Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Hvis man er delvis ufør så stiller man jo ikke likt som alle andre, det er et ganske vesentlig poeng. Selv om man har kompetanse og erfaring. Men man skal allikevel få dårligere timebetalt? Merkelig at noen ikke skjønner hvor urettferdig det virker.
    Hvorfor gjør man ikke det? hvis man har gradert uføretrygd på f.eks 50% så står man helt fritt til å søke en 50% stilling på like vilkår med de som ikke har gradert uføretrygd.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvis man er delvis ufør så stiller man jo ikke likt som alle andre, det er et ganske vesentlig poeng. Selv om man har kompetanse og erfaring. Men man skal allikevel få dårligere timebetalt? Merkelig at noen ikke skjønner hvor urettferdig det virker.
    Ikke ha noen illusjoner om at Morbid evner å sette seg inn i folks situasjon når det kommer til NAV, trygd og sykdom.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Som sagt, i eksempelet jeg forteller om er vel ikke kostnadene så veldig store, tvertimot er det snakk om gratis arbeidskraft mot et minimum av opplæring.
    Jeg snakker om hvor utbredt det problemet er, det er helt sikkert noen aktører som opererer slik. De aller fleste bedrifter profiterer på stabil arbeidskraft.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor gjør man ikke det? hvis man har gradert uføretrygd på f.eks 50% så står man helt fritt til å søke en 50% stilling på like vilkår med de som ikke har gradert uføretrygd.
    Fordi man er mindre attraktiv som arbeidssøker når man har nedsatt arbeidskapasitet. Mange deltidsstillinger er basert på en lav stillingsbrøk, og at man skal kunne "tilkalles ved behov" f.eks.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Ikke ha noen illusjoner om at Morbid evner å sette seg inn i folks situasjon når det kommer til NAV, trygd og sykdom.
    Det kan du jo hevde, men dette er altså en positiv støtteordning for å hjelpe de som har havnet utenfor tilbake i arbeidslivet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Det kan du jo hevde, men dette er altså en positiv støtteordning for å hjelpe de som har havnet utenfor tilbake i arbeidslivet.
    Det hadde vært postivt og styrkende for selvfølelsen til de det gjelder hvis de fikk lik lønn for likt arbeid.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Fordi man er mindre attraktiv som arbeidssøker når man har nedsatt arbeidskapasitet. Mange deltidsstillinger er basert på en lav stillingsbrøk, og at man skal kunne "tilkalles ved behov" f.eks.
    Og det er hele poenget med ordningen, hjelpe de som av ulike grunner er mindre attraktive på arbeidsmarkedet. Dette er et frivillig tilbud hvor arbeidsgiver blir kompensert for å ta inn de som er mindre attraktive.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Det hadde vært postivt og styrkende for selvfølelsen til de det gjelder hvis de fikk lik lønn for likt arbeid.
    Jeg jobber som ingeniør i et team på 5 hvor vi alle gjør "likt" arbeid men vi har alle individuell lønn og lønnes ganske forskjellig. Dette gamle LO slagordet har gått ut på dato

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Dersom man har normal produktivitet i arbeidslivet så er man vel neppe heller ikke helt eller delvis ufør? Det er en avgrunn mellom en arbeidstaker som mener at de kan yte normalt når de selv føler seg pigge nok til det og en arbeidsgiver som aldri helt kan vite når arbeidstaker faktisk føler seg pigg nok til det og må planlegge og ha backup deretter.

I den offentlige debatten så fokuseres det stort sett på hvordan dette ser ut for arbeidstakerens side og ikke så mye hvordan arbeidsgiver ser på det hele. Du kan jo selv prøve å se for deg at du f.eks hadde vaskehjelp hjemme, der kan du være arbeidsgiver under den ordningen som er etablert. Du har noen som kanskje dukker opp, med mindre en eller annen helsesituasjon tilsier at vedkommende plutselig ikke kan komme som avtalt. Vedkommende skal ha sykepenger så du må fortsatt betale i inntil 14 dager, selv om du ikke får utført noen vasking som var hva du faktisk ansatte vedkommende for å gjøre. Jeg vedder ganske mye på at de aller, aller fleste - deg inkludert - ville sett seg om etter en annen person ganske fort, også de som liker å sette seg på den høyeste hesten og mene at arbeidsgivere må gjøre alt mulig for å legge til rette.

Jeg hadde inntil for et par år siden en polsk dame som vasket hjemme hos oss. I løpet av de 2-3 årene hun var "ansatt" hos meg så var det en enkelt uke der jobben ikke ble utført. Normalt var søsteren fast supervikar i periodene hun reiste hjem til Polen eller noe annet dukket opp, men en enkelt gang så skar det seg. Jeg betalte da likevel den avtalte betalingen siden det var min plikt i inntil to uker. Da hun kom tilbake uken etterpå sa hun at jeg var den eneste av "arbeidsgiverene" som faktisk hadde betalt henne selv om ingen jobb var utført.

Hvor sugen ville du vært på å innimellom betale la oss si en tusenlapp i uken for ingen verdens ting?

• Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Og det er hele poenget med ordningen, hjelpe de som av ulike grunner er mindre attraktive på arbeidsmarkedet. Dette er et frivillig tilbud hvor arbeidsgiver blir kompensert for å ta inn de som er mindre attraktive.
    Jeg forstår intensjonen. Jeg er bare ikke enig i virkemidlene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Jeg jobber som ingeniør i et team på 5 hvor vi alle gjør "likt" arbeid men vi har alle individuell lønn og lønnes ganske forskjellig. Dette gamle LO slagordet har gått ut på dato
    Det har ikke nødvendigvis gått ut på dato bare fordi det ikke passer akkurat ditt syn på hvordan ting burde være.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vil helst ikke begi meg ut på personkarakteristikker, men registrerer bare at det er en viss avstand mellom synspunktene våre.
    Morbid mener seriøst at noen på trygd skal umulig tjene tilsvarende som en som sitter i en sosial dumpet bransje.
    Det skal lønne seg å jobbe nemlig.

Som om den på trygd ikke ville ha valgt jobb om ikke helsa var skral.

Fyren eier ikke empati. Så gi deg først som sist.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Dette handler i mine øyne om rettferdighet og empati.
    Hvordan skal ordningen fungere i praksis da? hvis man er på uføretrygd og inne i en bedrift på en eller annen kompensasjonsordning og kanskje ikke klarer å jobbe/yte 100% det man har i rest i kortere eller lengre perioder. Skal man da bli kompensert som en normal arbeidstaker? Og er det rettferdig at man da får mer utbetalt av staten enn de som er ufør og ikke kan jobbe?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan skal ordningen fungere i praksis da? hvis man er uføretrygd 50% og inne i en bedrift på en eller annen kompensasjonsordning og kanskje ikke klarer å jobbe/yte 100% de 50% man har i rest i kortere eller lengre perioder. Skal man da bli kompensert som en normal arbeidstaker? Og er det rettferdig at man da får mer utbetalt av staten enn de som er ufør 100%?
    Tror du alle som er vanlige arbeidstagere yter 100% hver eneste dag, hele uka? Skal de også få justert lønna etter ytelse?

Men vi trenger ikke diskutere noe vi ikke blir enige om uansett. Jeg mener at man burde få lik lønn selv om man er gradert ufør. Det mener ikke du. Case closed.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Morbid mener seriøst at noen på trygd skal umulig tjene tilsvarende som en som sitter i en sosial dumpet bransje.
    Det skal lønne seg å jobbe nemlig.

Som om den på trygd ikke ville ha valgt jobb om ikke helsa var skral.

Fyren eier ikke empati. Så gi deg først som sist.
    Det er tydeligvis delte meninger om det her, men for meg er det bare innlysende at man skal ha krav på samme lønn som andre, når man gjør en lik jobb.

Selvsagt vil de aller fleste heller jobbe enn å gå på trygd.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Hvem skal betale denne like lønna da, arbeidsgiver eller nav?
    Ellers er det jo slik i veldig mange bedrifter at de som yter 100% jevnt tjener mer i samme stilling enn de som cruiser igjennom på 80% marsjfart å får jobben gjort såvidt, uten å tilføre særlig til team, arbeidsmiljø etc.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.517
    Torget vurderinger
    2
    STOP THE PRESSES! BREAKING NEWS!!!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kompenseres med et par skiver Coop Änglamark rødbete oppå. Kjempegodt, bare prøv!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøv, bambi. :)
    Min mor gror ikke rødbeter, og jeg har visne fingre.

Men tilbake til boksen som har gjort oss til store og sterke nordmenn. Det er vel ikke overraskende at moderne matprossesering er full av fanteri?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Altfor søte for min smak. Handler mine på innvandrersjappa nede i veien, men kan ikke lese etiketten. Samme gjelder sylteagurker.
    Nora sine er for søte? Jeg liker dem sånn, og særlig sylteagurker. Enten 'søt type' fra Nora, eller American Dill Pickles fra Meny på cheezeburgeren. Har faktisk ikke tenkt på å handle det på innvandrerbutikker. Men fant erstatning for Mirin der, siden det ikke var å oppdrive noe sted når jeg skulle lage Teriyakisaus.

#koffeinkickmunndiare

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er rent generelt ikke noe glad i mat som er særlig søt og ville aldri finne på å blande inn druer når jeg spiser ost f.eks. Helt ødeleggende. Sylteagurker skal være ganske sure og helst ha et lite kick, mens rødbeter i alle fall skal være mindre søte enn de fra Paris, via Nora.

Men det er nå meg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Spørs jo hva man mener med 'søt'. Ananas passer jo f.eks. perfekt på pizza sammen med en godt krydret og fet pepperonipølse. På samme måte syns jeg søt sylteagurk passer på en burger sammen med f.eks. løk og cheddar. Sur agurk er jeg ikke så veldig glad i. Men som du sier, hver sin smak. :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.388
    Torget vurderinger
    4
    Rødt har en ganske aparte oppfatning av hva som tjener Norges interesser.

Jeg antar de ikke har et budsjettforslag for det de kaller et sterkt og uavhengig forsvar.

Rødt forsvarspolitikk.PNG

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Å være mot NATO-medlemskap er neppe en politisk vinneroppskrift i disse dager...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å være mot NATO-medlemskap er neppe en politisk vinneroppskrift i disse dager...
    Det er mye som ikke burde være det. Anti-NATO, anti-EU. anti-olje, anti-gass, anti demokrati, anti vesten, anti-USA osv... men likevel så tviholder mange på de røde.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Åpenbart omgir du deg med med mange gastonomiske avvikere. Jeg vil helst ikke forestille meg hvilke andre følger dette kan ha fått, utover de avskyelige kunnskapene jeg allerede sitter på.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.286
    Sted
    Oslo
    Vææærste pizzaen jeg har fått ever, var i Italia og med ansjos!
    Glemmer den aldri.
    Ikke at det er skryt til Grandis, men den er tross alt både spiselig og forglemmelig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Smurfeland
    Åpenbart omgir du deg med med mange gastonomiske avvikere. Jeg vil helst ikke forestille meg hvilke andre følger dette kan ha fått, utover de avskyelige kunnskapene jeg allerede sitter på.
    Tja. Hva om jeg sier at vedkommende er svensk, og en eks-svigerinne? Dette er jo ikke noe jeg kan lastes for. Men at jeg har blitt preget av det er vel hevet over enhver tvil.

P.S. Sier fra hvis jeg kommer på mer avskyelig kunnskap å traumatisere deg med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn