Nå får du gi deg. Det er tross alt du selv som fremmer en påstand som blir spørsmålsstilt. Kan du ikke underbygge din egen påstand, anser jeg den som meningsløs og ugyldig.
EDIT: For å hjelpe deg litt på vei, kan jeg vise til en sangtekst i grenselandet. I sangen "Svarte telt" skriver Hans Rotmo følgende tekstlinjer:
«Asylsøkeran kryr som lopp og lus / og bur i forsamlingshus
Der det va dans musikk og ville fan / er det bønnestund fem gong fer dag'n»
Denne teksten skapte en del reaksjoner, forståelig nok, men den er ikke fjernet, for å si det sånn.
Visesanger Hans Rotmos nye låt vekker sterke reaksjoner. – Jeg peker på elefanten i rommet. Det er sårt for noen, sier han om teksten til «Svarte telt».
www.nrk.no
Selvsagt er det betegnelsen "lopp og lus" som er det springende punkt her. Er det umenneskeliggjøring og/eller hatprat? Det han gjør er altså å gruppere en stor gruppe mennesker og sammenligne dem med noe de fleste av oss ikke ønsker i vår nærhet; kall det gjerne skadedyr. Det blir ikke helt bra, det der.
Spørsmålet blir da om dette er en saklig og ryddig ytring, eller om den bryter grensene for hva som kan karakteriseres som hatprat?