Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Ja, nei, det er nok billigere å sette en ungdoms liv på vent i et år?
    Nå "koster" det nok mere for ungdommen, men når det gjelder dette så er det ikke hans utgifter som vektlegges!
    De som bestemmer ser nok kun ganske så snevert på eget budsjett. Selv de totale "samfunnsostnadene" er uinteressante for dem.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    en lov som ikke kan håndheves er ingen lov en trenger å bry seg om; det er en lov uten konsekvenser for noen. det er en lov som dermed heller ikke forplikter, siden den ikke har noen sanksjoner.

(jeg holder moralske lover aka kant utenfor. mens locke er helt klar på at en lov som ikke kan håndheves er et ingenting.)
    En slik lov er faktisk verre enn ingenting. Den bidrar til at ned den allmenne respekten for lovverket brytes ned!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En lov trenger ikke være feil fordi den er uhåndterlig eller umulig å håndheve.
    Men synes du faktisk det innlegget jeg postet bildet av er en hatfull ytring?

Jeg må innrømme at jeg flirer litt og får litt "satire" følelse. Og kanskje enda viktige - det er ingen som er nevnt med navn - det er generelt om en gruppe. Jeg synes helt klart dette er en lovlig ytring.

Når man ser hva MDG Lan, Kadra Yusuf eller Eskild Pedersen har fått av direkte kommentarer om seg selv, så synes jeg dette virker helt på bærtur. Omtrent som når en fyr som har kopiert 6 CD plater blir dømt for piratvirksomhet.

S

Syncrolux

Gjest
    Innlegget du viste til var vel et type leserinnlegg i en avis, og dermed en slags politisk ytring? I en slik sammenheng synes jeg det er veldig langt over streken. Hadde det dog vært brukt som ren satire hadde situasjonen vært litt annerledes. Det bør være et skille mellom humor og seriøs samfunnsdebatt. Det blir litt som om man skulle dratt en grovis på talerstolen i Stortinget. Helt feil forum og sammenheng å gjøre det i.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.977
    Det var en Facebook kommentar, til en artikkel....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns ikke det var så grovt, sikkert mye sannhet i det også.
    Får håpe samene fikk erstatning for tort og svie

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Innlegget du viste til var vel et type leserinnlegg i en avis, og dermed en slags politisk ytring? I en slik sammenheng synes jeg det er veldig langt over streken. Hadde det dog vært brukt som ren satire hadde situasjonen vært litt annerledes. Det bør være et skille mellom humor og seriøs samfunnsdebatt. Det blir litt som om man skulle dratt en grovis på talerstolen i Stortinget. Helt feil forum og sammenheng å gjøre det i.
    Jeg synes ikke den er ille i det hele tatt, og det er altså ikke ulovlig å fortelle en grovis i Stortinget.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der er vi ved et vesentlig problem i mange slike diskusjoner..."Sikkert mye sannhet i det også.."
    Samehetsen, - særlig i nord, er et alvorlig problem som definitivt bør taes med rota, - og vel fortjent både dom og bot. Mye av slik hets mot forskjellige grupper baserer seg på fordommer og manglende kunnskap og faktiske forhold, som slett ikke skal brukes som unnskyldning for slik oppførsel. Prøv å omforme utsagnet slik at det dekker enkelte innvandrergrupper, uføretrygdede... er det fortsatt innafor?
    Mange mener mye rart om folk og forhold man har lite kunnskap om, og slikt møl har en fantastisk tendens til å utbre seg i dagens SM tider. Jeg har sikkert noen fordommer innerst inne jeg også, - men det gir meg ingen rett til å vrenge ut mine mørkeste tanker og sterkt forvrengte teorier uten samtidig å måtte stå til ansvar for de.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg synes ikke den er ille i det hele tatt, og det er altså ikke ulovlig å fortelle en grovis i Stortinget.
    Politisk arena - stortinget.no

Debattformen i Stortinget er formell. All tale skal gå via presidenten. Representantene begynner derfor sine spørsmål og innlegg med tiltaleformen «President», «Ærede President» eller «Herr President». Det er ikke lov til å bruke «uparlamentariske» ord og uttrykk, for eksempel skjellsord, og det er heller ikke lov til å gi støyende uttrykk for misnøye eller bifall.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.553
    Jeg syns ikke det var så grovt, sikkert mye sannhet i det også.
    Får håpe samene fikk erstatning for tort og svie
    «Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
    og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer deg selv!
    Jeg roper med siste pust av min stemme

Du har ikke lov å gå der og glemme!»

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der er vi ved et vesentlig problem i mange slike diskusjoner..."Sikkert mye sannhet i det også.."
    Samehetsen, - særlig i nord, er et alvorlig problem som definitivt bør taes med rota, - og vel fortjent både dom og bot. Mye av slik hets mot forskjellige grupper baserer seg på fordommer og manglende kunnskap og faktiske forhold, som slett ikke skal brukes som unnskyldning for slik oppførsel. Prøv å omforme utsagnet slik at det dekker enkelte innvandrergrupper, uføretrygdede... er det fortsatt innafor?
    Mange mener mye rart om folk og forhold man har lite kunnskap om, og slikt møl har en fantastisk tendens til å utbre seg i dagens SM tider. Jeg har sikkert noen fordommer innerst inne jeg også, - men det gir meg ingen rett til å vrenge ut mine mørkeste tanker og sterkt forvrengte teorier uten samtidig å måtte stå til ansvar for de.
    Ja, jeg synes en slik generell "rant" bør være innafor lovverket både om den gjaldt uføre, innvandrere, bønder, lærere eller FRPere.
    Jeg synes vel ikke dette er spesielt mørke tanker heller i forhold til hva som finnes der ute.

Så er det greit å huske på at det at jeg mener dette skal være innefor hva som er en lovlig ytring - så betyr ikke det at jeg synes det er et flott bidrag til debtatten - men det må altså være litt avstandmellom det som er fint og flott og det som er forbudt ved lov.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.553
    Det er jo to forskjellig ting, dåp blir bestemt av foreldrene, mens kjønn skal barnet læret at de skal bestemme selv i en alder der de ikke er i stand til det.
    Hva skjedde med å la barn være barn?
    Dette stemmer dog ikke.
    Barn bestemmer ikke sitt eget kjønn, og det regner jeg med at du vet. At man stiller spøsmålet til barn om de føler seg mest som jente eller gutt, kan neppe skade, det er ikke akkurat sånn at man setter i gang behandling selv om det kommer noen overraskende svar her og der. Setter du deg litt inn i saken, vil du uansett lære deg at du neppe kan omvende noen til å innta en annen kjønnsidentitet eller legning, for den del, naturen overvinner sånt.

Mens på det religiøse plan velger altså noen foreldre å indoktrinere sine barn til å tro på eventyr; så, på et tidspunkt i livet mens de fortsatt er barn, lærer de barna av med tro på disse eventyrene, med ett enkelt unntak. Og det rasles med sablene om evig fortapelse og det som verre er, om man ikke tror på akkurat det ene eventyret. Hvor hyggelig er det overfor uskyldige unger som mener å kunne stole på sine foreldre?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.553
    Ja, jeg synes en slik generell "rant" bør være innafor lovverket både om den gjaldt uføre, innvandrere, bønder, lærere eller FRPere.
    Jeg synes vel ikke dette er spesielt mørke tanker heller i forhold til hva som finnes der ute.

Så er det greit å huske på at det at jeg mener dette skal være innefor hva som er en lovlig ytring - så betyr ikke det at jeg synes det er et flott bidrag til debtatten - men det må altså være litt avstandmellom det som er fint og flott og det som er forbudt ved lov.
    Den aktuelle "rant" kan gjerne leses som humor, muligens ufrivillig, men dog. Jeg innrømmer at jeg må flire av den, det er jo så far out at det er umulig å holde seg alvorlig.
    Så kan man spørre seg hvor mye bedre enkelte bøker fra salig Per-Inge Torkildsen er; "Den store stygge eldreboka" inneholder en lang rekke temmelig friske beskrivelser av pensjonistene i dette landet, og man kan selvsagt velge å le av det, eller anmelde det til purken, hva det nå er som gir deg mest glede her i livet.

De lage sine egne, ekle foreningar, kor de sutre og gneldre og hyle. De ska ha lavare og lavare pensjonsalder, og de leve lenger og lenger. De ska ha alt gratis, og de ska betala mindre skatt. De ska ha millionar, og de ska leva i Syden halva året. De bor best. De har lavast boudgifter og de har mest pengar i banken.Det e en myte at de gamle har det så fælt. Ta pengane fra de eldre og gje te de så trenge det!
    – Jeg synes fra dypet av mitt hjerte at det finnes ekstremt mange ekle pensjonister. Motbydelige svisketryner som bare vil grafsa til seg og sutra. Vi må forandre innstillingen til pensjonistene, få dem til å kose seg og ikke bare synes de har det vondt, oppfordrer Torkelsen, vel vitende om at han nok en gang hisser på seg den eldre garde.
    I boka lanserer Torkelsen flere løsninger på eldreproblemet. Et eksempel er sutredetektoren. Den festet på pyjamasen, og slår seg ut straks den gamle klager. Pang. 3600 volt gjennom kroppen. Utrolig effektivt. Og de pårørende gleder seg over sparte utgifter til kremasjon.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg tror hvilken sammenheng et utsagn brukes i og er tiltenkt har mye å si for hvor stor takhøyde vi bør har. På en revyscene er jo både "samehetsen" og "eldrehetsen" til dels morsomt. Men som innlegg i en politisk debatt er det nok både svært usaklig og støtende. Ikke lett dette her...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette stemmer dog ikke.
    Barn bestemmer ikke sitt eget kjønn, og det regner jeg med at du vet. At man stiller spøsmålet til barn om de føler seg mest som jente eller gutt, kan neppe skade, det er ikke akkurat sånn at man setter i gang behandling selv om det kommer noen overraskende svar her og der. Setter du deg litt inn i saken, vil du uansett lære deg at du neppe kan omvende noen til å innta en annen kjønnsidentitet eller legning, for den del, naturen overvinner sånt.

Mens på det religiøse plan velger altså noen foreldre å indoktrinere sine barn til å tro på eventyr; så, på et tidspunkt i livet mens de fortsatt er barn, lærer de barna av med tro på disse eventyrene, med ett enkelt unntak. Og det rasles med sablene om evig fortapelse og det som verre er, om man ikke tror på akkurat det ene eventyret. Hvor hyggelig er det overfor uskyldige unger som mener å kunne stole på sine foreldre?
    Akkurat der så motsier du deg selv litt, hvis ingen kan omvendes og naturen går sin gang så er det vel meningsløst at man i det hele tatt skal ta opp dette som en problemstilling da de som føler seg født i feil kropp uansett føler dette. Ikke bra å så tvil hos majoriteten som føler seg trygg på sitt kjønn.

Ang religion så er det en uting, dog er det vel et fåtall som er såpass troende i dag at de presser det på barna sine men for de det gjelder er det selvsagt ikke bra.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er vel generellt også motstander at enkelte grupper skal ha ekstra vern. Altså jeg ser ingen grunn til at "jævla same med hånden i statskassen" skal straffes hardere enn "jævla bonde med hånden i statskassen", eller at "din homsefaen" er værre enn "din feite-faen".

Også synes jeg vi skal tåle langt mer når det rettes mot generelle grupper (innvandrere, samer, bønder, lærer, pensjonister, FRPere osv) enn navngitte enkeltpersoner. Det er over 50 000 samer i Norge og flere hundre tusen innvandrere - man behøver ikke å ta alt personlig.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.977
    Det hadde blitt dyrt for Otto Jespersen å sitte på mandag/torsdagsklubben hvertfall

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Akkurat der så motsier du deg selv litt, hvis ingen kan omvendes og naturen går sin gang så er det vel meningsløst at man i det hele tatt skal ta opp dette som en problemstilling da de som føler seg født i feil kropp uansett føler dette. Ikke bra å så tvil hos majoriteten som føler seg trygg på sitt kjønn.

Ang religion så er det en uting, dog er det vel et fåtall som er såpass troende i dag at de presser det på barna sine men for de det gjelder er det selvsagt ikke bra.
    Dette med kjønn og legning kan være vanskelig å finne ut av selv noen ganger, og kanskje særlig hvis man vokser opp i en verden med heteronormative verdier og en strikt, binær kjønnsmodell hvor kjønn utelukkende er biologisk og bestemmes utfra om hvilke kjønnsorganer man har. Fra artikkelen du linket til:

– Ville fått det bedre
    Jane-Victorius Gipling Bonsaksen er påtroppende leder i Skeiv Ungdom og ikke-binær transperson. Hen tror det ville gjort en forskjell i oppveksten om læreren hadde fortalt at det finnes flere enn to kjønn.

– Jeg gikk lenge rundt og hadde et stort ubehag rundt hvem jeg var. Jeg visste bare om Espen Esther. Om jeg hadde lært om kjønnsmangfold, hadde jeg fått de verktøyene jeg trengte til å plassere meg i en kontekst rundt kjønn tidligere.
    Noen ganger kan det være vanskelig å finne ut av akkurat hvorfor man f.eks. ikke passer inn i etablerte kjønnsroller når man er barn, hvis man ikke har kunnskap om kjønnsinkongruens og at det er mulig å føle seg som et annet kjønn enn det man blir oppdratt som. Så her er det først og fremst snakk om å spre kunnskap, ikke om å rekruttere eller konvertere uskyldige små barn, som enkelte har hevdet tidligere.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Syns ikke sameinnlegget var helt innafor. Foruten temmelig grov hets mot en etnisk minoritet ble det oppfordret til å kjøre på reinsdyr, og geniet skrøt i tillegg av at det var noe han selv pleide å prøve på. Jeg skjønner at dette kanskje bare var en primitiv måte å lufte frustrasjon på, men når man legger ut ting som det under fullt navn som et forsøksvis "seriøst" innlegg i en debatt blir jeg lurende på om vedkommende mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    1
    Paragraf 185 skulle aldri kommet inn i lovverket, den er en kjempefeil og det vil ved bruk av den aldri være noe likhet for loven.

Og denne forflatningen av språket med å kalle teksten OMF viser til som hatefull viser at de fleste ikke har noe begrep om hva hat er, nå til dags holder det å være uenig eller å påpeke at «ting» ikke er som påstått for å bli omtalt som haters, hva med om læringsinstitusjoner heller konsentrerte seg om nysgjerrighet, argumentasjon fremfor safe space og woke.

Se bare på hvor problematisk det er blitt med å påpeke fedme, som er en av de største helseutfordringene man har og den er hurtig voksende, fat shaming kommer fort frem og det finnes ganske mange meningsinnlegg om, se min sexy vakre naturlige kropp som ett liksomforbilde.

Og ekstra vern er som OMF er inne på, helt i utakt med likhet for loven, minoritet er jo ofte en slik faktor, at man ikke ser hvor tåpelig det er å gi en person som har satt seg på et fly fra noen av verdens mest folkerike land, ekstra rettigheter straks de setter foten i lille Norge er for meg en gåte.

Her er ett utdrag fra noen tekster fra artister som blir fremhevet og rost spesielt i fra de på venstresiden.

Og det blir ikke verre en dette, dette er terrorist-flow
    Som kan putte kæba di på heroin, yo
    Og det blir ikke et pent syn
    Jeg har fyrstikker, bleach og en kanne bensin
    La meg tenne på en FPU-kar

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Meningen er nok god, men jeg mener det er feil.
    Og hvor skal man stoppe? Er det noe mer smart på lager?

Edit:
    Denne var ment som en kommentar rundt indoktrinering av barn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette med kjønn og legning kan være vanskelig å finne ut av selv noen ganger, og kanskje særlig hvis man vokser opp i en verden med heteronormative verdier og en strikt, binær kjønnsmodell hvor kjønn utelukkende er biologisk og bestemmes utfra om hvilke kjønnsorganer man har. Fra artikkelen du linket til:
    Ser man på empirien så virker det på meg som om at dette med kjønn og legning var mye enklere å finne ut av før.
    Ser man på innlegg #13761 - så synes et på meg som problemet vokser i takt med mangfoldet og valgmulighetene.

Selv om det helt sikkert er godt ment og gjort i beste hensikt, så virker det på meg som denne liberaliseringen hvor alt flyter gjør mer skade enn nytte.

• Liker
    Reaksjoner: MML

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Syns ikke sameinnlegget var helt innafor. Foruten temmelig grov hets mot en etnisk minoritet ble det oppfordret til å kjøre på reinsdyr, og geniet skrøt i tillegg av at det var noe han selv pleide å prøve på. Jeg skjønner at dette kanskje bare var en primitiv måte å lufte frustrasjon på, men når man legger ut ting som det under fullt navn som et forsøksvis "seriøst" innlegg i en debatt blir jeg lurende på om vedkommende mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.
    Men jeg vil anta at du synes det er greit at du selv kaller en spesifikk navngitt person for mindre smart og at han trenger beskyttelses mot seg selv?

Hadde det vært greit om jeg sa det samme om Jane-Victorius Gipling Bonsaksen ?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Ser man på empirien så virker det på meg som om at dette med kjønn og legning var mye enklere å finne ut av før.
    Ser man på innlegg #13761 - så synes et på meg som problemet vokser i takt med mangfoldet og valgmulighetene.

Selv om det helt sikkert er godt ment og gjort i beste hensikt, så virker det på meg som denne liberaliseringen hvor alt flyter gjør mer skade enn nytte.
    Der er jeg nok uenig, "før" syns jeg hele narrativet rundt kjønn og identitet var temmelig sementert og lite fleksibelt. Var man homofil var man pervers og annerledes, og transkjønnete var knapt noe man hadde hørt om annet enn som kuriositeter. Ikke-binære "fantes ikke" når jeg vokste opp. Jeg ser det heller som at det har blitt lettere for de som sliter med annerledeshet å finne ut av ting nå som det er mye mer åpenhet rundt disse tingene. Tviler veldig sterkt på at noen velger det bare fordi det er kult eller at de trenger en ny hobby.

Jeg ser kanskje ikke hvordan det skal skade at folk føler seg friere og ikke lenger er underlagt strikte forståelser av kjønnsroller og identitet. Det er jo heller ikke sånn at man blir nektet å være f.eks. en helt vanlig, binær, heterofil maskulin mann om det er hva man føler seg som.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Men jeg vil anta at du synes det er greit at du selv kaller en spesifikk navngitt person for mindre smart og at han trenger beskyttelses mot seg selv?

Vel, nå var vedkommende anonymisert i innlegget som ble lagt ut, mens jeg antar det ble lagt ut med full navn. Og ja, det framstår som mindre intelligent å legge ut slike ting. Hadde han prøvd å få det på trykk i en avis hadde det trolig blitt stoppet av redaktøren p.g.a. innholdet, og vedkommende hadde blitt beskyttet mot seg selv. Det er kanskje en ting vi har mistet med internett og kommentarfelt hvor hvem som helst kan publisere nær sagt hva som helst.

Syns du innlegget til Gipling Bonsaksen er sammenlignbart med samehets-innlegget til det anonyme geniet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser kanskje ikke hvordan det skal skade at folk føler seg friere og ikke lenger er underlagt strikte forståelser av kjønnsroller og identitet.
    Fra innlegget jeg viste til:
    • Hver tredje transperson i undersøkelsen har prøvd å ta sitt eget liv.
    • 36 prosent har alvorlig vurdert selvmord i løpet av det siste året.
    • Over halvparten har redusert arbeidsevne på grunn av fysisk eller psykisk sykdom.
    • 65 prosent har unngått hverdagslige aktiviteter på grunn av redsel for diskriminering.
    • Mange kjenner seg utrygge og er redde for å gå ut alene.
    • En av fem er blitt utsatt for vold på grunn av sinn transidentitet.
    • 30 prosent har blitt tvunget til sex mot sin vilje.
    • En av tre oppgir å ha dårlige møter med helsevesenet på bakgrunn av sin kjønnsidentitet.
    • 40 prosent har latt være å søke hjelp fra det offentlige på grunn av angst for å bli tatt i mot dårlig, eller fordi de tidligere har hatt negative møter.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Syns du innlegget til Gipling Bonsaksen er sammenlignbart med samehets-innlegget til det anonyme geniet?
    Du misset poenget.

Synes du dette hadde vært greit:
    Jeg lurende på om Jane-Victorius Gipling Bonsaksen mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

Og hvis ikke - hvorfor er det i så fall greit at du sier det om noen andre?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er at det nå nærmest ansees som unormal og avvikende å være vanlig heteroseksuell mann eller kvinne.... :cool:
    Kan på en måte skjønne at noen får litt den følelsen, men det er definitivt ikke min opplevelse. Langt de fleste jeg møter i hverdagen framstår som "vanlige" (hva nå det er), og heterofile.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Fra innlegget jeg viste til:
    • Hver tredje transperson i undersøkelsen har prøvd å ta sitt eget liv.
    • 36 prosent har alvorlig vurdert selvmord i løpet av det siste året.
    • Over halvparten har redusert arbeidsevne på grunn av fysisk eller psykisk sykdom.
    • 65 prosent har unngått hverdagslige aktiviteter på grunn av redsel for diskriminering.
    • Mange kjenner seg utrygge og er redde for å gå ut alene.
    • En av fem er blitt utsatt for vold på grunn av sinn transidentitet.
    • 30 prosent har blitt tvunget til sex mot sin vilje.
    • En av tre oppgir å ha dårlige møter med helsevesenet på bakgrunn av sin kjønnsidentitet.
    • 40 prosent har latt være å søke hjelp fra det offentlige på grunn av angst for å bli tatt i mot dårlig, eller fordi de tidligere har hatt negative møter.
    Men tenker du at problemet i disse eksemplene er at transpersoner får bekreftelse og får leve som den de føler seg, eller at problemet kan være hvordan man blir møtt av verden rundt seg når man kommer ut som trans? Mener du at man heller skal 'suck it up' og leve som en man ikke er, enn å risikere ubehageligheter ved å komme ut og få hjelp til kjønnsbekreftende behandling om man ønsker det? "Bli i skapet og ikke fortell noen hvem du er, det er nok tryggest".

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Du misset poenget.

Synes du dette hadde vært greit:
    Jeg lurende på om Jane-Victorius Gipling Bonsaksen mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

Og hvis ikke - hvorfor er det i så fall greit at du sier det om noen andre?
    Tror ikke jeg misset poenget, men jeg tenker vel at konteksten har litt å si. Hadde Gipling Bonsaksen sagt noe om at f.eks. heterofile cis-mennesker var det verste som fantes og at hen pleide å kjøre på husdyra deres, hadde det vært mye mer sammenlignbart med en gang.

Greit at du prøver å ta meg for det, men jeg sa vel mest at vedkommende ikke virket helt tilregnelig og kanskje burde vært beskyttet fra å blamere seg selv på den måten. Utelukkende på bakgrunn av hva vedkommende faktisk skrev selv.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men tenker du at problemet i disse eksemplene er at transpersoner får bekreftelse og får leve som den de føler seg, eller at problemet kan være hvordan man blir møtt av verden rundt seg når man kommer ut som trans? Mener du at man heller skal 'suck it up' og leve som en man ikke er, enn å risikere ubehageligheter ved å komme ut og få hjelp til kjønnsbekreftende behandling om man ønsker det? "Bli i skapet og ikke fortell noen hvem du er, det er nok tryggest".
    La oss holde noen ting adskilt her -når det gjelder hvem man har sex med så har jeg ingen synspunkter til det så lenge det er innenfor lovens regler.
    Hvordan man kler seg spiller heller ingen rolle.

Og når det gjelder kjønnsindentitet så snakker jeg nå om de som er født normale (Altså ikke den lille gruppen som er uavklart ved fødsel)

Men når du skriver "Mener du at man heller skal 'suck it up' og leve som en man ikke er" - så er det i min verden et merkelig spørsmål. Du argumenterer jo for det motsatte - å leve som en man ikke er, og gjøre endringen med kniv og medisiner.

Slik jeg kjenner ungdommen - så er det veldig mye i livet de er usikre på, problemene er veldig akutte, de er altoppslukende og de må løses nå. De fleste utfordringene må de løse selv, fordi det er ingen løsning. Stryker man på eksamen, så må man ta den opp igjen, er man dårlig i sport, så er man det. Og er de andre i dusjen bedre utstyrt, så må man leve med det også. Og da kommer vi til poenget - om man føler seg som det motsatte kjønn av det man er - så tenker jeg at det må man også leve med - fordi det er faktisk slik man er født. Jeg jeg tror at det beste for denne gruppen er at de får vite at slik er det, da er det lettere å finne roen med hvem man er. Kanskje går det seg til når kroppen utvikler seg mer? Det er uansett ikke noe som tyder på at de får det bedre ved ved å begynne et løp med kjønnsskifte.

Så er det jo slik at det lar seg ikke gjøre å få gode forskningsstall på dette - nettopp fordi ingen kan gjøre begge deler. Men jeg synes uansett at det er et poeng at problemstilling var "ikke-eksisterende" for noen tiår siden og at det nå anslås å være 20 000 transpersoner i denne gruppen som har så dårlig livskvalitet.

Ser du ingen grunn til at å stille spørsmål om vi har rett tilnærming til dette?

Man kan jo gjerne trekke en parallell til solarium, silikon, botox, filler og doping. Synes du det har hatt en positiv utvikling for ungdommen at de nå har fått flere muligheter til å se ut slik de ønsker/føler seg?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke jeg misset poenget, men jeg tenker vel at konteksten har litt å si. Hadde Gipling Bonsaksen sagt noe om at f.eks. heterofile cis-mennesker var det verste som fantes og at hen pleide å kjøre på husdyra deres, hadde det vært mye mer sammenlignbart med en gang.

Greit at du prøver å ta meg for det, men jeg sa vel mest at vedkommende ikke virket helt tilregnelig og kanskje burde vært beskyttet fra å blamere seg selv på den måten. Utelukkende på bakgrunn av hva vedkommende faktisk skrev selv.
    Du illustrerer i grunn problemet på venstresiden godt her - hvorvidt det er akseptablet at noen hetses avhenger av hva de mener - de med feil meninger kan godt hetses, men de med rette meninger skal ha beskyttelse.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.553

Skill litt på snørr og barter her.

Det ene fenomenet er at man sjikanerer eller viser avsky overfor en person utelukkende fordi vedkommende er født kvinne/mørkhudet/same/homofil/annerledes/etc., og det ender fort med en eller annen form for -isme, dvs antipati overfor en gruppe mennesker, uten hensyntagen til noe som helst annet enn din egen vrangforestilling.

Det andre fenomenet er at man mener "Hansen" er dum fordi han hevder et eller annet man er uenig i. Da er det saken som er utløsende faktor, det får være rett eller galt, men det er saksrelatert. Har man dårlig oppfostring kan man sjikanere noen for deres meninger, men det er tross alt noe mer rasjonelt enn å sjikanere noen for å være født som seg selv.

Som dette her:

Sånn skal vi ikke ha det. Står "Hansen" på balkongen og slenger med leppa overfor folk som bare er seg selv, så er det helt greit å fortelle "Hansen" at han er en kødd.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn