mer interessant å sammenligne med hva det kostet her i landet før. Altså før vi ble "rike".
    Mine foreldres generasjon kunne bygges seg store eneboliger på vanlig lønn; dette var folk uten utdannelse utover folkeskolen. På èn inntekt. Alle mine foreldres venner i oppveksten min hadde store eneboliger. Ingen av dem hadde høy lønn......
    Enig i det, men jeg reagerer bare litt på at man sier at det er så ille her. Problemet i Norge er jo først og fremst mulighetene til å få lån og ikke prisene i seg selv. Et problem selvfølgelig i sentrale Oslo, men ellers? Så lenge man ikke absolutt må bo midt i sentrum i en av de store byene er vel ikke prisene så fryktelige?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    191 m2 velholdt enebolig, 3,3 dekar tomt, panoramautsikt over Rondane - to mill. Tilsvarende for 1,5 mill hvis man greier seg uten postkortmotivet.

Ellers er det mye å finne under millionen for den fingerferdige:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg var innom Rjukan i sommer. Der er det angivelig noen av de laveste eiendomsprisene i landet. En toroms på ca 50 kvadrat som basert på bildene så ut til å være i grei stand kostet ca 500.000 kroner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Hvis du jobber i Oslo er vel Folldal og Rjukan lite attraktivt, vil jeg tro ;)
    Men det illustrerer jo poenget - det er mye å tjene for folk å flytte ut fra Oslo (og dermed kan jo kanskje bedriftene som ikke absolutt må ligge i Oslo også flytte ut?)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på hvor lenge man blir sittende i karantene med hjemmekontor.

C

cruiser

Gjest
    Hvilke byråkratiske tjenester er det bedriftene benytter seg av som krever personlig oppmøte i hovedstaden, og hvor ofte benyttes disse?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn