For kommersiell utleie av eiendom, det være seg næring eller bolig, så er det yielden som er det sentrale. Man kjøper denslags for løpende inntekter, ikke for verdiutviklingen på selve eiendommen.
Helt sentralt. Eiendomsinnehaverne har investorer og banker som sitter og venter på uttelling og eiendomsselskapene må jage høyest mulig yield. Spørsmålet er om det er for mange aktører i Oslo, som konkurrerer innbyrdes om å være den dyktigste/mest attraktive, for å kunne innfri bankers og investorers forventninger.
Dermed fortrenges butikker med egenart.
Damms Antikvariat ble jagd fra Christiania Torv pga økt leie, til nytt lokale i Balders gate, ved Shell på Frogner. Der hadde de knapt klart å flytte inn før de måtte melde at de ga opp, pga en betydelig økning i leien, ved en utleier som igjen følte presset fra sine banker.
Hegdehaugsveien/Bogstadveien er blitt en "Opphørssalg-slum", der butikk etter butikk gir seg etter kort tid. Gunnar Øye og Hegdehaugen Jernvarehandel eier sine egne lokaler, om ikke ville de forlengst måttet gi seg, de også. Dødsraten for nyåpnede butikker der er brutal.
Årsaken er "jakt på yield". Utleiere tilbyr gjerne en fast leiepris i etableringsfasen, som erstattes av en prosentsats av omsetningen når denne kommer opp i et satt nivå. Forventningen da er at tiltakshaver skal oppnå dette nivået så hurtig som mulig, om ikke, er det denne som er dårlig til å drive butikk, og man leter da etter en annen til lokalene, som skal oppnå nødvendig omsetning kjappere.
Det fører til monobrands, multibrands, kjeder som etablerer seg og kjedelige første-etasjer i handlegater, der de unike og sære er blitt borte.
Det er et stort problem, belyst i en rekke artikler av bl.a. Aftenposten. Denne artikkelen i serien kan, merkelig nok, lyttes til om man ikke har abo:
Statsministeren. TV-stjerner. Forfattere. Musikere. Mengder av politifolk. Hvordan kommer de til å se ut, nå når frisørmester Øyvind Thoresen stenger? Etter 90 år med Oslo-historie?
www.aftenposten.no
Mølleren Sylvia har vært gjennom en slik runde nå og butikken har såpass mange venner, også blant eiendomsutviklere, at det å finne nye lokaler til en fornuftig leiebetingelse synes å være grei skuring, men mange sliter og må gi seg, pga jakten på "high yield".
Det er 40% økning i konkurser i 1. kvartal og det er små detaljister, sære butikker og serveringssteder som leder an.