Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at de har grei nok utdannelse, men når de kommer ut i "praksisperioder" lærer de unoter fra "de gamle" som skal vise dem hvordan yrket skal utføres i praksis. Det er da de blir "ødelagt"!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Etter noen år med korona og media så er denne ganske så god:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Finn fem feil!

Den gravemaskinen er kliss ny og har ikke gravd en millimeter ennå! Den er alt for ren!

Hvis hun virkelig er gravemaskinsjåfør ville hun hatt et egnet antrekk! Det hun har på seg er ikke gravemakinførerantrekk!

Jeg mistenker at hun aldri har kjørt en anleggsmaskin. Hadde hun hatt en far med anleggsfirma ville det kunne vært en liten mulighet for at hun hadde lært å kjøre slik doninger, men en doktordatter med merkantil utdannelse? Tror ikke det!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Julie har både maskinførerbevis og egnet kjeledress.
    1645032584863.jpeg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Fire -4- dager for å få maskinførerbevis???? Det var ikke det som var kravet da vi drev omskolering av våre assistenter.

Men hun hadde vel aldri ambisjoner om noe annet enn å ha et diplom hengende på veggen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke så mye mer enn det som står der, så jeg vet ikke eksakt hvilket bevis hun har. I hennes rolle er det kanskje tilstrekkelig med noen dager som «lærling for lærlingene» for å lære det hun behøver å vite. Hennes jobb er å være bulldozer, ikke å kjøre ulike typer bulldozer. Men i tråden «hva har gått galt i Norge» vil jeg påstå at Julie B ikke er en av de tingene som har gått galt. Den jenta der er ganske tøff.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Oslo
    Tips til TV-norge, eller en annen av de seriøse TV kanalene:
    Gravemaskinens mester... Lothepus mot Julie B

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.055
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Petter Philgård er vel en bedre «motstander»

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.551
    Vet ikke så mye mer enn det som står der, så jeg vet ikke eksakt hvilket bevis hun har. I hennes rolle er det kanskje tilstrekkelig med noen dager som «lærling for lærlingene» for å lære det hun behøver å vite. Hennes jobb er å være bulldozer, ikke å kjøre ulike typer bulldozer. Men i tråden «hva har gått galt i Norge» vil jeg påstå at Julie B ikke er en av de tingene som har gått galt. Den jenta der er ganske tøff.
    Ja, men saken det egentlig dreier seg om har vel vært nevnt i denne tråden.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.551
    NRK tok i Kringkastingsrådet torsdag selvkritikk for hvordan de framstilte CV-ene i sentralbanksjefen på Dagsrevyen i januar.

Det kom fram da det nye Kringkastingsrådet hadde sitt første møte torsdag, skriver Kampanje.

NRK fikk mange sure reaksjoner etter at de i Dagsrevyen 11. januar viste en skriftlig framstilling av CV-ene til Jens Stoltenberg og Ida Wolden Bache, som da begge var toppkandidater til stillingen som sentralbanksjef.

Vi burde møtt opp alle mann med hver vår lastebil og kjørt i lang lang rekke opp til Majorstua for å vise hva vi synes om denslags.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Jimmern,

Jeg har ikke lastebil! Men NRK følger vel kun i gamle spor som ARK? Er det noe å ta på vei over det da? AP sier jo fortsatt at de er et feministisk parti eller? Og Jensemann er da fortsatt feminist, selv om han jekker ut en bedre kvalifisert kvinne?

Nei på tide at disse sufragettene lærer seg sin plass!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nrk avslørte seg selv litt der. Forsåvidt greit det også.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Dum og deilig er vel fortsatt en vinnerkombo?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denne type dimwits har det nå aldri vært noen mangel på, så jeg tror ikke det er dem som utgjør en trussel. AntiVaxxere, QAnon'ere og denslags derimot....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.441
    Torget vurderinger
    2
    Språket er ute på vidåtta, må vite.

Det skrives om valgfrihet i bokmål i dagens VG. Det skrives godt.

Først en bokmålsprøve (alt er innenfor godkjent norm):

Hilde hadde fått fine høyvassbukser og raudhvite sko med blåe lisser til syvårsdagen. Skoa var enda for store, og på veg til kirken sklidde hun og vrikket foten mens hun leiket i graset. Pika døyvde smerten og grinte ikke.

Hun hinket inn på en kafe. En mann som satt med et glass vatn og løyste kryssord, hadde sett hendingen utspille seg for åpen sene og var allerede på benene. Saka frembøy ikke store problemer, og jenten kvikna til etter et glass mjølk.

Mens Hilde drakk mjølken og mannen sitt vatn, pratet de om laust og fast. Mannen – han hette Per – arbeidde som fast tilsatt i lokalavisen på øyen. Pika sa at hun var glad i å skrive, og hun undret seg på om mannen skrev med den samme handen som hun: «Skriver også du med høyren?» Nei, Per skrev med venstren. Slik gikk pratet. Nå var han på vei til mora si; han hadde ikke vitjet henne på ei ukes tid. Kvilehjemmet der mora hans budde, lå i nærheta.

Da utbrøyt Hilde forbløffet: «Veit du hva – der jobber mi mor! Skal vi ta følge?» Hun skyndet seg å legge til: «Kanskje dere kan bli kjærester, for mi mor er pen, og du er en skikkelig fløytepus!»

Mannen stussa: «Jeg trudde du skulle til kirken?» (Fornøgd hadde han merket seg at truen til Hilde var sterk.) Nei, mente pika, kjærligheta kunne ikke vente! Uvissheta til Per var der enda: «Hva med din eigen far?» Hilde ristet på huet: «Min far er daud. Jeg har savnet han sia han døde, og jeg tenker på han heile tiden, men jeg unner mi mor en ny kjæreste og meg sjøl en ny far.»

Mora til Per var like gammal som den nye tellemåten, og det viste seg at Kari, mora til jenten, var den sjukesøsteren som vanligvis pleia henne. Han gav pika rett i at Kari var pen. Hugskottene likefrem strømte inn. Hva om jeg bydde henne ut – i høgden sier hun jo bare nei?

Allerede ved soleglad blei de kjærester. Snart giftet de seg, og Hilde sto stolt på kirkegolvet ved sida av brudeparet. I denne stunda minte hun sin far. Hun hadde vært hans øyestein.

Men fra himmelkvelven titta faren ned på dattera si og på konen sin – og var stolt, han au. For slik er det med hopehavene: De kan vedvare sjøl om en er i himmelen, og de kan oppstå når ei lita pike vrikker foten.

Finn Iunker kommenterer her:https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6QExB/si-det-paa-riksmaal?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder meg framleis til riksmål...
    Er innrømme og vedgå synonyme?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Synonymt med vepsebol er norsk språkdebatt. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Det er underholdende!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.754
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neida... det var en bevegelse i gang på 60-tallet om å slå sammen bokmål og nynorsk... men både Mållaget og Riksmaalsforbundet fikk dobbelsidig språkinfarkt....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jo da, men det hørtes mye morsommere ut.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neida... det var en bevegelse i gang på 60-tallet om å slå sammen bokmål og nynorsk... men både Mållaget og Riksmaalsforbundet fikk dobbelsidig språkinfarkt....
    Jeg hadde en lærer på barneskolen som var opptatt av samnorsk og prøvde å pode inn dette i sarte barnesinn. Foreldrene våre var ikke særlig begeistret for det og øvde press på skolen slik at vi fikk bokmål igjen. Takk og pris.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel en lengre historie enn som så, med 1917- og 1938-reformen, læreboknormalen som bare tillot de mest «radikale» formene i skolens lærebøker, etc. Formålsparagrafen for Språkrådet var lenge å gjete normen i retning et fusjonert samnorsk. Det var basert på en sosialistisk, sosialdemokratisk og nasjonalsosialistisk tanke om å standardisere språket på arbeiderklassens talespråk. Lærebøker med den radikale 1938-normen begynte å komme ut under krigen og fikk noen ubehagelige assosiasjoner til andre ting som foregikk på den tiden. AP ga opp midt på 60-tallet, og det hele ble offisielt avblåst i 2002 med å droppe Språkrådets målsetting om å «støtte opp om utviklingstendenser som på lengre sikt fører målformene nærmere sammen». Nå er det bare oppryddingen av teoretiserte ordformer som står igjen. (Beiken, anyone?)

Det viktigste samnorskrørsla oppnådde var nok å ødelegge nynorsken ved å demolere Ivar Aasens omhyggelig (re)konstruerte grammatikk og bøyningsformer. Det som står igjen er like overflødig som de ubrukte samnorskformene i bokmålsordboka.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.754
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Historien er riktig nok, den, og kampen mellom Riksmaalsforbundet og Noregs Mållag er både lang og gammel. Det er vel også riktig som språkforskerne hevder, at språk er i kontinuerlig utvikling, men det betyr vel ikke at alle mer eller mindre idiotiske påfunn bare skal godtaes automatisk.... skjylling og skjeden er vel gode eksempler på dette. Eksemplet som ble brukt her litt tidigere er jo en stilstudie i språklig galskap, - et vanvittig kaudervelsk av alle skriftlige og muntlige måformer..
    Litt av problemet med norsk er at så mange, også i offisielle kretser, i fullt alvor innbiller seg at østlandsdialekt(-er) er det som er korrekt bokmål, mens også dette i realiteten er nettopp det - norske dialekter på lik linje med alle de andre. Det er et uomtvistelig faktum at de langt fleste norske taledialekter er mye nærmere et slags normalisert nynorsk enn rent bokmål. Rundt 1970 var det også aksept for at det språkområdet som lå nærmest opp til normalisert bokmål/riksmål var Øst-Finnmark. Så har i nyere tid hatt andre tilnærminger, som feks at unger skulle lære seg å skrive på lokal dialekt først, som en påstått enklere tilnærming mot en overgang til normalisert skriftspråk. Ungene mine ble bl.a. utsatt for dette fjotteriet på slutten av 80 og 90-tallet, med resultat at å hjelpe til med lekser slett ikke alltid var like enkelt.
    Det har ofte blitt påstått at norsk er et fattig språk, med tjukkelsen på ordboka som et slags mål på dette, sammenlignet med feks engelske dictionaries. Sistnevnte inneholder haugevis med rene dialektord, og dersom vi hadde fulgt samme politikk i Norge, ville vi uten tvil sett at norsk er et minst like rikt språk som feks engelsk. Selv er jeg sterkt tilhenger av et slags normalisert norsk, hvor også låneord stort sett skal beholde sin opprinnelige skriveform... jeg får tilnærmet fnatt av å se ord som beiken. sørvis, pøbb osv.... :cool:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo riktig, men de fleste andre land har standardisert skrift- og talenormen på noe som tilsvarer høyt utdannedes praksis i hovedstadsområdet. Den svenske normen er hverken gutniska eller älvdalska, og jeg tror ikke det vil være veldig aktuelt å ta inn det i normen heller. De har en relativt tykk ordbok allerede.
    Följande kategorier av ord medtas i regel inte i SAOB:
    • personnamn
    • ortnamn
    • renodlade facktermer
    • dialektord
    • främmande ord som saknar svensk böjning

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.441
    Torget vurderinger
    2
    André Bjerke oppsummerte språkstriden kort og tørt:

Det kan én være to om.

Det var kommet innspill om at 'man' skulle ersattes med én.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Oslo
    Historien er riktig nok, den, og kampen mellom Riksmaalsforbundet og Noregs Mållag er både lang og gammel. Det er vel også riktig som språkforskerne hevder, at språk er i kontinuerlig utvikling, men det betyr vel ikke at alle mer eller mindre idiotiske påfunn bare skal godtaes automatisk.... skjylling og skjeden er vel gode eksempler på dette. Eksemplet som ble brukt her litt tidigere er jo en stilstudie i språklig galskap, - et vanvittig kaudervelsk av alle skriftlige og muntlige måformer..
    Litt av problemet med norsk er at så mange, også i offisielle kretser, i fullt alvor innbiller seg at østlandsdialekt(-er) er det som er korrekt bokmål, mens også dette i realiteten er nettopp det - norske dialekter på lik linje med alle de andre. Det er et uomtvistelig faktum at de langt fleste norske taledialekter er mye nærmere et slags normalisert nynorsk enn rent bokmål. Rundt 1970 var det også aksept for at det språkområdet som lå nærmest opp til normalisert bokmål/riksmål var Øst-Finnmark. Så har i nyere tid hatt andre tilnærminger, som feks at unger skulle lære seg å skrive på lokal dialekt først, som en påstått enklere tilnærming mot en overgang til normalisert skriftspråk. Ungene mine ble bl.a. utsatt for dette fjotteriet på slutten av 80 og 90-tallet, med resultat at å hjelpe til med lekser slett ikke alltid var like enkelt.
    Det har ofte blitt påstått at norsk er et fattig språk, med tjukkelsen på ordboka som et slags mål på dette, sammenlignet med feks engelske dictionaries. Sistnevnte inneholder haugevis med rene dialektord, og dersom vi hadde fulgt samme politikk i Norge, ville vi uten tvil sett at norsk er et minst like rikt språk som feks engelsk. Selv er jeg sterkt tilhenger av et slags normalisert norsk, hvor også låneord stort sett skal beholde sin opprinnelige skriveform... jeg får tilnærmet fnatt av å se ord som beiken. sørvis, pøbb osv.... :cool:
    Og ord som:
    byrå, sjåfør, eksos, listen kan gjøres lengre.
    Nei, skriv bureau, chauffeur, exhaust også videre, da blir rettskriving lett da.

Pub er forresten den engelske forkortelsen for public house, på norsk offentlig hus.
    Vi kunne jo bruke forkortelsen off, det er jo det noen og enhver blir etter et lengre opphold.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.754
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De aller fleste språk er fulle av import og låne ord, som er innarbeidet over svært lang tid. Dansk riksmål var offisielt norsk språk i noen hundre år, uten at vi går tilbake dit, - men vi kan jo gjøre som islendingene, og lage nye ord for å erstatte importord... i den grad vi faktisk ikke har egen ord allerede... skjenkestove istedet for pub, røykeflesk istedet for bacon.... osv...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Oslo
    André Bjerke oppsummerte språkstriden kort og tørt:

Det kan én være to om.

Det var kommet innspill om at 'man' skulle ersattes med én.
    Den er jo like bra som Syse's:
    Nå må vi henge sammen, ellers blir vi hengt hver for oss.
    Ser jo ut som Støre og Vedum kjører det prinsippet!

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.407
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det Hadia som er involvert i det som fremstår som dokumentfalsk for å unngå skatt på pendlerbolig.
    Hadias hybeltriksing

Stortinget bør få status som en del av kriminalomsorgen.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.441
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det Hadia som er involvert i det som fremstår som dokumentfalsk for å unngå skatt på pendlerbolig.
    Hadias hybeltriksing

Stortinget bør få status som en del av kriminalomsorgen.
    Det må nærmest ha vært rutine for nye stortingsrepresentanter under første snakk i kantinen: "Du, vet du at du kan få en gratis pendlerbolig i Oslo om du ..."

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.407
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har jeg vært for hard mot Hadia? Ser at hun gjentar: Eg var 23 år og student!

Ok, da er vel alt i orden. Den kriminelle lavalder for folk flest er 15 år. Da må den rimeligvis være minst 30 år for stortingsrepresentanter. Har de studert jus, må den naturligvis settes enda høyere. 40 år, kanskje?

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Ikke verst å ha lært hvordan man snyter på skatten allerede i en alder av 23. Da jeg var 23 spiste jeg spaghetti med ketchup hver dag den siste uka før ny stipendutbetaling, og visste knapt hva ordet skattefradrag betydde.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ved fylte 23 kunne du jo ha vært medlem av en politisk barne > ungdoms > voksenorganisasjon i minst 15 år, så at du ikke hadde lært å utnytte systemet til det fulle må vel sies å være din egen feil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn