Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^"De andre også, de andre også!!!"
    Jeg synes det er mye fornuftig i forslagene, men det er et poeng at utvalget har et tverrpolitisk mandat. Ideelt burde dette ende opp med et bredt skattepolitisk forlik, slik man har pleid å sette stødig kurs tidligere i Norge, men jeg mistenker at nåværende regjering er så svekket politisk at de uansett ikke vil være i stand til å drive frem noe slikt.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er så flau, stemte Sp. er ikke frp, men de holder nok mest av d det de sier, mye rart der også

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.762
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser at de med "middes pensjoner" nå må besørges til å få det like stramt som de med lavere pensjoner....
    Høyere matmoms, ekstra beskatning av allerede lave pensjoner, eksta boligskatt... osv osv
    Nå er jo dette er forslag og ikke et vedtak, men det ser nesten ut som AP også sikter på sperregrensen...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Når til og med jeg nesten kunne tenkt på å vurdere og stemme Høyre har det gått for langt. En ny rapport foreslår å øke moms på matvarer, innføre statlig eiendomsskatt, ny arveskatt, og flere andre ting. Jeg blir helt matt, det er som om de sitter og troller oss med vilje.

Tror ikke det skyldes tilfeldigheter. Jeg er ganske overbevist om at de gjør det planmessig, med overlegg og med vilje!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    25% moms på alt høres jo fornuftig ut, ser ikke helt hvorfor kultur skal betale mindre moms enn andre.
    Men syns dette utvalget er litt pysete, de kunne jo godt foreslått 35%moms mens de først var i gang.
    Er jo ikke akkurat som vi betaler nok i dette landet

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.260
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes vel egentlig at den utredningen som ble gitt på Dagsnytt 18 hørtes ganske fornuftig ut. I tillegg ble det sagt at alle de foreslåtte endringene selvsagt er skalerbare, så ingenting er, eller var ment, å være satt i sten.

Ser ikke helt problemet med samme moms på alt av varer så lenge dette blir tilstrekkelig kompensert ovenfor de som vil lide mest av endringen, i form av lavere inntektsskatt og skatt på trygdeytelser. Stikkordet er *tilstrekkelig*. Gjeninnføring av arveavgift er etter min mening en omfordelende no-brainer så lenge den har et passende bunnfradrag.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Enig, både eiendomsskatt og en solid arveavgift er en no brainer.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gi meg et godt argument for hvorfor arveavgift eller eiendomsskatt er gode ting.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Arveavgift: Fordi rentesrente-effekten gjør at kapital akkumuleres over tid. Når den får bygge seg opp over flere generasjoner skaper det store ulikheter og en sosial klasse av rike arvinger som ikke behøver løfte en finger for livets utkomme. Samfunnet er bedre tjent med å stokke kortene på nytt for hver generasjon, slik at arvingene også må yte noe og at det blir rom for folk med dårligere økonomisk utgangspunkt å komme seg opp og frem. Egalitært, meritokrati, sosial mobilitet.

Eiendomsskatt: Fast eiendom er så skattemessig begunstiget at det driver feilallokering av kapital, som driver opp prisene på fast eiendom. Litt friksjon der er ikke så dumt. Dessuten er det et skatteobjekt som ikke går noen steder, vanskelig å skattetilpasse seg unna den. En stor del av skatteinntektene i de fleste andre sammenlignbare land, f eks USA eller Sverige. En effektiv skatt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Disse argumentene holder ikke vann
    Hvis man ser bort fra de ytterst rike i dette landet er det jo ikke mye man arver, litt penger, en hytte eller to, og kanskje et hus.
    Kanskje er det fire fem som arver så dette blir fordelt utover flere.

Eiendomsskatt, det har jo blitt justert mye med verdisettingen av bolig, spesielt på bolig nr to og utover.
    I tillegg har man eiendomsskatt til kommunen de fleste steder.
    Hva er rettferdig med at man skal skattelegge det å ha et sted å bo? Hva hvis du ikke har så mye penger å rutte med fra før, feks en minstepensjonist.
    Det er allerede store kostnader forbundet med å eie et sted å bo, og desto større /dyrere det er, desto dyrere er det både å holde det vedlike, holde varmt etc. Alt dette betaler allerede med allerede beskattede penger, i tillegg til at du betaler 25% moms for alt du kjøper inn for både varme og vedlikehold.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Man kan hvertfall begynne med å fjerne rentefradraget.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Arveavgift: Fordi rentesrente-effekten gjør at kapital akkumuleres over tid. Når den får bygge seg opp over flere generasjoner skaper det store ulikheter og en sosial klasse av rike arvinger som ikke behøver løfte en finger for livets utkomme. Samfunnet er bedre tjent med å stokke kortene på nytt for hver generasjon, slik at arvingene også må yte noe og at det blir rom for folk med dårligere økonomisk utgangspunkt å komme seg opp og frem. Egalitært, meritokrati, sosial mobilitet.

Eiendomsskatt: Fast eiendom er så skattemessig begunstiget at det driver feilallokering av kapital, som driver opp prisene på fast eiendom. Litt friksjon der er ikke så dumt. Dessuten er det et skatteobjekt som ikke går noen steder, vanskelig å skattetilpasse seg unna den. En stor del av skatteinntektene i de fleste andre sammenlignbare land, f eks USA eller Sverige. En effektiv skatt.
    Om arveavgift er en god eller dårlig idè føler jeg kommer 100% an på hvor innslagspunktet skal være. Skatt på f.eks. 1 million i arv? Hell, no. Skatt på f.eks.10 millioner og oppover? Lager mer fornuft.

Føler det er litt samme sak med eiendomsskatt. Sikkert fint for de som har råd til det.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det vil nok slå veldig skjevt ut da.
    Eks i Oslo kan du kanskje arve en leilighet, mens lenger ut på landet kan du arve 4hytter, et gårdsbruk og to hus.
    Veldig kjipt når du må selge hytta som har vært i generasjoner for at staten skal ha sine millioner av deg midt opp i en sorgprosess.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan nesten få inntrykk av at folk flest støtter skatteskjerpelser som man ikke selv rammes av, og at folk flest på den såkalte venstresiden egentlig ikke har lyst til å betale mer skatt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og en annen ting, man må vel betale gevinst på salg av bolig dersom du ikke har bodd der i ett år, gjelder dette også hvis man selge pga arveavgift?
    Vil det isåfall bli dobbel beskatning? Først arveavgift, så skatt på gevinst (regner med utlegg for arvegiften da er inngangssum)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Man kan nesten få inntrykk av at folk flest støtter skatteskjerpelser som man ikke selv rammes av, og at folk flest på den såkalte venstresiden egentlig ikke har lyst til å betale mer skatt.
    Må jeg ha lyst til å betale mer skatt for å være medlem av venstresiden?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Og en annen ting, man må vel betale gevinst på salg av bolig dersom du ikke har bodd der i ett år, gjelder dette også hvis man selge pga arveavgift?
    Vil det isåfall bli dobbel beskatning? Først arveavgift, så skatt på gevinst (regner med utlegg for arvegiften da er inngangssum)
    Tror ikke det.
    Dengang det var 28% på aksjegevinst, kunne arvingene betale 20% arveavgift og så selge uten skatteplikt.
    Men nå er prøver jo myndighetene å tette skattehull mere enn de fleste tetter rottehull i husa sine!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om arveavgift er en god eller dårlig idè føler jeg kommer 100% an på hvor innslagspunktet skal være. Skatt på f.eks. 1 million i arv? Hell, no. Skatt på f.eks.10 millioner og oppover? Lager mer fornuft.

Føler det er litt samme sak med eiendomsskatt. Sikkert fint for de som har råd til det.
    Til sammenligning: Eiendomsskattene i USA er ganske høye. En stat som New Hampshire (motto: Live Free or Die!) har 2,0-2,5 % av takstverdi som årlig eiendomsskatt.

Arveavgiftene i amerikanske delstater kan også komme opp i 10-15 %

lurvis

vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    6.063
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Alle skal lide, men bruk fantasien? Dr. Bass kan jo leie seg selv ut som bassfelle til en audiofil. Bambi, lever derimot risikabelt med flere og flere tjuvjaktindivider som tvinger seg frem. Og meg selv? Som baserer halve årslønnen på privatarbeid, og ler. Ikke på veien til banken, men til den store sirkulasjonspumpen som heter you are what you is.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Nei, det holder at du mener at alle andre skal betale mer skatt. :D

mvh
    Som jeg heller ikke har sagt. Men jeg har sagt at skatt på arv og eiendom i det minste bør ha et høyt innslagspunkt for at det skal henge på greip, i mine øyne.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Til sammenligning: Eiendomsskattene i USA er ganske høye. En stat som New Hampshire (motto: Live Free or Die!) har 2,0-2,5 % av takstverdi som årlig eiendomsskatt.

Arveavgiftene i amerikanske delstater kan også komme opp i 10-15 %
    Og vi ser jo hvor bra middelklassen og nedover har det økonomisk i USA, liksom? :)

USA har jo blitt et sånt land man helst ikke vil sammenligne seg med, og jeg priser meg egentlig lykkelig for at jeg ikke bor der.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Alle skal lide, men bruk fantasien? Dr. Bass kan jo leie seg selv ut som bassfelle til en audiofil. Bambi, lever derimot risikabelt med flere og flere tjuvjaktindivider som tvinger seg frem. Og meg selv? Som baserer halve årslønnen på privatarbeid, og ler. Ikke på veien til banken, men til den store sirkulasjonspumpen som heter you are what you is.
    Startet prøvesmaking av årets juleøl allerede? :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.609
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg heller ikke har sagt. Men jeg har sagt at skatt på arv og eiendom i det minste bør ha et høyt innslagspunkt for at det skal henge på greip, i mine øyne.
    Det var ikke rettet mot deg, det var bare en almenn betraktning:

Svaret er mer skatt, hva var spørsmålet? Jfr. rødts utspill i dag.

Mvh

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mitt hus er aldri solgt, jeg lurer på hvem som gir meg den laveste taksten…hvor mye penger skal settes av til å taksere alle boligene i Norge s
    Forslaget sier 6,4 mill, det dobbelte for et ektepar. Da blir det ikke så altfor mange som må betale noe som helst.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Mitt hus er aldri solgt, jeg lurer på hvem som gir meg den laveste taksten…hvor mye penger skal settes av til å taksere alle boligene i Norge s

Forslaget sier 6,4 mill, det dobbelte for et ektepar. Da blir det ikke så altfor mange som må betale noe som helst.
    Når arveavgiften foreslåes med et høyt innslagspunkt, og kommentarfeltene går av skaftet,
    så betyr det at mange enten venter å arve noen titalls millioner,
    eller at mange synes synd på de som står til å arve noen titalls millioner!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Sverige settes skatteverdien ut fra et spørreskjema om beliggenhet og standard, f eks avstand til strandlinje, antall dasser, osv. Deretter regnes det ut en litt konservativ verdi basert på registrert omsetningsverdi for lignende eiendommer. Ingen takstmann på besøk, men et ganske langt spørreskjema.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Når arveavgiften foreslåes med et høyt innslagspunkt, og kommentarfeltene går av skaftet,
    så betyr det at mange enten venter å arve noen titalls millioner,
    eller at mange synes synd på de som står til å arve noen titalls millioner!
    Problemet er vel heller at folk hiver seg over tastaturet basert på overskriftene, uten å evne/gidde å sette seg inn i innholdet. Det er vel et samfunnstrekk for tiden.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.456
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg tror det er mye fornuftig i forslaget, og å flytte belastningen fra arbeidsinntekt til formue og fast eiendom virker bra. Begrunnelsen som ble gitt på skattelette på arbeid tror jeg ikke så mye på, en slags forlengelse av arbeidslinjen. De som havner utenfor arbeidslivet kjenner nok det godt på kroppen allerede.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Jeg tror det er mye fornuftig i forslaget, og å flytte belastningen fra arbeidsinntekt til formue og fast eiendom virker bra. Begrunnelsen som ble gitt på skattelette på arbeid tror jeg ikke så mye på, en slags forlengelse av arbeidslinjen. De som havner utenfor arbeidslivet kjenner nok det godt på kroppen allerede.
    Problemet er jo at de som ikke kan arbeide, eller er for gamle, er en byrde for samfunnet.
    Vi burde jo blitt kvitt dem, men en bebarta herremann gjorde jo en sånn løsning ganske usmakelig.
    Men å la de gradvis få det verre, det kan vi være bekjent av!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja - hvorfor det egentlig. Hvis vi ser på eiendom - dersom det er mange som blir skattepliktig så kommer det jo inn mye skattepenger, som gjør at man kan skatte mindre på andre områder. Hvis vi ser for oss en "provenynøytral" omlegging for medianfamilien med husstandsinntekt på 1,1 mil og bolig til 5 millioner. Så vil da en boligskatt på feks 1% (50 000,-) blir oppveiet av en reduksjon i inntektsskatt på 50 000,-. Familien betaler samlet samme totale skatt.

Og som ellers vil jo en slik omlegging treffe litt ulikt - bor du i stort hus og har nøktern inntekt - så kommer får du muligheten til å bidra mer i statskassen. Og har du nøktern bolig og god inntekt så sparer du litt skatt. Og gruppen som man ellers har så stor omsorg for (de fattige som ikke eier egen bolig) vil selvsagt komme godt ut.

• Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.605
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er vel heller at folk hiver seg over tastaturet basert på overskriftene, uten å evne/gidde å sette seg inn i innholdet. Det er vel et samfunnstrekk for tiden.
    Er nok evnene det står på ja. Stod ingenting om innslagspunkt på verken arveskatt eller eiendomsskatt i artikkelen jeg linket til.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.827
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er jo at de som ikke kan arbeide, eller er for gamle, er en byrde for samfunnet.
    Vi burde jo blitt kvitt dem, men en bebarta herremann gjorde jo en sånn løsning ganske usmakelig.
    Men å la de gradvis få det verre, det kan vi være bekjent av!
    Arbeidslinjen- den forbannede, hvor de som av ulike årsaker ikke er i arbeid skal trykkes ned økonomisk, er hovedårsaken til økt fattigdom òg stadig økende forskjeller i dette landet.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det.
    Dengang det var 28% på aksjegevinst, kunne arvingene betale 20% arveavgift og så selge uten skatteplikt.
    Men nå er prøver jo myndighetene å tette skattehull mere enn de fleste tetter rottehull i husa sine!
    Nettopp dette som gjør det til en seiglivet myte at man slipper arveavgift. Man bruker utgangssummen til å beregne fortjeneste slik at for mange blir det mindre skatt om man faktisk betaler arveavgift.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn